morgonsol

Medlem
  • Innehållsantal

    106
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Allt postat av morgonsol

  1. Det är knappast lätt att leva ett hälsosamt liv i dagens samhälle, man kämpar mer eller mindre konstant i motvind. Kosten, stillasittande, stress, sömn, diverse skärmar och allt som du själv nämner. Om det är till någon tröst hade jag försökt fokusera på det man faktiskt gör och det som blir gjort. För @MariaF, du äter ändå LCHF, tränar regelbundet och har en medvetenhet om stress, oro, sug m.m. På vissa sätt äger du. Ursäkta om jag frågar, men har du en partner/make att dela oron för barnen med? Mycket väl skrivet, @Nils Engström. Jag har mycket lätt för att falla i denna fällan. Men egentligen borde det vara tvärt om och något som jag försöker jobba på. Finns det något viktigare än att få må bra och få återhämta sig? Sömnbrist kan t ex inte vänta, men de kan alla "måsten och villhöver" till en viss grad. Utan regelbunden återhämtning finns det knappast några förutsättningar för att kunna utföra "måsten och villhöver". Den utvecklingen som du beskriver är obehaglig. Finns det något mer man kan göra än att låta återhämtning få ta tid varje dag, för att inte hamna där själv?
  2. Man kan väl snarare fråga sig om det finns några vetenskapliga belägg för att någon mår bra av att få i sig tillsatser, konsistensgivare, hel- och halvfabrikat, socker, fröoljor m.m? Riktig mat, lagad från grunden, som kött, fisk, ägg, skaldjur, ost, yoghurt, grönsaker m.m är det som återstår när man plockar bort ovanstående. Experimentera med kosten kan man väl göra under förutsättning att man inte utsätter kroppen för energi- eller näringsbrist?
  3. Senaste dagarna har gått sådär, men jag kämpar på. Försöker äta riktig, fet mat istället för annat. Idag blev det 1 äpple efter middagen (17 g kolhydrater enligt kostbevakningen), i lördags äppelpaj (dock sockersnål och mjölfri), 1 passionsfrukt och 100 g 90%ig mörk choklad istället för en enda kanelbulle eller gifflar på fredagen. Märker dock snabbt om jag ätit socker eller ej, tänderna känns klibbiga. Och det behövs inga stora mängder, äpplet eller chokladkakan (ca 13 g kolhydrater) räcker.
  4. Inget konstigt att om du upplever det som knepigt att ställa om till högfett då kroppen är van vid lågfett. Och vanor kan definitivt vara svåra att bryta, känner igen mig i det du skriver om inbillning. Det kan ta tid att lära sig att särskilja riktigt hunger och sug. Man kan nog ha vilka kryddor man vill i kryddsmör, men jag tror det ger bäst smak att satsa på färska om det går. Jag har provat vitlök och persilja, men paprika bör också gå bra. Majonäs är också ganska fett, går att ha i olika röror t ex coleslaw. Kan vara trevligt att variera fettkällan. Upplever du att det skulle bli för fett går det alltid att sänka fetthalten genom att blanda i creme fraiche. Tre länkar som kanske hjälper: https://www.dietdoctor.com/se/recept/kryddsmor-6-olika-smaker Birgitta Höglund - 7 sorters kryddsmör och om fettets betydelse i vår mat Kostdoktorn - IBS och LCHF Den sista länken tar upp bl a FODMAPs, som jag gissar du känner till sedan tidigare?
  5. Något mer än blötläggning och kokning av bönor som gör dem mindre skadliga? Hur påverkas näringsinnehållet av att man groddar dem?
  6. @Kattuggla Kan du tänka dig att dela med dig av ditt recept?
  7. Hej och välkommen @Nybörjare! På din beskrivning låter det som att du inte får i dig tillräckligt med fett. Kan du prova att utesluta t ex vattnet i din smoothie, kanske lägga i hackade nötter? Hur mycket bregott har du om och när du äter en lchf-fralla? Tänker också att det kan vara värt att prova att kanske minska på gräddsåserna till lunchen. Prova t ex kryddsmör till kycklingen istället. Är du ok med att äta omelett till frukost? Hur skulle du säga att dina hunger- och mättnadskänslor känns? Blir du mätt efter frukost/lunch/middag och hur länge varar mättnaden ungefär? Tänker också att det kan ta lite tid att övertyga kroppen att viktnedgång är ok med tanke på att du har jojobantat tidigare.
  8. Tråkigt att matbutiker fylls allt mer med sånt som inte är riktig mat. Butikernas sortiment blir allt mindre intressant och dessutom svårare att hitta rätt, stå emot frestelser etc. Jag är inte för att man ska äta veganskt, men tror dock att en vegansk variant av LCHF är bättre än en "vanlig" vegansk kosthållning med tillhörande kolhydratsknarkande. Man kan äta avocado, kokosprodukter, olivolja, grönsaker, bönor etc, men man behöver fortfarande vara väldigt kunnig inom näringslära för att se till att kroppen får i sig det den behöver. @Katerina Hade du boken 'The vegetarian myth' i åtanke med f.d veganer som slutat och försöker förbättra sin hälsa?
  9. @Nils Engström Min poäng var snarare att jag kan falla för kolhydrater i många former, inte bara socker. Och givetvis håller jag med dig om att ett glas vin till en god bit kött är en del av att njuta av livet. Men innan dess behöver jag äta bättre i någon vecka minst innan jag kan börja med godkända avsteg som vin, bär med grädde, nötter, rotfrukter i lite större mängder osv. Ungefär vilka mängder fett behöver man äta om man vill komma upp i 75 E% fett? Hur mycket blir det för dig under en dag? Är en rimlig fördelning 75 E% fett, 20 E% protein, 5 E% kolhydrater? Tillägg: Provade att räkna på 75:20:5. Ett maxintag på protein per dag för mig är ca 400 g otillagad kött/fisk etc med ca 20% protein, vilket medför ett proteinintag på 320 kcal. Mitt totala intag bör då motsvara 1600 kcal per dag, med ca 133 g fett och max 20 g kolhydrater. Men så strikt är jag inte med kolhydraterna. Äter ändå morötter, använder grädde, tomat, rödbetor, mandelmjöl så är nog hyfsat liberal. Får återkomma när jag har lite mer detaljerad koll på hur mycket fett jag behöver få i mig för att vara mätt respektive hungrig på de tider jag vill. Men 70 E% fett, 20 E% protein och 10% kolhydrater är väl fortfarande inte helt fel?
  10. Heja dig som inte faller för frestelser! Tålamod är guld! Upplever du några andra skillnader nu när du äter ALP förutom viktnedgång? Är maten tråkigare eller minst lika god som tidigare? Äter alla hemma ALP eller bara du?
  11. @Nils Engström Man kanske inte kan undgå kolhydrater till 100%, men i alla fall välja källan och mängden med omsorg. Svårt att säga om det handlar om sötsug för min del, snarare att falla för kolhydrat-frestelser gång på gång. Det kan vara godis, men likaväl bröd, pasta eller potatis. Men i och för sig blir det väl ett sötsug i kroppen, då kroppen omöjligtvis kan veta om glukosmolekylerna kommer från läsk eller en skiva surdegsbröd när de väl är i blodomloppet. Vin kommer jag sannolikt dricka i framtiden, och då inte mer än 1-2 glas på en kväll (beror givetvis på vinglasens storlek), men just nu behöver jag tuffa igång kroppen på LCHF-tåget och äta bra i några veckor innan jag ens kan börja fundera på dricka vin.
  12. Man kan äta LCHF utan att behöva ägna minsta tanke vad Åse Falkman Fredriksson gör. Ingen säger att du behöver läsa hennes blogg, även om en del av hennes recept kan falla inom ramen för LCHF beroende på hur strikt man är. Jag betraktar LCHF som ett ramverk för att kunna äta för att må bra, där en grundkomponent är att den huvudsakliga energin ska komma från fett och man ska hålla kolhydratintaget lågt. Eftersom fett är energitätare än kolhydrater behöver man ofta inte äta samma volymer som tidigare och portionsstorlekarna krymper. Tror det är svårt att få med alla LCHF:are på en gemensam linje, då man individanpassar kosten. Vissa kan äta bär, grädde och nötter medan andra inte klarar av det. På detta forum tror jag att de flesta är för 'ät tills du blir mätt', men det är inte säkert att det fungerar för alla, snarare än fokus på kalorier. För det spelar stor roll vad man stoppar i sig men samtidigt ska man inte utsätta sig själv för energibrist över längre tid. Är man en person som har tid och ork att sätta sig in i vetenskapliga artiklar och på så sätt förbättra sin uppfattning, och om det behövs ompröva sin uppfattning, om kost, hälsa, kroppen etc så är man ett föredöme i mina ögon. Nu när jag läst igenom artikeln kan jag hålla med dig om att det blir motsägelsefullt att förespråka både LCHF och mealsizer. Visuell portionskontroll och vad som är lagom för JUST DIG tar tid att lära sig. Det blir inte heller lättare av att tallriksstorlekar ökat över tid. Jag tycker vågen är ett bättre verktyg, framförallt för att jag ska få i mig tillräckligt med protein. Snålar jag på fettet/äter för mycket fett märks det fort. Sedan att det uttryckligen står att verktyget är utformat av en dietist gör att det ringer varningsklockor i mina öron. Och att man ska äta mer grönsaker för att bli mätt, men det är ju fett och protein som mättar! Vilka fler personer/aktörer menar du försöker förena LCHF och strikt kaloriräkning? Den här artikeln kan vara läsvärd i sammanhanget: Vad händer om du äter 5 800 kalorier LCHF-kost varje dag?
  13. Tusen tack för ditt svar, kunde knappast formulerat det bättre själv. Nu framöver gäller det bara att äta riktig mat, härda igenom omställningsbesvär, göra mig av med mat som håller trollet vaket och försöka natta trollet i form av att påminna mig själv varför jag äter lchf. Hur bra jag mår när jag äter LCHF och hur dåligt jag mår när jag får i mig vissa kolhydrater. Missar man något om man inte äter kolhydrater? Saknar man karies, paltkoma, ojämt blodsocker, sötsug, att inte kunna bli mätt etc? Inte direkt. Tänker i liknande banor angående vissa kursare som festar en hel del. Saknar jag baksmälla, sömnbrist, att vända på dygnet, att slösa pengar, fatta sämre beslut osv? Knappast. Rimligast är nog att anta en liknande inställning till socker som alkohol. Båda är gift, bör konsumeras sällan och i begränsade mängder.
  14. Tror inte jag har lika lång erfarenhet av LCHF som Cleppa eller Angelico, är fortfarande inne på mitt första år. Så jag har fortfarande mycket att lära när det gäller att känna av hunger/mättnad/sug, vilka vanor som passar mig (när ska man äta respektive fasta? hur gör man med träning?) och vilka livsmedel jag kan hantera samt vilka jag inte klarar av. Men helt klart ställer dagens samhälle krokben för en. Det finns socker i nästan allt, socker och andra kolhydrater är dessutom lättillgängliga större delen av dygnet. Det sociala kan helt klart vara knepigt. Varför ska man fortsätta att nitiskt undvika kolhydrater, speciellt socker och spannmål samt annat processat skräp, när alla runt omkring en frossar mer eller mindre dagligen? Obs! Föregående fråga är inte något jag tycker, bara en illustrerande fundering.
  15. Efter några dagar av mindre bra ätande har jag fått lite perspektiv på saken. Om jag ska göra ett avsteg, vilket helst inte bör ske och dessutom ske sällan, så måste det vara en isolerad händelse. Att jag bara äter EN "icke-LCHF" måltid, som vanligt före och efter. Om det blir avsteg flera dagar i följd, som t ex denna veckan, är det lätt att börja lyssna på trollet som säger att "nu när du gjort x avsteg kan du lika gärna fortsätta och äta socker/spannmål/potatis etc". Så det har blivit potatis, brunsås, svartvinbärsgelé, 3 kakor, köpt tacosås och bröd (vanligt grovt och glutenfritt) hittils. Det är inte första gången jag trillar av banan kostmässigt, samma sak har hänt några gånger tidigare i år, men på något sätt har jag själv satt stopp för att spåra ut för mycket. Det är inte värt att avvika från LCHF allt för mycket. En total avhållssamhet från socker, spannmål, alkohol och baljväxter vet jag inte om jag klarar av, men definitivt något värt att sträva mot. Men även inom "godkänd LCHF-mat" behöver jag vara vaksam på nötter, grädde, bär, charkuterier och mörk choklad så att jag inte äter detta istället för riktig mat. Imorgon är det bara riktig mat som gäller.
  16. Dag 37: Då var det dags för utvärdering. Det har gått bra. Jag har lyckats låta bli svartvinbärsgelén, honungen, karamellerna, pralinerna, proteinbarsen och lingonsylten. Jag har inte köpt hem någon choklad. Den mesta av maten jag ätit har varit lagad från grunden. Brukar inte äta bröd, baljväxter eller dricka alkohol, men det har förekommit lite ändå. Det viktigaste jag tror att jag har lärt mig är att vara uppmärksam på socker där man minst anar det, t ex chark, i form av att ta för vana att läsa innehållsförteckningar. Tänker att försöka vara "sockerfri" är något jag vill fortsätta med, men att jag tillåter t ex tomatpuré, inlagda grönsaker, köpta såser ibland så länge det inte rör sig om några stora mängder. Och att lättaste sättet att undvika tillsatt socker är att köpa hela råvaror, som inte är speciellt processade, och laga maten själv. Dock lite kluven över hur man hanterar undantag/avsteg/fusk eller vad man nu vill kalla det. Ska på finsittning på fredag, vet att jag sannolikt kommer få i mig socker, mjöl och alkohol. Hur sällan är det rimligt att man gör avsteg? Några gånger per år? En gång i månaden? För mig är nog det viktigaste att äta bra, hemlagad mat både före och efter sittningen, så att man inte äter "fel" flera måltider i följd.
  17. Vad mer behöver man äta/göra då? Kan man på något sätt komma runt den D-vitaminbrist som de flesta verkar ha drabbats av?
  18. @Cleppa Men om du äter ketogent, hur gör du med protein? Tack för svartbältet, @Zepp. Du har helt rätt i att det finns fler parametrar att bemästra när det gäller hälsan. Stämmer bra att jag äter "typ LCHF". Givetvis kan inte LCHF rakt av lösa alla hälsoproblem, utan den behöver individanpassas. Vi har inte bara olika behov utan även olika preferenser. Och även om man har "svart bälte i LCHF-tänk" händer det att man gör misstag när det gäller matintag. Själv har jag t ex ätit bröd både söndag och måndag. Men så länge varken mjöl, socker eller alkohol ingår i vardagsmaten är nog det mesta lugnt. @Nils Engström Vad är din uppfattning om att vara viktstabil? Hur många kg kan man pendla upp respektive ner? Om man t ex pendlar plus/minus 1 kg runt X kg, är man viktstabil då?
  19. Dag 34: Det lilla socker jag fått i mig senaste veckan är från salami, köpemajonäs och inlagd gurka. Såvida man inte även räkar fruktos och laktos, för lite grädde och blåbär blev det också. Imorgon blir det utvärdering och får se om det blir aktuellt att köra ytterligare en sockerfri månad.
  20. Välkommen hit! Och grattis till att du slutat med bröd och socker. Vad jag kan minnas så skriver även Jonas Bergqvist i boken 'LCHF och träning' om några olika upplägg gällande kolhydratladdning inför bl a tävling, precis som @MariaF är inne på. Här är ett inlägg av Erik Hörstadius just angående löpning. Sedan kan jag även tipsa om Björn Ferrys bok 'Ferry food'. Björn Ferry har tagit OS-guld i skidskytte, månaderna innan det åt han LCHF. Så även om den kanske inte är den bästa boken just när det gäller löpning så är den inspirerande, har trevliga recept och ett bevis på att keto och långdistans tävling/träning går fint att kombinera. Martina Johansson har även nyligen släppt boken 'Keto' och hennes blogg kan vara värt ett besök, men tror hon kör mer styrketräning/tyngdlyftning än löpning. Lycka till med loppet nästa vecka, och kosten+träningen framöver!
  21. @Nils Engström Så om jag förstår dig rätt bör jag ha mer fett och mindre kolhydrater till middag, och måttligt med fett och kolhydrater till lunch, så att jag står mig till middagen. Och att det är fördelaktigt att middagen äts ca kl 17-19? Eller ännu tidigare? Visst hade jag kunnat äta frukost kl 9-10, men pluggar hellre då, och är vrålhungrig när det är dags för lunch. Kunna ta en promenad på lunchen istället för att äta och därmed sitta stilla ännu mer är i och för sig lockande. Som student varierar mitt schema en del, vissa månader har jag föreläsningar hela förmiddagen vissa dagar och då är det svårt att klämma in en sen och lugn frukost. Skulle du kunna ge några exempel på hur din och din frus frukostar respektive middagar ser ut? Någon som har erfarenhet av att träna under en fasta och att man fortsätter fasta efter träningen? Träning är en sådan sak som ibland bidrar till att middagen blir väldigt sen, såvida man inte äter på gymmet.
  22. Jag äter inte tillskott. Om jag hade varit du hade jag satsat på att försöka få i mig d-vitamin, kollagen och probiotika via kosten. Kollagen kan man t ex utvinna genom att koka benbuljong/-fond, fet fisk och vistelse utomhus för d-vitamin, probiotika kan man få i sig genom t ex surkål eller kefir.
  23. morgonsol

    Vacciner

    Finns det någon "bra" anledning till detta, mer än att man kan tjäna pengar på vaccin?
  24. Vad jag kan minnas finns det ett kortare avsnitt i slutet av boken "Socker - Din värsta fiende" skriven av Robert Lustig, där han tar upp exempel på matplaner som föräldrar till överviktiga barn får, som kommit till hans klinik. Dvs vägledning om livsmedel, vad utgör basen av kosten och vad får absolut inte förekomma hemma. Boken finns även på engelska, men då med titeln " Fat Chance: Beating the Odds against Sugar, Processed Food, Obesity, and Disease.". Man kan nog göra mer åt barnfetma om man läser Lustigs bok istället för att lyssna på t ex Claude Markus vid KI.