Gå till innehåll

Ullan73

Medlem
  • Innehållsantal

    38
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Inlägg postad av Ullan73

  1. 1 timme sedan, Fundersam sade:

    Jag har testat VLCD och önskar jag låtit bli!

    Det är möjligt att kroppen kommer i ketos men det blir också  jojo-bantning, särskilt om man "testar" flera gånger. Det är frestande men man går upp igen eftersom det också blir kaloribantning. Har man väl börjat jojo-banta påverkas ämnesomsättningen negativt. 

    För mig känns idén på att ta in VLCD som ett tankemönster som behöver brytas och bytas. Vet inte om frågan gäller dig själv och om du har bantat tidigare? Om så är fallet går man ner ganska fort med kaloribantning de första gångerna (därefter kanske inte alls). LCHF/keto kan vara en lektion i tålamod innan det händer. Håller med flera skribenter, fasta är det enklaste, säkraste, billigaste och har hälsobefrämjande effekter på kroppen. Tar du VLCD är risken att du triggar din hunger - skall ofta tas flera gånger dag och innehåller dessutom ofta socker.

    Exempel på det "fräscha" innehållet:

    https://www.allevo.nu/product/vlcd-smoothie-strawberry-blueberry-20-pack/

    Efter att ha läst era/dina kommentarer så ska jag låta bli VLCD!! Har tamesjutton jojo-bantat i hela mitt liv och nu får det vara nog. Tack för att du fick mig på rätt bana igen!!
    Ska fortsätta med LCHF och 16:8. Tack återigen 🙏

    • Gilla 4
    • Tack! 2
  2. 12 minuter sedan, Zepp sade:

    Aså pratar vi sådana måltidsersättningar som är vanliga i handeln och som är tänkta att leda till att de ersätter hela måltider men ger väldigt lite kalorier.. så uppregleras hur som helst fettförbräning/ketos.

    Ja, det är sådana man kan köpa i handeln, som jag refererar till.

    Läste, precis som du skriver,  att man även hamnade i ketos efter några dagar med måltidsersättning. Kroppen ställer in sig på svält, vilket är förståeligt, men skillnaden är kanske att om man äter LCHF, när man avslutar drickandet, så fyller man inte på med kolhydrater och socker, och därför lagrar kanske inte kroppen fett, när den väl får riktig mat i sig.

    Eller har jag fel?

  3. 4 minuter sedan, Zepp sade:

    Dvs jag kommer således här in på den mentala kontexten.. dvs det finns fucking ingen anledning förutom sociala sådana, typ farmor/mormor att dra i sig/buffra upp med en massa snabba kolhydrater.

    Så sant!! Det finns faktiskt ingen anledning alls till det 👍🏻👍🏻

    • Gilla 2
  4. 17 timmar sedan, kickilotta sade:

    Många följer Martina Johanssons blogg.

    Hon har mycket bra och intressanta tankar om träning, vikt, kost o hälsa. Där kanske du hittar något som kan vara till nytta för dig

    Tack för tipset. Har lagt till den bloggen som favorit nu 👍

    • Gilla 2
  5. 13 timmar sedan, Zepp sade:

    Beror på var du läst det.. gäller för övrigt "strikt LCHF" oxå!

    Så nu skall jag försöka reda ut lite olika grejer;

    LCHF är som det står för, dvs först o främst Low Carb och sen High fat, dvs till skillnad mot standardkosten så som den rekomenderas vara cirka 50-60 E% kolhydrater.

    Iallafall så vi som brukar tala om LCHF brukar säga att LCHF börjar vid cirka 20E% kolisar och cirka 60-75 E% fett, cirka  10-20 E% protein, i själva verket så är proteinet konstanten i födan.

    Kolhydrater och fett bidrar med/utgör själva energin!

    Dvs vid cirka 20 E% kolisar så tangerar man där  det som läkarna kallar för ketogen diet, dvs det är då de börjar kunna mäta ketoner i blodet.. för någon som drar cirka 2000 Kcal landar vi  på cirka 100 gram kolisar per dag!

    Iallafall pratar vi sen "strikt LCHF" så är det litta samma som "strikt ketogen diet", Atkins induktion", lite andra sådana epitet, det är då man börjar prata om max 20-25 gram kolisar per dag och upp till 80 E% fett.

    Under det kolisintaget så heter det UFO, egentligen "under fem om dagen", vilket i princip är omöjligt, oså blir man som ett UFO för man äter inget som andra gör, mest kött och fett!

    Och då finns det de som pratar om Carniovorisk diet eller Nollkolhydratdiet.. låt dem hållas, för det är i princip omöjligt för även kött innehåller iallafall upp till 3E% kolhydrater i forma av intramuskulärt glykogen samt glycerol från fettsyrorna!

    Och nu skall jag prata om mejerier.. tyvär så är det som så att det finns folk som när de börjar med LCHF tror att de skall äta mejerier feta sådana morgon middag kväll, det är fel!

    Utan det är som så att när man använder mejerier i sin matlagning så skall det vara utav den fullfeta varienten, dvs man skall äta lagad mat, inte leva på mejerier!

    Oså måste jag ta upp det här med protein, dvs LCHF är ingen köttdiet per se, man kan vara vegetarian oxå.. dvs det finns de som går över till att äta mer kött/fisk/fågel/ägg.. det var fettet man skulle öka på, dvs man bör äta normalt med protein, det är konstanten, det är essentiellt vilket kalorierna oxå är men de varierar mer beroende på vikt, ålder, kön, lite annat.

    Osen så vill jag slå ett slag för strikt LCHF, dvs man äter bara riktig mat från råvaror och som man lagat till själv!

    Macronutrienterna kan variera, likaså kalorierna, man får lov att fundera ut lite själv var man behöver lägga sig för vad mål man har!

    Iallafall så säger en bild mer än ord;

    LCHF-mat

     

    LCHF-mat

    https://www.dietdoctor.com/se/lchf

    Det är som regel inte så himla komplicerat som det låter, utan det är förklaringarna som är komplicerade!

    Dvs när man börjar med E%/näringslära/homeostas/allt möjligt annat!

    :) 
    Då känner jag att jag gör helt "rätt" eftersom jag inte överäter mejerier utan gör som du skriver, använder fullfeta produkter i min matlagning samt att fettet utgör största delen av min fördelning av dagen 👍

    Och jaaaaaa, bilderna säger mer än ord. Det ser så fräscht och gott ut!! 🙏

    Tack för ditt svar!!

    • Gilla 2
  6. 12 timmar sedan, Zepp sade:

    Bra fråga.. muskeluppbyggnad tarvar energiöverskott, viktnedgång tarvar energiunderskott!

    Och hur går då detta ihop med LCHF?

    Jaa.. altså, som jag skrev först vill du bygga extra mycket muskler så gäller det att äta oxå, gärna  snabbt tillgänglig energi i form av snabba kolhydrater!

    Iallafall.. om man fått för sig att man skall träna på LCHF.. så är det altså ingen dum ide alls. för det signalerar att du vill behålla musklerna, eventuellt oxå lägga till lite  nya, dvs det är med LCHF som med bantning, man tappar hur lätt som helst proportionerligt av olika vävnadstyper.

    Men styrketräningen stimulerar extra proteinsyntes i dina muskler.. som motverkar att du tar ut av musklerna när/om du går ner i vikt.

    Idealet är såklart en kombo av styrketräning och Cardio, dvs det gäller för de flesta oavsett vad de äter, Cardio bevarar din kondition/din syreupptagningsförmåga/din laktat metabolism/höjer ditt VO2 max!

    Dvs du kan få snabbare resultat om du kör det ena eller det andra vad du nu vill uppnå.. grejen är  att sådant sällan visar sig snabbt på vågen eller muskel/löp-resulltaten.. däremot så kan det vara avgörande för din hälsa på längre sikt.. på j*vligt lång sikt!

    Aså  sen till det där att man måste äta en massa kolisar både före och efter träning.. for sure, det gäller elitidrottare, sådana  som är påtänkta för landslaget eller strax därunder!

    Dvs de tränar  på så hög nivå att de förbränner en massa glykogen, pratar vi motionärer så har de knappast  kapacitet/syreupptag för detta!

    Tack för ditt svar!! 
    Det är en djungel, träning och kost, känner jag. Men du förklarar väldigt bra :) 

    Det låter som om jag är helt rudis gällande träning och kost men det är jag inte. 
    Känner bara att jag vill lära mig mer - mer om hur kroppen regerar vid olika tillfällen/träning och vid tankning av olika sorters bränsle till den. 
    Som jag sa, jag mår riktigt bra av LCHF kost och känner att jag har massor av energi och viljan till att träna har ökat markant. Från att varit, där många andra med mig,har varit p.g.a. stress, så känner jag att jag sakta men säkert håller på att hitta tillbaka till glädjen med mat och träning igen - vilket känns jätteskönt!!

    Så summa sumarum - det är bara att fortsätta med min träning på LCHF kost :) 
     

    • Gilla 2
  7. 22 minuter sedan, Elinor sade:

    Ja, Kostdoktorn har svar på det mesta!

    Det enda jag tänker personligen dock, är att det blir mycket svårare att bygga muskler om man samtidigt försöker gå ner i vikt. Kroppen är mindre benägen att bygga muskelmassa om man inte kompenserar för träningen med extra mat. Men det betyder ju inte att du ska strunta i styrketräning, bara var medveten att muskelutvecklingen går långsammare om du inte äter ordentligt.

    Kolhydrater är typ fuskbränsle så man orkar längre, men käkar man LCHF så får man bränsle från fett istället. Är förövrigt en nackdel att inte vara fettadapterat vid t.ex långa maratonlopp, eftersom man inte kan stanna och käka en massa kolhydrater så fort man blir trött. Då är man rätt körd när energin är slut, medan en person som lärt kroppen att hushålla med kolhydrater och bränna fett kan fortsätta springa i all evinnerlighet.  

    Du behöver protein för att bygga muskler. Vad gäller mängden protein per dag och kilo, så råder det delade meningar kring det tyvärr. All tycker lite olika, även LCHF förespråkarna/experter. Önskat det fanns en formula som typ alla höll med om, så jag slapp noja kring om jag äter tillräckligt med protein 😫

    Håller med dig - tänk om det kunde finnas enad formel för detta :) 
    Jag är ute efter att gå ner i vikt så det är mitt första mål, och samtidigt tränar jag styrketräning och även kondition . Känner att bygga muskler, det får bli allt eftersom.
    Allt detta, viktminskning och träning får ta den tid det tar. Jag var bara nyfiken på hur detta gick ihop 👍
    Eftersom jag är ny inom LCHF  och är "skolad"  att man inte ska äta mycket fett utan att man kan/ska äta "lite av allt"  så blir detta en konflikt i min skalle. Men jag vet nu att fettet används som energi/bränsle och jag är glad att jag känner mig så pigg. Mycket piggare och mer energi än när jag åt kolhydrater och socker. Har alltid blivit intutad att man måste äta kolhydrater innan och efter träning för att det ska ge effekt - så därför blev det  konflikt i min skalle IGEN, när jag nu dragit ner kolhydrater ca 20g/dag.

    Men jag ska köra vidare och träna och äta enligt min nya livsstil, som jag hoppas och vill ska bli bestående :) 

    • Gilla 3
  8. 1 timme sedan, Ullan73 sade:

    Jag har nu kört LCHF i en månad och tränar även styrketräning. Det funkar jättebra och jag känner att jag har ork och styrka att utföra alla mina övningar.

    Men nu till min fråga..
    På nästa varje forum för träning så står det att man ska fylla på med kolhydrater både innan och efter träning, vilket är lite knepigt när jag nu nästintill har tagit bort alla carbs.
    Hur funkar detta med LCHF? Går det att bygga muskler när man kör det? 
    Just nu är det fett som jag vill bränna eftersom det är en viktminskning som är nr 1 på listan, men jag vill även samtidigt bygga muskler.

     

     

    Hittade mitt svar på kostdoktorn, men vet inte hur jag kan ta bort inlägg här så det får tyvärr ligga kvar 🤔

    • Gilla 2
  9. Jag har nu kört LCHF i en månad och tränar även styrketräning. Det funkar jättebra och jag känner att jag har ork och styrka att utföra alla mina övningar.

    Men nu till min fråga..
    På nästa varje forum för träning så står det att man ska fylla på med kolhydrater både innan och efter träning, vilket är lite knepigt när jag nu nästintill har tagit bort alla carbs.
    Hur funkar detta med LCHF? Går det att bygga muskler när man kör det? 
    Just nu är det fett som jag vill bränna eftersom det är en viktminskning som är nr 1 på listan, men jag vill även samtidigt bygga muskler.

     

     

    • Gilla 2
  10. 53 minuter sedan, Fundersam sade:

    Bara smälta blir inte aptitligt. Oftast använder jag lattevispen (den lilla från IKEA) och om jag tar i någon krydda tycker jag stavmixern kan fungera fint men jag gör lite olika 😊

    Tack snälla - jag ska testa detta 👍

    • Gilla 1
  11. 17 timmar sedan, Fundersam sade:

    Jag avslutar varje frukost med en kopp fettkaffe. Inga jättevolymer, ca 25-30 gram smör. Ibland blandar jag kokosfett och smör och någon enstaka gång bara kokosfett och liten knivsudd kardemumma. 

    Mixar du det eller låter du det smälta ner i det varma kaffet?

    • Gilla 1
  12. 21 timmar sedan, Fundersam sade:

    Bra att du framhåller detta! Om man tål mejerier är de en rikedom att ha i sin mat och ökar upp möjligheten till variation. För mig är de bästa källan till fett (inkl smör).

    Tycker ibland att det varnas på gränsen till skrämsel för mejerier i olika trådar. Det är inte heller självklart att man som kvinna i klimakteriet inte tål mejerierna. Precis som du skriver man får testa sig fram och se hur det landar i den personliga kosthållningen.

    Jag är också glad över att jag tål mejerier för det gör att jag kan göra en bra variation av såser etc och på så sätt får jag i mig fett. MEN... jag tror att jag får i mig för lite fett 🙄. Det fett jag får i mig är i stort sett ifrån grädde, ost, smör på macka, ibland avokado. Men om man läser vad alla andra skriver, att de har fett i kaffet etc, så känns det som om jag ligger väldigt långt efter.... 

    • Gilla 3
  13. Jag undrar om någon kan förklara skillnaden mellan LCHF och ketogen kost?

    Läste att  "Den stora skillnaden mellan strikt LCHF och keto är att intaget av protein är begränsat i den senare" Samtidigt läste jag någon annanstans att man inte åt mejeriprodukter i ketogen,  alltså ingen grädde, ost etc?

    Vad är det som gäller? ☺️

    #Kännermigliteförvirrad

  14. 25 minuter sedan, MariaF sade:

    Min gissning är att du menar hur lång tid det tar att bli fettadapterad? Det kan ta några veckor, den s.k. omställningsperioden, innan du fungerar mentalt och flera månader innan kroppen vant sig vid träning och byggt upp sin förmåga att använda fett som energikälla (upplevs som matthet i kroppen). 

    Tack för info 😊 Jag har ju inte tänkt att sluta med detta så det är bara vänta och se vad som händer 🙏

    • Gilla 4
  15. 4 minuter sedan, DRAKULLA sade:

    Beror väl kanske på hur mycket socker som finns från början och även förbränning genom rörelse mm.

    Då tar det nog ett tag för mig eftersom den här kroppen har varit uppbyggd på socker......😎

    • Gilla 3
    • Haha 1
  16. 8 minuter sedan, Fundersam sade:

    Fettadapterad = kroppen har anpassat sig till drift på fett/ketoner 🤩

    Dit har jag nog inte kommit ännu 😜 Hur länge brukar det ta innan kroppen "gjort sig av" med kolhydraterna dvs sockret i kroppen?

    • Gilla 1
  17. 41 minuter sedan, iAnna sade:

    För mig handlar det inte om att vara duktig när man fastar längre perioder, snarare att det känns rätt för kropp och sinne. 💟

    Det gör det inte för mig heller. Jag försöker hitta sätt som får min kropp att må bättre och att jag kan få mer energi ❤️ 😊

    • Gilla 4
  18. 5 minuter sedan, Tureborgaren sade:

    Jag har fastat 36 timmar tre dagar per vecka (må, ons, fre) i många veckor. Ibland blir det upp 42 timmar. När kroppen blivit van att använda sina fettlager som bränsle (fettadapterad) istället för glukos så blir man inte så hungrig. I alla fall inte om det finns gott om bilringar att äta av... 😃

    Jag skulle aldrig hålla på med detta om det kändes plågsamt. Lycka till med din fasta!

    Tack snälla 🥰.

    Och va du är duktig, 42 timmar... Det känns väldigt långt innan jag kommer dit, OM jag öht kommer dit ☺️

    Trevlig kväll ☺️

    • Gilla 2
×
×
  • Skapa nytt...