Peter B

Administratör
  • Innehållsantal

    3 440
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    109

Allt postat av Peter B

  1. Peter B

    Glassbilen

    Tydligen läggs inte datumet på bloggposten efter sista uppdateringen, så tanken är nog att man själv lägger till ett datum i bloggposten om man vill ha med det. Pinglar verkligen glassbilarna.
  2. då tar vi bort det.
  3. Peter B

    medlem

    Grattis Det är inte hur länge som är viktigt.. eller var det längden som inte är viktig?!
  4. Lite off topic nu: Jag testade en ny funktion efter senaste uppgraderingen. En möjlighet att enkelt få in en rörlig GIF. Om det används någorlunda sparsamt... kan det vara en bra/kul funktion ... om det används för mycket kan det nog vara en plåga. ( Försökte hitta en bild som kunde knytas till ämnet, den kan säkert kopplas till ngn kommersiell produkt men jag gissar att den inte är speciellt relevant i Sverige )
  5. Testar. Leker.
  6. Vispa ägg kokosfett och kanel i kaffet är inte heller så dumt.
  7. Välkommen hit Miramis Det står nog inte riktigt att man ska undvika mejeriprodukter om man äter LCHF. Många använder mycket mejeri. Men om du äter LCHF för viktnedgång så tycker jag nog att du kan ta en skvätt grädde eller mjölk i teet eller kaffet. Skulle det sen inte fungera med viktnedgången så kan man börja fundera på att minska mejerier. Men om man dricker kaffe/tee ofta och häller i en massa mjölk varje gång så blir det en variant av småätande och det brukar inte vara bra om man vill gå ner i vikt.
  8. Peter B

    medlem

    hehe ...då får det vara nog med listan... sorry för detta.
  9. Peter B

    medlem

    Så underligt att du inte tittade på listan ovanför ditt inlägg! Jag tycker att Molle, Kjell och pch är värda applåder!
  10. Jag tänkte inte testa. Jag blev faktiskt lite upprörd om än inte förvånad över att man aktivt säljer ett viktminskningsprogram till någon som vill gå ner till 20.0 i BMI. Det är ju inte farligt att väga så lite men man kunde kanske nöja sig med att aktivt sälja programmet till målvikt motsvarande typ BMI=22?
  11. ... vad tror ni om "viktlöftet" som Aftonbladet ger mig? Man kanske ska hoppa på?!
  12. Jag tror att den vanligaste orsaken till att kroppen reagerar vid kostomläggning är att olika processer i kroppen då måste upp eller nedregleras. Det är bara att bita ihop ( om det går) i typ en månad. Är det sedan fortsatta problem då är det dags att börja analysera om det finns någon annan orsak.
  13. Ja, Nattåget har ju bara varit här 2 1/2 år mer än dig (6 Years, 1 Month and 16 Days ) (Men inte så aktiv dock ... ) När jag är så här off topic måste jag väl skriva något om ämnet också... Det tar lång tid att anpassa kroppen innan träning fungerar bra igen när man går över till att äta ketogent. Kom ihåg att om du vill träna och vara i ketos så är det viktigt att vara långsiktig. Du får inte fuska! Om du är i ketos i två veckor och äter lite för många kollisar 2 dagar ... sen in i ketos 2 veckor ...lite för många kollisar två dagar .... osv. Då kommer du träningen antagligen fortsätta att kännas tung ... även om du går ner i vikt. Dessutom 1500 kcal är nog för lite om du vill träna 4-5 gånger i veckan också....du ska nog inte skära ner på kalorierna för mycket om det inte känns bra. Har du sett över ditt näringsintag, om du saknar viktiga näringsämnen i kosten kan det också vara en orsak till trötthet
  14. Exakt ... om Fransisco ( och andra) har rätt så kan hjärnan få "liv" igen genom att energi förses via ketoner istället för energi genom "glukos" transport (som är skadad) ... hur det skulle kunna lösas genom att äta kolhydrater är minst sagt svårt att förstå ... vi får hoppas att Franciscos hypotes är korrekt. Veganerna får då istället supplementera med methylene blue, spännande preparat som jag inte kände till.
  15. Jag kan rekommendera en intressant podcast hos Peter Attia med professor Francisco Gonzalez-Lima. Där Francisco hävdar att "Alzheimers" (hos äldre personer) i huvudsak inte är orsakad av beta-amyloid-plack utan av det som brukar kallas vaskulär demens (skador på blodkärlen). En av de viktigaste orsakerna till skadorna ska då vara ett högt blodtryck som skadar blodkärlen på flera olika sätt. En av de viktigaste åtgärderna för att slippa demens blir då att få ner blodtrycket. Det här gäller under hela livet som jag tolkar det. Det är skador som uppstår långsamt. När man är typ 70+ kan det vara försent att göra något åt blodtrycket för att slippa demens. Den senare delen av av podcasten handlar då istället om vad man kan göra om skadorna gått för långt. En av tre saker som Francisco tar upp som åtgärder om man fått ett skadat vaskulärt system är att äta ketogen kost. Den ger cellerna i hjärnan ett alternativt sätt att få energi , ketoner, istället för glukos (det är transporten av energi via glukos som skadas av det höga blodtrycket) och det är "energibrist" som ger demens. https://peterattiamd.com/franciscogonzalezlima/ Podcasten är ganska vetenskaplig så jag kan missuppfattat en del. men förhoppningsvis är ovan ganska korrekt sammanfattat. ----- (Hans teori som jag tolkar står inte i kontrast till den om insulinresistens.) (Idag är huvudhypotesen att majoriteten av demensfall beror på en uppbyggnad av beta-amyloid-plack ) (Det finna även nya riktlinjer runt blodtryck: https://www.health.harvard.edu/heart-health/reading-the-new-blood-pressure-guidelines )
  16. Hmmm ...om du inte förblir inloggad någonstans så blockerar du antagligen "cookies" ... viktigt att acceptera dem första gången man får frågan... du kan kolla lite här t ex: https://support.apple.com/sv-se/HT201265
  17. Jag har inget bra svar på det. Inget som verkar gå att fixa med några inställningar i alla fall. Det måste vara någon form av bugg, typ.
  18. Jag har ett fint blodtryck, äter ju LCHF. ... och självklart tycker jag också att man ska försöka lösa problemet på naturlig väg! men om man inte lyckas ... och trycket ligger riktigt högt... då får man göra sig en egen riskbedömning på möjliga fördelar respektive nackdelar.
  19. Peter B

    Mandelmjöl?

    Om du äter en fralla om dagen och i övrigt strikt så har jag extremt svårt att tro att mandelmjölet skulle vara ett problem.
  20. Det är hypoteser, fortfarande ganska långtifrån helt övertygande fakta som finns runt frågan om Alzheimers. Men vi är väl många som tror insulinresistens kan vara med i bilden . Hursomhelst, LCHF adresserar problemet oavsett om trycket kan vara en av de direkta orsakerna eller bara en indikator. Men jag skulle inte tveka på att ta blodtrycksmedicin om jag inte hittade något "naturligt" sätt att få ner trycket.
  21. Lite off topic ... jag har inte sett videon ... men det finns teorier om att högt blodtryck kan vara en av orsakerna bakom Alzheimers ... och att ha ett tryck som stadigt ligger en bit över 120-130 är inte då någon bra "idé" ... nu finns det å andra sidan många olika teorier man kan läsa om på Internet.
  22. Nu gäller det att vara på hugget innan biljetterna tar slut.
  23. Det är nog bara så att det finns många små faktorer som kan påverka resultatet ... man ska nog tänka att de här testerna är till för att diabetiker ska få en grov uppskattning på hur de ligger till, några tiondelar spelar inte så stor roll. Jag skulle säga att du gör helt rätt ... om man har råd så tar man fem tester, stryker högsta och lägsta värdet och tar sen genomsnittet på de tre som blir kvar. Då borde man hamna ganska nära ett riktigt värde. Jag vill minnas att vi haft diskussioner förut om felaktiga värden ... en orsak kan vara att de mätstickor man har i "burken" kan vara påverkade på något sätt.... så det kan vara värt och se om en "ny" burk ger lika stora variationer.