Gå till innehåll

morgonsol

Medlem
  • Innehållsantal

    402
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    12

Allt postat av morgonsol

  1. Jag förstår att du inte vill slänga mat, men jag håller inte nödvändigtvis med om att du behöver äta upp den. Det spelar också roll vad det är för något och vad det har för hållbarhet, hur mycket som finns totalt sett m.m. Finns det andra i familjen som inte tänker börja äta LCHF som kan äta dessa kolhydrater istället för att du ska behöva göra det, eller i alla fall inte äta så mycket? Kan du möblera om i skafferiet t ex så att ris, pasta, mjöl, socker etc inte är där du brukar hämta skafferivaror? Vet du om du klarar av att ignorera kolhydrater även om de finns nära till hands? En bit ner i
  2. I söndags efter att jag hade publicerat mitt inlägg försökte jag avdramatisera de tidiga sådder jag inte hunnit med. Här är resultatet som jag kom fram till ungefär. Tomat - acceptera att sorter med lång utvecklingstid kommer ge skörd sent eller inte alls, så komplettera med sådder av sorter med kortare utvecklingstid. I söndags sådde jag Ponderosa, Marmande, Cour di bue och Brandywine Black. Purjolök - har sått den sort av de vi hade som enligt fröpåsen var ok att så i mars. Man kan även komplettera med purjolök som ska skördas under sommaren, men sådana frön har inte jag. Rot
  3. Nu har det ändå gått en vecka, så dags för en uppdatering. Det går bra med maten, fastän jag ibland slarvar med att lägga till smör. Fortfarande inte någon choklad, frukt eller annat som frestar. Suget verkar ha lagt sig. Skulle tro att det @Effieskrev om att choklad inte är karnivor hjälpte. Kolhydrater kommer främst ifrån olika rotfrukter (inte potatis/sötpotatis), lök, broccoli, haricots verts. Har syrad rödkål/rödbetor som jag också kan äta oftare. Stora skillnaden sedan 22:a februari är att jag cyklat en runda om 6 km vid tre olika tillfällen sedan dess. Övriga dagar har jag promener
  4. Idag är det sista februari. Känns som att jag ligger ungefär en månad efter jämfört när olika sådder borde ha skett. Chili har jag sått i två omgångar, första i slutet av januari och andra i mitten av februari. Flera plantor har blivit omskolade från tråg till mindre kruka. Igår sådde jag spenat, sommarmorot, rädisor och dill i olika mellanstora plastbyttor i växthuset. Så även om det fortsätter vara förhållandevis kallt står de fortfarande skyddade. Nu får vi se om något gror de kommande veckorna. Det är många saker som står på min lista som "borde" ha såtts under februari, men jag skull
  5. Någon mer än jag som upplever det som svårt om det blir efterrätt över? Kanske inte exakt alla gånger, men ändå väldigt många, blir det att jag själv äter upp det som finns kvar. Hur gör man för att inte få efterrätt över? Eller så kanske man ska göra det enkelt för sig och bara äta efterrätt väldigt sällan? Så bortsett från kladdkaka med vispgrädde i söndags går det bra med maten. Har fortfarande inte ätit frukt, men äter nog ganska liberalt med tanke på ugnsbakade rotfrukter (morot, palsternacka, rotselleri, lök). Igår cyklade jag 6 km och idag har jag promenerat två gånger. Nästan all
  6. Jag köper inte så mycket av det skrivs och blir ganska less på artikeln. Enformig och platt. För på väldigt många ställen så saknas det en förklaring till påståendena. Hur då? Varför då? Källa på det tack!? Ett exempel: "I USA, där man äter allra mest animalisk föda och köttet har en högre fettprocent, lever amerikaner i genomsnitt nästan tio år kortare än befolkningen i asiatiska länder där man äter hälsosammare, som Japan, Hong kong eller Sydkorea." Jaha. Definiera hälsosammare. Finns det några andra skillnader mellan USA och asiatiska länder avseende kosthållning, annat än köttkon
  7. Precis. Därav att jag frågar, eftersom flera här verkar använda sig av fasta för att gå ner i vikt. Insulin spelar nog en stor roll här.
  8. Är det stressande för kroppen att fasta? Eller är det att man inte ska fasta när man är stressad? För min del är den mesta fastan spontan. Jag skulle vilja få rutin på 16:8 och då bara äta två gånger per dag.
  9. Det går hyfsat med maten. Vissa dagar har jag slarvat med att lägga till fett vid middagen, dvs huvudsakligen ätit något proteinrikt och lite grönsaker. Idag har det gått bra. Gjorde kycklinglevergryta till lunch och middag blev ostomelett, lax och lite grönsaker. Inte idag, men andra dagar har jag varit fortsatt sugen på popcorn och choklad, nog mest för att det funnits framme. Chips, pizza och godis tackar jag nej till. Hade i ett äpple i kycklinglevergrytan som blev två portioner, nog enda undantaget jag gör för frukt just nu. Jag tycker om att äta frukt, men jag behöver inte äta så mycket
  10. Bra fråga @Ellie! Jag betraktar det som en gradskala, det här med hur processad mat är. Färska tomater är inte processade, krossade tomater är lite processade, tomatpuré är förhållandevis processat medan man tar steget ännu längre med ketchup. Eller om man tar köttprodukter som exempel: kött som inte är marinerat, mörat eller rimmat är nog det mest oprocessade som går att få tag i. Medan köttfärs är lite processat eftersom det malts, medan korv och leverpastej är mer processat i jämförelse. Ännu mer processat är nog färdiggrillad kyckling. Sedan är det en fråga om mängder - hur stor andel av d
  11. Inne på dag 6 nu, med start torsdag förra veckan. Fortfarande inte ätit någon choklad eller frukt eller annat sött. Igår var en bra matdag: brunch vid 09-10, tidig middag vid ca 16-17 och så kunde jag somna fast jag var lite småhungrig vid kl 23. Vissa saker frestar. Andra i familjen har gjort popcorn både idag och igår. När det ligger en öppnad chokladkaka lite nonchalant på köksbordet. Hittade wienerbröd i kylen i helgen (en av mina tidigare laster) men de är uppätna nu. Det som kvarstår är nog ett litet sug efter vaniljvisp, som jag fortsätter skjuta på framåt i tiden till något speciellt t
  12. Det gick bra! Ingen frukt, ingen choklad, inget socker! Nu bara upprepa detta i ca 2 veckor och stå ut med huvudvärk. Absolut. Just självmedkänsla och gränssättning är något jag pratat med psykolog om. Nu att det blev choklad förra veckan blev mitt sätt att hantera en jobbig situation - mycket stress och frustration. Inte det mest konstruktiva, men har i alla fall fått upp ögonen för hur jag skulle kunna jobba på ett mer konstruktivt sätt, efter att ha läst och reflekterat lite. Jag försökte kolla lite på vad ALP/ACT ALP innebar på hennes hemsida, men har inte kommit fram till
  13. @Kahavia Jag har också sått frön till 'De Cayenne' men det kommer nog ta några veckor innan de gror, med en utvecklingstid på 20-30 dagar. Förutom den har jag hittils sått Lombardo, Riot, Black scorpion tounge, fire cracker och costeno amarillo. Både variation i styrka, växtsätt och färg framförallt. Håller med om att det är roligt att testa nya sorter. Espelette låter lovande. Jag är rädd för att våra katter, som är några månader gamla, kommer sabotera.
  14. För lite mer än en vecka sedan körde jag ner i diket och jag har fortfarande inte lyckats ta mig upp. Det har blivit en del vanlig choklad och frukt. Även glasstårta då en i familjen har fyllt år. Ska försöka ta nya tag imorgon. Jag mottager gärna tips på mättande frukost/brunch. Jag har ätit omelett på 2 ägg, med lök och oftast ost i, i snart två månader med olika tillbehör t ex champinjoner, bacon, prinskorv med senap. Men nu verkar mättnaden som jag får från den inte hålla i sig speciellt länge. Inte så länge som jag vill. Hur ökar jag fetthalten? Hur minskar jag på kolhydraterna? Hur får m
  15. Vad tråkigt att höra @Kahavia. Vad för sorter odlar du i år? Är katterna snälla mot dina plantor? Jag har ställt de två drivhus jag planterat chilifrön i på hatthyllan med extrabelysning. Garanterat varmt med påslagen luftvärmepump i hallen, nu när det är minusgrader dygnet runt och några centimeter snö utomhus. Grönkål är nog det enda som fortfarande går att skörda utomhus. De chilisorter jag odlar i år är 50 000 scoville som starkast. Förra året odlade vi bl a 'Chenzo' som är ca 45 000 scoville. Hackade ner en hel chenzo-chili i en omelett, vilket var för starkt för min smak.
  16. I stort sett skriver jag matdagbok varje dag. Vad gör man när några av ens papper kommer bort? Inte optimalt att skriva på lösa papper som jag gör just nu. Tror att det går bra med maten. Igår blev det lite mer kolhydrater då jag åt 1 liten potatis, 1/3 äpple, har småätit pumpa under dagen och till middag, hade även 1 en liten sked honung i en yoghurtsås. Kanske också hade varit bra att vänja av mig från den vanliga senapen, som jag haft till huvudsakligen prinskorv och skinka den senaste månaden. Mest kolhydrater kommer annars nog från äpple, morot och tomatpuré. Idag är det den 16:e dag
  17. Även om du äter LCHF kan du behöva individa individanpassa. Finns det mat inom ramarna för LCHF som du själv vet att du inte klarar av att äta? Skriv i den här tråden när du behöver det, när du börjar känna sug, när du tror dig bara vara några minuter eller centimeter från att äta sött. Här får du en blandad lista av olika resurser som skulle kunna vara till hjälp, återkom gärna om du föredrar böcker, texter online, poddar eller något annat. Läs boken 'Sockerbomben 3.0' av Bitten Jonsson och Pia Nordström. Här är Bittens hemsida. My Westerdahl (drev tidigare bloggen LCHF-
  18. Jag har full förståelse för att det antagligen skulle bli svårt att upprätta en fullständig referenslista. Vid granskning av vetenskapliga påståenden är det inte bara påståendet som behöver granskas, utan även t ex metod och hur forskningen har finansierats, för att i slutändan kunna bedöma trovärdighet och rimlighet. Jag betvivlar inte att det du skriver @Nils Engström skulle kunna stämma, jag tror dock att källhänvisningar i någon mån hade stärkt din trovärdighet. Personligen är jag i startgroparna när det gäller att utveckla min förståelse och kunskap om kroppen och tillhörande ämnen. Jag h
  19. Håller med dig helt. Skulle man kunna argumentera mot din kollega utifrån ett etiskt perspektiv? Finns det någon motsvarighet till läkaretik för den roll du har @Tr0llet och för din kollega? Vem är det som tar ansvar om man som vårpersonal bara upprepar det som vårdmyndigheterna föreskriver, om detta leder till att patienterna blir sjukare och kanske t.o.m dör i förtid eller med komplikationer som hade kunnat undvikas i slutändan? Patienten, personal i vårdmyndigheten, vårdpersonalen som gav patienten rådet etc? Ett exempel från svenska läkarförbundets etiska regler: 4 - Läkaren ska
  20. Det har inte blivit att jag har ätit något av ovanstående. Inte heller rosa kitkat choklad som också ligger framme. Idag blev årets första cykeltur av. Turen som helhet var 16 km, men fick leda cykeln vissa sträckor p.g.a blåst och halt väglag. Nu trött på ett behagligt sätt efter att ha återställt vätske- och saltbalansen, ätit middag och duschat. Undefär såhär års önskade jag nästan att jag hade en träningscykel - då behöver man inte bry sig om väder, vind eller om det är mörkt ute för att kunna träna. Blir att laga kycklinglever imorgon, det ser jag fram emot. Middag idag blev biffar av bla
  21. @Nils Engström Hur är det med källangivelser när du författar inlägg som det ovan? Jag hade gärna velat kolla själv om ett påstående stämmer eller inte. Edit: I första hand är det medicinska påståenden som jag har intresse av att granska.
  22. Det ligger mörk mjölkchoklad, nutella och tortillachips framme. Blir frestad att äta något mindre bra, kanske rentav dåligt. Uttråkad kanske. Trött. Det ligger nog något i det du skrev om dopamin @Effie. Bättre att göra någon rolig sak. Nog också göra något att se fram emot. Har ätit smör, kycklinggrta och vitkål till middag tre dagar nu. Det är tråkigt. Får nog ta och göra något med kycklinglever imorgon. Kan klara att frukost/brunch/lunch har omelett som utgångspunkt men att tillbehören, t ex bacon, champinjoner, tomat, stekt vitkål i omeletten etc, kan varieras. Men resten av maten jag äter
  23. Skulle du kunna låta bli att begränsa energiintaget en tid? Med flit ger du ju kroppen mindre energi och näring vissa dagar med 5:2. Det förvånar mig inte att du inte orkar. Skulle du kunna precisera vilka värden du befarar skulle bli negativa till följd av LCHF? Ja det gör det! Fet fisk, olivolja, ost som feta, halloumi eller mozarella, tomat, aubergine m.m. Tips är att kolla Birgitta Höglunds blogg. @Birgitta Höglund Vad som är hälsosamt beror på vem man frågar. Jag håller inte nödvändigtvis med dig om att det är hälsosamt att äta mycket vegetariskt, dock så framgår det inte
  24. Hur är det med frukt då? Frukt och grönsaker. Frukt och grönt är värre, vad ingår ens?
  25. Här kommer en statusuppdatering på hur jag har ätit under vardagarna denna veckan. Skulle väl ändå vilja påstå att det har gått helt ok. De största kolhydratkällorna som förekommer på vardagar, men kanske inte varje dag, är vanlig stark senap och äpple från den egna trädgården. Överlag tror jag att jag kanske äter för mycket protein, lite kolhydrater och för lite fett. Äter protein men jag glömmer bort att lägga till fett. Sover mycket. Det skulle också kunna bero på att jag återhämtar mig från en stressig period. Det har blivit en del tuggummin inför tentan, samma dag som tentan var drack jag
×
×
  • Skapa nytt...