Jump to content

Grgn

Medlem
  • Posts

    10
  • Joined

  • Last visited

Grgn's Achievements

(2/7)

9

Reputation

  1. Per: Precis! Men visst blir en stor del av känslan i hela föreläsningen att det är en jämförelse mellan LCHF och Medelhavets läckra upplägg...?
  2. Hej! Intressant och riktigt bra måste jag säga! Som "åskådare" måste det vara lätt att ta till sig av hennes föreläsning och den var dessutom lätt att följa med i och lätt att begripa! "Angreppet" på LCHF känns dock mer eller mindre obegripligt och är (väl?) egentligen så liten del att det bara är en markering från hennes sida, MEN samtidigt gör det ju att det (i hela föreläsningen) verkar som att LCHF är"motpolen" till allt det goda som hon pratar om... Vilket hon kanske vill? Om man vill vara "konspiratorisk". ;-) MEN jag tänker mig nog att hon kan ha rätt... i sakfrågan... Att LCHF-typiska beteenden och sammansättningar av mat INTE bli så bra om man inte följer dess riktlinjer, kanske inte nödvändigtvis strikt men i alla fall hyfsat? Äter man på "kolisvis" så är oljor kanske bättre än smör, fisk bättre än kött, och så vidare... Även om det inte är klockrent så försöker jag ge ett exempel: En av mina kollegor, något överviktig, har halvhjärtat gjort saker för att gå ner i vikt och började på luncherna för något år sedan att äta "GI-inspirerat"... Vilket för mig kändes helt fel då det innebar två potatisar istället för fyra, lite pasta istället för mycket, men fortfarande bröd, gratäng, efterrätt... Lite så tänker jag mig Hellenius resonemang? Fastän LCHF:are går ner i vikt och mår bra så kanske delar av samma mat/diet "tar kol" på de som inte ser, förstår eller anammar helheten...? Men som sagt, bra föreläsning och tydligt budskap! Grgn
  3. Hej! Jag har ingen koll på första frågorna, men reser en del så där kanske jag kan bidra...? Äggröra har jag slutat äta på"stan" men inte av någon lchf-orsak utan efter att ha lyssnat på hemliga kocken. Han menade (som jag förstod det) att det oftast är en halvsyntetisk smörja som köps på dunk och det lät inte så kul! Därför äter jag istället ägg med en klick smör till... vilket man också kan göra till lite egen äggröra! Plus att jag oftast gör ett "torn" med skinka, ost, tomat och paprika och äter på sidan. Det står man sig länge på... Flyget är värre... I alla fall om man åker inrikes. Där "fuskar" jag lite och brukar skära av tunna bitar av två sidor av brödet och lägga allt smör och allt pålägg på dessa... Inte klockrent, men känns någorlunda OK. Kanske något tips? Mvh G
  4. MAX givetvis, finns ju både på terminal 4 och 5. Dock inte utanför säkerhetskontrollen, men det är väl få som är på Arlanda utan att åka vidare...? På Skycity finns Alfredos som är "enkelt", hyfsat prisvärt och har en OK meny. Deras kebabsallad är helt OK och rätt så lchf:ig. De är också väldigt tillmötesgående så jag tror säkert att man kan modifiera någon annan rätt om man vill...
  5. För mig, som amatör, men i viss grad både intresserad och kanske lite erfaren... så låter det ju som att du äter på tok för lite? 11-1300 kalorier om dagen måste ju göra att kroppen bara skriker och hissar rödflagg för att det är svält-tider på gång? Med träning, lätt eller ej, fem gånger i veckan så behöver du ju ändå en hel del energi? Jag spelar själv ishockey fyra dagar i veckan (som "gubbe") och har precis börjat experimentera med att skippa ägg & bacon till frukost och bara ta en kopp te med smör och grädde... Viktmässigt verkar det hjälpa till, men då har jag också haft en period på jobbet med mycket resande och, i ärlighetens namn, även lite festande vilket ju inte alltid gör att man undviker vårt hatobjekt, kolhydraten... ;-) Dessutom ligger du ju inte på någon "jättefet-BMI" vilket jag tänkre mig är rätt normalt om du tränar så mycket som du gör, dvs att du har mer muskler (vikt) än vad "normal-Svensson" med samma vikt och längd har... vilket i sin tur gör att det är svårare att tappa vikt (fett)! Sköldkörteln, visst kan det vara så men de flesta av oss är nog "faktiskt" friska så jag skulle nog inte dyka på det spåret så där omgående... Mvh Grgn
  6. Jo, jag glömde ju... Jag har inte helt bestämt mig för om jag tycker att det är bra eller dåligt... Bra rabatter på rätt saker uppskattar jag ju. Om det då betyder att min matvarubutik kommer att ha koll på vad jag handlar, så känns det faktiskt inte som något ingrepp på min personliga integritet. Jag är ju själv nyfiken och kollar på vad folk handlar i butiken, så ska det "behöva" vara hemligt så borde man ju få en täckt vagn och en cape eller nåt så att ingen ser vem som handlar eller vad de handlar... Överhuvudtaget är jag för öppen information, men kan säga att jag började vackla lite när min telefon talade om att det är femton minuter till jobbet och att trafiksituationen är OK. Utan att jag har "talat om" var jag bor eller var jag arbetar... och sedan en dag talade den om att jag hade arton minuter till "okänd destination", vilket var till ett träningspass som jag är på regelbundet men som den förmodligen inte kunde identifiera bättre... Så att ICA har koll på vad jag handlar kan jag tycka är OK... Google är värre/bättre på detta... ;-)
  7. Mmmm... jag förstår och respekterar egentligen alla synpunkter, men låt mig komma med mina egna teorier och en kul historia... Vi får reklam från två olika ICA, en Kvantum och en Maxi plus att vi ofta är ivriga att kolla i "manicken" i butiken som har specialerbjudanden. Den ena butiken (jag kommer aldrig ihåg vilken... lol) är klockren. Riktigt klockren. Vi får bara erbjudanden på det vi köper annars, det vi (logiskt nog) gillar och det vi kommer att köpa mer av. Den andra butiken är helt ut och cyklar, där får vi erbjudanden över saker som vi aldrig har köpt och ibland kan inse att vi aldrig kommer att köpa heller... Så, en rätt och en fel? Nja, jag tror faktiskt inte det? Vem gör rätt? Den som erbjuder oss rabatter på det vi ändå kommer att köpa (= minskad vinstmarginal!) eller den som faktiskt försöker få oss att prova lite annat (där det sist bara var ICAs egna varor= bättre vinstmarginal?)? Jag tror att butikerna har ett val när de köper denna tjänst och den som erbjuder tjänsten är inte dummare än att de tar bra betalt för att antingen leda in på det vi handlar eller för att undvika det... Så det är nog butikschefens val och dens bild av vad som är bäst som styr. Tror jag. ;-) En av mina kollegor får "klockren" reklam, med bara det som de köper. "Plötsligt" var det någon kronas rabatt på sådana där lakritsstänger med "häxvrål" vilket hans fru absolut inte kunde förstå eftersom allt annat var så klockrent?!? Min kollega klagade över att det där ju var hans "bonus" och "belöning" som han plockade på sig i kön när han var själv och handlade, så det var ju inte tänkt att någon skulle ha reda på det utan det skulle vara hans (och ICAs) lilla belöningshemlighet... lol /Grgn
  8. Hej! Kanske inte klockrent, men ett tips i alla fall... IKEA har en mjölkskummare för 9:- som fungerar utmärkt att finfördela smör eller kokosfett med, vare sig man vill ha det i kaffe eller te! Borde också vara lätt nog för att ha med sig på "tur". Tror jag... Grgn
  9. Hej Mange! Jag är ingen expert och inte heller någon direkt "success" men rätt hängiven utifrån lagomt resultat vikt och omfångsmässigt men framförallt uthållighetsmässigt (långa cykelturer och ishockey på vintern). Från 91 till 85 och minus 12 cm i midjan på ett och ett halvt år. 15 slag högre maxpuls och 500 "steg" mer på varje ishockeypass, bättre ork än "juniorerna" (35-åringarna) i slutet av passen. (Närmar mig 50...) Har du koll på mått och vad som har hänt där? Mina egna reflektioner "från början" vid genomgång av Doktor Dahqvists blogg: ät mer fett... Skaldemans ratio bör ge dig en hint om det är vad det handlar om! I övrigt, kopplat till viktminskning, så verkar det ju vara rätt så individuellt så det kanske bara tar tid? /G
  10. Hmm... Mera egna efarenheter, vilket kanske inte ger dig de svar du vil ha eller så gör det det...? Mina första LCHF-veckor: Två första cyklade jag till jobbet, kom längst ut på vår egen gata och funderade allvarligt på hur i hela friden jag skulle kunna orka cykla i 20 minuter till eftersom benen var som steloperarade trästockar... Tredje veckan slappade vi i Grekland, småslarvade lite med middagsvin och någon efterrätt men annars "hyfsat" OK med dieten. Fjärde veckan cyklade jag en halvmil med hunden och när jag var klar funderade jag på om jag skulle ta ett varv till, " bara för att"... eftersom jag kände mig helt opåverkad! Vintertid spelar jag ("gubb"-)ishockey och har gjort pulsmätningar sedan ett antal år tillbaka, så jag kan jämföra en hel del! Efter kostombytet så har jag 15-20 slag högre medelpuls och 10-15 slag högre maxpuls. Får jag då jobba mer för att orka? Nej, för jag gör också 4-600 fler "steg" (steg blir inte riktigt sant när man åker skridskor... men jag har gått från ca 2000 "markeringar"/pass till ca 2500/pass!)! Gubbarna har tyckt att jag har "en jäkla kondis" vilket ju inte jag tycker, men nu har jag förstått varför de säger så! Efter halva passet så håller jag jämnt även med "ungdomarna" och i slutet av passet så har jag fortfarande samma ork som i början och kan således åka ifrån de som då börjar få brist på kolhydrater... ;-) Tidigare (på ishockeyn) har jag haft tre matskedar druvsocker i vattenflaskan och gärna tagit en Gainomax efter passet för att orka (jobba) hela dagen. Nu dricker jag "rent" vatten och behöver inte heller boosta med något annat under dagen. Tidigare så gick jag också "i väggen" om pulsen gick över 163 mer än bara kort, men nu kan jag ligga och köra på 170 ett tag utan det påverkar. "Väggen" har jag inte alls sett på två år! När orken tar slut nu så är det då jag känner att hjärtat faktiskt inte orkar pumpa fram mer blod och inte som tidigare då musklerna slutade fungera på grund av mjölksyra! Så, för mig är LCHF idag mer för min ork kring mina tre hockeypass i veckan än det är för viktminskning eller annat. "Trots" att jag gärna skulle gå ner 5 kilo till (har gått ner 7) så känns det inte lika viktigt just nu. Kontentan: För mig känns det obegripligt att inte ha ork att träna på LCHF? Möjligen om man inte har ställt om helt ännu, möjligen om man inte riktigt "tror" och därför inte heller laddar med fett eller möjligen om man faktiskt slarvar och inte är så LCHF som man tror... Efter någon månad tog det lite stopp för oss (med viktminskning) och vi började kolla matintaget via "Minmat" där det visade sig att det vi "tyckte" var 25-35 gram kolhydrater var uppemot 80- 100 så gick det upp för oss hur lätt det är att det slinker ner några extra kolisar lite här och där... Hoppas att du blir hjälpt eller möjligen peppad av detta!
×
×
  • Create New...