morgonsol

Medlem
  • Innehållsantal

    237
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    5

morgonsol vann senast 20 Februari

morgonsol hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

609 Enastående

Om morgonsol

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. I mitt tycke handlar det inte bara om industrin. Det handlar också bland annat om traditioner och andra människor, som kan vara lurade av industrins budskap eller ha intresse av att upprätthålla vissa traditioner. Antagligen en blandning av alla tre. Kanske fler faktorer. På något sätt ska man klara av att stå emot trycket som skapas, stå på sig, att man inget socker behöver eller vill ha.
  2. @MariaF Kan du förklara vad som menas med stjärna? Hur bestämms titlarna t ex 'Veteran', 'Gammal i gården' etc? Har det att göra med antal inlägg och/eller hur länge kontot har varit registrerat?
  3. Ursäkta min frånvaro, har hänt mycket senaste tiden. Det fungerar, men ändå lite småknasigt matmässigt idag, då familjen har ätit vitkål som snacks och yngsta syskonen gav sig på det som fanns kvar av den smälta talgen, se dessa bilder (inte mina, men ger en uppfattning). Som fläsksvålar fast av talg istället. Har en burk med smält talg nu. Lyckades köpa talg och märgben utöver 1/4 ko för ca 1.5 vecka sedan från en bonde några mil från där jag bor, första buljongkoket är igång. Har inte blivit av några fusk mer än mörk choklad och lite frukt.
  4. Hur ser ni på konserver som innehåller solrosolja? T ex tonfisk och soltorkad tomat. Vad för annan LCHF-mat finns som klarar rumstemperatur? Edit: Gillar listan skarpt @Annika Rane
  5. morgonsol

    Pölsa

    @Y62 Om du bestämmer dig för att ha med korngryn hade jag försökt få tag i någon mer gammaldags sort.
  6. morgonsol

    Pölsa

    Jag har varken ätit eller lagat pölsa. Vad fyller korngrynen för funktion? Vad hade hänt om du bara uteslöt korngrynen? Hittade följande recept utan korngryn (innehåller dock grötris!). Kan man ha blomkål istället kanske?
  7. @Stockholmskan Om jag skulle kunna få be om ett förtydligande: är det du eller din kompis som skulle behöva terapi? När det gäller att underminera råden från dietisten hade jag kollat Lustigs bok, den är bra, längst bak finns matplaner för överviktiga barn inkluderade. Om jag inte minns fel problematiseras det också en del kring varför juice inte är nyttigt. Fruktos bör också finnas med i boken. Torkad frukt och honung innehåller massa socker. Martina Johansson har mätt blodsocker på sig själv kontinuerligt och provat olika sorters mat: havregrynsgröt är en värsting likaså grovt bröd. Att blodsockret kan åka bergochdalbana beroende på vad man äter förstår väl ändå din kompis? Böcker som argumenterar emot spannmål är t ex 'Wheat belly' av William Davis (ej själv läst än) och 'Grain Brain' av David Perlmutter (finns på svenska men kommer ej ihåg titeln). Äta dåligt för att man mår dåligt är bara att försätta sig i en negativ spiral, typ tröstäta. Knappast konstruktivt. Det kan finnas undantag, om man nu inte kan ta sig upp ur sängen öht t ex. Håller med dig om att det är provocerande. Innan du köper någon bok, kolla ditt lokala bibliotek. Jag har lånat flera på vanliga bibliotek, så du kan säkert läsa dem m.h.a fjärrlån. Jag har inte läst 'Vitt begär' av Gunilla Sahlin (om det är den som åtsyftas), men personligen hade jag inte köpt den innan jag läst och/eller köpt Lustigs eller Bittens bok. Men om du tror den kan gå in hos din vän, kör på!
  8. @Gemma Ja, det stämmer att den långsiktiga trenden är viktuppgång. Så hur stabiliserar man vikten? Normalviktig enligt BMI men då i den högre halvan (men ganska nära gränsen till övervikt, med +1.5 kg är jag på precis på gränsen). Trivselkilona är mycket riktigt ca 6-7 kg. Är ingen storkonsument av te, flytande fett brukar vara svårare att få i mig än mer fast (kan känna mig illamående). Försöker äta riktig mat. Mer att kunna bli hungrig på rutin är det som inte riktigt funkar, och då blir det istället att jag äter fast jag kanske inte är hungrig. Har förvisso ätit 2 äpplen under veckans gång som nog också spelar in. Så varför 2 paket bacon? Hade ätit katastrofalt både morgon och lunch. Bacon är gott, men stekfläsk är godare. Räknas som 'snabbmat' i min värld, dvs lätt att tina och tillaga, går snabbt. När och om jag är akut hungrig eller inte orkar lägga någon längre stund på matlagning. Inget ovanligt att en måltid landar runt 1000 kcal. Vid det här laget har jag försökt tillämpa typ lchf i mer än ett år. Planera, inhandla och laga mat efter utsatta mål kräver ett visst engagemang (tid) från min sida. Äta maten är lätt när den väl är tillagad. Samtidigt vill jag inte vara tråkig och hela tiden äta en köttbit, kryddsmör och grönsaker. Försöker varje vecka äta fisk minst 2 gånger och 90 g lever (1 portion). Variera proteinkällorna. Mellanmål har jag sällan något behov av. Frågan ang frukost rör nog snarare cyklandet kort därefter: blir det mindre jobbigt om jag ätit frukost eller ej (dvs fastande mage)? Den stora utmaningen är att säkerställa att man alltid får tillräckligt med fett, protein snålar jag inte med. Har kört på 16:8 tidigare, men får det inte riktigt att funka just nu. Därav fasta 12 h, äter jag frukost kl 07 behöver middagen vara avslutad innan kl 19. På så sätt försöka minska småätandet. Gå tillbaka till mycket kolhydrater lockar inte. Kan det vara värt att begränsa grädden till några specifika rätter, t ex de med lever? Klarar mig utan gratänger egentligen (brukar bli massa vätska i botten :( ), medan pajer mestadels är trevliga.
  9. Känner sympati för dig @JennyE1974. Dock så är inte henes hälsa ditt ansvar, även om du menar väl och vill hjälpa. Inte heller ditt ansvar att ändra på hennes negativa beteenden, som att hon klagar, hetsäter, småäter, äter kolhydrater och mejerier m.m. Övervikten är tyvärr en konsekvens av dessa beteenden tror jag. Finns det andra förebilder/exempel inom lchf som du skulle kunna lyfta fram som också gått ner i vikt och som du skulle kunna visa henne? Jag förstår att du blir less på gnället. Om nu ingen ska säga åt henne vad hon ska göra (förutom dietisten då kanske?), går det bra? Om det nu är så att hon inte konsekvent kan bestämma sig för hur hon ska äta, kan vi ha och göra med ett (socker)beroende? Om nu intaget av sötsaker och annat skräp är det som styr hennes vardag? Kan känna igen mig i att man frågar alla (kanske inte om socker personligen) och att detta då kan bottna i osäkerhet. Det går absolut att äta lågkolhydrat och resa, där har hon helt fel. Boktips från minn sida hade varit Ann Fernholms 'Ett sötare blod', Bitten Jonssons 'Sockerbomben 3.0' och Robert Lustigs 'Socker, din värsta fiende'. Om hon nu har fått upp ögonen för att socker inte är så bra, i och med att hon äter nötter och sötningsmedel i tron att det är 'nyttigt'. Börja någonstans.
  10. Bra start på dagen med att vakna efter kl 08 och äta brunch i lugn och ro bestående av levergryta, stekt brysselkål och lite surkål. Levergrytan påminner om korv stroganoff, antagligen p.g.a såsen bestående av grädde, cremé fraiche och tomatpuré, men innehöll även en del gul lök, bacon och champinjoner. Dessvärre upptäckte jag att tomatpurén är ca 25% kolhydrater varav 17% socker, så behöver hitta ett annat märke på sikt. Är tacksam om någon kan tipsa om märke och inköpsställe, gärna en med en kolhydrathalt på max 15 g kolhydrater per 100 g. Intresset för mathantverk gör sig påmint: har kikat på hur man bland annat kan göra leverpastej/paté, torka sidfläsk, mozarella, stoppa korv, beef jerky, olika grönsaksröror m.m på egen hand. Hade velat prova följande fördelning av makronutrienter: 10-15 E% protein, 5 E% kolhydrater och 80-85 E% fett. Kruxet är hur man kan få fördelningen bestående över tid, att man kanske max 1 måltid/vecka inte får i sig tillräckligt med fett? Att man inte heller överäter protein. För kroppen behöver väl i alla fall några veckor på sig innan den är helt fettadapterad? Någon som har erfarenhet av att fasta blir lättare när man äter högre E% fett? Edit: kan tänka mig att blomkål är gott till grytan, får prova det nästa vecka.
  11. Huvudet på spiken i min mening. Sparar detta här, hoppas det inte gör något Peter!
  12. Tack @Gemma Nu förstår jag dig bättre. T ex disciplin i kombination med fasta är något som kan skänka frihet från tankar om mat. Självkännedomen, en inre kompass, är nog något som man aldrig bör sluta jobba på. Sitta fast vet jag inte riktigt om jag gör. Vikten tickar upp sakta. Av och till kan det vara knepigt att få ihop mat-vardagen: inte bara vad man ska äta utan när den ska lagas, om jag hinner äta frukost osv. Idag blev en knasig dag matmässigt: provade fett-te till frukost, gryta på högrev till lunch utan extra smör (så mest långkokt kött med lök och buljong). Tror magen föredrar att ha något att jobba med än bara flytande mat. Personligen inte heller förtjust i att bli så hungrig att man blir lite smått illamående, vilket gör det svårare att börja äta. Höll nog på att krasha och mådde inte så bra vid 16-tiden (så ingen vidare lunch), men lyckades ändå cykla hem. Fixade middag till kl 17 i form av att steka 2 paket bacon, la till lite röd paprika, saltgurka, 1 tomat och stekte gul lök i smör/baconfett. Stabilare och mår bättre nu. Så om frukost är en nödvändighet eller bara trevligt? Om den gör det lättare att cykla på morgonen och/eller bidrar till att jag blir lite tyngre? Och därmed jobbigare att cykla? Eller om skolväskans vikt spelar större roll? Kolhydratintag? I vilket fall verkar det vara avgörande att ha med mig bra lunch för att kunna fungera i vardagen. Ser gärna att jag fastar 12 h också.
  13. Det är mycket möjligt att det skett något slags missförstånd @Gemma. Jag kanske borde ha förtydligat: tanken med listan är väl att generera underlag till varför jag ibland mår som jag mår, lättare kunna göra kopplingar. Ibland kan huvudvärken vara en konsekvens av sömnbrist, ibland kan den bero på något helt annat. För att bara ta ett exempel. Det handlar inte om kontroll, självbedrägeri, tidsfördriv, självbehärskning eller att kunna pricka av en lista. Bara kunna se över tid vad jag mår bra av respektive inte mår bra av. Och att jag är ärlig med mig själv om detta. Någonstans passar nog den känslomässiga biten in. Jag vet inte om jag håller med dig om disciplinbiten. Om man är kompromisslös, speciellt mot sig själv, kan man då inte lättare hamna i svart-vitt-tänk? Allt eller inget? Jag tror mer på att 1) man får ta konsekvenserna efter hur man handlar och 2) ta ansvar för man lever sitt liv. Speciellt 1) kan grundas bättre med kunskap om hur olika ämnen påverkar kroppen. Jag ser fram emot den dagen då jag har svar på detta, men är inte riktigt där än. Vissa pusselbitar kan nog ha fallit på plats.
  14. Triggar detta något sötsug? Handlar det om vanor eller kanske tillgänglighet? Ska bli spännande att se hur det går med freestyle libre @Peter B. Hade gärna också provat någon gång, men behöver det då ske i samråd med läkare? Eller kan man göra det på egen hand? Är det en app i mobilen som skapar de fina bilderna?
  15. Det får jag nog ta och prova. Fungerar även med hemkokt buljong/fond med lite extra smör i. Sista frågan har du helt rätt i. Har funderat ett lite längre tag på om det skulle vara aktuellt att föra en häslodagbok. Att försöka få lite helhetsperspektiv, inte bara fokusera på kosten. Kan följande parametrar vara rimliga? Ni får jättegärna komma med förslag om ni tycker något saknas. Kost: vad man äter, när man äter, proportioner mellan makronutrienter, ev småätande, hungerkänslor. Alkoholkonsumtion, andra drycker än vatten. Sömn: när man lägger sig i sängen, när man somnar, när man vaknar (utan väckarklocka), hur man känner sig när man vaknar. Huvudvärk -> sömnbrist? Mäta sömnkvalité? Svårigheter att somna? Stress: subjektiv skattning på skala t ex 1-7, känslor av tidsbrist, andra varningssignaler (kan vara kroppsliga, man känner nog sig själv bäst). Huden: flammar den upp och blir röd? I så fall när? Hur lång tid tar det att gå ner? Flagnar den? Finnig? Ta selfie varje dag/vecka? Motion: vilken sorts och hur mycket rörelse man får, ev stegräknare. Pulsmätare? Övrigt: Mäta vikten veckovis? Mäta blodsocker och blodketoner, i så fall hur? Andra kroppsliga symptom, t ex förkylning, trötthet, ont någonstans, diarré. Om jag druckit kaffe. Om man har suttit mycket med skärmar flera timmar i sträck, när dessa stängs av. Munnhälsa.