Elinor

Medlem
  • Innehållsantal

    345
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Elinor vann senast 3 Mars 2019

Elinor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 646 Enastående

1 följare

Om Elinor

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Elinor

    Stanna i ketos

    Finns flera teorier vad vita nagelprickar beror på. Men det beror inte på näringsbrist. Populäraste förklaringen är att de uppkommer till följd av att man slagit i nageln, nagelbandet eller dylik skada som lett till en luftbubbla som i sin tur ger en vit fläck. Själv får jag enbart fläckar på naglarna i samband med infektion/förkylning, märkligt nog. Det ploppar alltid upp vita prickar på diverse naglar några veckor efter att jag varit förkyld. Annars har jag aldrig vita nagelfläckar. Eftersom jag blir sjuk kanske 1-2 ggr per år, så är jag för det mesta fläckfri. Har också problem med naglar som växer supersnabbt(fortare än håret till och med). Måste klippa/fila naglarna hela tiden. Samtidigt är de inte starka nog att vara riktigt långa, så precis som du beskriver blir en flärp eller flisa som fastnar i allt och nageln går av. Att inte ha tjocka naglar och tjockt hår är ju också lite av en förbannelse som drabbar oss nordeuropéer. Man kan bara förbättra kvalitén till en viss gräns, sen sätter genetiken käppar i hjulen. Jag använder plasthandskar när jag diskar och städar för att inte torka ut naglarna samt mycket handcrème på vintern, tycker det hjälper bra mot nagelflärpar.
  2. Elinor

    Allergi . . .

    Det är vanligt att allergier växer bort. Jag var allergisk mot både mjölkprotein, gråbo och pälsdjur som barn, vilket växte bort vid 7-8 års ålder. Hoppas verkligen det blir bättre för barnbarnet. Just allergi mot spannmål är bland det värsta att ha, eftersom spannmål är den vanligaste tillsatsen samt något som kontaminerar och smittar allt i dess närhet. Är man mycket känslig mot spannmål kan man inte äta borta, på de flesta restauranger, hos vänner, släkt osv, oavsett om man beställer spannmålsfritt, lchf eller whatever. Det beror på hur mjöl och bröd hanteras, flyger runt och smular i lokaler, vilket gör det omöjligt för en allergiker att äta där. Sen inte att förglömma att i princip allt som har en innehållsförteckning idag innehåller spannmål, till och med chark och andra saker man aldrig skulle kunna ana typ skagenröra. Glukossirap som används i t.ex godis och glass är också gjort av vete inom EU, vilket allergiker kan bli sjuka av. Jag hittade förövrigt flera vetekorn i en förpackning röda linser häromdagen. Sådant blir man mörkrädd av, med tanke på att jag kunde skickat en allergiker till akuten om jag inte sett kornen och sedan bjudit på linssoppa. Samtidigt används spannmål mer och mer som både tillsats och basvara "för miljön" (men handlar snarare om att det är billigt)men tas ingen hänsyn till all de som faktiskt blir sjuka av skiten.
  3. Nej, så läser inte jag artikeln. Det är en sammanfattning eller ett helhetsgrepp vad gäller alkohol när man äter LCHF och hur de experter(som samarbetar med Dietdoctor) ser på det. Man blir inte av med ett alkoholberoende för att man äter "högfetkost" eller någon annan typ av kost. Man blir aldrig helt fri från ett alkoholberoende. Däremot kan kost- och livsstilsförändringar göra det lättare att avstå alkohol, vilket framgångshistorien är ett exempel på. När du går ner i vikt, får bättre värden, mer energi osv via lågkolhydratkost, träning med mera, så blir det också lättare att sluta med andra dåliga vanor som att dricka för mycket. Men är du alkoholist så kommer du fortsätta vara det resten av livet och det är avhållsamhet som gäller. Detsamma gäller även för folk med svårt sockerberoende, som inte heller blir av med det någonsin. Som inte kan unna sig en liten sötsak bara för att, utan att riskera att trilla dit och vara tillbaka i ett eländigt matmissbruk. Jag själv tål tyvärr inte alkohol, min kropp uppfattar det som gift ganska direkt och jag får smärtor i muskler, leder, huvudvärk. Så behöver inte ta ställning till hur mycket goda rödviner som är lämpligt när man kör LCHF. Min kropp bestämmer över mig på den fronten, men gränsen brukar gå vid 1/3 glas vin.
  4. De menar den diet som dominerade(bland enkelt folk) i Grekland och södra Italien för ca 50-70 år sedan, innan bigfoods storskaliga produktion av processat tog över Europas livsmedelsmarknad. Det är den officiella definitionen av med-diet som används av institutioner, forskare med mera när det görs studier gällande kost. Man äter grönsaker, rotfrukter, örter, baljväxter, fet fisk, nötter och olivolja samt lite mejerier från typ get/får och sparsamt med kött. Allt lagas från grunden. Det finns ändå positiva aspekter av med-diet, t.ex att den är tveklöst bättre för hjärt- och kärl än den standardkost som SLV förespråkar. Du slipper ju elände som margarin, matoljor och sötade light produkter i alla fall. Det är heller inte en fettsnål diet. Sen håller jag absolut med om att folk och viktminskningstjänster gärna använder medelhavsdieten för egna agendor(kommersiella). De gör också helt fria tolkningar vad det är för diet. Förespråkar man en växtbaserad diet, så ska man liksom alltid lyfta fram att medelhavsdieten minsann också domineras av grönt, trots att dieten inte har något gemensamt med veganism öht. Förövrigt helt sinnessjuka svältdieter på den där topp 35 listan, som borde hamnat sist utifrån att det är direkt hälsovådligt. Känns som att de sk experterna utgår från att alla behöver gå ner ca 50 kilo i vikt, när de rangordnat. En av de knäppaste är nog Zone, där du likt LCHF inte får äta potatis, spannmål, majs osv, MEN du får heller inte äta fett 🙄Vad ska man få energin ifrån då liksom?
  5. Elinor

    Tarmflora

    Att du har konstant diarré kan bero på många grejer. Antar att du har slaskdiagnosen IBS och där vet man ju inte vad som orsakar och vad som är hönan eller ägget. Har man avvikande tarmflora pga IBS eller är det ens tarmflora som orsakat IBS. Du kan t.ex ha en låggradig inflammation/irritation som påverkar och stressar tarmens motorik rent funktionellt, vilket leder till att man måste rusa på toa. Du kan i värsta fall ha en inflammatoriskt tarmsjukdom, som kan vara svår att diagnostisera d.v.s räcker inte på långa vägar att ta de vanliga proverna på vårdcentral som blodbrist, inflammationsmarkör osv. Du kan också vara överkänslig mot något du äter. Tycker du ska testa ett elimineringsprotokoll som SCD eller AIP diet, för att kunna utesluta att det inte handlar överkänslighet mot livsmedel. Det är astråkigt att göra, men du får så mycket informationen att det är värt det. Börja med att bara äta saker som är hypoallergena och snälla mot magen i minst en vecka t.ex kokt kyckling, vit fisk, magrare kött, benbuljong, morotspuré, gurka, spenat. Uteslut socker och stärkelse för att svälta ut elaka bakterier. Uteslut saker som är jobbiga för mage/tarm generellt som baljväxter, fibrer, gasbildande grönsaker, laktos&mejerier och var även sparsam med fett. Har man irritation eller skada i tunntarmen specifikt så måste det läka innan man klarar den mängden fett som förekommer inom LCHF/keto. Sen introducerar du livsmedel en efter en och långsamt, vid sidan av att du trappar upp fettet, för att se vad som triggar igång.
  6. Elinor

    Tarmflora

    Jag skulle nog ta vad din läkare säger med en nypa salt. Man blir inte "fullständigt utmattad" som du säger dig vara, för att man inte käkar massor med grönsaker. Bland det dummaste jag hört. Man blir heller inte totalt energilös för att man inte har optimal tarmflora, vad det ens är. Saker som gör en helt däckad vad gäller ork och energi är t.ex hormonell obalans eller sjukdom som påverkar hormonellt, extrema brister, "tyst" infektion, skador på organnivå, depression/nedstämdhet, mental stress dvs håller på att gå in i väggen eller att man sover för lite, för att nämna några. Tycker du ska försöka få din läkare att ta prover istället för att fabulera och spekulera om din tarmflora. Sen skadar det såklart inte att vårda tarmfloran för måendet generellt, samt att äta grönsaker(den mängd man tål) för att få mineraler, vitaminer, antioxidanter och prebiotika. Men du kan ju äta i princip hur mycket broccoli, grönkål och annan kål, lökväxter och bladgrönsaker du vill på LCHF, utan att det påverkar ketos. Så länge du får i dig tillräckligt med fett så balansen mellan makros ligger bra. Så det finns absolut ingen konflikt där. Annat som är bra för tarmfloran är mjölksyrat och kefir t.ex. Det stämmer att de flesta bakterierna dör i magsyran, men absolut inte alla om det tas i samband med måltid och främst då en måltid som innehåller lite svårsmälta växtfibrer, som fungerar som skydd/gömställe.
  7. Kloka tankar! Jag kan absolut relatera till underbara keto-brownies som måste in i frysen NU, för annars äter jag för många och blir dålig. För mig spelar det inte jätteroll om bakverk och godis är LCHF/Paleo vänliga tyvärr, utan är liksom själva smakexplosionen av sötma, gräddigt, fettigt, krispigt och sälta som får mig att släppa på strypkopplet och äta för mycket. Mina smaklökar och mitt belöningssystem känner ingen skillnad på socker/sötningsmedel eller om mjölet är mer kolhydratsnålt, det vill ha mer oavsett. Jag kan stå emot vanliga kakor, godis och tårtor och säga nej tack. Var säkert 2 år sedan jag åt något som innehöll vetemjöl. Problemet är just när efterrätten är low carb, glutenfri, mindre socker mm att jag då tillåter mig att njuta och sen leder det till frosseri. Även om jag är metabolt frisk, normalviktig och "borde" klara av att käka för mycket efterrätt(som 90% av Sveriges befolkning ändå gör), så har jag en neurologisk sjukdom i grunden och små marginaler vad gäller utsvävningar pga det, inklusive vad jag stoppar i munnen. Jag blir mycket sämre rent fysiskt, får svårare symptom när jag gör avsteg från min vanliga meny av lätt naturlig mat och främst om jag också äter för mycket. Jag får också plågsam magkatarr i flera dagar och måste knapra Alvedon för att det gör så förbannat ont, om jag ätit godsaker så jag blivit proppmätt. Senast jag frossade, så hade jag till och med blod i avföringen dagarna efter, trots att jag är "frisk" i mage&tarm minsann enligt distriktsläkaren och blod i avföringen var tydligen ingenting jag skulle oroa mig över... suck 😕 När jag tänker på eländet jag riskerar om jag julbakar och käkar upp allt, så känns det inte så lockande längre. I fjol lagade jag iofs knäck och lyckades med konststycket att lägga det i burkar och ge bort till nära och kära, innan jag åt för många. Men då kände jag mig inte så sjysst heller, när t.ex min gamla mamma(med övervikt) ringde och hade ångest för att hon ätit knäck så hon mådde illa. Så jag gjorde andra sjuka istället! Bäst är nog att inte julbaka alls.
  8. Numera så måste man väl(för det mesta) betala extra om man vill ha mat på flyget? Absolut inte värt det. Men oavsett om det ingår i flygbiljetten eller ej, så är det sunkig mat och inget du kan göra åt saken. Min kusin beställde flygmat för diabetiker senast vi flög förövrigt. Han trodde att han skulle få mer fräscha grönsaker om han beställde diabetesmat. Istället fick han exakt samma mat som alla andra, bara att de tagit bort gräddsåsen och kakan från hans bricka haha. Förbeställer du för glutenintolerans eller spannmålsallergi på plan så får du potatis/ris istället för typ couscous/pasta. Det finns liksom inget trix att beställa okej mat tyvärr, utan du får äta det som känns okej och lämna resten. Vill minnas att jag köpte med mig ost- och skinksallad från flygplatsen som jag tog med på planet, senast jag flög. Serveringarna som ligger efter incheckning och säkerhetskontroll brukar ha en hel del inplastat man kan köpa med, även om priserna är värsta skämtet. Bäst är väl att äta en ordentlig måltid innan man flyger och sen ta med sig något mindre att äta i handbagaget. Tror dock andra här har bättre fantasi än vad jag har, angående mat som inte räknas som "vätska".
  9. Jag kan absolut relatera till "Om jag lagar något måste det också ätas upp". Känner mig himla sugen på att laga något gott till jul, t.ex mandelmusslor med grädde och fin hjortronsylt som är så ljuvligt. Vill också fixa ädelostcheesecake på pepparkaksbotten att ha till fördrinken, som är nästan beroendeframkallande gott. Men precis som du skriver, så måste det ätas upp och jag kommer äta för kung och fosterland om jag lagar såna grejer. Inte så att jag oroar mig om vikten utan handlar mer om att min mage och kropp inte mår bra av den typen av mat i stora mängder, att jag kommer må pyton dagarna efter. Är liksom inte värt det. Tror absolut din taktik att bara laga ngn godbit som t.ex chokladtryffel kan vara en bra idé. Jag brukar göra kokosgodis(blir som typ Bounty) doppat i mörk choklad som lite mindre onyttig efterrätt.
  10. Att försöka hitta en "djurtandläkare" med ledig tid för hund/katt är extremt frustrerande I know haha! Angående dålig mage och djur, så har jag tvingat i kissen Canicur pasta när hon haft dålig mage i samband med antibiotikakurer. Då är man inte populär direkt. Det som blir över ger jag till mina föräldrars lilla terrier som ofta har knas med magen. Canicur pasta är för både hund och katt. Jag kör den i kombination med veterinärkost för känslig/upprörd mage dock, eftersom det varit i samband med antibiotika som tokdödar magen på alla djur. Om vovven spyr eller blir lös av medicinerna så är specialfoder för känslig mage ett säkert kort.
  11. Det tar ca ett halvår för kroppen att sluta flacka och bli trygg i en ny vikt, så inte helt enkelt alltid att käka perfekt lagom under den fasen. Men fortsätter du gå ner i vikt så bör du äta mer såklart och vice versa. Om du har svårt att bedöma vad som är lagom för att vara viktstabil så ställ dig på vågen/använd måttband. Jag vet inte vad du menar med mat som är "inte keto"? Menar du processat vetemjölsmat med tillsatt socker, så tycker inte jag att man får äta det någonsin om man bryr sig om hälsan. Men menar du ren mat av god kvalitet som kanske innehåller lite väl mycket kolhydrater och därför inte är keto(t.ex svenska rotfrukter, sötpotatis, low carb bakverk, naturella mejerier, ekologisk frukt, glas rödvin osv) så tycker jag absolut man kan äta det ibland när man inte längre har problem med vikt och värden. Sen vet du nog bäst själv vad du klarar av att äta utan att bli triggad att börja svulla kolhydrater och socker igen.
  12. Det är helt omöjligt att svara på, eftersom jag inte vet din dagliga aktivitetsnivå och hur mycket mat du behöver. Vet heller inte hur stora portioner du äter eller om du tar fler än en portion vid ett tillfälle. Följer du veckomenyerna slaviskt eller komponerar du egna måltider osv. Risken att äta för lite är att kroppen blir väldigt stressad och du får brister på sikt. Det påverkar även negativt rent hormonellt. Det går dock att köra så ett tag(äta för lite) och främst för att halvsvält kan ge värsta endorfinrushen vilket motar bort hungern. Men förr eller senare så kommer kroppen börja slå tillbaka med full kraft och du får biverkningar. Men kan också vara så att du inte är hungrig för att du äter rätt lagom och kroppen är lugn och gillar läget? Kanske har den börjat nalla lite av kroppsfettet? Mår du okej i övrigt, så är det nog bara att köra på imo.
  13. Elinor

    Lökpulver

    Fast lökpulver består av torkad gul lök, så tycker inte det kvalificerar in i gruppen hälsovådliga tillsatser eller superprocessat. Det är som vilken krydda som helst, dvs består av en torkad mald växt/grönsak/frukt. Att lökpulver har sämre klang andra kryddor beror ju enbart att det används frekvent som smakförstärkare i den värsta typen av junkfood som chips och kex. Men visst är det bättre att använda vanlig lök eftersom den innehåller antiinflammatoriska ämnen, antioxidanter och fibrer, vilket lökpulver inte gör i samma utsträckning. Sen håller jag iofs med att många amerikanska low carb/keto sajter och grupper inte verkar ha samma filosofi vad gäller halvfabrikat, processat och att det används allsköns skumma pulver i recepten. Men tja, kanske är det kulturellt att amerikaner är mindre brydda om sånt? Sen får man komma ihåg att low carb/keto diet inte är detsamma som Paleo/ursprungskost. Även om många filosofier är gemensamma, så är keto/lchf inte fullt så strikt vad gäller processat och inte lika mycket förbjudna livsmedel. Jag har aldrig sett något recept på svenska DietDoctor som jag reagerat på. Skulle väl vara att det används proteinpulver och soja i vissa veganska recept, men det förklaras också ingående varför DietDoctor teamet har gjort de valen vad gäller just veganska recept. Sen kan man såklart tycka det är fel ändå.
  14. Det är ungefär vad jag äter i mejeriväg, en bit ost och en liten skål yoghurt. Ibland ngn matsked grädde eller crème fraiche. Men får ju i mig kalcium från andra saker också som grönkål, broccoli, bladgrönsaker, fisk&skaldjur, ägg samt nötter&frön. Jag äter rätt varierat. Oroar mig verkligen inte över kalcium. Kanske främst för att det finns så många exempel på folk som inte äter så mycket mejerier, men ändå har extremt hög bendensitet, t.ex thailändska thaiboxare. Delvis för att de bor i Thailand såklart och får en massa soltimmar, men också för att de tränar på ett sätt som uppmuntrar kroppen att förstärka skelettet så det blir som titan. En av de främsta orsakerna till att äldre får svagt skelett, är ju att de inte belastar via motion och annan träning, så kroppen slutar förstärka skelettet, eftersom det inte behövs. Ett annat skäl är dålig aptit, sunkig livsstil och näringsfattig kost. Sen är naturligtvis kylan och mörkret ett stort problem i Norden, som gör oss ner mottagliga för benskörhet. Kalcium är bara en del i pusslet vad gäller att undvika benskörhet och evidensen vad gäller hög mejerikonsumtion är ju inte direkt lamslående. Man minskar enbart risken med några få procent, enligt de studier som styrker teorin mjölk=starka ben. Sen bör ju tilläggas att det finns en hel del studier där man inte ser samband alls mellan mejerier och minskad risk för benbrott. Men oavsett så behöver vi bevisligen kalcium för skelettet, även om mängden kan diskuterats. Det enda jag egentligen funderar över är hur folk som bara käkar kött&smör får i sig kalcium? 🤔 Fast det tar iofs rätt många år att urkalka ett skelett och de flesta som äter så(kött&smör) gör det ju bara under en period.
  15. Elinor

    Farlig magfetma

    Intermittent/periodisk fasta sägs vara effektivt mot just bukfetma, enligt diverse studier. Kroppen ställer om under fasta(sker ngt krångligt på cellnivå) som gör att vi använder mindre vanligt underhudsfett och mer visceralt fett för energi, jämfört med hur fördelningen ser ut i normala fall när man inte fastar. Kroppen får en mer direkt lina till det viscerala fettet så att säga och kan börja tanka där mer frikostigt. Sen beror bukfett också på grejer som genetik/ärftlighet, hormonbalans, stress och ålder. Självklart också vad man äter d.v.s undvik socker och alkohol. Men är du en man 60+ med ärftlig benägenhet att lagra bukfett, så får du i vilket fall jobba rätt jäkla hårt om du vill ha platt mage. Måste vara superstrikt med mat, dryck, sömn och träning(styrketräning + intervall), om du vill få bort kaggen. Om man bara rullar på makligt som vanligt och enbart äter okej(som åtgärd), så är det inte säkert att det räcker, för att kroppen ska börja använda bukfettet, när det finns annan fett att ta av.