morgonsol

Medlem
  • Innehållsantal

    297
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    8

morgonsol vann senast 12 Juli

morgonsol hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

781 Enastående

Om morgonsol

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har funderat ett varv till på det du skrev @Elinor. Försöker också sätta upp små mål, som är förhållandevis lätta att nå. Misstänker att jag närmat mig och trillat ner i sockerträsket kan kopplas till brist på fett. Att jag inte får i mig tillräckligt. Vet att jag tänkt på det ett antal gånger under juni i alla fall. Vid vissa måltider har det varit svårare att få i sig fett. Så fasta efter att ha inte ätit en tillräckligt fettrik måltid bör jag nog låta bli. Håller med dig om att det kan trigga hetsätande. Är nog fortfarande förhållandevis glukosdriven, har lätt att överäta proteinrika livsmedel. Skulle tro att en del av det proteinet omvandlas till glukos. Detta gick bra. Fortsätter att gälla idag och imorgon. Några andra små mål som också går att nå: Äta små tuggor. Få med lite fett i varje tugga. Äta två riktiga mål mat varje dag. Nu var det i och för sig ett tag sedan jag läste Sockerbomben 3.0. Vad jag kan minnas finns det tre kategorier: vanliga personer (de som @Tr0llet beskriver som prinsessor), personer som är beroende och de som är mittemmellan, men kommer inte ihåg vad dessa heter. Riskbruk? Känner mig i alla fall nog mest hemma i den kategorin. Har pratat med en god vän angående chokladätandet igår, en sak vi pratade om är det där med trösklar. Att medvetet höja tröskeln för att äta skräpmat helt enkelt. Tröskeln för att inte äta choklad är ganska låg om det finns choklad hemma (vilket det gör), om jag vet vad den finns och om jag själv inte har betalat för den. Tröskeln för att äta bröd är högre då det måste bakas innan man kan äta det. Det där låter riktigt gott att äta. 😋 Här har vi riktig visdom. Tack för att jag fått några konkreta frågor att försöka svara på. Det handlar om mindset eller hur?
  2. Ursäkta om jag frågar, men vad för sorts plast rör det sig om? Byggplast? Kanalplast?
  3. Det var inget stort växthus. Förstår att du vill ha ett större. Fast jag ska nog egentligen inte säga något, vårt är 24 kvadratmeter, så hyfsat stort. Har ärligt talat inte koll på hur många plantor som finns där inne. 🤔 Det behöver inte vara någon motsättning, stormsäkra tunnelväxthus finns. Hos oss blåser det också rätt mycket, åkrar och grusväg runtom tomtgränsen. Vårt har s.k jordankare, som det ska gjutas betong på. Men man måste gräva...
  4. Ett stort tack till @Tr0llet! Håller med om att det är svårt att avgöra om man är beroende eller inte. Men går väl inte heller att smita från att jag har haft ett problematiskt bruk, dvs missbruk, av choklad under våren. Får nog ta och gräva mer i det. Har antagligen missbrukat andra sorters kolhydrater tidigare också. Känner klart igen mig i det där med större aptit, eller om man vill kalla det ha-begär. Ett exempel: som barn nöjde jag mig inte med en portion spaghetti och köttfärssås som lunch i skolan, utan jag ville ha två. Det andra, att man (läs hjärnan) agerar opportunistiskt. Om det finns mer, finns det någon motsättning till att äta mer, annat än det sociala? Ytterligare ett exempel: var som barn med på ett 70-årskalas där det serverades gräddtårta. Precis innan vi skulle åka och de höll på att städa undan tårtan, dvs de kartonger tårtan stod på, åt jag lite mer tårtrester. Skulle jag ha kolhydrater som energikälla skulle jag nog äta ihjäl mig. Jag blir inte mätt på kolhydrater, magen blir som ett svart hål. Hur mycket man äter så blir man inte nöjd. Jag förstör mitt eget humör också, med ett blodsocker som pendlar. När det börjar dyka blir jag lätt irriterad och när det är på botten kan jag vara gråtfärdig, förtvivlad och bara vilja gå och lägga mig. Inte för att jag kunnat bekräfta detta genom att mäta blodsocker än. Mamma har haft hypotesen hypoglykemi i hur många år som helst. Satt och försökte skriva ner några tydliga minnen kopplade till socker igår. En sak som är slående är smygandet: har som barn/ungdom flertalet gånger smygt med både socker (strösocker och pärlsocker) och choklad. Ätit i hemlighet. Kanske inte några stora mängder, men det är problematiskt ändå. Jag är nog inte en person som planerar för överätande, utan "det bara blir så", vilket nog egentligen inte stämmer. Behöver bara lista ut vad det som händer innan man överhuvudtaget hittar på en ursäkt till att äta första biten på chokladkakan för att sedan ha ätit upp hela. Jag vräker i mig. Förr eller senare kommer de negativa känslorna ikapp en, över att man ätit sött/bröd/avsteg etc. Hur hanterar man dessa? Just nu är jag väldigt motiverad att sluta, dvs inte äta något sött idag. Mer äcklad över hur mycket sött jag "lyckats" sätta i mig under min levnadstid (21-22 år). Nu när jag tänker efter, så ofta är det så att jag gör något annat när jag äter t ex choklad. Inte alltid. Så fokuset är inte på ätandet och det bidrar nog till upplevelsen att chokladkakan försvinner ur tomma intet. För mig är det heller inte realistiskt att äta lchf-substitut till skräpmaten. Även om jag omvärderat min syn på vad "godis är", dvs numera bär, frukt och charkuterier som t ex ölkorv, så är detta nog också mat jag kan trigga på. Äter för mycket och för fort. Äter jag bär i trädgården finns det knappt några bevis på vad eller hur mycket jag ätit. Hur sällan är tillräckligt sällan? En gång i månaden? Ett antal bestämda tillfällen per år? Det svåra för mig just nu är nog att hålla enskilda händelser, ja enskilda. Miljön jag befinner mig i just nu hjälper inte så mycket: jag vet att och var det finns chips, ostbågar, choklad m.m. Sånt som går att äta direkt. Lite mera motstånd med mjölmat enligt mig: bröd måste bakas innan det kan ätas, så länge jag inte får för mig att sätta igång en deg är det ganska lugnt. Pasta lockar inte. Tårta är en annan sak jag triggar på. En röra av socker, fett och mjöl i många fall. Om någon skulle få för sig att köpa t ex en daimtårta (ni vet, de man hittar i frysdisken), så är jag osäker på om jag hade vågat ta den första tuggan, i rädsla för att inte kunna sätta stopp sen. Bröd triggar jag också på, lätt hänt att jag äter mer än vad jag tänkt mig från början. Vad är WD en förkortning för?
  5. Tack @Elinor! Det har varit illa med choklad tidigare under våren också. Men framför allt skönt att jag inte är ensam. Jag har ätit middag nu bestående av att steka prinskorv, 1 tomat, rödlök och rödkål i talg, lite gurka (odlad på tomten) vid sidan om. Om jag blir hungrig får jag äta mer riktig mat, typ bacon, kyckling, mozarella, men inte äta choklad. Oavsett form. Det verkar inte hjälpa om den är 70% eller mer. Varit kluven över huruvida jag klarat av efterrätter de senaste veckorna, tänker främst på midsommar och min födelsedag. Efterrätt är egentligen inte något jag behöver och ändå så äter jag det. Chokladätandet är nog ett större problem än småätandet i sig. Jag har dock lyckats ta avsked till glass (tror jag iaf), köpeglass lockar inte. Resten av familjen äter glass med jämna mellanrum, men jag vill inte ha. Tror också det blir riskabelt om man gör något LCHF-substitut till glass också, om jag nu skulle trigga på det. Tror jag kan klara av resten av den här sommaren utan glass. Målet idag är att inte äta mer choklad, oavsett form. Målet imorgon är att inte heller äta någon choklad, oavsett form. Nu vet jag inte om det är mitt katastroftänk som dyker upp, men om man kollar denna och den här (båda säger nog egentligen samma sak) så kanske jag är påväg mot ett beroende, om jag inte redan är beroende? 😢 Har helt klart ett problematiskt förhållande till kolhydrater som inte kommer från grönsaker/vissa rotfrukter, i synnerhet bröd och choklad. @Tr0llet respektive @Gemma, hur insåg ni att ni var sockerberoende?
  6. Blir roligt om vi får höra hur det går. 🙂 Hur stort är ditt nuvarande växthus? Och av vilken typ? ( t ex tunnelväxthus)
  7. @Kahavia Jag har faktiskt inte funderat på chillisorter och styrka tidigare så mycket, tack. För det spelar ju absolut roll om man tänker använda det i matlagning på ett eller annat sätt, hur stark mat man tycker om och klarar av att äta. Espelette och scotch bonnet tycker jag låter intressanta. Jag har också köpt fröpåsar, för att sedan inse att det är F1-hybrider. Inte så stor andel av alla fröpåsar som finns, men ändå. 😧 Tänker du skaffa växtbelysning och/eller värmematta om du ska driva upp plantor redan i januari/februari?
  8. Nu har jag trillat ner i sockerträsket igen. Jag behöver hjälp att ta mig ur det och ta mig långt därifrån. Idag har jag ätit två st kitkat-choklad, i natt 2 st och igår kväll kanske 3-4 st. Några hudra extra kolhydrater helt i onödan, merparten socker. Förra veckan åt jag daimchoklad tre dagar i rad. Så om jag under förra veckan lyckades kravla mig ur sockerträsket så stod jag fortfarande kvar vid kanten. Har nog sakta men säkert närmat mig kanten på sockerträsket ett bra tag nu. Det hjälper inte att det finns massa bär (nu är det vinbär och klarbär som är mogna i trädgården, det kommer körsbär och krusbär senare i sommar. Hittar ofta smultron och hallon på promenader.) att äta, likaså småäta sallad, lökblast eller gräslök. Inte haft så bra koll på vad och när jag äter som jag brukar ha och som jag vill ha de senaste veckorna, även om jag försöker skriva någon slags matdagbok. Behöver nog ha rutin på att äta två bra mål mat per dag, brunch/lunch och middag. Samt att det alltid finns fett lättillgängligt. Inte riktigt fallet just nu, fick slänga avocado som var dålig och det smör som finns är fryst. Vet inte om jag fick hybris efter i torsdags: åt bra matmässigt, både lunch och middag. Lät bli chips och ostbågar som andra i familjen åt kvällstid. Sov 9 h. Blev fasta på minst ca 17 h. Ingen middag igår (fredag), sen har det gått utför. Att jag har smygit med delar av chokladätandet gentemot familjen får också vissa varningsklockor i huvudet att ringa. 😟
  9. Om mittpinnen inte går att äta hade jag gjort följande: koka upp med lite vatten och sila av, använd en finmaskig sil om du vill bli av med fröerna också. Denna bärsås kan man säkert ha på glass eller kanske koka till gelé? Annars kan man nog bara mosa dem och ha på våfflor/pannkakor, äta som de är, lägga på frukostyoghurt, ha till lite grädde, sylt som du själv skriver går också. En snabb sökning 'tayberry recipe' ger flera träffar på pajer, då på engelska. Nog samma användningsområde som hallon och björnbär egentligen. Något du tycker om att göra med hallon och/eller björnbär @MariaF?
  10. Jag odlar tre olika sorter: 'cayenne long slim' (frösåddes vid månadsskiftet mars/april), en köpt sort som det står 'A. capsicum' på och 'frigitello' (frösåddes nog någon gång i april). Än så länge har det bara kommit mörkgröna, nästan svarta frukter från den köpta.
  11. Kunde inte låta bli att tänka på detta inlägg av Halva Lindha, som är inne på lite samma spår. 🥰
  12. Ikväll rensade jag ett flertal äpplen som höll på att bli dåliga, sedan kokades dessa mjuka i en kastrull med lite vatten i botten. Mosade med en träslev allt eftersom. Blandade detta med vispgrädde och lite kanel. Gott blev det. Vet inte riktigt vad jag ska kalla det, kollade först på recept för äppelkräm, men dessa innehåller vanligtvis potatismjöl och socker. Även äppelgröt/äppelris, men har inga risgryn. Tror att det kan funka som substitut till risgrynsgröten på jul, alternativt bara om man vill ha det mysigt. LCHF-mat verkar överlag vara väldigt enkelt att laga. Inte så många ingredienser eller krångliga moment.
  13. Upptäckte idag att flertalet kålplantor (grönkål, broccoli, vitkål, brysselkål), ståendes i växthuset som ännu inte planteras ut, angripits av kålmal, verkar det som. Säkert mosat 15-20 st gröna larver och puppor. Den vuxna malen såg jag nog för första gången kvällstid för 2-3 dagar sedan. Igår klippte jag ca 225 sniglar 😒 Tror även att päronträdet är angripet av pärongallkvalster, det ser ut som svarta fläckar på bladen. Nog med elände. De kålplantor som står i odlingslådan växer fint, jättestora blad. Man kan se att de kommer börja knyta sig. En jättestor slanggurka som växer i växthuset och som snart ska skördas. Har 5 st gurkplantor kvar av de jag frösådde i våras, har dessutom gått finfint att ta sticklingar. Har skördat 2 st squash som vägde ca 850-900 g, finns fler att skörda. Löken går det också bra med, blasten som viker sig tar jag och äter. Vinbär som blivit mogna, mest röda men även några vita och svarta. Chilli som blommar. Det börjar komma små gröna tomater i växthuset. Kanske behöver jag gödselvattna för att de ska bli röda? Någon som vet? Hur går det för er andra?
  14. Det gick väldigt bra matmässigt igår. Fläskytterfilégryta, smör och kokt broccoli till lunch. 2 sorters sill, egna köttbullar, lite prinskorv, lax i ugn, smör, tomat, gurka, sallad, rädisor och lite gräslök till middag. Ingen potatis eller gräddfil, däremot dillen som potatisen kokats med. 1/2 glas vitt vin under kvällen, vatten resten av tiden. Hade egentligen nog kunnat nöja mig med bara middagen. Blev en del jordgubbar och vispgrädde också, men det hade jag nog kunnat äta mindre av. Resten av familjen åt glass med jordgubbar, även chokladsås till. Givet hur jag ätit mår jag bättre än jag hade förväntat mig, även om jag tror att levern fick jobba ganska mycket ca mellan kl 23-03, med tanke på all alkohol och fruktos. Skönt att LCHF inte behöver vara komplicerat på midsommar. Oavsett om man väljer att grilla eller inte. Får se hur länge jag fastar idag, men än så länge är jag inte speciellt hungrig. Nu återstår bara att klura ut vad jag vill äta på min födelsedag, som är nästa vecka. 🤔