morgonsol

Medlem
  • Innehållsantal

    39
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

morgonsol vann senast 5 Augusti

morgonsol hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

113 Utmärkt

Om morgonsol

  • Rank

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vinbärsgelén är i ganska stora burkar och inget jag använder, så de förblir orörda. Sojan har jag nästan uteslutande när jag gör gräddsås till köttbullar, mest för färgens skull. Salladskryddan används nästan bara när jag gör mos av broccoli och/eller blomkål, men när den är slut får jag göra en egen blandning utan socker. 😏Citronpepparn bör jag kunna lämna tillbaka då den är oöppnad och köptes för några dagar sedan. Vinägern ska jag försöka ge bort. Då återstår lingonsylten. Får klura på om jag vill äta upp den eller ej, vill jag ha lingon finns det i frysen. 😋 Men det är både tråkigt och lite läskigt hur mycket kolhydrater, i synnerhet socker, som finns i mat om man inte ser upp. Någon som har tips på en asiatisk sojasås som är sockersnål?
  2. Då var det rensat i skafferi och kyl. Svartvinbärsgelé, muffinsformar, proteinbars, några karameller, pepparkaksformar, honung, chokladpraliner och lite andra bakningsingredienser ligger nu högst upp, längst in i skafferiet. Out of sight, out of mind. Så länge jag inte får för mig att baka är det lätt att inte bara undvika socker utan även vetemjöl. Dessvärre hittade jag lite andra saker som jag inte riktig vet vad jag ska göra med. Salladskrydda (druvsocker), citronpeppar (socker och maltodextrin), balsamvinäger (koncentrerad druvjuice, glukossirap från majs, modifierad majsstärkelse), kinesisk soja (18% socker) och lingonsylt (36 g socker per 100 g varav 30 är tillsatta). Slänga eller försöka ge bort något av ovanstående?
  3. Har försökt läsa på lite. Det jag kan göra är att undvika att träna tidigast 3 timmar efter en stor måltid, öka på träningen succesivt och inte börja med ett för högt tempo.[1] Och utifall jag får håll igen kan jag inte göra så mycket annat än att säkna tempot. Så prova att träna först 3-5 timmar efter närmsta stora måltid bör gå, i mitt fall blir det lunch då jag helst tränar eftermiddag/kväll. Lite beroende på vad jag ätit kan jag vara mätt i 5-8 timmar om jag inte tränar, men hungrig blir jag efter ett löppass. @MariaF Använder du pulsklocka eller liknande för att säkerställa att du tränar lågpuls? Har du några andra tips på mellanmål än ägg?
  4. Funderar lite över hur lång tid det bör gå mellan att man har ätit och att man påbörjar ett träningspass om man äter LCHF. Har löptränat två gånger denna vecka med olika resultat. 1) Innan lunch och hade då inte ätit något sedan kvällen innan, så fasta på ca 12 timmar. Hade i och för sig ett högt tempo, så orkade inte hålla i gång så länge, ca 20 minuter. Seg i huvudet på eftermiddagen. 2) Fick gå ca 2 timmar mellan att jag hade ätit och att träningen påbörjades. Förvisso bättre tempo den gången men fick håll och fick bita ihop för att klara mina 30 minuter. Kan tillägga att jag ätit LCHF i ca 6 månader. Jag vill inte sluta äta LCHF men vill få det att fungera med en förhoppningsvis, framtida träningsvana. Tänker även att vad man äter spelar roll. Så ni som redan har lyckats kombinera träning och LCHF, hur gör ni? Hur många timmar behöver det gå efter att man har ätit innan man kan påbörja ett träningspass?
  5. De två senaste veckorna har det blivit lite för mycket socker för min smak. Honung i teet och annan matlagning, vanlig mintchoklad, lakritsgodis, mintchoklad 70% kakao, mörk choklad 86%, mera godis (förvisso 17% kolhydrater varav 5% socker men ändå), öl och fikonmarmelad, p.g.a ölprovning. Kan bara konstatera att choklad oavsett kakaohalt äts upp inom en vecka efter att den har inhandlats, så tänker inte köpa mer choklad. Har inga större problem att avstå andra kolhydratkällor som bröd, potatis, pasta eller alkohol men när det gäller socker är det svårt. Imorgon tänker jag påbörja ett försök att inte äta något socker alls under en månads tid, utan äta mig mätt på riktig mat. Får se hur det går... Edit: Var på IKEA för inte så länge sedan och där doftade det kanelbullar i inte bara bistron, utan även vid kassorna och en bra bit in på hämta-själv avdelningen. Var mycket frestande och jag funderade på att inte bara köpa en kanelbulle, utan även den nya jordgubbsglass de har. Men i slutändan blev det ingenting, bara vatten.
  6. Kan tipsa om boken 'Hjärnkoll på vikten' av Martin Ingvar och Gunilla Eldh. Håller på att läsa den själv, men hittils är den väldigt pedagogisk och lättläst. Kanske inte den allra mest LCHF-vänliga boken, även om LCHF finns med i andra upplagan. En bra introduktion till olika hormoner som har med hunger, mättnad, belöning etc att göra.
  7. För dig bör strikt LCHF definitivt fungera. Det viktiga är att inte ösa på dietfett i början utan låta kroppen nyttja reserverna. Så lägg till så mycket fett till maten som du behöver för att bli mätt. Först senare kommer du behöva lägga till mer. Själv märkte jag det i form av att jag inte blev mätt på samma mängd creme fraiche tidigare. Mitt andra tips är att hålla ett öga på vågen. Om du går ner mer än 1 kg/vecka kan du ev på sikt få överflödig hud. Önskar dig lycka till på din resa!
  8. Välkommen hit! Det du äter ser bra ut. Hur kommer det sig att du kör strikt LCHF? Är det viktnedgång som är det primära målet? För vad som är syftet med att äta en LCHF-kost påverkar hur mycket eller lite kolhydrater som man kan äta. Men håller du dig till ovanjordsgrönsaker är du garanterat på den säkra sidan om du vill hålla nere på kolhydraterna. Hur mätte du upp 50 g bacon förresten?
  9. Känner igen mig i det du skriver, inte roligt alls. Om du nu kör 16:8, hur sent brukar middagen intas? ca kl 19-20? Tidigare? Senare? Hur mycket fett lägger du till maten? Kan det vara så att du kanske äter för mycket protein? Har du provat att minska på proteindelen och öka lite på fettdelen för att få igång 'fettbrasan'? På något sätt bör du kunna övertyga kroppen om att det är ok att nyttja reserverna. Annars håller jag med @Kattuggla om att fotografera maten några dagar. Själv fotograferar jag nästan all mat jag äter, för att sedan skriva in i matdagboken. Man glömmer fortare än man tror, speciellt detaljer. Det underlättar också om man vill gå tillbaka och hitta samband eller mönster. Som @Elinor och @MalinBÅ skriver, vet du med dig om det finns några specifika livsmedel som triggar ditt sug? Eller kanske hindrar dig från att äta dig mätt och belåten? Mitt sista tips är att kika på My Westerdahls blogg LCHF-Ingenjören. Hon har själv kämpat med övervikt och sug, för att nämna två saker.
  10. Det skulle inte kunna vara klimakteriet som spökar? Finns en tråd här: Att övervintra klimakteriedimman...
  11. Haha, jag med. Du verkar dock ha en hel del tålamod med kroppen, då du tränat aktivit mer än halva ditt liv och inte gett upp även fast du haft ont. Så om du bara har samma tålamod med LCHF-kosten de närmsta månaderna så att kroppen hinner anpassa sig, det tar olika lång tid för olika muskelgrupper, hoppas jag att du blir kvitt värken och dessutom når de resultat du vill. Heja dig!
  12. Finns det någon mat du kan äta till frukost som du tycker om och som också passar att äta senare uppvärmt? Jag är likadan fast med bacon. Godast nystekta.
  13. @Vivisfaxarn @Tureborgaren Var inhandlar ni konjakrot? Nätet, specialbutik?
  14. Om du nu har rasat ca 4 kg/vecka, så tror jag inte att de sista kilona kommer gå i samma takt. En annan sak att se upp för längre fram är ev överflödig hud. Min förhoppning är dock att 2-3 av 8 första kilona är vatten.
  15. morgonsol

    Blodsocker

    @Lelle Prova att följa de råd som HelgeK, Peter B och Zepp gett dig. Om det inte hjälper dig att gå ner i vikt kan du prova att minska på mejerier. @Zepp, om man nu är ung och vill hålla blodsockret stabilt i 20-30 år och slippa utveckla diabetes typ 2, bör man då fortfarande hålla det under 7? Vilka nivåer (mmol/l) är det som gäller över lång tid för att man ska bli insulinresistent och slutligen utveckla diabetes typ 2?