Gå till innehåll

Elinor

Medlem
  • Innehållsantal

    433
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Allt postat av Elinor

  1. Jag skulle placera bovete i samma kategori som t.ex. quinoa. Det är en mindre dålig kolhydratskälla, då det är en ört och inte glutenspannmål/kraftigt förädlat sädesslag eller genetiskt modifierat som t.ex. dagens majs. En mindre mängd ekologisk gmo-fri bovete kan absolut vara en del av en hälsosam kost, förutsatt att man tål lite kolhydrater och definitivt inte ok om du är insulinresistent. Det innehåller en stor mängd kolhydrater som sagt. Exakt hur mycket kolhydrater som funkar för dig, får du klura ut och testa dig fram till själv. Vi är alla olika. Funkar det med lite bovete och det
  2. Nu vet inte jag exakt hur mycket protein du äter, men om du gymmar seriöst 4ggr i veckan så behöver du ju extra protein för gains oavsett diet. Bättre att det kommer från kött, fisk och fågel än att du går och dricker artificiellt sötat vasslepulver. Är du inte hungrig så är du inte det liksom. Då behöver du inte äta. Men för eller senare kommer din hunger att hinna ikapp och bli mer normaliserad igen, misstänker jag. Då bör du absolut börja äta mer fett, för att bara käka magert protein och någon grönsak är verkligen inte hälsosamt eller hållbart i längden. Det är sånt man kan göra på k
  3. Jag får ju helt förstörd nattsömn av vattenfasta. Fungerar inte alls och blir dålig om jag inte får sova, så har varit tvungen att sluta med 24+ fastor pga detta. Därför jag läst en del om just fasting-mimicing diet, utformat av Valter Longo och funderat om det kanske är något att testa. Ett intressant alternativ för folk som inte klarar ren vattenfasta, inte mår bra av det eller inte bör göra det alls pga sjukdom/diagnos. Valter Longo forskar ju om föryngring, hur man ska hålla sig ung och fräscht för sin ålder så att säga. Att hans fasting-regim fungerar, sänker markörer för åldran
  4. Handlar nog också om brist på matglädje. Om jag bara serverades strikt växtbaserad icke processad mat, dvs bönor, grönsaker och fullkorn till lunch och middag, utan gott protein och smakbärare som fett, så skulle jag inte äta så mycket heller. Det är svårt att överäta när maten är skittråkig. Det fanns tyvärr bara ett exempel i texten på maten som serverades, men tycker ändå det lilla var ganska talande. Lågfettgruppen fick en tallrik med kikärtor, broccoli och sötpotatis. Lowcarb gruppen fick en flottig biffwok med blomkåksris mums! Det sista exemplet får det att vattnas i munnen.
  5. Jag känner som du @SGK, har två äldre släktingar som är 99 samt 100 år gamla som behöver vaccin för att våga sig utanför dörren. Väldigt sorgligt att vi inte kunde fira min farfars 100 års dag, men med vaccin så kanske vi kan göra något fint för honom i efterhand. Jag har redan förlorat en skör äldre släkting i covid, som tyvärr(delvis pga psykisk ohälsa) saknade omdöme och t.ex. tog rullatorn till den fullpackade kvarterskrogen om och om igen. Blev smittad och dog inom en vecka. Hon hade också behövt vaccin. När man levt 100+ år så är man sårbar. Organen är 100 år gamla, så oavsett
  6. Nej, det är helt orimligt att du tappat synbart med muskler på bara 2 veckor! Främst för att du äter varje dag inkl. protein men också för att muskler tar tid att bygga upp och tid att förlora. Det är när man inte äter alls eller verkligen svälter som muskler börjar förtvina men även det tar tid. Mer troligt att du släppt en massa vätska när du slutat med kolhydrater. Kroppen binder litervis med vätska när man äter kolhydrater. Den vätskesvullnaden kan nog "fylla ut" huden så det ser mindre slappt ut. På lågkolhydratskost så kissar man ut vätskan istället. Omställningsbesvär som mi
  7. Den i särklass vanligaste utlösande faktorn vid Cushings syndrom är långvarig steroid/kortisonbehandling. Med tanke på hur många miljoner svenska som har diagnoser som är reumatologiska, autoimmuna, inflammatoriska, allergiska och vissa cancerformer bla, där man behandlar med kortison, så är det ju lite av ett under att Cushings fortfarande är ovanligt. Angående kostens inverkan på Cushings, så gör det nog varken till eller från, om du inte avslutar behandlingar med steroider&kortison, som har så extremt skadliga och kraftfulla biverkningar. Mer vanligt än undantag att man så småning
  8. När rotfrukter blir kalla så ombildas en del av stärkelsen till resistent stärkelse, vilket är en form av fiber/prebiotika. Resistent stärkelse är svårsmält och passerar nästan orörd tunntarmen och hamnar i tjocktarmen där det blir till bakteriemat. Det innebär att kroppen bildar mer glukos(från stärkelsen) om du äter en nykokt potatis, jämfört med om du äter en som legat i kylen några dagar. Jag antar att du undrar om man kan unna sig mer rotfrukter om de varit kylda ett tag, eftersom mängden kolhydrater minskar när stärkelsen förvandlas till en typ av fiber. Tyvärr kan jag inte svara e
  9. Vet inte om jag köper att en person med förhöjda levervärden inte får ta några kosttillskott överhuvudtaget. Låtar lite som något din läkare "bestämt" själv. Det är ju främst receptfria smärtläkemedel man bör passa sig för och möjligen megadoser av A-vitamin, men vem äter det? Har själv en anhörig med reverserad cirros, dvs hans lever är redan allvarligt skadad(pga. annan sjukdom) och han har aldrig uppmanats att undvika vitamintillskott. Snarare tvärtom, eftersom han har dålig aptit så tycker hans läkare att det är bra att han tar extra magnesium, D-vitamin eller en multivitamin me
  10. Det är klart att det kan ge njurskador på sikt om man proppar i sig så stora fantasidoser att det blir toxiskt. Gäller även en andra vattenlösliga vitaminer. Men hur vanligt är det liksom? Läser man studier/artiklar om ämnet så beskriv det som extremt ovanligt med toxiska doser av D-vitamin som leder till bla hyperkalcemi. Så detta är inte ett förekommande problem hos den svenska befolkningen, utan snarare något som kanske skett i ngn enskild fallbeskrivning. Vad som däremot är mkt vanligt i Norden är för låga nivåer av D-vitamin under vinterhalvåret. Därför är det lite märkligt att SLV
  11. Lever och njure innehåller en del vitamin C. Sedan minskar ju behovet av vitamin C rätt rejält då man utesluter spannmål och baljväxter. Äter man i stil med carnivore så kan det nog vara i alla fall "tillräckligt" med inälvsmaten som källa till vitamin C. Däremot kommer du aldrig uppnå optimala nivåer av vitamin C på den vägen, då inälvsmat är något folk äter kanske 1-2 ggr i veckan. Vitamin C behövs för så otroligt många funktioner i kroppen, bland annat immunförsvar, bilda kollagen och är rent generellt en anti-age antioxidant. Vill man hålla sig frisk och fräsch för sin ålder och nå o
  12. Viktminskning sker i platåer inte strikt linjärt, så att det inte händer något uppseendeväckande på 4 veckor är helt normalt. Förr eller senare så kommer det rassla till på vågen. Det är helt omöjligt att inte gå ner i vikt alls om du bara äter(som du angett) kycklingfilé, grönsaker och ngn matsked sås 2ggr per dag. Men är det det bästa sättet att gå ner i vikt? Nej! Det låter som en tuff deff- eller svältregim. Du pressar kroppen att använda reserverna med tvångsmetoder, vilket är extremt stressande. Det du äter är för lite och för näringsfattigt. Inte tillräckligt med energi. Du riskera
  13. Jag har stött på en rätt märklig trend vad gäller flera personer som säger sig "inte tåla fett". De klarar ändå av att trycka i sig en hel pizza, chips, pommes och Marabou mjölkchoklad. Så uppenbarligen har de inga problem med feta livsmedel om dessa sväljs tillsammans med socker, smakförstärkare och sabba kolhydrater. Hur går det ihop? Sen finns det naturligtvis folk som faktiskt inte kan äta fet mat. Så är det. Vi tål alla fett när vi föds bevisligen, men sedan händer det grejer under livets gång som leder till att vi inte tål saker lika bra. Det kan vara av både medicinska eller funkt
  14. Det är ingen vidare kul situation du är i! Om du fortsätter äta NSAID-preparat så kommer du utveckla magsår. Den typen av mediciner hämmar nämligen produktionen av skyddande mag- och tarmslem, vilket gör att tarmväggen kommer i direkt kontakt med den starka frätande magsyran(därför det gör ont) och du får inflammationer och slutligen sår. Då kommer din läkare garanterat skriva ut protonpumpshämmare till dig typ Omeprazol, som blockerar produktionen av magsyra, vilket innebär att sår och inflammation kan läka, men istället kommer du får problem med matsmältningen eftersom du saknar tillrä
  15. Du har helt rätt. Kollade burken och det är Emgesan meda hon tar d.v.s magnesiumhydroxid och rätt hög dos. Tydligen skrivs det ut ibland mot förstoppning också, ser jag nu. Hon äter magnesium av andra livsviktiga skäl(saknar vissa hormon som reglerar div mineraler efter en canceroperation), så skulle ju föredra om hon inte bara åt en typ av magnesium man får värsta diarrén av. Men hon tror att allt man får på recept av läkare är världsbäst.
  16. Jag fattar inte varför man ska ha magnesium i kaffet? Koffein minskar upptaget av magnesium. Många som äter lågkolhydratkost(t.ex jag själv) använder magnesiumtillskott av bättre märken med hög biotillgänglighet, som kan vara rätt jäkla dyra produkter. Då blir det lite pengarna i sjön om man tar det i kombination med kaffe. Kombinationen starkt kaffe och Apotekets Magnesium Meda(magnesiumlaktat), brukar iofs vara en effektiv kombination om man är förstoppad. Min moder som får den typen av magnesium på recept av diverse skäl, har berättat att hon brukar ta det med kaffet på morgonen för at
  17. Om målet med LCHF är att bli av med övervikten, så bör du sluta med socker och mjölk i teet. Det blir lite som att småäta om man dricker te&kaffe med mjölk eller grädde och socker mellan måltiderna, ger insulinpåslag och påverkar fettbränningen negativt. Äter du däremot lågkolhydratkost för hälsan så är det inte fullt så illa med lite sött här och där. Då är det snarare ett helikopterperspektiv som gäller, där man absolut kan unna sig något sött eller mjölk i kaffet eller dylikt om man har alla andra bitar på plats vad gäller kost, sömn och rörelse. Du kan nog lära dig att upps
  18. Ja du, de flesta typerna av halvfabrikat inkl. buljong och kryddmix innehåller, precis som du säger, någon form av lök. Delvis för att lök är billigt och ger mycket smak, men kanske också för att den allergin är extremt ovanlig. Jag har då aldrig hört talas som det innan. Men du vet naturligtvis bäst vad du tål och vad du får reaktion av, samt att det nog låter som en klassisk IgE-medierad allergisk reaktion(tycker jag) när du beskriver klåda och svullen hals. Du får koka egen buljong och mixa ihop egna såser helt enkelt. Fördelen med det är att du också slipper grejer som druvsocker, gl
  19. Det är väl inte ett jätteproblem egentligen? Fortsätt äta som du gör men öka dina portionsstorlekar en aning. Om du förut åt dig precis "ohungrig", så äter du nu tills du känner en lite tydligare mättnad. Det tar förövrigt ca 6 månader för en kropp att bli stabil i en ny vikt, eller att acceptera den nya vikten som så kallad trivselvikt. Innan dess är det mer svajigt. För de flesta som kör lågkolhydratkost brukar detta sköta sig självt och man behöver inte tänka på saken. Men såklart inte för alla. Då kan det vara hjälpsamt att kanske logga maten i några veckor med ngn app, bara för att f
  20. Har man bra D-vitamin värden så blir man ju inte piggare av att höja dosen. Det enda som verkligen fungerar för mig är 2-3 veckor med sol och ljus i Thailand tyvärr. Det är inte något jag varken kan eller vill göra varje år. Att göra roliga saker och jaga dopaminkickar hjälper också mot vintertrötthet. Det är iofs en band-aid fix vad gäller brist på energi i största allmänhet. Testade en ljusterapilampa för några år sedan som jag satt vid hemma, men tyckte inte den gjorde någon stor skillnad. Är jag noga med att komma ut i dagsljuset under senhösten, så brukar jag kunna skjuta upp den l
  21. Tycker ändå du ska klappa dig själv på axeln vad gäller sonen. Ni har lyckats rätt bra om det största problemet ni har med er tonåring är att sonen köper energidryck eller godis med polarna. Finns betydligt värre grejer som tonåringar kan inmundiga eller hälla i sig i den åldern! Det är ett knepigt problem ni har dock, för antar att han vid sidan av att köpa snacks också äter skolmat och tar pasta, ris och potatis som alla andra? Det är omöjligt att kontrollera vad en tonåring äter när denne inte är hemma och främst om han har lite egna pengar. Kombinationen socker, kolhydrater och fett,
  22. Fast det där är väl mest PR-jippo/snicksnack från Hemköp. Syftet är att få folk att plocka på sig och spontanshoppa mer frukt och grönt(än de behöver) för att "tjäna poäng" medan Hemköp tjänar mer pengar. Hela frukt&grönt avdelningen är numera tapetserad med skyltar och bandroller om att man får x2 poäng på allt!!! I alla fall när jag var på mitt lokala Hemköp. Men folk kommer knappast handla mindre kött eller andra varor, på grund av detta medlemsjippo. Däremot finns absolut en risk att folk köper mer färskvaror från frukt&grönt än de hinner äta upp, eftersom det promotas så hår
  23. Ser helt okej ut. Innehåller inte glukossirap&socker, aspartam, dylika sötningsmedel, skadliga färgämnen eller andra hälsovådliga tillsatser, som tyvärr många vitaminer riktade till just barn är fulla av. Mycket är rent ut sagt godis. Om jag får vara lite petig, så är jag inte imponerad över det faktum att tillverkaren använder sig av klorid för mineraler som magnesium- och zink. Det har inte den bästa biotillgängligheten, dvs svårt för kroppen att ta upp. Finns betydligt bättre och renare källor till just magnesium och zink. Själv skulle jag aldrig välja klorid. Något annat j
  24. Vill inte skrämma upp dig, men det finns andra diagnoser än hepatit som skadar levern, så tycker ändå du ska kräva mer tester om det inte gjorts. Min ena förälder har t.ex reverserad skrumplever/cirros pga autoimmun sjukdom som inflammerar gallgångarna. Att det gick så långt berodde på att vården inte tog symptomen och de gradvis försämrade levervärdena på allvar, utan skyllde på bukfetma, diabetesen eller insinuerade att det rörde sig om ohälsosam livsstil. Precis som för dig så kom läkaren istället med självklara råd om att man ska röra på sig och dricka med måtta...Efter flera år av f
  25. Låter verkligen helmysko att du har så höga nivåer! Jag äter själv d-vitamin tillskott oktober-maj och resten av tiden får solen och maten göra jobbet. Jag ligger som högst på 120/130 nmol/L på sommaren och som lägst(slutet av vintern) på 90/100 nmol/L. Dina värden beror absolut inte på tillskott av frystorkad lever, för den produkten innehåller inte de mängderna d-vitamin. Tror snarare det beror på att du ätit för starka doser d-vitamin fram till maj, att det är något som fortfarande sitter i från en längre tids exponering av tillskott. Äter du livsmedel som är berikade med höga doser a
×
×
  • Skapa nytt...