Elinor

Medlem
  • Innehållsantal

    372
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Elinor vann senast 3 Mars 2019

Elinor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 716 Enastående

1 följare

Om Elinor

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Att hitta balans vad gäller hunger och mättnad kan vara lite bökigt i början, men det brukar ge med sig. Du ska i vilket fall inte bli vrålhungrig efter redan en timme! Det är bättre att välja självbärande mat rent fettmässigt, framför att komplettera med att dricka t.ex grädde. Varför inte göra en omelett på 4-5 ägg nästa gång istället och kanske ha i lite extra smör? Satsa på ett fetare protein till(istället för lufttorkad skinka) som bacon eller varför inte strimlad rökt lax? Att äta mejerier mellan måltiderna som ostrullar eller vispgrädde, kan också vara lite av stoppkloss om man vill gå ner i vikt med LCHF. Detsamma gäller salta nötter och andra lågkolhydratsnacks. Bättre att äta större måltider så du inte blir hungrig emellan. Sen ska du absolut inte vara rädd för grönsaker! Du kan äta i princip hur mycket som helst vad gäller kolhydratsnåla ovanjordgrönsaker. Är ett bra sätt att få i sig fett också, om man har smör/olivolja på.
  2. Elinor

    Solvezink?

    Det är alltid bäst att köpa mineral- och vitamintillskott på hälsokost eller webbshop. Deras produkter är renare, skonsammare(för mage&tarm) och med bättre biotillgänglighet, jämfört med apotekens receptfria eller receptbelagda grejer. Ibland är det även billigare. Företag som sysslar uteslutande med kosttillskott har en helt annan konkurrenssituation och press på sig att leverera högklassiga produkter. Extra viktigt att välja bra märken vad gäller mineraler(som zink, järn mm), som är svåra för kroppen att ta upp. Medan kanske inte fullt så viktigt vad gäller tillskott som alltid har okej bio tillgänglighet typ C-vitamin. Enda anledningen att välja kosttillskott på recept är att det går på högkostnadsskyddet, så du kan eventuellt få det gratis. Jag som använder en del dyra läkemedel t.ex melatonin för 500 kr flaskan, kommer snabbt upp i den summan och då ber jag ibland läkaren skriva ut lite vitaminer jag behöver. Men tja, låter ju inte som någon hit med ett kosttillskott som innehåller en massa sockeralkoholer, som också är laxerande, vilket knappast hjälper upptaget. Tycker du ska köpa något annat.
  3. Fast varken ålder eller immunförsvar är det mest avgörande, vad gäller kritisk Covid-19(respirator) och dödsfall. Det avgörande är att du är frisk på organnivå, då klarar du dig utan problem ifall du utvecklar den mer allvarliga formen av virussjukdomen. Det finns unga som har bra immunförsvar, men löper risk att dö av coronaviruset p.g.a t.ex medfödd defekt/sjukdom som påverkar hjärta eller lungor. Sen är det såklart så att äldre människor oftast har svagare hjärta, lite sämre organfunktion generellt, just för att de levt längre. Då är man per automatik sämre rustad för att tackla cytokine storm syndrom, svår lunginflammation, sepsis och annat horribelt som drabbar de som får den mer allvarliga formen av Covid-19 vecka 2. Men där spelar immunförsvaret in, dvs fungerar det som det ska, så är chansen större att du bara får en mild influensa. Men hur stor mängd virus du utsatts för verkar också spela in i förhållande till hur sjuk du blir. Så ja, immunförsvar är en av flera faktorer som är avgörande. Jag har själv kära släktingar som är 99 och 100+ år gamla och hankar sig fram med rullator och då är kroppen jäkligt slutkörd och mycket sårbar, oavsett hur bra immunförsvar du har. När man är så pass gammal, levt ett helt liv och lite till, så räcker det att få vanlig influensa och du riskerar att dö. Jag är extremt orolig för många i min närhet. Borde fan vara straffbart att dra in smitta på äldreboenden.
  4. Jag skulle rekommendera att du slutar med ostskivor och ost&skinkrullar med Bregott till frukost eller mellis. Det är sannerligen inte alla förunnat att kunna äta denna delikatess mellan huvudmålen och samtidigt gå ner i vikt. Delvis för att det leder till överätning eller så är det osten som sätter käppar i hjulen. Sen är ju smör såklart att fördra framför Bregott som innehåller en hel del rapsolja. Ät hellre mer lax, kött och broccolimos, blomkål, andra grönsaker eller vad din lunch och middag består av. Blir du hungrig mellan målen så har du ätit för lite, men blir det kris så koka t.ex ett ägg eller ät en pannbiff eller ngt som är mer matmässigt. Nu är du extremt trött på ägg eller hur haha? Men då vet du i alla fall om du är hungrig på riktigt. Men just det här ostrullandet med Bregott och gurkskiva i mitten alltså supervarning, jag vet inte hur många(främst kvinnor) som testat LCHF och inte kommer någon vart p.g.a det. En annan fälla är grekisk yoghurt med nötter och bär, som kan verka okej rent kolhydratsmässigt men ändå sabbar viktnedgången för en hel del. Ska du äta mejerier så använd det för att piffa upp middagen/lunchen, så är det mindre risk att du äter för mycket av det. Funkar inte det så får du testa runt lite och främst ration protein, fett och grönsaker. Vissa behöver äta superstrikt för att komma bort från en envis viktplatå medan det för andra kan lösa sig genom att göra det motsatta, äta lite mindre fett och mer grönsaker.
  5. När man går ner i vikt, alltså kroppen använder mestadels fettreserverna som drivmedel, så kan man hamna i ett speedat, rastlöst och lätt euforiskt tillstånd. Då blir det svårare att somna och bibehålla sömnen, för motorn vill inte stänga ner av troligtvis biologiska skäl typ ut och samla/jaga föda. Kan det vara så att du kanske äter mindre mat överlag när du kör strikt jämfört med måttlig? Det skulle kunna förklara varför sömnen blir sämre. Testa att äta mer mat och mer fett helt enkelt inom ramen för strikt LCHF och se om kroppen finner mer ro nattetid? Annars så har du löst problemet själv genom att äta lite mer kolhydrater, vilket känns som en bättre och mer naturlig lösning än diverse läkemedel. För att sova dåligt och för lite under längre tid är extremt dåligt för hälsan på alla plan, både immunförsvar, hjärnhälsa, psyket, vikten you name it. Då är det till och med bättre att knapra receptbelagda sömnpiller faktiskt, än att inte sova ordentligt.
  6. Elinor

    Paleo-hjälp

    Inom traditionell/klassisk Paleo så är mejerier förbjudna. Men äter man liberal/modern Paleo så är det okej med fullfeta mejerier om man tål det och främst då smör. Det du bör tänka på är att Paleo inte tar ställning till IBS, dvs deras autoimmuna protokoll är mer allmänt. Många med IBS får stora problem och diarré/gas/smärta av high FODMAPs som t.ex som lök, vitlök, brysselkål vilket Paleo inte belyser. Så var noga med att individanpassa och testa precis allt, även saker som är "godkända". Det är näst intill omöjligt att inte få i sig alla näringsämnen på Paleo, eftersom det likt LCHF är näringstät bra mat. Det enda man bör tänka på är väl kalcium, om man skippar alla mejerier samt frön&nötter. Det räcker inte med en näve spenat för att upprätthålla ett starkt skelett. Paleo kan vara både keto/strikt och superliberalt vad gäller kolhydrater kontra fett, utifrån ens individanpassning. Eftersom både frukt, bär, sötpotatis och rotfrukt är tillåtet utan övre gräns så kan man bli helt glukosdriven, om man inte aktar sig. För mig funkar magen mycket bättre på Paleo, men suget efter att gå och småäta på kvällarna är mindre påträngande på LCHF. Ibland finns ingen perfekt lösning tyvärr utan man får välja den väg som ger minst problem.
  7. Så länge du inte håller på och pillar i näsan eller munnen(t.ex nagelbitare, snusare osv) så behöver man inte skrubba och sprita händerna stup i kvarten. Det där måste man avgöra själv hur mycket av en ansiktspillare man är, men jag har aldrig smutsiga händer i närheten av munnen själv. Det är något jag undviker automatiskt. Jag tvättar händerna noga med tvål när kommer hem, innan jag börjar med middagen. Det är typ det enda. Sen tvättar man ju händerna efter toabesök också oavsett virustider, så det måste finnas en gräns för hur mycket uttorkande vatten och vätskor de stackars händerna ska utsättas för. Jag har heller inte haft influensa på typ 15 år och har aldrig haft vinterkräksjuka, så då blir man mindre orolig vad gäller smittor. Men generellt så tycker jag det är en bra idé att rengöra händerna noga efter att man åkt kommunalt eller dylika miljöer där man inte kan undvika en jäkla massa sjuka människor. Det kan knappast skada. Sen som sagt innan man lagar mat och äter och främst om man tillreder mat till andra i hushållet, som kanske har mindre bra immunförsvar.
  8. Elinor

    Tarmflora

    Jag har själv kört superstrikt elimineringsdiet, typ sönderkokt zucchini och kokt kyckling i en vecka med en skvätt olivolja på haha, så jag vet hur jobbigt det är 😣 Sen lägger man till något var tredje dag eller så och testar vad som triggar igång, allt från en ny grönsak till en ny typ av fett. Jag har aldrig träffat på någon som har så mycket magproblem som jag har och haft, både dyspepsi och IBS på samma gång med periodvis svåra smärtor, där inget hjälper överhuvudtaget, så för mig var det något jag gjorde i ren desperation och därför var jag motiverad att äta så torftigt. Dock är jag inte sockerberoende, vilket gjorde proceduren riskfri för mig, för man blir förbannat sugen på skräp och socker när man inte får äta ordentligt. Men jag upplevde det extremt informativt och verkligen värt det, hur tråkigt det än var. Insåg bland annat att jag är känslig mot kokosfett och många är ju det. Både kokosolja och MCT kan vara laxerande, så var försiktig med det tills du vet att det inte har den effekten på dig. Sen kan man liksom inte göra 2 saker samtidigt tyvärr. Det går inte att få koll och ordning på mage/tarm samt nå djupketos a la Martina samtidigt. Inte om man har svåra/diffusa magproblem som inte blivit bättre av att äta keto/lchf. Man måste välja vad man vill prioritera. Så använd det fett du och magen bäst tolererar skulle jag säga, för målet är ju att inte behöva bli galet hungrig. För som du äter nu är ju inte permanent liksom och då spelar det inte jätteroll om du äter bästa fettet utifrån ett biokemisk perspektiv.
  9. Elinor

    Tarmflora

    Det är mer troligt att det är fettet du har problem med, för animaliskt protein är(tvärtemot vad folk ofta tror) rätt lättsmält. Mycket av det kommer från myter som att "kött ruttnar i tarmen" osv. Men det är växtdelar&fibrer, vegetabiliskt protein, socker samt fetter som kan ge problem, beroende på vart i mag- och tarm kanalen som en inflammation eller en dysfunktion sitter. Har du problem med tjocktarmen, t.ex vanligaste typen av IBD eller vissa typer av IBS, så är det generellt kolhydrater och fibrer som förvärrar. Då brukar fett gå bra och främst för att man då kan äta mindre kolhydrater. Har du däremot en strulande/inflammerad tunntarm, från t.ex obehandlad glutenintolerans, MB Crohn, annan inflammation eller IBS/funktionellt, så kan högfettkost förvärra situationen eftersom en skadad tunntarm inte kan ta upp allt fett du äter. Då får man väldiga diarréer. Vad man bör äta mer eller mindre av beror helt på vilken del av den 9 meter långa tarmen som bråkar alltså. Jag är tveksam till om du bör fortsätta med carnivor om det enbart leder till att maten/näringen går rätt igenom. Kanske äter du så för att vara fri från sockersug och triggers? Men tycker ändå du ska testa något mer specifikt för just magproblem som t.ex AIP Paleo eller SCD dieten.
  10. Elinor

    Pölsa

    Pölsa är gudomligt gott med potatis och rödbetor! Tyvärr är det själva spannmålet som ger rätten sin konsistens och smak, vilket inte är helt ok LCHF. Utan spannmål så blir det inte pölsa utan något annat(förhoppningsvis gott). Det enda jag kan tänka mig som ersätter korngryn rätt av är bovetegryn. Möjligen kan det även funka med durrakorn(om man kan hitta det). Men det hjälper kanske föga om man vill ha rätten kolhydratssnål? Bovete och durra innehåller precis lika mycket kolhydrater som korn. Fördelen är att det är glutenfritt vilket per automatik blir mer hälsosamt.
  11. Gud vad frustrerande sånt där är. De flesta av oss kan ju relatera, då många har vänner/anhöriga som inte vill eller klarar av att ta tag i den egna hälsan. Din väninna måste göra radikala förändringar vad gäller kost och närmiljö, annars kommer det bli värre allteftersom hon åldras och riskerar att utveckla en rad andra sjukdomar pga fetman. Är man en patologisk småätare som också har sockerberoende, som din väninna, så kan man inte ha något typ av mat hemma som understödjer eller lockar till det beteendet. Hon måste rensa ut allt som man vill stoppa i munnen mellan måltider. Att ha bröd och torkad söt frukt hemma, är som att ha opioider liggandes i skåpet och sedan bara ta vid behov, när man är missbrukare. Man kan heller inte handla när man är sugen och bör inledningsvis undvika alla situationer där man hamnar framför en skål med smågodis. Den typen av viljestyrka har man inte när man utvecklat ett beroende. Men eftersom hon inte är villig att göra några större förändringar, så är du ju mer eller mindre maktlös. Det enda du kan göra är att stå på dig och fortsätta framföra dina åsikter, varje gång hon klagar på vikten, hälsan och ber dig om råd. Sen måste vi nog också vara lite ödmjuka i att vi inte vet hur det känns att leva i någon annans kropp. Bara för att jag eller du "kan" så betyder inte det att alla klarar biffen själva lika lätt. Det kan ju finnas andra problem i grunden hos väninnan, som inte diagnostiserats och som gör det extra svårt att fokusera på att göra bra/rätt val. Kanske behöver hon stöd från en coach/dietist som verkligen kan sockerberoende, som du också föreslog.
  12. Är du helt frisk så är det inga problem att köra periodisk fasta/mindre ätfönster. Med tanke på att du kan/orkar träna så ofta som du gör, upplever jag dig också som hyfsat frisk. Har man däremot problem med saker som t.ex kronisk svår smärta, utmattning, hormonell obalans, strulande sköldkörtelfunktion eller mer allvarlig autoimmunitet med mera, så kan det finnas en poäng i att äta mer ofta. Man får testa sig fram i sådana situationer och lyssna på kroppen. Jag håller med tidigare inlägg att din lösning nog finns i träningen och inte så mycket i kosten, som du verkar ha bra koll på. Är man hyfsat normalviktig och vill bli av med extra fett av estetiska skäl, få snyggare fastare kropp liksom, så är det träning som gäller. Att banta ner sig till en sticka leder inte till en hälsosam och snygg kropp. Kanske behöver du se över ditt träningsprogram och rutiner? Jag tror du skulle tjäna på att ta fler ordentliga vilodagar där du max får promenera och låter kroppen vila. Se till att sova ordentligt också! Sedan när du väl styrketränar så kör du tyngre, längre mer fokuserade pass och igenom större delen av kroppen. Kanske finns det någon bra PT som kan hjälpa dig att sätta ihop ett program?
  13. Du kan gå upp i vikt på strikt LCHF om du försöker. Men är svårare att göra än på kolhydratrik och sockerstinn kost, eftersom man blir väldigt mycket mättare av fett och animaliskt protein än t.ex socker och snabba kolhydrater som får en att svälla som en jäsbulle. Jag tror inte du skulle klara av att käka 5000 kcal strikt LCHF dagligen hur mycket du än försökte. Men visst, gjorde du det så skulle du gå upp i vikt. Vad jag luskat från diverse mindre studier är att viktuppgång på keto är möjligt vid kaloriöverskott, men det går inte lika snabbt som vid vanlig kost och du kan också äta lite mer kalorier. Finns säkert en biokemisk förklaring samt att livsmedel som t.ex spannmål också har en tendens att skapa kaos vad gäller ens blodsocker. Sen finns individuella skillnader i hur vi metaboliserar fett och hur mycket fett vi kan goffa i oss, beroende av ens genetisk profil eller nutrigenetik samt hur man mår på organnivå. Om du inte upplever viktnedgång alls så kan du absolut testa att köra dagar med lite mindre fett och mer protein och grönsaker. Om det resulterar i att du känner dig hungrig och vill småäta, så öka på fettet igen. Men finns ju en massa olika grejer man kan testa för att försöka få vikten att börja röra på sig igen. Nu var det rätt länge sen jag gick ner i vikt med LCHF men fick inte heller ngt resultat i början och fick ta i med hårdhandskarna dvs inte njuta LCHF med rödvin, gräddsås och dessertost liksom. Åt 2 ggr per dag och bara kött, fet fisk, fågel och wokade/frästa grönsaker i smör, olivolja eller kokosolja. Då släppte det och vikten började droppa.
  14. Något som är bra magsjukemat är är kokt morot, palsternacka, sötpotatis som man gör ett gott mos av med en klick smör i. Vad gäller protein så kokt vit fisk, kyckling, skinka eller äggröra, tycker jag är bra. Banan eller yoghurt funkar också. Undvik mat som är hårdstekt och var lite försiktig med fettet också, tills magen är normal igen. Bröd och kex låter inte som en bra idé, eftersom vete är jobbigt för matsmältningssystemet.
  15. Elinor

    Tarmflora

    Fast är det så konstigt att de vill bekräfta? De behandlingsmetoder som läkare använder sig av vid olika typer av inflammerad tarm eller tarmsjukdom är tunga grejer. Det är t.ex immunsuppressiva läkemedel, steroider, antibiotikakurer eller operation, beroende på allvar samt vad läkaren "tror" orsakar inflammationen om det är autoimmunt, bakteriellt, fickor, polyper med mera. Har man bara en låggradig inflammation som inte syns på blod- eller avföringsprover eller med blotta ögat via införd kamera eller MR, så är ju ingen av de behandlingsmetoderna en bra idé, eftersom biverkningarna skulle vara mer av en hälsofara än själva problemet. Därför måste läkaren invänta provsvar. Vården har ingen behandling mot låggradiga tarminflammationer, som i deras ögon är diffusa/funktionella problem. Det finns ingen kunskap i ämnet överhuvudtaget hos primärvården. Möjligen får patienten remiss till dietist som tjatar om fibrer, vilket är katastrofalt om man har inflammerad tarm. Det som är konstigt(tycker jag) är att vården inte kan hjälpa stora majoriteten av alla patienter som kommer in idag med mag- och tarmproblem, då det mesta faktiskt inte kan styrkas med med objektiva fynd, dvs vanligaste blodprov och dylikt. De blir friskförklarade, hemskickade medan problemen kvarstår. När så få får hjälp så borde man ju se över kunskapsglappet, kostråden och andra rätt självklara grejer.