Titanium

Medlem
  • Innehållsantal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Titanium

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Skaraborg
  1. Jag äter alla sorters kött - fisk, fågel, kossa, gris. Till det har jag Brysselkål, sparris, broccoli, blomkål. Och alltid fett, ca 150-200g. Det kan vara bearnaise eller liknande fisksåser, eller bara en riktig klabb med smör. Ovan är en gång per dag. Ett par ggr per dag tar jag kaffe eller te med kokosfett eller äggmjölk eller båda. Enstaka gånger grädde. Käkar även ägg o stekfläsk när andan faller på och jag inte fått i mig nog med kalorier. Eller några kokta ägg och sill. Brukar landa på ca 10-20g kolisar/dag. Visst äter jag annat men så ser väl vardagen ut. Grädde och ost äter jag när jag måste få i mig mycket energi (jobbar tungt periodvis) När jag vill tappa lite fett så håller jag ner på mejerier, inte för att de i sig påverkar fettförluster men för att de är energitäta och man får väldigt lätt i sig massor med kalorier som liksom inte syns. Jag tror även att alla de här ersättninggrejorna för socker o stärkelse kan vara en kalorifälla (typ LCHF bröd,sötningsmedel,choklad m.m) Samma gäller för bär o frukt. Släpper man på med kolisar så blir kroppen anpassad mer till fettdrift men ska man vara så att säga i ketondrift måste man vara noga. Slarv bara en gång! Kluddar ur ketosen i en vecka direkt, med utebliven fettförlust. Tar man överskott med protein blir det samma effekt. Känner du dig sugen, så fundera på om du vill äta några kokta ägg. Är svaret ja så är du hungrig, dags att äta. Är svaret nej är det bara sug som sitter i huvudet. Då kan du ta kokosfett i te eller kaffe om du inte kan hålla sig. Eller träna lite, så brukar det släppa. Äter jag noga förekommer inte sug alls, äta blir som många säger nästan valfritt. Jag håller periodisk fasta någon eller ett par ggr i veckan. Men var noga med att inte få i dig för lite kalorier heller. Då blir jag yr, matt, trött, omotiverad. Till skillnad mot när man äter tillräckligt trots kaloriunderskott på dygnet, då är jag ett mirakel av energi. Får jag inte i mig protein så det räcker genom kost så tar jag pulver (Body Science Whey 100%, Naturell: Fri från aromämnen och sötningsmedel.) Nu blev jag visst långrandig, hoppas det var något som hjälpte
  2. Hej Lider också av Ulcerös kolit men är nu också symtomfri Är 40 och jag tränar ca 6 ggr / vecka är 183 och väger ca 88kg. Vad man tål i protein är nog ganska idividuellet, personligen märker jag av om jag får i mig straxt under 2g/kg. Då lägger jag på mig vätska och mår som på kolisar. Jag har inte någon vikt i fett som måste bort men om du önskar det så skulle jag nog börja på 1,5g och sedan testa uppåt. Det kan nog finnas risk att det saktar din fettförlust annars. Sedan tror jag nog det spelar roll vad du tränar, kör du massiva mark/bänk/knäböj - pass så kan du nog behöva mer, lätt jogging 3 ggr i veckan kanske lite mindre. Dufvas råd är nog också rätt tycker jag.
  3. Jag undrar om ister är härdat eller inte. Om det inte är det så borde det vara brilljant att äta men det skrivs och talas inte så mycket om det. Hittar inte något riktigt klart svar när jag googlar. Någon här inne kanske vet. Enligt paketen är det 100% fett men har de "kladdat" med processen som de har gjort med "silverpaketen" med cocosfett? Tar man ister ur kylen är det ju mjukare än smör, men det kanske inte säger något? Här är en länk med det istret de har i affären här. Jag lyckas inte lista ut något om processen på paketen och min danska är lite dålig för att maila tillverkaren. Det kanske finns bra ister att köpa över nätet? Jag har sett att många smälter själva och använder, men det kanske går att hitta ett köpt bra ister också? https://www.citybutikerna24.se/pc-7241-557-ister.aspx?rtl=%3ftxtSearch%3dister
  4. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5416729 Ny studie visar att det är faktiskt är farligt att röka, supa, och äta osunt! Kan nu tydligen också kopplas till stroke i unga år. Ett par citat: "– Vi är förvånade över att riskfaktorer och livsstil har så stor betydelse även hos yngre som får stroke" "Det var över hälften som rökte, nästan hälften som hade högt blodtryck, hälften som var fysiskt inaktiva, var tredje hade höga blodfetter, var femte hade fetma och en tredjedel hade hög alkoholkonsumtion" Tydligen är man från strokeförbundet hedervärt ute och föreläser om "sjukdomen bland annat för att informera om farorna med rökning och alkohol." Man undrar, vad hände med kosten? Jag tycker mig känna igen fenomenet att det är givetvis är rökning och alkohol som ska bort. Men hur kan man hela tiden missa att börja informera yngre om att det är lika farligt att äta sådant som tar livet av dig lika snabbt. Hoppas myndigheter också tar till sig av information och forskning och slutar att ge råd till befolkningen som tydligen tar livet av dem . De flesta tror jag ännu är ovetande om en viktig del av lösningen, liksom jag innan jag hittade rätt kosthållning, men inte fick jag den vetskapen av sjukvården, där jag gått i 20 år som kroninskt sjuk patient. Vi skulle med all säkerhet bli ett friskare folk om vi inte ovetande hävde i oss kemikalier och socker som basföda. Sprid ordet !!
  5. Om du tränar tungt kan det vara bra att komplettera, skulle i så fall rekommendera att ta det direkt efter träningen när kroppen har behov. Beroende lite på varför du äter lågkolismat, tänk bara på att inte gå för högt i mängd då protein kluddar till ketosen, på mig blir det lite som när jag äter kolisar, lägger på mig vätska och går upp i vikt. Tror att överflödigt protein ombildas till glukos av levern. Av egen uppskattning tror jag det är överdrivet med mer än 1,5g/kg kroppsvikt, Har ätit mer men det gör ingen mer nytta. Kanske under en kortare period då man kör sinnessjukt tungt och stora muskelgrupper. Detta proteinet är ok om man tar med pris i beräkningen, ta naturell som ej innehåller aspartam o sån skit. http://www.mmsports.se/Body-Science-Whey-100-1kg.html
  6. För oss som upplever det är det ett bra tecken på att kroppen är i ketos, det försvinner efter någon(ra) vecka(or). Är man inte så strikt och sedan minskar kolisarna brukar det komma tillbaka igen. Det är nog bara bra att dricka mycket då jag tror att kroppen gör sig av med mycket vatten. Glöm inte att fylla på med extra salt. Själv svettas jag klart kraftigare vid arbete och träning när jag kör strikt, brukar fylla på med vatten och salt innan om jag kan, annars mår jag lite kass efteråt. Jag dricker upp mot 3 liter per dag.
  7. Har haft svårläkt Ulcerös Colit och IBS 20 år och jag har nog också fått alla tänkbara råd och tips minst 10 ggr. Blivit runtskickad i vården på dussintals utredningar och lika många medeciner. Inget av dem har fungerat. Har levt med kraftig anemi och hemska smärtor i mage och leder, men jobbat och försökt ändå. Man vet ju inget annat och det blir ett normaltillstånd med tiden. Men det sliter väldigt hårt på kropp o själ. Med LCHF har jag nog nu för första gången sedan jag var ung, fått provat att känna hur det kan vara att inte ha ena foten i graven större delen av tiden. Jag skulle nog råda de sjuka som vill prova att köra en strikt LCHF från start, och sedan med tiden prova sig fram med annan mat. Jag kan ärligt säga att de små obehagen som finns med omställningen är ingenting jämfört med hur livet är med ovan nämda krämpor. Så det är bara att köra igång Till Hellen m.fl. Ge detta en riktig chans, vi är fler som stått vid avgrunden och inte orkat mer.. Ge upp är dock ett kass alternativ Svarar gärna på frågor om någon är intresserad.
  8. Hej Jonas. Jag tränar hårt och äter strikt LCHF sedan några månader. Tränar mycket styrka, ofta med hela kroppen inblandad och jag tömmer troligen musklerna på glykogen väldigt ofta. jag har inte provat att fylla på kolhydrater enligt dina råd än, utan vill köra strikt ett tag till innan jag börjar "mixtra". Jag mår bra och träningen funkar fint. Min fråga är: Om man kör kroppen tom på glykogen och inte fyller på och sedan fortsätter träna tungt flera dagar i rad, som jag gör nu. (4-5 dagar styrka 1-2 dagar kondition/vecka) Jag jobbar även fysisk i mitt jobb. Då borde levern inte hänga med att tillverka glykogenet och nivåerna i musklerna blir ganska låga till slut. Är det någon riska att forsätta köra hårt ändå? Vad händer med muskler i arbete med mycket låga glykogennivåer? Visst går det tyngre och det ger säkert överträning med tiden, viljan att träna övervinner ju dock ofta vilotankarna. men jag upplever att styrkan finns trots mängden träning.
  9. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5402250 Jag måste få säga hur otroligt olyckligt jag tycker det här är. Man blir uppriktigt ledsen. Barn som är i åldern 15-24 år ska man väl inte börja skära i innan andra vägar är provade till sista möjlighet? Som jag hört är väl knappast kirurgi riskfritt i det här fallet heller. Vad blir den långsiktiga effekten på det här då? Dessa barn ska kanske leva i 60-70 år till med en mage som bara får ner två deciliter mat (enligt artikel). Borde inte åtminstone några av de 450 opererade år 2011 kunnat hjälpas med någon form av koständring. Vad har hänt sedan 2005 då bara 52 i denna kategori opererades? ca 400/år fler på bara 7 år. Operation ger ju inte heller alla det andra fördelarna av bättre hälsa, med bra kost. Hur får man stopp på den här trenden? Vad kan man göra för att få en omfördelning av vad jag antar är en rätt ansenlig summa pengar på ej nödvändig kirurgi, till forskning och utbildning av kostrelaterad "medicin" istället. Jag är säker på att många här inne har bra erfarenheter av koständringar, liksom jag själv. Tar gärna emot kommentarer på vad jag kan göra för att påverka fler åt rätt håll?
  10. Titanium

    LCHF och kreatin

    På mig ger kreatin positiv effekt, tränar hårt och äter strikt LCHF. En bra kreatinmonohydrate-produkt som innehåller 99,9% tror jag inte det finns något Kh problem med. Jag upplever inget problem alls med detta i samband med LCHF. Tror att den vattenbindande effekten är försumbar. Den stora "boven" här är Kh. Jag måste även hålla med Larz om att ta det lite lugnt med träning några veckor när kroppen ställer om. Det är alltid bra att träna men man ska nog inte köra fullt. I ditt läge skulle jag nog träna lagom så det känns skönt i kanske 6 veckor, sedan kan du nog pressa på och starta med de tillskott som behövs vid hård träning. Vi hård explosiv träning finns det nog anledning att ta kreatin då det är svårt att fylla på med via mat, och musklerna använder Kreatinmotorn. Men inte vid lägre intensitet.
  11. Jag tränar och äter nog ganska likt dig, har också kört LCHF ett par månader på liknande kolhydratnivåer. Upplever också att under perioder med maxpuls finns inte "toppen" kvar som innan på högkolhydratkost. Däremot börjar jag nu känna att det finns en rejäl kraft i musklerna nu vid vissa pass. Märks tydligast vid riktigt tunga övningar på ben och rygg mm. Jag tror inte att vi behöver tillsätta några mer kolisar då vi kör mycket på kreatinmotorn, men det tar ju lite tid att öva upp kroppen på nytt bränsle antar jag. Det verkar som det börjar lossna för mig nu, så jag tänker hålla i med LCHF. Hursomhelst så väger det allmänna upp för de små förluster man gör i träningen tror jag. Jag känner mig stadig och stark i kroppen fast jag tränar väldigt hårt, visst är man sliten men inte på samma sätt som innan. Jag jobbar även mycket med kroppen till vardags och det känns också mycket bättre än innan. Det är nog bara att hänga i. Tror det är lite tidigt att börja mixtra med extra kolisar än. Jag ska nog ge kroppen några månader till att ställa om ordentligt. Annars kanske det blir lite oordning i systemet.