Peter B

Administratör
  • Innehållsantal

    3 606
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    114

Allt postat av Peter B

  1. HärligT! Fortsätt som du börjat!
  2. Om allt känns bra ...fortsätt som du gör. Men framförallt om du ofta är hungrig kan det vara värt att titta över vad och hur mycket du äter.
  3. Dricker man massor så kissar man massor. 😉 Du är säkert i Ketos ...du äter väldigt få kalorier (vilket kan vara tveksamt i längden) så rimligtvis är din fettkonsumtion högre än den ser ut på graferna (du "äter" också av din interna fettförråd").
  4. Jag brukar cykla lite mellan följande frukostar: * Bacon med ägg. * Lax-avocado-sallad med olivolja och vinäger * Kaffe med kokosolja och ägg ihopmixat * Precis som du tänker, Rysk yoghurt med kokosflingor och kanske några andra frön och några delar av en frukt eller lite bär (Jag tar sötningsmedel lite för ofta ändå så det undviker jag till frukost.) * Ibland som Cleppa, Ingenting! 😉 Alla alternativen ovan duger i strikt LCHF, Yoghurten är väl ur en strikthetsaspekt sämst, men det funkar. Tänk på att för en del så kan mejerier ställa till det lite men å andra sidan för många verkar det fungera bra. Men kan vara värt att fundera på om du slutar gå ner i vikt.
  5. Personligen tycker jag att har det gått några timmar efter ett lite större mål mat så kan jag springa ... tycker inte att det skillnad med eller utan LCHF. Sen så kan löppass kännas på massor av olika sätt för mig utan att jag kommer på någon egentlig orsak till det hela. 😉
  6. Det är Okej att diskutera politik så länge den direkt kopplas till kostrelaterade frågor. Men det är bra att undvika generella kommentarer som Moderaterna/Sossarna/SD är "kassa" det skapar helt onödiga konflikter i det här forumet, det kan man diskutera på andra platser.... så Jalas och Marias första kommentar är tveksammma ... men den får stå kvar så att sammanhanget här inte går förlorat. Sen kanske man får se vissa saker lite från det humoristiska hållet.
  7. Håller tummarna för att det ska gå bra! Det låter vettigt att sätt upp ett rimligt mål så får man se hur man går vidare sen.
  8. Hoppas att det går bra med det mejerifria. Tänk bara på att om man sen slutar med LCHF med eller utan mejerier och går tillbaka och äter ungefär som innan så kommer också troligen samma problem som man hade innan tillbaka, tyvärr och man får nog räkna med att man måste ge LCHF en 3-4 månader om kosten ska få en ärlig chans när det gäller inflammatoriska problem. Det är inte som vid viktnedgång där många får bra resultat redan från dag 1.
  9. Hej Jånte! Det finns ett problem med LCHF och träning och det är om man äter ganska strikt men inte helt strikt och/eller fuskar lite någongång ibland. Då blir kroppen inte helt anpassad till ketogen kost och då kommer det att vara väldigt tungt och träna (man får kraftitgt reducerade glykogen förråd samtidigt som fettförbränningen inte uppregleras tillräckligt mycket). Så om man inte är beredd att äta helt strikt under lång tid (2-3 månader+) så kan det vara bättre att äta en lite liberalare variant av LCHF, typ 50-100 gram kolhydrater, för då kommer dina glykogenförråd att vara OK för träning. Antag att du äter helt strikt LCHF (ketogent) då kommer det alltså ta 2-3 månader innan träning känns någorlunda OK, det finns inga genvägar där. Jag äter själv oftast lite liberalare för att undvika problem vid träningen och tar oftast en resorb eller två efter ett längre löppass. Hursomhelst det är ett vägval du måste göra. Jag började äta LCHF eftersom mitt blodsocker ligger ganska högt och jag därför är lite orolig att på sikt utveckla diabetes. Men en mycket positiv effekt var att en hälseneinflammation som jag lidit av under flera år försvann efter ca 3 månaders LCHF-ätande så det är kanske ungefär så lång tid du får räkna med att det kan ta innan inflammationer i kroppen försvinner. Jag har under perioder testat att äta mejerifritt men har inte upplevt att det gör vare sig till eller ifrån, jag antar att det är väldigt individuellt. Men det kan vara värt att köra med mejerier i 3-4 månader och sen gå över till mejerifritt om man då inte fått de resultat man vill ha. LCHF innebär ju att man begränsar sig och avstår från att äta vissa råvaror och att låta bli mejerier innebär att man avstår från ytterligare råvaror, det kan vara svårt att upprätthålla i längden om man inte är mycket motiverad. Lycka till!
  10. Sekten vet jag inget om ... men sanningen är ju att om vi inte får stopp på befolkningsökningen långsiktigt så kommer resurserna på jorden inte räcka till oavsett om vi äter biff eller bönor. 😉 Kul att se dig aktiv här igen Nils!
  11. Peter B

    Trädgårdstråden

    Här kommer några utlovade bilder. 😉
  12. Peter B

    Trädgårdstråden

    Nice!, iAnna! Som stadsbo får jag nöja mig med att titta på Dahlior idag ... kanske slänger in en bild eller två ikväll. http://dahliaentusiasterna.se/dahliatradgarden/
  13. Problemet som jag ser det och det gäller ju nästan all kostforskning att det är väldigt svårt att dra säkra slutsatser utifrån studier och resultaten spretar ofta, samtidigt gör det ju frågorna väldigt intressanta, det är väl därför vi skriver här?! Så det här är ju mest tyckande från min sida. Jag håller med om att sötningsmedel ibland triggar sötsuget ... men jag skulle inte säga att jag vet om det finns några studier som bekräftar det på ett riktigt trovärdigt sätt? Att de skulle hindra att man släcker törsten vet jag inte om jag håller med om alls. Det skulle ju nästan vara konstigt om inte alla livsmedel vi äter påverkar tarmfloran inklusive sötningsmedel.Hur negativt/positiv påverkan är kan vara svårt och svara på. Det finns otroligt många "skumma" figurer på "nätet" som pratar om tarmflora som om det vore en etablerad vetenskap. I själva verket är det väl så att vi vet att tarmfloran påverkar många funktioner i kroppen, men hur ser en tarmflora för optimal hälsa ut? Jag tycker att ena månaden säger man att någon probiotika är fantastisk för tarmen, någon månad senare läser man att den aldrig når tarmen och inte har någon effekt och sådär håller det på ... hursomhelst att aspartam skulle vara nyttigt för tarmen låter väl ändå ganska osannolikt. 😉 Men det här med insulinet och sötningmedel som man pratar mycket om sätter jag ett litet frågetecken runt. Jag kan dock mycket väl ha fel. Men för det första insulin är ett livsnödvändigt hormon, utan insulin dör vi. Så om vi antar att vissa sötningsmedel ger ett mycket litet insulinpåslag på vilket sätt skulle det vara ohälsosamt? Lite ovetenskapligt tycker jag att om det gav ett ganska kraftigt insulinpåslag så borde t ex typ 2 diabetiker behöva minska sina insulindoser kraftigt om de dricker mycket aspartam, det är inget jag har hört talas om? Hursomhelst kan vi nog vara överens om att ingen av oss tror att det är nyttigt med sötningsmedel, frågan är väl mera hur skadliga de är? Jag kanske är lite "biased" eftersom jag ibland kan ta någon "läskig" högprocessad aspartamberikad produkt när jag känner mig väldigt sötsugen och vill då gärna tro att det är bättre än att äta motsvarande sockerberikade produkt. Att man helst borde låta bli både är en annan sak .... men ibland är köttet svagt... 😉
  14. Att sötningsmedel höjer insulin nämns ofta men jag tycker att det är ett ganska luddigt påstående. * Sannolikt får olika sorters sötningsmedel olika effekt. * Vad innebär höjt insulin? En marginell men mätbar höjning eller en höjning på samma storleksordning som socker? * Problemet med fruktos och fettlever uppstår det vid konsumtion av sötningsmedel? * Sötningsmedel påverkar sannolikt tarmfloran men sannolikt olika för olika sötningsmedel och hur stora förändringar handlar det om och vid vilka volymer? Jag tror utan att ha några som helst bevis att : 1. Sötningsmedlel kan knappast vara bra för hälsan 2. Jag tror att de sannolikt är mindre farliga än socker. Så om någon skulle tvinga mig att dricka 2 liter Cola eller 2 lite Cola Zero varje dag då skulle jag välja Zero. Vad skulle ni välja, om man var tvungen alltså? 😉
  15. Varför inte testa att ta typ en 3-dagars fasta (med få eller inga kalorier) varannan vecka (då får man köra med lite pannben). Att köra 16-8 och köra det med pannben är inte en hållbar metod (för de flesta), man kan inte gå omkring och vara hungrig varje dag. "Ett problem kan nog också vara fettmängden. Har ibland svårt att få till tillräckligt med fett i maten när det ibland bara blir kolhydratsnålt." Man kan inte äta fettsnålt och kolhydratsnålt, kalorierna man får i sig måste komma från kolhydrater, fett eller protein. Det finns i princip inget annat att få sin energi ifrån! Man får alltid en fördelning av energin, äter man LCHF vill man gärna få ca 70% från fett, 20% från proteineroch 10% från kolhydrater (vid strikt LCHF, ännu mindre kolhydrater, typ högst 5%, vilket automatiskt innebär mer fett och protein) Om man t ex kan tänka sig att äta ägg och bacon är det bra sätt att få i sig mycket fett. Ett annat kan vara lax med avocado och olivolja..
  16. Du kanske mäter på samma VC som jag mätte mitt blodsocker, som då blev betydligt lägre än vanligt. 😉 Något jag reagerade på när de mätte sockret genom att sticka fingret (mätningen som togs via armen gav högre värde) var att de rengjorde ordentligt med sprit, men de torkade inte bort all sprit ordentligt så blodet blandades upp med kvarvarande sprit, det borde rimligtvis ge en viss utspädning av blodet och därmed lägre blodsocker.
  17. Aha, det är vad jag alltid misstänkt, smålänningarna fuskar med sin 100+ are 😉 https://www.aftonbladet.se/nyheter/article15998460.ab
  18. Ja man borde definitivt hitta någon annan form av märkning... För en del av oss som ibland äter en del skräp men ändå vill stanna kvar i ketos så kan ju den här typen av produkter vara intressanta men "Zero" borde vara reserverat för "0" kolhydrater eller åtminstone "0" socker, i det här fallet är det faktiskt nästan "0" socker (om man med det menar vanligt strösocker). Anledningen till att det blir så många kolhydrater i den här glassen är att man använt malitol som sötning. En hel del av detta går "rakt" igenom kroppen och resten tas upp ganska långsamt i blodet så effekten på blodsockret av glassen om du mäter efter intag är nog väldigt liten. Så du kan säkert ta en eller två såna här glassar och fortfarande äta strikt LCHF om du inte har något emot att vara lite lös i magen. 😉 Sen kan man fråga sig varför man trycker in koffein i en glass?! Ingen höjdare att ta sent på kvällen (man misstänker nog inte att koffein finns i glassen om man inte lusläst innehållsförteckningen.)
  19. Nja... det är inte riktigt så. Ett högt ketonvärde i kombination med ett mycket högt blodsocker kan vara livsfarligt om man har typ 1 diabetes. Om man inte har typ 1 diabetes (eller insulinberoende typ 2) behöver man inte oroa sig för höga ketonvärden överhuvudtaget. Det är bara ett tecken på att man äter strikt LCHF (Ketogent). https://www.dietdoctor.com/se/lchf/farhagor#ketoacidos
  20. Välkommen hit! Jag tycker det du äter ser bra ut! I övrigt håller jag med Skärfläcka! Är du hungrig ät mer av samma mat, är du mätt ät mindre av samma mat, för många som äter LCHF är det inte svårare än så. 🙂
  21. Det är helt OK att ta upp gamla ämnen. Om samma sak dyker upp flera gånger i veckan kan det kanske bli lite tjatigt. 😉
  22. Det verkar finnas mycket åsikter runt fasta och ganska lite säkert vetande. Dr Fung kör ju stenhårt med fasta men hans patienter har ofta väldigt mycket att vinna på att fasta, ofta handlar det om att "bota" diabetes" , då spelar eventuella nackdelar med fastan antagligen mindre roll. Har man en mycket kraftig övervikt finns antagligen fler fördelar än nackdelar med att fasta. Fast det är väl här diskussionen runt svältläge vs fasta (tycker att det är ganska luddigt, vad som är vad) dyker upp? Det är ju ingen större mening med att kortvarigt gå ner i vikt för att sen gå upp igen... Men den intressantaste frågan kanske ändå är, vinner peroner med måttlig eller ingen övervikt på att fasta? Många verkar ju förespråka det men jag tycker mig ana en tendens till att man på sistone föreslår att man ska fasta några dagar i månaden eller i kvartalet, istället för typ 5-2?
  23. Jag tror att den högre pulsen kan man få leva med ett tag om den inte är väldigt förhöjd så är det inget man behöver tänka så mycket på, den kommer att gå ner förr eller senare. Ketostixen säger inte så mycket mer än att du uppenbarligen äter LCHF. Vill du mäta mera noggrant måste man mäta "blodketoner" eller möjligtvis "utandningsketoner".
  24. Hehe...Helge även om ordet "banta" kommer från "Banting" så får vi nog acceptera att "banta" används mer generellt. 😉 SAOL: banta verb ~de ~t • försöka gå ner i vikt; minska ngt, skära ner ngt: banta an­slagen