Peter B

Administratör
  • Innehållsantal

    3 769
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    130

Peter B vann senast 13 December 2019

Peter B hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

10 403 Enastående

2 följare

Om Peter B

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    : Stureby

Senaste besökare till profilen

6 018 profilvisningar
  1. Peter B

    Martina Tips

    Supporten här: Testa med att använda Chrome som browser.
  2. Jag är egentligen väldigt nyfiken på vikten. Jag undrade en gång förut om man kan gå upp i vikt om man äter extremt ketogent.
  3. Peter B

    Martina Tips

    Ni kan ju passa på och ta proverna när ni är i storstan. 😉
  4. Peter B

    Martina Tips

    Man skriver in namnet på provet man är intresserad av i sökrutan så dyker det upp .... det kanske finns jobb på supporten hos dem. 😉
  5. Peter B

    Martina Tips

    Läste om en provtagningssajt hos Martina där man kan shoppa enskilda blodprover. Ett väldigt bra sätt att pressa kostnaden om man bara är intresserad av några få prov. Kan t ex vara intressant om man gjort ett större test och några värden ligger utanför referenintervallet som man vill testa igen vid ett senare tillfälle. Någon som har testat detta? http://www.mydrop.se/ Exempel: https://martinajohansson.se/nya-labbprover-konshormoner-lever-njurar/
  6. Ingen pratar om telomerer längre, det är Horvath klockan som gäller 😉 . Hör väl egentligen hemma i Marias Epigenitiktråd. Jag skulle nog också hålla fast vid bensin-toyotan 5 år till. 😉
  7. Jag går inte in på klimataspekten... men de flesta problemen med elbilar som du pekar på har redan en lösning eller så pekar teknikutvecklingen på att lösningar kommer finnas. Du gillar ju grafer så jag bifogar några nedan. Räckvidd för några elbilar
  8. Jag tänker inte ge mig in i klimatdiskussionen. Men, Nils när det gäller elbilar är du definitivt ute och cyklar. Elbilar och batterier har utvecklats något enormt de senaste åren och fortsätter utvecklingstakten på samma sätt så är min spaning i alla fall att självkörande elbilar kommer vara det normala inom 10-15 år. (Din argumentation bygger på att teknikutvecklingen skulle stanna exakt där den är idag, inte en speciellt sannolik teori)
  9. Då har jag gjort en av @The Biochemist:s tester. Jag vet inte om det säger så mycket? Men man kan se att BHB stiger en aning och glukosen tenderar att gå ner lite temporärt i alla fall. Testar att inta MCT-olja och studerar hur det påverkar glukos och ketonnivåer. Tid AcAc BHB Glukos 11:45 23 0,9 6,1 11:47 15 gram MCT-olja 12:02 24 0,6 5,9 12:05 15 gram MCT-olja 12.18 22 1,3 5,9 12:22 15 gram MCT-olja 12:40 35 1,1 5,7 13:00 23 1,2 6,3 13:25 25 1,2 5,5 13:50 22 1,1 6,2 Intressant för den som undrar hur ketonnivåer påverkas av konditionsträning... Man kan se att blodketonerna ligger högt långt efter träningspasset.. Testar glukos och ketonnivåer efter träningspass 13 km löpning (4 timmar efter) och kvällsmat (2 timmar efter) Tid AcAc BHB Glukos 21:35 53 2,1 5,9
  10. Peter B

    Blodfetter

    Jag kunde av någon anledning läsa artikeln utan att vara prenumenrant. Det är väl det vanliga om kolesterol som står där....gör kortare citat från artikeln nedan (för att undvika Copyright intrång) : .... – Alla däggdjur utom människan har ett LDL-kolesterol på 1–2 millimol per liter blod. Människor i den industrialiserade världen däremot, har ofta minst dubbelt så mycket, säger Lars Lind. Den så kallade kolesterolhypotesen har diskuterats mycket, men i dag är forskarna överens om att det finns entydiga bevis för att förhöjda LDL-värden ökar risken för framför allt hjärtinfarkt. – Det finns ett flertal epidemiologiska studier som visar att ju högre LDL-värdena är, desto högre blir risken för hjärtinfarkt. Det finns också analyser som visar att en hög förekomst av de gener som är kopplade till höga LDL-värden också ger en större risk för en infarkt. Därutöver finns kliniska prövningar som visar att risken för hjärtinfarkt minskar, om LDL-nivåerna går ner, säger Lars Lind. .... – Man brukar säga att hälften beror på genetiken, andra hälften på vad du äter, säger Lars Lind. Om de höga värdena, trots allt, är ett faktum finns behandlingar att tillgå. – Det första vi förordar är att sänka värdena med kostomläggning. Att äta mer växtfibrer och fisk med många fleromättade fettsyror, och mindre mat med mättade fettsyror, som kött. Om du blir vegetarian kommer värdena definitivt att gå ner. Om detta inte fungerar försöker man sätta in det hela i ett större perspektiv genom att se till patientens övriga riskfaktorer, om blodtrycket också är högt eller om han eller hon har diabetes, säger Lars Lind. Behandlingen består av så kallade statiner, en grupp blodfettsänkande läkemedel med förhållandevis få biverkningar. Det finns också antikroppar, men dessa är dyra och lite komplicerade att administrera, varför de är reserverade för människor med sjukligt höga blodfettvärden.
  11. Broccoligroddar innehåller stora mängder sulforaphane. Det ämnet ska ha en mängd intressanta egenskaper. Det verkar inte ha någon effekt på BS för mig men kanske en annan intressant effekt. Jag har köpt tre nya förpackningar för att testa vidare. Egentligen så hör väl det här till Marias MAF-tråd, men jag har nog inte riktigt förstått hur bra träning är som i ligger i det område där i princip ingen glukos behövs utan där mitikondrierna bara använder sig av fettoxidation, speciellt om man har prediabetes eller diabetes. Fördelen med den här typen av träning är ju också att den är ganska behaglig...motsvarar promenad i snabb takt eller ett lugnt joggingpass.... men man får hålla på ganska länge för att den ska ge rätt effekt (förbättra skelettmusklernas förmåga till fettoxidation).
  12. Så här är det. 😉 Muskelkontraktion initierar GLUT4-transport och därmed passiv diffusion av glukos in i cellen (utan insulin). Om man tränar i pulszon 1 och 2 (https://www.marathon.se/utrustning/pulsbaserad-traning/dela-upp-traningen-i-pulszoner) så används i princip bara fettförbränning. Alltså i princip ingen glukos förbrukas samtidigt som muskelcellerna tar upp en del glukos vilket innebär att blodsockret går ner. Om man tränar hårdare så kommer glukos att frigöras från levern och när man då slutar och träna så uppstår sannolikt ett visst överskott av glukos. Det passiva upptaget av glukos upphör också när musklerna inte längre arbetar. Blodsockret stiger alltså. Då kommer förstås insulinet att öka och blodsockret normaliseras men om man inte är metabolt frisk (prediabetes eller diabetes) så kommer det ta en stund innan blodsockret går ner.
  13. CNN har också en lång artikel om detta: https://edition.cnn.com/2020/01/05/health/keto-diet-day-wellness/index.html Grundtonen är nog tyvärr negativ mot Keto.
  14. Biokemisten... jag gör en anteckning här angående dina tester ... kanske börjar med dem till helgen. Några tester som kan vara av intresse att göra och följa blodglukos efteråt. 1. Glukos (liten mängd, så bg ändras med inte att du förstör LCHF dagen, typ 10g) 2. Protein, 20-30g. gärna vassle pulver 3. Fett. Gärna ca 15g kokosfett.
  15. Cleppa, inget att deppa ihop för, den var ju inte sämst... jag som velar lite mellan om man borde äta Liberalare LCHF (Atkins) eller Keto kan ju glädjas åt att Atkins kom på 32:a plats. 😉