Gå till innehåll

stalvind

Medlem
  • Innehållsantal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Inlägg postad av stalvind

  1. Jo, vegetarisk paleo är ju så klart motsägelsefullt och jag är själv övertygad köttätare. Men de vegetarianer jag känner kan helt enkelt inte tänka sig att äta  döda djur. De äcklas av bara tanken och anser det moraliskt fel. Känner inte någon som är vegetarian av hälsoskäl faktiskt. Provade själv att äta vegetariskt för några år sedan. Mer som ett experiment. Två månader sen kände jag att jag krävde döda djur på tallriken igen. 

     

    Tackar för tipset om kolhydrater i focus så länge :)  

  2. Jag har ett par bekanta som vill gå ned i vikt, och jag skulle lätt kunna hjälpa dom med det om det inte vore för att de inte under några omständigheter vill äta andra djur...

     

    Finns det någon som lyckats med en vegetarisk variant av lågkolhydratkost? Någon som sitter inne med kunskap och tips?

  3. Träning med kettlebells har ju i regel det gemensamt med cross-fit och (olympisk) tyngdlyftning att det är mycket explosivitet inblandat. Per automatik så ökar ju då skaderisken eftersom teknikaspekten plötsligt blir än mer viktig och de krafter man utsätter sig för kan bli onödigt stora. Därmed inte sagt att man ska hålla sig undan dessa aktiviteter men om man vet med sig att man har kackiga leder, ofördelaktig biomekanik (benlängder etc som gör sådant som knäböj knepigare) så skulle jag i varje fall ha i åtanke just detta. Kort och gott att man sätter sig ned och funderar på vad man har för mål och om det finns några lindrigare metoder att uppnå dem.

     

    Ett mer specifikt perspektiv rör teknik. Gör man exempelvis en "swing" (har de något svenskt namn?) så är det inte ovanligt att lite för mycket fokus hamnar på axelmuskulaturen istället för att övningen drivs från höften. Dan John har tagit upp detta bra och jag har för mig att det finns klipp på YouTube om du letar (och om det är relevant). Mer crossfit-inriktad träning tenderar ju också att ha en massa lustigheter för sig som ur ett ledperspektiv, med fokus på hälsa, knappast är idealt, ex. "kipping". Man brukar ofta motivera det med att fokus ligger på högre intensitet vilket är - med trådskaparens terminologi - ren BS. Ju högre intensitet, desto mer fokus på utförande. Inte tvärtom. Vill man få en konditioneringseffekt à la "metcon" eller vad man nu vill kalla det så är A och O att man inte i onödan utför övningar som är biomekaniskt olämpliga. Ett exempel på det senare:

     

     

    Ur ett generellt perspektiv så är det sedvanligt fokus på balans som gäller, dvs såväl ur ett anatomiskt perspektiv som ur ett träningsuppläggsperspektiv.

     

    Det första berör balansen i den s.k. axelleden. Se över att du har MINST (absolut minimum och mer är i regel bättre som utgångsläge) lika mycket dragövningar som du har pressövningar. Uttryckt annorlunda, att bakomliggande muskulatur stressas minst lika mycket som framliggande diton. Konkret, pressar över huvudet balanseras med drag i vertikalplan, ex. latsdrag, pull-ups, chins. I det horisontella planet finner man motsvarigheten i bänkpress, armhävningar vs hantelrodd, sittande rodd etc.

     

    Först när ovanstående är kirrat så kan man börja snegla åt s.k. prehab/rehab till med L-flies, Kelso shrugs, kubanska pressar, face pulls etc. Tänk även på att alla de här ska tränas lätt och med felfritt utförande. Alltid. Punkt. Sikta mot högre reps à la 15 eller däromkring. Uttryckt annorlunda, kromade hantlar kan vara ens vän... ;)

     

    Det andra balansperspektivet utgår från träningsupplägg. Saker man då bör tänka på är hur träningsdagar överlappar varandra, ex. kör man axelpressar en dag och bänkpress en annan så finns det potential för mer vila att slå ihop dessa dagar...om det går. Repetitionsomfång kan också behöva ses över. Mer reps/lättare belastningar istället för färre reps/tyngre är i regel bra. Mer byggarcentrisk träning där man lägger fokus på muskeln och därmed naturligt kommer ifrån höga belastningar på leder kan också ses som ett sätt att balansera. Hur står det till med vilodagar? För frekvent träning kan också vara ett problem. Ett problem som för övrigt inte nödvändigtvis löses med infrekvent träning, även om det kan det, utan man behöver kanske istället få en bättre mix vad gäller stressorvariablerna (intensitet, volym, frekvens).

     

    Några andra knep, kan vara mer lågintensiv "cardio" helt enkelt för att oftare få ökad blodcirkulation. Många tänker bara på detta ur perspektivet "kaloriförbrukning" men det finns således en anabol effekt som i vissa fall kan vara av vikt. Mer genomblödning/blodcirkulation ger snabbare återhämtning. Vill man spinna vidare på detta kan man även prova sådant som vattenterapi där man i duschen växlar mellan kallt och varmt vatten. Det finns mer av den här typen men det får räcka så.

     

    Hoppas det löser sig!

    Jag brukar träna högst 1 timma i veckan fördelat på ett par, tre korta men intensiva pass. Alltid minst en dags vila emellan. Försöker lyssna på kroppen och kostar ofta på mig en extra vilodag. Hjärnan vill ha mer och hårdare träning. Jag mår så otroligt mycket bättre psykiskt av träningen. Men kroppen och speciellt axeln vill inte köra så hårt.

     

    Ska tänka på balansen mellan pull/push som du skrev om.

     

    Till våren ska jag köra mycket sprinting i skogen och då blir det väl knäna som kanske säger ifrån, men axlarna får vila då.

     

    Indian clubs ska va bra för axlar och handleder har jag fått för mig. Någon som har erfarenheter av sådana?

  4. Jag anser BMI vara ett ganska trubbigt mått för individen och det är väl egentligen ett mått tänkt för popularionen, har jag fått för mig. Men bara för skoj skull så räknade jag ut mitt BMI och det var 19,8. Väger 58 kg till mina 171 cm. Tror jag vägde runt 66 kg innan jag gick ned så jag har aldrig varit extremt fet. Men alla kilon satt runt magen på min för övrigt spinkiga kropp.

     

    Från 92 cm midja till 75 cm. Jag lovar att jag ser allt annat än undernärd ut. Som sagt: BMI är ett rätt dåligt mått på individnivå.

  5. Det är inget att vänta på :) Kör igång nu och prova dig fram tills du hittar någon träning du trivs med. Men ta det lugnt i början och lyssna på din kropp.

     

    Styrketräning med mycket basövningar som tar på stora delar av kroppen är fantastiskt bra!

     

    Jag bestämde mig helt enkelt att det var roligt att träna och då blev det det! Jag började träna funktionell styrketräning i korta, intensiva pass. Fick fantastiskt bra resultat snabbt! Mådde jättebra efter passen. Då blir det ju roligare att träna.

     

    Men att trampa flera timmar på en cykel medan på kollar på TV och tvingas lyssna på techno... Med uteblivna resultat. Nej, det blir inte roligare än en rotfyllning.

  6. Bra tråd! Själv har jag bara det där lilla sista kvar runt bilringen, men skulle jag stanna här så är jag ändå glad. Jag är normalviktig och mår bra. Men jag vill få bort det där lilla sista och se ut som jag gjorde förr när jag var smal, fast mer vältränad. Det kanske en del anser vara onödigt. Men det skiter jag i för att det är min kropp och mitt liv. 

     

     

    Själv ser jag fram emot mitt mål: Beach 2043, när jag kan gå och bada slank och frisk som pensionär. Om det finns några sjöar kvar som går att bada i då.

    • Gilla 3
  7. Hur länge har du ätit LCHF? Det brukar ta ett tag innan kroppen kan prestera som förr om man tränar intensivt. Märkte att jag tappade lite explosiv styrka i början men det reder upp sig efter ett par månader. Boken ger säkert utmärkta riktlinjer. Det enda som gäller är att man prövar sig fram för vad som passar bäst för en själv tror jag. 

  8. Sen jag gick från soffpotatis till hyfsad form upplever jag att jag kan äta mer kolhydrater, men sällan att jag behöver. Jag försöker lyssna på kroppen helt enkelt. Något jag var alldeles för stressad för att kunna förut.

     

    Ska tillägga att jag enbart tränar för mitt psykiska och fysiska välbefinnande. Jag är ingen idrotts- eller tävlingsmänniska.

     

    Oftast har jag rätt bra ork till ett hårt kettlebells-pass även om jag fastat i 16 timmar och inte ätit många kolhydrater under de senaste dagarna.

    • Gilla 1
  9. De flesta som inte tål mjölkprodukter tål smör bra, som jag förstått det. Sen finns ghee (stavning?) som är smör däran tagit bort allt utom själva fettet. Ska inte vara så svårt att göra själv, har dock ej provat.

     

    Förstod inte riktigt om det var att du inte tålde mjölkprodukter eller om det var att du inte ville äta animaliska produkter.

×
×
  • Skapa nytt...