lea johansson

Medlem
  • Innehållsantal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Allt postat av lea johansson

  1. Tack! Riktigt bra tips⭐️⭐️? jag mår verkligen toooenbra på denna diet så vore kul att kunna verifiera ?
  2. Tack för input! Nyttig info?⭐️
  3. Ni som mäter ketoner i blodet, vilken mätare rekommenderar ni? Jag har sökt och får egentligen bara fram två st alternativ (iaf i Sverige). Nyfiken på ert val av mätare. Dyra är dem ju så vill gärna höra lite åsikter innan jag beställer. Har fastnat för detta och tycker det är otroligt intressant Jag såg lite gamla trådar men det kan ju ha kommit nyheter.
  4. TACK! det var en toppenbra förklaring
  5. Hej, inte på rak arm men kan kolla lite
  6. Hej! Som ny så finns ju många funderingar...detta kanske är självklart men jag kastar ur mig frågan iaf På LCHF så är ketos något vi kan komma i med vårt grundläggande kaloribehov (mycket fett osv men fortfarande kalorier) och med VLCD så krävs? om jag förstått det rätt, att man äter under 500kcal per dag.. är det skillnaden i vart kalorierna kommer ifrån som avgör att vlcd måste ligga på 500 kcal? För att de äter mer kolhydrater? Ketos är den gemensamma nämnare här...
  7. Tack! nyttig info. Bara för att utesluta- stickor för att mäta kolesterol är inget som är bra/nödvändigt/sanningsenligt utifrån att mäta sin mängd i blodet väl? Iom att så många parametrar påverkar etc.
  8. Mycket intressant artikel! Tack. Detta var nyttig info: Sjunker blodfetterna av nyttig mat? Omega-3 sänker ont kolesterol lika effektivt som vissa läkemedel, det visar en studie som också presenterades på hjärtkongressen ESC. Forskarna understryker dock att fler studier behöver göras. Helt klart är att omega- 3 har en mycket gynnsam effekt på fördelningen mellan LDL och HDL genom att öka förekomsten av HDL. Valnötter, rapsolja och fiskolja har därför en god inverkan på kolesterolet i blodet.
  9. Go afton! Vad är era tankar om att LCHF skapar hög andel fett i blodet? Denna kommentar hör jag ofta när jag pratar om LCHF (av de som inte äter detta) och de får det att låta negativt. Som jag förstår det att man tål mer blodfetter fast det är skadligt? Jag har scannat info och uppfattar att detta kan vara en höjning i början men sedan neutraliseras. Forskning säger att detta inte är ett problem. Nytt ämne för mig, kanske svårt att diskutera men är nyfiken om nån har erfarenhet?
  10. Jag gör så också, samma ofta på lunch och sen middag En favorit just nu (vet ej om det är perfekt då jag är ny Tonfisk i olja med majonäs, hemmabakat fröknäcke med kokosolja på, oliver, mozarella och avokado...haha, "förr" hade jag nog inte tänkt tanken men nu längtar jag till detta
  11. Ja, så är det ju. Olika funkar!
  12. Tack, det var skönt att höra Hamnade i en tråd där det var nästintill tabu men jag mår bra av det och det är gott!
  13. Intressant att du tar upp detta. Det har varit en del diskussioner Flera hävdar ju att proteinet (redan vid gränsen för vad som är "ok") hämmar eller rent av stoppar fettförbränningen ganska omgående (omvandlas till khl osv) så man ska hålla det nere.. Tar gärna erfarenheter kring detta. Är ny på LCHF och jag går ner stadigt, har inte märkt att ngt "stannar" vid för mkt ost eller mejeriprodukter osv- snarare tvärtom..
  14. Tack för inspirerande läsning Jag känner efter två veckor på strikt att min hunger är borta helt.. jag kan gå hela förmiddagen och till kvällen utan att äta- sån otrolig skillnad från innan då jag höll på att rasa av hunger innan 11.. men jag äter mina måltider (2st). Sjukt häftigt att det funkar
  15. Tack, det blir inga fler stickor här Känns ju bara helt onödigt! Menar du här att om man är frisk så är insulinpåverkan i detta skedet ingen fara men värre om man har sjukdom? Påverkas inslulinet genom att stiga alltid när ketoner är höga? Undrar om det finns en kurs i detta? Eller om Nån kan starta en workshop- jag trorr det vore inkomstbringande (dvs om ketonkroppar stiger i blodet, och man fortfarande har en frisk bukspottkörtel, då reagerar alphacellerna genom att utsöndra mer insulin, dvs det nedreglerar lipolysen, så att färre FFA når levern och därmed mindre ketosis/färre ketonkroppar i blodet!)
  16. Detta är väldigt intressant De här ketonstickorna..jag läser ibland att de är en bra fingervisning men ibland dissas de helt. Men de finns ju i alla fall att köpa.. SÅ vad indikerar då en hög röd färg? Något måste ju i alla fall ha skett i kroppen om den färgen inte fanns innan man började med LCHF? Att det är ketoner som man kissar ut har många svarat men är det ett tecken på att man bildar ketoner eller varför är det ens skillnad före och efter LCHF på stickorna? Vi är många som diskuterar och undra detta kan jag lova. Många källor här pratar ju om att de är bra som generell/grov indikering, givetvis behöver man annat senare men ska vi helt strunta i att ens kolla? Tar tacksamt emot kunskap om detta då efter lång granskning så är svaren ofta i opposition till varandra
  17. Fantastiskt bra! Yes, det stämmer med vikt osv- intressant men det känns bättre att handla "bra" mat än tidigare! Kul med förändring
  18. Tack, så GRYM info håller mig normalt förvirrad ännu mindre än igår
  19. Hej, om man ska räkna ut energibehov så specas ju protein, fett och khl i procent- hur mycket av varje räknar ni på inom LCHF? Kanske dum fråga men fastnade där
  20. WOW! Stort tack för väldigt tydligt och lärorikt svar! Ok, def vatten hittils.. exakt, mitt mål är att få igång processen där kroppen lever av fettdepåerna. Då är det bara att köra på och se vad som händer. Inga cravings alls faktiskt just nu.. men vi får se hur det fortlöper. Det där med smak av död råtta och tunga ben (vad kommer det av?) är ju inget man längtar till direkt..hehe. Man inser vetenskapen bakom allt, det är processer och mycket kunskap som ska till men överlag så känns det bra med god mat osv.