Desperado

Medlem
  • Innehållsantal

    20
  • Joined

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

55 Utmärkt

Om Desperado

  • Rank

  1. Hejhej igen, Här kommer min (förhoppningsvis) sista uppdatering av blodfetter i denna blodfettstråd. Senaste blodproverna visade: ApoA: 1,66 ApoB: 1,35 Apokvot: 0,81 Kol: 6,9 Tri: 0,78 HDL: 1,8 non-HDL: 5,1 LDL: 4,7 Nu ligger allt utom Apokvoten inom referensinteravall och ÄNDÅ ville min mag/tarm-läkare att jag skulle ta blodfettssänkande. Förstår inte resonemanget. Underströk att jag efter senaste blodprovet gått tillbaka till ketogen kost för att min tarm varit konstand dålig sedan början av december och och att jag fått medicinera den i princip hela tiden sedan då. Läkaren föreslog att vi kunde ta nya prover efter en månad och jag avböjde och sa att vi vet ju redan i förväg att de kommer att vara högre så vad är vitsen med det? Känns som att jag "vågar" äta min ketogena kost igen med kunskapen om LMHR men känns också som att min uppdrag är att informera läkare om att det finns blodfettsbilder som inte passar in i "svenska referensinteravall" utan att det i dagsläget behöver vara något dåligt. Vi har ingen aning om hur blodfettsbilden såg ut för 10 000 år sedan
  2. Halloj, Nu är jag tillbaka igen efter att ha jobbat en månad på mina blodfetter. Nya provsvar efter ökande andel olivolja, minskad andel mättat fett, högdos niacin samt lite mer kolhydrater: LDL: 5,8 Tri: 0,62 ApoB/ApoA: 0,9 HDL: 2,1 Kol: 9,7 ApoA: 1,9 ApoB: 1,6 HbA1C: 31 Provsvaren ser mao "bättre" ut i läkares ögon. HbA1c något högre. Kan ju vara naturlig variation men hade trott att det skulle vara mycket högre faktiskt. Känner att jag inte är i ketos längre men känns lite som ett "hybridläge". Efter någon vecka hade kroppen vant sig med annan mat och det blev inte lika olidligt som den första veckan. Läkaren (som inte sett dessa värden) vill ha nya prover om en månad så jag har bestämt mig att fortsätta januari ut. Dock så ska jag öka mättade fetter igen lite grann då jag tyckte att jag mådde lite bättre då. Kanske dra ner lite på kolhydrater igen men fortsätta med niacin och se om det händer något mer med värdena. Jag veeet att det är jättedumt att ändra på tre saker samtidigt men jag kände att jag ville ha ett snabbt resultat. En skillnad jag kan känna nu är att jag har haft lite mer ork vid träning (=promenader), lite mindre mjölksyra än under ketosen. Kanske behöver min kropp lite mer kolhydrater än jag gett den... Dock så har jag lite låga leukocyter så det är något jag ska oroa mig för istället nu... (alltid nåt...) Jag vill än en gång tacka för alla fina länkar jag fått till föreläsningar och lästips. Jag har förstått att jag kvalificerar mig som en Lean Mass Hyper Responder och kommer att följa den forskningen som i dagsläget inte kan visa att det skulle vara skadligt med mina blodfettsvärden då jag inte har några andra bidragande symptom till hjärt/kärlsjukdom.
  3. Om jag hade dina värden så hade jag sett till att bli ordentligt ketoadapterad, dvs sluta med slarvet chips och godis och skaffa en blodsockermätare som kan mäta både blodsocker och blodketoner och vräka på med bra fetter (animaliska eller kokosolja). Ta http://www.stephanieperson.com/ till hjälp. Man kan nog irritera sig på hennes sätt att vara men om man ser igenom det och lyssnar på vad hon egentligen säger så är det vettigt. (Finns hur många youtubeklipp som helst, men kolla inte för gamla klipp). Kör strikt enligt hennes rekomendationer några månader till ett halvår så kan du dra ner på fetterna sedan och lägga till lite andra livsmedel om du vill. Man behöver dock vara lite "koko" för att klara att hålla det så strikt
  4. Njae, man kan undvika mejerier pga den inflammatoriska egenskaper som mjölkproteinet har och i smör är det så lite av den mängden jämfört med grädde osv. stephanie.person.com
  5. Snart en vecka på min "nya" kost. Kan ju lugnt säga att jag inte är i ketos längre. Hade lovat mig att prova tre månader för att se om det händer något mer på hälsofronten, om jag kan optimera något mer, göra nya prover och se om något förändrats. Men efter snart en vecka då magen skriker av "hunger" och gör lite ont ibland blir jag osäker om jag orkar. Orkar jag två månader får jag vara nöjd. Det är vad jag borde ge det. Kanske är det "övergångsbesvär". Då kan jag ju också unna mig lite fikon och dadlar på julbordet . Försöker "dricka" olivolja för att få upp mättnadskänslan men det blir inte samma sak som smör eller kokosolja. Tog en sked kokosolja i havregrynsgröten imorse för att se om jag blir lite mättare. Slut på avokado imorse så jag får se hur länge jag orkar innan det blir lunch.
  6. Äter varken mejerier eller gluten. Gluten har jag inte ätit på över 5 år. Levern är också detoxad flera ggr. Tycker det är lite av min skyldighet att uppmärksamma läkare på att olika "krämpor" inte är isolerade från varandra i kroppen utan att det kan finnas starka samband. Hos oss kvinnor är det t ex viktigt att känna till hur sköldkörtel, äggstockar och binjurar hänger ihop osv. Man kan inte bara behandla en sak utan att ta hänsyn till annat.
  7. Tack! Jag kommer inte - och har inte haft några planer på att - äta några statiner. Men det som gjort mig osäker nu är att tom läkare som förordar ketogen kost säger att det FINNS individer som får onormalt höga värden och att man ska vara "better safe than sorry" och försöka sänka dessa till lämpliga nivåer vilket man kan göra genom att äta mer olivolja/avokado än smör/kokosfett, öka kolhydratmängden till ca 100 g eller prova B3 högdos. Det tråkiga med att hoppa ur min stabila ketos är ju att då har jag inte längre dom extrema antiinflammatoriska egenskaperna längre.
  8. Tack, den där frågestunden var skön att lyssna på. Han understryker värdet av Triglycerider/HDL. Tycker mina ser bra ut, 0,35 om jag inte räknar helt fel. (Men APO-kvoten dock hög :()
  9. Tack för länkar och input. Nej, jag är inte i klimakteriet men i förklimakteriet och jag har framför allt låga nivåer progesteron. Har varit hos en specialist och har fått progesteron som jag ska köra i cykler. Köper ditt resonemang och har själv hoppats att teorin är att det tar tid att komma i fas. Det svar jag fick från läkare är bara att man kan får högt kolesterol i klimakteriet men man vet inte varför. Så då har jag ett antal år kvar innan jag skulle "stabilisera" mig med kolesterolet. Och nej, jag mår inte dåligt på något vis, åtminstone inte sedan jag började med keto. Har dock en kronisk tarminflammation så jag får gå på årliga kontroller. Senaste besöket sa jag att jag visste att jag hade höga blodfetter för att jag hade tagit provet privat. Då fick jag ta proverka igen och fick direkt remiss till denna specialläkare. (Och jag dricker inte kaffe eller te med kokosolja i men gjorde det förr...) Tycker dock att mina triglycerider är ok. Vet också att sköldkörteln kan påverka kolesterolnivåerna. Problem med den finns i släkten men inga prover jag har visar på det. Vet också att om man rasat i vikt snabbt så kan det påverka kolesterolet men det har inte heller.
  10. Jag har en kronisk tarminflammation men har egentligen inga prover som visar på inflammation,. Bara haft positiva kalprotectin vid skov. Och jag har mått kanon på keto. Bättre än någonsin innan. Så det är lite sorgligt att avstyra det. Tack för länkarna, ska kolla på dessa.
  11. Jag vet inte om jag håller med alla då jag har en jättehög APO-kvot (över 1) och har ätit väldigt strikt keto i ca 3 år. Känner inte till mitt Apovärde innan det men jag har under flera års tid ätit väldigt "bra" mat. Mejerifritt, bara bra fetter (kokosolja, smör, avokado, olivolja), inga tillsatser, bara hemlagad mat. Mått kanon under ketoåren men mina blodfettsvärden och APO ser bedrövligt ut... Alla som har dåliga APO-värden äter inte skräp...
  12. Hej, här är jag igen. Jag lever och har tagit nya prover som nu finns inne i sjukhusets register. (Tidigare var det bara privat). Jag fick omedelbar remiss till en specialist i området. Mina nya värden (det jag ändrat på sedan förra provtagningen är att äte lite mindre smör. Lite mer olivolja. Lite lägre fettprocent): ApoB: 2,11 ApoA: 1,82 Apokvot: 1,16 Kol: 10,8 Tri: 0,78 HDL: 2,2 non-HDL: 8,6 LDL: 8,3 Jag har läst och läst och läst alla länkar ni skickat och övrigt men nu finns det något som bekymrar mig. Borde jag kanske försöka få mina värden att hamna inom rimliga gränser? Jag är beredd att prova högdos B3 samt välja fleromättat fett istället för mättat samt att öka kolhydraterna till upp till 100g. Åt havregryn i morse och blev såååå hungrig fram till lunch. (Det var mitt största dilemma innan mina ketoår - hungrig jämt!) Känns verklingen "piss" och jag vet ju redan nu vad specialisten kommer att säga. Vad skulle ni gjort? Någon mer som provat B3 för att sänka värden?
  13. Tack ?! Inte läst Uffes böcker men dock en hel del artiklar. Vill så gärna tro på dom, redan innan jag kände till mina värden. Ska försöka känna samma filosofi som dig och inte oroa mig.
  14. Om hon bor på äldreboende så lär hon ju inte äta ketogen kost i alla fall Även här pekar det på att kosten har stor betydelse för blodfetterna. Och nu vet jag inte exakt ålder vi pratar om men såååå spännande det hade varit att se ett samband mellan klimakterie och höga blodfetter.
  15. Tusen tack för alla tips och länkar?. Tror att jag har en handlingsplan för mig nu... Först hade jag tänkt fortsätta äta som jag gör, dvs mycket smör och kokosolja. Hålla tummarna att teorin om att höga blodfetter skulle vara farliga är fel. Dock känner jag att jag måste ge mig själv en chans. Så här ser min strategi ut: Steg 1 är att jag ska dra ner på mättade fetter. (Gråter blod när jag inser att jag inte ska äta smör ?) Det blir olivolja ett tag framöver. Återstår att se vad mina ketoner kommer att tycka om det. Kanske blir det svårt att vara i ketos. Då får det kanske vara så ett tag. Sedan blir det ett nytt blodprov. Steg 2 (om blodfettsvärdet ser likadant ut efter steg 1) Prova mer paleoliknande kost. Lite mer rotsaker och lite mindre fett. Här blir det ju adjöss med ketoner och den fina antiinflammatoriska effekt de verkar ha gett mig och min tarm... Sedan ett blodprov på det. Steg 3 (om jag lever och om mina blodfettsvärden inte ändrats efter steg 2) blir att återgå till min nuvarande ketokost. Hello smör igen! Sedan hålla tummarna att jag tillhör minoriteten i statistiken. Gentest känns både spännande och läskigt. Vet inte hur jag skulle reagera om jag visste att jag hade anlag för en specifik sak. Det känns så definitivt på något sätt. Dock så är jag sjukt intresserad av att veta hur kolesterol och östrogen/progesteron hänger ihop...