Gå till innehåll

morgonsol

Medlem
  • Innehållsantal

    464
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    15

Allt postat av morgonsol

  1. Nästan en månad har passerat sedan jag uppdaterade senast. Men det går bra med kosten. Enda som återkommer som innehåller tillsatt socker är vanlig stark senap. Och så har det blivit lite frukt. Jag verkar inte trigga på det, men äter jag en del frukt på kort tid verkar jag få finnar. Så jag kan nog äta litegrannn bara det bli ibland och inte flera gånger under en vecka. Promenader går det också ganska bra med, även fast jag inte räknar så noga. Motion får jag just nu från promenader, trädgårdsarbete och cykelturer. Lite motion blir det fastän jag huvudsakligen använder elcykeln som transportm
  2. Men åh, det har jag också tänkt göra. Vad tycker du om bakboken @Effie? Jag räknar inte mig själv som sockerberoende eller överätare, men två ord som dyker upp bland mina tankar är 'triggerfri mat'. Kanske det du hittat nu @Tr0llet, med citronrutorna som dessert? Men visst kan man, och det gör jag, trigga igång på bakverk även om man inte är sockerberoende och/eller överätare. Eller så är det kanske kombinationen socker+mjöl som många överäter p.g.a?
  3. Hur menar du 'dra ner på energi'? Hur har du upplevt dina mättnadskänslor senaste tiden? Kan du äta så att du bli mätt och sedan fasta i flera timmar, för att mat är helt ointressant? Hur mycket och varifrån kommer de kolhydrater du äter i nuläget? Samma med protein och fett. Hur är det med stress? Lästips: Våra 10 bästa tips för att komma till rätta med en viktplatå
  4. Vad roligt att höra att du hittat ett sätt som fungerar för dig @Tr0llet.
  5. Är det tankar som håller mig vaken brukar det hjälpa mig att skriva ner dessa. För mig är det snarare kroppen, inte huvudet, som inte alltid direkt går ner i vila. Nej, jag tar inga tillskott i nuläget. Men det är ändå väldigt intressant, det här hur olika mineraler påverkar varandra. Så tack @Kahavia att du tar upp det. Det har inte blivit någon huvudvärk nu senare under dagen. 1-0 till ketosen? Dagens middag (stekt korv och senap) hade kunnat vara bättre. Men frukosten var bra - stekte gul lök, 1 paket bacon, lite squash och 1 tomat på lagom värme. Imorgon ska jag försöka
  6. God morgon! I natt tror jag att jag sovit ca 6 timmar, men känner mig ändå hyfsat utvilad. Så frågan blir - vad är orsaken, stress eller ketos? Kanske något annat? Jag lutar åt ketos och tror att det bland annat har att göra med vad jag ätit igår och i förrgår. I tisdags kväll gjorde jag ett glassexperiment (2.5 dl vispgrädde, 1 banan och 2 msk kakao), men ärligt talat var den godare att äta den innan den varit i glassmaskinen så ska prova igen och frysa in direkt. Glassen åt jag upp på onsdag eftermiddag. Så i onsdags åt jag vid fyra olika tillfällen: mozzarella och tomat till frukost,
  7. Vid tillfälle får du jättegärna berätta vilka sorter du odlar. Har ett svagt minne av att du nämnt sorten 'Taxi'. Själv behöver jag "bara" så 'Vilma' och sedan är jag uppe i 20 olika sorters tomater.
  8. Då kan jag meddela att sniglarna gjort entré i min trädgård. De flesta är ganska små, bara några cm, och svåra att se. Men jag har klippt de jag sett med sax och hoppas det ändå gör skillnad senare på säsongen. Flera av de tomatfrön jag sådde förra veckan har grott (25/43 än så länge) men jag hoppas att ännu fler ska gro. Denna veckan ska jag försöka så frön av gurkväxter - det blir flera sorters gurka, zucchini och pumpa. I år provar vi att odla potatis i halm, det ska bli spännande att se hur det går. Tydligen kan man också odla i halmbalar. Prova att söka på 'straw bale gardening'.
  9. Jo men absolut, jag mår bättre nu och har kommit på fötterna kan man nog säga. Men jag behöver fortfarande nog tänka på att vara försiktig. Märkte av det i helgen att jag inte alltid klarade av vissa ljud och när det hände flera saker samtidigt. Det har fortsatt blivit en del frukt under veckan som gått - banan och blåbär i smoothie två gånger och något äpple, dock ingen frukt idag eller i lördags. Lagade kycklinglever någon dag också. Nu när jag skriver utgår jag mest från vad jag minns, har inte lagt jättemycket tid på att skriva dagbok eller matdagbok för den delen. Har tidigare erfarenhete
  10. Tack för de fina orden @Tr0llet. Givetvis har jag läst en del inlägg om psykisk ohälsa på Martinas blogg tidigare, men inte nu den senaste tiden. Men det finns säkert några som kan vara aktuella att läsa igen och några har jag säkert inte läst. Angående stress och kost vet jag inte riktigt. Stress kan påverka i form av att jag inte upplever mig ha tid att laga mat och/eller äta - så då äter jag mest proteinrik mat (korv, kycklingkebab och mozzarella t ex) och kanske äter framför datorn samtidigt som jag gör något annat. Tror jag skrivit det tidigare, men den ofrivilliga fastan och tappa matlus
  11. Härligt med respons @Kahavia! Förra året var det ca 40 tomatplantor i växthuset, de flesta var av sorten 'Moneymaker'. I år kommer det nog bli något färre som får stå i växthuset hela säsongen, eftersom chili och paprika behöver få plats. Jag skulle kunna så frön till växthusgurka, basilika, physalis och melon som då också kommer behöva vara i växthuset under högsäsong. Jag tror några av mina paprika-/chiliplantor fått ödem, det kanske dina också fått? I mitt fall tror jag att orsaken är att vi vattnat för mycket. De står fortfarande inomhus under belysning. Det finns mindre flugor som flyger
  12. Nu blir jag nyfiken på glassen ifråga. Är det något du köper eller gör själv? Vad är glassen sötad med? Jag har provat att göra vaniljglass enligt följande recept, blir ca 2 portioner och då ca 10 g kh/portion som mest.
  13. Nu i helgen har det blivit en del trädgårdsarbete. Jag har rensat bland fjolårslök som blivit bortglömd, där en del små lökar skulle kunna sättas i jorden igen, och planterat om både tomatplantor och paprikaplantor. Efter den 7:e mars har det dessvärre inte blivit så mycket nya sådder. Det har räckt med att vattna, omplantera och passa växthuset, även om min (mentala) ork inte har räckt till alla tre alla dagar. Det finns nog fortfarande några plantor som egentligen hade behövt planterats om för flera veckor sedan. De sådder jag gjorde av morot, rädisa och spenat i slutet av februari har
  14. Ibland blir det flera dåliga, eller i alla fall mindre bra, dagar i följd. Jag har inte mått bra psykiskt under perioden ca 22:e - 27:e april. Grundproblemet är STRESS och bristande återhämtning, för att kunna parera stressen. Några symptom har varit trötthet även fast jag sovit, huvudvärk, börjar gråta lätt och minskad aptit. En åtgärd jag har fått vidta för att kunna komma på fötter är att minska studietakten. Så nu framöver är i alla fall min studiesituation mindre kravfylld, jag har färre inlämningar att tänka på. Jag har också försökt tänka på att sova tillräckligt nu de senaste dagarna.
  15. Vad roligt med så mycket respons! Stort tack till alla som läst, reagerat och svarat i tråden hittils. Som titeln på tråden antyder hade jag en dålig dag igår. Vid ca 12:30 bröt jag ihop för att sedan gråta, med kortare uppehåll, i ca 1-2 timmar. Jag brukar försöka anteckna medan jag gråter, när det är som värst. Hur jag känner och vilka tankar som snurrar runt i mitt huvud. Övergripande paraply för det som jag grät över och som var jobbigt igår är kopplat till mina studier på ett eller annat sätt. Brist på motivation i en av kurserna (läser 3 st), svårigheter att komma igång att plugga
  16. Den här tråden tänker jag ska få handla om psykisk hälsa och ohälsa. För alla mår vi dåligt någon gång ibland. Det är ett sätt för mig att försöka karlägga över tid och kunna besvara frågor som 'Hur illa är det?' och 'Hur ofta mår jag psykiskt dåligt?'. På vilket/vilka sätt mår jag psykiskt dåligt? Finns det saker som återkommer? Finns det (ibland) någon orsak till att jag mår dåligt? Vad kan jag göra för att förebygga psykisk ohälsa? Vad gör jag för att må bättre när jag väl mår dåligt? Men även hjälp att inse att det kanske finns saker jag behöver söka professionell hjälp för, det får tiden
  17. Jag hade inte litat på enbart självdisciplin. Förhoppningsvis har du redan berättat för din sambo att det är en trigger. Men som snacks, kan du prova grönsaker med dippsås av creme fraiche? T ex stavar av morot, gurka och/eller paprika? Om du vill ha mer variation.
  18. Tja, är vikt = hälsa och välmående? Håller med @Effie om att livet inte är rättvist. Vi är individer även gällande hur vår metabolism funkar. Man kan ha/få andra problem av att äta mycket skräpmat på sikt även om vikten kan fortsätta vara opåverkad. T ex mag- och tarmproblem eller dålig tand- och munhälsa.
  19. Tror @Katerina skrivit tidigare om att variera längden på fastor för att kroppen inte ska vänja sig. Men absolut kan det nog spela roll att du äter nötter och har mjölk i kaffet. Vad händer om du utesluter både nötter och mjölk helt en vecka? Tråkigt att höra att höra att sambon äter chips och godis. Det kanske blir svårt att dra ner på konsumtionen av nötter om sambon fortsätter äta chips och godis. Är det varje dag? Kan ni avgränsa det till endast fredag och/eller lördag kväll?
  20. @Sonja69 I detta sammanhanget är puma en förkortning för pålägg utan macka.
  21. Enda avvikelsen som blivit sedan jag skrev sist är nog att vi gjorde maränger i lördags. Kladdig smet, provsmakade kanske någon maräng när de var klara. Vaniljglass enligt recept från Birgitta Höglund och jordgubbar blev det också, men det åt jag med gott samvete. Vet inte vad det är jag hetsar riktigt, men något. Vikt- och/eller kroppshets? Ibland är det svårt att intala mig att ev. viktminskning är en bonus. Vägde mig igår kväll och nu på morgonen, skiljde sig ca +1 kg mellan mätningarna (så vätska?). Sen är det det med kläder igen, specifikt byxor. De flesta kläder som jag har tillgän
  22. Hej! Du är inte ensam om att inte må bra av att äta bröd och choklad. Hur har tankegångarna gått i helgen då du ätit mer kolhydrater? Tips är att kolla på kostdoktorns alkoholguide. Håller tummarna för att det går bra med maten denna veckan. Skriv om du blir sugen och/eller får jobbiga tankar om kolhydratrikmat.
  23. Jag skulle vilja ha ett liknande upplägg som dig @Nils Engström. Kan du ge några exempel på vad du äter till frukost respektive middag? Utför du någon daglig motion mellan frukosten och middagen? För det "problem" jag har i nuläget är att mättnaden från frukosten håller i sig för länge för att jag ska bli hungrig på middag innan det är väldigt sent på kvällen. Som bekant är det bäst att äta när man är hungrig och jag vill gärna komma ifrån att jag äter 'för säkerhets skull'. Så det handlar inte nödvändigtvis om att minska den procentuella fettmängden, utan möjligtvis matmängden. Eller att jag
  24. Jag behöver lite hjälp att ändra upplägget på mina måltider under dagen för att bli mätt respektive hungrig på "rätt" tider. En av dagarna förra veckan åt jag en lunch vid ca 13:15 bestående av lax, räkor, brytbönor, dillsås på cf, omelett på två ägg med ost och lök. Sedan dröjde det 01 dagen därpå innan jag blev hungrig. Något liknande inträffade i tisdags - min lunch bestod av broccoli, smör, coleslaw och kycklingkebab. Denna gången blev jag först hungrig vid 23-tiden. Det har blivit en vana att laga ett större mål mat på förmiddagen eller till lunch, men det kanske hade varit bättre att fly
×
×
  • Skapa nytt...