Elinor

Medlem
  • Innehållsantal

    312
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Elinor vann senast 3 Mars

Elinor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 508 Enastående

1 följare

Om Elinor

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det värsta med Flora är inte ens rapsolja. Flora innehåller regnskogsskövlaren "certifierad palmolja", smakförstärkare och emulgeringsmedel, något som rent objektivt inte är kompatibelt med hälsa och miljö. Även om kommuners kostenheter har en annan syn på just rapsoljan, så borde de väl reagera på det andra som Flora innehåller eller? Men antar att man sparar en del pengar på att byta och det är mer viktigt.
  2. Du är inte den enda. Jag har aldrig kunnat äta lagom av onyttigheter och korv och grädde finns sällan i kylen. Jag blir också provocerad av Viktklubbens "man får äta allt" eftersom jag vet att det är ett fult och cyniskt sätt att ragga medlemmar. Såklart vill folk unna sig allt livets goda och ändå nå målvikten utan att behöva göra en endaste förändring eller ansträngning, så det lockar sådana rubriker. Men samtidigt vet näsan alla med omfattande viktproblem innerst inne att taktiken inte funkar. Är få förunnat att kunna äta onyttigheter som sötsaker, junk food och raffinerad vetemjölsmat med mera men bara lite grann. Om vi tittar på svenskar med övervikt eller fetma specifikt, så finns det garanterat 0 personer som kan t.ex äta 3-4 chips och sen ställa tillbaka påsen i skafferiet. Det normala är att man äter hämningslöst tills det bara finns chipssmulor kvar. Sen bör man ju nämna matmissbruk, sockerberoende och alla svenskar med metabola sjukdomar. Då är det direkt olämpligt att "äta allt".
  3. Tror också snusen kan spela in till viss del. Jag blev mycket mer hungrig, när jag slutade snusa för lite mindre än ett år sedan. Då hade jag storsnusat i nästan 20+ år, så det var bland det jobbigaste jag gjord. Att sluta med socker var typ lekskola jämfört med att sluta snusa. Hur som haver, när jag drog en dosa snus om dagen minst, så ville jag ofta att måltiden skulle vara över, slängde i mig maten, så jag fick in med snuset igen och nybryggt kaffe till. Nu när jag varken susar eller pimplar kaffe, så är jag absolut 100% mer intresserad av att äta och ta en portion till. Kanske har du börjar äta lite mer, utan att vara medveten om det? Sen påverkar nikotin även ämnesomsättningen en smula, även om det inte är direkt dramatisk. Vid sidan av att vara aptitdämpande, så påverkar det också mage-tarm på olika sätt. Det påverkar allt från magsyreproduktionen till tarmrörelserna och är stressande. Kanske tar du upp mer näring via kosten nu när mage-tarm får rulla på i sin egen takt? Fast vanligaste orsaken till viktuppgång, oavsett kost, är att man blivit äldre med allt vad det innebär.
  4. Du kommer aldrig kunna upprätthålla optimala vitamin- och mineralvärden med multivitamin och havregrynsgröt. Kroppen tar inte upp. Delvis för att vissa vitaminer och mineraler konkurrerar ut varandra eller blockerar varandras biotillgänglighet, t.ex kalcium sabbar upptaget av diverse mineraler, A vitamin konkurrerar med D osv. Att ta allting samtidigt är himla dumt. Men också för att biotillgängligheten för många syntetiska vitaminer är extremt mycket lägre än ett naturligt som kommer in via maten. Mycket vanligt att folk med brister på t.ex järn måste få det via injektion, för att det inte fungerar att få upp nivåerna effektivt med tabletter. Sen finns vitaminer som i syntetiskt form går rätt ut i kroppen, så att säga. Så finns risk för både överdos och brist, om du bara käkar multivitamin. Du får heller inte i dig en bra och stor variation av probiotika, prebiotika och antioxidanter, om du bara käkar gröt och pulver. Det enda bra du får via kosten är lite resistent stärkelse och betaglukan via havren. I Afrika lever fattiga på t.ex ris och potatisblast dock, så rimligen kan människan äta uselt rätt längre, innan man börjar få allvarliga men som t.ex nervskador. Att bara käka havregrynsgröt och tillskott är knappast livsfarligt. Men spontant tror jag du skulle bli väldigt energilös och trött, mycket förkyld/nedsatt immunförsvar, svagare skelett och diverse brister, om du körde på detta under mycket lång tid. Du skulle nog gå ner en del i vikt dock, eftersom slemmig gröt är långt ifrån en kulinariskt smakupplevelse. Om man bara får äta äcklig tråkig mat så brukar man gå ner i vikt.
  5. Om man behöver äta mer fett när man är nära målet, beror ju på vad man jämför med och hur mycket fett man åt innan. Du har troligtvis ätit för lite fett och fått i dig för lite energi överlag under en lång period. Den intensiva hungern är ett resultat av att det, att kroppen säger ifrån nu. Du beskriver att du gått ner 15 kilo över sommaren, kört strikt vad gäller kolhydrater men också ätit lite fett. Låter som protein- och grönsaksdiet? Himla effektivt om man vill rasa i vikt, men svårt att hålla på sikt och inget man mår bra av. Är halvsvält för kroppen, eftersom man tar bort kolhydrater utan att direkt ersätta med annan energi(fett). Förr eller senare kommer kroppen börja vråla, när depåerna börjar sina. Sen är det också en fråga om lyhördhet. När man är mitt i en viktresa, motiverad som satan och ser resultat, så är man generellt "bättre" på att inte känna hungerkänslor. Man får endorfinkickar och energi av viktnedgången, som gör en mer tålig vad gäller att stå emot obehag som t.ex hunger. Men när målet är i sikte, så avtar det där och hungerkänslorna och suget når fram igen med full kraft. Det låter således smart att du lägger till mer fett nu. Även om viktnedgången kommer gå i snigelfart eller långsammare, så är det lite strunt samma, eller hur? Det viktiga är stabilitet. Sen när du når idealvikten, så får du helt enkelt testa dig fram vad som är lagom med fett. Det brukar ta ca 6 månader innan en kropp blir trygg i den nya vikten, sk setpoint vikt och slutar flacka upp och ner. Så kan krävas en del justerande i början, för att inte gå vare sig upp eller ner i vikt.
  6. Jag förstår att det är trist att publicera innehåll för sökmotorer. Jag förstår också att det är sådant som måste göras om man tänker rationellt, om man vill vara relevant på nätet. Personligen tycker jag det är bra att ni håller er i mitten och inte blir för kontroversiella. Då riskerar LCHF och dess största portal att hamna på internets baksida, tillsammans med konspirationsteorier, råttan-i-pizzan, högerextrema åsiktspaket och andra gruppering som inte är välkomna inom det etablerade och som sökmotorerna inte tar i med tång. Vill man ha nya medlemmar och få fler att upptäcka LCHF och bli friskare, så kan man inte gå hand i hand och ge redaktionellt utrymme till det LCHF-block som numera hatar miljörörelsen och veganismen. Det är åsikter man får ha som privat användare, medan världens mest besökta lågkolhydratsajt bör hålla sig neutral, om man fortsättningsvis vill vara den mest besökta. Sen är jag väl inte helt på spåret vad gäller en veganguide för LCHF. Det känns som att det blir en obalanserad diet, hur mycket man än försöker. Men om man prompt vill vara vegan och samtidigt dra ner på kolhydrater, så är det ju bra att en sådan guide finns om inte annat.
  7. Helt sjukt att mata sina barn med en produkt som mer eller mindre baserat på veteprotein. Det är nästan värre än vanligt bröd och pasta, vad gäller att reta systemet och mage&tarm. Vem ens skulle servera detta? Möjligen någon utarbetat utbränd ensamstående förälder som bara vill ha mat på bordet NU. Det nyttigaste i dessa låtsaspinnar är väl spår av ägg haha. Såklart att det blir barnens favorit, på samma sätt som att chips, godis, kakor med mera är också är barnen favorit. Men ja, skräpmat finns ju oavsett om det är vegankost eller ej. Det som stör mig mest är väl att man vill ge sken av att det är nyttigt, naturligt osv på ett sätt som inte förkommer vad gäller icke-vegansk skräpmat.
  8. Håller med att Mealsizer och LCHF är oförenligt. Det är ett verktyg utformat för folk som äter standardkost med mycket kolhydrater. Hur man än försöker vrida och vända på plastskoporna, så kan du aldrig få det att funka med något annat. Vart ska fettet in? Ska man fylla hela kolhydratskopan med smör? Inkompatibelt. Verktyget skulle inte ens fungera för vegankost. Men kan inte påstå att det stör mig supermycket att personen ifråga gör reklam för detta, trots att det blir felplacerat. Hon äter inte LCHF själv. Hon kör någon form av generell lågkolhydratkost med avsteg. Sen har man ju jobbat upp tolerans vid det här laget vad gäller så kallade "livsstilsbloggar". Det blir en del reklam(för saker man inte vill ha) och samarbeten man ogillar samt trams som mingel, bilder på goodiebags, helkroppselfies mm tyvärr. Tycker 56.kilo faller inom den kategorin och därför är jag ursäktande och bara scrollar vidare. Men hon lägger också upp fina recept för oss som äter LCHF/keto, paleo eller annan lågkolhydratkost, så därför länkar DietDoctor till bloggen. Hon har en storblogg som når betydligt fler än inbitna LCHF-fantaster, vilket innebär att hon skriver mer flexibelt. Jag gillar många av hennes recept skarpt, finner det inspirerande i köket och besöker bloggen av den anledningen. Så länge hon fortsätter leverera bra recept, så kommer jag tillbaka, oavsett knäpp reklam. Sen betackar jag mig för "åsiktspaket" för oss som käkar LCHF. Man ska inte behöva tycka lika om en massa grejer som inte ens har med kolhydrater&socker och fetter att göra.
  9. De bakterier som orsakar akne, är mycket förtrusta i kolhydrater, så är nog bra att köra strikt LCHF. Låter också som en bra ide att testa mejerifritt. Känns som att du testat det mesta. Kvar att göra är att ta bort alla livsmedel som kan vara irriterande, inflammerade, allergena och se om det hjälper att skapa ett bättre "hudklimat" där akne inte trivs. Kanske blir det bara kött, fågel, fett och möjligen en bit ekologisk gurka kvar på tallriken? Det måste du känna efter själv. Sen återintroducerar livsmedel man en efter en, för att se vilka som förvärrar. Sen kan det ju vara så att du har en extremt elakartad envis stam av akne, som ändå vägrar ge med sig. Då tycker jag du ska försöka få remiss till en hudläkare, parallellt med dina egna försök. Jag förstår att det kanske går emot din filosofi vad gäller kost- och hälsa, att ta emot medicinska behandlingar. Men har du sådana problem med akne att du inte kan delta normalt i livet, känner dig äcklig, ful, nedbruten som människa osv, så är det kanske värt att tumma på principer? Men det måste du naturligtvis ta ställning till själv. Jag vet inte hur illa det är.
  10. Beror på varför du fastar. Om du bara fastar för att gå ner i vikt, nå djupare ketos, så kan du absolut dricka fet benbuljong. Men vill man åt hela paketet, som cellförnyelse, ökad produktion av tillväxthormon med mera så är strikt vattenfasta 20+ timmar minst, det säkraste kortet. Allt som innehåller energi ska bort. Jag brukar stycka kycklingen, sen kör jag skrov, slaktrester och lite grönsaksstumpar i en gryta, om jag gör buljong. Jag låter det koka i ca 2+ timmar sen kör jag genom en finmaskig sil. Om jag var tvungen att göra alla moment, som en perfekt buljong kräver med rostning, skumning, rätt grönsaker osv, så skulle det aldrig bli av haha.
  11. Spontant säger jag ja, att kallpressad kokosolja rent objektivt har mer hälsofördelar än mjölkfett pga av hur vissa fettsyror från kokos metaboliseras. Naturligt förekommande djurfett som talg och ister är också något som gynnar kroppen mer än mjölkfett. Även fiskfettsyror, eftersom vi ofta har brist på dessa. Ghee är att föredra framför smör, eftersom man skummat bort sockret och proteinet. Inte för att smör är dåligt på något sätt, snarare neutralt. Men är liksom inte bästa fettet på hela planeten som löser alla problem. Sägs iofs Winston Churchill brukade äta bollar av rent smör när han behövde lunga nerverna och han fick ju mycket bra gjort! Själv blir jag plufsig i ansiktet, ser trött ut med mera om jag käkar mycket feta mejerier. Därför håller jag igen en del på både smör och grädde. Andra blir dåliga i magen av kokosfett eller får till och med allergiska reaktioner. Så det bästa fettet är väl det man inte mår dåligt av? Mår man bra av att äta mycket smör och skippa andra fetter, så finns ju ingen anledning att ändra ett vinnande koncept.
  12. Om han inte blir mätt, så lagade ni väl för lite mat! Varför är det krångligare än så? Eller slutar han bara äta och klagar på hunger, trots att det finns mat kvar på bordet? Möjligen lite curlingvarning också att vi pratar om en myndig person, en 18-åring som om han vore ett hjälplös fågelunge som piper "mata jag är hungrig". Jag lagade min egen mat när jag var 18 år. Om LCHF-middagen inte duger för sonen, så kan han väl laga ngt själv liksom? Eller i alla fall ta fram ngt ätbart ur kylen eller skafferier? Men håller med att en smal och aktiv 18-åring knappast behöver äta strikt LCHF. Nu vet jag inte vad ni äter till middag normalt, men du kan ju alltid servera mer grönsakstillbehör inom ramen för mer liberal LCHF eller Paleo, som t.ex broccoligratäng, rotfruktspytt, sötpotatisklyftor, ostgratinerad blomkål och liknande, som blir lite av ett substitutet för spannmål, om sonen upplever att det fattas ngt på tallriken. Finns massor med recept på Diet Doctor.
  13. Tycker inte heller det låter som världens bästa idé att göra en drastiskt kostomläggning, precis innan du ska utsätta kroppen för en stor påfrestning. Även om det inte är farligt, så finns ju risk att musklerna får soppatorsk och du tvingas ge upp. Hur kul är det? Du kommer garanterat inte hinna bli fullt fettadapterar innan loppet. Vänta tills efter maraton innan du börjar med strikt keto/lchf, om du bryr dig om resultatet. Men absolut kan du fortsätta skippa rent och tillsatt socker, spannmålsprodukter samt fortsättningsvis äta en massa fett inför loppet. Ju mer fettadapterar man kan bli inför ett maraton desto bättre är det, oavsett om man även behöver kolhydrater och är semi-glukosdriven. Satsa på kolhydrater du vet att din kropp inte mår dåligt av. Vad det är varierar ju lite från person till person. Men för mig blir det anti-allergena lätta grejer då som rotfrukter, sötpotatis, vitt ris och banan.
  14. Lite bökigt att formulera hela proceduren i ett foruminlägg. Skulle rekommendera att du lånar en bok på biblioteket eller köper. Annars kan du använda den finfina sökfunktionen Google 😁 Jag lärde mig mjölksyra grönsaker genom att söka lite på nätet. Finns en jäkla massa bloggar, sidor osv som beskriver i detalj hur man gör. Sen är det i min mening fortfarande trevligare med en vacker bok att bläddra i, jämfört med att stå med surfplattan i köket. Angående växtavkok och kryddor så har jag en annan erfarenhet, att det behövs väldigt stora mängder för att det ska hända något. Så mycket att jag hinner bli halvt förgiftat haha. För mig i alla fall. Har aldrig provat salvia dock, men är bara i 40-års åldern så troligen några år kvar till klimakteriet. Angående att äta bönor, så innehåller kidneybönor mest resistent stärkelse, vilket är den prebiotika man vill åt. Så välj gärna kidneybönor. Andra grejer som innehåller mycket resistent stärkelse är t.ex cashewnötter, grön banan och rå sötpotatis.
  15. Elinor

    Vacciner

    Tror snarare det har med epidemier att göra. Om t.ex en ny strain av Ebola riskerar att slå ut halva Afrika, så måste myndigheter handla kvickt om det tas fram ett nytt vaccin, så västvärlden slipper drabbas innan smittan når oss. Eller ja, det är väl den officiella versionen att man vill förhindra epidemier. Hade absolut varit möjligt att enbart ha detta undantag för vissa vacciner i samband med t.ex nya epidemiska utbrott. I det här fallet handlar det om hpv-virus, där det funnits rutiner eller screening för att upptäcka cellförändringar väldigt längre. Den typen av vaccin borde absolut genomgå fler prövningar och godkännanden, innan det injiceras i samtliga skolungdomar.