Thakisha

Medlem
  • Innehållsantal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

11 Neutral

Om Thakisha

  • Rank
    Nyanländ
  1. Det låter spännande, kan du berätta i runda slag vad metoden innebär? Vilken typ av mat äter man och vad mer går det ut på? Vill inte beställa böckerna om det inte låter som något för mig
  2. Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Nu har jag mätt blodsocker varje dag, ketoner 1-3 gånger i veckan och legat i optimal ketos (oftast runt 2) och bra blodsocker (4-4,5) varje morgon jag mätt i flera månader. Idag när jag ställde mig på vågen så visar vågen mer än den gjort på 4-5 år, jag har totalt gått upp 4 kg i vikt sedan januari och 1 kg på två veckor. Jag har ätit enligt 16/8 och alltså fastat varje morgon och endast ätit lunch och middag. Efter att vågen visade +3kg för en vecka sedan gav jag upp fastan och har börjat äta frukost igen, men nu är det alltså +1kg till. En vanlig dag ser ut såhär nu (ibland hoppar jag över frukost om jag inte är hungrig, ibland hoppar jag över lunch om jag inte är hungrig, men 8 av 10 dagar äter jag alla 3 mål): Går upp 7:00 Frukost 8:30 2 ägg och 10-20g smör eller 2 ägg och 50g bacon (på helgen har jag ätit ketogröt gjord på 2 ägg, 1msk kokosmjöl, 1dl kokosgrädde och 1msk kokosolja) 3 dagar i veckan 11:00 3km jogging/löpning utomhus i terräng (har inte tillgång till mitt gym nu under dessa tider) Lunch 12:30 150-250g kött/fisk 50-100g broccoli eller sallad 50g fett tex smör/ister/talg Middag 18:30 150-250g kött/fisk 50-100g broccoli eller sallad 50g fett tex smör/ister/talg Lägger mig 22:00-23:00 Det syns också på magen att den blivit större, hade lite definierade magmuskler, men dessa syns nu inte alls och det blir också en osmickrande muffinkant som jag inte sett på flera år när jag sätter på mig byxorna. Jag har ju ätit LCHF i 2 år nu (innan dess någorlunda lågkolhydratkost) och har legat still i vikt, men nu går jag alltså UPP flera kilo i vikt. Vad sjutton är det som händer och vad ska jag göra för att ändra detta? Är desperat efter hjälp!
  3. Maria F - jag är nog lite dålig på att slappna av, så det kan stämma. Ska försöka hitta en bättre kvällsrutin, tack för tipset! Kickilotta - tack, ska läsa där.
  4. Erik 2 - När det kommer till sömnen har jag nog lite att jobba på. Somnar väldigt fort på kvällen, men vaknar oftast av mig själv efter 6 timmar och då kan jag inte somna om. Ska definitivt kolla upp och testa kålshake för att få ner östrogenet, tack för tipset! Stockholmskan - Vad roligt att det går så bra för dig! Jag har testat att äta större mängder/mer kalorier, men verkar gå upp i vikt av det. Tycker det är supersvårt att hitta en bra balans. Jag har aldrig varit speciellt överviktig, men sen tonåren legat några kilo mer än jag skulle önska. Viktmässigt är jag nöjd som det är, jag struntar egentligen i vad det står på vågen, men jag skulle vilja ha lägre fettprocent/mindre fluff runt magen. Peter B - Jag skulle säga att jag tränar på ganska bra när jag är på gymmet, 🙂lyfter tungt men med ganska mycket vila mellan setten då jag verkligen vill lyfta tungt och med bra teknik. Springa gör jag inte så långt eftersom jag i slutet av förra året fick hjärtmuskelinflammation och därför inte vågar mig på några längre sträckor än, springer runt 3km per tillfälle just nu. Jag vill väldigt gärna träffa en bra PT, men vet inte värt man hittar någon bra som gärna har koll på keto (och inte säger att man måste äta kolhydrater för resultat)? Jag har inte råd att prova mig fram, skulle behöva hitta en bra direkt.
  5. Elinor - jag skulle vilja hitta en bra PT, men vet inte hur man får tag på en bra. Jag bor i Upplands Väsby utanför Stockholm, känner du till någon bra PT inom rimligt avstånd eller vet hur jag kan hitta en? Har testat söka på Internet, men det är svårt att veta om det är en bra PT eller inte. Skulle gärna vilja hitta en som förstår lchf/keto också. Erik 2 - Vad är cirkadiskakurvan? Varför har jag ingen fettförbränning mellan 3.00 och två timmar efter lunch? Jag trodde poängen med fasta var att man förbränner massa fett? Kan jag på något sätt se till att jag fettförbränner dygnet runt eller närapå? Är 15-20% för mycket protein? Är 5% kolhydrater, 10% protein och 85% fett bättre? 50g till fett är alltså ca 200g fett, sen kanske 60-70g protein och 10g kolhydrat, det blir strax över 2000kcal, är inte det lite mycket? Jag åt ungefär så ett tag utan att det gjorde någon skillnad. Jag äter olika former av kål varje vecka, mest broccoli och grönkål. Hur går jag tillväga för att stötta levern och utrensning av östrogen och stresshormoner? Jag tror att jag har för mycket stresshormoner som snurrar runt i kroppen. Om jag inte ska träna så mycket för att jag är äggstockar, vad ska jag göra för att stötta kroppen få den kropp jag vill?
  6. Hej och tack så mycket för era kommentarer! Jag har redan Martina som "husgud" och läser alla hennes inlägg och har i princip alla böcker. Tycker jag gör allt hon förespråkar, men ändå står vikten helt still. Jag är "äggstockar" enligt Eric Berg. Äter inga sötningsmedel, vet exakt vad jag stoppar i mig då jag i långa perioder har registrerat exakt allt jag äter och räknat macros. Undrar om man kan gå upp i vikt av att äta för lite? Det känns ju orimligt. Eller kan det vara så att jag ändå äter för mycket? Undrar ibland om jag överdriver mitt fettintag, borde jag inte lägga till så mycket extra fett? Min dag idag såg tex ut såhär: Åt sista målet till middag vid 19 dagen innan. Vaknade 5.00 och hade 3,7 i blodsocker. Sprang 4 km och tränade 30 minuter styrka klockan 10-11, sen åt jag lunch bestående av en skiva fläskkarré ca 150g, lite blandade gröna blad och ca 30g ister. Höll mig bara mätt till 17 idag så då åt jag 3 skivor skinka (utan tillsatser och socker) med ca 20g smör. Middag klockan 20 bestående av 200g nötinnanlår, lite gröna blad och hemslagen bearnaise på 70g smör, 1 äggula, 1 msk vinäger och lite lök och dragon. Totalt idag: 1742 kcal, 6g kolhydrat, 153g fett, 88g protein. Är också lite orolig över att fasta kan vara stressande för min kropp, vad tror ni?
  7. Hej! Jag är en 30 årig tjej, 163 cm lång och väger runt 61-63 kilo. Jag tränar styrketräning ca 2-3 dagar i veckan och springer på löpband ca 2-3 gånger i veckan, stillasittande jobb men brukar komma upp i runt 10 000 steg per dag i alla fall. Jag har ätit strikt LCHF/keto sedan oktober 2018 för hälsans skull och för att jag gärna vill bli av med en del fett, speciellt runt magen. Jag är inte tjock eller överviktig, men inte i en sådan form som jag skulle önska. I januari skaffade jag en blodsockermätare som även mäter blodketoner, jag har enligt den varit i optimal ketos (som lägst 1,3 och som högst 2,8) sedan jag började (mäter blodketoner ca 2-3 gånger i veckan) och fasteblodsockret har hela tiden legat på 3,7-4,6. Jag äter 2-3 måltider per dag, inga mellanmål, ca 10g kolhydrater per dag i forma av gröna grönsaker (broccoli, vitkål, gröna blad etc), 60-100g protein i form av kött och 100-150g fett i form av kött, ister, smör, kokosolja, mctolja etc, om man nu vill räkna kalorier så ligger jag oftast runt 1500-2000 kcal/dag. Sedan jag började med LCHF/keto har jag gått net totalt 0 kg och 0 cm i omkrets runt midja, mage etc på 1,5 år. Absolut ingenting har alltså hänt och jag börjar nu bli ordentligt frustrerad. Jag testade under en period att äta mer fett, runt 150-200g per dag för att se om det skulle göra någon skillnad, vilket det inte gjorde. Jag har sedan en vecka tillbaka därför börjat med fasta som innebär att jag äter mitt sista mål för dagen klockan 19 och äter mitt första mål mat för dagen klockan 11 dagen efter, alltså 16 timmars fasta varje dag. När jag började med detta vägde jag 61 kg och idag när jag vägde mig vägde jag 62,5 kg, alltså upp 1,5 kg på en vecka. Det har gått för kort tid med fastan för att kunna utvärdera den helt, men det känns verkligen inte lovande. Jag överäter inte heller när jag väl äter, jag har samma portionsstorlekar som innan jag började med fastan, men en måltid mindre vilket alltså ger ett lite mindre energiintag. Jag kan för mitt liv inte förstå vad jag gör för fel, det är inte så att jag inte har fett att ta av, det har jag absolut, speciellt runt magpartiet. Finns det någon som har några idéer på vad jag kan göra för att minska i fett? Tar tacksamt emot ALLA förslag, funderingar eller annat ni duktiga människor kan tänkas ha :)