morgonsol

Medlem
  • Innehållsantal

    186
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    4

morgonsol vann senast 27 Oktober 2019

morgonsol hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

531 Enastående

Om morgonsol

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har du förklarat för X varför du agerar som du gör? Att du är orolig för dennes hälsa och kostvanor, att personen ifråga kan löpa risk att drabbas av näringsbrist? Att försöka sätta ditt välmenande försök att prata metabolism, makronutrienter m.m i ett sammanhang? Ofta så vill vi väl, men det är inte en garant för att det uppfattas så av mottagaren.
  2. Funkar bacon alternativt stekfläsk? Med stekt lök eller vitkål till? Räkmacka utan bröd i botten? Ett sätt man kan variera omeletter är med olika fyllningar, t ex svamp eller skinka. Fröknäcke, rejält med smör och lite ost på? Eller leverpastej? Är smoothies något du äter/dricker, om du vill ha en lättare frukost?
  3. För första gången i hela mitt liv har jag köpt hem och tillagat kycklinglever enligt detta recept. Levern smakar helt ok, dvs inte så mycket, och blir typ sugen på prova att göra egen leverpastej, som smakar mer. Men smaksätta med vad? Vad sägs som fröknäcke med hemmagjord leverpastej och lite saltgurka? Eller kanske prova att blanda i små leverbitar när man gör köttfärslimpa? Igår gjorde jag en himmelskt god kycklingbuljong på följande sätt: Hade ben och senor från kycklinglår och -lårfiléer (kanske ca 500 g), 1 morot i grova slantar, 1 gul lök i klyftor och ca 100 g tärnad rotselleri. Täckte detta med vatten och sedan fick det koka på spisen i ca 2.5 - 3 h. Sedan var det bara att sila över vätskan i en ny kastrull och salta lite. Vill inte använda denna buljong i matlagning utan dricka som den är, så god är den.
  4. morgonsol

    Martina Tips

    Snarare att deras hemsida är dåligt utformad. Du är verkligen inte korkad.
  5. @Joh@n Kan din sambo äta lax? Avocado? Kanske övergång till LCHF inte är realistiskt den närmsta tiden, men lågkolhydratkost i allmänhet kanske? Rata pasta, potatis och ris. Grönsaksnudlar av t ex zucchini, rotfrukter av olika slag. En caesarsallad utan krutonger? Olivolja på salladen? Panera fisk med mandelmjöl istället för ströbröd? Är i samma sits som du, älskar också att baka och laga mat. Men baka LCHF? Baka vanligt inte så aptitligt då man vet vilken oreda socker och gluten ställer till i kroppen. Hade också gärna provat att göra surdegsbröd någon gång, mest för att stilla intresset för mathantverk. Ska man baka är väl det viktigaste att akta sig för det moderna vetet?
  6. morgonsol

    Stanna i ketos

    Mina naglar är för det mesta långa och fina efter snart 1 år med lchf. Enda nackdelen är när de har blivit för långa, så blir det ofta som att de bryts ca 2-3 mm, ofta på vänster sida, det blir som en flärp och så fatnar jag i saker, t ex mitt hår eller halsduken. Brukar sluta med att jag klipper naglarna inom några dagar. Har även några små, vita fläckar på några av naglarna, men betydligt färre än när jag var yngre. Någon som vet vad detta kan bero på? Näringsbrist?
  7. @MariaF Det låter som att du är uppmärksam på din situation och vet hur du ska hantera det, så att stressen inte tar överhanden. Att du vet hur du tar hand om dig själv. Kan bara gratulera, själv är jag inte riktigt där än. Klurar fortfarande på återhämtning och hur man varvar ner. Hoppas allt går bra med hunden idag. Tack @Gemma. Håller med om att det blir blandade känslor, å ena sidan vara förberedd och planera, å andra sidan kunna vara spontan, anpassa sig efter situationen osv. Det där med vad som är ett 'rimligt' kontrollbehov är också knepigt.
  8. morgonsol

    Tarmflora

    @Mig Jag hade försökt få upp fettandelen till 70-80 E%, kanske försöka hamna runt 70 E% i genomsnitt i ditt fall. Att du äter mer om du inte fastar kanske är en sund reaktion från kroppen? Om nu kroppen tror att den svälter och får dig att frossa när mat finns? Tillfälligt ta en paus från allt räknande och låta kroppen bestämma ett tag? Givetvis kan överätning inträffa på LCHF, men i mitt tycke handlar det då mer om att vara vaksam på eller avstå vissa livsmedel. Det kan vara t ex nötter, frökex eller bär med grädde. Men går det att överäta entrecôté med haricots verts och kryddsmör? Hur ser ditt förhållande till mat ut? Måste du vara aktiv för att 'få' äta? Räcker det inte med att äta för att du är hungrig? Att du äter mer än 1 g protein/kroppsvikt är bara bra, DD rekommenderar 1.2-1.7 g protein/kroppsvikt. Kan äta mer protein hjälpa? Sen spelar det nog roll varifrån proteinet kommer, om det är kött/fisk/fågel eller ost. Tror också det är sunt att du ökar fettmängden sakta, så att du får behålla maten.
  9. morgonsol

    Tarmflora

    @Mig Kalorirestriktion är inget jag tycker du ska ägna dig åt om du äter LCHF. Att du inte blir mätt kan ha flera orsaker. Om du äter inte tillräckligt med fett och protein, eller kanske inte tillräckligt överhuvudtaget? Näringsbrister? Hur mycket vatten dricker du per dag? Hur kan en vanlig dag se ut matmässigt, om du äter två måltider? Vad äter du? Vilka mängder? Hur förhåller sig proteindelen, fettdelen och grönsaksdelen till varandra? Ibland förekommer det att folk på forumet skriver t ex 75 E% fett , då åtsyftas att 75 % av energibehovet ska komma från fett. Finns även ett hormon som heter leptin, som kan vara bra och känna till, kanske läsa lite om. Leptin hjälper oss att känna mättnad när vi ätit. Det finns något som kallas leptinresistens. Leptinnivåer bör gå att mäta men jag vet inte hur. Vad hade hänt om du hade provat att låta bli att fasta i t ex en vecka, t ex inte fasta mer än 12 h i sträck eller bara nattfastan, och istället äta rejält vid frukost, lunch och middag? Vad hade hänt om du hade dubblat mängden fett på tallriken om du vill fortsätta äta på det sätt som du gör? Hade du blivit mätt då? Om du har ätit och fortfarande inte blir mätt, kan du äta fett som det är? T ex avocado eller kryddsmör utan några tillbehör? Dricker du fettkaffe eller fett-te? Min erfarenhet av LCHF och mättnad är att mättnaden blir annorlunda. Kanske inte att man blir mätt på samma sätt som om man hade ätit ett pastaberg, med tillhörande paltkoma. Jag kanske inte blir proppmätt, vilket jag kanske inte behöver, men jag är i alla fall inte längre hungrig. Och jag kan göra annat i flera timmar utan minsta tanke på mat. Magen är lugn och nöjd. Bäst resultat har jag fått bland annat när jag ätit stekfläsk med lök.
  10. morgonsol

    Tarmflora

    @Mig Vill be om ursäkt om jag ställer fler frågor än vad jag ger svar. Kan tyvärr inte svara på dina frågor om dopamintillskott. Lästips kanske? Tänkte även passa på och tipsa om Margareta Lundströms blogg. Vad jag har kunnat utläsa är hon också sockerberoende och äter lika lite kolhydrater som du. Ska tydligen även finnas 3 läkare i Norge som är välvilligt inställda till LCHF, kolla här.
  11. Idag är nog första dagen som ett sug gjort sig påmint. Inte efter socker, utan att tugga. Småäta. Spelar ingen större roll om det är godis, nötter, choklad, tuggummi m.m. Framförallt när det finns andra runt omkring en som gör det. Har inte fallit för frestelsen och satt tänderna i något än, utan jag tror det handlar om något annat. Känsloätande av något slag i botten. Äta om man är uttråkad, äta som tröst, äta om man inte kan fokusera osv. Men vart leder det? Är det till någon hjälp eller stjälper det en? Jag skulle inte påstå att mina hunger- och mättnadskänslor är optimala. Lätt att fortsätta äta fastän man kanske redan är mätt. Två utmaningar personligen är 1) att våga bli hungrig på riktigt, inte äta om man bara är småhungrig, och 2) att våga äta långsamt. För mig är det lätt hänt att jag äter middag på 10-15 minuter, fastän 20 minuter kanske borde vara ett minimum, gärna en halvtimme i lugn och ro om det går eller ännu längre. Sällskap är ett stort plus. Enda haken med 1) är om man har tider att passa, så kanske det inte lämpar sig att äta då man faktiskt blir hungrig. Igår blev en kansig dag matmässigt. Åt frukost, lunch och middag. Efter middagen var det som att kroppen hade ett sug efter att komma ut och röra på sig. Imorse visade vågen lite för mycket plus i mitt tycke, men efter lite räknande visade det sig att jag ätit uppemot 3000 kcal igår så kanske inte så konstigt egentligen. Plus att den motion jag får är att cykla ca 6 km/dag och lite promenader. Funderar även på om jag bör försöka lägga en lägsta nivå av 70 E% fett i varje måltid. Även om det är någon skillnad i hur kroppen hanterar olika kolhydratskällor, även om mängden kolhydrater är samma. T ex blandade grönsaker (broccoli, blomkål, haricot vers, tomat, vitkål etc) vs en liten morot. Tänker även att proteinet i typ ost också kan ha en inverkan. Idag har det blivit lite mindre mat och mer fasta.
  12. morgonsol

    Tarmflora

    Dopamin kanske kan vara något att kika på? "Because eating sugar makes you feel good, you're likely to eat it often. As you consume excessive amounts of sugar on a regular basis, your body's dopamine signals become weaker and you develop tolerance, so you have to eat more sugar to get the same level of reward, eventually resulting in sugar addiction." [1]. Här finns en lista med några generella förslag hur du skulle kunna öka dopaminet, dock är listan inte speciellt djupgående.
  13. Sant. Alla hamnar i spiralen förr eller senare då vi biologiskt sett dras till söta smaker. Att man sedan växer upp i ett samhälle och en tid som genomsyras av socker, samtidigt som barn är uppenbara måltavlor för godistillverkare m.m gör inte saken bättre. Både barn och föräldrar blir kvar i spiralen. Försöker man undvika socker i möjligaste mån krävs det mycket av en som person, som att tacka nej till det söta och läsa innehållsförteckningar mycket noggrannt, och dessutom är det inte säkert att omgiven bemöter en med förståelse. Håller på och läser 'Hälsobalansen' av Dr Rangan Chatterjee (engelsk titel 'The four pillar plan'), socker har ett eget kapitel! Två citat från boken: "Varför ska det vara socker i kött? Kan någon förklara det för mig. Jag frågar för jag har faktiskt ingen aning. Producenterna leker nyckfullt med vår hälsa- och sjukvårdssystemet - för att få ett pyttelitet övertag över konkurrenterna. Socker letar sig alltmer in i våra matvaror och det är vi som får betala priset, inte bara i kassan utan också med vår hälsa." "... Det här är anmärkningsvärt nog samma område som går igång hos personer som är beroende av droger som kokain, heroin eller nikotin. Vårt intag av sockerrika livsmedel ger liknande effekter i hjärnan. ... Jag anser att det är fullständigt uppenbart att socker har riktigt beroendeframkallande egenskaper."
  14. I mitt tycke beror det på helheten. Har man ett stillasittande jobb och dessutom fritidsintressen där man sitter stilla, blir det totalt sett mycket stillasittande, vilket inte är bra för kroppen. Om man däremot har variation, att man både sitter stilla ibland och rör på sig varje dag, är situationen helt annorlunda. Sedan kanske det är lättare för äldre att fastna i stillasittandet, om man t ex har svårt att gå, kroppen är svagare eller man inte har så bra balans. Håller i övrigt med @MariaF.
  15. morgonsol

    Tarmflora

    Förstår att det är kämpigt och jättejobbigt, men SNÄLLA, GE INTE UPP! I händelse av att ett hormontest inte visar så mycket kanske Werlabs eller motsvarande kan vara ett ev. nästa steg? Hur ser resten av livet ut? Funkar sömnen, stresshantering, motion, vara social m.m? Kroppen är ju väldigt komplex och många olika saker påverkar varandra.