Elinor

Medlem
  • Innehållsantal

    325
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Elinor vann senast 3 Mars

Elinor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 564 Enastående

1 följare

Om Elinor

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag klarar inte av när ägg är rått och rinnigt, så fransk omelett gör mig illamående eftersom den är mjuk och slemmig i mitten...urk. Omelett ska vara genomstekt på bägge sidor! Brukar göra omeletten i ugnen, så jag slipper stå och vakta samt att den blir väldigt fluffig i ugn. Har jag riktigt ont om tid och behöver näring NU, så gör jag snabbomelett i mikrovågsugnen, som blir förvånansvärt bra med tanke på att det bara tar någon minut och så har man en färdig rätt. Godast bli det med någon rejält stark och lagrad ost(parmesan, västerbottensost t.ex), skvätt grädde, smält smör, lite tärnad paprika, svartpeppar och någon typ av fläsk eller skinka, eftersom ägg i sig är rätt mesigt smakmässigt. Enda problemet är att jag blir plufsig och går upp i vikt av ost och grädde, så oftast blir det en betydligt tråkigare äggrätt, typ kokt med lite örtsalt 😞
  2. Jag tycker det blir lite otydligt när folk inte förklarar vad de menar när de säger glutenintolerans. Det är stor skillnad på att inte tåla gluten/glutenöverkänslig eller att ha livlång autoimmun celiaki. Glutenintolerans = celiaki. Vad är det du menar? Har man inte celiaki, men reagerar illa på gluten ändå, så räcker det att undvika livsmedel som innehåller gluten. Det är en mycket enkel åtgärd! Har man celiaki så måste man också ha stenkoll på kontamination och det är svårt. Man kan inte äta något som legat i närheten av bröd eller annat som smular, eftersom spannmål smittar. Att äta på buffé är som att köra rysk roulette, eftersom andra middagsgäster spiller och tar med fel slev i de glutenfria kärlen. Du kan bli sjuk av dåligt diskad disk, att kocken inte tvättat händerna eller att en smula från bordsgrannen hamnat på din tallrik. Det är mycket man måste ha koll på när man är glutenintolerant, för att undvika att tarmen förstörs. Så om @Zoran har den faktiska diagnosen glutenintolerans, så är det ju viktigt att veta om det eftersom det kräver betydligt mer än att bara äta LCHF. Fast med tanke på att han bara blir lös i magen dagen efter, så låter det ju inte som en kraftig autoimmun reaktion. Snarare något han inte tål som påverkar och irriterar gastrointestinalt. Kan vara allt från laktos, fruktosmalabsorption, spannmål/gluten till fibermängden i mörk choklad.
  3. Elinor

    Lågt Ferritin

    Var och varannan kvinna har järnbrist idag, trots att de äter kött, som faktiskt inte innehåller några galna mängder järn. Det räcker inte att bara äta kött några gånger i veckan. Vill du järnbomba via kosten så får du käka inälvs- och blodmat. Annars är det faktiskt lite pyssligt att täcka järnbehovet via kosten. Det finns också stora individuella variationer vad gäller kroppens järnupptag, som inte har med sjukdom att göra. Man kan vara lite dålig på att plocka upp järn helt enkelt och ändå fullt frisk. Men tycker ändå du ska prata med din husläkare, om du har en vettig sådan eftersom du hade så pass låga ferritin-värden. Många läkare är dessvärre helt ointresserade av järnbrist dock, tycker patienten får sköta det själv, som jag själv fick erfara när jag hade låga järnvärden för några år sedan. Annars kan du tänka på att mejerier(kalcium), gröna bladgrönsaker(oxalsyra), fytinsyra och kaffe&te försvårar upptaget av järn. Så äter man sin biff med ett stort lass färsk spenat, gräddsås och avslutar med kaffe, så går man miste om järn. Vad gäller icke-hemjärn som finns i bland annat pumpafrön, nötter osv, så är det helt hopplöst för kroppen att plocka upp om du inte käkar tillsammans med C-vitamin. Upptaget av icke-hemjärn blir ännu bättre om du kombinerbar med lite animaliskt hemjärn förövrigt. Även ägg innehåller sämre icke-hemjärn, vilket många inte vet om. Så ät dina frukostägg med t.ex lite paprika och en skiva skinka, om du vill maxa järn. De vanligaste/starkaste järntillskotten idag är Niferex/Duroferon, som tyvärr är en mardröm för magen.
  4. Även om smal-hjärntvätten, jakten på den ouppnåeliga perfekta kroppen, är ett helvete och en stress som bryter ner oss kvinnor, så finns ju fortfarande en poäng i att bli av med övervikten. Du skulle nog må bättre om du blev av med 5-10 kilo kroppsfett och kanske främst för att du skriver att mycket sitter på magen. Jag tror inte att det är idealt för någon kropp att bära på för mycket kroppsfett, även om det bara rör sig om mindre/måttlig övervikt. Kanske testa lite mindre portioner, förutsatt att du inte blir vrålhungrig om du äter mindre? De mängder som anges i DietDoctors recept är ju inte nödvändigtvis one size fits all, så att säga. För en mindre kvinna, så kan det vara för mycket(om man vill gå ner i vikt) om man käkar 3 ggr om dagen och har ett stillasittande jobb. Många recept innehåller också en massa grädde och ost, vilket man också bör välja bort, om man har en envis kropp. Sen tycker jag absolut inte du ska jämföra dig med pojkvännen, som uppenbarligen har en okomplicerad viktresa. Män generellt som är yngre och inte metabolt sjuka, har oftast marginaler när de håller på och går ner i vikt. De kan till och med gå ner i vikt, genom att ligga på lite kaloriunderskott haha. Sedan tror de princip alla kan gå ner i vikt genom att ligga på lite kaloriunderskott 😒 Däremot tycker jag du helt ska sluta med ost och ölkorv framför TVn och sånt på kvällen. Din kille kan säkert kvällsnacksa och ändå få resultat, men du kan det inte.
  5. Nej, det är ingen fara. Att ha måttligt förhöjda levervärden p.g.a övervikt, ärftlighet, annan sjukdom, eller tidigare dålig kost osv, är ingen som förhindrar att man äter en fettrik ketogen diet. Är snarare en sockerrik diet i olika former(och alkohol, vissa läkemedel) som belastar och gör värdena värre. Är enbart om det gått så långt att fettlevern blivit svår levercirros, d.v.s stora delar av levern är död, som man bör vara försiktig med fett eftersom bara några % av levern som fungerar då. Då är det bättre med en proteinrik diet, för att undvika muskelförtvining. Så fortsätt du äta low carb, ju mindre socker och främst koncentrerad fruktos(i läsk, godis, glass osv) desto bättre för levern. Däremot tycker jag du ska försäkra dig om att vården utrett dig noga för gallvägs- och pankreassjukdom, som ger förhöjda levervärden, är allvarligt och lätt missas av läkare.
  6. Elinor

    Kramper

    Det första man rekommenderar vid vad- och fotkramp är ju magnesium. Man kan hamna lite lågt där om man kör LCHF och undviker frön/nötter, mörk choklad och inte käkar så mycket bladgrönsaker som är magnesiumrika livsmedel. Varken kött, kyckling eller mejerier innehåller några jättemängder magnesium. Rena fetter är ingen källa till magnesium heller. Tyvärr är jag ingen expert på olika typer av magnesium och vilket som är bäst mot led- och muskelvärk. Jag kör på magnesium bisglycinate själv, eftersom den är skonsammast mot magen. MEN absolut främsta skälet att man får kramp i fötter och ben är att man belastat eller tränat mer än vad man brukar. Jag får alltid crazykramp i fötterna om jag slappat i månader och sen får för mig att börja springa igen eller gå i skogen i timmar. Frågan är om du i samband med din kostomläggning också börjat träna mer?
  7. Man tappar nästan alltid hår efter att kroppen utsatts för intensiv stress, eftersom det rubbar hårstrånas livscykel. Med stress menar jag inte att man haft mycket att göra på jobbet, utan att kroppen utsatts för en påfrestning t.ex som i ditt fall en 22 kilos viktnedgång. Men kan också tappa en massa hår efter att man fött barn, varit allvarligt sjuk, skadad eller varit traumatiserad p.g.a stor sorg/hemsk upplevelse med mera. Att du har en massa hårstrån på 5+ cm, är ju bara positivt eftersom det är nytt hår som är på väg att växa ut. Det är inte strån som gått av.
  8. Elinor

    Frukost

    Jag är nog av åsikten att det är bra att följa kroppen cirkadiska rytm, d.v.s äta mest på morgon/förmiddag när man är aktiv och alla system är på max, sen mindre eller inget på kvällen när alltifrån tarmrörelser, hormonproduktion, förbränning blir långsammare. Om man uppskattar och mår bra av frukost ska man absolut fortsätta med det. Ät det du är sugen på till frukost! Man behöver inte någon speciell frukostmat. När man väl äter(oavsett mål) så är det viktigt att uppskatta maten och njuta tycker jag, så därför ska man äta det man är sugen på. Jag brukar äta omelett med getost, skinka och grönsaker på morgonen rätt ofta. Jag kör in den i ugnen eller micron(funkar perfekt att göra omelett i), medan jag gör mig klar. Ibland gör jag en smoothie på kokosgrädde, spenat och avokado. Men oftast så käkar jag faktiskt middagsrester till frukost, för tycker mest om den maten. Annars kan du ta en tallrik och plocka ihop lite från kylen t.ex avokado, ost, keso, grönsaker, lufttorkad skinka, bär, oliver och sen ringla olivolja på och käka det. Godaste LCHF-frukosten i min mening är dock hembakta frökex med smör och smarrig ost på. Men det lämpar sig tyvärr inte alltid för folk med överätar-problematik eller om man kör strikt LCHF, så är det för mycket kolisar.
  9. Hej och välkommen! Självklart kan du käka färdig bearnaise ibland på grund av tidsbrist eller för att det är gott. Men tänk på att Rydbergs bea mestadels består av konventionell rapsolja, som inte är ett nyttigt fett, utan ett härdat industrifett som genomgått kemiska processer. Får du en stor del av ditt dagliga fettbehov från just köpesbea/vanliga rapsolja, som är alltför rik på omega 6, så kan det absolut bli obalanserat och påverka din hälsa negativt på lång sikt. Fetter att satsa på är fetter som inte genomgått kraftiga kemiska processer, bland annat smör, ghee, MCT-olja, kallpressad olivolja, avokadoolja, kallpressad kokosolja samt fett från djur. Smältcheddar skulle jag också vara restriktiv med, eftersom det inte innehåller så mycket cheddar, utan mest skummjölkspulver, växtolja, smakförstärkare, konsistensgivare, färgämnen med mera som kroppen knappast identifierar som näring. Välj en fin fet lagrad cheddar och fixa egen ostsås? Kvarg är väl okej om man behöver snabbt protein, men att bara käka det till frukost blir alltför fettsnålt. Du får inte ihållande mättnad. Du får inte tillräckligt med energi. Du kommer aldrig nå ketos(om det är ett mål) om käkar en massa kvarg. Då är det bättre att satsa på fullfet medelhavsyoghurt istället eller att du kompletterar kvargen med en fettkälla. Vad som händer om du äter en fettsnål tomatgryta, är att du behöver fler/större portioner för att bli mätt och stå dig. Då ligger du inte längre kvar på ett lågt intag av kolhydrater, eftersom både tomat och en massa kokta grönsaker ändå innehåller en del kolisar. Om du däremot har rejält med fett i grytan t.ex crème fraiche, smör, olivolja, så blir du mätt på en mindre portion, ditt kolhydratsintag blir lägre och du behöver inget "mellanmål".
  10. Ditt problem verkar vara att du behöver motivation i form av snabb viktminskning, för att hålla dig på banan? När viktminskningen klingar av och börjar gå långsamt(som det gör för många), så faller allt och du börjar käka choklad och mackor igen? Knepigt lägre, eftersom motivation är färskvara och ingenting du kan stödja dig mot långsiktigt. Tänker att du främst behöver bättre struktur och rutiner vad gäller kosten. Sätt upp en tydlig matplan veckovis och sen följer du den stenhårt och slutar vara så besatt av själva viktminskningen. Målet är att följa matplanen, ta kontroll över ätandet och inte trilla dit på onyttigheter. Nöter man ngt tillräckligt ofta och länge, så lär sig hjärnan förövrigt och man behöver inte motivation för att hålla ut. T.ex varje gång du inte köper och inte äter choklad, så dras en liten stig i hjärnan som blir tydligare och tydligare och slutligen är det en väg som är lätt att följa. Så även små segrar över kolhydratsmonstret är värda en klapp på axeln, för du tränande hjärnan att göra rätt. Att inte ha smörgåsbröd och choklad liggandes hemma är också en nobrainer för just dig, eftersom du uppenbarligen inte kan stå emot de grejerna. Om du äter enligt LCHF 2-3 mål per dag och fortfarande upplever behov av att småäta, stort sug som är rent biokemisk, så kan det absolut vara så att du äter alldeles för lite fett eller för små portioner generellt. Men om suget snarare bottnar i att fylla något behov rent mentalt/psykiskt, dvs inte med hunger att göra, så hjälper inte mer fett tyvärr.
  11. Spontant låter det som magkatarr och då hjälper inte probiotika, eftersom det är mat för bakterierna nere i grovtarmen. En katarr sitter i magsäck/tolvfingertarm. Att det svider när du dricker te på tom mage är förövrigt 101 basics vad gäller symptom på magkatarr. Att smärtan är värst på morgonen, låter också väldigt mycket som katarr ev begynnande magsår. Jättesvårt att säga vad som kan fixa det för dig individuellt, eftersom det finns tusen orsaker till smärta i buken eller att tarmslemhinnan är irriterad. Det kan vara orsakat av bakterien helicobacter pylori t.ex och då kan det i värsta fall leda till magsår, så kolla upp det om problemen inte försvinner. Annars får du helt enkelt testa vilka livsmedel som gör det värre. Men absolut undvik drycker som kaffe, starkt te och alkohol. Det är inte mjölkproteinallergi, utifrån din beskrivning, men du kan ju fortfarande vara känslig för laktos. Förr eller senare kommer ngn LCHF'are på detta forum ge dig rådet att testa saltsyratillskott för att öka produktion av magsyra, för att lättare kunna smälta t.ex protein. Vill bara höja ett varnande finger angående detta, att om du har en aktiv inflammation i mag- och tarmslemhinna så är saltsyrekapslar ungefär som att slänga bensin på en brasa. Men om dina magproblem inte är kopplat till en inflammation/irritation i magsäcken, så kan de däremot vara värt att testa.
  12. Nej, det har noll koll utanför Royal Canin och kommersiella spannmålsfoder. Jag har haft min katt i 19 år nu och sedan några år tillbaka har hon problem med njurarna(som seniorkatter ofta får). Jag måste ge henne veterinärfoder, för att hålla nere njurvärdena. Men samtliga av dessa foder är en soppa av majs- och spannmålsprotein och till och med socker, dvs inte artegen föda för katter som ska ha kött och fågel. Veterinären svarade typ goddag yxskaft, när jag frågade om det fanns alternativ till spannmålsbaserat veterinärfoder. Samt varnande att allt jag gav katten utför veterinärfodret, skulle drastiskt förkorta missens liv. Vet inte riktigt om jag köper det, att enda alternativet för en njursjuk katt är spannmålsmat?🙄 Visst gör fodret vad det lovar, dvs sänker och håller nere kattens njurvärden och kanske får vi 20+ år tillsammans. Tycker bara det är trist att det inte finns alternativ. Tycker det svider att betala 400 spänn per påse för växtprotein till ett rovdjur! Det är både dyrt och helt fel. Men vågar ju inte BARFA en gammal njursjuk katt utan guidning, eftersom jag inte vet hur ett sånt foder ska se ut näringsmässigt, för att undvika organsvikt. Man får som sagt noll hjälp av veterinären.
  13. Alltså, det upplevs ju som lite socialt klumpigt, när någon sitter och bara sänder sänder sänder ut/orerar/föreläser om cancer och kvinnor, istället för att känna in läget och kommunicera, i just den här typen av privata dagbokstrådar. Har man mycket kunskap och mycket att säga så är det viktigt att det hamnar på rätt ställe, där det finns en publik som är intresserad, annars blir det mest en besynnerlig envägskommunikation. Personliga betraktelser kring vardagsstress och klimakteriet är liksom inte rätt forum för att debattera cancervård.
  14. Det värsta med Flora är inte ens rapsolja. Flora innehåller regnskogsskövlaren "certifierad palmolja", smakförstärkare och emulgeringsmedel, något som rent objektivt inte är kompatibelt med hälsa och miljö. Även om kommuners kostenheter har en annan syn på just rapsoljan, så borde de väl reagera på det andra som Flora innehåller eller? Men antar att man sparar en del pengar på att byta och det är mer viktigt.
  15. Du är inte den enda. Jag har aldrig kunnat äta lagom av onyttigheter och korv och grädde finns sällan i kylen. Jag blir också provocerad av Viktklubbens "man får äta allt" eftersom jag vet att det är ett fult och cyniskt sätt att ragga medlemmar. Såklart vill folk unna sig allt livets goda och ändå nå målvikten utan att behöva göra en endaste förändring eller ansträngning, så det lockar sådana rubriker. Men samtidigt vet näsan alla med omfattande viktproblem innerst inne att taktiken inte funkar. Är få förunnat att kunna äta onyttigheter som sötsaker, junk food och raffinerad vetemjölsmat med mera men bara lite grann. Om vi tittar på svenskar med övervikt eller fetma specifikt, så finns det garanterat 0 personer som kan t.ex äta 3-4 chips och sen ställa tillbaka påsen i skafferiet. Det normala är att man äter hämningslöst tills det bara finns chipssmulor kvar. Sen bör man ju nämna matmissbruk, sockerberoende och alla svenskar med metabola sjukdomar. Då är det direkt olämpligt att "äta allt".