Peter B

Administratör
  • Innehållsantal

    3 493
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    110

Peter B vann senast 22 Februari

Peter B hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

9 151 Enastående

2 följare

Om Peter B

  • Rank
    Oljearbetare
  • Födelsedag 1963-01-23

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    : Moskva

Senaste besökare till profilen

4 727 profilvisningar
  1. Liten kommentar... 4) Jag tror att det är högst osäkert att säga något om insulinnivån? Mer än att den ganska säkert ligger lägre än om man åt normalkost (vilket inte är samma sak som lågt). Jag tänker att om man är insulinresistent så kan kroppen vara tvungen att hålla insulinnivån högt även om om antalet konsumerade kolhydrater är lågt. 5) Tillägg, vid insulinresistens kommer morgonvärdet sannolikt att vara fortsatt högt Så punkterna du beskriver är det lite mer på positiva scenariot (vilket inte verkar vara helt ovanligt) , att värdena kommer att bättra på sig när man nått ner i vikt och nått viktstabilitet... men i ett lite mer negativt scenario så kommer värdena fortsätta att ligga lite högt tyvärr men antagligen under rimligt god kontroll... 🙂
  2. Jag har ungefär samma blodsockervärden som dig Sami. Jag tycker inte att de är så konstiga. Om vi antar att det ser ungefär likadant ut vid upprepade tillfällen är nog den rimligaste (givetvis finns det fler möjligheter) tolkningen att vi lider av insulinresistens (på gränsen till diabetets). Det innebär att våra kroppar är känsliga för den extradosen socker som levern genererar till blodet på morgonen. För de som är helt friska så tas sockret snabbt in i muskelcellerna och värdet blir då lågt. Det som är positivt i sammanhanget är att HbA1C värdet håller sig lågt, högst sannolikt tack vare LCHF-kosten. En alternativ möjlighet är att våra kroppar har nedreglerat insulinkänsligheten ovanligt mycket på grund av att vi äter LCHF och att om vi återgår till "normalkost" så kommer blodsockret bli helt normalt också på morgonen. Jag tror att det skulle vara möjligt att reda ut detta med hjälp av olika tester men sannolikt finns det ingen läkare i Sverige som skulle vara beredd att göra detta. 😉 Så en bra försiktighetsåtgärd är nog att fortsätta äta LCHF och genom det minska belastningen med socker/insulin på kroppen. (Jag läste också om din medicinska historia ... det kan ju visa sig att du om ett tag har helt normala värden och att de bara tillfälligt ser lite udda ut. )
  3. Nej, nej 😉 ... minska kolhydraterna så mycket du kan ... men öka fettet istället ... försök att hålla kostintaget till 2-3 ggr per dag. Inga mellanmål med några som helst kalorier däremellan. Inga undantag med kolhydrater, kör i 2 månader till. Man kan tycka att det låter fånigt, men att göra undantag några gånger i veckan med kolhydrater är en ganska effektiv metod att minska effekten av LCHF. Det går inte att säga att man testat LCHF då. Lycka till nu och våga köra på detta ett tag.
  4. Hej och välkommen hit! Jag tror nummer 1 är att ge strikt LCHF en ärlig chans. ... Det innebär typ 2-3 månader helst helt utan undantag och se vad det leder till. Om det inte ger önskad viktnedgång så finns det flera verktyg att ta till. Sen kan det vara svårt att fixa de sista kilona när man ligger "nära" idealvikten. Men som sagt strikt LCHF några månader först... det kan också ge andra fördelar som att bli av med eventuella inflammatoriska smärtor som många har.
  5. Ja det är troligen förklaringen. Det är säkert också bra att ha en viss fördröjning mellan inlägg för att det inte ska bli en total katastrof om någon försöker spamma forumet (det händer ju med jämna mellanrum att det dyker upp användare som försöker göra reklam för suspekta produkter). Skulle det vara möjligt för en "robot" att skicka typ en miljon inlägg på en timme skulle det bli ganska jobbigt att rensa... 😉
  6. Antagligen någon sorts skydd för att inte skicka dubblettinlägg? Du kanske slant lite med musen, typ?
  7. Det är helt korrekt, hade vi haft 75 år 1960 så hade man dött innan man gick i pension. 😉 Mer seriöst, skulle vi höja till 75 år så skulle vi ha ungefär lika lång tid kvar till döden som när vi gick i pension 1960, rimligtvis har väl välståndsutvecklingen sedan dess gjort att vi har råd med några fler pensionsår.
  8. Jag tycker också att det är oerhört provocerande att säga att man ska jobba tills man fyller 75 år. Det innebär att massor av människor faktiskt kommer att dö på sina arbetsplatser. Att det ska vara enklare att jobba längre upp i åldrarna om man verkligen vill, det är väl OK... men det är inte riktigt så budskapet framställs.
  9. Det finns en liten "konflikt" i Low Carb världen runt effekten av fasta speciellt kopplat till träning. (Phinney vs Fung). Det är sunt med lite olika synpunkter, ibland får man en känsla av det kan vara lite flockmentalitet bland Low Carbers. 😉 Följande artikel kan också vara intressant att läsa: https://blog.virtahealth.com/science-of-intermittent-fasting/ Just det här med boostad kortare fasta kanske dock kan vara ett sätt där de (Fung och Phinney) hamnar närmare varandra?
  10. Det finns en del (anekdotiskt) som tyder på att vissa som får problem med ogynnsamma kolesterolvärden när de äter LCHF kan fixa detta med att äta mera enkelomättade fetter (ex olivolja) och mindre mättade fetter (ex smör).
  11. Mina egna värden ligger precis utanför gränsintervallerna och därmed en bra bit ovanför vad "vissa" anser som lämpligt. Jag har funderat att på sikt justera fettintaget lite mer till förmån för olivolja och fiskfetter. Lättare sagt än gjort. 😉 Men eftersom du har en tidigare hjärthändelse och dessutom ligger utanför gränsvärdet för antalet LDL-partiklar (P-ApoB) så kan det nog vara bra att försöka göra något nu, kanske det som jag funderar på, mer fiskfett och olivolja... mindre kokosfett och smör. Det kan nog vara bra att prata med en läkare som Werlabs rekommenderar och i värsta fall börja med någon sorts statiner om du inte kan få ner din P-ApoB på naturligt sätt ( i så fall var uppmärksam på biverkningar). Mer läsning här: https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol Citat från länken ovan: "Observera dock att många som redan har både känd hjärtsjukdom och dåliga blodfetter kan behöva ta till båda lösningarna samtidigt (statin-medicin OCH mindre kolhydrater) för att hålla sin risk på en låg nivå. Med tiden, om den metabola störningen i kroppen minskar tillräckligt, kan de längre fram kanske klara sig utan statiner. Detta om blodfetterna ändå håller sig mycket bra – helst mätt med det bästa måttet ApoB/ApoA1… Mer om detta nedan."
  12. Det var inte mitt påhitt att de fick B-vitamin-brist. 😉 "Two intervention participants developed low serum vitamin B12, which normalised with supplementation."
  13. Man kan se att även i studien trots att man gav B12 supplement fick 2 av deltagarna (10%) brist på B12 vitamin. Man kan ju fundera på vad som händer med människor som äter veganskt och inte får föreläsningar 2 gånger i veckan om hur man ska äta... Det är väl precis detta som är problemet med vegankost att om man inte är påläst så är risken för näringsbrist ganska stor.
  14. Du kan fortsätta träna. Men du får räkna med att det kanske inte känns riktigt bra de första 2-3 månaderna efter övergång till LCHF. Om du äter strikt se till att inte fuska någon gång ibland, det kommer inverka kraftigt negativt på träningen. Om du har behov av att fuska ibland är det bättre att äta mer liberal LCHF. De vanliga råden annars är att supplementera med salt och magnesium. https://www.dietdoctor.com/se/lchf/biverkningar Lycka till!
  15. De matchar med 99% säkerhet formuläret du fyller i mot SLV:s kostråd ... då får du de där svaren automatiskt. Men tänk på att det finns inga långtidsstudier gjorda med personer som äter enligt SLV:s kostråd så det är antagligen livsfarligt, det argumentet brukar "de" använda mot LCHF i alla fall. 😉 https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt