Gå till innehåll

morgonsol

Medlem
  • Innehållsantal

    350
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    11

morgonsol vann senast 4 November

morgonsol hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

899 Enastående

Om morgonsol

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Dag 24, nu är 23 dagar avklarade utan choklad. I måndags kväll var jag frestad att sätta tänderna i en "proteinbar" som har choklad utanpå, men tog lite kokoschips istället. Inte för att det är speciellt bra heller för min mage ballar ur. Nästa gång ska jag kanske prova oliver, en kopp te med grädde kan nog också fungera. Vad brukar ni äta om ni är hungriga kvällstid och inte vill somna hungriga? En annan hypotes jag har är att jag ev. är känslig mot paprika. Igår lagade jag en kycklingfärssås, blev mycket god. Men efter att ha ätit två portioner så jag kollade mig i spegeln och då hade k
  2. Hej och välkommen hit @Casta! Jag tror att du äter för lite fett. Kanske äter du för lite överlag? Vad för såser är det du äter om man får fråga? Kan du öka såsmängden? LCHF handlar inte om att svälta sig själv. Prova gärna att byta ut mjölken i kaffet mot grädde. Hur kommer det sig att du bara har kaffe till frukost? Är du inte hungrig? Det är fortfarande bra att du lyckats plocka bort pasta, ris och potatis. Ett annat sätt att öka fetthalten i maten man äter är genom att steka i smör. Kostdoktorn har en bra grönsaksguide.
  3. Intressant strategi @Effie. Jag har ungefär samma dilemma med lchf-tryfflar. Antagligen är det bara jag som kommer äta det och sen också att få dem lagom söta. Dessutom anges det i flera recept att det blir 40 st, ska jag då äta alla själv? Kan man halvera recept? Jag kanske vill prova mer än en smaksättning. Problemet med känsloätning, oavsett om det handlar om press, stress eller tristess, är att jag skulle vilja ha något mer konstruktivt sätt att hantera det än att trycka i mig choklad. Eller dricka kaffe. För jag mår knappast bättre efteråt.
  4. Igår och i måndags åt jag ett äpple. Totalt sett två äpplen. I söndags blev det att jag åt jag lite ris, men det var ingen höjdare. Utfyllnadsmaterial. Hur gör ni andra om barn lämnar mat som är kolhydratrik? Slänger ni den? Jag fortsätter fundera på julmat. Har skummat lite i denna tråden vad jag skrev i december och hur det gick då. Har också skrivit en lista med julmat som jag tycker om, som jag vet att jag kan äta lagom av och med gott samvete. Den ser ut så här: köttbullar, skinka, inlagd sill, lax, prinskorv, revbensspjäll, senap, rödbetssallad, ost, smör, äpple, clementin, apelsin,
  5. Har du några tips, tankar och/eller funderingar om hur du kommer klara detta även under december månad?
  6. Mycket klokt skrivet @Katerina. Hur tillämpar man dock detta i praktiken? Idag är det en månad kvar till lucia, alltså inte så lång tid kvar innan det är december.
  7. Välkommen hit @Pia Christensen! För egen del är i stort sett all mjölmat borta från min kost, medan potatis och ris förekommer någongång ibland. Jag tampas med socker, speciellt i form av choklad. Men nu är jag inne på dag 11 utan choklad. LCHF utmaningen har jag faktiskt inte använt utan jag hämtar inspiration från recept hos kostdoktorn ibland. Jag skulle säga att sug efter småäta, snarare tugga, har med stress att göra. Jag har sträckt mig efter jordnötter, tuggummi och choklad.
  8. Hellre det än att behöva vänta på att bli hungrig, speciellt om man vet att man har något annat schemalagt lite senare, t ex föreläsning. För egen del är det en trevlig rutin/ritual att göra en omelett till frukost innan jag sätter igång med resten av dagen, men att sen behöva äta den fast man egentligen inte är så hungrig? Det är inget vidare. Håller med @Sniffe om att det inte är roligt att sova om man är hungrig.
  9. Dag 4. Alltid en trevlig omväxling att vakna och vara hungrig. Frukost nyligen avslutad. Tittar jag tillbaka på mina riktlinjer finns det väl vissa som har högre prioritet än andra. Just nu är det viktigast att helt skippa choklad, därefter frukt. Fotografera nästan all mat går också bra, som komplement skriver jag matdagbok varje kväll. Det är väl egentligen den första punkten som är knepigast: hur äter man mat tre gånger om dagen? De senaste dagarna har jag sovit till ca kl 08, så frukost blir vid 09-10. Inte sugen på att äta lunch vid 12-13 då. Ibland blir det ingen lunch utan bara middag.
  10. Tack Maria, nu fick jag lära mig något nytt om choklad. Ovanstående fetmarkerade hade jag ingen aning om. Vet att jag frågat vårdpersonal om varför man stressäter. Fick svaret att det har att göra med aktivering av det parasympatiska nervsystemet (matsmältning m.m). Men det är nog mer komplicerat än så.
  11. Dag 2 var jobbig. Sockertrollet spökade bland mina tankar flera gånger. Om rosa kitkat-choklad, om kexchoklad och ahlgrens bilar när jag kollade extrapris för veckohandlingen. I viss mån även om de äpplen som ligger i köket och behöver tas om hand, fick hejda mig själv i tanken flera gånger. För att inte rensa och skära ett i småbitar, för att sedan äta. Men det gick bra, stillade behovet av att småäta/tugga med röd paprika, oliver och vitkål. Utöver det frukost och sen lunch/tidig middag. Det kommer nog ta ett tag innan jag helt bara kan låta tankar och känslor vara som de är, inte behöva age
  12. Hos mig kan följande skördas/behöver tas om hand: sen äppelsort, gul lök, röd lök, vitkål, tomat, physalis, grönkål. Finns även paprika och chili som står inuti huset numera. Brysselkål är också på gång men vågar inte skörda än.
  13. Lycka till! Jag bara tänker appropå det du skrivit i Sötning i te, är din man medveten om ditt sockerberoende? Att du har problem med sötsug? Vad var det som hände som gjorde att du körde ner i sockerfällan efter tre månader?
  14. Dag 1 avklarad, nu inne på dag 2. Precis avslutat frukost som blev en omelett med ost, lök och zucchini, därtill några tomater odlade på tomten. Hushållsost är inte något vidare. Någon här som kan tipsa om en fet och smakrik ost? Gärna inte en som är grynpipig. När jag har haft prästost tidigare har den lätt börjat mögla. Om man nu inte ska styckfrysa ost i riven form...?
  15. Senast jag skrev var i början av augusti, nu är det november. Inte för att ätandet där emmellan har varit särskilt bra, men idag tar jag nya tag för att bättra till det. Istället för att satsa för stort, som att t ex försöka vara fri från sött och skräpmat resten av november eller till nyår, tänker jag lägga ribban lite lägre. Ta en vecka i taget. Vad tror ni om följande riktlinjer? Kan det fungera? - Äta frukost, lunch och middag varje dag, inga mellanmål. - Begränsa mängden kolhydrater till 15 g/måltid. - Sikta på 25-30 g protein/måltid, resten får vara fett. Lägga till
×
×
  • Skapa nytt...