Gå till innehåll

Rebecka

Medlem
  • Innehållsantal

    55
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Rebecka

  1. Jag stod en dag i fika-kön på ett kafé och tjuvlyssnade på två yngre killar bakom mig, där den ena tydligen har gjort en stor livsstilsändring, både gällande träning och kost. Sedan sade han något, som jag ofta tänker på, att hans kropp tål tydligen inte alla dessa kolhydrater ... och det var bara att acceptera och göra det bästa utav saken, det fanns liksom inga alternativ. Det är som det är. Och det är det värsta, att jag tillhör den skaran också ... men som ändå envetet vägrar inse det ändå!
  2. Såg minst sagt riktigt riktigt gott ut!!! :-D
  3. Heja heja!!! Vilken fantastisk tråd! Ser fram emot lite bilder på frukostarna i Thailand!
  4. ... så såg min jul ut ;-) tyvärr varar julen över flera dagar ... Noll karaktär här!
  5. Håller tummarna hårt! Känner igen mig helt i din text, ska bli spännande att följa!
  6. Tack för alla tips och råd! Ni är toppen! Precis som Johanna07 sade, det är chokladen ... inget annat (kakor, desserter, ostbågar, chips ...) ... Jag saknar inget annat, har inget annat sug/sötsug, tycker inte ens om smaken längre. Men den underbara chokladen ... ha ha ... Ska beställa magnesium-tabletter direkt, vem vet? Bristen kanske är orsaken till allt? Jag kan väl inte vara den enda med cravings för något? :-(
  7. Vilka toppentips!!! Ibland är man så inrutad på just en sak ... att man inte ser några andra alternativ! Tack!
  8. Godmorgon! Har ätit enligt LCHF i 1,5år, bästa initiativet någonsin! Men ... jag har fortfarande svårt att släppa chokladen! Tror det handlar om lite myspys framför tv:n under helgerna. Och choklad är så underbart gott! Det handlar om 70-90% choklad. Tyvärr har jag inga svårigheter att få ned en hela kaka med 90% choklad. Tyvärr. Genom denna last vägrar de sista 4kg lämna denna kropp. Jag är egentligen mätt, men, det är svårt att stå emot en fredagskväll ... bra film ... och chokladen vid sidan! Ibland försöker jag att brodera framför tv:n, så då är både tankar och fingrar upptagna med annat ;-) Ska jag ugnssteka bacon istället - så de blir som chips? (Försökte på färdiga baconchips, det gör jag aldrig om!) Tänker inte heller byta chokladen mot nötter, då får jag i mig en hel påse av dem istället ... Andra tips? -Rebecka
  9. Hur går det för dig? Kom du igång som du tänkte? :-) Min ständiga motivation är en gammal bild ... från min max vikt genom åren ... så att jag håller mig på mattan (sockerberoende ...). Behöver tyvärr en ständig påminnelse :-(
  10. Jag älskar detta recept, enkelt och oerhört gott (hade dessutom i två vitlöksklyftor ...) --> http://56kilo.se/majonnas-pa-minuten.
  11. Jag är nyfiken på fortsättningen! Hur känns det i kroppen? Huvudet? Koncentrationen? ... Berätta! :-D
  12. Tack för alla era kommentarer och tips!! Jag måste ha frukost, annars blir det ... annars hade jag inte velat vara patient hos mig själv. Tyvärr är den redan 05:00. Har nu provat äggmjölkskaffe ( ;-) ) plus ytterligare ett ägg vid sidan med hemmagjord majonäs till frukost, jag tror att jag kommer att stå mig hela 8,5h! Jösses ... (Är det så illa?) Jag får tyvärr sällan förmiddagsfika. Tyvärr. Så det går inte att räkna med. Och lunchen blir i bästa fall halv två. Sista semesterdagen imorgon, så på måndag är det upp till bevis! Får kanske koka ytterligare ett ägg och kasta i mig vid akutläge... i värsta fall :-) Jag har svårt att finna ett bra frukostalternativ. Risken är stor att jag överäter då mycket är så gott ... ;-)
  13. Tack för ditt stöd! Imorse blev det en riktig MBC (saknade dock mitt råa ägg i ...) med två kokta ägg vid sidan och hemgjord majonäs. Mums! Blir spännande o se hur jag står mig idag! Är lätt mätt, skönt att inte vara övermätt - mitt ständiga problem. Att inse att det är normalt att vara lätt mätt/lätt hungrig. Så mycket psykologi bakom!!!
  14. Du menar ett tillagat ägg vid sidan? Eller ytterligare ett i kaffet? :-)
  15. Tack för alla snabba kommentarer!!! Problemet är att jag gärna överäter alla former av yoghurt (portionerna blir bara större och större .. och större ...) o jag avskyr äggröror egentligen .... Sedan köpte jag boken LCHF på riktigt, som föreslog MBC som frukost när man nått en viktplatå (vilket jag har). Jag vill minimera alla mjölkprodukter, och inte tillsatta mandel/kokos/hasselnötsmjöl mm. (dvs undvika alla typer av bröd, gröter ...). Men ett, två ägg tillsammans med kaffet är kanske en bra lösning för mig? Överåt mig även på paprika-smörgåsar med ost ... Jag har ett stort problem, att det som är så gott ... ökar både i storlek och volym, och bestäms därmed inte längre utav hunger. Jag behöver stränga mått innan jag lärt mig normal storlek/känna mättnad.
  16. Det får bli morgondagens försök: öka kokosfettet samt ett kokat ägg vid sidan. Tack för tipset! Jag experimenterar med frukosten nu under semestern. Vågar inte när det är dags för arbete igen! :-/ Tack för tipset!!!
  17. Godkväll! Tänkte ta mig friheten och göra en avstickare på denna tråd, istället för att skapa en ny. (Hoppas det är ok!) Jag har gjort en variant på MBC två mornar i rad. Innehåll: ca 2,5 dl kaffe, 1 rått ägg, ca 1 msk kokosfett, ca 2 msk fett (smör) + önskade kryddor. Men jag blir hungrig efter två tre timmar!? Mitt mål är nu att minska i vikt, men hur gör ni? Poängen är att jag skall stå mig på detta från 05:00 till 13:30 (lunch) - detta kommer att bli ... Ett helvete? Hur klarar ni detta?! Mitt arbete går före min vikt, men jag kanske skall ta något till detta, eller? Men enligt tips från duktiga LCHF-are skall jag klara mig på detta till lunch ... Men, hur?!? Skall jag lägga i mer fett? Hjälp! Aj... Dessutom hamnade den i helt fel tråd ... Får skylla på trötthet. :-(
  18. Min IBS blev bara värre och värre. Det var då dags att göra något åt situationen - då jag vägrade äta medicinerna läkarna skrev ut. Jag har aldrig ätit så varierat som nu med denna kost! Skulle aldrig någonsin gå tillbaka ... Dessutom är jag på god väg o bli av med mitt sockerberoende, vilket jag är oerhört stolt över! :-) Att jag har gått ned tolv kg är enbart en bonus.
  19. Sitter och frukost-funderar ...

  20. Har följt mångas historier och irritation över viktplatåer, och nu har även jag accepterat att jag har fastnat på en sådan. Fastande egentligen redan i april? Mars? Men det tar alltid ett tag att inse det, och att vilja förstå att man faktiskt har fastnat. I bakhuvudet har jag vetat det sedan länge (som sagt, månader) som jag fastnade, men, jag hoppades att "kroppen ville väga xx kg" egentligen. Men sanningen är att jag har fastnat. Jag fastnade på en platå, och har sedan länge förnekat det. Jag är medveten om många av felen, har säkert omedvetet glömt ännu fler sk. "fel". Men jag tänkte nämna några av dem, någon annan kanske känner igen sig? - Semestertider. En vecka utomlands, oj oj oj ... Åt glass minst en gång per dag. Alkohol en gång per dag. Desserter i mängder (och då menar jag inte sk. LCHF-vänliga sådana!) ... Släppte verkligen på alla tyglarna! Behöver jag verkligen nämna hur magen mådde/mår? - Jag har fuskat minst en gång per vecka med LCHF-ovänlig desserter (detta har jag skrivit om tidigare ovan). - Alldeles för stort intag av mejeriprodukter för min egentliga önskade viktnedgång, alltid grädde eller mjölk i teet, två gånger per dag? Turkisk yoghurt till frukost, i alldeles för stor mängd ... - För stort intag av nötter och bär (varje dag, till frukost) och kvällsmys. - För stort intag av choklad, även om det är 75-90%, dagligt intag är inte att rekommendera. Tyvärr. - För stora portioner generellt. - Äter för snabbt, magen hinner inte signalera mättnad. Jag tror det var allt. För att vara ärlig, det är inte konstigt att jag har ökat två kg istället. Tyvärr. Att jag befinner mig på en platå, är egentligen bara förväntat. Jag älskar att få saker bevisat (och elektronik!), så jag köpte en ketonmätare via denna sida. Jag tog ett fastevärde på 1,1 imorse. Detta är efter en veckas semester och försök till återhämtning (en vecka). Introducerade även MBC imorse, inklusive ett ägg, förvånad över hur gott det var! Skall nu under semestern se hur länge jag står mig på det. (Problemet är att jag äter vanligen frukost kl. 05:00, och lunchen är i bästa fall kl. 13:30). Ska även se om jag lyckas med appen ShapeUp. ;-) Vikt: 65,7kg. Lägsta vikt under våren: 63,2kg. Längd: 169cm. Problemområde: låren. IBS borta. Nu skall det ut o njutas i solen! /R.
  21. Köp boken LCHF på riktigt av Monique le Roux Forslund, där finns ett fyra veckors schema klart att följa :-D
  22. Aha.... Så de har blandat en egen smaklig blandning? Det måste jag prova!! Tack!!
  23. Hej hej! Har försökt vid fika-bjudningar bjuda på hembakat, utefter olika lchf-recept med antingen stevia eller sukrin i. Men, smaken är vidrig! Vi har fått slänga en hel del, det går inte att äta! Är det någon som sitter på en ultimat blandning av dessa, eller förslag på ett helt annat sötningsmedel? :-) /Rebecka
×
×
  • Skapa nytt...