Jump to content

Stockholmskan

Medlem
  • Posts

    35
  • Joined

  • Last visited

Contact Methods

  • AIM
    Allt går om man vill

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Stockholmskan's Achievements

(2/7)

25

Reputation

  1. Ibland står Tistelvind produkter i en liten kyl på en vanlig hylla, jätte konstigt placerad En del hälsokostbutiker brukar ha mjölksyrade grönsaker. Fungerar inte hjärnan så skulle jag lägga energin på annat än att mjölksyra grönsaker, finns ju bra att köpa
  2. Hej, jag är ganska ny här men har ändå fått väldigt mycket råd och tips på vägen. Har bara hållit på en månad denna omgången -har ätit lågkolhydrat tidigare. Min viktnedgång kom när jag la till lite mer kolhydrater. Åt nästan bara gröna blad i början men nu lägger jag till blomkål och broccoli. Jag är 167 cm och väger 67 nu (start 71,5) rasar ca 0,5-1 kg i veckan och äter ca 3000 kalorier per dag. Nu har jag förstått att man ska inte räkna kalorier på LCHF men 1700 +att du tränar så mycket tycker jag låter som ett lågt intag. Kanske din kropp har ställt in sig på svält? Jag har alltid haft ganska lätt för att gå ner i vikt och jag äter sällan regelbundet lika mycket så antagligen hinner min kropp inte ställa in sig på en viss ämnesomsättning. Vet inte hur det funkar med ketos men bara en tanke. Jag äter vissa dagar 3000-5000 kalorier och vissa dagar 2000. Vissa dagar fastar jag naturligt utan att tänka på det! Tränar inte speciellt mycket! Hoppas du får fler bra råd och tips här!
  3. Ja, det är ju jättegott och otroligt nyttigt. Har tänkte göra det flera gånger men det blir aldrig av. Brukar köpa färdiga, Tistelvind Innehåller de färre kolhydrater som syrade eller menar du bara att man inte äter lika mycket?
  4. Tack för länken! Äter ingenting under jord just nu, men det kommer jag att göra ”lite” om jag äter ute (rotfrukter) samt när jag har nått min målvikt! Jag har faktiskt inte haft någon problem att hålla vikten med morot kålrot och rödbeta tidigare. Men just nu har jag haft en period av riktig skitmat och gått upp i vikt så jag behöver vara striktare tills jag når min mål vikt igen Tur att det finns många goda grönsaker som växer ovan jord. Jag skulle inte heller klara mig utan grönsaker. Jag skulle inte bara kunna äta kött och fett. Maten ska vara god att titta på och smaka gott och dessutom vara nyttig
  5. Tack för den infon, Skulle tro att jag håller mig därikring då Menar du vikt i rå blomkål? Jag har inte riktigt koll på exakt vad som räknas som strikt eller inte i form av vikt i grönsaker (så tack) Men känner, efter alla bra svar jag har fått här att jag äter relativ strikt Jag mår bra av att äta grönsaker, så det kommer jag att fortsätta med. Men kommer så klart inte överäta!
  6. Jag tycker att kaffet blir gott med smöret och oljan Mättar bra! Tänkte mer om kaffet saktar ner omställningen. Oljan kanske blir lite overkill? Bara läst att den ska vara bra. Collagenet har jag kvar sedan tidigare (ekologisk gräsbetes) som jag köpte när jag åt en tarmläkare diet. Så, jag tänker att den är nyttig för huden och tarmarna och gör förhoppningsvis sitt till. Sedan ska jag försöka lägga till lite benbuljong också! Jag har inte alls sötsugen, det är så otroligt skönt att inte vara sugen på kakor eller annat sött. Första veckan är skit jobbig alltid, men sedan tycker jag det är ganska lätt! Problemet är bara att jag inte kan småfuska, Jag behöver hålla det ganska strikt och det gör att det är lite svårare för mig tror jag. Det jobbigaste är andra som ska hålla på lägga sig i och tycker att jag kan äta en halv kaka då och då, Att Jag ska äta lite lagom. Men för mig är att äta lite lagom av allt det är det absolut sämsta. Då trillar jag tillbaks i sockerfällan!
  7. Hej och tack för svar. Jag känner att jag äter rätt enligt allas beskrivningar och efter den strikta varianten. Första två helgerna tog jag något glas torrt bubbel och vin men ska försöka hålla upp helt med det i några veckor. Äter inga mjölk produkter förutom smör. Använder riven parmesan för att få i mig kalcium + gott på gratänger. Håller med att det är lätt att hamna i fällan med massa feta gräddSåser, gräddgratänger etc. Blir mest naturlig mat nu, mjölkfri. Är allergisk mot fisk men jag äter kyckling, gärna kycklinglår som är lite fetare, fläskkött och nötkött samt ägg. Smör och kokosfett. Gröna bladgrönsaker, blomkål broccoli sparris. River i lite ingefära och vitlök för att få god smak i wook. Innehåller ju en del kolhydrater men jag antar det är okej eftersom det är så lite? Älskar att krydda med färsk koriander som ger god smak. kaffe med smör, MCT olja och kollagen på morgonen. Omelett stekt med mycket fett, lite purjolök och färsk spenat till lunch. 4msk aioli till. Middag kan bli stekt kycklinglår wookat med blomkål broccoli i massa kokosfett! Kompletterar ibland med en avokado och några oliver! Eller en vitkål och köttfärsgratäng med spenat och ägg och massa fett och isbergssallad till. När jag är riktigt sugen på något så gör jag grönkålschips eller äter inlagda cornichoner. Eller en skiva parmaskinka. Under 68 kg nu så känns som det rör sig väldigt långsamt. Visar inget på måttbandet än men vägde närmare 72 vi start så dumt att säga att inget händer, det händer bara så långsamt jämfört med tidigare. Men 4 kg på fyra veckor får väl anses som bra Tidigare har jag rasat 2-3 kg redan första bästa veckan (Antagligen Mest vätska) tack för feedback
  8. Förresten, är kaffet dåligt på något sätt? Jag gör en kaffe på morgonen som räcker hela dagen. Den består av 2- 3 dl kaffe, en till två matskedar smör och en matsked MCT olja +1 matsked kollagen
  9. Tack för all information, den gör att jag känner att jag är rätt ute. Jag äter helt rätt kanske bara ska tänka på att inte äta för mycket för jag är nästan inte hungrig. Vissa dagar äter jag bara en fett kaffe på morgonen och sen två mål till. Har lagt till lite mer grönsaker. Men vi pratar vitkål blomkål broccoli. Imorse stod i vågen på 67,5. Så nu har det hänt lite. Jag känner att jag följer alla punkter rätt, det enda är kanske min otålighet, men jag har inte gett upp. Jag vet också att om jag fortsätter så här så kommer min pollenallergi att vara obefintlig i sommar, vilket är en fantastisk biverkning som jag märkte av första gången. Ska så klart försöka hålla dieten denna gången. Tack snälla för all feedback som får mig att känna att jag är på rätt spår. Rapporterar vidare hur det går framöver! Ha en underbar dag
  10. Tack för det jo jag har förstått att det här med procenten/förhållandet (eller tror jag har förstått). säg då att jag äter 5000 kalorier på en dag och 5E% kolhydrater kan jag fortfarande hålla mig smal/gå ner i vikt då? Kan man typ äta hur mycket som helst så länge man håller förhållandena? Det är jag lite nyfiken på då man inte pratar kalorier! Kan jag gå ner i vikt om jag äter 300 g smör på en dag så länge till andra förhållandena stämmer? Jag kommer inte äta frukt, för det går min sockerabstinens igång på. Men har tidigare gått ner mycket i vikt även när jag ätit rotfrukter så det kommer jag att äta längre fram. Kommer att försöka hålla det strikt nu i början men fortfarande äta god mat. Jag klarar inte av att äta en måltid utan grönsaker men jag äter gärna en köttbit fet sås och en sallad på gröna blad. Jag gick igång lite på det här med strikt Keto men inser att då kan jag knappt äta blomkål eller broccoli och då kommer det antagligen att bli så tråkigt så att jag inte orkar fortsätta. Men, har hittills på sin höjd ätit stekt vitkålsris till en måltid eller lite wokade grönsaker (spenat, blomkål, broccoli). Dock: Vågen står still, inte minskat 1 mm i omfång. Jag kämpar på!
  11. Tack för utförligt svar! Kanske lika bra att inte hålla på och mäta. Blir antagligen bara stressad i onödan. Har ju bara gått ca tre veckor så jag får nog ha lite is i magen. Men det har kickat igång tidigare förut så det stör mig lite. Jag får bara gilla läget att jag är kvinna 45 år och att det inte alltid är lika lätt för oss Förutom att jag inte har gått ner så mycket i vikt så har jag ingen hjärtklappning som jag hade första till andra veckan och jag känner mig inte speciellt yr heller förutom de Gånger när jag glömmer bort att äta. Första till andra veckan fick jag också kramp i benen, men det har jag läst är normalt. Jag behöver dricka mer, jag är dålig på det. Jag mår väldigt bra. Känner mig lugn och skön i kroppen, sover redan mycket bättre. Humöret är jämnare. Jag ser bättre och klarare. Inte lika torr i ögonen, konstigt. Känner mig slankare över magen även om måttbandet visar samma mått. Har de senaste dagarna ätit lite mer kolhydrater. En vecka åt jag knappast några kolhydrater, då åt jag bara fett och protein! Om man äter LCHF med mycket fett, rimligt med protein och bara ovanjordsgrönsaker som vitkål blomkål broccoli gröna blad (avacado, Oliver, lagrade ostar ibland) kan man då räkna med att man är i ketos? Förut hette det ju bara LCHF men nu även Keto (Som jag har förstått är en strikt LCHF). Funderar bara var gränsen går? Vad menar du att detta skulle vara indikation på? :”Hur som helst så finns det andra tecken man kan leta efter, det första är smak av död råtta i munnen det andra är känslan av att bära riddarustning, när man går uppför!”? tack
  12. Tack snälla Läste för snabbt ditt inlägg om Magnesium. Har beställt D3 samt Holistics Magnesium. Hoppas den är ok? jätteglad för alla svar ang K vitamin Så stod det att jag fått i mig 250% av rek. Dagsbehov när jag fyllde i vad jag ätit en dag men vet att det inte är mycket i dagens mat- tragiskt
  13. Tack Jätteglad för alla svar! Tack för dina svar! läste nog för snabbt det du bifogade om Magnesium. Har beställt Holistics D3 samt Magnesium. Hoppas den är ok? Ingredienser: magnesiummalat, magnesiumcitrat, magnesiumlaktat, fyllnadsmedel (mikrokristallin cellulosa), MCT från kokosolja (medellånga triglycerider), klumpförebyggade medel (kiseldioxid) Kapseln är vegetabilisk och råvaran är gjord av cellulosa från tall. Viktigt: Förvaras torrt och utom räckhåll för barn. Rekommenderad dos bör ej överskridas. Kosttillskott bör inte användas som ett alternativ till en varierad kost. stod 250% av dagsbehovet på K- vitamin när jag fyllt i vad jag ätit en dag. Vet att det är näringsfattigt tragiskt!
  14. Köp vitkålen då, det räcker om du äter 2-3 matskedar till varje måltid. Du kan också syra själv med mycket vätska och dricka den. Skall vara enkelt men har inte testat
×
×
  • Create New...