morgonsol

Medlem
  • Innehållsantal

    142
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    4

morgonsol vann senast 27 Oktober

morgonsol hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

449 Enastående

Om morgonsol

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det har gått en nästan vecka utan socker. Imorgon är det Lucia, kommer inte äta några lussekatter, utan försöka njuta av musik. Hade varit trevligt att göra något med saffran, men vet inte om jag hinner. Om jag lagar något måste det också ätas upp. Det som smakat sött som ätits är morötter, saltgurka, chokladbollssmet a la lchf (smör, kokosflingor, kakao, men ingen honung!) och paranötter (men det fixar inte magen). För några dagar sedan gjorde jag en lista på julmat, inklusive gottebordet. Men varken sockerrik och/eller stärkelserik mat är något som lockar direkt, även vissa lchf-varianter. Vad är vitsen med att laga t ex lchf-lussekatter? För blir det inte att man lurar sig själv att man får äta sött och mjöl på lchf, fast då i form av sötningsmedel, kokosmjöl, mandelmjöl etc? Tänker att äpple, clementin, apelsin, fudge och tryfflar med olika smak som jag gjort själv är nog lagom i sötväg. Förhållandevis lätta att 'dosera' också. Några fler tips på lchf-julgodis? Wienernougat? När det gäller maten där jag inte riktigt kan bestämma mig, dvs vörtbröd, risgrynsgröt, potatisgratäng och pepparkakor, så tror jag följande blir enklast: Att ta ett litet smakprov, äta riktigt långsamt, vänta en stund, för att sedan bestämma sig om man vill ha lite till eller om det räckte, eller kanske att det inte var så gott. Även att man begränsar 'avstegsätandet' till en måltid under en dag. Dock så handlar julen inte bara om mat. Jag njuter av musik, dofter av julkryddor, ljus, julgranar på stan och längtar till julveckan då jag kommer vara hemma hos min familj. Tar gärna emot förslag på vad man kan göra med rödkål och/eller rödbetor.
  2. I mina ögon finns det fler sätt att fira alla hjärtans dag än med choklad. Om man har en partner kan man dela en god måltid eller vara lite extra kärleksfull mot sina nära och kära helt enkelt. @Gemma Tycker inte du behöver banta dina inlägg, men de hade varit lite lättare att läsa dem om du hade lite mindre mellanrum mellan varje stycke/mening. Går det att ha det mysigt utan att äta sött? Toppen att du är påväg att läsa Bittens bok. Du tar också upp flera aspekter av den mentala biten. Stress, panik och besatthet av olika saker. Går det att släppa lite på tyglarna och ta varje dag som den kommer? Göra det bästa du kan utifrån de förutsättningar du har? En måltid i taget om så behövs? Det är ok om dessa frågor känns motiga, du behöver inte svara på dem om du inte vill.
  3. Jo, det är sant. Skulle själv dock bara räkna med kanelbullensdag, de övriga firar jag inte. Men knappast bra att de finns, uppmuntrar till onödig matkonsumtion. På vissa håll äter man kanske en gustav-adolf-bakelse också? Edit: glömde pizza frosseriet på nyårsdagen.
  4. Håller med MariaF, tycker är något du definitivt bör överväga @Gemma. Men inte minst, du kan få pepp i din egen tråd om och när du behöver det! Ja eller hur! Man skulle väl nästan kunna betrakta året som en sockerkarusell, det svåra är att ta komma av den. Vi börjar i december: adventsfika, glöggmingel, julbord, lucia, jul och nyår. Sedan fettisdag med semla. Påsk efter det. Olika avslutningar i maj/juni. Sommar med glass, bärpajer etc. Halloween med allt godis i oktober. Pumpapaj om man firar thanksgiving eller bara tycker det är kul. Och så börjar det om. Förutom detta finns det andra kalas, födelsedagar, fikor m.m utspridda under året, som också kan innebära konsumtion av socker. @MariaF Vad är MAOA? Tack för boktipset förresten.
  5. @Gemma Tack så mycket för de fina orden. För min del gör det ingenting om du skriver av dig om socker i denna tråd om det hjälper dig. Använd den som en livlina om du vill. Jag har full förståelse för din oro om 'rustningen' kommer hålla eller inte denna månad. En sak jag funderar på, är om det kan vara aktuellt för dig att berätta om ditt beroende för folk i din närhet som kommer närvara på samma julkalas, glöggmingel etc (högrisksituationer dvs) som du och som du har förtroende för. Personer som inte viftar bort beroendet. Så om nu sockret skulle kapa cockpiten (din hjärna) och du är påväg att stoppa något sött i munnen, kan dessa personer stoppa dig innan det faktiskt hinner inträffa. Att de blir som livbojar. För om jag förstår dig rätt, så handlar sockerfriheten verkligen INTE om viktminskning, utan om det mentala, om så mycket mer. Att inte behöva slippa oroa sig för om isen håller eller inte. Det är klart att man vill vara normal. Jag gillar din metafor med stödhjulen, behåll dem ett tag! Varför inte hoppa på min utmaning med att bara äta riktig mat fram till den 31:e januari? Du känner redan till My och Bitten, förutom dessa finns även Ann Fernholm och Charlotte Erlanson-Albertsson, som bara skriver vad jag förstår. Ewa Meurk, som jobbar med My ibland, kanske kan funderas på? Finns det fler sockerterapeuter än Ewa, My och Bitten? Kan det vara aktuellt med OA - Overeaters anonymous? Använd dig av de resurser My har, men jag förstår om de inte räcker hela vägen. Försöker själv ta itu med min psykiska ohälsa, det finns en gräns vad man kan göra själv och vad man inte kan, då man kanske behöver ta hjälp av en terapeut. Lycka till!
  6. Imponerande. Hoppas du får vila ut lite idag och den kommande tiden.
  7. @Cederulla Har lyckats göra en sats majonäs med inspiration från ditt recept. Ingen äggvita i för min del denna gången. Tog en stund innan majonäsen tjocknade. Hur förvarar man denna majonäs på bästa sätt? Hur länge kan den stå framme i rumstemperatur? Jag befarar att den kommer stelna om jag ställer in den i kylen. En undran om dosering också: vad jag har läst här på forumet kan kokosolja i för stora mängder, om man inte vant kroppen, göra att kroppen reagerar negativt. Bör jag vara försiktig nu närmsta dagarna med hur mycket majonäs jag tar, om och när jag tar?
  8. Vad roligt att se så många svar i tråden. @SGK Problemet med vissa situationer är att de inte ännu har inträffat och att jag därför inte vet hur jag bäst hanterar dem, hur jag kommer reagera och därmed om ett avsteg är rimligt eller ej. Jag har aldrigt lagt in sill, har du några tips och/eller recept du skulle kunna tänka dig dela med dig av? @Gemma Kan det vara aktuellt att ha "If you fail to plan, you plan to fail" som bakgrundsbild i mobilen nu i december? Jag hyser stor sympati för dig som sockerberoende, det måste vara ett helvete att försöka motstå allt sött under jul. Är det familj och/eller vänner som inte kan förstå att du reagerar på socker likt en alkholist reagerar på alkohol? Att du inte kan hantera det söta? Att vara superstrikt och sockerabstinent är det enda som funkar i längden? Vill också gratulera att du kom på dig själv i tid ang likören och har gjort den otillgänglig. Vad som är högrisk och går att äta/dricka är högst individuellt, men något man måste vara vaksam på. Beroende eller ej är det lätt att man lurar/ljuger för sig själv, att man tror att man har saker under kontroll, för att sedan inse vad man håller på med. Och försöka sluta eller söka hjälp. Jag gillar din metafor med skymnningsläge. Och du ska VERKLIGEN INTE be om ursäkt för ditt beroende, för att du skriver av dig här. Det är upp till var och en vad man läser, men om det hjälper dig att skriva här tycker jag inte du ska sluta. @Effie Jag håller med dig i det du skriver. Återigen, det är min första jul med LCHF så det finns inga tidigare erfarenheter att jämföra med. Kan det vara lämpligt att provsmaka valfri icke-LCHF julmat och sedan fatta beslutet om 'det verkligen är så gott att det är värt det'? Så vad är en perfekt jul? Högst individuellt. Några av mina önskemål i år ser ut så här: slippa socker, mjöl och artighetsätande, få umgås med min familj, få ha lugn och ro. Det är lätt att allt annat som hör julen till, inte bara maten, blir i överflöd och kanske ohanterbart. Själv har jag svårt att släppa både mjöl och socker. Hjärnan släpper inte bilder på LCHF-bakverk: om det är praliner, mjuka kakor eller bröd spelar mindre roll. Man skapar sig en förväntan för hur det kommer se ut och smaka, men vad gör man när verkligheten inte stämmer överrens med detta? Jag provade detta recept idag och blev mycket besviken. Hamburgarna i salladsblad var mycket godare än de med fejk-brödet. LCHF-bröd är inte riktigt bröd, utan kommer alltid vara brödsubstitut. Så är det bäst att låta bli även detta, så att man inte blir besviken? Det finns i princip hur många brödrecept som helst och jag har inte tid eller pengar till ingredienser för att hitta vilka recept jag tycker är goda. Så om jag ska skippa det helt? Jag har inga problem att avstå spannmål, men hur hanterar man dessa ständiga påminnelser? Kursare med pasta eller ris i matlådan, alla dessa varor i matbutiken, i substitutrecept? Det är snarare mitt problem. Sakta men säkert försöker jag röra mig från att värdesätta enbart tillfällig njutning av något ät/-drickbart till att även kunna njuta av konsekvenserna. Tillfällig njutning och dåliga konsekvenser är socker, mjöl och för mycket alkohol. LCHF-mat är bättre. Man äter god mat varje dag och mår bra i längden.
  9. Jag försöker klura ut några enkla förhållningssätt till mat och vad som motiverar mig, som jag kan återkomma till när jag frestas att göra avsteg. Inom den 'tillåtna' maten finns stort utrymme för variation: kokosprodukter, lchf-bröd, feta mejeriprodukter (grädde, ost, smör, creme fraiche, yoghurt etc), grönsaker, olivolja, kött, fisk, skaldjur, fågel, ägg, avocado, citron, lime, kryddor, bär och nötter. Därefter finns det en gråzon där alkohol, frukt, chark, mörk choklad och rotfrukter platsar, sådant man kanske bör konsumera med måtta. I undvika-kategorin finns margarin, spannmål, socker, vanlig choklad, mejeriprodukter med lite fett, potatis, vegetabiliska oljor, sötningsmedel och baljväxter. Det viktigaste är att äta riktig mat som inte är så processad och undvika socker och mjöl. En annan regel jag tänker sätta är att jag inte bakar LCHF-godis eller -bakverk om det inte är så att jag kommer ha gäster, som jag då kan bjuda. Inte heller köpa hem choklad. Sånt som motiverar mig är att må bra, få friska och starka tänder, behålla vikten, ha fungerande hunger- och mättnadskänslor, ha ett stabilt humör för att nämna några saker. Till min glädje verkar det finnas lchf-varianter på vörtbröd, pepparkakor, lussekatter och glögg, om det skulle krisa. Vet att jag kommer få vara försiktig med potatisgratängen, jag tar lätt en extra portion, vilket även gäller lasagne. Julgröten är det som återstår från min tidigare lista. Man kan fråga sig hur stor skada det gör om man bara äter gröt på julafton? Samtidigt funderar jag på hur många 'avstegsdagar' man bör ha på ett år, om det räcker med att inte äta som vanligt på julafton, midsommar och sin födelsedag t ex?
  10. Stort tack för ditt svar @Nils Engström. Jag har nog skrivit detta tidigare, men det svåra är inte att sluta, utan att inte börja igen. Jag har läst Mats-Eric Nilssons böcker 'Den hemligen kocken' och 'Måltidens magi', vad som ryms inom riktig mat blir allt snävare. Jag rör mig långsamt bort från processad mat. Ris, potatis, läsk, glass och mjölk lockar inte. Där det blir knivigt för egen del med julmaten är om jag ska låta bli vörtbröd, risgrynsgröt, pepparkakor, clementiner, potatisgratäng, lussekatter och glögg eller bara ta pyttelite. Kommer jag sakna det? Man får ställa den tillfälliga tillfredsställelsen av att äta mot det mer långsiktiga konsekvenserna av att äta mjöl och socker. Även mitt mående överlag, jag är glad att slippa huvudvärk och kunna bli mätt på riktigt. Samtidigt kan jag inte riktigt släppa tanken om jag under de ca 20 år jag levt redan fördärvat kroppen bortom att det går att reversera i form av att ha ätit socker, spannmål, vegitabiliska oljor, frukt m.m i större mängder. Fortsätta vill jag naturligtvis inte, men då behöver man också programmera om hjärnan när det gäller mat. Att jul inte måste förknippas med socker och spannmål, likaså andra festligheter. Min målsättning blir följande: att mellan den 6:e december och 31:e januari försöka låta bli allt sött, och sedan utvärdera.
  11. @Cederulla Har du samma mängd olivolja/kokosolja som t ex rapsolja då, dvs ca 2 dl olja per äggula? Hur gör du när du mäter upp kokosoljan?
  12. Oj, det har gått snart en månad sedan jag skrev. Min gissning är att jag för närvarande är inne i ett lite grundare skov, med en del godisätande och mindre bra ätande av riktig mat som följd. Behöver nog äta mer fett. Har mörk choklad 95% hemma, inte för att den är speciellt god. Men den äts. Det har inte gått så långt att jag äter godis istället för mat i någon större utsträckning. Igår slank det ner några bitar häxvrål, en godissort jag är hemskt svag för. Även apelsinchoklad, typ romerska bågar, platsar i den kategorin. Bakade även kokostoppar tidigare i veckan, sötade med honung. De flesta lyckades jag ge bort men blev ändå att jag åt 3 st själv. Detta är nackdelen med att baka. En passionsfrukt i helgen. En handfull kola-godisar förra veckan med +1.8 kg på vågen som följd. Och så en helg i mitten på november där det blev för mycket socker på en dag när jag var bortbjuden. Varm choklad och vetebullar. Även helgen innan med pannkakor på mandelmjöl, bär, vispgrädde och chokladbollssmet. Kan hända att jag fått lite perspektiv på mitt godisätande, då jag vet vilka sorter jag är speciellt svag för och att jag inte äter godis om det inte är lättillgängligt. Lösningen är att inte vistas där godis finns. De förändringar som skett matmässigt annars är att jag numera äter både surkål och syrad rödkål varje dag, samt att grädde och creme fraiche köps hem i mindre mängder. Saknar inte blaskiga såser. Det kommer ta tid att bli 100% sockerfri, om det är ett mål att sträva efter. Men varje dag utan sött är en bra dag, flera dagar i följd ännu bättre. Häromveckan upplevde jag faktiskt en total avsaknad av att äta sött, en befriande känsla. Vara mätt och belåten av den riktiga mat man ätit. Det som återstår är att klura ut hur december inte blir en allt för sockerrik månad.
  13. Jag gillar din målsättning och vill gärna köra på något liknande själv. Precis som @Gemma är inne på så surrar det tankar om julen i mitt huvud av och till, maten är helt klart en av de viktigare sakerna. Vad jag vill äta och varför, likaså vad jag vill försöka undvika, att inte ha ångest om man 'äter fel' osv. Jag kan bara vara glad att det finns mer erfarna medlemmar här på forumet, som @IML och @MariaF, och att ni delar med er av era erfarenheter. För mig blir det första gången det är jul och LCHF. @IML Om du skulle kunna tänka dig dela med dig av ditt recept för LCHF-vörtbröd skulle jag bli väldigt glad.
  14. Hur ser du på egengjord majonäs? De flesta recept jag hittat brukar nyttja rapsolja, vilket är en kraftigt raffinierad produkt. Spelar mängden och frekvensen roll, att man kanske kan äta det ibland men inte i lika stora mängder som smör? Om man har smör som primär fettkälla så att säga.
  15. Tack för att du tar upp detta ämne @DRAKULLA.