Gå till innehåll

MartinSoderholm

Medlem
  • Innehållsantal

    60
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

34 Bra

Om MartinSoderholm

  • Rank

  • Födelsedag 1981-11-21

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Malmö
  1. Träningen ökar både ditt energibehov och vätskebehov. Som jag har uppfattat det är det inte att vätska ger "falsk" mättnadskänsla, utan snarare att man också kan få hungersignaler av att vara törstig. Vätskebalans och energibalans är inte helt frikopplat. Under vår evolution t ex, så har brist på vätska ofta efterföljts av brist på energi. Hur länge har du begränsat vätskeintag?
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6482736 .. "Low-density lipoprotein cholesterol (LDL-C) level decreased 10% to 15% in all groups during the preliminary period. Only small additional reductions occurred in men who continued running. Exercise cessation, however, was associated with a 10% increase in LDL-C level after only two days of inactivity."
  3. Ok. Min gissning är att din kropp inte ställt om sig riktigt. Forskningen är ganska tydlig när det gäller kalorifattiga dieter, kroppens hormonbalans kan rubbas upp till ett år efter. Har man då jojo-bantat under större delen av sitt liv och dessutom ätit mat med lägre kvalitet kan jag tänka mig att det blir svårare att "övertyga kroppen" att släppa på fettet. Flera veckors kaloribegränsning kommer att sänka din sköldkörtelaktivitet och anpassa energiförbrukningen till intaget, oavsett fördelning på makronutrienter. Detta är inget du bör eftersträva. Kör man LCHF normalt hamnar man snarar
  4. Ok, det låter lite. Hur länge har du kört LCHF innan du påbörjade "fakirandet"?
  5. Oavsett vad han ätit för mat så hade fettet (triglyceriderna) transporterats till levern i chylomicrons, och sedan skickats ut i blodet igen i VLDL-partiklar tillsammans med en viss del av kolhydraterna som omvandlats till fett (triglycerider). Så jag skulle säga att mängden triglycerider i blodet efter en måltid är totalt ointressant. Detta sker oavsett om man är diabetiker eller friskhet personifierad.
  6. Definitionen av diabetes har ingenting med mängden triglycerider att göra. Speciellt inte direkt efter en måltid, vilket är anledningen varför man fastar innan ett blodprov. Ingenting i videon har något med diabetes eller insulinresistens att göra överhuvudtaget. #FAIL
  7. Kollade snabbt på din blogg, verkar som du begränsar kalorierna ganska rejält, eller?
  8. Dessa länkar nämner endast att det finns ett statistiskt samband, vilket är väl etablerat. Men plack är något som bildas under decennier. Bakteriers natur är att äta och föröka sig, väldigt snabbt. När bakterier förökar sig i blodet reagerar immunförsvaret och dödar bakterierna. Detta sker under loppet av dagar, inte decennier. Menar han att det kontinuerligt kommer in nya bakterier i blodet som sätter sig och mumsar på samma ställe? Att det finns spår av bakterier i placken behöver inte betyda att bakteriena tillintetgjorts i placken. Samma immunförsvarsceller som hittas i placken kansk
  9. Basera det egentligen bara på hur mycket jag läst och hur sällan jag stött på det. Kanske du kan tipsa om någon bra genomgång av forskning? Att en obalanserad bakterieflora är en bidragande faktor till fetmarelaterade sjukdomar är mindre kontroversiellt. Måste immunförsvaret lägga kraft på att bekämpa bakterier finns det mindre kraft att lägga på reparation av blodkärl. Men just att bakterier tar sig igenom in i blodet, får fäste i artärerna, och sedan sitter där i decennier och bygger upp aterosklerotiskt plack, i perfekt harmoni med immunförsvaret? Låter långsökt för min del, men kanske jag
  10. Blodet är normalt en steril miljö, så där finns inga bakterier som påverkas av blodsockret. Däremot påverkas mun- och tarmflora av mängden socker i vår diet. Hypotesen om bakterier som underliggande orsak till arteroskleros är, som jag uppfattat det, mindre sannolik. Inflammation är del av immunförsvaret. Finns många saker som påverkar blodtrycket, möjligtvis försämrat blodflöde i vävnader. Men förhöjt blodtryck i samband med en kolhydratrik kost beror sannolikt på den förhöjda vätskenivån som kroppen upprätthåller (av samma anledning som den lagrar extra energi). Grund
  11. Tänkte ifrågasätta kostdoktorns svar på denna fråga. Har sett en del som har uppfattningen att man skulle bli insulinresistent av mättat fett. Men stämmer detta? Första länken kostdoktorn refererar till finns ej längre. Men, om man googlar hittar man en artikel skriven av samma författare fem månader senare, där han hävdar motsatsen till kostdoktorns svar: Den andra länken är till Hyperlipid, där Peter säger sig ha upplevt detta. Men som han själv skriver: En eller två individers erfarenhet säger ingenting. Vad som händer beskriver han så här: Han hänvisar sedan till ett
  12. Har följt det mer eller mindre i ca 1 år nu. Rekommenderar det eftersom det är ett skonsamt och effektivt sätt att träna. Perfekt om man inte har mycket tid i vardagen. Vad har du emot det? Det viktiga är ej om man använder maskiner eller ej utan att köra skonsamt och intensivt. Körde fria vikter i början men gått vidare med maskiner. Finns mycket myter kring träning så vad som generellt anses vara bäst är ofta nonsens. För explosivitet är det korta intensiva träningspass som gäller, som jag uppfattat det. Långsamma kontrollerade rörelser för att undvika skador. Lite om muskeltyper:
  13. Det mest övertygande argument jag sett är den väldigt sällsynta genetiska sjukdomen Homozygous Familial Hypercholesterolemia, som orsakas av mutationer på båda kopior av genen som kodar LDL-receptor-protein. LDL-receptorn möjliggör upptag och återvinning av LDL-partiklar (främst) i levern, vilket fungerar som negativ feedback för produktion av nytt kolesterol och VLDL-partiklar. Personer med helt defekta LDL-receptorer (Homozygous) utvecklar arteroskleros/hjärtsjukdom redan som barn/ungdomar och lever oftast inte längre än 30 år. Om LDL-partiklarna i sig är en direkt orsak finns det inget
  14. Inne på Caroli. Testade med gyros, men blev lite konstig blandning. Passar nog bättre med kyckling eller räkor.
  15. Apolipoprotein-A är "grundstenen" för HDL-partiklar. Apolipoprotein-B-100 är "grundstenen" för VLDL-, IDL- & LDL-partiklar.
×
×
  • Skapa nytt...