Peter B

Administratör
  • Innehållsantal

    3 553
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    112

Peter B vann senast 10 Juni

Peter B hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

9 424 Enastående

2 följare

Om Peter B

  • Rank
    Oljearbetare
  • Födelsedag 1963-01-23

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    : Stureby

Senaste besökare till profilen

4 974 profilvisningar
  1. Du verkar ju göra det mesta rätt så ändra inte för mycket utan försök att hålla i. Sen tycker jag att du kan fokusera på viktiga åtgärder för viktnedgång om det är ditt primära mål? T ex jag tror inte att det gör så stor skillnad om du steker i rapsolja eller smör (även om smör låter godare. ) Viktigt kan vara : 1. Rooibos tee (eller annat koffeinfritt tee) med lite kokosfett i på morgonen. Inte kaffe med mjölk. 2. Minska grädden (och mjölk) använd t ex smör stället. 3. Försök att undvika alla former av mellanmål ät mer på dina två huvudmål om du har problem med hunger. Försök att äta fetare kött/fisk. 4. Vill du ha nåt på kvällen försök med samma som på morgonen (Rooibos tee med kokosfett). Detta kan du också ta som mellanmål andra gånger också om du känner att du behöver nåt. Kan du fixa ovan borde du gå ner i vikt. Funkar det inte kan man försöka minska avståndet mellan måltiderna, t ex äta 13 och 18. (Utgår från att du har pratat med din läkare om det finns begränsningar för dig hur du skall äta.)
  2. Din fett- och muskelmassa kan inte öka samtidigt som du minskar 15 kilo i vikt... ( om du väger väldigt mycket och har "samlat" på dig mycket vatten kanske det teoretiskt kunde vara möjligt.) Däremot kan det vara som Göran säger ... antag att du går ner 3 kg fett, 3 kg muskler och 9 kg vatten ... då är det möjligt att fett- och muskelprocent ökar.
  3. Är jag rik nu? 😉 Hmm... intressant... man lär sig alltid något nytt. Hittade denna artikel: https://www.smalanningen.se/article/ville-stjala-svamp-for-100-000-kronor/ (100 000 kronor för några kilo sprängticka? ) Gick ut i trädgården och tittade på vår stora björk... och vad hittade jag? ... är det en sprängticka?
  4. Här? https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept (jag tror att längst ner på sidan finns en liten språkknapp.)
  5. Välkommen Camilla! Hur vet du att du inte är i ketos? Det är knepigt att veta hur läkemedel och sjukdomar kan påverka men det borde absolut gå att komma i ketos ändå. I längden är det kanske inte hållbart för dig men du kan i princip tvinga kroppen i ketos genom att t ex "äggfasta". (Ät så mycket ägg du vill men inget annat förutom rent fett, som att steka ägget eller ha kokosfett i kaffe/tee o s v). Det kan ju kännas psykologiskt bra att nå ketos. 🙂 (Du behöver inte regga eller räkna någonting då.)
  6. Jo, antagligen. 😉 Men om Elsie dyker upp drar jag mer än gärna tillbaka mitt "hot"och erkänner att jag bara är en gammal paranoid LCHF-gubbe.;-) (Till skillnad mot tant-lchf snobbar) För er som inte vet vad Maria och jag pratar om...
  7. Ja, egentligen skulle det vara intressant att experimentera lite mer... t ex att äta ännu mer kolhydrater typ 50-150 gram under en lite längre period och se vad som händer och variera lite mellan "dåliga" och "bra" kolhydrater men det känns lite som att "leka" med hälsan i onödan. Men ibland har jag mina "dåliga" perioder t ex på delar av semestern, högtider eller bara på grund av dålig karaktär (högt sug av sött). 😉 Men det vill man ju inte riktigt sätta i system och konsekvent äta "dåligt" en månad i sträck utan jag tar det hellre som enskilda dåliga dagar där man sen så snabbt som möjligt går tillbaka och äter som vanligt. Hursomhelst blodsockret ser inte alls bra ut såna dagar. Då ligger det runt 6,5 -7,5 som lägst oavsett tidpunkt på dygnet. Men teoretiskt skulle det kunna vara någon form av omställningsproblem där det efter ett tag skulle börja gå nedåt om man fortsatte äta lite mer kolhydrater. Det som talar emot det är att jag vid två tillfällen kostat på mig att ta C-peptid ("insulin") hos Werlabs. Det har då legat på 0.74 och 0.95 nmol/L vilket är den övre delen av refrerensintervallet. I min värld borde en metabolt frisk person som äter LCHF ligga i undre delen av referensintervallet. Så när jag äter mer kolhydrater ligger "insulinet" sannolikt ytterligare en bit högre och det är inget jag har lust att experimentera med när jag ändå inte har råd att mäta hur det ligger till.
  8. Det är lite knepigt att svara på. 😉 Om jag under en period äter väldigt strikt, 0-20 gram kolhydrater om dagen så gör jag det för att gå ner i vikt och jag går också ner i vikt då och blodsockret sjunker också. Men sen normalt ligger jag någonstans mellan 10-40 gram kolhydrater om dagen och då ligger också blodsockret högre.
  9. Jag tror anledningen till att man blir förvånad över att det fungerar olika från gång till gång är att man har någon sorts förenklad bild av att en människa drivs av någon sorts mekanisk relativt lättberäknad process som en bil. Men bara för att blanda in helt andra faktorer än det vi oftast diskuterar här, om man känner sig lycklig eller olycklig, om man sover mer eller mindre, om man är mer eller mindre stressad, o s v, allt detta spelar roll. Det är ju egentligen nästan lite naivt och tro att varje "bantningsrunda" fungerar likadant. Men du verkar ha ganska lätt att vara konsekvent, äta strikt och fasta, det kommer att ge resultat. Gör det inte det så kan du alltid öka fettmängden ytterligare och äta ännu mera sällan. Det svåraste är egentligen sen att äta på ett sånt sätt att man håller vikten relativt konstant över tid... det är nog för de flesta av oss den riktigt stora utmaningen.
  10. Kanske nåt man kan sälja på blocket. Jag vandrar 20 km om dagen med dina Pokemon för 500 spänn. 😉
  11. Jag spelade lite i början till typ nivå 32 .
  12. Godmorgon, typ! Min spaning är att de vanligaste Pokemonspelarna är damer 40+ , tätt följd av pojkar 12- , därefter kommer män 40+ 😉 Ganska kul fördelning, tycker jag.
  13. Som forummedlem har jag ingen aning om hur bra Bemer är, det verkar trots allt vara en produkt som används här och där får man känslan av. Kanske funkar för en del? Men som moderator 😉 stör jag mig på den här typen av inlägg där man blir medlem nämner en produkt och sen aldrig dyker upp igen (luktar reklam) . Dessutom har du (Elsie) ju testat produkten. Kan du inte berätta lite vad den gav dig? Hursomhelst dyker du inte upp inom några dagar och skriver lite mer om dina erfarenheter och varför du undrar om produkten så kommer jag att redigera bort alla referenser till Bremer i denna tråd.
  14. 09.45 6.4 Blodsockret brukar ligga högt för det mesta men om man befinner sig under viktnedgång (det är ofta då en kombination av strikt kost och viss fasta) så kan det sjunka en del (under 6). Men man kan ju inte äta så att man ständigt går ner i vikt. 😉