Peter B

Administratör
  • Innehållsantal

    3 570
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    113

Peter B vann senast 19 Juni

Peter B hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

9 519 Enastående

2 följare

Om Peter B

  • Rank
    Oljearbetare
  • Födelsedag 1963-01-23

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    : Stureby

Senaste besökare till profilen

5 114 profilvisningar
  1. Jag har det bra i Portugal
  2. Jag bara tänker att om du fungerar bättre nu än förut (mindre krascher) så är det ju möjligt att du gör någonting rätt, en tanke kan vara att inte ändra det för mycket utan hålla i och göra mindre tester med vad som kan fungera och inte fungera och ha tålamod. Sen om du befinner dig i djupare ketos? så är det inte ovanligt att blodsockret kan ligga lågt. Hög puls kan dock vara en sidoeffekt av LCHF om du inte haft det problemet tidigare, det bör dock successivt bli bättre i så fall. I övrigt så får du ju massor med intressanta tips ser jag. Hoppas att du blir bättre!
  3. Jag säger som Zepp varför göra något så dumt?! Roligare (intressantare) kan väl vara att testa lite olika livsmedel och se hur de ger olika utslag?
  4. God kväll! 😉 Jag har också undrat.. vi får hoppas att han skriver något igen.
  5. Jag kan inget om lepra 😉 Men jag googlade lite ... jag tolkar det som man botar lepra med antibiotika? Om det stämmer borde det väl vara bakterier som orsakar sjukdomen? Jag har svårt att se kopplingen till malignt melanom eller typ 2 diabetes? ... mer än att om man äter en bra kost så minskar risken för sjukdom rent allmänt (immunförsvaret stärks)... Jag har svårt att tro att vegetabiliska fetter rent generellt skulle vara mycket hälsofarligt ... om man vill påstå det måste man t ex förklara varför t ex Sjundedagsadventisterna lever länge...
  6. Taget från wikipedia: -- Glukos kan lagras i levern i något, som skulle kunna kallas polyglukos, men som heter glykogen. Fruktos kan inte på motsvarande sätt lagras som polyfruktos. I stället omvandlas fruktos till glukos i levern. Det går dels ut i blodet som blodsocker, men lagras också som glykogen i muskler och i levern. Av kroppens glykogen finns ungefär 100 g i levern och 400 g i musklerna. En del fruktos omvandlas till fettsyror och vidare till VLDL i levern och förs ut i blodet som en viktig energikälla. -- Så fruktosen tas om hand i levern och genererar därför inte ett insulinpåslag... MEN... levern måste ju göra något av fruktosen, den blir då till glukos/glykogen eller triglycerider (fettsyror). Så indirekt beroende på vad levern gör med fruktosen kan nog ett insulinpåslag ske men då inte lika stort som från ren glukos... MEN... problemet med fruktosen verkar vara att levern gör om en del av den till triglycerider som sedan kan ansamlas i levern och som då skulle kunna orsaka fettlever och därmed insulinresistens... SÅ ... det som är horribelt är egentligen SLV:s "positiva" inställning till fruktosen. De säger att att metastudier inte hittat "problem", det finns många som skulle ifrågasätta detta ... innan vi vet mer är det säker bäst att hålla ner konsumtionen av socker och därmed också fruktos.
  7. Fiasofia, de flesta här på forumet trodde nog från början att du äter LCHF men det verkar inte riktigt vara så? Inget fel med det. Men våra råd kan bli lite konstiga då. Jag skulle rekommendera att du läser den här sidan: https://www.dietdoctor.com/se/typ-1-diabetes och funderar på om LCHF är något för dig?
  8. Ja att cykla en stund efter ett hårt pass kan nog också funka... men det är viktigt att det är i ett lugnt tempo... annars kanske du ökar blodsockret ytterligare.
  9. Vid hård träning är det vanligt att blodsockret stiger. Det går egentligen inte att göra någonting åt det. Jag har inte diabetes så jag kan inte ge råd med insulinet men ett tips kan vara om du har möjlighet att ta en lite längre promenad efter gym-passet, det kan få musklerna att ta upp en del av det frigjorda blodsockret.
  10. Välkommen hit! Grattis till att det går så bra! Hoppas att du fortsätter dokumentera hur det går här på forumet!
  11. Du kan äta en plopp mini om dagen och ändå vara i ketos! 😉 https://www.cloetta.se/varumarken-och-produkter/plopp/plopp-mini-i-pase/
  12. Om vill kan du göra glass själv... vispa ihop grädde med frusna bär och tillsätt ev sötning..... annars kan du köpa t ex Nick's glass som innehåller relativt lite socker...det eventuella problemet är nog inte den enstaka glassen utan att det kan vara svårt att hålla sig från att äta mer sött om väl har börjat. Men som Kickilotta säger, testa, så får du se hur du reagerar, vi är alla olika. Men om du precis har börjat med LCHF och ditt mål är viktnedgång så skulle jag inte rekommendera att börja med att testa undantag ... det kan du ju göra om en månad eller så. L Tänk på att LCHF kan vara ett livslångt projekt. Lycka till!
  13. "frukt näringsfattigt och innehåller mest bara socker" är ett slarvigt uttalande. Jag vet inte om det är ett exakt citat? Borde stå "vissa frukter..." . Det behövs egentligen ingen forskning för detta. Du kan kolla t ex matkalkyl per frukt som du är intresserad av. T ex apelsin : http://matkalkyl.se/se-apelsin.php då ser du att det inte innehåller några intressanta mängder av några essentiella näringsämnen förutom C-vitamin. Du ser också att det innehåller 10 gram socker per 100 gram apelsin. Apelsiner innehåller helt enkelt för mycket socker för att vara nyttigt. Om någon då ändå säger att apelsin innehåller den här flavonoiden och det är jättebra så tycker jag att bevisbördan ligger hos den personen att bevisa att det är något vi måste få i oss från apelsiner och att vi kommer att "må dåligt" annars... Det kan inte ligga på "Kostdoktorn" att motbevisa ett sådant påstående.
  14. Precis som SGK skriver, tittar man på essentiella näringsämnen så innehåller vanliga frukter som apelsin och äpple inte mycket av dessa. Vissa frukter innehåller dock en hel del C-vitamin. Men det brukar man ändå inte lida någon brist på. Sen så brukar man lite diffust säga att frukter innehåller en massa "växtämnen" och flavonoider men exakt hur mycket av dessa frukterna innehåller och hur mycket vi behöver av dem och hur stor andel frukterna kan bidra med är nog högst oklart. Hursomelst har man bestämt sig för att äta LCHF så bör man nog undvika frukter med högt kolhydratinnehåll (fast är man sugen på ett äpple är det ingen katastrof att äta det. 😉 . Jag är övertygad att man kan få i sig de nyttigheter som finns i apelsin eller äpple genom att äta grönsaker, bär och och frukter med relativt lågt kolhydratinnehåll.
  15. Problemet är att skatten sitter ganska högt upp i trädet...