Ketofasta

Medlem
  • Innehållsantal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

59 Utmärkt

Om Ketofasta

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    : Stockholm
  • Interests
    t

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det har du rätt i. 😊 Tack för pepp!
  2. En liten uppdatering i det ämne som tråden handlar om: Vikt 190902, efter 19 dagar: 155,1 kg (-12,4 kg) Har inte gått ner alls lika mycket senaste veckan. Men jag vet ju att det är mycket vätska som försvinner i början. Och såvitt jag vet så brukar det ta några veckor för kropen att fatta att något har hänt, och att den då börjar sträva emot lite eller hur jag nu ska förklara att jag förstått det. Men jag kör på, Keto + fasta (16:8) har jag inte tummat en sekund på. Jag har fortfarande inte direkt motionerat något mer utöver det (lilla) jag rör på mig på kontorsjobbet. Senaste veckan ligger jag alltså ungefär på -3,5 kg. Är det bra eller dåligt med tanke på att jag kör Keto + fastan trots att jag har en hög startvikt? Jag har som vanligt högra krav och är en bekräftelsemänniska. Så jag kan ju inte låta bli att jämföra första veckorna när jag nära nog låg på -1 kg per dag. Oavsett så är jag nöjd och känner mig mycket mindre. Ingen svullen mage. Och jag har dessutom fått göra 2-3 nya hål i mina skärp. Och... jag mår bra! (Förutom förkylning och lite semi-feber senaste dagarna. Barnen är ju tillbaka i skolan/förskolan........)
  3. Det köper jag absolut! Självklart. Men finns ju mycket kolhydrater som är viktiga för barn som inte innehåller tillsatt socker eller mjöl. Jag skrev aldrig heller att det är bra med socker eller mjöl. Sen är det sjukt svårt att få bort dock. Tycker i alla fall jag. Barnen är ganska ofta kräsna och svåra med maten. Tyvärr. Och de tittar och ser mycket på vad andra äter etc.
  4. Och i de böckerna förespråkar hon alltså att små barn ska äta Keto?
  5. Det är ju viss skillnad på att trycka i sig kolhydrater och att äta det som behövs, som idrottare alltså. Skönt att du backar dig mot EN elitidrottare som fått diabetes pga överdrivet intag av kolhydrater. Och hur vet man att det var just pga det? Jag har förmodligen tryckt i mig 70% kolhydrater av 4000-5000 kalorier per dag utan att knappt ens motionerat under 10+ år. Och under den tiden gått från ca. 125 kg till 167,5 kg. Jag har inte fått diabetes av det. (Dock har jag ju hela tiden vetat att det varit farligt och till slut kommer ge diabetes.) Och nu måste ju barn ha kolhydrater för att växa och utvecklas normalt. Eller förespråkar du underutvecklade barn?! Tror du på riktigt att det räcker med fett och protein för att deras små kroppas ska växa så mycket som de ska? Det tror verkligen inte jag. 90% av alla barn äter normalt med kolhydrater för att växa och utvecklas, utan att bli överviktiga eller må dåligt av det. Sen finns det såklart tyvärr de som tillåts äta alldeles för mycket.
  6. Du tar det ur sitt sammanhang när du bara citerar pasta. Eftersom jag skrev pasta, potatis och ris. Barn behöver kolhydrater för att växa och utvecklas normalt. Och som du säkert vet (?) så tröttnar barn lätt på mat. Därför är det normalt att variera bl.a. pasta, potatis och ris. Varierad kost är viktigt för barn. Dessutom är det ibland så att de vägrar äta vissa saker under perioder. Elit-idrottare äter ju pasta av en anledning, och de rör på sig ungefär lika mycket som barn (förutom de som bara sitter inne vid dator/tv/surfplatta då). Och jag tror de har stenkoll på sin kropp och vad som är bäst för dem som rör sig så mycket. Oavett så behöver barn kolhydrater för att utvecklas. Och grönsaker/frukt, så de får ju i sig tillräcklig näring därifrån. Den här tråden handlar dock om mig så du behöver inte lägga dig i min barnuppfostran, som jag klarar alldeles ypperligt själv. Och nej, mina barn är inte överviktiga.
  7. Du behöver inte ursäkta dig. De äter självklart pasta, ris och potatis till maten. Och vi blir inte ett dugg sugna på att ta av det även vi. Jag har faktiskt inte tjuvsmakat en enda tugga av någon sådan mat. Tycker inte ens det är jobbigt att laga 2 olika maträtter nu. Vi har inte rensat på skräp ännu faktiskt. Funkar ändå, har inget sug alls efter det. Och barnen gnäller inget, de vet att det är lördagar som gäller. Fast nu under sommaren får de en glass då och då. De rör på sig så extremt mycket, både i skolan/dagis och hemma kring huset. Inget gnäll i butikerna pga inköp, nej. De får som vanligt lite godis (helst bara chips) på lördagar. Barnkalas är självklart specialfall, men de ligger oftast på helger åtminstone. Igår åt jag och frugan vitkålsgratäng med fläskkotlett (från recepten på den här sidan). Gudomligt gott! Herregud.
  8. Tack för er input! Som tur är så har jag förvånansvärt bra koll på allt även när jag är ritkigt berusad. Men det gäller att se upp oavsett, såklart. Jag får se hur det går, men jag kommer ta det piano.
  9. Jag förstår att det är olika från person till person och beror på många faktorer; Men mår man generellt dåligt dagen/dagarna efter om man skulle slira till en dag och säg äta en pizza? Inte för att jag skulle vilja eller palla det, jag blir nästan äcklad av tanken på hur jag skulle känna mig efter rent mentalt. (Även om det luktar gudomligt gott!) Jag tänker mer fysiskt dåligt, om man liksom får ont i magen och blir illamående etc? Jag vet att frugan, som kör lite mer vanlgi LCHF, blev typ illamående och yr hela kvällen och dagen efter när hon inte kunde motstå en pizza ca 7 dagar in i henne LCHF-kost. Förvisso, som jag känner nu så kommer jag inte ÄTA kolhydrater ens på en fest. Jag har insett att det är ganska lätt att äta Keto även ute. Bara att äta enbart köttet/fisken, såsen, fettet och salladen. Men det kan ju såkalrt slinka ner några kolhydrater för mycket omedvetet i såna lägen. t.ex. att såsen innehåller en del. Jag kan ju såkalrt testa mig fram, men jag vill inte det än, känner inte för det. Så jag är nyfiken. Jag har ju frugans facit att gå på, men undrar mest om det generellt är så att man mår dåligt? Finns det någon som har erfarenhet av hur det påverkar en att dricka alkohol? Jag dricker väldigt sällan, kanske 2-3 ggr per år. Men det är snart dags för en stor kräftskiva. Jag har kollat upp att t.ex. gin och vodka inte innehåller några kolhydrater. Även riktigt torrt vin är det extremt lite eller ibland inget i. Jag tänkte försöka vara noga. Försöka hitta tonic som har 0 kolhydrater, om det går. Och jag kommer att ta det väldigt lugnt. För jag vet att man blir lättare påverkad av alkohol när man kör Keto/LCHF. Frågan är hur jag kommer må dagarna efter?
  10. Hej, För mig hjälper magnesium mot nattkramper i vaderna. Finns många olika sorters magnesium och vissa funkar sämre än andra. Jag använder denna:
  11. Gött ju! Och det som är så otroligt kul och skönt är att jag redan nu, efter två veckor, känner precis som du med sakerna du skriver ovan. Jag struntar i fikat, jag dricker kaffe eller vatten. Jag VILL inte paja min numera välmående mage. Har också en bufferestaurang på jobbet, där man enkelt kan äta Keto. Men det är såklart lätt att åtminstone ta lite för mycket. Inte mycket för mycket, men lite för mycket. Så jag har börjat laga all mat själv. Det underlättar att frugan kör LCHF och äter samma Keto-mat som jag, men hon tar då och då lite extra kolhydrater, och något gottigottgott. Känner verkligen som du skriver. Att det verkar som att hela dieten har gjort mig osugen på att äta skit (läs kolhydrater, socker och sött). Jag gick tidigare på toa 3-4 ggr om dagen. Blev liksom aldrig "klar". Nu går jag max en gång, ibland inte ens det. Och det blir liksom "klart" varje gång. Så skön känsla! En fråga ang semlorna (och dylikt). Jag kör ju Keto, dvs. max 20 g kolhydrater per dag. Säg att jag äter 1-2 g kolhydrater till lunch. Och sen äter en bakelse/kaka med 15 g kolhydrater (semi-nyttig alternativt liten). Och sen struntar i middagen eller äter något litet som är 0 g kolhydrater. Kommer sockret jag ätit då att få mig ur ketos? Oavsett, kommer jag bli dålig i magen av det? Jag har ingen som helst tanke på att göra så, bara nyfiken på hur lätt det ev är att störa ut rytmen (både ketosen och måendet)?
  12. Med motivation menade jag hela paketet. Vet ju att det är flera faktorer inblandade. Men det känns verkligen annorlunda den här gången. Jag är inte sugen på en massa saker, men har även i kombination med det bestämt mig för att jag inte SKA äta även om jag blir sugen. Och det har hänt ett par gånger sensate dagarna att jag tänkt "fy fan va gott, jag vill ha". Men har utan problem kunnat låta bli. Jag har även tänkt mycket på hur det blir på resturanger, resor etc. Kommande fester som jag bara inte vill göra avkall på, men där jag tänker äta Keto, och möjligtvis dricka alkohol som är så fri från kolhydrater som bara möjligt (finns ju faktiskt en hel del utan). Så en av skillnaderna denna gången mot tidigare, förutom att det är första gången jag kör Keto+int. fasta, är att jag faktiskt planerar och tänker mer framåt. Och på saker som kommer framöver. Tidigare har det inte slagit mig förrän tidigast dagen innan, att fan, det är ju fest imorgon. Rutinerna har jag verkligen fått till, och visst är det enklare när man bara kör lunch och middag. Men det här med att göra matlådor etc har jag alltid hatat. Och varit kinkig med att ta med samma mat till lunch dagen efter osv. Inte nu dock! Inga problem, har hittat så mycket goda recept på den här sidan. Och jag har faktiskt ställt mig flera kvällar och lagat enbart en enda matlåda till dagen efter när det inte funnits några rester från middagen. Så jag har snabbt fått till en massa nya rutiner. Känns ovant men sjukt bra.
  13. Alltså. Jag vet redan allt det där. Varför tror du jag börjat tänkta på hälsan och gått ner 10 kg på två veckor? Och som jag skrev innan, jag har gått ner 20+ kg flera gånger tidigare. Jag vet precis vad som krävs etc. Men har inte hittat något som lyckats hålla min motivation uppe efter några måndader. Nu känns det dock annorlunda. Enklare liksom. Gillar att slippa hålla på med frukost och mellanmål hit och dit. Ang mitt jobb så vet jag som tur är mer än du om det. Det är inte stressigt för fem öre. Min chefstjänst är på deltid och jag har personalansvar (inkl. lön ) för 6-8 konsulter. Enbart fokus på personlig utveckling. Inte en massa sälj och dravel som jag ogillar starkt. Så chefsrollen minskar snarare stressfaktorn eftersom jag älskar att jobba med människor och få dem att utvecklas. Mina roller som konsult är även dem allt som oftast inom ledarskap. Varit konsult och konsultchef i 2,5 år nu. Innan dess spenderade jag 9 år hos Sveriges största företag. Jag är mindre stressad (inte alls) i mitt jobb idag kan jag säga. Gillar att vara konsult och att byta uppdrag ungefär en gång per år. Dessutom har jag sedan jag bytte jobb, ökat min lön med 15 000 kr. Vilket är en bonus. Har aldrig haft ett sug av att sitta i någon styrelse och siktar inte heller på det. Inte min kopp te riktigt. Har två barn mellan 5-7 år men ändå inte stressad, trots min vikt och de begränsningar den ändå medför. Har väldigt fria tider. Brukar självmant välja att jobba 6.30-15 och är väldigt sällan hemma senare än kl 16. Jobbar aldrig extra på kvällar och helger. Aldrig övertid, förutom självvald som då även är betald. Har även ett hus 15 km från Stockholm C. Så jag behöver inte stressa över att behöva flytta till större boende framöver när barnen blir äldre. Så nej, jag hankar mig inte fram, tvärtom! Kunde inte vart mindre stressad. Och stortrivs med jobbet. Men tack för din omtanke och oro. Det uppskattas.
  14. Tack! :) Tack! :) Tanken slog mig igår. Eftersom jag känner att jag mår bra av fastan, även om jag börjar bli hungrig kl 9-10. Men jag ska nog köra 16:8 ett tag till. Men det är inte alls omöjligt att jag går över till ett mål om dagen längre fram. :) Tack! :) Jo, jag sitter ju stilla mycket. Men rör på mig en del i jobbet trots allt. Blir väl en 5000 steg om dagen från att jag åker hemifrån till att jag kommer hem. Men absolut, jag behöver komma upp i 10 000 oavsett och det är mitt mål. Och jag kan absolut ta pauser och gå runt lite i lokalerna på jobbet. :) Tänkte försöka simma någon eller några timmar i veckan nu snart. Och sen gå ut och gå lite på kvällarna. Jagar pokemons med barnen just nu, bra motion även om det dock inte går så himla fort. :P
  15. Tja! Jag är en man på 38 år. Jobbar som IT-konsult och konsultchef. Har varit överviktig ända sedan jag var 10 år. Gått ner i vikt i perioder. Ett flertal gånger 15-20 kg. Men har alltid tröttnat och fallit tillbaka, ibland pga knarket (godis och dylikt), ibland pga trytande motivation. Över denna sommar har jag gått upp en 5 kg bara på semestern som varade 5 veckor. Kände det direkt när jobbet drog igång igen den 12e Augusti. Bestämde mig då för att testa en gång till att gå ner i vikt. Men satte inget direkt startdatum, hade inte ritkgit bestämt mig för att "nu jävlar". Dagen efter hade jag en avstämning med en av mina konsulter. Han hade tidigare visat oro över min vikt och hälsa och tipsat om en bok, Hjärnkoll, som jag också hade lånat av honom. Men jag läste den såklart aldrig... I alla fall. Efter avstämningen frågade han hur det gått med vikten under sommaren. Och jag fick krypa till korset. Han berättade då att han inte längre riktigt häll med om det han följt själv innan gällande kost och viktnedgång. Utan han hade en tid kört något nytt, Keto. Och han gör inte bara saker, han har läst och tittat på en massa läkare som hyllat och tipsat om det. Inte minst i kombination med intermittent fasta. Han frågade om det inte kunde vara något för mig. Och jag tyckte direkt att det lät intressant. Inte minst med tanke på att jag är slö och kass på att planera måltider och mellanmål. Att bara behöva tänka på lunch och middag! Jag blev så pepp att jag satte igång samma kväll. Keto, alltså strikt LCHF. Max 20 g kolhydrater per dag. Lunch kl 11-12, middag kl 18-19. Däremellan fasta i 16-18 h, då jag bara får dricka vatten, te, kaffe (ingen mjölk!). I början går man såklart ner mycket i vätska. Men jag har aldrig lyckats så här bra och aldrig känt så extremt lite sötsug eller sug att småäta. Min startvikt, 190813: 167,5 kg (jag är 186 cm lång) Vikt 190824, efter 11 dagar: 158,7 kg (-8,8 kg) Vikt 190902, efter 19 dagar: 155,1 kg (-12,4 kg) (Har fortfaranre inte motionerat något speciellt utöver det jag rör mig på kontors-jobbet.)