Elinor

Medlem
  • Innehållsantal

    269
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Elinor vann senast 3 Mars

Elinor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 312 Enastående

1 följare

Om Elinor

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tanken med aptitdämpande läkemedel är att man ska ta det i samband med kostomläggning/diet. Det handlar inte om att man bara ska käka piller utan att göra livsstilsförändringar. Ibland är det faktiskt skillnad på pest eller kolera, tycker jag. Läkemedel är tusen resor mindre invasivt än magsäcksstympning och borde därför erbjudas först, så kan hålla med intervjuade i inslaget. Även om man får biverkningar av läkemedel som magproblem, illamående med mera, så ger det i alla fall inte inte permanenta skador. Sen finns självklart många med fetma som inte uttömt alla metoder som lågkolhydratkost, ätfönster, fastor osv. Som bara vill ha easy fix och ta ett piller. Men hellre det än att man kopplar loss magsäcken. Däremot blir man knappast upprörd över att feta svenskar måste betala sin egen medicin. Det finns personer(till och med barn) med dödliga sjukdomar som inte får bromsmediciner, för att landstingen vägrar betala. Jämfört med sådant, blir det rent löjeväckande med folk som gråter över ngt fetmaläkemedel. För man kan ju faktisk gå ner i vikt utan.
  2. Tror absolut kombinationen av sockerarter(fruktos, laktos) och mjölkfett tillsammans och kl 20.00 på kvällen, kan påverka en viktminskning. Bär&grädde är efterrätt man kan unna sig ibland, inte varje dag. Jag lägger själv på mig när jag börjar köpa hem grädde. För oavsett fettmängd så är grädde rätt sött, leder ofta till överätande och innehåller en del kolisar. Jag kan absolut förstå behovet av kvällsmat. Jag måste också stoppa något i munnen innan jag lägger mig, för kan inte somna om jag känner antydan till hunger. Äter hellre ett mindre kvällsmål än sömntabletter. Men kör hellre på något som ger mer mättnad trots liten mängd. Till exempel en assiett med lite protein som blev över från middagen och kanske ngn vattenbaserad grönsak. Eller ett stekt ägg. Makrill i tomatsås. En pannbiff. Tror i ditt fall generellt att du bör äta mindre mejerier och mer animaliskt protein. Du verkar också haft bekymmer med hälsan, utifrån operationen du beskriver. Nu är jag ingen expert, men det låter som att du haft stopp i gallgångar eller gallblåsa av olika skäl, vilket orsakar inflammation i levern? Tror inte det hindrar din förmåga att gå ner i vikt. Däremot är det ju extra viktigt att nolla socker, samt vara noga med att få i sig fullvärdigt protein, när levern fortfarande håller på och återhämtar sig och ännu inte återfått full funktion. Bladgrönsaker är också bra.
  3. De har aldrig tidigare levt med skräpmatsproblematik och våra I-lands problem, så inte så märkligt att det blir en knackig övergångsfas. Jag har själv vänner/anhöriga som hjälper flyktingfamiljer och det har varit ett ändlöst rännande eller följa till tandläkaren. Barnen har helt extremt med hål i tänderna, på ett sätt som svenska barn inte haft på flera årtionden. Föräldrarna har aldrig levt i en miljö där det funnits godis och läsk i överflöd och ställer fram nytt hela tiden. Man blir mörkrädd. Men de kommer från en miljö där man vallat getter, lagat mat över öppen eld, ingen TV och färdats med åsna ungefär. Så hur skulle de kunna veta hur farligt det är med sött? Många från t.ex Afghanistan och Irak är också analfabeter, främst kvinnorna tyvärr, och då blir det ju extra svårt att ta till sig information om kosten som mamma. Tandläkarbesöken blir lite av en väckarklocka. Sen varierar ju problemet mycket beroende på utbildningsnivå och språkkunskaper. Finns välutbildade flyktingar från t.ex Syrien eller politiska flyktingar från Iran. De låter knappast ungarna dricka läsk som vatten och har skålar med godis överallt.
  4. Trodde jag var den enda som fick omvänd turtistmage haha. Blir så förstoppad att jag ser gravid ut och också extremt obehagligt. Måste alltid köpa laxeringsmedel på ngt Apotek och typ förklara förstoppning med ljud och handrörelser för ngn liten farbror som inte kan engelska suck. Är lönlöst att försöka med naturliga grejer i den situationen, sitter som berg. Hur som helst, om man har svullen buk som inte är orsakat av funktionella grejer som gaser, förstoppning, laktosintolerans osv och har problem att djupandas, så kanske man bör tala med en läkare? Bara för säkerhet skull. Kan ju vara något allvarligt som inte är kopplat till diet, t.ex vätska i buken som trycker mot lungorna. Men personligen tror jag absolut det är gaser i tarmarna som trycker upp mot mellangärdet, vilket påverkar bukandningen. Man behöver inte vara pruttmaskin för att ha problem med gaser. Om tarmmotoriken är långsammare än vanligt eller om du har "stop i avloppet" så att säga, så kommer gaserna inte ut som de ska. Istället är de kvar i tarmarna och liksom packas in, vilket ger obehag och ballongmagen. Kan bero på att de äter mycket mer av något livsmedel på LCHF som du ännu inte är helt van vid(t.ex mycket kål och lök kan ge ballongmage när det jäser i tarmen).
  5. Väldigt många upplever att det blir svårare att gå ner i vikt, för varje gång man trillar dit och går upp alla kilona igen. Men är inte ett problem exklusivt för LCHF, utan något som gäller alla viktminskningsmetoder, till och med träning. Kroppen lär sig vad som komma skall och börjar parera och hushålla med energi. Kanske för att viktminskning är dåligt från ett biologiskt överlevnadsperspektiv. En annan faktor är åldrandet, dvs första gången man körde diet, var man yngre och hade bättre förutsättningar. Det enda som inte verkar ge dessa effekter i stor grad är viktminskningen via magsäcksoperation. Troligen för att förloppet är onaturligt, då matsmältningssystemet rubbas av att magsäcken kopplas bort och tarmar monteras om. Men med tanke på risker och komplikationer, så känns denna "fördel" d.v.s lägre metabol påverkan, rätt irrelevant. Men vore ju onekligen intressant att veta varför vissa får permanenta handikapp av sin viktnedgång medan andra inte berörs nämnvärt. Kanske har det att göra med hur länge man håller på samt hur många kilon man droppar? Personer som sysslar professionellt med t.ex fitness, håller ju också på och jojo-bantar när de "bulkar" och "deffar" flera gånger per år. Visserligen får de lägre ämnesomsättning och negativ hormonell påverkan, när de bantar inför tävling, men när de börjar äta vanligt igen så återgår allt till det normala. Frågan är vad man kan göra om man dras med negativa konsekvenser från tidigare viktnedgång? Kanske finns ngn mer kunnig på ämnet? Men i övrigt får man nog acceptera att det krävs mer tålamod, blir tuffare och inte längre räcker att bara "njuta" hämningslöst av den goda LCHF maten haha. Får äta mindre portioner eller mer sällan, köra striktare metoder, fettbrännande aktiviteter på tom mage och annat som är mindre skoj.
  6. Vad gäller dundermaskiner och medel som säga hjälpa mot precis allt, så bör man vara skeptiskt. Tillverkaren hävdar om och om igen att det är "vetenskapligt bevisat" att maskinen fungerar, men kan ändå inte länka till några offentliga publicerade studier. De använder sig av "testimonials" och fejksajter som rekommenderar produkten. I själva verket drivs sidorna av Bemer eller återförsäljare. Så finns många skäl att vara skeptiskt till denna produkt. Däremot finns en liten studie där man testat Bemer mot ont i ryggen. Där såg man viss effekt, när det gjordes i kombinationen med sjukgymnastik. Så har du problem med kroniskt värk i rygg, nacke osv, så kan det kanske vara värt att testa. Ingen aning om det förbättrar dålig blodcirkulation, eftersom det inte finns några fakta utan bara reklam. Jag tror ju träning och bra kost är mer effektivt än en brummande madrass personligen. Men kan ju alltid boka tid hos någon som utför behandlingen och testa några gånger, eftersom det ändå verkar hyfsat billigt. Så länge man inte har orealistiska förväntningar. Så länge man inte köper en egen Bemer maskin för ca 40.000 kr och sen blir besviken.
  7. Apropå kortison och förhöjt blodsocker, så har jag en väldigt gammal katt som fick det under en period(p.g.a inflammationer). Det var värsta mirakelmedicinen för sjuka gammelkatten och jag ville såklart att hon skulle få mer kortisonsprutor. Veterinären vägrade, med motiveringen att risken för att utveckla diabetes var alldeles för hög samt för stora risker med förhöjd blodsocker på ett litet djur. Tycker det är heltokigt att veterinärer är mer restriktiva och försiktiga vad gäller mediciner och biverkningar, än våra svenska läkare som pysslar med människor haha. Jag känner ju folk som gått på kortison i 15-20 år och har en massa biverkningar från det som benskörhet&frakturer, diabetes med mera. Medan katten bara fick ta det i några månader, sen ansågs det för riskabelt. Men kanske har man inget val vid vissa inflammationssjukdom och måste käka kortison livet ut?
  8. Elinor

    Vitamin b12

    Ja, är intressant det där. Jag tar ju B12 trots att jag ligger inom referensvärde och käkar fisk, kött samt lever ibland. Ändå mår jag bättre av att ta B12 som mindre hjärndimma, stickningar i benen och lite annat positivt. Läkaren kallar det hånfullt för "placebo" 😏 Man kan ha tillräckliga nivåer när de mäter i blodet, men något i kroppen som försvårar att det används som det ska och optimalt, vilket gör att du ändå ligger för lågt på cellnivå eller i hjärnan. Sen är det inte säkert att vårdens allmänna referensvärden vad gäller vitaminer&mineraler är lagom för precis alla, vissa kan behöva ligga högre för att kroppen ska funka bra. Men knappast något du får hjälp med på vårdcentralen, eftersom de anser att ta vitaminer&mineraler utan påvisad brist är "placebo". Man får testa själv med en terapeutiskt dos. Men ja, de enda jag känner som haft påvisad B12 brist, på nivån att det är farligt(blodbrist nervskador), har varit vegetarianer som enbart får det via mejerier.
  9. Uppenbarligen har de en fantastisk och effektiv modell, med tanke på de fina resultaten! Men allt är inte bättre i USA, eftersom en kanontjänst som Virta generellt inte täcks av amerikanska hälso- och sjukförsäkringar. Vissa av deras medlemmar får det via arbetsgivaren vad jag förstår, men andra tvingas ta kostnaden själva som ligger på nästan 4000 kr i månaden. Tror knappast USA's feta och diabetessjuka underklass har råd med denna tjänst. Absolut ingen kritik mot Virta, för sjukvård är dyrt och de måste gå med vinst så de kan expandera och utvecklas. Snarare att det amerikanska sjukvårdssystemet är en mardröm, samt att privata och allmänna försäkringar inte täcker tjänster som sysslar med keto/lchf och friskvård mot diabetes 2/fetma. De flesta täcker bara läkemedelskostnad samt om man behöver akut sjukvård eller sjukhusvistelse. Tacka vet jag Diet Doctor som bara kostar 79 kronor i månaden 😁
  10. Är ingen absolutist vad gäller att undvika antinutrienter osv och kan käka baljväxter bland, men förutsätter att det i alla fall är gott. Sojabönspagetti är vidrigt. Smakar pappkartong. Sen blir jag konstig i magen av sojamjöl så undviker av det skälet också. Generellt, om jag unnar mig något med lite extra kolhydrater så kör jag hellre på t.ex svenska ekologiska rotfrukter i ugnen. Inte bara för att det är mindre processat utan också för att det är nyttigare och smakar extremt gott(jämfört med bönpasta). Jag lovar att när du käkar det där, som kommer du tycka det är godare att bara smaska på såsen!
  11. Om träning är stress för kroppen eller ej, beror väl mycket på hur livspusslet ser ut och vad för träning man gör. Jag känner ju småbarnsmammor som jobbar heltid, övertid, fixar tusen saker i hemmet, socialiserar och sen på det försöker hinna med tuff pulshöjande träning på gymmet 4-5 ggr i veckan. Då är man aldrig här och nu, utan ständigt på språng och kroppen och hjärnan får aldrig ro. Bara en tidsfråga innan man drabbas av utmattning och annat elände, om man kör så hårt. Men att bli svettig varje dag genom att t.ex jogga/cykla i sin egen takt när man har tid, är nog snarare nyttigt. Främst om man har ett stillasittande jobb. Så länge det inte inte blir ett "måste" man tokstressar sig igenom och försöker klämma in i dagsschemat med våld. Jag upplever också att min joggingrunda i friska luften är väldigt avslappnade. Däremot skulle jag bli helt sönderstressad om jag försöka hinna iväg till gymmet för tuffa pass varje dag. Angående ämnet, så är det ju alltid så att om man vill prova ett läkemedel så får man inte det haha. Då är man en jobbig Google patient, hypokondriker med mera och får ingenting alls. Eller så pekar de på sitt regelverk och säger att man minsann måste testa x10 andra syntetiska preparat och ngt råttgift först, innan man får the good stuff 😒 Många som tvingas självmedicinera via internet-shoppar, p.g.a svensk byråkrati och fyrkantiga läkare.
  12. Jag känner mycket unga personer med fibromyalgi och även folk som haft det sedan de var barn, och då har man inte problem med insulinresistensen ännu. Så den utlösande faktorn kan också vara något annat. Men kan tänka mig att det finns en samsjuklighet, att man blir mer sårbar för insulinresistens om man har fibromyalgi. Delvis för att man blir mer inaktiv av smärtan. Men också för att fibromyalgi och många andra sjukdomar inom kategorin "som vården inte begriper sig inte på ännu", ger felreglering av bland annat immunceller, låggradiga inflammationer, celler som inte gör som de ska med mera, enligt mycket forskning på spjutspetsnivå. Medan insulinresistens också är en dysfunktion på cellnivå, så skulle inte förvåna mig nämnvärt om det finns en koppling där. Vilket innebär att folk med fibro bör vara extra noga med vad de stoppar i munnen, som att undvika belastningar som gluten, vissa tillsatser, socker&fruktos, alkohol med mera, eftersom mindre marginaler vad gäller skräpmat och kanske större risk att bli metabolt sjuk. Även om man inte vet allt säkert, så är det ju smart att vara försiktig och i alla fall testa nya vägar! När jag ser min överviktiga väninna med svår fibromyalgi sitta och käka en hel vetebaguette själv, så blir i alla fall jag mörkrädd. Men att säga åt folk att de inte bör äta vissa saker på ett bra sätt, är tyvärr mycket mycket svårt.
  13. Jag går ofta upp ca +1.5 kilo om jag tränat på ett sätt jag inte är van vid eller bara för hårt. Det kommer varken från mer fett eller muskler, utan från svullnad och vätska i musklerna. Sen efter någon dag så väger jag som vanligt igen. Träning ger också ökat blodflöde vilket kan påverka vikten. Så din viktökning kan mycket väl vara svullnad. Men att köra alltför tuff konditionsträning är inte helt världsbäst om man vill gå ner i vikt dock. Kroppen blir stressad och vrålhungrig. Tycker det är bättre med kombinationen lugnare jogging eller promenad när man är fastande(t.ex på morgonen) för att fettbränna och sen styrketräning när man inte är fastande.
  14. Om du går ca 20000-30000 steg per dag, så kanske du behöver äta lite mer än vad du gör just nu? Blir du hungrig på riktigt mellan huvudmålen, så äter du för lite. Att vikten står still, betyder inte nödvändigtvis att man bör äta mindre. Man kan till och med ha ohälsosam energibrist utan att det syns på vågen! Att din kropp vägrar släppa sista 3 kilona övervikt kan beror på en massa andra grejer. Men ja, vill du äta mer fett så du står dig, så hyvla smör på maten. Även de mest kräsna brukar gilla smör. Ös kallpressad olivolja på grönsakerna och i grytor. Kör med kokosfett eller smör i kaffe/te. Använd det nyttiga animaliska fettet som blir i pannan från köttet, som bas för en god sås. Sen kanske du skulle må bra av att äta mindre enformigt? Jag har i alla fall svårt att känna mig tillfreds och nöjd om jag käkar samma rätter och råvaror hela tiden. Om det beror på att min kropp inte får optimal variation av näringsämnen/spårämnen eller om det bara är en mental grej, har jag ingen aning om. Men när jag inte är tillfreds så blir jag mer benägen att vilja småäta och börjar instinktivt glo och rycka i kylskåpet hela tiden. Därför jag roterar fet fisk, fågel, mejerier, kött, ägg, nötter och grönsaker i olika färger, smaker och konsistenser. Men sån är jag, vissa kan uppenbarligen käka samma sak varje dag utan problem.
  15. Elinor

    Twitch?

    Känns bara så märkligt att ha det namnet. Twitch är världens största streamingtjänst för gaming, e-sport och underhållning. Det är nästan lika känt som Youtube bland kidsen. Att ha samma bolagsnamn kan väl inte vara tillåtet? Men möjligen har de lyckas kringgå det där genom att kalla sig "Twitch health capital". Eller så är riktiga Twitch inte medvetna om att ett svenskt sketet friskvårdsföretag heter samma sak på nätet? Hur som helst så verkar deras hälsoprogram främst handla om att få folk att röra på sig, motarbeta stress och ryggont osv. Det är ju bra i alla fall. Att de intervjuar Jacob Gudiol har nog att göra med att han är B-kändis inom området, gett ut diverse böcker, har en podd med många följare och så vidare. Men uppenbarligen har de också samma synsätt och filosofi vad gäller kost&hälsa, det vill säga traditionellt och fyrkantigt. Jacob Gudiol är inte den enda bloggaren de använder sig av som är anti-lågkolhydratkost, när man kollar runt.