Gå till innehåll

morgonsol

Medlem
  • Innehållsantal

    335
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    10

morgonsol vann senast 28 Juli

morgonsol hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

861 Enastående

Om morgonsol

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det kommer ta ett tag innan jag vänjer mig vid hur det ser ut. 😔
  2. @Ing-Marie Behöver det vara något speciellt sorts bröd? Huså bröd har 2 st sorters frökex. Vet inte hur det är med finn crisp nu för tiden. I värsta fall skulle man ev. kunna köpa hem glutenfritt bröd, då slipper man vete i alla fall.
  3. Skulle du kunna dela med dig av ditt recept? Det finns en jättestor buske aronia mindre än 100 meter från där jag bor, bara att plocka. Om det nu går att göra annat än saft på aronia...? Man kan ha aubergine i när man gör ajvar relish, fast röd paprika är huvudingrediensen. Jag gjorde två burkar i september förra året, de står fortfarande i skafferiet, oöppnade, och ser fina ut. Detta kanske skulle vara något?
  4. På något sätt lyckades du sammanfatta en stor del av min målbild. 🙂 Känner du till Dr Georgia Ede, @Tr0llet? Appropå kopplingen mat och psykisk ohälsa.
  5. Frukost, lunch, fika, middag och kvällsmat?
  6. Gröna gårdar har tidigare sålt s.k gruvkorv, är typ som falukorv, men den hittade jag inte i deras nuvarande sortiment. Men om prinskorv duger? Alternativt att man stoppar sin egen korv om man har en köttkvarn.
  7. Det tror jag inte, såvida butikerna inte börjar sälja färdiga zoodles (zucchini noodles), vilket man kan göra själv med en grönsakssvarv, likt det numera går att köpa färdigt blomkålsris (finriven blomkål). Exempel på recept med zoodles.
  8. morgonsol

    Avokado

    @Mig Om jag förstår dig rätt så är det 6 g kolhydrater det handlar om och att summan överstiger 20 g kolhydrater, därav problemet. Avocado behöver inte vara problematiskt i sig men mängden är det i din nuvarande situation. Jag tror att du kan äta den, men kanske inte allt på en gång. Skulle du t ex kunna göra en guacamole av 300 g avocado och sedan föredela denna på 3-4 mål mat? Eller frysa in den mängd avocado du inte kan äta just nu? Om du nu har en budget på max 20 g kolhydrater/dag, vad är det för annat som innehåller kolhydrater som du tänker äta som gör att du passerar gränsen? Edit: @Mig Inkluderar du kärnan och skalet när du räknar 300 g? Jag är osäker på om det brukar räknas med på t ex kostbevakningen, då man inte brukar äta något av det.
  9. morgonsol

    Avokado

    @Mig Är det så att du försöker och/eller vill äta strikt (dvs max 20 g kolhydrater) och därför behöver ha väldigt bra koll?
  10. Nu var det ett tag sedan jag skrev, här kommer en liten uppdatering. Idag har jag promenerat mer än 8 km, cyklat ca 6.5 km, ätit 1 avocado, 200 g salami, några vildhallon och några nävar vilda björnbär. Druckit massor med vatten. Blir nog lite food prepping ikväll, ska plugga imorgon och alla vardagar nästa vecka. Under vardagarna denna veckan har det gått bra matmässigt, med undantag för att jag fortfarande äter en del salami och åt 2 kulor köpt glass när jag träffade en kompis i tisdags. Försöker få in rutin att äta någon slags frukost, inte hoppa över den eller bara dricka te. Middagen i måndags blev jättegod: kycklinglevergryta med äpple och lök, brysselkål, tomat, paleo-lingonsylt och broccoli- och blomkålsmos. Har ätit mandelmjölsplättar i veckan också. Börjar man bli avvand av socker om man tycker att plättarna i sig smakar sött? Har inte ätit dem med grädde och bär, utan smör och chark. Behöver variation gällande det jag äter i allmänhet, tycker det blir tråkigt annars. Skriver lite på morgonen och på kvällen nästan varje dag. Sömnen är något jag blir uppmärksam på. Det var svårt att somna kvällen då jag ätit glass och dessutom lyssnade på uppspelt musik på kvällen, även en annan kväll då jag cyklade hem från en kompis, ca 3 km, vid 20-20:30. Ätandet förra veckan var mindre bra, mer avsteg. Onsdag: Grädde med kaffe, salami, svarta vinbär, krusbär, klarbär. Torsdag: 2 portioner hemgjord chokladglass efter att jag hade varit uppe på taket. Fredag: salami, 2 rutor 86%ig choklad, (men den smakade inte gott), saft av uppkokta klarbär, fruktkött avsilat (läsk om du frågar mig).
  11. Nu försöker jag få rutin på att äta frukost, lunch och middag varje dag, gärna också att middagen inte blir för sen. Mina fastor är rätt så spontana, men blir vanligtvis ca 10-14 timmar ungefär, det varierar lite.
  12. Nu var det ett tag sedan jag åt kitkat, men hjärnan har surrat efter det idag. Hjälper inte att jag städat i närheten av en hylla i hallen där det finns samt att mamma ätit några stycken idag. Än så länge idag har jag ätit salami, vitkål och druckit gräddkaffe, dvs 2/3-3/4 grädde och 1/3-1/4 grädde. På sätt och viss fortfarande kvar i mindre-bra-ätande-cirkel, i form av att jag äter charkuterier, bär och hemmagjord glass. Men det kommer samtidigt väldigt snart ta slut, kommer vara tillbaka i studiestaden nästa vecka.
  13. Du har en poäng @Erik 2. Nu vet vi förvisso inte vad @Fannie har ätit för proteinkällor tidigare, men att byta ut t ex kycklingbröst och lövbiff (magert kött) mot fetare alternativ t ex ägg, bacon, fläskkarré, kycklinglår, lax, makrill m.m skulle kunna vara ett sätt att få i sig mer fett, utan att det kommer från mejeriprodukter, och dessutom göra detta gradvis.
  14. Hur ser det ut med vilda bär för er andra? Här verkar säsongen för smultron ha tagit slut. Men det finns väldigt mycket hallon som växer vilt (har säkert plockat minst 2 kg) och massa klarbär (surkörsbär). Verkar även som att blåbären kommit. 🙂
  15. Låter gott. Hur gjorde du din coleslaw? Har också erfarit att majonäs inte mättar så bra. Går bra att ha som tillbehör, men inte som primär fettkälla. Vad för fett brukar du ha med dig?
×
×
  • Skapa nytt...