aviator1945

Medlem
  • Innehållsantal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av aviator1945

  1. För min del är jag inte helt övertygad om att myndigheternas allra främsta intention är att vi nödvändigtvis skall äta nyttigt. Politiker och tjänstemän har ytterligare hänsyn att ta, t.ex. att hålla företagens lönsamhet uppe och arbetslösheten nere. Läste härförliden om ett större bageri som tvingats varsla om uppsägningar. Behövs inte så mycken fantasi för att inse en liknande utveckling inom bryggerier, färdigmatsindustrin och snabbmatsrestauranger. Och inte minst läkemedelsindustrin, när försäljningen av statiner, insulin och blodtryckssänkande medicin minskar.
  2. Strax över 18 kg sedan JAN 2012. Räknar med att cirka 15 kg återstår tills midja och vikt är i ett "normalt" tillstånd. Hoppas ha nått det målet innan detta året är slut.....
  3. D-vitaminer är ju fettlösliga, till skillnad från exempelvis C-vitaminer, som är vattenlösliga. De flesta råd för D-vitaminintag bygger på att inmundiga tabletterna tillsammans med måltid, för att effektivisera upptaget i matsmältningsapparaten. Själv tar jag D-vitaminerna tillsammans med mitt "Bulletproof Coffee" (kaffe med kokosfett) för att öka chanserna för ett effektivt upptag.
  4. Precis som RobinEH säger, så kommer inte din ämnesomsättning att nämnvärt påverkas av frånvaron av ett enda mål under dygnet. Däremot får de flesta (även om vi inte alla fungerar exakt likadant) räkna med att om energiintaget per dygn minskas under flera dagar eller veckor, så kommer kroppen att reagera som om hungersnöd råder, och minska sin förbränning genom att sådana funktioner som inte är till varje pris livsviktiga kommer att nedprioriteras. Detta är en av anledningarna till att de flesta inte minskar i vikt rätlinjigt utan att minskningen saktar av eller rentav upphör efter en tid. Men som sagt, eftersom vi alla är olika så kommer det att finnas nästan lika många variationer på detta som det finns människor.
  5. För att hålla reda på intaget av fett, proteiner och kolhydrater kan man med fördel använda sig av något lämpligt program, t.ex ShapeUp, som finns som app till både Android och IOS såväl som också på "vanliga" webben (www.shapeupclub.com). Det är gratis att använda apparna och websajten, försåvitt man inte vill bli medlem av Shape Up Club, vilket dock inte är alldeles nödvändigt. Hur lång tid det tar att uppnå ketos är högst individuellt; för min egen del tog det cirka ett par veckor med fördelningen fett/protein/kolhydrater 85/12/3 energiprocent. Lycka till!
  6. När jag började med LCHF för ett år sedan så hade jag inte druckit mjölk på många år och mitt kaffe drack jag svart. Kunde inte finna några råd beträffande LCHF och mjölk, så jag fortsatte att avhålla mig från detta. Däremot fann jag ett antal tips om att man borde ha vispgrädde (40%) i kaffet för att hålla fettintaget högt, vilket jag provade. Förlorade 4-5 kg initialt, men körde efter ett par månader fast i en platå (den första av flera stycken). Kollade i SLV livsmedelsdatabas och det visade sig att kolhydrathalten för vispgrädde låg omkring 3g per 100g. Inte så mycket, men efter tre koppar om dagen så blev det tillräckligt för att förorsaka uppehåll i viktminskningen. Övergick till kokosfett (noll kolhydrater) och vågen började så sakteliga att visa sjunkande värden. Notera att man skall välja Extra Virgin Coconut Oil, som framställes genom kallpressning, finns i de flesta hälsokostbutiker. Det kokosfett som finns hos livsmedelshandeln innehåller i flertalet fall industriellt framställda härdade transfetter = hälsofarligt!
  7. Ytterligare ett tips kan vara att prova periodisk fasta (PF); en hel del bra inlägg om detta finns i detta forum. Exempelvis kan man skippa frukosten, då blir det ca 14-16 timmar mellan middagsmålet och lunchen. Jag lyckades ta mig ur en viktplatå med PF.
  8. Ända sedan 1940-talet har det varit känt att om man strikt kaloribegränsar sitt födointag, så sänker kroppen automatiskt sin energiförbränning. Därför är det sällan som viktminskningen blir lika stor som kaloriunderskottet eljest skulle motivera. För egen del brukar jag Shapeup-appen för IOS och registrerar dagligen intaget, fast jag struntar blankt i om jag vissa dagar ligger över vad min iPhone har räknat ut hur många kalorier den tycker att jag ska inmundiga. Brukar programmet huvudsakligen för att se energifördelningen fett/protein/kolhydrater; har som mål att i genomsnitt ligga omkring 85/12/3 energiprocent för optimal viktminskning och ketos.
  9. En kopp kaffe med tillsats av en matsked smör och en matsked kokosfett. På detta står jag mig fram till lunch. Under den närmaste tiden vistas jag på Filippinerna (ett av kokosfettets hemländer) och då skippar jag smöret och tar istället två matskedar kokosfett, som givetvis är mycket billigare här än i Sverige (cirka 90 svenska kronor för ett kg Extra Virgin ute på landet; dyrare i de större städerna). För att få fettet at blanda sig med kaffet kan man använda stavmixer om man så vill, fast själv brukar jag en batteridriven "Lattevisp" som kan köpas hos IKEA-varuhusen i Sverige för en tia. Finns på samma avdelning där kaffekoppar och dylikt tillhandahålles.
  10. Härförliden var jag på en tiodagars Medelhavskryssning där jag tack vare vår kypare kunde äta nästan LCHF-kost. Fast mellanmål och desserter visade sig innebära alltför svåröverkomliga frestelser. En bordskamrat till oss kunde meddela att han för sin del alltid brukade gå upp cirka ett halvt kg per kryssningsdag. Efter vår hemkomst visade det sig att jag hade ökat vikten med precis 5 kg! Efter återgång till strikt LCHF (max 20 g kolhydrater per dygn) tog det sex veckor att bli av med dessa kilon. En fråga till Doc: det brukar varje vår anordnas en veckolång LCHF-kryssning från Galveston med Carnival Line. Hur är det med mathållningen där? Skapar rederiet en specialmeny för LCHF-gruppen, eller får ni klara er så gott ni kan med den gängse maten ombord?
  11. Milla, Ja det stämmer. Äter lunchmål vid tolvtiden, omgivet av MBC-kaffe cirka kl. 06:00 och 17:30. Försöker hålla minst tolv timmars uppehåll med födointaget över natten (= en lindrig form av intermittent fasta, IF). Även ganska små avsteg resulterar för min del mestadels i några dagars viktplatå.
  12. Jag hade också för ett tag sedan ett antal perioder då viktminskningen avstannat. Senaste gången så kollade jag näringsfördelningen, och den var snarlik den du angav härovan. Tack vare MBC-kaffe (2,5 dl kaffe, 1 msk smör, 1-2 msk kokosfett) två gånger om dagen fick jag igång viktminskningen igen, ca ett par kilo i månaden. Näringsfördelningen nu i genomsnitt 85 E% fett, 12 E% protein, 3 E% kolhydrater. Antagligen skulle du tjäna på att minska protein och öka fettet. Finns säkert andra vägar att gå än MBC-kaffe ifall du inte är särskilt förtjust i detta. Lycka till!
  13. Har provat ett par olika sorters blodtrycksmätare av olika märken. Genomgående kan jag säga att för mig har handledsvarianterna varit de minst tillförlitliga. Ingen mätare är 100% perfekt, men för mig har märket Omron varit bäst. Jag vill minnas att Kostdoktorn också förordar en av Omrons mätare. Hur man mäter har också stor betydelse; man får inte ha bråttom om man vill ha ett tillförlitligt resultat. De flesta mätningarna som görs inom Vården görs alldeles för snabbt och summariskt, gissningsvis pga tidsbrist. Mätarnas bruksanvisningar ger i regel en del goda råd inför mätningarna.
  14. Gaia: Jag är en pensionerad, snart 68 år gammal man, och har varit fet under i stort sett halva den senare delen av mitt liv, med BMI upp till 35. Bantade ner mig några kilon flera gånger med lågfettsdieter, men lyckades aldrig hålla den lägre vikten, utan några månader senare var jag uppe i fetmanivåer igen. Tog blodtryckssänkande medicin (Diovan 80) och lyckades därmed få ner trycket till cirka 125/85. Medicinerade även med statiner (Caduet; bodde då i Mellanöstern, tror inte att detta preparat finns i Sverige), varvid blodfettsvärdena vid hemkomsten till Sverige i maj 2011 var: totalt kolesterol 2,8; triglycerider 0,6; HDL 1,3; LDL 1,3. Åt som folk i allmänhet gör, kanske med någon dragning mot medelhavskost. Började med LCHF för ett år sedan; några månader dessförinnan hade jag slutat med Caduet pga biverkningar. Vikt vid LCHF-start: 128 kg. Första månaden tappade jag 6 kg; kände samtidigt lätt yrsel; kollade blodtrycket, som låg under 100/70. Halverade först Diovandosen, efter ytterligare en månad avbröt jag medicineringen helt; efter avbrottet helt normala blodtrycksvärden (120/85). Har upplevt en del viktplatåer, då jag legat stilla i upp till ett par månader. Vikten har långsamt minskat till dagens 112kg; hoppas kunna komma ner under 100. Under en av mina viktplatåer började blodtrycket öka, som mest till 140/95. Vill högst ogärna återuppta medicineringen (även Diovan ger en del biverkningar). Har successivt "striktat till" mathållningen (bl.a. med "LCHF-kaffe" ett par gånger om dagen, med kokosfett totalt 3msk om dagen), f.n. är energifördelningen cirka 85E% fett, 12E% protein (dock i regel minst 65 g, vågar inte gå lägre), 3E% kolhydrater (dock max 20 g). Märker att vikten och blodtrycket minskar i takt med stringensen i ätandet. Blodtrycket f.n. 115/85. Efter att ha läst hundratals människors berättelser på detta och andra forum, blir jag övertygad om att vi alla är lite olika i vår ämnesomsättning och i våra stressnivåer. Vissa av oss reagerar på LCHF med snabbt förbättrade värden på vikt, blodtryck, blodfetter etc., för andra är förbättringen mera långsam, kanske rentav i en del fall obefintlig. Styrks i denna min uppfattning av Dr. Robert Lustigs nyligen utgivna bok "Fat Chance: Beating the Odds Against Sugar, Processed Food, Obesity, and Disease", som bl.a. finns i elektronisk utgåva hos amazon.com.