Elinor

Medlem
  • Innehållsantal

    182
  • Joined

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

Elinor vann senast 13 Januari

Elinor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

875 Enastående

1 följare

Om Elinor

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hur vet du att du har svårt tillgodogöra dig fett? Har du gjort ett avföringsprov? Om du har faktiskt problem med upptag och lider fettmalabsorption kopplat till brist på lipas, så hoppas jag verkligen att det utreds noga så man kan utesluta sjukdom. Att fettet kommer ut i form av diarréer är farligt att gå runt med. Om man däremot blir dålig i magen och illamående av fett(vissa typer av IBS) så är det ju en annan grej. Mer besvärligt och påverkar livskvalité osv en större hälsorisk. Men tycker du ska köra på kallpressad kokosolja som normalfett om du inte redan gör det. Är snällare och mer lättsmält än animaliskt fett. Jag håller också med MariaF att du kan testa om Paleo funkar bättre. Vid vissa typer av magproblem så kan Paleo vara mer givande än t.ex måttlig LCHF. Främst för att man utesluter mer allergener som mejerier, lite mindre fett och lättare att kombinera med FODMAP eftersom mer liberalt vad gäller "underjord" grönsaker och rotfrukter. Du kan äta grejer som morot, sötpotatis, palsternacka, butternutpumpa med mera som inte är det nyttigaste vad gäller kolisar, men i alla fall inte retar upp magen.
  2. Det är garanterat hormonellt. Av olika skäl så har din kropp blivit mer inställd på att lagra näringen du får i dig fettdepåer. Kanske kopplat till förklimakteriet/klimakteriet? Men kan även vara ett resultat av påfrestningar som antibiotika och de infektioner du haft och att kroppen p.g.a det hamnat i något slags sparläge där den prioriterar fettreserver. Jag tycker du ska testa att fasta betydligt längre än 16+ timmar någon dag i veckan, för att liksom storstäda och nollställa systemet. Var noga med sömn, stress, matkvalité och försök göra aktiviteter som uppmuntrar kroppen att inte lagra maten runt magen, till exempel varva styrketräning(lär kroppen att bygga muskler istället) med lågpulsträning i friska luften som ökar förbränning utan att för den skull stressa kroppen. Sen tror jag tyvärr att vissa kvinnor måste acceptera att det inte är ett realistiskt mål att förbli petite storlek small livet ut. Kanske bättre att sikta på att vara så friskt som möjligt samt hålla sig inom ramen för normalvikt? Men visst, är ju himla lätt att säga och svårare att finna sig i. Jag kan sannerligen relatera till detta "lyxproblem", då även jag upplever obehag av 4-5 extrakilon. Även om jag vet att det är helt okej BMI rent medicinskt, så skulle jag störa mig våldsamt. Främst för att det sätter sig på fel ställen som under hakan, gäddhäng, runt ryggen och magen urk. Om extra fettet t.ex fyllde ut rumpan eller brösten, så hade jag inte brytt mig direkt
  3. Jag tar en apelsin eller clementin ibland eftersom det är väldigt gott! Men är medveten om att det inte är supernyttigt utan mer som godis. Äter man LCHF av andra hälsoskäl än diabetes så kan man göra det, det vill säga ta en frukt när man blir sugen. Personligen är jag mer orolig över gifterna än själva fruktosen. Importerad frukt överlag är extremt giftbesprutad, så välj ekologiskt om det är möjligt. Importerade bär är ännu värre vad gäller gifter och kan även ge kräksjuka om du inte kokar p.g.a användningen av förorenat avföringsvatten. Mums! Frukt är inte rätt igen dåligt dock, som till exempel tillsatt fruktos eller fruktjuicer. Frukt innehåller bra vattenlösliga fibrer som t.ex pektin samt vitaminer och antioxidanter. Men kan du få i dig det via något annat "grönt" än importerad giftfrukt, så är det självklart bättre!
  4. Tycker du ska lägga ner det där tyvärr. Sjukvårdspersonal struntar garanterat i huruvida du kan leva väl utan en massa kolhydrater. De är inte öppna för den informationen. Kommer man dragandes med egen fakta förövrigt, så klassas man som besvärlig "Google patient" och det gäller förslag på allt i behandlingsväg, som inte är praxis och inte utgår från allmänna vårdens regelverk. Ska du ha någon tyngd överhuvudtaget så motbevisa vården genom att köra hårt och visa upp ett bra resultat. Det har i alla fall lite mer effekt än att komma med utdrag från nätet. Det blir bara som att kasta pärlor åt svinen. Du lägger ner en massa jobb på att samla fakta, som sedermera hamnar i sköterskans&doktorns papperskorg.
  5. Min personliga erfarenhet av Fun Light och liknande produkter är att jag tenderar att äta större portioner mat(än jag behöver) om jag sköljer ner med sötad dryck. Det får hela måltiden att smaka förrädisk sött vilket överstimulerar aptiten, suget och mättnadskänslan blir svagare, även om det inte innehåller något faktiskt socker. Det är väldigt individuellt hur kroppen påverkas av sötningsmedel. Men många får förändrad tarmflora av aspartam&sukralos med minskad tillväxt av snälla bakteriestammar, ökat sug och påverkad glukosbalans. Andra påverkas inte fullt så mycket. Men som privatperson utan tillgång till avancerat labb så kan man omöjligt veta hur det förhåller sig, så kanske bäst att inte chansa när man försöker gå ner vikt? Förövrigt så kan inte ens stora studier finansierade av läskjättar stödja teorin att man skulle gå ner i vikt av att välja light drycker. Det finns inget vetenskapligt belägg för det alls. Kan nog vara bra om du minskar ditt ätfönster också, för att ge matsmältningssystemet mer tid att vila. Försök skippa kvällsfikat eller frukost. Men helst kvällsfikat, eftersom kvällsätande inte gör något positivt alls medan frukost i alla fall ger stöd åt en sund cirkadisk rytm.
  6. Hoppas det funkar för dig! Gjorde exakt den där resan första gången jag testade LCHF för ca 6 år. För mig gick åt helskotta haha. Jag började med LCHF för att gå ner i vikt och blev av med 4-5 kilo och tänkte nu ska jag "fasa ut" och köra GI kost. Gick ner något kilo till på bönpasta, vilket är förståeligt eftersom det smakar vidrig pappkartong! Bönpastan blev till fullkornspasta som tillslut blev till helt vanlig vit pasta. Ingen aning hur det där gick till. Sen unnade jag mig lite chips, bakverk och pommes åsså. Helt plötsligt var jag tjock igen Men är ju individuellt det där, vissa klara att balansera precis på kanten och liksom röra sig i "gråzonerna" vad gäller spannmål, ris och socker och bara göra bättre val. Andra kan inte släppa tyglarna alls, utan att riskera junkfood återfall.
  7. Elinor

    Växtparadoxen

    Spännande bok med bra tips hur man minskar lektiner i kosten. Är ju ändå rätt allmänt accepterat att lektiner i större mängd gör en sjuk. Så helt fel har han inte. Däremot har jag svårt för den här typen av "experter" som hävdar att all världens sjukdomar beror på någon enstaka faktor och försöker göra big business av det(t.ex via dyra kosttillskott som sägs neutralisera lektiner). Hans egna version av insulinhypotesen, det vill säga beror på lektiner som blockerar receptorer, känns också minst sagt bristfällig. Eller all skit vi får i oss via industriellt framtagen processad mat som antibiotika rester, kemiska tillsatser, tillsatt socker, bekämpningsmedel, miljögifter osv. Att detta skulle vara av mindre relevans och mindre skadligt än lektiner i grönsaker och fullkorn, låter lite som science fiction. Intressant också med teorin om olika typer av mjölkprotein, även om de ännu inte finns studier som säkert slår fast att A2 mjölk är mer hälsofrämjade än nordeuropeisk A1 mjölk. Sen vill jag gärna stödja våra svenska mjölkbönder personligen, så tycker hela den grejen är svår att förhålla sig till
  8. Beror väl på hur ofta man dricker te. Tar man bara en kopp på morgonen, så är det nog strunt samma om man har en skvätt mjölk i. Jag har också lite mjölk i morgonkaffet. Om du däremot dricker te/kaffe flera gånger om dagen med mjölk, så sabbar du din kostplan bara på dryck(om du kör strikt) och det finns inget kvar till annat. En liter mjölk är nästan 50 gram kolhydrater t.ex och går man och tar en skvätt mest hela tiden, så blir det en hel del vid dagens slut. Om man heller inte är medveten om det(räknar inte dryck) och även äter något som innehåller lite kolhydrater till lunch+middag, så rusar det iväg ordentligt och blir inte ens inom ramen för måttlig LCHF och resultatet lär utebli. Sen undrar folk varför de inte går ner i vikt, när de enbart äter "godkända livsmedel" utan att inse att mejerierna totalkraschar deras beräkning. Men du kan egentligen äta&dricka nästan vad du vill på LCHF så längre du håller dig under x gram kolhydrater per dag. Snarare är ju frågan om det är värt att bränna en massa kolhydrater på mjölk i teet eller vad man nu inte vill sluta med. Men det får man avgöra själv
  9. Fast det finns ju så mycket dumheter att läsa i hälso- och kostböcker att man baxnar. Till exempel att vegankost botar allt från reumatism till välfärdssjukdomar. Eller att man blir fri från psykisk sjukdom genom att äta nyttiga bakterier, när t.ex en depression kan vara orsakad av svåra livstrauman som inte går att "äta bort". I New Age böcker typ Hare Krishna med mera så hävdas det ju fortfarande att "kött ruttnar i magen" Men samtidigt låter det livsfarligt att böcker som inte stödjer livsmedelsverks kostråd och allmänna medicinska regelverk ska censureras. Vuxna människor kan avgöra själva om de tror på något. Kostråd eller alternativmedicin är heller inte invasiva behandlingar, det vill säga det värsta som kan hända är nog att det inte hjälper, man blir ledsen och återgår till gamla vanor. Förövrigt finns ju internet, så att censurera böcker leder bara till att folk slutar köpa och får informationen på andra sätt.
  10. Troligtvis på grund av gigantiskt kunskapsglapp, så blir bara att man sitter och gissar. Svårt att hitta faktainformation. Inte ens medicinska experter eller forskare har koll och vet hur pusslet hormonsystem, produktion och cellsignaler hänger ihop. Man vet att vissa personer får en fet endorfinkick när de tränar, medan andra inte får det, t.ex jag själv. Jag snarare uthärdar tråkig träning för hälsans skull och får aldrig den där stora glädjekicken. Vore intressant att veta varför det är så! Att det finns mer info om just dopamin handlar nog också om att det är lättare att forska på det, eftersom det inte produceras av regioner i hjärnan. Sen samspelar endorfin och känslan av välbehag också med serotonin och dopamin och tror inte någon vet exakt hur Tror också det saknas intresse, eftersom det saknas intresse kring allt som är komplext, men "enbart" försämrar livskvalitén som t.ex individuella variationer i hormonnivåer som inte är akut dödliga utan bara orsakar livslångt lidande. Detta prioriteras inte. Inom alternativmedicin finns visserligen stort intresse, men inte så mycket verktyg.
  11. All hårda ostar är inte laktosfria dock. Men man kan kolla själv hur mycket laktos de innehåller, om man är osäker. Det står indirekt på baksidan under näringsvärde. Mängden sockerarter talar om hur mycket laktos som är kvar efter ystning och lagring. De flesta hårda ostar och många långlagrade feta dessertostar brukar vara "varav sockerarter: 0" vilket innebär mindre än 0.01 gram och klassas som laktosfri. Ostar som bara lagrats som hastigast kan däremot ligga på 0.1-0.5 gram sockerarter, vilket ger reaktion om man är exceptionellt känslig. Blir nog inte helt lätt att övertyga dina vänner dock haha. Känner själv folk som säger sig vara sååååå känsliga för laktos att de inte kan äta t.ex lagrad parmesan. Det totalvägrar. Tror ärligt det är mest mentalt. De blir super oroliga och stressade av att äta mejerier, sitter och spänner sig och tänker att de kommer bli lösa i magen. Eftersom hjärna, mage och tarmmotorik och hela systemet är sammankopplat så får de en negativ reaktion p.g.a det, även om det inte fått i sig laktos. Eller så är det något annat i måltiden eller mejerier de reagerar på.
  12. Fast 20 BMI innebär ju inte nödvändigtvis undervikt. Är individuellt beroende hur mycket det andra väger som t.ex muskler och skelett. En person som är otränad och finlemmad, kan till och med ha lite osund bukfetma på 20 BMI, d.v.s skinny fat. Oftast rör det sig om person som inte äter normala portioner riktig mat men gillar godis. Det mest idiotiska med Viktklubben är väl att de "lovar" att man kan nå ett visst mål, genom att använda en glorifierad kalori-app för 129 kr månaden. Om det gick att nå hälsosam hållbar vikt på det banala sättet, så skulle vi inte ha några problem med övervikt överhuvudtaget i Sverige. Tycker också det är problematiskt med medicinska professorer inom det allmänna som lägger om och blir entreprenörer och låtsas att det enbart handlar altruism från deras sida och inte vinstintresse. T.ex hur Stephan Rössner varit med och utformat Viktklubben, säger att det är det bästa han gjort och lånar ut sitt namn för att ge tyngd. Annat exempel är Stig Bengmark som hävdar ett den enda boten mot IBS är hans egna kosttillskott Synbiotics för ca 500kr /mån som man tydligen ska äta livet ut Helt okej att man byter bana från läkare till företagare, som även Andreas Eenfeldt(Dietdoctor) gjort. Skillnaden är dock att han inte sitter på två stolar, det vill säga är tydlig med vad han representerar. I egenskap av läkare så förespråkar han LCHF generellt, inte specifikt den egna tjänsten.
  13. Fast i princip alla som inte kör lågkolhydratkost själva är ju amatörexperter, så fort tillfälle ges. Krävs ingen medicinskt bakgrund för att veta bäst! Även om medicinskt bakgrund naturligtvis försvårar chansen att lära om och göra rätt. T.ex min storebror "mansplainade" för mig häromveckan att jag lika gärna kunde unna mig chips istället för naturella nötter, för är bara kalorier in&ut som spelar roll och hur mycket jag förbränner via fysiskt aktivitet. Han vet bäst trots att han är tjock(bantar för 10:e gången med kalori-app), så tar liksom hans expertis vad gäller chips med en nypa salt Verkar som de flesta(även intelligenta individer) fortfarande är slavar under kalorihypotesen, mättat fett skräck samt hjärntvättade av livsmedelsverket att bröd med margarin på är nyttigt. Är omöjligt att få vissa tjurskallar att tänka om. Hur kan man ens tro att margarin är nyttigt förövrigt? Oavsett om man kör lågkolhydratkost eller inte, så borde man vara vaksam på grejer som härdat palmfett, transfetter och tillsatser, tycker jag.
  14. Tänk på att all laktosfri grädde innehåller förtjockningsmedlet karragenan som retar mage- och tarmsystem. Vet ej om det har betydelse för vikten, men knappast bra att ösa på i mängder dagligen. Om du ska köpa laktosfritt så välj hellre t.ex fullfet crème fraiche, smetana eller fet yoghurt eftersom dessa görs utan karragenan. Eller kör på mejerier som är naturligt låga på laktos som smör eller feta ostar(helst på opastöriserad mjölk). Hemmagjord kefir på vanlig 40% grädde blir också laktosfri, eftersom bakterierna käkar upp mjölksockret. Mejerier innehåller även en del kolhydrater+sockerarter, vilket kan påverkar vikt och resultat om det blir för mycket, så kanske bättre att bara ha som mindre tillbehör? Ost innehåller inte så mycket kolhydrater men en del protein. Sägs att själva proteinet i mejerier är väldigt insulinfrisättande. Tyvärr är även jag smärtsamt ostberoende, så vill inte riktigt lyssna på negativa röster vad gäller ost. Jag bara sätter händerna för öronen och skriker lalalala
  15. Har faktiskt aldrig hört talas som någon som reagerar så på mjölkprotein som inte är allergisk rent medicinskt. Överkänslighet mot olika former av kasein brukar inte yttra sig i akuta diarréer, utan snarare mer diffusa magproblem som är konstanta, symptom som glåmighet, trötthet med mera. Låter som att du är känslig mot laktos kopplat till strulig mage, för det ger exakt sådana springa på toan symptom. Även om man inte är genetiskt laktosintolerant och testat negativt, så kan man bli det när magen är i obalans, eftersom det är svårt att bryta ner. Men du vet ju bäst själv vad problemet är och vad som funkar! Angående FODMAP och LCHF så funkar det men inte helt okomplicerat, eftersom mycket av de grönsaker som är stapelvara t.ex lök, blomkål, vitkål med mera har hög FODMAP. Så tänk på det och ersatt recept med grönsaker som är mindre jobbiga typ salladslök istället för gul lök. Att äta mycket fett kan också få det att strula när man inte är van. Men det är individuellt, eftersom IBS är en slaskdiagnos för diverse magproblem som kan handla om helt olika grejer. Att lova att något minimerar magproblem är ungefär lika trovärdigt som att lova att ngt botar trötthet. Det vill säga, kan göra det och bli jättebra, men inte alltid beroende på sjukdomsbild. Mitt råd är hursomhelst att vara lite försiktig i början och vänj magen successivt vid nya kosten. Börja liksom inte ALL-IN utan dra långsamt ner på kolhydrater och öka på fettet lite dag för dag tills du når rätt nivå. Främst för att undvika negativ reaktion som kan leda till att du slutar innan du gett det en chans.