Gå till innehåll

morgonsol

Medlem
  • Innehållsantal

    335
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    10

Allt postat av morgonsol

  1. Det kommer ta ett tag innan jag vänjer mig vid hur det ser ut. 😔
  2. @Ing-Marie Behöver det vara något speciellt sorts bröd? Huså bröd har 2 st sorters frökex. Vet inte hur det är med finn crisp nu för tiden. I värsta fall skulle man ev. kunna köpa hem glutenfritt bröd, då slipper man vete i alla fall.
  3. Skulle du kunna dela med dig av ditt recept? Det finns en jättestor buske aronia mindre än 100 meter från där jag bor, bara att plocka. Om det nu går att göra annat än saft på aronia...? Man kan ha aubergine i när man gör ajvar relish, fast röd paprika är huvudingrediensen. Jag gjorde två burkar i september förra året, de står fortfarande i skafferiet, oöppnade, och ser fina ut. Detta kanske skulle vara något?
  4. På något sätt lyckades du sammanfatta en stor del av min målbild. 🙂 Känner du till Dr Georgia Ede, @Tr0llet? Appropå kopplingen mat och psykisk ohälsa.
  5. Frukost, lunch, fika, middag och kvällsmat?
  6. Gröna gårdar har tidigare sålt s.k gruvkorv, är typ som falukorv, men den hittade jag inte i deras nuvarande sortiment. Men om prinskorv duger? Alternativt att man stoppar sin egen korv om man har en köttkvarn.
  7. Det tror jag inte, såvida butikerna inte börjar sälja färdiga zoodles (zucchini noodles), vilket man kan göra själv med en grönsakssvarv, likt det numera går att köpa färdigt blomkålsris (finriven blomkål). Exempel på recept med zoodles.
  8. morgonsol

    Avokado

    @Mig Om jag förstår dig rätt så är det 6 g kolhydrater det handlar om och att summan överstiger 20 g kolhydrater, därav problemet. Avocado behöver inte vara problematiskt i sig men mängden är det i din nuvarande situation. Jag tror att du kan äta den, men kanske inte allt på en gång. Skulle du t ex kunna göra en guacamole av 300 g avocado och sedan föredela denna på 3-4 mål mat? Eller frysa in den mängd avocado du inte kan äta just nu? Om du nu har en budget på max 20 g kolhydrater/dag, vad är det för annat som innehåller kolhydrater som du tänker äta som gör att du passerar gränsen? Edit: @Mig Inkluderar du kärnan och skalet när du räknar 300 g? Jag är osäker på om det brukar räknas med på t ex kostbevakningen, då man inte brukar äta något av det.
  9. morgonsol

    Avokado

    @Mig Är det så att du försöker och/eller vill äta strikt (dvs max 20 g kolhydrater) och därför behöver ha väldigt bra koll?
  10. Nu var det ett tag sedan jag skrev, här kommer en liten uppdatering. Idag har jag promenerat mer än 8 km, cyklat ca 6.5 km, ätit 1 avocado, 200 g salami, några vildhallon och några nävar vilda björnbär. Druckit massor med vatten. Blir nog lite food prepping ikväll, ska plugga imorgon och alla vardagar nästa vecka. Under vardagarna denna veckan har det gått bra matmässigt, med undantag för att jag fortfarande äter en del salami och åt 2 kulor köpt glass när jag träffade en kompis i tisdags. Försöker få in rutin att äta någon slags frukost, inte hoppa över den eller bara dricka te. Middagen i måndags blev jättegod: kycklinglevergryta med äpple och lök, brysselkål, tomat, paleo-lingonsylt och broccoli- och blomkålsmos. Har ätit mandelmjölsplättar i veckan också. Börjar man bli avvand av socker om man tycker att plättarna i sig smakar sött? Har inte ätit dem med grädde och bär, utan smör och chark. Behöver variation gällande det jag äter i allmänhet, tycker det blir tråkigt annars. Skriver lite på morgonen och på kvällen nästan varje dag. Sömnen är något jag blir uppmärksam på. Det var svårt att somna kvällen då jag ätit glass och dessutom lyssnade på uppspelt musik på kvällen, även en annan kväll då jag cyklade hem från en kompis, ca 3 km, vid 20-20:30. Ätandet förra veckan var mindre bra, mer avsteg. Onsdag: Grädde med kaffe, salami, svarta vinbär, krusbär, klarbär. Torsdag: 2 portioner hemgjord chokladglass efter att jag hade varit uppe på taket. Fredag: salami, 2 rutor 86%ig choklad, (men den smakade inte gott), saft av uppkokta klarbär, fruktkött avsilat (läsk om du frågar mig).
  11. Nu försöker jag få rutin på att äta frukost, lunch och middag varje dag, gärna också att middagen inte blir för sen. Mina fastor är rätt så spontana, men blir vanligtvis ca 10-14 timmar ungefär, det varierar lite.
  12. Nu var det ett tag sedan jag åt kitkat, men hjärnan har surrat efter det idag. Hjälper inte att jag städat i närheten av en hylla i hallen där det finns samt att mamma ätit några stycken idag. Än så länge idag har jag ätit salami, vitkål och druckit gräddkaffe, dvs 2/3-3/4 grädde och 1/3-1/4 grädde. På sätt och viss fortfarande kvar i mindre-bra-ätande-cirkel, i form av att jag äter charkuterier, bär och hemmagjord glass. Men det kommer samtidigt väldigt snart ta slut, kommer vara tillbaka i studiestaden nästa vecka.
  13. Du har en poäng @Erik 2. Nu vet vi förvisso inte vad @Fannie har ätit för proteinkällor tidigare, men att byta ut t ex kycklingbröst och lövbiff (magert kött) mot fetare alternativ t ex ägg, bacon, fläskkarré, kycklinglår, lax, makrill m.m skulle kunna vara ett sätt att få i sig mer fett, utan att det kommer från mejeriprodukter, och dessutom göra detta gradvis.
  14. Hur ser det ut med vilda bär för er andra? Här verkar säsongen för smultron ha tagit slut. Men det finns väldigt mycket hallon som växer vilt (har säkert plockat minst 2 kg) och massa klarbär (surkörsbär). Verkar även som att blåbären kommit. 🙂
  15. Låter gott. Hur gjorde du din coleslaw? Har också erfarit att majonäs inte mättar så bra. Går bra att ha som tillbehör, men inte som primär fettkälla. Vad för fett brukar du ha med dig?
  16. Om du är orolig för stora mängder fett hade jag varit försiktig med att lägga till massa kryddsmör eller bara smör till maten. Kanske inte heller äta hur mycket bacon som helst, blir ju ganska mycket fett i pannan lite beroende på hur man steker dem. Om du är van att äta flingor + fil/yoghurt till frukost hade jag nog bytt ut detta mot grekisk/turkisk yoghurt (10% fett) eller rysk yoghurt (17% fett) toppat med hackade nötter, som du själv tycker om, och lite färska eller frysta bär, t ex hallon. Använd riktig grädde (40% fett) när du lagar mat, t ex kycklinggrytor. Om du ska göra kalla såser/röror, använd creme fraiche och/eller majonäs, blanda majonäsen med mer creme fraichen om du tycker det blir för fett. Nu har jag i stort sett bara skrivit om mejeriprodukter, men det handlar om att köpa riktiga råvaror. I möjligaste mån undvika mat som på naturlig eller konstgjord väg innehåller väldigt lite fett, för då behöver man lägga till fett, t ex genom att steka i smör. Lycka till!
  17. Ska kolla på videon @MariaF. 🙂 Vill parkera följande länkar: Krönika av Edward Blom - Varför måste mys betyda socker? och Lakritsgodis.
  18. Äter du blodpudding? Hittade detta recept hos Ann Fernholm. Vet även att @Birgitta Höglund har ett recept på blodpudding (utan gluten, mjölk och socker) i någon av sina böcker, har dock inte listat ut vilken ännu . Kan det vara fläskkarré?
  19. Att det blir mindre "godis" (dvs choklad, charkuterier, egengjord glass, bär, viss frukt, alkohol etc) är nog det jag önskar mig. En mer vuxen dessert i mina ögon är ostbricka. Kanske lite frukt, lite ost, lite kallskuret kött/chark osv. Lite av varje. Lätt hänt att det blir för mycket av det goda. Men knappast att man äter detta varje dag.
  20. Såhär har det gått sedan i tisdags. Onsdag: bra lunch, gjorde goda kycklingbiffar med fetaost och soltorkad tomat. Middagen var mindre bra, det serverades sötpotatis och jag hade lite honung i en yoghurtsås. Lite kul att jag kunde räkna antalet grönsaker och rotfrukter på min tallrik till 9 st, det är inte varje dag man gör det. Provsmak av hallonglass (socker, vanillinsocker) och chokladglass (3 sorters choklad, mjölk, socker) till efterrätt. Torsdag: bra mat på förmiddagen, mindre bra mat på eftermiddagen. Inte för att maten i sig var dålig, utan för att det blev ganska fettsnålt. Mycket protein och grönsaker, brödet var inga problem att ignorera. Var säkert socker i chili-ketchupen som var i en till yoghurtsås. 2 portioner glass, både choklad och hallon, med färska hallon till. Gjort i ordning ny glassmet, ska vara äggfri vaniljglass, men enligt mig mer kolaglass. Blandade 5 dl mellanvispad grädde med 1 burk kondenserad mjölk (riktig kolasås om du frågar mig). Hoppas det är första och sista gången jag behöver hantera kondenserad mjölk. Hade i hela hallon som smaksättning. Middag blev 200 g salami jag inte provat tidigare, farligt god. Kan äntligen relatera till det @Elinor skrivit om falukorv. Fredag: bra frukost, men åt denna kl 15, i och med att jag ätit så himla mycket dagen innan och dessutom sovit länge. Mer salami och ölkorv på kvällen, provade även den nya hallonglassen (kondenserad mjölk) med lite färska hallon till. Idag: ätit mer salami och ölkorv, lite sallad och rödkål. Druckit en kopp te. Det går helt klart att optimera ätandet, även om jag initialt trodde att det skulle gå mycket sämre med glassen. Verkar inte trigga på det, givet att jag äter det i anslutning till en bra måltid, med mycket fett. Gör jag glass som bara jag själv tänker äta behöver jag nog inte söta så mycket heller, jämfört med familj eller vänner. Inte för att jag vill uppmuntra någon till att äta hemmagjord glass tre dagar i rad heller. I nuläget vill jag väldigt gärna äta riktig mat, till middag idag och de kommande dagarna. Ta en paus från hur ätandet har sett ut de senaste dagarna. Jag gissar att det kan se ut så om för andra som det gjort för mig om det är helg och/eller man har semester. Sugen på att äta lever igen, får nog göra det imorgon eller på måndag. Merparten av glassmeten jag gjorde i torsdags finns fortfarande kvar, så behöver se till att det blir glass av den. Men jag behöver inte äta den färdiga glassen.
  21. Nu känns det som jag är ute på tunn is igen. Med hänsyn till choklad. Socker. Tror inte jag skrivit om det specifikt, men en variant av chokladpraliner jag åt i våras, som jag trodde var namnlös (visste inte vad sorten heter, så kan inte köpa mer), har dykt upp igen, några påsar pappa plockade fram, varav en fortfarande hade hela omslaget på. "Fienden" har ett ansikte. Håller också på att kanske spåra lite med glassmakeriet. Har gjort en sats av denna som är i frysen. Och väntar på att basen för en äggfri chokladglass ska svalna, kan nog vara bland det mest sockersstinna jag lagat i hela mitt liv. 😒 Finns dessutom bara 1 liter färsk grädde, som jag får hushålla med. Den kan ju användas till glass, men kanske hellre i grytor t ex. Speciellt om jag skulle vilja äta lever igen någon gång snart. Vi ska ha gäster på torsdag och då är tanken att kunna bjuda på våfflor, som eftermiddags fika. Med glass om man vill ha det som efterrätt, alternativt med grönsaker och ost för mer matiga våfflor. Inte chaffles utan våfflor = mjöl, mjölk, salt olja, eftersom en i familjen inte äter ägg under några omständigheter. Provade att mata in ingredienser och och mängder från glassreceptet i kostbevakningen, en portion landade på ca 10-11 kolhydrater. Så är ändå typ planerat att jag kommer äta glass på torsdag. Vet inte heller hur bra det är att äta bär varje eller varannan dag, vilket jag gör nu. Finns dock en strategi jag kan tillämpa för att kunna fokusera på plocka bär och sedan inte äta dem. Det är om jag går och plockar bär ganska kort tid efter att jag ätit lunch eller middag. Blir ännu effektivare om jag också borstat tänderna efter måltiden. Hur vet man om man lurar sig själv? För jag hade velat kunna experimentera med att smaksätta glass på olika sätt, utan att behöva söta så mycket, i vissa fall kanske inte alls. Men klarar jag av det...? 😟
  22. Då har du kommit längre än mig. Grytan smakade mest bacon ärligt talat. Men är nog inte helt fel att gömma levern i annan mat så länge, då jag bl a slipper ev. kommentarer från omgivningen. En dag kanske jag har lärt sig tycka om smaken.
  23. Intressant. 🙂 Om det går att läsa vidare på tar jag gärna emot. Jag är nog också lite som du, @MariaF, och @Cleppa. Jag engagerar mig lätt för mycket. Detta går bra när man har mycket ork, men min ork verkar gå i vågor. Periodiserade sådana. Blir problematiskt när man har engagemang, engelska ordet "commitment" är nog bättre, som är varje dag eller i alla fall några gånger i veckan, hälsa inräknat. På det sättet kan odlandet ibland (för mig) vara betungande: man vill så gärna och så mycket, men man orkar och/eller hinner inte riktigt med. Skulle det kunna vara så att du varit stressad en tid, men att det först kom upp till ytan förra veckan? Att bristningsgränsen var nästan eller kanske redan nådd? Här tror jag du vet bäst själv. 🥰 Hoppas i vilket fall att de kommande dagarna kan få vara mer stressfria. Ta hand om dig.
  24. Håller med om att det ska vara med grädde. 😋 Vilka proportioner mellan lever och bacon brukar du köra på? Igår hade jag 140 g bacon och 90 g lever, men har provat 120 respektive 125 g bacon tidigare. Håller mig till 90 g lever för en portion.
  25. Till lunch har jag ätit gryta med bl a kycklinglever och bacon. Senast jag åt lever var i slutet av februari/början av mars. Har två idéer på hur man skulle kunna tillaga det: 1) Typ göra pyttipanna: steka små bitar av lever, zucchini, gul lök, någon korv eller om man har andra rester. Lite rödbetor till också. 2) Skära levern i mycket små bitar, alternativt köra den genom en köttkvarn, och steka tillsammans med köttfärs och lök. Smaksätta med tomatpuré, spiskummin, salt, peppar, kanske paprika. I övrigt går passar nog champinjoner, broccolimos och lingon också till lever.
×
×
  • Skapa nytt...