Gå till innehåll

Vale

Medlem
  • Innehållsantal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

17 Bra

Om Vale

  • Rank
    Nyanländ
  1. Jo, ugnsrostade grönsaker/rotsaker funkar faktiskt hyfsat bra, min svägerska gör ofta det. Inte helt optimalt till vin, men det funkar (jag dricker alltid vitt vin till fisk). Grönsallad köper jag nästan aldrig, för så fort man vänder ryggen till så blir den dålig/rutten/brun/svart/sladdrig/slemmig. Och morötter som man köper friska och fina och lägger i kylskåpet: när man sen efter en vecka skall ha någon morot så är den alldeles sladdrig! Urk! (Jag handlar allra högst en gång i veckan, men ofta bara varannan vecka.) Nej, man jag avser göra det. Skall inhandla nästa gång, sen få
  2. Jag får tacka de intresserade för uppmärksamheten av tråden! Vad gäller sötman i vitkål så framträder den väldigt tydligt om man gör vitkålsmos – jag gjorde faktiskt det just idag. Det är inte stärkelsen som gör det, utan det är sockret i vitkål (de där 4-5%). Potatismos, som ju har mycket stärkelse istället, känns inte tillnärmelsevis lika söt. Idag åt jag vitkålsmos till smörstekt torsk. Vardera saken för sig var utmärkt, men den rätt kraftiga sötman i vitkålsmoset passar ju inte fisken något vidare! Mitt största problem med LCHF är att jag har hittills inte hittat någon vettig ers
  3. Helt ok att tänka så, fullt förståeligt. Men för min del så vill jag gärna förstå hur saker är och fungerar och består av. Jag har inga som helst problem med vikten, har aldrig haft det, men jag har knaprat statiner och blodtryckssänkande i 11 års tid! Det har jag dock slutat med nu, men det kräver nog en viss omläggning av kost, och jag intresserade mig därför en smula för metabolism och LCHF. Läste en hel massa på diet doctor, och lyssnat på några föredrag. Blodådror tycks inte må så bra av för mycket socker i blodet. När jag läser vissa forum om LCHF får jag tyvärr vissa vibbar om en s
  4. Tvivlar på det! Kolla blomkål: 2.6 g kolhydrat varav 2.7 g socker!! Kolla kålrot: 6.1 g kolhydrat varav 6.8 g socker!! Etcetera... Hur kommer det sig att ingen av er "gammelrävar" har reagerat över detta tidigare?
  5. Ah, äntligen ett seriöst svar! Enligt Fineli är alltså andelen kolhydrater 4.1%, och 100% av dessa kolhydrater skulle alltså vara sockerarter! 4.1% socker i ett baslivsmedel är ju knappast lite. Läsk/juice har 10±1%, vilket förvisso är betydligt mer, men 4.1% är märkligt mycket för något man äter mycket av. En rejäl portion av vitkål om 250 gram skulle således ge mig ca 10 gram socker! Jag är forfarande förvånad att kolhydraterna i vitkål skulle bestå av bara sockerarter – jag hade förväntat mig stärkelse för en betydande andel, som i potatis. Vad gäller Livsmedelsverket är dera
  6. Jag ser inte att den ger något besked alls om sackarider/sockerarter!
  7. I Livsmedelsverkets databas finner jag information om näringsinnehåll för vitkål: http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/370 Där framgår det att andelen kolhydrater är 4.7% och att andelen sockerarter är 5.7%. Är inte det väldigt ologiskt? Socker är ju kolhydrater, så hur kan den totala mängden kolhydrater vara mindre än mängden socker? Att vitkål skulle bestå av 5.7% socker låter rätt extremt! Något måste väl vara fel här?
×
×
  • Skapa nytt...