Gå till innehåll

Elinor

Medlem
  • Innehållsantal

    409
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Elinor vann senast 3 Mars 2019

Elinor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 841 Enastående

Om Elinor

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Låter verkligen helmysko att du har så höga nivåer! Jag äter själv d-vitamin tillskott oktober-maj och resten av tiden får solen och maten göra jobbet. Jag ligger som högst på 120/130 nmol/L på sommaren och som lägst(slutet av vintern) på 90/100 nmol/L. Dina värden beror absolut inte på tillskott av frystorkad lever, för den produkten innehåller inte de mängderna d-vitamin. Tror snarare det beror på att du ätit för starka doser d-vitamin fram till maj, att det är något som fortfarande sitter i från en längre tids exponering av tillskott. Äter du livsmedel som är berikade med höga doser av d-vitamin, som t.ex Bregott och vissa andra matfettblandningar? Även vanliga mejerier är berikade, men inte i de mängderna som fetter dock. Det skulle kunna vara en faktor också. Att ha för höga nivåer av d-vitamin kan bland annat leda till förhöjda halter av kalcium i blodet. Men då mår man extremt dåligt med bland annat hjärtklappning och en totalt lamslående trötthet med mera, så det hade du nog märkt.
  2. Sen är det mycket trevligare att äta middag på kvällen som "en kung", tycker jag! Då har inre ro och avslappning infunnit sig. Man är klar med dagens alla bestyr och kan verkligen fokusera på maten, hur fin den ser ut, smakar gott och känns i munnen. Än mer så om man lever i en större familj och middag är enda chansen för alla att slappa och umgås ihop. På morgonen är i alla fall jag ofta på språng och lite splittrad, man tänker framåt och planerar medan man läser nyheter i mobilen och störs av oväsen från gatan och gården. Då är det inte så njutningsfullt att äta, utan jag mest trycker i mig något. Jag kan lika gärna skippa det. Upplever också att jag blir mer hungrig under dagen om jag äter en rejäl frukost, konstigt nog. Men säkerligen är det bäst att äta mest på morgonen och efter den cirkadiska rytmen, för att tarmrörelser, metabolism och hormonproduktion kickas igång då efter att ha gått på lågvarv under natten. Fast vad man äter spelar ändå 100% mer roll än exakt när man äter. Så länge det inte blir så att man frossar och småäter på kvällar och proppar i sig mat innan läggdags, så tror jag knappast det är någon katastrof att hoppa frukost som en del i fastan.
  3. Nu är jag inte lagd åt det depressiva hållet, så det spelar nog in. Jag glömmer bort att vara ledsen, även när jag har fullgoda skäl att vara deppig. Däremot kan jag få låggradig ångest, oro och fladder i bröstet, utan att ha bra skäl för detta och främst i samband med pms. Men upplever inte att just mängden kolhydrater kontra fett gör till eller från vad gäller humör och psyke. Om jag käkar 30 gram eller 130 gram per dag är sak samma. Det viktiga är snarare vilka livsmedel jag äter och undviker, inte själva makronutrientfördelningen. För att maxa mitt mående måste kroppen och alla dess beståndsdelar, få den näring den behöver. I mitt fall handlar det också antioxidanter och fibrer från grönt, inte bara fetter och aminosyror. Det som påverkar mig mest negativt är tveklöst socker och då menar jag inte en clementin, utan godis, läsk och sånt som innehåller en massa glukos&fruktossirap och rent socker. Jag blir lättirriterad och får kort stubin av socker, har jag noterad. Märker också att jag har svårare att vara harmonisk här och nu om jag är sockerchockad, att tanken börjar fara iväg och grunna på trams i det förgångna eller oro inför framtiden.
  4. Hon förespråkar samma mängd protein som DietDoctor gör, så förstår inte hur man får det till en högproteindiet? 🤔 Tycker snarare det ser ut som en kaloribegränsad svältdiet, där man tagit bort allt som ger kroppen energi, både fett och kolhydrater är borta. Sedan tillåter man tillräckligt med protein ca 1-1.2 gram per kroppskilo, för att behålla muskelmassa och lite grönsaker för att få i sig vitaminer. På kort sikt är det naturligtvis mer effektivt än keto/lchf vad gäller snabb viktminskning. Får nog väldigt fina resultat i korttidsstudier. Men på längre sikt är det få som klarar av att upprätthålla regimen, både mentalt och rent biokemiskt kommer kroppen börja slå bakut. Kan dock tänka mig om man har så pass extrem farlig fetma att t.ex ens hjärta kan ge upp och man riskerar att dö, så kan det vara lönt att köra den här formen av radikal lågkolhydratkost(som ofta rekommenderas av amerikanska privata obesity läkare). Men då snackar vi en fetma som är på liv och död, där man måste rasa i vikt. För det är ju precis som du säger en ohälsosam diet av tusen olika skäl.
  5. Man kan absolut få problem med halsbränna och dylikt vid fasta, även om det långt ifrån drabbar alla. Vanligaste skälet till fasta är ju religiösa skäl(Jom kippur, Ramadan bla) och där är det känt att man kan få mindre trevligare biverkningar såsom äcklig andedräkt, bränningar och sura uppstötningar under fastan. Är nog bara de som förespråkar fasta av hälsoskäl som hävdar att vi alltid mår världsbäst av att inte äta. Har mest att göra med att magen är tom medan magsyra bildas p.g.a hunger och sug, i kombination med att magmunnen av oklara skäl inte sluter helt tätt. Sen misstänker jag att ju striktare keto/lchf man äter desto mindre besvär får man, dvs om kroppen är van att vara i djup ketos på fettdrift så tror jag inte att magsäck och magstrupe håller på och bråkar i lika hög utsträckning när det går på tomgång. Hursomhelst, jag skulle inte ta oxgalla på fastande mage. Testa att dricka ljummet örtte om du får halsbränna under fasta. Om det inte fungerar så ät något lätt som inte tar kroppen ur faste-tillståndet, t.ex bladspenat, gurka eller lite kokt broccoli, så får magsäck, magsyra och muskulaturen något att pyssla med. Man kan "lura" kroppen att den fortfarande är fastar om man enbart äter lite vattenbaserade grönsaker. @Zepp Stora majoriteten svenskar med refluxproblem eller magkatarr har ju inte H.pylori, utan det är "funktionellt" d.v.s svensk sjukvård vet inte vad det beror på och ordinerar patienten att käka Omeprazol resten av livet...suck. Att ha H.pylori är rätt ovanligt bland svenskar som inte är i pensionsåldern.
  6. Jag tror inte att denne keto&kost coach har för avsikt att lura dig. Det ligger rimligen i hens intresse att ha så många nöjda kunder som möjligt, för referens och solskenshistorier. Coachen har säkerligen en modell som hen verkligen tror på själv, där man börjar med att äta extra mat och fett för att(förhoppningsvis) boosta metabolismen samt nå djup ketos. Sen drar man ner på mängden efter det och får resultat. Man ska inte gå ner i vikt snabbt av tusen olika skäl, bla för att det stressar sönder kroppen, är åldrande, ger lös hud, håravfall, svårt att hålla på sikt med mera. Men även om det låter seriöst, så är det inte 100% säkert att det kommer funka på just dig. Vet t.ex keto coachen tillräckligt mycket om dig och din historia för att kunna vägleda och ge råd på ett bra sätt? Vi är ju alla lite olika pga saker som kön, ålder, historia, hormonellt, genetik med mera. Det kommer kännas surt om du inte får resultat, med tanke på pengarna du spenderat. Mycket av kunskapen kring ketogen kost, strikt LCHF samt generell lågkolhydratkost kost kan du läsa dig till själv på nätet, i böcker eller rådfråga har på forumet eller fb-grupper som är gratis. Du har ju också fördelen att du känner dig kropp bäst, betydligt bättre än någon coach på andra sidan Atlanten. Tycker också att du ska avsluta med coachen omedelbart.
  7. Ja, gluten bryts ner via fermentering/bakteriemat, varför många med glutenintolerans ändå tål vissa typer av soja trots att produkten innehåller vete. Men den typen av soja lagras liksom flera månader till ett år, så tror knappast att en längre surdegsprocess skulle komma i närheten av det vad gäller att minska glutenmängden. Tror heller inte att någon med glutenintolerans skulle vara villig att testa Ben Greenfield teori, ens om de fick betalt eller under pistolhot, med tanke på att immunförsvaret kan gå igång på så lite som en kvarts kryddmått gluten om man är mkt känslig. Även om sjukdomssymptom försvinner och tarmluddet växer ut igen på ca en vecka, så kan man fortfarande ha magproblem i uppåt ett halvår, bara för att man missbedömde gluten i ett livsmedel. Är man inte glutenintolerant(samt tål kolhydrater) så kan man ju testa att experimentera med olika typer av fermentering för att få ner glutenmängden i ett bröd dock. Ingen mår bra av gluten. Tänker om man har t.ex tjuriga familjemedlemmar som bara kräver och bråkar om bröd, så är det ju bättre med surdeg på t.ex råg än att servera vetegluten-toast. Dumt nog har både spannmålsindustri och livsmedelsproducenter de senaste 50+ åren gjort det totalt motsatta, alltså allt de kan för att få upp glutenmängden i bröd&bakverk för att det tydligen blir godare då. Att fler och fler får magproblem, IBD, IBS samt även utvecklar glutenintolerans/celiaki verkar de skita högaktningsfullt i.
  8. Jag dricker också när jag är törstig. Ibland dricker jag några klunkar vatten till maten och ibland gör jag det inte. Ibland dricker jag en liten kopp grönt te eller örtte ca halvtimme efter maten också. Kan omöjligt säga att det gör varken från eller till vad gäller min mage/tarm. Tror nog det här med att "spä ut magsyran" främst blir ett problem för folk som bälgar i sig läsk, energidryck, mjölk, öl och saft mm till maten, eftersom det leder till att man överdricker för att det är gott och förhöjer måltiden. Man dricker inte för att släcka trösten enbart. Det blir sådana mängder, jämfört med om du har neutralt kranvatten i glaset. Sen finns folk som har extremt lite magsyra pga icke naturliga orsaker, som t.ex att de käkar protonpumpshämmare eller för att delar av magsäcken är bortkopplat pga GBP. Då ska man nog inte dricka alls till maten. Men är du inte i den kategorin, så tror jag knappast att magsyran tappar funktion för att du konsumerar måttlig mängd vätska i samband med måltid. Jag menar viss mat innehåller ju en hel del vätska också som t.ex soppa, gryta, såser.
  9. De allra flesta glutenfria bröd och bakverk är gjorda av vetestärkelse där man filtrerat bort det mesta av glutenet och därför får märka produkten "glutenfri". Innehåller fortfarande en pytteliten mängd gluten(+spår av andra allergena veteproteiner) och du slipper verkligen inte vetet när du köper glutenfritt, iom att all den onyttiga stärkelsen är kvar. Finns flera märken av frökex som funkar inom ramen för lchf. Mjuka bröd är svårare. Det enda mjuka low carb bröd jag vet(som finns i vanliga matbutiker) är Da Carlas Superbröd. Det är hyfsat lågkolhydrat ca 15% och består mest av frön, så äter man bara 1-2 skivor är det lugnt. Jag undviker eftersom det innehåller en mindre mängd spannmål i form av glutenfri havre, men vet folk som käkar liberal lchf/paleo som brukar ta sig en skiva och säger att det är helt okej. Är i alla fall ingenting i innehållsförteckningen som man inte känner igen och inget tillsatt socker.
  10. Jag har också lite svårt att göra något kreativt med mina auberginer! I och med att de kräver lite mer jobb än mycket annat man odlar, så vill jag göra något mer märkvärdigt än att bara skiva ner rubbet i en tomatsås. Men vad och vem orkar 5-stjärnigt storkok nu när det är tokhett? De är godast nyskördade, så tycker inte du ska frysa in eller konservera. Hemmaodlad aubergine är ju lite som en smal korv och inte sådär stor och bred som de man köper på ICA, så funkar inte att fylla med massa gott och gratinera. Den kommer i alla fall till sin rätt om man lagar något med italienska smaker som vitlök, parmesan och olivolja! Kan tänka mig att @Birgitta Höglund har något mumsigt recept eftersom hon även gillar medelhavsmat. Någon annan som har problemet att man odlat för mycket och tillslut måste slänga en massa växtdelar i komposten, för att de blir dåliga eller undvika att bladgrönsaker går i blom suck? Känner mig lite som en slit och släng miljöbov när jag river upp, klipper av och slänger en massa jag odlat. Just nu är det en sån period också när allt blir klart samtidigt, så man hinner inte äta eller ta tillvara på grejer. Om det fanns någon jag kunde ge till så skulle jag det absolut, men folk i min närhet har egna odlingar 😒
  11. Nu var skillnaden inte direkt dramatisk, utan bara någon % och det gällde alla studier. Den stora majoriteten vegetarianer är ju inte deprimerade. Misstänker att det främst handlar om gruppen "pasta- och ketchup vegetarianer", som bara käkar vetemjölsmat, socker och halvfabrikat vilket förr eller senare leder till ohälsa, även psykisk. En allätare som slarvar med maten på det sättet, får fortfarande i sig en mer allsidig kost med grundläggande aminosyror&byggstenar, fetter och mineraler via animaliska produkter. När man är hyfsat ung så klarar kroppen det mesta vad gäller bristfällig veggo-kost dock. Inte fullt så bra när man är äldre. Jag känner flera äldre pasta-vegetarianer som(i många årtionden) levt på snabba kolhydrater, socker och ibland mejerier i form av t.ex jordgubbsyoghurt med flingor och de börjar verkligen få problem med hälsan. Att de har eller haft utmattningsdepression är liksom en regel samt inflammatoriska hudsjukdomar som psoriasis och rosacea. Så blir det när man bara käkar glutenspannmål. Problem med sköldkörteln verkar också vara en sån grej. Känner en man i 60-års åldern som fått läggas in akut pga b12 brist. En vuxen karl som har så dålig koll på veggo-nutrition att han började utveckla nervskador! Ska man undvika animalisk protein och produkter så måste man uppenbarligen vara noggrann, annars är risk för depression ens minsta problem.
  12. Jag tror du menar att keto-folk använder askorbinsyra, en form av c-vitamin. Citronsyra är en kemisk framställd produkt som används för att förbättra smak och hållbarhet i nästan alla halvfabrikat samt läsk, sylt, ej naturella mejerier med mera. Citronsyra kan leda till bla korsallergier samt dåligt för mage/tarm och tandemalj.
  13. Elinor

    Avokado

    Avokado innehåller sockeralkoholer i form av sorbitol. Därför man kan ana en lätt sötma när man äter den. Sorbitol kan också orsaka uppblåst eller öm mage/tarm om man är känslig för sockeralkoholer som väldigt många med ibs är. Men är fortfarande bra, tycker jag, att du provat avokado och därmed lärt dig att du inte klarar av det i någon större mängd. Bättre att testa vad du reagerar på än att bara undvika allt och sen sitta med en tom talrik liksom. Sen tycker inte jag att du ska stirra dig blind på mängden kolhydrater in absurdum, när du försöker undvika livsmedel som triggar sockersug. Tror inte du skulle bli triggad av att käka t.ex ett halvt kilo rå grönkål eller rå blomkål, även om det innehåller en del kolisar. Hur pass inbjudande ett livsmedel eller maträtt är smakmässigt är en precis lika stor faktor vad gäller hetsätande, överätande och olika former av matmissbruk. Jag klarar t.ex inte charkuterier, oavsett om ration fett/kolhydrater ser bra ut. Det är den fylliga lätt rökta smaken med sälta, syra, sötma och gott flott som får mig att gå banans. Blir också sugen på coca cola då märkligt nog.
  14. Elinor

    LCHF magar

    För mig är det lite både och. Vad gäller IBS-symptom som ballongmage och känsla av upprördhet så blev det bättre av lchf eftersom jag tog bort spannmål, lektiner, socker och stora lass kolhydrater. Väldigt sällan numera som jag har en "fis på tvären" så att säga haha. Vad som däremot blev mycket värre av lchf var besvär från övre delen av buken, alltså själva magsäcken/tolvfingertarmen sk "dyspepsi". Det kom efter några månader på lchf, att magen kollapsade och hade så ont att jag knappt kunde äta. Hade även blod i avföringen några ggr. Trodde helt klart att jag hade magsår i det läget, men "allt såg bra ut" efter samtliga utredningar och tester, trots att jag hade så svåra besvär. Har sedan dess testat en massa för att hitta en modell som funkar för både magen och inom ramen för lågkolhydratkost. Jag har testat i princip alla strikta uteslutningsdieter och kosttillskott för mage/tarm som finns för övrigt, så när random person hasplar ur sig t.ex typ "testa saltsyratillskott" eller "sluta med gluten!" "läk tarmen?" så blir jag så vansinnigt irriterad att jag vill slå de i skallen med något hårt. Att de tror det är så enkelt och som om jag inte redan testat det där 50 ggr om. Vad jag lärt mig är att problemen och smärtorna kommer om jag äter för mycket hårdstekt, saltat flottigt kött i kombination med feta mejerier. Har tvingats acceptera att min känsliga mage inte riktigt klarar tung stekt mat som simmar i fett, morgon middag kväll. Äter fortfarande lågkolhydratkost men lite mer åt Paleohållet och mer "lätt" mat som wokat, ugnsbakat och mer fisk/fågel, rotfrukter och även bytt ut en del av mjölkfettet mot olivolja, och då funkar magen bättre. Tycker även att kiselgel och l-glutamin hjälper en del.
  15. Det kan du lugnt fortsätta med. Det finns inget fett som är så välstuderat och dokumenterat som extra virgin olivoljans hälsovinster vad gäller hjärt-kärl, inflammation, blodtryck, metabol hälsa bla. Även om man är anti nuvarande kostråd och tycker att mättat fett är världsbäst och allt annat är blä, så kan man ändå vara rätt säker på en sak, att just kallpressad olivolja knappast är dåligt att konsumera. Lite tråkigt dock att det pågår en del fusk vad gäller olivolja. Vissa flaskor/märken innehåller inte ens extra virgin, trots att tillverkaren märkt det så. En annan trist grej är att det används mycket pesticider på druvorna i Sydeuropa, så det finns garanterat bekämpningsmedel i vissa olivoljor. Köper man ekologisk extra virgin så brukar man få vad man betalar för i alla fall och garanterat inte så mycket spår av gifter i. Jag använder inte heller rapsolja, inte ens för majonnäs. Kör bara på kallpressat oliv-, kokos och avokadoolja vid sidan av smör.
×
×
  • Skapa nytt...