Jump to content

morgonsol

Medlem
  • Posts

    494
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

morgonsol last won the day on May 14

morgonsol had the most liked content!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

morgonsol's Achievements

Gammal i gården

Gammal i gården (4/7)

1.3k

Reputation

  1. Tror jag åkt på en blandning av bland annat stress och omställningsbesvär idag. Som att hjärnan nu bestämmer sig för att tvärvägra energidrift av primärt fett och protein. Varit något mer lättirriterad än vanligt. Lättare huvudvärk av och till, men inte så illa att jag känner mig tvungen att ta en värktablett. Upplever också att jag svettats en del under dagen fast jag mest suttit still. Jag har försökt fokusera på att plugga idag men det har gått sådär. Min tidsuppfattning när jag pluggat har varit att saker inte går så fort, utan att saker kanske rentav går långsamt. Stor skillnad gentemot bara för några dagar sedan då jag hade jättebra flow under en dag. Detta bidrar inte positivt till min studiemotivation, utan har typ gett upp för dagen. Kan tillägga att jag gått en promenad och ätit lite under eftermiddagen, men upplever inte att något av det direkt har lindrat huvudvärken. Att jag sedan inte får så mycket gjort i mina tentamensförberedelser göder nog stressen på något plan. Min förhoppning är ändå att jag ska kunna förebygga den allra värsta stressen som brukar komma i slutet, då jag började plugga i mitten av juli ungefär. Idag är det knappt en vecka kvar, jag ligger lite efter i min egna studieplanering och jag kommer antagligen behöva plugga både på lördag och söndag denna veckan. När den första tentan är avklarad så finns det en till att förbereda, som jag då bara pluggar till i några få dagar. I nuläget är det alltså oklart om jag kan ta lördag eller söndag nästa vecka i anspråk för att vara ledig en heldag. Mitt upp i allt detta så inser jag ändå att jag kommer behöva avsätta tid för roliga saker och för återhämtning, men frågorna blir när?, hur? och vad? Det finns nog fler bekymmer som jag ännu inte riktigt kan sätta ord på. Idag har jag ätit följande än så länge: två kycklinglår (från hel kyckling), ratatouille, brytbönor och smör till brunch. 125 g mozzarella, en näve krusbär och 1 liten tomat på eftermiddagen.
  2. Ett försök till att utvärdera de dagar som gått i augusti hittils. Första veckan* (1-7/8) fortsatte det väl ungefär som det gjort tidigare: sylt*, senap, choklad, diverse bär, tuggummi, småätande, ätit något äpple. Som kronan på verket var jag dessutom ute med en familjemedlem och åt då 1 kula glass. Gillade inte hur glassen påverkade min hjärna. Andra veckan*, dvs från och med 8/8, har det blivit lite bättre. Förvisso yoghurt med honung och lite choklad 8/8 respektive frukt och bär 9/8. Efter det har det inte varit några stora avvikelser, då jag ätit och tänkt fortsätta äta lite bär från trädgården och något enstaka plommon, då de håller på att mogna. Jag har också bestämt mig för att begränsa intaget av mejerier till smör, grädde och ost ett tag framöver. Sen skulle det också vara bra att äta mer riktig mat, så att jag inte dricker te med grädde för att försöka kompensera för bristande mättnad och då försöker skjuta fram när jag behöver äta. Några ord om sömnen också. Jag upplever att det har blivit bättre. Kan börja bli trött redan vid kl 22 och har somnat innan kl 01 väldigt många dagar nu. Jag brukar komma upp ca 09:30 på morgonen. Jag har också noterat att jag varit uttråkad de två senaste kvällarna precis innan jag ska somna. Dopamin...?
  3. På denna punkten är vi nog ganska olika @Effie. Är det tankar som hindrar mig från att sova får jag skriva ner dem. Är jag hungrig får jag äta något, fast det inte är optimalt. Men stress, rastlöshet, dopamin? Du är nog ändå något på spåren. Hej @Tr0llet! Tacksam för ditt svar. Det enda i sammanhanget som gör det rörigt i mitt huvud är att jag inte tycker mig ha något direkt sötsug. Utan det är något annat som gör att jag dras till choklad och tuggummi, men vad? Att jag ätit våfflor med sylt beror snarare på att jag tycker det går ganska snabbt och är lätt att tillaga. Men då blir 'problemet att åtgärda' att äta bättre mat till frukost, som inte behöver vara det man vanligtvis förknippar med frukost. Nu för tiden verkar jag inte bli mätt på yoghurt* med sylt* någon längre stund, men jag skulle kunna äta det om jag med flit vill bli hungrig en stund senare. Jag resonerar likadant fast om de flesta skapelser av mjöl och mjöl+socker. Det blir lite av att ge sig ut på hal is om jag skulle baka muffins eller kladdkaka, även om den skulle vara glutenfri och sötningen är något annat. Att det funkar med pannkakor och våfflor av mandelmjöl har nog mer att göra med att jag aldrig direkt varit förtjust i att äta dem naturella, utan dem med något sött ovanpå.
  4. Idag försökte jag göra en översikt av vad jag ätit denna veckan och förra veckan. Givetvis har jag koll på vad jag ätit idag och ganska så bra koll vad jag ätit två dagar bakåt, men efter det blir det mer diffust. Jag har ett hum om vad jag åt, men vad åt jag när? Om man ska försöka summera så förekommer sötsaker i form av choklad (marabou darkmilk), tuggummi, diverse bär från trädgården och sylt* (gjord på endast jordgubb och citron). Jag tror att det kommer fortsätta förekommande småätande av bär ett tag till framöver, tills bären är plockade och de flesta förhoppningsvis hamnat i frysen. Färska mogna krusbär är godis. Förra veckan blev det en hel del mandelmjöl, gjorde både pannkakor och våfflor. Denna veckan blev det lite banan istället. Jag sträckt mig efter choklad när orken tryter (minst 1 gång denna veckan) och när jag haft lite mer att göra än vad jag egentligen kanske orkar, så det är väl koffeinet som jag vill åt då? Jag har också kommit fram till att jag inte ska köpa melon och annan exotisk frukt t ex ananas om jag inte ämnar att äta den den närmsta veckan. Denna sommaren har jag köpt flera meloner, ofta när det varit extrapris, och i alla fall en av dem har slutat i komposten. Om man ska vara lite positiv börjar jag få in rutin att plugga på eftermiddagarna och gå och lägga mig tidigare. Jag har inspiration till att laga mat, ska bara försöka portionera ut dem över dagarna så att det inte blir allt på en gång. På det stora hela funderar jag också om jag delvis ägnar mig åt självsabotage med hänsyn till hälsan. Som att vara uppe sent fast jag egentligen är trött och borde gå och lägga mig. Eller som hur jag har ätit idag: en bra brunch bestående av stekfläsk, löksås och lite gurka. På eftermiddagen har det sedan blivit några rutor choklad och säkert 10 st tuggummi. Just nu är jag trött i huvudet och har inte några direkta hunger- eller mättnadskänslor, även om jag vet att jag kommer behöva äta middag någon gång ganska snart. @Tr0llet Har du några tips på hur man slutar med socker, sötningsmedel och fruktos?
  5. Vi har väldigt mycket vinbär i trädgården. Röda, svarta och vita. De behöver plockas ganska snart. Men vad ska man göra med dem? Jag tycker om att äta lite färska röda vinbär, men äter man många på kort tid blir det inte längre gott. Även om man lägger merparten av bären i frysen kommer man behöva göra något med dem vid ett senare tillfälle. Har ni några tips?
  6. Fortfarande ingen vidare inspiration till att laga mat, men jag försöker vända den trenden. Plockade fram några olika matvaror från frysen igår som tinar i kylen nu. Med ca 1 månad kvar till när den första omtentan går av stapeln är det hög tid för mig att börja förbereda inför den och att försöka få till lite bättre rutiner på dagarna, tänker främst på sömnen, men även hur jag fördelar min tid och vad jag vill vs behöver hinna med under en dag. Men tillvaron blir enklare om det finns färdig mat att värma och/eller mat som snabbt kan tillagas om och när jag blir hungrig. Under veckan som gått har jag kokat kycklingfond och det står en burk med kvass i köket som kanske blir klar idag. Fisksoppa har fortfarande inte blivit av, men det kommer bli av denna veckan. Det förekommer också en del sötsaker enligt mig. Marabou darkmilk i storleksordningen en chokladkaka (85 g) per vecka. Nog gått åt två paket tuggummi också. Det finns diverse mogna bär i trädgården, bäddar för småätande. Lite honung också, i yoghurten och till kvassen. Frukt har det inte blivit något av sedan plommonen tog slut. Banan finns i frysen men vad ska jag göra med den? Tror att jag ätit choklad för att jag slarvat med fett. Dagar då jag ätit ordentligt, t ex i söndags, är jag helt ointresserad av att småäta och/eller att äta sött. Det nyttjade jag mig delvis av när jag var på kalas förra veckan. Där serverades både glass och tårta, men jag hade på förhand bestämt mig för att inte äta något. Jag var social och drack vatten, ingen sa något om att jag inte tog glass och/eller tårta. Om man ska vara positiv så verkar det värsta shoppingsuget lagt sig. Förvisso kommer jag på fler saker som jag skulle vilja köpa och prova, men i stort sett allt kan vänta till augusti eller black friday, lite beroende på vad det är för något. En annan strategi jag tillämpar är att jag med flit lämnar plånboken hemma när jag ska till den lokala ICA-butiken för att hämta och/eller lämna in ett paket. Det blir ingen sleantrimässig shopping av typen mat med kort datum t ex bananer. Vi har ganska mycket mat hemma och det finns en del att skörda i trädgården, så det går ingen direkt nöd på oss.
  7. De senaste två veckorna ungefär har jag i stort sett inte haft någon motivation till att laga mat. Visst har jag lagat en del mat, t ex kycklinglever, mest för att jag måste men det har också blivit en hel del mozzarella och yoghurt. Numera brukar jag dryga ut turkisk yoghurt med extra grädde och blanda med en sked, så får den en krämigare konsistens och högre fetthalt. Till yoghurten har jag ofta haft blåbär men i helgen provade jag att ha honung i. Sedan både honung och jordgubbar, vilket blev gårdagens frukost. Senare igår blev det även vaniljglass med färska hallon. Både igår och idag har jag ätit några färska plommon. Förra veckan blev det en chokladkaka (85 g) av marabou dark milk men den verkar jag inte trigga igång på. Så en del sött och åt godis-hållet nu de senaste dagarna. Är jag ute i trädgården finns det också mogna klarbär och röda vinbär att småäta. Ibland stoppas även en mindre egenodlad tomat i munnen. Idag verkar det dock ha vänt med bristen på inspiration till att laga mat, då jag har lagat tacokryddad blandfärs och hel kyckling i ugn. Några dagar innan min födelsedag kokade jag räkfond som fortfarande står oanvänd i kylskåpet, tänker den kan komma till användning i en fisksoppa. Kycklingrens tänker jag koka fond på. Jag funderar även på att prova att göra egen kvass, då jag numera inte dricker saft/läsk och inte druckit någon alkoholhaltid dryck under 2021 än så länge. Kanske ett komplement till egengjord glass och kall melon som jag annars kan äta lite av om det är väldigt varmt. Fast bäst är nog egentligen kallt vatten, som lätt kan piffas upp med isbitar, citronmeliss, mynta eller citron. Vad föredrar du att äta och/eller dricka när det är varmt och soligt väder? Jag har också idag kommit på mig själv flera gånger att jag småäter - varit varken hungrig eller mätt. Irriterande.
  8. Det har gått bra med maten även efter midsommar. Det blev några jordgubbar till och så har jag ätit köpta plommon, fast de var hårda tycker jag. Egenplockade är godare, då är de söta och saftiga. Idag har det blivit ett lite större avsteg. På eftermiddagen har jag ätit 1 litet päron, 1 äpple och två kulor köpt glass. Å ena sidan äter jag knappt köpt glass nu för tiden, utan är jag hemma gör jag egen glass i glassmaskin som är lagom söt. Såhär i efterhand hade det nog räckt med en kula glass av den ena sorten som var jättegod. Men men, jag har haft en jättetrevlig dag. Träffade en av mina bästa kompisar och har cyklat runt i stan, uppmätt med distansen.se blev det ca 9.8 km på cykel, så nästan en mil, och så har jag gått lite utöver det. Jag tycker att det har varit jobbigt med shoppingsug senaste veckan, då jag triggas av nedsatta priser. Edit: Glass är lugnt att äta, för den får jag inget ha-mer-begär av. Utan jag är nöjd med det som jag serveras. Det blir jag inte med tårta, bullar och andra bakverk. Edit 2: Nu glömde jag nästan. På midsommarafton och midsommardagen blev det färskpotatis. Någon dyr, obesprutad (ekologisk?) och lokalproducerad sort, sortnamnet var angivet.
  9. Idag är det min födelsedag. Samtidigt skulle jag vilja rikta ett särskilt och stort tack till @Birgitta Höglund som driver en helt fantastisk blogg. Till lunch har jag ätit chokladvåfflor med vispad grädde och björnbär. Senare idag blir det rabarberpannacotta till efterrätt och imorgon vaniljglass med jordgubbar. Glad midsommar!
  10. Jag försöker klura ut hur jag förhåller mig till frukt. Jag skulle tro att jag har kommit en bit på vägen, men är inte helt färdig heller. 1. Äter du frukt? Ja. 2. Hur ofta äter du frukt? Det varierar. Ibland blir det flera gånger i veckan, ibland kan det gå en eller flera veckor mellan. 3. När äter du frukt? Kan det inträffa vid speciella tillfällen men inte till vardags t ex? Både och. Vissa frukter ser jag mer som vardagliga, t ex när jag har äpple i min kycklinglevergryta. Andra frukter förknippar jag i högre grad med kalas/festliga tillfällen t ex physalis och olika sorters melon. 4. Hur äter du frukten? T ex naturell respektive som en del av en maträtt/bakverk? Det beror på frukten. Nektariner t ex fördrar jag att äta naturella. 5. Hur resonerar du kring inköp av frukt? Föredrar du att t ex att äta frukt från egen trädgård, frukt som är svenskproducerad eller frukt som är ekologisk? Om ja, i så fall varför? Om möjligt föredrar jag att äta frukt och bär från egen trädgård. Då kan jag äta den färsk och den är garanterat obesprutad. Om jag köper frukt försöker jag ha tänkt ut vad jag ska använda den till i förväg, för att försöka förebygga/undvika sleantrimässigt fruktätande.
  11. Det verkar ha blivit bättre med maten sedan i torsdags. Dock så blev det att jag åt 250 g babyplommontomater innan middagen i fredags, dvs hela paketet, medan jag letade recept. Förvisso är det bättre att äta små tomater än godis, men jag vill ju samtidigt att tomater ska vara MAT. Jag ska nog inte odla eller köpa tomater som kvalar in som godistomater... Fast det har nog varit ännu mer slarv med nedvarvning och sömnen denna veckan... Det är absolut en tröst, tack @Kahavia. Denna gången tog jag det inte så hårt, i alla fall angående potatisgratängen. Förra söndagen var en väldigt krävande dag, så på måndagen när jag var helt slut handlade det mest om att äta överhuvudtaget, vilket blev rester. Jag brukar heller inte ha något sockersug... Det enda som sticker ut den senaste veckan, förutom choklad och potatisgratäng, är nog att jag har ätit flera nektariner.
  12. Jag är nyfiken på hur andra resonerar om frukt när man samtidigt äter någon variant av lågkolhydratkost. Jag listar några frågor nedan för att underlätta start av diskussionen: 1. Äter du frukt? 2. Hur ofta äter du frukt? 3. När äter du frukt? Kan det inträffa vid speciella tillfällen men inte till vardags t ex? 4. Hur äter du frukten? T ex naturell respektive som en del av en maträtt/bakverk? 5. Hur resonerar du kring inköp av frukt? Föredrar du att t ex att äta frukt från egen trädgård, frukt som är svenskproducerad eller frukt som är ekologisk? Om ja, i så fall varför? 6. Något övrigt du vill tillägga? @Peter B Tycker du att jag lagt tråden på ett lämpligt ställe?
  13. Jag har nog slirat lite med kosten de senaste dagarna. I söndags och i förrgår blev det potatisgratäng, i förrgår och igår blev det choklad. Behöver nog ta mig tiden att laga riktiga måltider också - inte bara äta lax, avocado eller mozzarella.
  14. Här är du helt på rätt spår. Ha lite tålamod med dig själv - det kan ta lite tid att konsekvent hålla sig till 20 g kolhydrater/dag och tacka nej, inte fuska. Tja, vad säger du om lite fetaost och lite oliver? Om du äter det så att säga. Jag är lite skeptisk till idén att värma bacon i mikron, kommer det inte lukta då? Vill du rationalisera tillagning av bacon hade jag tillagat det i ugnen hemma och sedan tagit med lagom till dagens lunchsallad på jobbet.
×
×
  • Create New...