Stockholmskan

Medlem
  • Innehållsantal

    35
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

25 Bra

Om Stockholmskan

  • Rank

Contact Methods

  • AIM
    Allt går om man vill

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Stockholm

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för råd och och tips🙏🏻 ska bläddra lite på biblioteket först- bra idé👌 Vi behöver kanske båda terapi 😂 jag för att jag går igång och hon för att det aldrig händer något. Men Skämtåsido så hade hon behövt hjälp med sin självkänsla och beroendet av socker! Lika jobbigt som det är för mig att höra hur illa det är hela tiden (med allt- vikten, jobbet, pengar, killar) måste det var ju vara för henne själv att inte lyckas. Bara klaga men inte göra något år det! Samma mönster och misslyckanden hela tiden😢 Försöker stötta, lyssna och hjälpa till. Samtidigt som hon vill ha råd så blir hon irriterad när kommer med svar! inte lätt😢
  2. Ibland står Tistelvind produkter i en liten kyl på en vanlig hylla, jätte konstigt placerad🙈 En del hälsokostbutiker brukar ha mjölksyrade grönsaker. Fungerar inte hjärnan så skulle jag lägga energin på annat❤️ än att mjölksyra grönsaker, finns ju bra att köpa😉
  3. Såg att det finns en bok som heter ”vitt beroende” också. Någon som läst den? Om jag bara ska köpa en bok, Vilken ska jag köpa då? Hon är nog mer en känslig person Som behöver få höra en historia från någon annan, än en fakta person. Tror hon skulle behöva läsa om någon som också trodde att hon eller han kunde äta massa andra kolhydrater och hur det påverkat dem Och hur annan mat (lågkolhydrat) påverkat dem positivt!! Behöver även vara fakta så klart om vad som händer med kroppen på långsikt men också hur man kan undvika diabetes och andra sjukdomar!
  4. Menar du boken sockerbomben 3.0?
  5. Hon behöver läsa en bok där det står förklarat vad som händer i kroppen när hon äter grovt bröd och fruktsocker så att hon fattar att det är lika illa för hennes Sockerberoende som vitt socker!
  6. Hej, tyvärr blir hon nog förolämpad. Jag har försökt förklara att för hennes Sockerberoende är det lika illa att äta grovt bröd och frukt. Men det verkar inte gå in. Förklarar boken det? Dietisten har sagt att hon inte ska äta något med tillsatt socker, allt annat får hon äta! Grym dietist va👌👌
  7. Tack för ditt svar, ja hon skulle nog behöva terapi. Det är jobbigt att ha en kompis som inte alltid kan göra saker... det är ursäkter och gnäll om vikten hit och dit. Kan inte göra ditten och datten för då pratar folk. Kan inte gå till den badstranden för där är andra. Vill bli bjuden till fester men sedan vill hon inte gå. Sedan kan jag så klart känna igen mig själv, herregud jag är inte mer än människa. Jag har också mina toppar och dalar men jag har nog ofta förmågan att ta tag i det till slut! Här händer inget...
  8. Hej, ja du har nog rätt. Jag har hört lite från dietistens råd och vad säger man, suck. Inte de mest moderna kostråden till en som definitivt är Sockerberoende. Uppmanar henne att äta en frukt till mellanmål och lite torkad frukt kan hon ju också äta ibland om hon är sugen. Hemma gjorda flingor med nötter och honung. Och sedan frågar hon igen hur hon ska bli av med sitt sötsug. Grovt bröd uppmanas hon också att äta (ok, bättre än vitt men ändå). Man måste göra en förändring för att få en förändring! Tycker bara det är så provocerande, har många kompisar som tycker att de har rätt att äta dåligt för att de mår dåligt. Försöker gång på gång förklara att om de skulle äta bättre så skulle det må bättre. En kompis säger att fikat och godiset är allt hon har. Får de inte får äta godis så blir de mer deprimerade. Suck!! Reser man och bor på Hotell så finns det väl alla möjligheter att kunna få be att plocka ihop lite frukost som man kan äta till lunch, att betala extra för några ägg några skivor skinka och lite ost till exempel!
  9. Hej, jag skulle behöva lite hjälp med hur jag kan hjälpa en kompis. Hon börjar bli rejält överviktig men ser det inte själv. Hon är väldigt stor över magen, smala ben. Mage och midja hänger ut över byxorna och ser man henne i profil så är magen 4ggr så stor som rumpan. Hon klagar över att hon är tjock och ingen vill dejta henne men hon gör inget åt det. Hon klagar på att hon är trött och mår dåligt men i nästa sekund så är hon stolt över sin vikt. Jag vill bara att hon ska må bra, inte vara deppig! Framför allt, jag är så less på allt gnäll att jag kan men inte hon. Jag försöker peppa henne men det blir alltid tvärtom ingen ska säga åt henne vad hon ska göra. Hon tycker att jag är extrem och skyller alltid på att jag har haft mycket lättare att gå ner i vikt. Men jag vet att det inte är så, det är bara att jag är bättre på att bestämma mig för hur jag ska äta och jag håller fast vid det. Självklart misslyckas jag också ibland men då vet jag varför! Hon kämpar med att bli av med sitt sötsug. Kör sockerutmaningar stupid kvarten och frågar alla hur hon ska bli av med sötsuget jag svarar alltid att hon måste sluta med alla kolhydrater men hon lyssnar inte utan fortsätter fråga andra. Hon frågar hela tiden vad hon ska äta när hon är sugen. Hon är sugen hela tiden. Letar substitut. Hon äter ofta nötter och trycker i sig godis med sötningsmedel för att tro att hon är nyttig. När hon ska vara nyttig så äter hon mindre och sedan på kvällen trycker hon i sig skit. Hon Kan inte gå jag i affären utan att stoppa med något dåligt. Hon går hos en dietist som försöker få henne att äta lagom. Tror hon har gått ner ca 4 kg det senaste sex månaderna vilket så klart är bra. Men, samtidigt är det väldigt lite i förhållande till hennes vikt. Hon är känslig mot laktos men trycker ändå i sig en massa mjölkprodukter, i och för sig laktosfria men klagar hela tiden på att hon är gasig i magen. Någon diet vill hon inte hålla på med. Jag försöker säga att hon kanske ska sluta med mjölk ett tag men enligt henne är hon bara känslig mot laktos. Lågkolhydratkost funkar inte säger hon men jag vet att hon inte har testat på riktigt. Hon har bara testat äta mindre och svultit sig och blivit yr. Hon är trött och har huvudvärk hela tiden. Hon letar efter fel och börjar skylla på att hon nog har problem med sköldkörteln och ämnesomsättningen (Alla Symtom stämmer tycker hon) eftersom hon inte går ner i vikt. Jag vet att hon är en grym småätare och pillar i sig alldeles för mycket skit. Hon älskar Choklad, bröd och dricker sojalatte! Nötter och torkad frukt. Hon reser en del och skyller på att hon inte kan äta lågkolhydratkost på grund av det. Så, nu undrar jag finns det någon bra dietist/coach kring Göteborg som jobbar med lågkolhydratkost? Som kanske kan hjälpa henne. Och vilka test kan hon ta för att utesluta diabetes och sköldkörteln? Kan hon skicka in via nätet? Hur är det äta Keto om man har sköldkörtelproblematik? Hon överväger att ta en privat sjukförsäkring för att få hjälp med detta men jag tror att hon bara behöver göra testen för att utesluta. Självklart kan hon ha problem men jag tycker hon letar ursäkter istället för möjligheter! Hon letar problem istället för Att se möjligheter! Har ni någon bra bok att rekommendera, någon ”Eye opener ”? Som förklara på ett bra sätt utan att bli för extrem. Så förklarar vilka sjukdomar och symtom man kan få av för mycket socker och kolhydrater och hur lågkolhydratkost kan förbättra situationen. Hon är rädd för fett och tror att det ska göra henne sjukare. Hon har problem med levern och Gallan och gud vet vad. Men jag har aldrig hört att någon doktor har talat om det för henne. Och ägg kan hon inte äta mycket av för då blir hon gasig i magen. Jag försöker säga att det är för att hon äter det ihop med massa kolhydrater. Det är i alla fall min erfarenhet. Vlll hjälpa henne eftersom jag vet att man mår så bra av den här kosten och att den har hjälpt så många! Vill att hon ska känna hur det är att äta sig mätt och inte vara sugen! vill inte att hon ska känna att det är en diet! Eller, ska jag bara lägga ner??
  10. Hej, jag är ganska ny här men har ändå fått väldigt mycket råd och tips på vägen. Har bara hållit på en månad denna omgången -har ätit lågkolhydrat tidigare. Min viktnedgång kom när jag la till lite mer kolhydrater. Åt nästan bara gröna blad i början men nu lägger jag till blomkål och broccoli. Jag är 167 cm och väger 67 nu (start 71,5) rasar ca 0,5-1 kg i veckan och äter ca 3000 kalorier per dag. Nu har jag förstått att man ska inte räkna kalorier på LCHF men 1700 +att du tränar så mycket tycker jag låter som ett lågt intag. Kanske din kropp har ställt in sig på svält? Jag har alltid haft ganska lätt för att gå ner i vikt och jag äter sällan regelbundet lika mycket så antagligen hinner min kropp inte ställa in sig på en viss ämnesomsättning. Vet inte hur det funkar med ketos men bara en tanke. Jag äter vissa dagar 3000-5000 kalorier och vissa dagar 2000. Vissa dagar fastar jag naturligt utan att tänka på det! Tränar inte speciellt mycket! Hoppas du får fler bra råd och tips här!
  11. Ja, det är ju jättegott och otroligt nyttigt. Har tänkte göra det flera gånger men det blir aldrig av. Brukar köpa färdiga, Tistelvind😉 Innehåller de färre kolhydrater som syrade eller menar du bara att man inte äter lika mycket?
  12. Tack för länken! Äter ingenting under jord just nu, men det kommer jag att göra ”lite” om jag äter ute (rotfrukter) samt när jag har nått min målvikt! Jag har faktiskt inte haft någon problem att hålla vikten med morot kålrot och rödbeta tidigare. Men just nu har jag haft en period av riktig skitmat och gått upp i vikt så jag behöver vara striktare tills jag når min mål vikt igen😉 Tur att det finns många goda grönsaker som växer ovan jord. Jag skulle inte heller klara mig utan grönsaker. Jag skulle inte bara kunna äta kött och fett. Maten ska vara god att titta på och smaka gott och dessutom vara nyttig😉👌
  13. Tack för den infon, Skulle tro att jag håller mig därikring då👌 Menar du vikt i rå blomkål? Jag har inte riktigt koll på exakt vad som räknas som strikt eller inte i form av vikt i grönsaker (så tack🙏🏻) Men känner, efter alla bra svar jag har fått här att jag äter relativ strikt👌 Jag mår bra av att äta grönsaker, så det kommer jag att fortsätta med. Men kommer så klart inte överäta!
  14. Jag tycker att kaffet blir gott med smöret och oljan👌 Mättar bra! Tänkte mer om kaffet saktar ner omställningen. Oljan kanske blir lite overkill? Bara läst att den ska vara bra. Collagenet har jag kvar sedan tidigare (ekologisk gräsbetes) som jag köpte när jag åt en tarmläkare diet. Så, jag tänker att den är nyttig för huden och tarmarna och gör förhoppningsvis sitt till. Sedan ska jag försöka lägga till lite benbuljong också! Jag har inte alls sötsugen, det är så otroligt skönt att inte vara sugen på kakor eller annat sött. Första veckan är skit jobbig alltid, men sedan tycker jag det är ganska lätt! Problemet är bara att jag inte kan småfuska, Jag behöver hålla det ganska strikt och det gör att det är lite svårare för mig tror jag. Det jobbigaste är andra som ska hålla på lägga sig i och tycker att jag kan äta en halv kaka då och då, Att Jag ska äta lite lagom. Men för mig är att äta lite lagom av allt det är det absolut sämsta. Då trillar jag tillbaks i sockerfällan!
  15. Hej och tack för svar. Jag känner att jag äter rätt enligt allas beskrivningar och efter den strikta varianten. Första två helgerna tog jag något glas torrt bubbel och vin men ska försöka hålla upp helt med det i några veckor. Äter inga mjölk produkter förutom smör. Använder riven parmesan för att få i mig kalcium + gott på gratänger. Håller med att det är lätt att hamna i fällan med massa feta gräddSåser, gräddgratänger etc. Blir mest naturlig mat nu, mjölkfri. Är allergisk mot fisk men jag äter kyckling, gärna kycklinglår som är lite fetare, fläskkött och nötkött samt ägg. Smör och kokosfett. Gröna bladgrönsaker, blomkål broccoli sparris. River i lite ingefära och vitlök för att få god smak i wook. Innehåller ju en del kolhydrater men jag antar det är okej eftersom det är så lite? Älskar att krydda med färsk koriander som ger god smak. kaffe med smör, MCT olja och kollagen på morgonen. Omelett stekt med mycket fett, lite purjolök och färsk spenat till lunch. 4msk aioli till. Middag kan bli stekt kycklinglår wookat med blomkål broccoli i massa kokosfett! Kompletterar ibland med en avokado och några oliver! Eller en vitkål och köttfärsgratäng med spenat och ägg och massa fett och isbergssallad till. När jag är riktigt sugen på något så gör jag grönkålschips eller äter inlagda cornichoner. Eller en skiva parmaskinka. Under 68 kg nu så känns som det rör sig väldigt långsamt. Visar inget på måttbandet än men vägde närmare 72 vi start så dumt att säga att inget händer, det händer bara så långsamt jämfört med tidigare. Men 4 kg på fyra veckor får väl anses som bra🙈🙈🙈 Tidigare har jag rasat 2-3 kg redan första bästa veckan (Antagligen Mest vätska) tack för feedback🙏🏻