Gå till innehåll

morgonsol

Medlem
  • Innehållsantal

    403
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    12

morgonsol vann senast 24 December 2020

morgonsol hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 044 Enastående

Om morgonsol

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Från igår till idag blev det en spontan längre fasta på nära 22 timmar (slutade äta vid 15:45 igår, smakade lite på min lunch vid 13:30 innan den var helt färdig idag). Kanske hade jag kunnat fasta lite längre...? Blev faktiskt lite förvånad att jag inte blev hungrig på kvällen igår. Innan jag påbörjade fastan hade jag ätit lite morötter, stekt ett paket bacon och ett paket halloumi. Under fastan har jag druckit te. Idag innan lunch har jag känt mig lite yr, vet inte om det var brist på salt eller vatten. Hur hade ni förberett er om ni skulle fasta 24 timmar? Jag hade nog velat äta någon
  2. Jag förstår att du inte vill slänga mat, men jag håller inte nödvändigtvis med om att du behöver äta upp den. Det spelar också roll vad det är för något och vad det har för hållbarhet, hur mycket som finns totalt sett m.m. Finns det andra i familjen som inte tänker börja äta LCHF som kan äta dessa kolhydrater istället för att du ska behöva göra det, eller i alla fall inte äta så mycket? Kan du möblera om i skafferiet t ex så att ris, pasta, mjöl, socker etc inte är där du brukar hämta skafferivaror? Vet du om du klarar av att ignorera kolhydrater även om de finns nära till hands? En bit ner i
  3. I söndags efter att jag hade publicerat mitt inlägg försökte jag avdramatisera de tidiga sådder jag inte hunnit med. Här är resultatet som jag kom fram till ungefär. Tomat - acceptera att sorter med lång utvecklingstid kommer ge skörd sent eller inte alls, så komplettera med sådder av sorter med kortare utvecklingstid. I söndags sådde jag Ponderosa, Marmande, Cour di bue och Brandywine Black. Purjolök - har sått den sort av de vi hade som enligt fröpåsen var ok att så i mars. Man kan även komplettera med purjolök som ska skördas under sommaren, men sådana frön har inte jag. Rot
  4. Nu har det ändå gått en vecka, så dags för en uppdatering. Det går bra med maten, fastän jag ibland slarvar med att lägga till smör. Fortfarande inte någon choklad, frukt eller annat som frestar. Suget verkar ha lagt sig. Skulle tro att det @Effieskrev om att choklad inte är karnivor hjälpte. Kolhydrater kommer främst ifrån olika rotfrukter (inte potatis/sötpotatis), lök, broccoli, haricots verts. Har syrad rödkål/rödbetor som jag också kan äta oftare. Stora skillnaden sedan 22:a februari är att jag cyklat en runda om 6 km vid tre olika tillfällen sedan dess. Övriga dagar har jag promener
  5. Idag är det sista februari. Känns som att jag ligger ungefär en månad efter jämfört när olika sådder borde ha skett. Chili har jag sått i två omgångar, första i slutet av januari och andra i mitten av februari. Flera plantor har blivit omskolade från tråg till mindre kruka. Igår sådde jag spenat, sommarmorot, rädisor och dill i olika mellanstora plastbyttor i växthuset. Så även om det fortsätter vara förhållandevis kallt står de fortfarande skyddade. Nu får vi se om något gror de kommande veckorna. Det är många saker som står på min lista som "borde" ha såtts under februari, men jag skull
  6. Någon mer än jag som upplever det som svårt om det blir efterrätt över? Kanske inte exakt alla gånger, men ändå väldigt många, blir det att jag själv äter upp det som finns kvar. Hur gör man för att inte få efterrätt över? Eller så kanske man ska göra det enkelt för sig och bara äta efterrätt väldigt sällan? Så bortsett från kladdkaka med vispgrädde i söndags går det bra med maten. Har fortfarande inte ätit frukt, men äter nog ganska liberalt med tanke på ugnsbakade rotfrukter (morot, palsternacka, rotselleri, lök). Igår cyklade jag 6 km och idag har jag promenerat två gånger. Nästan all
  7. Jag köper inte så mycket av det skrivs och blir ganska less på artikeln. Enformig och platt. För på väldigt många ställen så saknas det en förklaring till påståendena. Hur då? Varför då? Källa på det tack!? Ett exempel: "I USA, där man äter allra mest animalisk föda och köttet har en högre fettprocent, lever amerikaner i genomsnitt nästan tio år kortare än befolkningen i asiatiska länder där man äter hälsosammare, som Japan, Hong kong eller Sydkorea." Jaha. Definiera hälsosammare. Finns det några andra skillnader mellan USA och asiatiska länder avseende kosthållning, annat än köttkon
  8. Precis. Därav att jag frågar, eftersom flera här verkar använda sig av fasta för att gå ner i vikt. Insulin spelar nog en stor roll här.
  9. Är det stressande för kroppen att fasta? Eller är det att man inte ska fasta när man är stressad? För min del är den mesta fastan spontan. Jag skulle vilja få rutin på 16:8 och då bara äta två gånger per dag.
  10. Det går hyfsat med maten. Vissa dagar har jag slarvat med att lägga till fett vid middagen, dvs huvudsakligen ätit något proteinrikt och lite grönsaker. Idag har det gått bra. Gjorde kycklinglevergryta till lunch och middag blev ostomelett, lax och lite grönsaker. Inte idag, men andra dagar har jag varit fortsatt sugen på popcorn och choklad, nog mest för att det funnits framme. Chips, pizza och godis tackar jag nej till. Hade i ett äpple i kycklinglevergrytan som blev två portioner, nog enda undantaget jag gör för frukt just nu. Jag tycker om att äta frukt, men jag behöver inte äta så mycket
  11. Bra fråga @Ellie! Jag betraktar det som en gradskala, det här med hur processad mat är. Färska tomater är inte processade, krossade tomater är lite processade, tomatpuré är förhållandevis processat medan man tar steget ännu längre med ketchup. Eller om man tar köttprodukter som exempel: kött som inte är marinerat, mörat eller rimmat är nog det mest oprocessade som går att få tag i. Medan köttfärs är lite processat eftersom det malts, medan korv och leverpastej är mer processat i jämförelse. Ännu mer processat är nog färdiggrillad kyckling. Sedan är det en fråga om mängder - hur stor andel av d
  12. Inne på dag 6 nu, med start torsdag förra veckan. Fortfarande inte ätit någon choklad eller frukt eller annat sött. Igår var en bra matdag: brunch vid 09-10, tidig middag vid ca 16-17 och så kunde jag somna fast jag var lite småhungrig vid kl 23. Vissa saker frestar. Andra i familjen har gjort popcorn både idag och igår. När det ligger en öppnad chokladkaka lite nonchalant på köksbordet. Hittade wienerbröd i kylen i helgen (en av mina tidigare laster) men de är uppätna nu. Det som kvarstår är nog ett litet sug efter vaniljvisp, som jag fortsätter skjuta på framåt i tiden till något speciellt t
  13. Det gick bra! Ingen frukt, ingen choklad, inget socker! Nu bara upprepa detta i ca 2 veckor och stå ut med huvudvärk. Absolut. Just självmedkänsla och gränssättning är något jag pratat med psykolog om. Nu att det blev choklad förra veckan blev mitt sätt att hantera en jobbig situation - mycket stress och frustration. Inte det mest konstruktiva, men har i alla fall fått upp ögonen för hur jag skulle kunna jobba på ett mer konstruktivt sätt, efter att ha läst och reflekterat lite. Jag försökte kolla lite på vad ALP/ACT ALP innebar på hennes hemsida, men har inte kommit fram till
  14. @Kahavia Jag har också sått frön till 'De Cayenne' men det kommer nog ta några veckor innan de gror, med en utvecklingstid på 20-30 dagar. Förutom den har jag hittils sått Lombardo, Riot, Black scorpion tounge, fire cracker och costeno amarillo. Både variation i styrka, växtsätt och färg framförallt. Håller med om att det är roligt att testa nya sorter. Espelette låter lovande. Jag är rädd för att våra katter, som är några månader gamla, kommer sabotera.
  15. För lite mer än en vecka sedan körde jag ner i diket och jag har fortfarande inte lyckats ta mig upp. Det har blivit en del vanlig choklad och frukt. Även glasstårta då en i familjen har fyllt år. Ska försöka ta nya tag imorgon. Jag mottager gärna tips på mättande frukost/brunch. Jag har ätit omelett på 2 ägg, med lök och oftast ost i, i snart två månader med olika tillbehör t ex champinjoner, bacon, prinskorv med senap. Men nu verkar mättnaden som jag får från den inte hålla i sig speciellt länge. Inte så länge som jag vill. Hur ökar jag fetthalten? Hur minskar jag på kolhydraterna? Hur får m
×
×
  • Skapa nytt...