Fian

Medlem
  • Innehållsantal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

20 Bra

Om Fian

  • Rank
    Nyanländ
  1. Nu hamnade vi ju lite utanför ämnet, jag var aldrig ute efter att diskutera kring en ”normal” viktuppgång under graviditeten. Jag startade denna tråd för att jag ville ha lite insyn i andra personers makrofördelning inom ketogen kost. Min tidigare graviditet har m.a.o inget med detta att göra, och jag har inget fel på min metabolism.
  2. Jag är inte överviktig enligt BMI-kalkylering, men upplever att jag har ca 5 kg till jag behöver bli av med för att känna mig helt bekväm (ligger även då inom ramen för normalviktig och har vanligtvis en storlek 36). Inte jättemycket såklart, om man jämför med en person som är överviktig från början. Det är dock definitivt fett som lagt sig relativt jämt över kroppen, eftersom vätskan man kan lägga på sig under graviditeten försvinner i samband med eller några dagar efter förlossningen vanligtvis. Jag vet dock inte vad du har för källa på att kvinnor går upp 3-4 kg under en graviditet? Den genomsnittliga viktökningen för en normalviktig kvinna ligger någonstans mellan 10-16 kg, och det är både hormonrelaterat och relaterat till den faktiska vikten på fostret, brösten, fostervatten, moderkaka m.m. så de allra flesta har ett par kilon att tampas med efter att barnet är fött
  3. Tack för tipset! Ska definitivt kolla in hennes blogg!
  4. Tack för ditt svar! Jag äter inga mejerier förutom rent smör och vid enstaka tillfällen någon tesked fullfet grädde i kaffet, utöver det försöker jag variera fettintaget med kallpressad olivolja, avokado och fet fisk/kött. Och sömnen är jag så himla lyckligt lottad med, får sova ca 6-7 h sammanhängande varje natt så jag har nog inte så mycket att skylla på ifall jag inte går ner i vikt Men jag ska tänka på det du säger om att utvärdera efter ca 3-6 månader, jag är nog lite för ivrig och vill gärna att det ska hända något successivt så att jag blir sporrad att komma vidare. Tack snälla för kloka ord!
  5. Jag har påbörjat min lchf-resa för ca 2 månader sedan, och tappade då 4 kg väldigt snabbt (på ca 3 veckor) men har sedan dess stått stilla i vikten. Jag har insett att jag måste vara mer strikt för att dra igång min kropp och har därför påbörjat en ketogen kosthållning sedan 1 vecka tillbaka, där jag är väldigt strikt. Jag fick barn för 7 månader sedan och har några envisa kilon att förlora, och jag känner att keto är det rätta för mig - mår toppen tack vare denna kost. Jag reggar allt jag äter och har därför bra koll på hur stor andel fett/kolhydrater/protein jag får i mig. Enligt vad jag kan läsa mig till här på siten så är målet inom ketogen diet att äta >70% fett, 15-25% protein och <10% kolhydrater. Enligt mina beräkningar så har jag den senaste veckan ätit enligt följande: 5% kolhydrater, 83% fett och 12% protein. Inser att jag ligger lite väl högt i fett och något lågt i protein. Jag äter ca 1500 kalorier per dag fördelat på 2-3 mål och är i princip aldrig hungrig sedan jag övergick till keto. Är väldigt intresserad av att höra lite kring hur ni andra som äter keto med syftet att minska i vikt fördelar era makros? bör jag justera något eller är detta rimligt? Vill jättegärna höra era historier! /Fia