Gå till innehåll

morgonsol

Medlem
  • Innehållsantal

    454
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    14

morgonsol vann senast 18 April

morgonsol hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 183 Enastående

Om morgonsol

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Härligt med respons @Kahavia! Förra året var det ca 40 tomatplantor i växthuset, de flesta var av sorten 'Moneymaker'. I år kommer det nog bli något färre som får stå i växthuset hela säsongen, eftersom chili och paprika behöver få plats. Jag skulle kunna så frön till växthusgurka, basilika, physalis och melon som då också kommer behöva vara i växthuset under högsäsong. Jag tror några av mina paprika-/chiliplantor fått ödem, det kanske dina också fått? I mitt fall tror jag att orsaken är att vi vattnat för mycket. De står fortfarande inomhus under belysning. Det finns mindre flugor som flyger
  2. Nu blir jag nyfiken på glassen ifråga. Är det något du köper eller gör själv? Vad är glassen sötad med? Jag har provat att göra vaniljglass enligt följande recept, blir ca 2 portioner och då ca 10 g kh/portion som mest.
  3. Nu i helgen har det blivit en del trädgårdsarbete. Jag har rensat bland fjolårslök som blivit bortglömd, där en del små lökar skulle kunna sättas i jorden igen, och planterat om både tomatplantor och paprikaplantor. Efter den 7:e mars har det dessvärre inte blivit så mycket nya sådder. Det har räckt med att vattna, omplantera och passa växthuset, även om min (mentala) ork inte har räckt till alla tre alla dagar. Det finns nog fortfarande några plantor som egentligen hade behövt planterats om för flera veckor sedan. De sådder jag gjorde av morot, rädisa och spenat i slutet av februari har
  4. Ibland blir det flera dåliga, eller i alla fall mindre bra, dagar i följd. Jag har inte mått bra psykiskt under perioden ca 22:e - 27:e april. Grundproblemet är STRESS och bristande återhämtning, för att kunna parera stressen. Några symptom har varit trötthet även fast jag sovit, huvudvärk, börjar gråta lätt och minskad aptit. En åtgärd jag har fått vidta för att kunna komma på fötter är att minska studietakten. Så nu framöver är i alla fall min studiesituation mindre kravfylld, jag har färre inlämningar att tänka på. Jag har också försökt tänka på att sova tillräckligt nu de senaste dagarna.
  5. Vad roligt med så mycket respons! Stort tack till alla som läst, reagerat och svarat i tråden hittils. Som titeln på tråden antyder hade jag en dålig dag igår. Vid ca 12:30 bröt jag ihop för att sedan gråta, med kortare uppehåll, i ca 1-2 timmar. Jag brukar försöka anteckna medan jag gråter, när det är som värst. Hur jag känner och vilka tankar som snurrar runt i mitt huvud. Övergripande paraply för det som jag grät över och som var jobbigt igår är kopplat till mina studier på ett eller annat sätt. Brist på motivation i en av kurserna (läser 3 st), svårigheter att komma igång att plugga
  6. Den här tråden tänker jag ska få handla om psykisk hälsa och ohälsa. För alla mår vi dåligt någon gång ibland. Det är ett sätt för mig att försöka karlägga över tid och kunna besvara frågor som 'Hur illa är det?' och 'Hur ofta mår jag psykiskt dåligt?'. På vilket/vilka sätt mår jag psykiskt dåligt? Finns det saker som återkommer? Finns det (ibland) någon orsak till att jag mår dåligt? Vad kan jag göra för att förebygga psykisk ohälsa? Vad gör jag för att må bättre när jag väl mår dåligt? Men även hjälp att inse att det kanske finns saker jag behöver söka professionell hjälp för, det får tiden
  7. Jag hade inte litat på enbart självdisciplin. Förhoppningsvis har du redan berättat för din sambo att det är en trigger. Men som snacks, kan du prova grönsaker med dippsås av creme fraiche? T ex stavar av morot, gurka och/eller paprika? Om du vill ha mer variation.
  8. Tja, är vikt = hälsa och välmående? Håller med @Effie om att livet inte är rättvist. Vi är individer även gällande hur vår metabolism funkar. Man kan ha/få andra problem av att äta mycket skräpmat på sikt även om vikten kan fortsätta vara opåverkad. T ex mag- och tarmproblem eller dålig tand- och munhälsa.
  9. Tror @Katerina skrivit tidigare om att variera längden på fastor för att kroppen inte ska vänja sig. Men absolut kan det nog spela roll att du äter nötter och har mjölk i kaffet. Vad händer om du utesluter både nötter och mjölk helt en vecka? Tråkigt att höra att höra att sambon äter chips och godis. Det kanske blir svårt att dra ner på konsumtionen av nötter om sambon fortsätter äta chips och godis. Är det varje dag? Kan ni avgränsa det till endast fredag och/eller lördag kväll?
  10. @Sonja69 I detta sammanhanget är puma en förkortning för pålägg utan macka.
  11. Enda avvikelsen som blivit sedan jag skrev sist är nog att vi gjorde maränger i lördags. Kladdig smet, provsmakade kanske någon maräng när de var klara. Vaniljglass enligt recept från Birgitta Höglund och jordgubbar blev det också, men det åt jag med gott samvete. Vet inte vad det är jag hetsar riktigt, men något. Vikt- och/eller kroppshets? Ibland är det svårt att intala mig att ev. viktminskning är en bonus. Vägde mig igår kväll och nu på morgonen, skiljde sig ca +1 kg mellan mätningarna (så vätska?). Sen är det det med kläder igen, specifikt byxor. De flesta kläder som jag har tillgän
  12. Hej! Du är inte ensam om att inte må bra av att äta bröd och choklad. Hur har tankegångarna gått i helgen då du ätit mer kolhydrater? Tips är att kolla på kostdoktorns alkoholguide. Håller tummarna för att det går bra med maten denna veckan. Skriv om du blir sugen och/eller får jobbiga tankar om kolhydratrikmat.
  13. Jag skulle vilja ha ett liknande upplägg som dig @Nils Engström. Kan du ge några exempel på vad du äter till frukost respektive middag? Utför du någon daglig motion mellan frukosten och middagen? För det "problem" jag har i nuläget är att mättnaden från frukosten håller i sig för länge för att jag ska bli hungrig på middag innan det är väldigt sent på kvällen. Som bekant är det bäst att äta när man är hungrig och jag vill gärna komma ifrån att jag äter 'för säkerhets skull'. Så det handlar inte nödvändigtvis om att minska den procentuella fettmängden, utan möjligtvis matmängden. Eller att jag
  14. Jag behöver lite hjälp att ändra upplägget på mina måltider under dagen för att bli mätt respektive hungrig på "rätt" tider. En av dagarna förra veckan åt jag en lunch vid ca 13:15 bestående av lax, räkor, brytbönor, dillsås på cf, omelett på två ägg med ost och lök. Sedan dröjde det 01 dagen därpå innan jag blev hungrig. Något liknande inträffade i tisdags - min lunch bestod av broccoli, smör, coleslaw och kycklingkebab. Denna gången blev jag först hungrig vid 23-tiden. Det har blivit en vana att laga ett större mål mat på förmiddagen eller till lunch, men det kanske hade varit bättre att fly
×
×
  • Skapa nytt...