Johan1973

Medlem
  • Innehållsantal

    1
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Johan1973

  • Rank
    Nyanländ
  1. Hej Sara För att ge dig tips berättar jag hur jag lyckades. Min kropp ville inte in i fettförbränning särskilt lätt och jag hade svårt förstå vad som hindrade den. 1. Jag hade inget sätt att mäta om den svarade positivt el negativt på det jag åt. Jag köpte ej en dyr blodketonmätare då stickorna går på 10-15 kr styck..helt orimligt för mig. Istället köper jag ketostix från apoteket, 85kr för 50st. De är inte lika pålitliga som mäta blod men för mig fungerar det bra med lite undantag. 2. För att lyckas in i ketos, med min kropp, provade jag att fasta dvs inte äta någonting alls utom att dricka vatten med tilsatt himalayasalt ca 0.5% (? Osäker siffran) dvs vad som motsvarar kroppens egen koncentration så jag inte spär ut det som finns när jag dricker. Jag tillsatte ibland 1msk äppelcidervinäger då det inte påverkar insulin utan tom är positivt och kan sänka det några procent vad jag läst. Sista dagen tog jag 1 msk näringsjäst också med vitaminer som tillägg. Jag fastade 2 dagar och 10h, dvs 58h. Det kan låta länge och ät olika för alla, hur lätt el svårt det är att fasta utan mat. Magen kommer kurra en del i början å så tystnar den. Du kan med ev bli orolig av att inte kunna njuta av mat när du känner kroppsliga känslor. Bra är lätt cykling el promenad el umgås med andra och prata. Jag både långsamjoggade, cyklade och simmade under fastan. Gick utmärkt. Om du börjar må illa, ska du avbryta, det är ngt du saknar bara men svårt felsöka. Kan vara druckit för lite saltvatten, som du måste ha mkt mer av då tom mage och förbränning av kpmhydrater och komhydratkällor i kroppen ger vätskeförlust och fettförbränning som sakta startar ger dig energi mer och mer..på tom mage. 3. Varje gång du kissar..ta en urinketonmätsticka..kostnad..ca..1.60kr. Kissa kort på den, skaka bort överflödigt urin, räkna till 15 och jämför färg med burkens färgskala. Nedteckna datum å tid på papper el i mobilens anteckningsbok om du har..som jag. Du för logg på vad som sker och det är troligt du når dit. 4. Jag bifogar min logg så du kan se lite hur det gick och mätdatat..för att få insikt i mitt experiment. Logg ====== (Kommer ihåg nu att jag ibland tog 1msk kokosfett, ca 1-2 ggr per dag för att uppmuntra kroppen, under fastan) 27e 16.00 äter fläskkött.hos brorsan, 2dl vitt 10% vin, nån vitlöksgrej grekisk gojig, nötter, smör, salladskål med egna blad hade med. Kokosolja 17.49 keto 0.5 (ketostix alltid) 28e 08.00 keto 0.5-1.5 börjar synas 13.00 keto 0.5. Druckit vatten. ser utspätt ut. 13.30 ut på fastad joggingtur...får se om jag e återhämtad el ej 18.00 simmat i havet med coltingbojen..funkade fint. Ca 200m. 18.57 lite hunger igen .mediterar i solen. Tänker på mat ofta..arrgh. meditation i sol blundar hjälper lugna känslan helt. 21.27 keto 1.5 börjar synas. Gött. Fastat 24h nu på saltvatten. 29e 04.25 keto >1.5, vaknade av värmeslag. Öppnade båda fönstren. 9.52 keto 4 moderat. Drack näringsjäst 1dl med ACV, samt 1st Bvit. 14.35 keto 4..8 = 6, kissar gult. Ätit vitaminer samt näringsjäst å ACV. 17.20 keto 8. Yay!!!!! Ska ut å dansa å simma å sen mäta igen. Fastat nu...24h + 21h = 35h 18.48 keto 6, 67.2kg, 23.5% kroppsfett 30e 01.00 vaknade...surfar...mig..trött..öppnar fönstret 3.22 03.23 keto 8 stor 04.00, 60h fasted whoho! 09.00 äter frukost. 3 ägg. Spenat ruccola. Olivolja. Hasselnötter. Fiskolja. 11.00 känner mig konstig...diarre känsla...öh..åt nog för mkt ägg el så..för snabbt. 11.51 toa, halvdiarre. Luktade halvdåligt. 11.53 keto 8-16..ca 12. STOR 15.57 keto >4, moderat. 17.31 keto 4-8 = 6, moderat 19.00, 100gram vattenmelon hos andreas dvs 7gr socker. Använder appen cronometer för matloggning nu. 20.25 keto 1.5-4, >liten. 21.30 burgare på black white med kompis dansare, vatten, ej bröd, ej sockerlök, avokado istället för pommes. 🙂 extra bacon! Mums 31e 00.36 keto 6, >4, måttlig 8.28 törstig när jag vaknar. Känner mig lite "sovit ute känslan,.förkyld i lungorna ( med öppet fönster hela natten). Dricker lite..ska dricka mer... 8.30 keto 8, stor. 09.29, våg fett 22.8%, vikt 66.7kg. Oops. Magmått 91cm .minskat lite troligt. Vill till 88cm Frukost: 13.30 hade lunch, mkt 100gram spenatblad, 2 baconbitar, 17.43 keto 8-16, HÖG 17.44 törstig. druckit för lite idag..sluurp vatten!!! (Alltid mineralsalt i) 17.43 äta el löprunda? Är hungrig. Köp ost fet å ät för protein efte rundan... Proteinkällor sen..kollat på google: ägg 14% , Ost 26%, turkisk yoghurt 4%, köttfärs 23% 18.10 löprunda 5km långsam (alltid) 20.35 bio med mat..ost kött vatten blåbär 75g 23.28 keto 8-16 = 10 STOR tjoho..öh...ok! Sova!!! 1 aug 05.11 vaknade, törstig, fan mobilen igång bredvid huvudet igen,fasen! 05.11 keto 4-8, dvs 6, moderat. Lägre vid sömn å natt. 11.30 frukost medtagen till yogastället 12.48 toa... helt ok nu..lukt å form 15.00 mat, sallad å 2 ägg? 18.00 keto 6, mellan 4-8, medel 5. För att minska i kroppsfett använder jag appen cronometer. Där kam jag ange procent mellan fett, protein och kolhydrater. Appen räknar ut mitt basala energibehov och jag ser till att äta mindre fett än mitt behov..när jag är i ketos! Inte före ketos..(dvs du ska kunna mäta detta först med urinen..ketostix). Om du ligger på ett underskott..10% mindre fett tex..så kommer kroppen ta det från ditt kroppsfett...simsalabim..du minskar i fett över tid. Hoppas det ger dig tips och inspiration Johan Ps. Jag har inte bokfört vad jag ätit och när alltid efter fastan, då jag började med appen..så det finns i den istället. Ds.