Jånte

Medlem
  • Innehållsantal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Jånte

  1. Nu var det ett tag sedan jag skrev något. Har nu kört paleo strikt men inte AIP kost i ett par veckor, rygg ontet ÄR bättre, jag har nu vart piggare också dock så åkte jag på dotterns baciller nu igår tror jag. För nu är jag hängig och kroppen känd konstig och dottern och sambon är hängiga också Men på det stora hela känns det som jag är på bättringsvägen. Men, nästa vecka har jag bokat en tid hos en läkare. Jag vill påvisa min teori om en långrandig inflammation som jag tror jag har för att sedan få honom ta en massa prover. Men vilka ska jag ta? Sköldkörtel? Vitaminbrist? Hormonrubbningar? Förhöjda inflammationsmarkörer? Jag skulle ju vilja ta ta alla prover som Werlabs erbjuder...
  2. Intressant snack om stretching! Är det någon som testat Werlabs!? Eller kan man få samma svar av den lokala vårdcentralen!?
  3. Jo, jag har tänkt i dessa banor också, konstigt nog så är det nog inte mitt jobb (livsfarligt bitvis, mycket action) jag känner mig stressad av utan det är mer villa, småbarn, hinna att träna, hinna att vara pappa och allt därtill Tack för att du belyser det ännu mer!
  4. Jag tänker så här, blir jag inte bättre i mina muskler så har jag ändå fått en vinst i att jag levt hälsosammare! ☺️
  5. Ja, här är ju forskningen lite tvetydig. Vad ÄR stela muskler egentligen?, är dom stela för att kroppen säger att något är fel och att dom drar i hop sig för att skydda oss? Artikeln som jag länkade till i på sida 1, utgår från hypotesen att stela, ömma muskler kan vara inflammerade. Denna hypotes är ju riktigt intressant. Man kan ju anta att man som i den genomsnittliga befolkningen i sverige/europa åt mindre spannmål och socker för 100-200 år sedan. Från är om dom hade lika ont i ryggarna som vi har nu? Alla verkar ju ha drabbats av ont i ryggar och korta muskler hit och dit. Men magnesium tar jag, dock ej B-tillskott. Tack för tipset.
  6. Nu låter det som jag har dissat allt, men så är det ju förstås inte. Jag är oerhört tacksam till alla tips jag fått här i denna tråd. ❤️ Jag är faktiskt ganska ödmjuk med vad som fungerar och inte i min livsstil, jag vill ju förbättra min fysik och betala egenskaper! Är det någon som inte funkar försöker jag ju analysera vad det beror på.
  7. Ja den tjejen träffade jag också en gång. Jag tror att det kanske ligger till så här (för många, inte dig inräknat). 1. Många betalar förhållandevis mycket pengar och vågar då inte säga annat än att det är bra 2. Många som kommer dit har inte rört sig så mycket innan, nu när man har betalat mycket pengar så följer man deras träningsprogram slaviskt dvs jag tror att man kanske skulle ha fått samma resultat om de under punkt 2 tränade lika helhjärtat med något annat också så som gym/promenader tex. För, man kan inte sticka under stolen med att dom tjänar GRYMMA pengar, och skulle dom vara så bra så kanske fler skulle haka på den träningsfilosofin.
  8. Är det några av sidans "experter", typ läkare som läser dessa trådar?
  9. Ok, jag har också var och dränerat kontot hos optimum kliniken, 5 månader körde jag det utan någon bättring. Nu efteråt känner jag mig bara dum som gick dit. I min mening kunde jag lika gärna skickat pengarna till bättre behövande.
  10. vad berodde den dåliga hållningen på då?
  11. Har jag aldrig haft ambitionen till att köra på elitnivå, dock har jag vart rätt stark och snabb på sprint tävlingar (triathlon) och hyfsad på halvmaraton (löpning) och lite längre lopp. Men jag håller med dig att köra elitsatsning med båda torde vara en omöjlig satsning. Jag tror att du i min text kanske kan anta att jag inte lämnat något åt slumpen utan analyserat många olika parametrar och min analys har fört mig hit. Jag kan förstås ha fel, men det är iaf gratis till skillnad från alla de experter jag träffat de senaste åren, där alla har sagt olika, där INGEN har påtalat vikten av kost, allergi mot födoämnen eller mot gluten. Det bästa var ca 2006-7 där jag hade tråkiga magproblem (som senare visade sig vara laktosintolerans). Jag fick en tid på VC, den läkaren remitterade mig till en psykolog då hen ansåg att jag måste vara stressad och i dåligt psykiskt skick. Jag gick till psykologen som efter ett tag "friskskrev" mig då hon tycke att jag inte behövde hennes hjälp. Sedan bet jag ihop tills 2009 då jag masade mig till sjukan och gjorde ordentliga prover.
  12. Då har jag inte det minsta svårt att köra 100% strikt. Dock kanske det slinker in lite kolhydrater ibland, det tror jag att jag har svårare med, så som rotgrönsaker.
  13. Jo, jag får höra det rätt ofta, driven och viljestark. Jag brukar ofta ta det som en positiv komplimang. Efter vad jag har läst så verkar ju LCHF/paleo/keto just vara en kosthållning som tar bort många krämpor som kanske i sin tur kommer av socker och spannmål. Läs artiklarna som jag skrev om tidigare i tråden. Det här med gener/talang mm. Tror inte helt på det. Talang finns inte anser jag. Ta slagna som ett ex. är han en talang. Nope, det anser inte jag. När han var liten spelade han boll på kvällar, raster och all övrig tid han inte gick i skolan, han hade ett brinnande intresse för det. Är man då en talang om man lägger 1000-tals timmar på något man tycker är kul? Det är väl självklart att man blir bra på fotboll då! Så, gener tror jag inte på. Varför fortsatte du inte att skriva? Glödde inte intresset? För har du intresset/drivet/viljan så kan du absolut bli en författare, det anser jag.
  14. Spot on! Jag vet att jag otålig, och det försöker jag jobba mycket med, jag är också ganska ivrig och vill att saker ska hända mycket och snabbt. Det jobbar jag också med mycket. Med strikt, menar du då helt utan spannmål? För det ÄR väldigt lätt för mig, det som är svårare är nog ändå mejeri. Men har många paleo recept som jag gillar så det är nog ok ändå (försöker iaf intala mig det). Det som är den jobbigaste saken är nog i det sociala, att alltid behöva vara den jobbige som ska ha specialmat och behöva dubbelkolla allt. /J
  15. Eftersom jag inte orkar slösa med 3-4 månader så kör jag tvärt om, jag kommer att köra mejerifritt nu ett tag, tack för ditt inlägg!
  16. Baljväxter är väl inte en grupp som man äter vare sig i paleo eller LCHF? Jag äter dom iaf inte.
  17. Kul att du är på hugget i min tråd och svarar snabbt! Jag menar mer det här med stelheten och att jag har spända och onda muskler... men det kanske du också menade med "pigg"?
  18. Efter löpningen igår har jag känt mig sliten idag, det var tom lite jobbigt att gå en dag på Kolmården. Mitt tålamod gör sig påmint, funderar på att utesluta mejeriprodukter också. Jag drog ju igång detta (lchf) med 3dagar paleo, kändes som det gav effekt i början, nu känner jag mig forf stel, dock lite bättre. Men iom att jag är laktosintolerant så kanske borttagande av mejeri kan vara bra och ge mig resultat snabbare!? Hittills har jag vart spannmål/sockerfri i 3veckor typ. vad säger ni? Brukar det dröja innan inflammationer ger sig? Ska jag vila på hanen eller gå över till mejerifri kost?
  19. Inget amalgam, inget i metallväg/jobbrelaterat i min kropp. Mitt ”vanliga” tempo förut låg ca på 4.30/km igår vart det 6/km.. jag kunde nog kört på snabbare men det kändes skönt att bara lunka på.
  20. Sprang en pytte sträcka igår, mest för att suget inte gick att motstå, ca 4km i njuttempo.. Kändes som att det gick lätt, och att kroppen blev mjuk av rörelsen. idag så känner jag mig som vanligt, lite halvstel och lite subtil smärta i ryggslut, vader, nacke och skuldror...
  21. Hej alla! Läste en artikel i går om en kille (idrottsman som kör MTB slopstyle) som fick ont i ryggen och det visade sig vara något strul med sköldkörteln så han fick inflammation i kroppen och det han beskriver är rätt likt mina åkommor. Jag bifogar de delar av artikeln som det står i: Allt om MTB möter EMIL JOHANSSON År 2017 slog mtb-cyklisten Emil Johansson igenom med dunder och brak genom att bli så väl världsmästare som svensk mästare i slopestyle. Därefter har karriären kantats av skador och sjukdomar, men nu är det 20-åriga stjärnskottet på väg tillbaka mot toppen. Text Carl Olsson FAKTA: Slopestyle I Slopestyle Mountainbike gör utövarna ett längre tävlingsåk som involverar olika typer av trick. Åket bedöms av en grupp domare, som ger poäng för varje trick utövarna gör. Totalt kan ett åk generera 100 poäng. Utövarna måste följa banan, men är i övrigt fria att göra vilka konster de vill. Den 2 september 2017 stod den då artonårige Emil Johansson beredd att påbörja sitt åk i tävlingen Red Bull District Ride i tyska Nürnberg. Han befann sig i höjd med husens takåsar, och över honom strålade höstsolen. Nere på stadens gator och torg väntade ungefär 80 000 personer på att få se Emil köra säsongens sista deltävling i VM-serien. Historiens yngsta världsmästare Han hade vid detta tillfälle redan säkrat världsmästartiteln, men det var inget som gick att utläsa i hans ansikte. Han var fokuserad, och när den ansvariga funktionären gav klartecken kastade han sig utför startrampen. Till publikens jubel klarade han banans alla svårigheter med bravur och i det sista hoppet, som också var det största, gjorde han en backflip double tailwhip där han och cykeln tumlade om varandra i luften innan han tog mark. Strålande glad kunde han konstatera att debutsäsongen var till ända, och att han blivit den yngsta världsmästaren någonsin. ”Det var ren glädje såklart, en fantastisk känsla. Det var så oerhört skönt att jag lyckades göra detta på min första hela säsong. Samtidigt var det svårt att ta in att jag faktiskt var världsmästare, det tog ganska lång tid att landa in i att jag vunnit”, säger Emil. Smärta i ryggen Drygt en månad senare vann han historiens första svenska mästerskap i slopestyle. Det tycktes i det läget inte finnas något som kunde stoppa Emils framfart, och på hans cykelhimmel fanns inte ett moln så långt ögat kunde nå. Men inget varar för evigt, och innan den så framgångsrika säsongen var över var läget ett helt annat. ”Ryggen hade under stora delar av säsongen gett mig strul men inte mer än att jag kunde hantera det. Men mot slutet av året fick jag fruktansvärt ont i ryggen, och jag kunde inte ens sitta på en stol utan att det blev outhärdligt”, säger han. Att cykla var inte att tänka på, och den vinter som egentligen skulle ha bestått av förberedelser inför en ny stor satsning gick istället åt till att söka efter orsaken till smärtan. ”Det stack som knivar i ländryggen, men trots att jag besökte flera olika specialister var det ingen som kunde hitta felet och ge mig ett konkret svar på vad det var”, säger han. Emil har många trick att välja mellan när det är dags fär tävling, och vissa av dem har ingen annan gjort före honom. Frisk på utsidan, sjuk på insidan I början av år 2018 kom han i kontakt med en läkare i Tyskland och efter en andra magnetröntgen kunde de lokalisera problemet, en buktande disk i ländryggen, och rehabiliteringen kunde därmed starta. Men det gick inte som planerat. Emils tillfrisknande drog ut på tiden, och han blev allt oftare sjuk. ”Jag var säkert sjuk minst lika många dagar som jag var frisk under den våren, och de dagar jag kände mig frisk hade jag fortfarande en väldigt låg energinivå”, konstaterar han. Han försökte då och då att cykla, men fick varje gång kapitulera för smärtan. Vid det här laget hade även allmäntillståndet börjat ta stryk. ”Jag såg frisk ut på utsidan, men det räckte med att jag cyklade fram och tillbaka på gatan för att jag skulle bli trött. Försökte jag någon gång ta ut mig så blev jag sjuk, och trots att jag sov 10-12 timmar per natt vaknade jag ändå trött”, berättar han. Studenten stökades undan Men inget ont som inte har något gott med sig. Hans ofrivilliga paus från cyklingen förbättrade närvaron i skolan vilket underlättade studierna. ”Förutom att försöka bli frisk hade jag inte något bättre för mig än att plugga, så då passade jag på att ta studenten vilket var lite skönt att få undanstökat”, säger han. Anledningen till att han var så orkeslös och trött, skulle det visa sig, var en autoimmun sjukdom i sköldkörteln som hade lett till kronisk inflammation i kroppen. Medicinsk behandling sattes in för att stabilisera immunförsvaret, och Emil kunde återigen börja snegla mot cykeln. I augusti 2018 gjorde han comeback vid säsongens sista världscuptävling där han slutade på fjärde plats. ”Inte ens dagen innan tävlingen var jag säker på att kunna köra, men när jag tränade i backen kändes det bra. Helt plötsligt började det klicka”, säger han. Trots framgången var han långt ifrån återställd, och det hann bli 2019 innan han kom att betrakta sig som hyfsat frisk igen. ”Men nu vågar jag nog säga att kroppen har hittat någorlunda tillbaka, och jag gör allt jag kan för att jag inte ska falla tillbaka igen. Nu har jag lärt mig att förstå min kropp mer och kan därmed lyssna mycket bättre på den än tidigare. När jag får signaler om att jag äter fel, eller tränar fel eller för hårt så lyssnar jag till det”, säger han. Träning, mat och sömn Förutom att han numera är mer lyhörd på vad kroppen säger så har de gångna årens skade- och sjukdomsproblematik även fått följder när det kommer till upplägget av träningen. ”Under hösten testade jag att lägga in en vilodag efter varje träningsdag för att kunna återhämta mig på bästa sätt”, säger han, och fortsätter: ”I höstas körde jag också styrketräning med väldigt lätta vikter för att stärka muskulaturen, och nu på våren har jag börjat köra lite tyngre styrketräning än tidigare”. På prispallen efter tävlingen Red bull District Ride i Nürnberg år 2017 kunde Emil, till vänster, glädjas både åt andraplatsen i tävlingen och åt världsmästartiteln. Med en kropp som under det senaste halvåret har blivit starkare går han numera till gymmet två, tre gånger i veckan och kompletterar detta med lika många cykelpass. Detta ger träningsveckor som i genomsnitt består av ungefär femton timmar träning. Resterande timmar går i huvudsak åt till att maximera effekten av dessa träningstimmar. ”För att ge min kropp så bra utgångsläge som möjligt när det kommer till läkning av sjukdomen, återhämtning och träning så fokuserar jag förutom på att träna också på att få i mig bra mat och att sova bra. Då återhämtar jag mig på bästa sätt efter långa träningsdagar”, säger han. Hoppen kräver en fräsch hjärna När det kommer till träningspassen på cykel är utformningen av dessa inte alldeles enkel att redogöra för, men Emil gör trots allt ett försök. ”Jämfört med traditionell mountainbike, där det gäller att ta ut sig fullständigt, är min träning inte helt densamma. Eftersom det jag gör på cykeln är riskfyllt gäller det för mig att inte köra på för hårt när kroppen är trött, för då kommer risker in. När kroppen inte är fräsch är det mycket lättare att man fattar fel beslut. Så jag har fått lära mig att hitta linjen där jag avbryter cykeldagen när jag har slut på energi, och inte kan fortsätta att nöta tricks. Målet med min träning är inte att bli utpumpad, jag måste vara förhållandevis fräsch i kroppen och huvudet för att kunna genomföra hoppen jag vill utan att ta onödiga risker”, säger han. Kan du beskriva ett träningspass? ”De kan se olika ut beroende på var och när jag tränar. På vintern har jag sällan tillgång till mer än ett hopp i rad men på sommaren kör jag ofta lite längre banor, plus alla de tävlingsbanor jag kör som kan vara allt från 3 till 15 features. Efter ett åk försöker jag återhämta mig sig så gott jag kan utan att vila för länge. Det blir typ som korta intervaller. På en timme hinner jag köra nästan 30 åk, och eftersom jag för det mesta repeterar tricks många gånger innan de sitter så blir träningspassen ofta långa”, säger han, och fortsätter: ”Jag kan aldrig ta ett trick för givet och jag måste ständigt respektera vad jag håller på med oavsett hur bra jag tycker att jag behärskar det, så det krävs ett ständigt underhållsarbete av ens förmågor”. ............... Ni som kan detta, skulle jag kunna ha samma problematik och går det att lösa med LCHF ELLER ska jag söka mig till vården för medicinering? Tacksam för svar! /J
  22. En liten uppdatering efter nästan två veckor: Sömnen är riktigt bra, vaknar inte längre upp bakis/huvudvärk. Ryggen, kroppen känns mjukare, kanske har en del ont i kroppen försvunnit. Definitivt piggare, mindre sockersug och känner mig inte lika hungrig längre. Har inte kört igång någon träning än. over n out.
  23. Ge upp? Då har man ju förlorat, jag är inte bara otålig utan jag är lite väl envis också men det har gett mig många vinster av olika slag i mitt liv
  24. poet så som gräs, lite katt och vissa stenfrukter. Men katt är nästan borta sedan några år tillbaka..