Görra!

Medlem
  • Innehållsantal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

11 Neutral

Om Görra!

  • Rank
    Nyanländ
  1. Hej! Som rubriken säger... Om man fastar för autofagi, ska man äta kalcium då? Jag har tänkt fasta 14 dagar eller kanske ännu mer, men jag blir osäker på om kalcium är ett tillskott som jag borde ta, eller om jag ska låta bli för att det kanske avbryter autofagin (eller om det påverkar på annat sätt som inte är bra i det tillståndet). Den formen av autofagi som jag pratar om är den som är mer "hardcore" så att säga, den sortens autofagi som inträder efter 3 dagars strikt vattenfasta. Jag menar alltså inte den sortens "fjuttiga" autofagi som mer eller mindre alltid pågår i oss... Jag har nämligen läst ett par artiklar på nätet som påstår/pekar på saker som jag uppfattar som "riskabelt" i sammanhanget, men jag har också läst annat som är bra... det är lite tvetydigt och därför förvirrande. Jag är inne på dag 6 på min vattenfasta, och tänker börja tillföra några mineraler, men jag blir osäker på kalcium, vill inte vill förstöra något. Jag skulle vara jättetacksam för svar, men SNÄLLA, svara inte om du inte är säker på din sak. Teorier, kansken eller att man tror sig veta saker utan grunder på riktig fakta skulle kanske inte hjälpa, bara stjälpa. Tacksam för svar! /Görra
  2. Tack Zepp för ännu ett oerhört utförligt svar! Det är mycket nytt för mig, så jag kommer nog att behöva lusläsa det flera gånger innan allt går in i mitt huvud tror jag 😃
  3. Tack Zepp, för att du tagit dig tid att svara mig så utförligt !😃 Jag vet att autofagi alltid förekommer i kroppen, men det ska ju (enligt vad jag har hört och läst) inträda en mer "hardcore" form av autofagi efter ca 48 timmar som är mer effektiv och som skiljer sig på något/några sätt ifrån den "vanliga" autofagin. Jag är absolut ute efter att minska i vikt, men jag vill inte gå miste om "superautofagin", som jag tror att jag har fått igång nu. Har fastat i 72 timmar i skrivande stund 😃 har du hört något om autofagiprocessen som tar vid efter 48 timmar? Här är citat från Jason Fung som är expert på fasta på kostdoktorn.se: "Det finns några teoretiska fördelar med att stimulera autofagi, en städningsprocess på cellnivå som ofta kräver 48 timmar av fasta eller mer. För att komma i ketos krävs ofta mer än 36 timmar av fasta. Det finns många teoretiska fördelar, inklusive minskad aptit och större mental skärpa. För att förhindra cancer rekommenderar en del 7-dagarsfasta. Många av dessa fördelar är dock teoretiska eller obevisade. Dock upplever många att en 7-dagarsfasta är mycket lättare än man hade förväntat sig. — Jason Fung" Här är länken till citatet ovan: https://www.dietdoctor.com/se/langa-fasteperioder-24-timmar-eller-mer
  4. HelgeK Hmm... Menar du alltså att det bara är proteiner som stoppar autofagi? Kolhydrater då? Fett? 🤔
  5. Hej! Jag har fastat till och från ett tag nu, upp till en vecka som mest, men nu tänker jag prova en 14 dagar lång fasta eller mer. Är det någon som vet vad man bör få i sig under en längre fasta, men som INTE bryter autofagiprocessen? Vad måste man se till att få i sig? Kan jag ta mineraler eller kommer det att få autofagin att avstanna? Och hur är det med vitaminer? Finns det annat än eventuella vitaminer och mineraler man måste få i sig?