Jump to content

morgonsol

Medlem
  • Posts

    489
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

Everything posted by morgonsol

  1. Vi har väldigt mycket vinbär i trädgården. Röda, svarta och vita. De behöver plockas ganska snart. Men vad ska man göra med dem? Jag tycker om att äta lite färska röda vinbär, men äter man många på kort tid blir det inte längre gott. Även om man lägger merparten av bären i frysen kommer man behöva göra något med dem vid ett senare tillfälle. Har ni några tips?
  2. Fortfarande ingen vidare inspiration till att laga mat, men jag försöker vända den trenden. Plockade fram några olika matvaror från frysen igår som tinar i kylen nu. Med ca 1 månad kvar till när den första omtentan går av stapeln är det hög tid för mig att börja förbereda inför den och att försöka få till lite bättre rutiner på dagarna, tänker främst på sömnen, men även hur jag fördelar min tid och vad jag vill vs behöver hinna med under en dag. Men tillvaron blir enklare om det finns färdig mat att värma och/eller mat som snabbt kan tillagas om och när jag blir hungrig. Under veckan som gått har jag kokat kycklingfond och det står en burk med kvass i köket som kanske blir klar idag. Fisksoppa har fortfarande inte blivit av, men det kommer bli av denna veckan. Det förekommer också en del sötsaker enligt mig. Marabou darkmilk i storleksordningen en chokladkaka (85 g) per vecka. Nog gått åt två paket tuggummi också. Det finns diverse mogna bär i trädgården, bäddar för småätande. Lite honung också, i yoghurten och till kvassen. Frukt har det inte blivit något av sedan plommonen tog slut. Banan finns i frysen men vad ska jag göra med den? Tror att jag ätit choklad för att jag slarvat med fett. Dagar då jag ätit ordentligt, t ex i söndags, är jag helt ointresserad av att småäta och/eller att äta sött. Det nyttjade jag mig delvis av när jag var på kalas förra veckan. Där serverades både glass och tårta, men jag hade på förhand bestämt mig för att inte äta något. Jag var social och drack vatten, ingen sa något om att jag inte tog glass och/eller tårta. Om man ska vara positiv så verkar det värsta shoppingsuget lagt sig. Förvisso kommer jag på fler saker som jag skulle vilja köpa och prova, men i stort sett allt kan vänta till augusti eller black friday, lite beroende på vad det är för något. En annan strategi jag tillämpar är att jag med flit lämnar plånboken hemma när jag ska till den lokala ICA-butiken för att hämta och/eller lämna in ett paket. Det blir ingen sleantrimässig shopping av typen mat med kort datum t ex bananer. Vi har ganska mycket mat hemma och det finns en del att skörda i trädgården, så det går ingen direkt nöd på oss.
  3. De senaste två veckorna ungefär har jag i stort sett inte haft någon motivation till att laga mat. Visst har jag lagat en del mat, t ex kycklinglever, mest för att jag måste men det har också blivit en hel del mozzarella och yoghurt. Numera brukar jag dryga ut turkisk yoghurt med extra grädde och blanda med en sked, så får den en krämigare konsistens och högre fetthalt. Till yoghurten har jag ofta haft blåbär men i helgen provade jag att ha honung i. Sedan både honung och jordgubbar, vilket blev gårdagens frukost. Senare igår blev det även vaniljglass med färska hallon. Både igår och idag har jag ätit några färska plommon. Förra veckan blev det en chokladkaka (85 g) av marabou dark milk men den verkar jag inte trigga igång på. Så en del sött och åt godis-hållet nu de senaste dagarna. Är jag ute i trädgården finns det också mogna klarbär och röda vinbär att småäta. Ibland stoppas även en mindre egenodlad tomat i munnen. Idag verkar det dock ha vänt med bristen på inspiration till att laga mat, då jag har lagat tacokryddad blandfärs och hel kyckling i ugn. Några dagar innan min födelsedag kokade jag räkfond som fortfarande står oanvänd i kylskåpet, tänker den kan komma till användning i en fisksoppa. Kycklingrens tänker jag koka fond på. Jag funderar även på att prova att göra egen kvass, då jag numera inte dricker saft/läsk och inte druckit någon alkoholhaltid dryck under 2021 än så länge. Kanske ett komplement till egengjord glass och kall melon som jag annars kan äta lite av om det är väldigt varmt. Fast bäst är nog egentligen kallt vatten, som lätt kan piffas upp med isbitar, citronmeliss, mynta eller citron. Vad föredrar du att äta och/eller dricka när det är varmt och soligt väder? Jag har också idag kommit på mig själv flera gånger att jag småäter - varit varken hungrig eller mätt. Irriterande.
  4. Det har gått bra med maten även efter midsommar. Det blev några jordgubbar till och så har jag ätit köpta plommon, fast de var hårda tycker jag. Egenplockade är godare, då är de söta och saftiga. Idag har det blivit ett lite större avsteg. På eftermiddagen har jag ätit 1 litet päron, 1 äpple och två kulor köpt glass. Å ena sidan äter jag knappt köpt glass nu för tiden, utan är jag hemma gör jag egen glass i glassmaskin som är lagom söt. Såhär i efterhand hade det nog räckt med en kula glass av den ena sorten som var jättegod. Men men, jag har haft en jättetrevlig dag. Träffade en av mina bästa kompisar och har cyklat runt i stan, uppmätt med distansen.se blev det ca 9.8 km på cykel, så nästan en mil, och så har jag gått lite utöver det. Jag tycker att det har varit jobbigt med shoppingsug senaste veckan, då jag triggas av nedsatta priser. Edit: Glass är lugnt att äta, för den får jag inget ha-mer-begär av. Utan jag är nöjd med det som jag serveras. Det blir jag inte med tårta, bullar och andra bakverk. Edit 2: Nu glömde jag nästan. På midsommarafton och midsommardagen blev det färskpotatis. Någon dyr, obesprutad (ekologisk?) och lokalproducerad sort, sortnamnet var angivet.
  5. Idag är det min födelsedag. Samtidigt skulle jag vilja rikta ett särskilt och stort tack till @Birgitta Höglund som driver en helt fantastisk blogg. Till lunch har jag ätit chokladvåfflor med vispad grädde och björnbär. Senare idag blir det rabarberpannacotta till efterrätt och imorgon vaniljglass med jordgubbar. Glad midsommar!
  6. Jag försöker klura ut hur jag förhåller mig till frukt. Jag skulle tro att jag har kommit en bit på vägen, men är inte helt färdig heller. 1. Äter du frukt? Ja. 2. Hur ofta äter du frukt? Det varierar. Ibland blir det flera gånger i veckan, ibland kan det gå en eller flera veckor mellan. 3. När äter du frukt? Kan det inträffa vid speciella tillfällen men inte till vardags t ex? Både och. Vissa frukter ser jag mer som vardagliga, t ex när jag har äpple i min kycklinglevergryta. Andra frukter förknippar jag i högre grad med kalas/festliga tillfällen t ex physalis och olika sorters melon. 4. Hur äter du frukten? T ex naturell respektive som en del av en maträtt/bakverk? Det beror på frukten. Nektariner t ex fördrar jag att äta naturella. 5. Hur resonerar du kring inköp av frukt? Föredrar du att t ex att äta frukt från egen trädgård, frukt som är svenskproducerad eller frukt som är ekologisk? Om ja, i så fall varför? Om möjligt föredrar jag att äta frukt och bär från egen trädgård. Då kan jag äta den färsk och den är garanterat obesprutad. Om jag köper frukt försöker jag ha tänkt ut vad jag ska använda den till i förväg, för att försöka förebygga/undvika sleantrimässigt fruktätande.
  7. Det verkar ha blivit bättre med maten sedan i torsdags. Dock så blev det att jag åt 250 g babyplommontomater innan middagen i fredags, dvs hela paketet, medan jag letade recept. Förvisso är det bättre att äta små tomater än godis, men jag vill ju samtidigt att tomater ska vara MAT. Jag ska nog inte odla eller köpa tomater som kvalar in som godistomater... Fast det har nog varit ännu mer slarv med nedvarvning och sömnen denna veckan... Det är absolut en tröst, tack @Kahavia. Denna gången tog jag det inte så hårt, i alla fall angående potatisgratängen. Förra söndagen var en väldigt krävande dag, så på måndagen när jag var helt slut handlade det mest om att äta överhuvudtaget, vilket blev rester. Jag brukar heller inte ha något sockersug... Det enda som sticker ut den senaste veckan, förutom choklad och potatisgratäng, är nog att jag har ätit flera nektariner.
  8. Jag är nyfiken på hur andra resonerar om frukt när man samtidigt äter någon variant av lågkolhydratkost. Jag listar några frågor nedan för att underlätta start av diskussionen: 1. Äter du frukt? 2. Hur ofta äter du frukt? 3. När äter du frukt? Kan det inträffa vid speciella tillfällen men inte till vardags t ex? 4. Hur äter du frukten? T ex naturell respektive som en del av en maträtt/bakverk? 5. Hur resonerar du kring inköp av frukt? Föredrar du att t ex att äta frukt från egen trädgård, frukt som är svenskproducerad eller frukt som är ekologisk? Om ja, i så fall varför? 6. Något övrigt du vill tillägga? @Peter B Tycker du att jag lagt tråden på ett lämpligt ställe?
  9. Jag har nog slirat lite med kosten de senaste dagarna. I söndags och i förrgår blev det potatisgratäng, i förrgår och igår blev det choklad. Behöver nog ta mig tiden att laga riktiga måltider också - inte bara äta lax, avocado eller mozzarella.
  10. Här är du helt på rätt spår. Ha lite tålamod med dig själv - det kan ta lite tid att konsekvent hålla sig till 20 g kolhydrater/dag och tacka nej, inte fuska. Tja, vad säger du om lite fetaost och lite oliver? Om du äter det så att säga. Jag är lite skeptisk till idén att värma bacon i mikron, kommer det inte lukta då? Vill du rationalisera tillagning av bacon hade jag tillagat det i ugnen hemma och sedan tagit med lagom till dagens lunchsallad på jobbet.
  11. Denna dagen har potential att gå utför. Jag vet inte varför jag vaknade vid 04:30 och sedan inte kunde somna om. Jag skulle gärna vilja veta varför och har således varit vaken ett tag nu. Vanligtvis brukar jag vakna någon gång 08-10 lite beroende på mitt sömnbehov och när jag somnar. Så detta tar jag ändå som en varningsklocka. Vad jag kan komma ihåg från förra året, då det var väldigt stressigt i maj, vet jag att det blev konstigt med sömnen vissa nätter/tidiga morgonar. Att jag då, precis som idag, vaknade innan 06 och sedan inte kunde somna om. Nu är jag lite trött i huvudet och känner av huvudvärk som är på gång, men jag är inte tillräckligt trött för att somna. Just nu vet jag inte om jag kommer klara att ta mig genom dagen utan att ta någon värktablett, dessvärre. Kan tillägga att lördag förra veckan inte heller var en så bra dag, men jag känner inget behov av att skriva om detaljerna här. Jag har skrivit/reflekterat lite själv.
  12. morgonsol

    MAF-tråd

    Cykeltränat idag. Enligt karta verkar jag ha klarat att jogga nästan 400 m samtidigt som jag andades nästan enbart genom näsan. Blev inte anfådd på ett jobbigt sätt efteråt heller. Bara det att benen känns så himla tunga efter 300 meter kanske, när jag ligger lite snabbare än gångtempo. Mjölksyra eller något annat? Jag tror det kan vara lagom att börja springa på grusvägen som är till ett av grannhusen, enkel väg är det ca 500 m. @MariaF Hur tar du dig tiden att springa i minst 45 min? Hur många gånger i veckan brukar det bli av?
  13. morgonsol

    MAF-tråd

    Ett stort tack till @Peter B, @MariaF och @Jamtlandstjej för alla tips! Jag tror dock att ovanstående blir att lägga ribban för högt, om jag ska ut och springa varje dag. Men att komma ut och springa 1 km 1-2 gånger i veckan är nog överkomligt...? För att sedan öka distansen till 1.5 km och sen 1.8 km. Det enkla svaret är att jag är intresserad av både uthållighet och tempo. Jag tror dock att man behöver ha uthålligheten på plats först innan man gradvis kan öka tempot. Det enda som återstår borde vara att köpa ett par vettiga springskor innan jag sätter igång? Vad tror ni om ett par terränglöparskor? Tillgängligt underlag är mestadels grusväg, asfalten börjar en bit bort.
  14. I helgen blev det choklad två gånger. Jag gjorde chokladglass med riktig choklad i, dock Marabou dark milk. Den blev god men smälte också ganska fort. Jag tog också en halv ruta av marabous pepparkakschoklad som smakprov, men den var inte god. Jag verkar inte ha triggat igång på något av detta. Samtidigt känns det lagom att nu vänta först tills min födelsedag innan det blir något med choklad i namnet igen. Nu ser jag också att jag glömt skriva att det blev pannacotta i samband med ett födelsedagsfirande i slutet av maj. Så honung förekommer ibland och jag äter nog en del bär och frukt. För att summera chokladuppehållet: det blev 107 dagar från vanlig choklad. Jag är fortfarande fri från mörk choklad.
  15. morgonsol

    MAF-tråd

    Hur snabbt/långsamt springer/joggar man om man kör MAF? Är det bara pulsen som styr? Jag har egentligen aldrig gillat löpträning. Blir lätt för mycket flås så jag får ont i halsen. Är det någon annan årstid än sommar brukar jag bli förkyld direkt efteråt också och så tappar jag träningen helt i minst två veckor. Konditionen i nuläget är nog inte jättebra egentligen. Men om jag ska kunna springa brevid och cykelträna med min lillasyster i sommar behöver jag förbättra min kondition helt enkelt. Sträckan vi brukar träna på är 1.8 km grusväg. Hur börjar jag? Jag skulle vilja kunna springa 1.8 km utan utan att behöva stanna eller börja gå. I nuläget klarar jag kanske ca 200 meter innan halsen gör att jag får sätta stopp.
  16. Jag förstår att det blir dyrt med gravad lax i längden. Skulle du kunna prova att äta någon annan fisk? T ex lax som du tillagat själv eller makrill? Börja med 3 ägg om dagen kanske känns motigt, men skulle du kunna äta ett på eftermiddagen istället för att fuska på kvällen? Alternativt äta 1-2 kokta ägg till frukost. Äter du frukost i nuläget? Keto-proteinbars låter som en dålig idé i mina öron.
  17. Under kvällen har jag funderat på kompensatoriska beteenden. Om man nu skulle kunna definera det som att man pushar sig själv istället för att adressera det underliggande problemet. Ett exempel för egen del är när jag konsumerar kaffe för att bli pigg och kunna fokusera, medan det underliggande problemet skulle kunna vara att jag sovit för lite och därför egentligen är trött. Bara det att jag tillfälligt stänger av trötthetsreceptorerna genom att dricka kaffe. Huvudvärkstabletter fungerar på ett liknande sätt, fast på smärtreceptorer istället. I vilket fall som helst kan kompensatoriska beteenden fungera kortsiktigt, men jag tror inte det är långsiktigt hållbart. Jag har själv väldigt för lätt att pusha mig själv, ibland kanske lite för hårt, och det är också något som jag gjort av och till de senaste åren. Nu för att sakta men säkert börja inse att det inte är något jag kan göra hur som helst. Utan att det här med återhämtning och nedvarvning är något jag behöver tänka lite extra på om jag ska kunna må bra och om min hjärna ska fungera på dagarna. Jag har börjat träna på gränssättning. Dock så handlar gränssättning inte bara om att sätta gränser emot andra människor, utan man ska också själv kunna respektera och upprätthålla sina egna gränser. Här blir det ibland svårt - ska jag pusha mig själv för att bli klar med X eller ska jag respektera mitt behov av att vila? Tidigare idag stod jag i det valet. Jag fortsatte inte plugga efter kl 18.
  18. Lite rastlös och uttråkad. Inte hungrig men inte helt mätt heller. Kanske det andra skulle kalla sugen? Tugga-tugga-monstret gör sig påmint i tankarna. Men nej, jag ska inte ha tuggummi. Utan det har nog blivit lite för lite fett idag. Hittils har jag ätit/druckit 1 kopp te med grädde, 1 mozzarella, 1 tomat, 1 paket bacon, 1 paket halloumi och några morötter. Omslag till kh-drift under gårdagen då jag i förrgår åt vattenmelon på kvällen. Så att jag igår sov jag fram till efter 10 är inget förvånande. Ordnat en till kopp te nu som jag kommer hälla grädde i. Behöver plugga lite till innan jag kan ta en längre paus igen och antagligen då laga mat. Får se hur länge jag står mig. Eventuellt får jag väl äta några oliver. Vad finns det för andra snacks med förhållandevis mycket fett? PS. Tipsa inte om kokt ägg för det äter jag inte. DS. Göra något dopaminhöjande också kanske?
  19. Vad är det för fjädrar? Edit 27/5: Skulle det kunna vara tjäder eller orre? Vi har fasaner i närheten, oftast så hör man dem bara.
  20. Hej @Tr0llet Jag känner igen mig i det du beskriver - känslan och faktumet att ens tid inte alltid räcker till det man vill. Här har det också regnat flera dagar förra veckan och kommer nog regna senare i veckan också, men idag skiner solen och man kan klippa gräs. Men. Alla de projekt du radar upp, det kommer lösa sig tids nog. Stressa inte över det om du inte måste. Kram.
  21. Kul med diskussion om gräsklippare @Kahavia och @MariaF. Vi har bara handgräsklippare, ingen åkklippare. Det har dock flera av grannarna. Grästrimmer är jag osäker på om vi har, men nu blir jag nästan sugen på att skaffa en... Tror att det skulle bli enklare att klippa kring saker som är känsligt och/eller som är svårt att komma åt med den vanliga gräsklipparen.
  22. morgonsol

    MAF-tråd

    @MariaF Hur fungerar det med vätskeintag om man är ute och springer 10-12 timmar? Eller ännu längre för den delen?
  23. Det är också en hel del om du frågar mig Jag har knappt lagt någon tid än så länge på att klippa gräs, rensa rabatter och gödsla annat än i krukor och odlingslådor men rabarbern och bärbuskarna skulle nog må bra av det. Nu gissar jag att du jobbar heltid @Peter B, för det spelar nog in. Jag pluggar i nuläget på 50%, har ett mycket flexibelt schema och 'går på sommarlov' om två veckor. Hade jag pluggat 100%, som jag gjorde för ett år sedan, är det mycket som jag nog inte hade hunnit och orkat.
  24. Det blir spännande och se vilken sort det är. Själv odlade jag Tigerella i växthus förra året. Vilka pumpasorter blev det? Det måste vara skönt att vara klar med sådder för ett tag. Jag bär inte jordsäckar, utan jag kör dem i skottkärran då nästan alla vi har är 40 liter och jag helt enkelt inte vill skada ryggen. För egen del har det blivit något i trädgården varje dag sen torsdag förra veckan. Planterat lite sättlök, rensat rotogräs, krattat ut gödsel och jord i mina två stora odlingslådor, inomhussådder av gurkväxter och majs, sådder i odlingslådor och i pallkrage, omplanterat tomater, tagit sticklingar av tomat och chili, planterat potatis, flyttat halm, klippt gräs, klippt sniglar, vattnat och säkert några till saker som jag glömt nu. Jag ser det som ett nödvändigt ont att jag behöver tjuva mina 'Ponderosa'-plantor, för jag vill inte att de blir yviga nu utan att de ska blomma, ge frukt och växa på höjden.
  25. Idag har det blivit lite mer kolhydrater. Frukost: en kopp te och sen smoothie (0.5 banan, 2.5 dl turkisk yoghurt och ca 1 dl körsbär). Lunch: Äggröra med lök (misslyckad omelett p.g.a stekpanna med skadad beläggning) och tomatröra till det(stek bitar av tomat i smör tills den blir mjuk). Middag blev kycklinglevergryta (lever, äpple, lök, smör, grädde, salt, peppar, timjan) med kokt broccoli till. Om jag vill kunna må bra den nästföljande dagen verkar jag bland annat behöva tänka på två saker: 1) Äta en ordentlig middag. Det funkar inte att t ex bara äta stekt korv, för jag blir hungrig sen igen. 2) Varva ner och lägga mig i tid. Men 2) underlättas nog om man först gjort 1). Kroppen är ju som bekant ett system med flera parametrar, så ibland kan det vara svårt att avgöra om något beror på A, B eller A+B.
×
×
  • Create New...