Peter B

Administratör
  • Innehållsantal

    3 825
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    136

Peter B vann senast 24 Februari

Peter B hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

10 580 Enastående

2 följare

Om Peter B

  • Rank
    Oljearbetare
  • Födelsedag 1963-01-23

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    : Stureby

Senaste besökare till profilen

6 259 profilvisningar
  1. @Erik 2 vi har en liknande diskussion i två trådar nu. 😉 Egentligen tror jag att vi tycker ganska lika, om man upplever mycket stress och sover dåligt så måste man jobba på att fixa det ... att då träna som en "idiot" löser knappast problemet. Men vi skiljer oss lite åt med slutsatsen när det gäller de här två "fallen"... du lutar åt ovan...men jag lutar åt att man kanske inte kan hoppas att kosten fixar mer när vi pratar om två normalviktiga personer och i denna tråd finns också en bild på TS som verkar ha en helt OK kropp. Jag kan förstå (och vill själv) ha en definierad kropp och helst med lite synliga magrutor. Men för att nå dit krävs nog ofta en hel del träning och dessutom kanske krävs "professionell" hjälp för att man ska få maximal effekt av träningen. Skulle motsvarande diskussion gälla tydligt överviktiga personer som inte går ner i vikt skulle vi nog komma till mer likartade slutsatser. (Sen så är det säkert inte ett helt ovanligt problem att man stressar, sover för lite och tränar för mycket i förhållande till det och ser väldigt trimmad ut, fast kroppen då egentligen inte mår så bra)
  2. Håller tummarna för att du tappar många kilon och mår bra under tiden!
  3. Hej och välkommen hit! Det går egentligen inte att svara på dina frågor i förväg. Högst osäkert vad som händer med vikten, det är dock inte omöjligt att du går ner några kilon. Sockret blir med största sannolikt bättre! Men kolesterol är något vi brukar ha evighetslånga diskussioner om här. 😉 Jag går inte in på det nu ... men när du ätit LCHF ett tag kan du be din läkare att ta ett test på något som heter ApoB/ApoA1-kvoten om den ser "bra ut" ...så är allting bra. Om den ser "dålig" ut så kan du återkomma hit och diskutera hur det kan hanteras. Om du redan nu vill börja sätta in dig i ämnet kan du t ex läsa lite i den här aktuella tråden: https://forum.kostdoktorn.se/topic/15933-fråga-gällande-kolesterol/?tab=comments#comment-160259
  4. Ja ...terminologin är slarvig...det är ju egentligen bärarna vi bör prata som innehåller bland annat kolesterol. Den hypotes som verkar ha mest anhängare är att antalet bärare av LDL-typ är en tydlig markör för CVD-risk och att detta mäts bäst med LDL-P eller ApoB tester. Men jag skulle inte bli förvånad om hypotesen kommer att förändras i takt med att ytterligare kunskap inom området växer fram. Men jag blir också lite oroad över att en del helt verkar avfärda hypotesen ovan baserat på ett ganska litet antal forskare som påstår att detta är fel. Speciellt om man skulle råka ha ytterligare markörer som talar för risk som höga TG, högt blodtryck eller inflammation. Sammantaget kan det då vara tecken på att något inte står rätt till och att det kan vara läge att försöka förstå vad det kan bero på och om man kan göra något åt det.
  5. Det är den "enkla" övergripande beskrivningen av FH. (Tydligen finns bara 😉 150 kända LDLR mutationer ) https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/humu.1380010602 En sak som jag undrar över är varför det verkar finnas så många inom "LCHF-rörelsen" som verkar ha "problem" med att höga ApoB/LDL-P värden är en markör för CVD? Själv har jag ganska hög ApoB/ApoA kvot ca 0.9. Det innebär en tredubblad risk enligt Interheart studien jämfört med dem som har 0.43. Det finns fler sådana studier som visar på liknande resultat. (Men som jag fattar det är det bara en minoritet av LCHF-ätarna som får de här problemen) Men det finns ett antal andra markörer, ApoB är bara en av dem. Man får fundera över helheten och bestämma sig för om man är orolig eller inte. Jag vet att Ravnskov & co ifrågasätter LDL:s farlighet. Men jag vet inte om de tittade på Apo-kvoten eller bara LDL. https://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e010401.full Men som jag ser det får man vara öppen för att ApoB faktiskt är en markör för ökad risk för CVD även om det finns andra hypoteser så känns det som att det inte skulle skada om man kunde pressa ner kvoten en aning.
  6. Peter B

    Pölsa

    Hehe...pölsa låter hur äckligt som helst...låt bara bli. 😉
  7. Vad bygger du det på... knappast något som står hos Martina i alla fall? I min värld kan en frisk tjej/kille i 30-års åldern i princip träna 7 dagar i veckan om hen vill det utan bekymmer. Däremot tror jag också att om man sover för lite och stressar mycket så kan det vara kontraproduktivt att träna mycket. ...sen så mycket tid på gymmet betyder ju inte med automatik att man tränar speciellt mycket. 😉 Men TS verkar vara ambitiös så det är antagligen inte problemet. Personligen skulle jag rekommendera TS att ta kontakt med en PT och förklara sina mål och försöka jobba mot dessa med denne (om hon har råd). Kosten verkar hon ha koll på!
  8. Jag fortsätter med mina spännande grafer 😉 ... om inte annat kan jag gå tillbaka och studera dessa vid senare tillfälle. Idag körde jag ett kort Core pass innan lunchen. Blodsockret steg rejält beroende på passet. Den efterföljande lunchen påverkade inte kurvan uppåt alls. Jag åt på MAX idag. Jag tycker att de har goda hamburgare samt man har bra kontroll på vad man får i sig. OBS jag åt kanske en 1/4-del av bönorna.
  9. Gemma, jag tror egentligen inte att stress är problemet...andra biomarkörer som blodtryck talar emot det. Däremot är jag också inne på att jag kan ha en genetisk variant som orsakar värdena eller så har jag helt enkelt under en massa år misshandlat min kropp med socker så att jag får vara glad åt att det inte är värre än så här Genom åren tycker jag att man kan se tydliga grupper vad gäller blodsocker och LCHF, en del som får helt normala fastevärden och en del som jag som får fastevärden lite över vad som kan anses normalt efter övergång till LCHF. Man skulle ju kunna strunta i detta helt och hållet och säga att fastesocker mellan 6-7 är helt OK men tittar man på risker för en rad sjukdomar så stiger det ganska brant redan innan 6 i blodsocker.... så därför kan det vara värt att forska lite....dessutom tycker jag att det är mycket intressant och faktiskt också roligt att hålla på med detta. Jag snackar inte varje dag och inte speciellt mycket när jag gör det ...möjligtvis lite mer på helgen. Men jag tycker att diagrammet nedan talar emot den typen av teorier:
  10. Nils, jag har samma HbA1C som dig sedan 2014. Som jag ser det är det ett tydligt tecken på att något inte är metabolt helt bra, vid den strikthet som jag tillämpar borde värdena ligga strax under normalintervallet. Normalvärdena visar vilka värden en normalätare ligger på. 😉 Det är just därför jag håller på med det här "projektet" för att se om det finns något att göra åt detta eller om man får acceptera att LCHF håller det undeliggande problemet i schack.
  11. Välkommen hit! Du är ung, antagligen helt metabolt frisk och normalviktig. Då är det inte lika troligt att du bara genom att äta strikt LCHF kan gå ner ytterligare. Så det du gör är rätt. Fasta kommer troligen leda till viktnedgång men du kan behöva korta ner ät-fönster. Men antagligen är du ute efter en mer "definierad kropp" och sannolikt är då ett bättre och sundare alternativ att träna hårdare. Lycka till
  12. Jag åt sen kvällsmat, 19.50. Det blev korv, bacon, ost, tomat och senap. Ja, det kunde vara bättre. 😉 Men det intressanta idag är hur påverkade detta blodsockret...Nu är klockan 23.30 och vi kan se att effekten av måltiden på blodsockret var mycket måttlig. En bild på mina apparater med aktuella mätvärden. Precious
  13. Jag har skrivit om det förut någonstans, att jag försökt få vården att klassa mig som diabetiker men jag misslyckades. 😉 Min egen diagnos är ju att det måste röra sig om någon form av "prediabetes". Det som är underligt är att någon gång på eftermiddagen börjar sockret att falla trots att jag ätit. Det tyder ju ändå på en rimlig insulinrespons. Varför händer inte samma sak på förmiddagen (sker ett kontinuerlig påslag av leverglykogen under förmiddagen?) Om man inte tar hänsyn till något annat så är förstås höjning av blodsockret efter lunchen ganska måttlig och egentligen inte osund. Men min ambition är ju att vara i ketos och då är höjningen alldeles för stor för att kunna ligga i den önskade nivån (1-4 mmol/L).
  14. Jag har absolut ett sockerberoende så det triggar ett sötsug men för mig skulle livet vara "gråare" om jag inte tillät mig vissa avvikelser. Men det gäller nog att försöka att göra dessa så smart som möjligt. Man kan köpa Freestyle Libre utan recept på egen hand. Bilderna kommer från appen i mobilen. Jag "knådar" dem dock en aning.
  15. Freestyle Libre är en rolig "leksak" och kommer kanske vara till nytta för att analysera vad mina blodglukosnivåer skulle kunna bero på, vi får se. Jag kommer nog posta en del grafer. Åsikter kring dessa är välkomna. Beskrivning av dagen 1. Fettkaffe till frukost. 2. Tog mig till jobbet. 3. Räkor Palak till lunch. 4. Aktivitetsnivån under dagen var allmänt låg. 5. Blodketonnivån låg sannolik nära 1 mmol/L. Observationer 1. Glukosnivån ligger på en hög men ska vi säga acceptabel nivå under natten. 2. Den stiger under morgonen till en bit över 6 mmol/L för att stanna där till lunch. 3. Fettkaffet påverkar inte glukosnivån. 4. Lunchen påverkar ganska kraftigt. Räkor Palak innehåller ganska mycket proteiner och en del kolhydrater från spenat och sallad. Jag tillsatte en del smör till detta. Här ser man tydligt problemet med att inte laga maten själv. Maten är inte direkt ketogen men borde i teorin inte innebära någon större ökning av glukosen. Sannolikt innehåller redning och såser en del "olämpliga" ingredienser. Jag gissar att om man hade lagat detta själv så hade glukosökningen halverats. 5. Jag har sett det här mönstret några dagar nu att glukosen går upp under morgon och förmiddag för att under sen eftermiddag och kväll gå ner. Det mönstret verkar inte vara kopplat till intag av föda överhuvudtaget. mmol/L Jag gjorde ett litet bonusexperiment. Åt två bitar mörk choklad och studerade hur det påverkade blodsockret. Slutsatsen blev väl att påverkan blir ganska måttlig om man klarar av att vara så måttfull. Problemet är väl snarast att man blir sugen på två till, osv. 😉 Illustration över hur blodsockret varierar över dygnet: Det som förvånar mig med detta är att man brukar förklara glukoshöjningen på morgonen med gryningsfenomenet (Kroppen gör sig redo för dagen genom att låta en del av leverglykogenet gå ut i blodet). Men jag trodde inte att det skulle finnas en påverkan som varade i många timmar.