Elinor

Medlem
  • Innehållsantal

    394
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Elinor vann senast 3 Mars 2019

Elinor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 789 Enastående

1 följare

Om Elinor

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Att gå och mumsa på lökblast och gröna blad medan man påtar i joden, skulle jag nog hävda är hälsosamt! Består mest av vatten, fibrer, bakterier och antioxidanter. Däremot låter det illa hur du tappat kontrollen vad gäller choklad. Jag dummade mig en del för en tid sedan förövrigt. Började med att jag tog en glass i solen på vägen hem från odlingslotten. En glass under hela sommaren måste man få! Det var så njutbart med den söta glassen nere vid vattnet så dagen efter gjorde jag om det och sen igen och igen. Till slut blev det att jag käkat glass varje dag i över en vecka samt fått tråkig flammig hy, garanterar skummjölkspulver- och sockerrelaterat. I alla fall, när jag klantar till det så brukar jag sätta upp små mål. Målet är att inte köpa glass imorgon! That's it. En dag blir flera dagar även där och nu har jag varit glassfri i en hel vecka. Vore bra om du kartlägger exakt vad som händer innan, alltså vad det är som får dig att trilla ner i sockerträsket. Kanske finns det ett mönster vad gäller hur/vad du åt eller vad du gjorde? Sen tror jag att kombinationen periodisk fasta, när man inte är fett-adapterad, kan trigga dåliga matvanor som hetsätande. Du kanske fortfarande är rätt mycket glukosdriven? Är man inte fettdriven kan man få ett jäkla övermäktig sug om man låter det gå för länge mellan måltiderna. Det blir lite att man svälter sig under dagen så man får släppa hämningarna och toksvulla på kvällen.
  2. Fast grundtanken med body positivism är väldigt fin/bra och har inte enbart med övervikt att göra. Det handlar om att alla ska få ta plats på nätet, i medier, i det offentliga rummet eller varför inte på stranden, oavsett hur man ser ut i kroppen. Ingen ska behöva skämmas, skyla sig eller ha en massa komplex och hata sig själv(som tjejer och kvinnor ofta gör), bara för att man inte har en perfekt kropp. Sen håller jag med om att det i vissa mindre kretsar blivit extremt att man nästan dyrkar metabol ohälsa och fetma och rackar ner på allt annat. Kvinnor med normalvikt men som ändå har skavanker, häng, celluliter och sånt vi alla har eller får och det är coolt att visa utan att skämmas, blir påhoppade på nätet när de taggar sina bilder med body positive, då de inte anses tillräckligt överviktiga för att vara en del av rörelsen.
  3. Tycker det är bra att ni väntar med att testa olika former av mejerier tills utredningen är klar och alla tester gjorda. Man kan inte utesluta födoämnesallergi via enbart blodprov/prickprov, vilket tyvärr inte alla läkare vet. Det finns t.ex icke IgE-medierade reaktioner mot komjölksprotein, som inte ger den typ av immunologiska reaktion som syns på blodprov. Då måste man göra provokation- och elimineringstester. Men nu går ni hos specialist d.v.s en riktig allergiläkare och de brukar ha bättre koll än en distriktsläkare. Att man gör det i samråd med dietist beror ju främst på oro från vårdens sida, att man är rädd att föräldrar inte klarar av att hålla en mjölkfri kost utan hjälp. Sådana föräldrar existerar trots allt, även om det nog är rätt ovanligt. Sen kan nog dietisten fortfarande komma med något användbart råd eller grej ni inte tänkt på, så tycker absolut ni ska gå och se vad hon eller han har att säga. Men misstänker tyvärr att det kommer bli en hel del spannmålsörja som välling, gröt och socker på menyn, om dietisten får välja. Så ja, mycket av det som sägs bör ni nog ta med en nypa salt. Man måste inte följa allt som en dietist säger!
  4. Elinor

    Trädgårdstråden

    Det är garanterat morotsflugan som glufsat i sig dina små morotsplantor. Du måste ha markväv på när de år små. Morotsflugan har varit extra helvetisk de senaste åren av oklara skäl. Jag har fått fina morötter i år men det är enbart för att jag de i en tättslutande odlingstunnel där morotsflugan inte kommer åt. Kan inte låta bli att undra hur svenska ekologiska morotsodlingar bär sig åt? Vad kul att du fått ingefära! Jag odlar väldigt mycket asiatiska matväxter, men just ingefära har jag aldrig testat. Varken chili- eller tomatplantor behöver egentligen sitta i växthus hela sommaren, till skillnad från aubergine som är mer knepig att odla i Sverige. Möjligen kan chili uppskatta lite mer skydd och värme nu när det är svalare väder. Att bottna med kökskompostjord och gärna komplettera med ko/hästskit tycker även jag är helt oslagbart, växer alltid så det sprutar!
  5. Fast man vilar inte tarmen och tillväxt av tarmludd genom att käka en massa vitt bröd(glutenspannmål) och dricka Coca Cola. Att man rekommenderat det till magsjuka personer någonsin beror ju inte på att det är gynnsamt, utan snarare på bristen på aptit, d.v.s vitt bröd och söta saker är så lockande att det får folk att vilja äta trots att de mår illa. Vi vet inte om det är magsjuka som orsakar diarrén. Du är under utredning vad jag förstår. Din diabetessköterska vet det garanterar inte hon heller! Borde kanske ge kostråd av det skälet? Att uppmana en diabetiker att frossa i vitt bröd, läsk och vitt ris, låter inte så bra. Men du kan absolut testa mer "snäll" magmat och se om det blir bättre. Undvik mat som är hårdstekt/bränd, det har hon rätt i. Undvik helst kaffe. Ät gärna fisk eller fågel som är kokt eller ugnsbakat och till det kokta grönsaker och rotfrukter. Omelett är bra om du tål ägg. Angående kött så är det främst hårdstekt flottigt gottigt kött som kan vara jobbigt om man är magsjuk eller har varit. Medan någon typ av stek/skinka som är lagad försiktigt i ugn brukar fungera bra. Kallpressad olivolja och avokadoolja är de fetter jag tycker funkar bäst personligen när mage/tarm bråkar, men det är säkert individuellt. Laktosen i mejerier kan absolut vara ett problem att bryta ner också, så testa om det blir bättre utan. Om probiotikatillskott och livsmedel t.ex mjölksyrat hjälper överhuvudtaget beror ju på vart problemet sitter. Folk idag verkar tro att probiotika är en quick fix för all världens magåkommor, när det i bästa fall kan stärka floran i grovtarmen något. Men är det magsäcken eller delar av tunntarmen som är irriterad, stressad eller påverkad av virus/bakterie så gör probiotika ingen skillnad alls, eftersom dessa områden är och ska vara mestadels sterila.
  6. Du kan också testa olika varianter av carb-cycling, t.ex du äter frukt de dagar de vet att du ska träna eller i alla fall vara ute och aktiv. Mer passiva dagar så kör strikt. Försök också undvika mer kolhydratrika eller söta livsmedel som frukt/rotfrukt på eftermiddagen och kvällen. Inte sitta och käka nötter och russin framför TV:n! Ät hellre bär eller frukt på morgonen/förmiddagen när förbränningen är på max.
  7. Paleo är ju inte primärt en diet för viktnedgång, utan handlar mer om att äta på ett sätt som är optimalt för hälsan, förbygga sjukdom och läka kroppen. Därför finns en hel del inom ramen för Paleo som inte är helt lämpligt att äta dagligen om du behöver gå ner i vikt eller har problem med t.ex överätande/sockerberoende. Nötter och frukt(torkad frukt ännu värre) är sådan saker eller sk "naturligt" sött som honung, lönnsirap med mera. Angående bananer så välj en knallgrön omogen om du vill vara nyttig, medan de gula mogna är kolhydrats- och fruktosbomber som bör ätas med måtta om man har problem med vikten. När du äter nötter så bör du undvika processade alltså rostade/saltade om du vill gå ner i vikt och enbart köra på naturella, max en näve. Jordnötter är förövrigt inte nötter och jordnötssmör är ännu värre. Men det vet du kanske? Satsa på rena livsmedel som kött, kyckling, fisk, ägg, bra fetter och en massa grönsaker. Sen får du välja om du vill unna dig en banan eller något annat, dvs inte äta banan för att bli mätt liksom. För mig funkar det också att äta rotfrukter som morot, rödbeta, palsternacka t.ex, men så är det inte för alla. Jag har själv en yngre släkting som måste äta antipsykotiska läkemedel. Han är även autistisk och kan därför råka extra illa ut om han inte är medicinerad och får anfall på offentliga platser. Han har gått upp ca 30 kilo i vikt på bara några år p.g.a antipsykotika och lugnande läkemedel. Verkligen hemskt att se. Så kan verkligen tänka mig hur svårt det måste vara att försöka göra det motsatta när man äter antipsykotika, dvs gå ner i vikt!
  8. Det där är rätt individuellt. Jag gillar alla dagens mål mat haha, men ligger vaken halva natten om jag lägger mig på tom mage, så har inget val annat än att skippa frulle om jag vill köra periodiskt fasta. Då få gånger jag kör en 24-36+ timmars vattenfasta är jag en zombie p.g.a sömnbrist. Hungern river mig sönder och samman och jag somnar inte förrän framåt småtimmarna med rastlös sömn där jag vaknar stup i kvarten. Måste äta en rejält middag runt 18-19 och ibland även något litet till kvällsmat t.ex ett ägg för att kunna sova bra. Sen kan man säkert vänja kroppen att sova hungrig/på tom mage, men kan inte vara sömndepraverad i flera veckor för att "träna" in en ny vana. Att inte få sova på nätterna är verkligen något som min kropp tar stryk av. Sen har jag heller inte längre problem med oönskat kroppsfett längre och då är det dumt att plåga sig i onödan. Avundas verkligen folk som bara behöver lägga huvudet på kudden så somnar de, då kan man välja fritt vilka måltider man vill skippa. Jag håller nog med om att det är bättre att äta mest på morgon/förmiddag och kanske inte världens största lass på kvällen(vad gäller metabol hälsa).
  9. Jag är en rätt soltålig brunett, så krävs att jag är helt omdömeslös i solen för att jag ska bli röd och bränna mig. Därför behöver jag oftast inget solskydd alls, annat än en keps eller hatt om jag är ute längre stunder för att undvika solsting. Däremot och precis som du, kan jag få problem med soleksem i början av sommaren. Jag får fula små utslag/prickar, trots att jag inte bränt mig. Har dock lärt mig att det beror på en kombination av värme och flottiga krämer(främst traditionell SPF) som blir som en stekpanna där hetta, fett och kemikalier puttrar ihop och irriterar den känsliga vårvinterhyn. Något som hjälpt mig mot just soleksem är Aloe Vera gel som lugnar huden. Har verkligen räddat mitt rödprickig ansiktet när jag varit utomlands. Numera undviker jag också vanliga feta SPF krämer eller dagcreme när jag ska ut i solen. Väljer hellre gelbaserade lätta hudprodukter och besväras inte längre av en massa röda utslag. Du kan också testa ett mineralbaserat solskydd, som visserligen är dyrt, men ger skydd utan en massa kemikalier&gifter och hormonstörande ingredienser.
  10. Jag håller med att inlägget var märkligt och faktiskt rätt töntigt. En gubbe som mansplainar för en vuxen kvinna att hon minsann blivit "mamma" och allt vad det innebär är ju bara suck och stön! Men vi som läst saker skriva av @Zepp tidigare vet ju att han bluddrar på lite grann med glimten i ögat och inte menar något illa. Självklart ska varken du eller någon annan kvinna som fött barn behöva acceptera 20+ kilos övervikt. Visst att kroppen förändras här och där, men det innebär som sagt inte att man är dödsdömd att vara hormonellt monster eller gravidknubbis för evigt. Du kan absolut gå ner i vikt med LCHF en andra gång och förhoppningsvis stanna där. Troligtvis kan det krävas att du är lite mer strikt den här vändan vad gäller grejer som mejerier, mörk choklad, frukt&bär, nötter och sånt "LCHF-snask" samt inte äta något mellan måltider. Något annat superviktigt är att du får ordning på sömnen, både din och lillflickans(så du inte blir väckt). Att få ordning på vikten&hälsan när man inte får sova på nätterna är mer eller mindre omöjligt.
  11. Elinor

    Trädgårdstråden

    Det som känns mest tidskrävande är absolut det som inte är roligt att göra. I mitt fall allt grävande som måste göras av odlingsbäddar när säsongen är slut eller börjar. Sedan all kord/kompostjord och gödsel jag måste släpa på och fylla på pallkragar och bäddar med. Jag odlar ju inte ute på landet, så kan inte köra skottkärran till grannen och hämta lite koskit, utan måste ta bilen en bra bit och det blir värsta projektet. Vattnande kan också vara rejält tidskrävande om det blir en het sommar, som för 2 år sedan när det var 30-35+ grader varje dag. Aktiviteter kopplade till själva odlandet(skörda, rensa ogräs, gallra, omplantera, så frön osv) tycker jag inte är tidskrävande eftersom det är kul och avslappnade och då glömmer jag bort tiden. Att jaga mördarsniglar vill jag inte ens tänka på haha, tycker de är sjukt äckliga som små ålande slemmiga skitkorvar 🤮 Angående att äta ogräs så har man så mycket annat odlat som är extremt mycket godare smakmässigt så det blir aldrig riktigt av. Testade att göra en paj på kirskål för ngt år sedan, men var ingen smaksensation direkt jämfört med när jag använder andra bladväxter.
  12. Ja, Smetana är verkligen underbart, speciellt som romsås till rökt fisk eller som härlig citronsås till grillat jag äter typ ihjäl mig så gott 😍 Mitt problem är att Smetana inte finns som EKO/KRAV vad jag lyckats hitta. Därför blir det mestadels Crème Fraiche för mig som är både KRAV/EKO och en hel del billigare. Smetanan vinner absolut smakmässigt dock. Finns tack och lov en massa andra märken än Arla som inte behövt försämra kvalitén på crème fraichen p.g.a "fettbrist", även om 2% hit och dit inte är ett jätteproblem. Tycker iofs det är himla positivt att de i alla fall inte medvetet sänkt fetthalten med argumentet att konsumenter vill ha magrare mejerier.
  13. Det är främst aggressiv växtförädling, GMO och dagens odlingssätt som gjort frukten mer näringsfattig. Man har inte förädlat för att få den mest vitamintäta frukten, utan sötare, större, tåligare, snabbväxande och snyggare. Gamla nyttigare sorter av både frukt och grönsaker är mer eller mindre borta idag, det är på massförintelsenivå liksom och ingen verkar bry sig för är ju bara växter. Du kan inte ens köpa frön själv idag för att odla gamla fina sorter, annat än om du har kontakter. När djurarter håller på att dö ut så bryr sig folk(oftast), men inte när det gäller artrikedom och olika sorters matväxter tyvärr. Men jag håller absolut med dig att inte all frukt är av ondo. Frukt innehåller fortfarande antioxidanter och bra fibrer. Själv har jag aldrig gillar frukt dock, inte ens när jag åt mkt kolhydrater så gillade jag det. Tycker mest det smakar sockervatten. Men tackar däremot inte nej till en skiva LCHF-paj gjord på egna äpplen.
  14. Det beror på vad man äter i övrigt, man får inte fettlever av bara en typ av livsmedel liksom. Du kommer garanterat inte påskynda utvecklingen av fettlever om du äter 1-2 frukt om dagen i kombination med lågkolhydratkost såsom LCHF/Keto, Paleo där du väljer råvaror av bra kvalitet. De vattenlösliga fibrerna/prebiotikan samt antioxidanterna som finns i frukt har viss skyddande effekt vad gäller det mesta också. Sen är det naturligtvis inte bäst med frukt om man vill stanna i ketos, har diabetes eller sockerberoende. Men som du själv är inne på så är det främst den koncentrerade och processade formen av fruktos dvs tillsatta sockret som finns i extrema mängder i bland annat söta drycker, glass, godis och en massa annat t.o.m charkuterier, magra mejerier osv som är den främsta boven vad gäller fettlever. Glukos/Fruktossirapen har inget med frukt att göra heller utan görs av vete i Europa och majs i USA. Personligen undviker jag alla former av konventionellt odlad frukt men inte pga fruktosen utan för att den är mkt tungt giftbesprutad. Importerat och konventionellt odlad frukt(och bär) är som att att slicka i sig pesticider ungefär.
  15. Fast om du inte gjort några undersökningar(ultraljud, magnetröntgen, blodprov mm) så kan du nog inte veta säkert att det är just levern som är öm och svullen. Det finns mycket annat smått och gott i området övre delen av buken som kan göra ont och kännas svullet. Det kan vara en massa grejer men vanligast är mag- och tarmrelaterade besvär eller att du har gallsten. Man får inte besvär med levern bara sådär efter att ha ätit en ny typ av kost i 5 dagar eller p.g.a vanliga vitamintillskott. Det egentligen bara långvarig fettlever pga felaktig/sockrig kost, missbruk av vissa läkemedel, missbruk av alkohol, några autoimmuna sjukdomar, samt obehandlad hepatit som på allvar inflammerar och sabbar levern. Men då har man också en massa andra symptom. Om du inte har det, utan bara att det känns ömt på höger sida, så behöver du nog inte oroa dig. Men jag skulle absolut gå till läkaren i vilket fall och kolla upp om det nu inte går över av sig självt, om det är möjligt. Smärta och ömhet i bukområdet ska man alltid ta på allvar.