Gå till innehåll

geschwint

Medlem
  • Innehållsantal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

geschwint vann senast 13 Juni 2013

geschwint hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

30 Bra

Om geschwint

  • Rank

  • Födelsedag 1965-12-23

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Snickeri och uthållighetsidrott. Lämnade dålig mat bakom mig 2011-01-14 med återfall ibland. Barfotalöpning, spinning och intervallträning. Arbetar med systemutveckling i Microsofts miljö men hanterar privat helst "äpplen". Ständigt på jakt efter utmaningar.
  1. Hmm, jag är nöjd med mina förutom att det är ett jobb att komma i dem. De måste ju vara lite tjockare om de skall vara varma. Jag sprang en hel del förra vintern och de är kalas, isolerande och bra. De kan upplevas som tjocka i sulorna men jag tycker inte de är direkt mycket tjockare än mina spyridons. Skulle själv iofs uppskatta en mer flexibel sula. Den är stelare i tårna och det är ju sannolikt sulans fel då den gör tårörelsen jobbigare. Har själv iafa inte upplevt dålig cirkulation i fötterna med dem på. Det låter som att du beställt dem på nätet? Har du alltså inte provat dem innan? D
  2. Något jag kör med konstant sedan ett par månader tillbaka är extra vikt för att få till löptekniken vid träningen. Sedan då jag kör något motionslopp eller tävling så gäller "ryggsäck av". Jag brukar ta med mig vatten i en tight löparryggsäck, den brukar väga in på kring 3kg, vatten då inkluderat. Jag får ofelbart in ett bra flyt i löpningen och kan oftast brassa på i hög fart med ryggsäcken på. Nästan all löpning sker nu i KSO som jag tycker har den sula som låter mest känsla gå igenom. Fungerar även på stigar. Bra fäste får man också på bergknallar som man passerar.
  3. Det som jag tycker är viktigast ur träningssynpunkt är följande funktioner: * puls * puls i % av HRMax, detta har inte de billigaste klockorna * total tränad tid Ovan fixar de flesta märken även om % gör att priset går upp. Utöver detta så får man med en myriad med funktioner... Ett par funktioner tycker jag är extra bra om de finns: * pulszoner med summering av hur länge man befunnit sig i respektive zon. Olika märken har olika uppfattning om hur sådana zoner definieras. * visuell presentation av i vilken pulszon man befinner sig i under träning. Detta är otroligt bra för att mota hj
  4. Asså, jag vill inte vara den som klagar men varför detta stirrande på vinets antal kh... det blir ju inga kh jämfört med grönsaker? Jag gillar röda viner, smakrika och kraftiga skall de vara och jag bryr mig inte så mycket om antalet kh. Blir ändå oftast knappt ett glas, lite mer än en dl, kanske 2 ibland. Räkneexempel: ett gott vin är Gazela, nr 2566, 10g socker/liter, dvs ca. 1g/100ml för att normalisera. Broccoli ligger på 3g... Jag brukar lassa i mig rätt mycket av broccoli så ... egentligen så får jag i mig mer kolisar via grönsaken än vinet. Ett större problem är snarare alkoholen so
  5. Rätt nöjd med tiden även om den hade kunnat bli bra snabbare om jag cyklat själv konstaterade min kollega och följeslagare under rundan. Men eftersom jag inte har något mål med Vättern annat än som träning så är 12:16 helt ok, vi hade trevligt och det var rätt kul ibland att höra min kollegas besvärjningar över de som rekommenderat träning på plan väg :). Annan dryck för min del var vatten med ett mineralpiller i. Pillret heter Zero Xtreme och kändes inte sötat alltför mycket, inte i en halvliter vatten iafa. Fast de mineraler som ingick behövdes säkert som man svettas. Fick skölja med vatten
  6. Tackar, tackar. Egentligen borde jag köra med min klubb, Fredrikshof men jag körde med min kollega från jobbet istället, å andra sidan så har jag inget direkt mål med rundan. Det var hans första runda Han förbannade samtliga backar och ville skriva ett argt brev till organisationen som sa att det räckte med att träna på plan väg enligt FAQ... Vi körde solo då backarna ville knäcka honom. 12:16 drog han runt sig på och det tycker jag är en bra tid med tanke på hans ben och alla fina backar. Vi skall köra nästa år också men då skall han träna backe, intervaller och styrka, då siktar vi på sub10
  7. Den där länken var intressant. Speciellt delen "sugar is the primary fuel for most cancers". Min kära svåger gick bort för några år sedan i magcancer så just kombinationen socker och cancer intressant. Jag vet att min svåger var svag för godis... Det var också kombinationen socker och cancer som fick in mig på rätt kostspår.
  8. Vid resor kan sånt här hända, då brukar åtkomsten på dålig mat vara bättre än tvärtom. Om man då har en primat i sig som skriker ibland så kan det vara svårt att stå emot. Det vet jag av egen erfarenhet. Enklast att stå emot sockerbegäret är hemma förutsatt att allt dåligt är utrensat. Eller genom att hela tiden vara tillsammans med likasinnade, dvs sådana som inte äter skräpmat, då krävs det mer av en själv för att bejaka primaten. Kämpa på!
  9. Åhh, Rysk yoghurt, den är så bra till frukost. Ett par matskedar med kokta hallon o blåbär, kokosflingor och solroskärnor och jag står mig ända till middagen utan problem. Även om ett lopp avverkas under dagen. Det är såå mättande. Jag ser mest till mängden fett eftersom visserligen är det mindre mängd kh/100 men större mängden fett gör att det går mycket mindre av rysk än grekisk/turkisk yoghurt, alltså blir det mindre kh man får i sig iafa. 1kh hit eller dit, man måste se till helheten. Får jag i mig bara 3msk av rysk istället för 6msk turk/grek så blir det ju klart mindre mängd kh med s
  10. Jag är sådan som tycker att sill inte kan ätas utan nubbe. Så de få gånger jag äter sill med nubbe så får jag ta smällen med stopp i fettförbränningen med en riktigt god nubbe eller två eller... Innan lchf så älskade jag öl. Jag tycker fortfarande om öl och kan inte tänka mig att dricka något substitut som kolhydratfritt öl, nästan samma ide som att äta sockerfritt godis. De på en hand räknade gångerna som jag numera dricker öl under året så skall det vara riktig öl, annars får det vara. Igår kväll efter Vättern så kostade jag på mig en riktig öl till en asiatisk rätt, det var precis
  11. Körde Vättern igår och har följande rapport hur jag fungerade jämfört med tidigare, ej fettdrivna rundor. Frukost en timma innan start: stadig fett- och köttrik korv (jag gillar korv), vatten och salta nötter, bodde i tält så köket var begränsat. Laddat med 4 vattenflaskor, 2 i ramen och 2 bakom sadeln. Skulle räcka minst 14 mil till första stopp. Tanka vatten och vattenlösliga mineralpiller utan sötning, de var rätt blaskiga. Sedan ta någon banan på två depåer till samt kanske någon blaskig saltgurka av tveksam leverantör... Benen betedde sig som de skulle på fettdrift, uthålliga och back
  12. Lidingöloppet 2007 och framåt. Det har sedan dess blivit ett antal lopp varje år, det är ju så himla kul då man upptäckt vad kroppen gillar. Måste också rätta mig själv, det måste vara åldern. Min fru påpekade att jag faktiskt började med LCHF 2011-01-14, inte 2012 som jag trodde mig veta, se där. Ett år till... Det känns iofs logiskt då jag faktiskt var till läkaren 2010 då mitt körkort förnyades 2011-02.
  13. Måste berätta om en händelse som var självvållad men som ställde allt på ända och fick in mig på rätt spår. Rätt spår för träning och senare kosten. Jag var en inbiten soffpotatis, lönnfet och älskade godis och andra kolhydratrika saker. Jag avskydde ansträngning, dvs träning i olika former. Jag kunde givetvis sköta ett hus men jobbigt var det om det skulle grävas eller göras något annat som krävde kroppsarbete. Jag hade en svåger som var inbiten sportare och löpare. Hans öde var lite av det som fick in mig på annan konst men det tar vi senare. Eftersom min svåger sprungit en massa
  14. Jag fick i min utbildning till ledare veta att en variant att räkna på är 226-åldern, med en diff på +-20 slag. Så för min del så blev det 226-48=178 men det finns flera olika varianter. Söker man på det så hittar man många alternativ. Jag brukar försöka förklara för mina spinnare att klarar man att ligga på ca. 90% under en minut eller så men inte mer så har man hittat ett bra värde. 90% motsvarar ca. 17-18 på Borgskalan och skall kännas som "mycket ansträngande" eller sjukt jobbigt, tolkningarna äro många... Nu får jag säga att jag brukar köra med HRmax på 205 för att jag skall få rätt k
×
×
  • Skapa nytt...