Gå till innehåll

Lussan

Medlem
  • Innehållsantal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om Lussan

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Växjö
  1. Under det år som jag gick ner i vikt så provade jag hur viktnedgången påverkades av träning. Har alltid gillat att träna, innan lchf så tränade jag ca 5 ggr/vecka styrketräning och cykling. Men ändå så vägde jag aldrig mindre än ca 82 kg (168 cm). Med lchf så ville jag verkligen se om jag kunde gå ner i vikt utan träning, för annars anser jag att kosten är fel! Ingen människa orkar träna sig till att försöka gå ner eller att hålla vikten i resten av livet! Det är bara att kolla på fd elitidrottare som sedan i medelåldern har blivit lite runda. Med den konventionella kosten så borde de, om någr
  2. Susanne: Ja, är lite i valet och kvalet med det där med vågen! Var "blind" för hur jag såg ut innan och förstod inte hur mkt jag egentligen vägde. Vet inte än idag för jag vägde mig aldrig när jag började med lchf Man vill ju inte att det ska rinna iväg kg igen, men om jag fortsätter med samma mat så lär jag väl inte ha några större problem... Kanske väga mig 1 gång i månaden eller när jag gör avsteg för att se hur det påverkar
  3. Här är en som har samma funderingar som du! Har varit i mål nu i 3 månader. Hade inte något egentligt viktmål när jag började så jag har mer gått efter där vikten har verkat velat stabilisera sig. Håller sig nu inom 1 kg ca. Köpte en våg halvvägs in i viktminskningen, men mest för skojs skull för att se har mkt jag har gått ner. Funderar på att ställa undan vågen för det är lätt att bli fixerad vid den har jag märkt. Äter samma mat oavsett våg eller inte så det känns lite onödligt... Har provat att experimentera med maten nu och se hur kroppen (och vikten) reagerar. Märkt att jag har blivi
  4. Sötsug kommer och går. Har själv fått mkt kraftigt sötsug helt plötsligt även om jag då inte hade ätit sött på 6 månader. Tror det går i cykler också, speciellt om man är kvinna... Sötsuget kommer ofta från veckan innan och undertiden jag har mens. Jag blir då också mkt hungrigare och blir tvungen att äta en extra måltid. Dock så måste jag trösta dig med att antalet tillfällena med sötsug minskar och att sötsuget också minskar i styrka, ju längre man håller på med lchf. Så att säga MEN, ibland så är det som om hormonerna spelar en ett spratt! Det som är bra med lchf är att man blir e
  5. Håller med Zepp Om man äter strikt, men framför allt börjar träna mycket samtidigt så vill kroppen också ha extra vila. Du får helt enkelt lägga till någon extra sovtimme! För mig så har lchf lett till att jag har fått mycket överskottsenergi, börjar klättra på väggarna om jag inte tränar några ggr i veckan. Om jag inte tränar så bra en vecka så får jag sömnproblem, kan inte sova! Men eftersom du har gått så hårt in med både lchf + konditionsträning så verkar din kropp skrika efter återhämtning. Kanske varva kondition och styrketräning? Tycker själv att man känner sig "piggare" och inte så
  6. Det är väl just det som är viktigt: tänk inte att du aldrig mer får äta godis. Då blir man som du beskriver helt fokuserad på just att äta godis. Det enda sättet är att avgifta sig: ta dag för dag, sedan vecka för vecka osv. Minst en månad utan socker skulle jag rekommendera. Sedan om du vill köpa godis - köp bara det du absolut älskar i godisväg och välj långt i förväg dagen och hur mycket du ska köpa. Ex: den 6 maj ska jag köpa en 100g marabouchokladkaka och 10 saltlakritsbitar. Om du planerar på detta sätt kan du kontrollera sockerberoendet och inte tvärtom. Det är oxå viktigt att du köper
  7. Nu gillar jag tom vissa 100%-sorter och jag får huvudvärk och mår illa av "vanligt godis" Visst är det underbart!? Äntligen sluppit sockerkicken...
  8. Känner också igen mig i hur du beskriver ditt ätbeteende. Vid stress så får jag ett otroligt sockersug!! helt otroligt egentligen. Håll dig borta från sötningsmedel och annan godissubstitut. Det gör inte situationen bättre i längden, jag lovar. Man får inte samma kick av det ändå så man kan lika väl låta bli. Hur länge har du ätit lchf? Tror det eller ej men man blir av med sockersuget efter ett tag - läs flera veckor upp till månader. Min erfarenhet är att det inte går över efter ett par dagar-någon vecka som kostdoktorn beskriver Men det är sant att den efter ett antal veckor-månade
  9. Ja, visst är socker en drog. När man är sockerberoende så är det bästa tipset att först avgifta sig innan man försöker sig på att äta mörk choklad och lchf-bakverk. Annars är det lätt att det blir en ond cirkel där man känner cravings titt som tätt. Kan trösta dig med att med den fantastiska goda maten som lchf erbjuder! Du får äta dig mätt på protein och främst fett vilket gör att sockersuget blir 100 gånger lättare att stå emot. Har aldrig hört ngn som slutat äta socker med lågfettskost iaf!! Finns fantastiskt goda och många recept på internet Tänk inte heller "jag får aldrig mer äta
  10. Nja, för mig är yoghurt med hallon mer som efterrätt Gott men det mättar inte. Såsen gjord på grädde ersätts med kryddsmör. Eller ta kokosgrädde/mjölk ist för grädde. Eller steksky. Majonnäs. I nödfall=valios laktosfria smetana.
  11. Nja, det är väl just för att creme fraiche och grädde är så gott som det är vanligt att folk just överäter detta. Har inte hört att ngn överäter kryddsmör precis. Sedan har jag märkt att mindre grädde och cf ger mindre akne och längre mättnadskänsla; när man ist äter mer smör och kokosfett. Sedan håller jag med om att grädde och cf i sig inte stoppar viktminskning, iaf inte enligt egna erfarenheter!! Men då gäller det kanske att man ist är noga med mängden. Om man äter kryddsmör ist så tar det typ stopp. Grädde och cf är gott och jag har själv svårt att lämna en god sådan sås kvar
  12. I början när man börjar med lchf så märker man oftast en stor skillnad med mättnad när man tar bort kolhydrater och lägger till mer grädde och cf. Sedan är det som om kroppen inte svarar lika bra på den stora mängd mejeriprodukter som man tidigare blev så mätt på. Mina råd till dig: Frukost: Skippa grädden i omeletten och ta helt bort yoghurten med grädden och hallonen. Yoghurt och hallon är gott och sött men det ger bara en kortvarig mättnadskänsla. Ta hellre en portion till med omelett. Bra att du steker i mkt fett men när omeletten är klar: lägg på nga skivor smör på omeletten.(det
  13. I första hand skulle jag nog öka portionsstorlekarna ist för att äta mellanmål. Du skulle kanske också kunna öka på med protein, speciellt som kille. Märker själv att inget mättar mer och längre än en köttbit eller ägg. En omelett på 3 ägg med ex lök, paprika, babyspenat + en klick smör på mättar otroligt länge. Detsamma gäller en kotlett med grönsallad och kryddsmör. Slår mättnadskänsla med hästlängder jämfört med grädde och dyl. Hur äter du idag? Jag menar hur dina måltider ser ut? Beskriv så är det lättare att ge specifika råd. Om du tar bort mejeriprodukterna så kan du fortfarande
  14. Med tanke på att du skriver att du nästan har blivit för smal, så kanske det inte är konstigt att din kropp skriker efter mer mat? Prova att öka andelen fett (läs smör och kokosfett, olivolja, macadamiaolja) i dina rätter och se om det stillar din hunger. Prova ist också att skära ner på mejeriprodukterna, tänker främst på grädde och creme fraiche. Provade det själv och blev av med den sista aknen post-lchf.
  15. Chockerande nog så tror jag att det han berättade stämmer... Kolla in detta: http://www.kostdoktorn.se/banta-med-hal-i-magen/
×
×
  • Skapa nytt...