Elinor

Medlem
  • Innehållsantal

    281
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Elinor vann senast 3 Mars

Elinor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 371 Enastående

1 följare

Om Elinor

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tycker det mest anmärkningsvärda var att "vetenskapsjournalisten" skrev IBS. Herregud...hur kan man blanda ihop IBS och IBD? För att göra det slarvfelet krävs att man har noll kunskap om ämnet mag- och tarmsjukdomar. IBS är en av Sveriges vanligaste diagnoser. Tanken på små barn med svår IBD, gör mig verkligen ledsen. Inte bara för allt kul de missar i livet p.g.a sjukdomen, utan också smärtan, vara helt inflammerad samt pumpas full med steroider, antibiotika, kortison mm vid så unga år. Kanske inte så konstigt att man blir deprimerade när man har nedsatt livskvalité under barndomen. Sen är det säkerligen så att tarmfloran är extremt avvikande också, vilket har psykiskt påverkan. Men inte fasen var IBD hos barn en grej man ens hade hört talas om för 15-20+ år sen. Vad är det som händer? Det var ju äldre som levde osunt och rökte, som fick IBD och främst då Ulcerös kolit, när jag yngre.
  2. Väldigt svårt att ge råd, eftersom levercirros inte på något vis kan jämföras med fettlever(som LCHF är bra emot). Det finns liksom en orsak att ingen av LCHF-experterna går in och pratar om att behandla just levercirros med LCHF/keto. Det är ett alltför allvarligt medicinsk tillstånd och gör man fel så blir resultatet katastrofalt. Det går inte att reversera på samma sätt som fettlever med kosten, eftersom delar levern redan är död. Jag har själv en nära anhörig med levercirros, som fått det främst pga en annan sjukdom. För denne är det inte en fråga om att följa en specifik kost, utan att äta på det sätt som ger bäst överlevnad på sikt och skjuta upp ev transplantation. Det som gäller är flera små mål per dag med mycket protein, för att behålla muskelmassa och få i sig alla näringsämnen. Socker bör självklart undvikas, eftersom fruktos sabbar levern ännu mer. Men bör också vara lite försiktig med salt, eller främst livsmedel med tillsatt salt, vid levercirros. Att t.ex ta en massa "saltsupar" som man gör inom keto/lchf, är ju främst ett råd som ges till friska, som inte har skador på levern som är irreversibla. Keto/LCHF är en fett-fokuserad kost. Men jag vågar inte uttala mig om den mängd fett som är ofarlig eller lämplig vid skrumplever/fettlever. Däremot är det säkerligen bra att satsa på icke kemiskt processat naturliga fetter från t.ex smör, olivolja, fet fisk, kött, nötter, avokado, kokosolja, när du väl äter fett.
  3. Jag äter också samma mat som till lunch eller middag. Brukar laga lite extra middag och ställa i kylen, så det räcker till frukost. Främst för att jag mår bäst på okonstlad ren mat som kött, fågel, fisk med de grönsaker jag tål och fett till. Men har heller aldrig gillat frukostmat. Bara tanken på barndomens ljumma mejerier som luktar lite härsket och skurit sig av lingonsylten, får mig att rysa. Detsamma gäller ägg, som jag tvingar i mig medan jag håller för näsan(ett om dagen) för att det är supernyttigt. Bacon är gudomligt gott, men inte en ren råvara och triggande för mig, så vill inte äta det varje dag. Finns det inga middagsrester i kylen eller mat i frysen till frukost, så tar jag oftast fram wokpannan. Hackar grönsaker, kyckling, chili osv som jag fräser i kokosolja och toppar med t.ex lite cashewnötter(rika på resistent stärkelse). Ibland skippar jag frukost. Beror på vad jag ska göra på förmiddagen. Ska man bara sitta på baken på en kontorsstol så behöver man knappast frukost. Beror ju helt på, hur man påverkas av att skippa frukost. Så länge det inte innebär att man äter mer på kvällen, så spelar det knappast någon roll.
  4. Det handlar om att sälja papperstidning/prenumerationer, inte att Aftonbladet är köpta av sossarna, spannmålsföretagen eller ngn annan foliehat-teori. Artiklar om vikt och dieter säljer och generar klick, för Sverige har en hög andel överviktiga samt normalviktiga hjärntvättade kvinnor och tjejer som tror de måste banta. Därför skriver Aftonbladet extremt mycket trams på detta ämne. Att de inte tar upp specifikt att denne Dr Williams är emot socker och processad mat beror troligen på att en sådan artikel inte säljer lika bra. Folk vill läsa om att äta ungefär som vanligt och gå ner i vikt. Inte att de måste sluta med sött, halvfabrikat och skräpmat och fika 5-6 ggr per dag. Det som räknas är klick och försäljning, inte att t.ex Lantmännen är en annonsör och då måste vi skriva bra grejer om spannmål. Det funkar inte så på en tidnings- och nyhetsredaktioner av den kalibern. Redaktör, utgivare och skribenter skiter i vad olika företag eller politiker vill ha sagt eller sälja, om det inte sammanstrålar med det egna målet dvs en artikel som genererar en massa trafik och tar läsare från konkurrenterna. Livsmedelsverkets, Folkhälsomyndighetens mm allmänna rekommendationer skulle förövrigt inte se annorlunda ut om alliansen fått bilda regering. Ej heller skulle WHOs rekommendationer se annorlunda ut med andra internationella regeringar. Det är tyvärr becksvart på det området.
  5. Men herregud, inte ska du gå och känna skam för att du käkat bröd. Naturligtvis kan man känns besvikelse och inför sig själv när man inte stått emot suget, men skuld och skamkänslor inför andra p.g.a något man ätit är ju helt befängt egentligen. Tänk så mycket värre saker folk gör, som även drabbar andra, utan att ens bry sig. Tycker du ska identifiera exakt när du får bröd och fikabrödsug, som blir sådär övermäktigt. Man kan faktiskt undvika de situationerna i början, t.ex inte gå på eftermiddagsfikat eller ta frukosten på rummet istället för att sitta vid buffén, tills man har bättre koll på suget. Sen är det bra att hitta trevliga alternativ. Om det är vid t.ex frukost du får brödsug, så planera och se till att det finns något som är lika gott att äta hemma(inom ramen för LCHF) som får dig att tänka mindre på brödet. Jag äter t.ex alltid middagsmat till frukost, eftersom jag tycker middagsmat det är den godaste maten! Då saknar man aldrig bröd. Att planera, vara smart och undvika fallgropar är verkligen A och O när man har ett övermäktigt begär efter att tugga kolhydrater. Brödsug och sötsug brukar dock ge med sig efter ett tag, för att sedermera enbart komma tillbaka flyktigt(om du är kvinna) i samband med t.ex pms. Men är man lite äldre så slipper man det där.
  6. Högst osannolikt att tarmbakterier skulle vara orsaken till fibromyalgi eller andra sjukdomar de radar upp med avvikande tarmflora(IBS och ME/CFS). I så fall skulle vi kunna bota fibromyalgi genom att slå ut tarmfloran helt med bredspektrum antibiotikakurer, som man gör med t.ex Helicobakter Pylori och folk blir symptomfria(magsår). Medan alla med ovanstående diagnoser snarare blir sämre av antibiotika och får värre symptom. Snarare är det nog så att vid vissa sjukdomar skapas ett klimat i kroppen som gynnar fel bakterier. Kan tänka mig att det rör sig om tillstånd som låggradig inflammation och andra inflammatoriska processer, nedsatt tarmpermeabilitet(sk läckande tarm), störningar i tarmmotoriken med mera som blir en grogrund för en avvikande tarmflora. Det innebär ju inte att allt är kört vad gäller tarmfloran, utan att man måste vara mer noggrann än en "frisk" person när man utformar sin kost, eftersom man har ett annorlunda utgångsläge. Att käka vetemjölsmat och socker är t.ex helt vansinnigt. Tyvärr är det samtidigt mkt vanligt med nedstämdhet och till och med depressions vid svår fibromyalgi. Konstant svår smärta, att aldrig få ro och slappna av, har en tendens att bryta ned människor något extremt rent psykiskt. När man mår så dåligt i både kroppen och själen, så blir det lätt en kost bestående av kaffe, cola, smörgås, halvfabrikat och smärtstillande istället för riktig mat.
  7. Tror tyvärr inte det räcker med LCHF-utmaningen, som är tidsbestämd och gratis. Generellt tillhandahåller Diet Doctor främst recept och information kring LCHF&hälsa som studier, krönikor, föreläsningar och massa vetenskap. Diet Doctor är ingen tjänst för viktminskning specifikt. Sen ska vi inte sticka under stol med att LCHF är kontroversiellt vad gäller synen på köttkonsumtion och mättat fett. Den lågkolhydratkost som numera accepteras inom diabetesvården är något annat. Viktklubben och Viktväktarna har andra tjänster som online träningspass, workshops eller kost- och aktivitetsberäkning mm du använder under hela dagen. Deras kostråd är hyfsat i linje med svenska och internationella myndigheter. Så kan förstå att de kvalificerar för bidraget, utifrån regelverk. De har garanterat och medvetet lagt till appar, online tränare osv, så de kan mjölka friskvårdsbidrag. Skatteverket tar ju inte hänsyn till att dessa tjänster är generellt dåliga och resultaten uteblir. Tycker förövrigt det är helt idiotiskt att en kvällstidnings betaltjänst täcks av friskvårdsbidraget. Det ska täcka kostnaden för en fysisk aktivitet i min mening, inte en tjänst där man mestadels sitter och blippar på mobilen.
  8. Var på semester i Sardinien för några år sedan. Upplevde absolut inte att folk var speciellt friska. Många arbetslösa, tandlösa, kedjerökande, hostande män som satt och groggade mitt på dagen i blandade åldrar, som man alltid ser i fattiga mer outvecklade delar av Italien, Spanien, Grekland osv. Är nog heller ingen tillfällighet att samtliga blue zones till stor del lever på turism. Tror mycket av alla hälsopåståendena har överdrivits för att gynna den näringen. Minns dock att jag läste nånstans att ålder- och sjukdomsstatistik på Okinawa för män är likvärdig med resten av Japan numera. Man spekulerade i att det berodde på att kostvanorna ändrats. Innan åt man mest en inhemsk blålila sötpotatis rik på antioxidanter och numera käkar man istället vitt ris, som i resten av Japan. Men kan ju också bero på att det blivit svårare att leverera glädjestatistik, i dagens digitala samhälle. Däremot tror jag absolut klimat och livsstil i blue zones är gynnsam för hälsan. Inte arbetslöshet och sitta och kedjeröka, men att man är ute och rör sig i det milda klimatet, lite negativ stress, mycket socialt umgänge, självförsörjning med örter, grönsaksland osv.
  9. Ett tips är att förbereda kyl/frys med lite lagad mat för sådana tillfällen, när hungern slår till sent på kvällen eller natten. Kan bli så i början innan man lärt sig äta lagom och kroppen anpassat sig. Kan bli så annars också förövrigt, om man haft en aktiv dag som krävt mer energi eller helt enkelt ätit för lite. Men är mycket bättre att äta en liten portion(assiett) med lagad mat som t.ex middagsrester och kanske näve sallad till, än att ränna fram och tillbaka till kylen och hyvla ost eller gå loss på t.ex nötter, mejerier, processad chark mm när hungern slår till. Bättre om du behöver gå ner i vikt, då lagad mat ger större belåtenhet och mättnad vid mindre mängd. Det lockar heller inte till småätande på samma sätt som ovanstående livsmedel. Finns inget lagat, så kan man alltid sno ihop t.ex röra på ett ägg med smör, klippt gräslök, spenat eller vad man nu gillar. Just den situationen, när man blir hungrig på kvällen/natten och börjar "snacksa", är verkligen riskabel och kan förstöra ens viktnedgång. Någon skiva ost får ju inte allt att falla såklart, men för de flesta(som gärna äter för mycket) så blir det lätt så att man mumsar fler ostrullar än man borde och sen slinker en massa annat man hittar i köket av bara farten.
  10. Håller absolut med @MalinBÅ. Om jag fastade i 16-20 timmar och sen ställde mig och lagade något så insmickrande och processat som falukorv, så skulle jag garanterat tappa kontrollen och överäta. Den där ljuvliga fylliga sötsalta smaken i korv, i kombination med krispig flottig yta, är extremt svår att värja sig emot. Känns lite som en trend bland folk som inte uppnår önskat resultat från LCHF, att de inte plockat bort det göttaste som leder till sug och överätande. Tänker då främst på mejerier, nötter, chark&korv och allsköns halvfabrikat som är hyfsat inom ramen för LCHF, men ändå innehåller tillsatt socker, smakförstärkare, glutamat och annat som får en att äta för mycket. Det kan man absolut unna sig ibland när man är nöjd och viktstabil, men inte dagligen om målet är att gå ner i vikt och det redan går segt. Då är det bättre att välja fläskfilé över korvstroganoffen i vispgrädde. Men tror absolut på att äta mer näringstät ren mat(som inte kräver innehållsförteckning) när man bryter fastan, men kanske i större portioner? För man ska ju inte behöva gå runt och vara superhungrig när man kör 16:8, då äter man för lite.
  11. Beror på vad du äter och gör under resten av dagen(t.ex om du tränar). Men ketos påverkas knappast, om du bara äter en halv kexchoklad och inget mer. Främst för att du också hamnar på extremt energiunderskott om du bara käkar det, så kroppen måste fortsätta använda fettreserver för att driva maskineriet. Om du däremot äter strikt LCHF lunch+middag normalt och sen en halv kexchoklad på det, så tror jag definitivt det kan påverka din keto-adaptering en smula, även om du ligger under 50 gram kolhydrater. Att vara i ketos är inte svart&vitt, att man är eller inte, utan en gråskala med olika nivåer av fettbränning, beroende på hur mycket kroppen tror att det behövs. Det här med x gram kolhydrater/dag vid LCHF är främst för att vägleda eller som referens. Det är inte exakta siffror på individnivå vad gäller att upprätthålla optimal fettbränning. Du måste testa själv hur olika grejer påverkar just dig. Men utifrån LCHF så spelar det ingen roll vart kolhydraterna kommer ifrån, du får välja själv. Sen rekommenderas att man undviker tomma kalorier(som kexchoklad) och väljer t.ex ovanjord-grönsaker, bär, vissa nötter osv, för att maximera näring, mineraler och vitaminer. Ketos är en annan femma. Jag vet inte om olika kolhydratskällor är mer benägna än andra att försämra ens förmåga att använda fett som energi? Det forskas knappast på området kexchoklad v.s ketos, eftersom poängen med dieten är att man ska försöka undvika sötsaker.
  12. Frukt är näringsfattigt på så vis att det mestadels innehåller vattnen och inte så rikt på vitaminer och mineraler. Men näringsfattigt betyder inte per automatik att det är dåligt att äta, om du har det som tillbehör. Kan innehålla bra grejer som olika antioxidanter, unika organiska ämnen och prebiotika, som aldrig inkluderas när man gör näringsbedömningar. De flesta grönsaker är också näringsfattiga förövrigt, t.ex lökväxter som samtidigt är det bästa källan till kostfibern inulin. Egentligen bara mörkgröna bladgrönsaker och vissa kålväxter, om inte är s.k näringsfattiga. Angående naturligt förekommande sötma i frukt, så är ju sockermängden inte ens i närheten av vanliga sötsaker. Du får också i dig nyttiga kostfibrer som pektin, antioxidanter och C vitamin. Frukt är ju som många andra livsmedel, att det finns både bra och dåliga aspekter. Man får göra en avvägning. Men personligen är jag 100 ggr mer orolig över giftbesprutningen(än sockermängden) när jag äter en frukt eller bär som inte odlats i Sverige.
  13. Tanken med aptitdämpande läkemedel är att man ska ta det i samband med kostomläggning/diet. Det handlar inte om att man bara ska käka piller utan att göra livsstilsförändringar. Ibland är det faktiskt skillnad på pest eller kolera, tycker jag. Läkemedel är tusen resor mindre invasivt än magsäcksstympning och borde därför erbjudas först, så kan hålla med intervjuade i inslaget. Även om man får biverkningar av läkemedel som magproblem, illamående med mera, så ger det i alla fall inte inte permanenta skador. Sen finns självklart många med fetma som inte uttömt alla metoder som lågkolhydratkost, ätfönster, fastor osv. Som bara vill ha easy fix och ta ett piller. Men hellre det än att man kopplar loss magsäcken. Däremot blir man knappast upprörd över att feta svenskar måste betala sin egen medicin. Det finns personer(till och med barn) med dödliga sjukdomar som inte får bromsmediciner, för att landstingen vägrar betala. Jämfört med sådant, blir det rent löjeväckande med folk som gråter över ngt fetmaläkemedel. För man kan ju faktisk gå ner i vikt utan.
  14. Tror absolut kombinationen av sockerarter(fruktos, laktos) och mjölkfett tillsammans och kl 20.00 på kvällen, kan påverka en viktminskning. Bär&grädde är efterrätt man kan unna sig ibland, inte varje dag. Jag lägger själv på mig när jag börjar köpa hem grädde. För oavsett fettmängd så är grädde rätt sött, leder ofta till överätande och innehåller en del kolisar. Jag kan absolut förstå behovet av kvällsmat. Jag måste också stoppa något i munnen innan jag lägger mig, för kan inte somna om jag känner antydan till hunger. Äter hellre ett mindre kvällsmål än sömntabletter. Men kör hellre på något som ger mer mättnad trots liten mängd. Till exempel en assiett med lite protein som blev över från middagen och kanske ngn vattenbaserad grönsak. Eller ett stekt ägg. Makrill i tomatsås. En pannbiff. Tror i ditt fall generellt att du bör äta mindre mejerier och mer animaliskt protein. Du verkar också haft bekymmer med hälsan, utifrån operationen du beskriver. Nu är jag ingen expert, men det låter som att du haft stopp i gallgångar eller gallblåsa av olika skäl, vilket orsakar inflammation i levern? Tror inte det hindrar din förmåga att gå ner i vikt. Däremot är det ju extra viktigt att nolla socker, samt vara noga med att få i sig fullvärdigt protein, när levern fortfarande håller på och återhämtar sig och ännu inte återfått full funktion. Bladgrönsaker är också bra.
  15. De har aldrig tidigare levt med skräpmatsproblematik och våra I-lands problem, så inte så märkligt att det blir en knackig övergångsfas. Jag har själv vänner/anhöriga som hjälper flyktingfamiljer och det har varit ett ändlöst rännande eller följa till tandläkaren. Barnen har helt extremt med hål i tänderna, på ett sätt som svenska barn inte haft på flera årtionden. Föräldrarna har aldrig levt i en miljö där det funnits godis och läsk i överflöd och ställer fram nytt hela tiden. Man blir mörkrädd. Men de kommer från en miljö där man vallat getter, lagat mat över öppen eld, ingen TV och färdats med åsna ungefär. Så hur skulle de kunna veta hur farligt det är med sött? Många från t.ex Afghanistan och Irak är också analfabeter, främst kvinnorna tyvärr, och då blir det ju extra svårt att ta till sig information om kosten som mamma. Tandläkarbesöken blir lite av en väckarklocka. Sen varierar ju problemet mycket beroende på utbildningsnivå och språkkunskaper. Finns välutbildade flyktingar från t.ex Syrien eller politiska flyktingar från Iran. De låter knappast ungarna dricka läsk som vatten och har skålar med godis överallt.