Peter B

Administratör
  • Innehållsantal

    3 771
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    130

Allt postat av Peter B

  1. Peter B

    Blodsockerfall?

    Ja blodsockerfall får man egentligen aldrig om man äter LCHF. Däremot kan det vara omställningsbesvär och då är det ju ofta bra med lite vatten och salt som Cleppa skriver. Lite extra magnesium skadar inte heller. Sen så kan det ju vara så enkelt som att du äter för lite ... du kan testa med att äta lite mer. Välkommen hit!
  2. Peter B

    Martina Tips

    I alla fall när jag har valt "Blodprov" och "Enskilda analyser" så dyker några prover som börjar ned "A" upp med Internet Explorer. Med Chrome så dyker alla prover upp som man då kan scrolla igenom.
  3. Peter B

    Martina Tips

    Supporten här: Testa med att använda Chrome som browser.
  4. Jag är egentligen väldigt nyfiken på vikten. Jag undrade en gång förut om man kan gå upp i vikt om man äter extremt ketogent.
  5. Peter B

    Martina Tips

    Ni kan ju passa på och ta proverna när ni är i storstan. 😉
  6. Peter B

    Martina Tips

    Man skriver in namnet på provet man är intresserad av i sökrutan så dyker det upp .... det kanske finns jobb på supporten hos dem. 😉
  7. Peter B

    Martina Tips

    Läste om en provtagningssajt hos Martina där man kan shoppa enskilda blodprover. Ett väldigt bra sätt att pressa kostnaden om man bara är intresserad av några få prov. Kan t ex vara intressant om man gjort ett större test och några värden ligger utanför referenintervallet som man vill testa igen vid ett senare tillfälle. Någon som har testat detta? http://www.mydrop.se/ Exempel: https://martinajohansson.se/nya-labbprover-konshormoner-lever-njurar/
  8. Ingen pratar om telomerer längre, det är Horvath klockan som gäller 😉 . Hör väl egentligen hemma i Marias Epigenitiktråd. Jag skulle nog också hålla fast vid bensin-toyotan 5 år till. 😉
  9. Jag går inte in på klimataspekten... men de flesta problemen med elbilar som du pekar på har redan en lösning eller så pekar teknikutvecklingen på att lösningar kommer finnas. Du gillar ju grafer så jag bifogar några nedan. Räckvidd för några elbilar
  10. Jag tänker inte ge mig in i klimatdiskussionen. Men, Nils när det gäller elbilar är du definitivt ute och cyklar. Elbilar och batterier har utvecklats något enormt de senaste åren och fortsätter utvecklingstakten på samma sätt så är min spaning i alla fall att självkörande elbilar kommer vara det normala inom 10-15 år. (Din argumentation bygger på att teknikutvecklingen skulle stanna exakt där den är idag, inte en speciellt sannolik teori)
  11. Då har jag gjort en av @The Biochemist:s tester. Jag vet inte om det säger så mycket? Men man kan se att BHB stiger en aning och glukosen tenderar att gå ner lite temporärt i alla fall. Testar att inta MCT-olja och studerar hur det påverkar glukos och ketonnivåer. Tid AcAc BHB Glukos 11:45 23 0,9 6,1 11:47 15 gram MCT-olja 12:02 24 0,6 5,9 12:05 15 gram MCT-olja 12.18 22 1,3 5,9 12:22 15 gram MCT-olja 12:40 35 1,1 5,7 13:00 23 1,2 6,3 13:25 25 1,2 5,5 13:50 22 1,1 6,2 Intressant för den som undrar hur ketonnivåer påverkas av konditionsträning... Man kan se att blodketonerna ligger högt långt efter träningspasset.. Testar glukos och ketonnivåer efter träningspass 13 km löpning (4 timmar efter) och kvällsmat (2 timmar efter) Tid AcAc BHB Glukos 21:35 53 2,1 5,9
  12. Peter B

    Blodfetter

    Jag kunde av någon anledning läsa artikeln utan att vara prenumenrant. Det är väl det vanliga om kolesterol som står där....gör kortare citat från artikeln nedan (för att undvika Copyright intrång) : .... – Alla däggdjur utom människan har ett LDL-kolesterol på 1–2 millimol per liter blod. Människor i den industrialiserade världen däremot, har ofta minst dubbelt så mycket, säger Lars Lind. Den så kallade kolesterolhypotesen har diskuterats mycket, men i dag är forskarna överens om att det finns entydiga bevis för att förhöjda LDL-värden ökar risken för framför allt hjärtinfarkt. – Det finns ett flertal epidemiologiska studier som visar att ju högre LDL-värdena är, desto högre blir risken för hjärtinfarkt. Det finns också analyser som visar att en hög förekomst av de gener som är kopplade till höga LDL-värden också ger en större risk för en infarkt. Därutöver finns kliniska prövningar som visar att risken för hjärtinfarkt minskar, om LDL-nivåerna går ner, säger Lars Lind. .... – Man brukar säga att hälften beror på genetiken, andra hälften på vad du äter, säger Lars Lind. Om de höga värdena, trots allt, är ett faktum finns behandlingar att tillgå. – Det första vi förordar är att sänka värdena med kostomläggning. Att äta mer växtfibrer och fisk med många fleromättade fettsyror, och mindre mat med mättade fettsyror, som kött. Om du blir vegetarian kommer värdena definitivt att gå ner. Om detta inte fungerar försöker man sätta in det hela i ett större perspektiv genom att se till patientens övriga riskfaktorer, om blodtrycket också är högt eller om han eller hon har diabetes, säger Lars Lind. Behandlingen består av så kallade statiner, en grupp blodfettsänkande läkemedel med förhållandevis få biverkningar. Det finns också antikroppar, men dessa är dyra och lite komplicerade att administrera, varför de är reserverade för människor med sjukligt höga blodfettvärden.
  13. Broccoligroddar innehåller stora mängder sulforaphane. Det ämnet ska ha en mängd intressanta egenskaper. Det verkar inte ha någon effekt på BS för mig men kanske en annan intressant effekt. Jag har köpt tre nya förpackningar för att testa vidare. Egentligen så hör väl det här till Marias MAF-tråd, men jag har nog inte riktigt förstått hur bra träning är som i ligger i det område där i princip ingen glukos behövs utan där mitikondrierna bara använder sig av fettoxidation, speciellt om man har prediabetes eller diabetes. Fördelen med den här typen av träning är ju också att den är ganska behaglig...motsvarar promenad i snabb takt eller ett lugnt joggingpass.... men man får hålla på ganska länge för att den ska ge rätt effekt (förbättra skelettmusklernas förmåga till fettoxidation).
  14. Så här är det. 😉 Muskelkontraktion initierar GLUT4-transport och därmed passiv diffusion av glukos in i cellen (utan insulin). Om man tränar i pulszon 1 och 2 (https://www.marathon.se/utrustning/pulsbaserad-traning/dela-upp-traningen-i-pulszoner) så används i princip bara fettförbränning. Alltså i princip ingen glukos förbrukas samtidigt som muskelcellerna tar upp en del glukos vilket innebär att blodsockret går ner. Om man tränar hårdare så kommer glukos att frigöras från levern och när man då slutar och träna så uppstår sannolikt ett visst överskott av glukos. Det passiva upptaget av glukos upphör också när musklerna inte längre arbetar. Blodsockret stiger alltså. Då kommer förstås insulinet att öka och blodsockret normaliseras men om man inte är metabolt frisk (prediabetes eller diabetes) så kommer det ta en stund innan blodsockret går ner.
  15. CNN har också en lång artikel om detta: https://edition.cnn.com/2020/01/05/health/keto-diet-day-wellness/index.html Grundtonen är nog tyvärr negativ mot Keto.
  16. Biokemisten... jag gör en anteckning här angående dina tester ... kanske börjar med dem till helgen. Några tester som kan vara av intresse att göra och följa blodglukos efteråt. 1. Glukos (liten mängd, så bg ändras med inte att du förstör LCHF dagen, typ 10g) 2. Protein, 20-30g. gärna vassle pulver 3. Fett. Gärna ca 15g kokosfett.
  17. Cleppa, inget att deppa ihop för, den var ju inte sämst... jag som velar lite mellan om man borde äta Liberalare LCHF (Atkins) eller Keto kan ju glädjas åt att Atkins kom på 32:a plats. 😉
  18. Haha...jag tjuvläste... en hedrande 34:e plats. 😉
  19. Tja...proteinintaget är ju 0 under fastan. HbA1c ligger mitt i referenintervallet, lite högt för en LCHF:are ... som jag ser det bör en genomsnittlig metabolt frisk LCHF:are ligga under referensintervallet eller i absolut understa delen av referens. Men P-Glukosen sticker ut mer. Vikten är intressant och jag skulle vilja se om den spelar roll eller om den går att utesluta som faktor. Det är ganska vanligt hos GB-patienter att de blir av med sin diabetes och som jag förstår det vet man egentligen inte riktigt varför ... man kan lansera några sannolika teorier men det gör dem ju inte sanna per se. 😉 Nu pratar vi ju om extrema viktnedgångar för GB-patienter men ändå om jag går ner till 74 kilo är det en rejäl nedgång speciellt om en stor del av detta skulle vara visceralt fett. Dessutom har jag ju lovat att fixa magrutor. 😉
  20. Härligt... den får vara kvar över nyårsafton. 😉
  21. Grattis Cleppa! Jag kommer inte ner under 4.5 ens efter 5 dagars fasta. Antagligen har vi olika genetiska förutsättningar. Men jag tror också att om jag åt extremt ketogent så skulle BS sjunka en bit, kanske till 5,0 - 5,5. Håller med om att Martina är inspirerande. Jag ska i alla fall försöka pressa min vikt till under 75 kilo och se om det händer något med blodsockret då. Men det är inte sådär jätteskoj att gå ner dit, motsvarar BMI=21,5 så jag får nog kämpa lite för att nå dit. Jag ser inte Metformin som en lösning men är lite intresserad av vad det kan ge för effekter... det kan ju också vara så att egentligen ingenting händer med BS när man använder det...det kan ge någon ledtråd till vad som är problemet om det ens finns något problem. 😉
  22. Peter B

    ON Call Ketostix

    Funkar det inte här: https://www.valuemed.co.uk/products/on-call-blood-test-ketone-strips eller på Amazon?
  23. Ja det är intressant att en del får en sån otroligt bra effekt på LCHF-kosten medans andra (dit jag antagligen tillhör) får en bra effekt men med en del "bekymmer" och relativt få men ändå inte en försumbar andel verkar inte ha någon nytta av kosten alls, kanske till och med nackdelar. Sannolikt spelar gener en stor roll men magkänslan säger att det inte är den enda förklaringen. Haha... tips gällande träning är knepigt och blir knepigare ju äldre man blir. De flesta som pratar gör det utifrån vad som passar relativt unga personer, typ 50 år och yngre. Då är det ju egentligen bara att träna på, ju mer och hårdare, desto bättre så länge vi pratar om normal "motionärsnivå". När man blir äldre så gör ju träning på en relativ nivå ännu mer nytta än när man är ung. Men å andra sidan är skaderisken katastrofalt mycket högre och rehabiliteringstiden mycket längre. I en sån situation har ju träningen varit kontraproduktiv, alltså direkt skadlig. Den slutsats jag kommer till är att ju äldre man blir desto mer petig ska man vara med att välja aktiviteter där skaderisken är låg. Det innebär lågintensiva aktiviteter och kanske lätt styrketräning. Men om man tar det relativt lugnt under träningstillfällena men ändå vill få tydliga träningsresultat (förbättrad hälsa) så tror jag på att det ska vara mer eller mindre dagliga aktiviteter. Jag tror inte att detta är några kontroversiella åsikter men det kan vara svårare än man tror att hålla sig till detta. 😉 PS. Gällnde din kommentar "Medicin kanske inte alltid ger så bra resultat som utlovas" Det finns nog inga mediciner som kan bota en dålig livsstil (mat, sömn stress, osv). Men de kan till en viss grad lindra effekten av den. Men sen kan man ju lida av andra näringsbrister, sjukdomar och genetiska defekter som inte är direkt livsstilsberoende. Där kan olika former av näringstillskott och mediciner spela en stor roll.
  24. Verkligen kul att du är i en sån toppform Nils! Man blir lite nyfiken på din "genbank". Går hög ålder och hälsa i släkten eller är du ett "undantag"?
  25. Jag har för avsikt att testa Metformin under början av nästa år. Jag tror egentligen inte att det kommer att påverka mina P-glukos värden något avsevärt. Men det ska ändå bli intressant att testa. Det finns naturligtvis nackdelar med all medicinering som är potent men ibland också fördelar. Bifogar en länk nedan som visar möjliga fördelar med Metformin. Det som oroar mest tycker jag är att Metformin verkar kunna påverka så att effekten av träning försämras. https://www.afar.org/research/TAME/