Jump to content

Lussan

Medlem
  • Posts

    24
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Lussan

  1. Under det år som jag gick ner i vikt så provade jag hur viktnedgången påverkades av träning. Har alltid gillat att träna, innan lchf så tränade jag ca 5 ggr/vecka styrketräning och cykling. Men ändå så vägde jag aldrig mindre än ca 82 kg (168 cm). Med lchf så ville jag verkligen se om jag kunde gå ner i vikt utan träning, för annars anser jag att kosten är fel! Ingen människa orkar träna sig till att försöka gå ner eller att hålla vikten i resten av livet! Det är bara att kolla på fd elitidrottare som sedan i medelåldern har blivit lite runda. Med den konventionella kosten så borde de, om några, kunna träna och ha kunskapen om god kost! Men ändå så blir de överviktiga... Idag anses ju det vara naturligt att bli mullig när man åldras. Första 3 veckorna tränade jag ingenting, för att jag blev helt matt och yr av kostomställningen. Och för att jag ville se om lchf fungerade viktminskningsmässigt. Det gjorde det också! Sedan under sommaren (3 månader) tränade jag ingenting för att jag inte hade möjlighet. Kan meddela att viktminskningen inte påverkades utan jag fortsatte gå ner ca 10kg var 3:e månad också under sommaren. så man kan väl säga att man (jag) mår fysiskt och psykiskt bättre av träning. Jag sover också mycket bättre, har annars lätt för att vända på dygnet om jag inte får träna. Ett sätt att bli av med "lchf-överskottsenergin" - klättrar på väggarna annars.Sedan får man ju en snyggare kropp när man tränar... Har man nog också nytta av när man går ner i vikt och vill försöka undvika lös hud... MEN med lchf så går man ner till normalvikt ändå! Det är min erfarenhet iallafall! Sedan är kroppen och vikten lite mer förlåtande om man tränar och kanske äter något mer kolhydratrikt ibland!
  2. Susanne: Ja, är lite i valet och kvalet med det där med vågen! Var "blind" för hur jag såg ut innan och förstod inte hur mkt jag egentligen vägde. Vet inte än idag för jag vägde mig aldrig när jag började med lchf Man vill ju inte att det ska rinna iväg kg igen, men om jag fortsätter med samma mat så lär jag väl inte ha några större problem... Kanske väga mig 1 gång i månaden eller när jag gör avsteg för att se hur det påverkar
  3. Här är en som har samma funderingar som du! Har varit i mål nu i 3 månader. Hade inte något egentligt viktmål när jag började så jag har mer gått efter där vikten har verkat velat stabilisera sig. Håller sig nu inom 1 kg ca. Köpte en våg halvvägs in i viktminskningen, men mest för skojs skull för att se har mkt jag har gått ner. Funderar på att ställa undan vågen för det är lätt att bli fixerad vid den har jag märkt. Äter samma mat oavsett våg eller inte så det känns lite onödligt... Har provat att experimentera med maten nu och se hur kroppen (och vikten) reagerar. Märkt att jag har blivit extremt känsligt för allt vad mjöl-och sockermat heter! Troligen för att jag varit mkt strikt med kolhydrater under långe tid (över 1 år). Nu i påsk har jag ätit 90% choklad 300g.... och gjorde lchf-bröd. Haft fruktansvärd magknip och har haft svårt att sova pga det och sockret! Inte velat träna heller... Så det som känns bäst för mig nu är att fortsätta med samma slags mat som när jag gick ner i vikt. Dock så är jag inte lika noga med mängden, utan känner mig mer avslappnad att kunna äta lite mer mat. Min vikt är stabil ändå, och om jag gått upp i vikt av ex choklad så går jag ner det efter ca 1 vecka trots ett större matintag. Känns dock som om det kommer ta ett tag för min kropp att riktigt stabilisera sig viktmässigt. För om jag så äter en potatis och 100g choklad (90-100%) så går jag upp ca 2kg! Känns inte helt normalt och rättvist!! Har du och andra några erfarenheter av detta? Men verkar tydligt tala för att min kropp alltid kommer att vara kolhydratintolerant och att "strikt" lchf är bäst för mig!
  4. Sötsug kommer och går. Har själv fått mkt kraftigt sötsug helt plötsligt även om jag då inte hade ätit sött på 6 månader. Tror det går i cykler också, speciellt om man är kvinna... Sötsuget kommer ofta från veckan innan och undertiden jag har mens. Jag blir då också mkt hungrigare och blir tvungen att äta en extra måltid. Dock så måste jag trösta dig med att antalet tillfällena med sötsug minskar och att sötsuget också minskar i styrka, ju längre man håller på med lchf. Så att säga MEN, ibland så är det som om hormonerna spelar en ett spratt! Det som är bra med lchf är att man blir extra känslig för smaken av socker. Om man har varit utan socker i någon-några månader, så mår man tillslut illa och får huvudvärk om man ger sig på att äta samma mängd och sort som man gjorde innan lchf. Nu räcker 90-100 procentig choklad för att stilla begäret ibland. "Ta i trä" Så mitt råd är: håll ut! Försök att stå emot och undvika socker under så många dagar-veckor-månader du kan. Ju längre du är utan desto mer intolerant blir du mot socker. Och då får du också en större negativ reaktion (läs huvudvärk, magont och lätt illamående) om du trillar dit. Vilket leder till att du att du undviker socker ännu mer i framtiden för du vet av erfarenhet hur dåligt du mår när du äter socker! Lycka till!
  5. Håller med Zepp Om man äter strikt, men framför allt börjar träna mycket samtidigt så vill kroppen också ha extra vila. Du får helt enkelt lägga till någon extra sovtimme! För mig så har lchf lett till att jag har fått mycket överskottsenergi, börjar klättra på väggarna om jag inte tränar några ggr i veckan. Om jag inte tränar så bra en vecka så får jag sömnproblem, kan inte sova! Men eftersom du har gått så hårt in med både lchf + konditionsträning så verkar din kropp skrika efter återhämtning. Kanske varva kondition och styrketräning? Tycker själv att man känner sig "piggare" och inte så slutkörd när man styrketränar istället för konditionstränar.
  6. Det är väl just det som är viktigt: tänk inte att du aldrig mer får äta godis. Då blir man som du beskriver helt fokuserad på just att äta godis. Det enda sättet är att avgifta sig: ta dag för dag, sedan vecka för vecka osv. Minst en månad utan socker skulle jag rekommendera. Sedan om du vill köpa godis - köp bara det du absolut älskar i godisväg och välj långt i förväg dagen och hur mycket du ska köpa. Ex: den 6 maj ska jag köpa en 100g marabouchokladkaka och 10 saltlakritsbitar. Om du planerar på detta sätt kan du kontrollera sockerberoendet och inte tvärtom. Det är oxå viktigt att du köper exakt det du har planerat, och inte mer som kan sparas, för man äter alltid upp det man köper... Efter att du har ätit godiset så ska du direkt gå över till att äta riktig mat igen vid nästa måltid. Sedan tycker jag det är viktigt att påpeka att du måste avgifta dig från allt sött. Annars kan du aldrig bli av med godis som ett sätt att stressa av och bli glad av. Lägg måltiderna runt de tider som du vet att du är mest godissugen. Ibörjan av lchf åt jag därför alltid en stor måltid vid 21 för det var då begäret innan alltid blev för stort och jag var tvungen att rusa till affären och köpa godis innan de stängde. Måste säga att jag var i exakt din sits för 1 år sedan och att det går att bli fri från sockerberoendet!! Med lchf blir man tillslut oxå så känslig av socker att man mår illa och blir yr när man bara försöker äta hälften av det man brukade innnan (egen erfarenhet av detta...) Tänk också på att ät en så stor andel av måltiden i form av fett. Fett stoppar sockersuget. En klassiker när begäret blir starkt är att bre smör på en ostskiva. Fungerar suveränt!
  7. Nu gillar jag tom vissa 100%-sorter och jag får huvudvärk och mår illa av "vanligt godis" Visst är det underbart!? Äntligen sluppit sockerkicken...
  8. Känner också igen mig i hur du beskriver ditt ätbeteende. Vid stress så får jag ett otroligt sockersug!! helt otroligt egentligen. Håll dig borta från sötningsmedel och annan godissubstitut. Det gör inte situationen bättre i längden, jag lovar. Man får inte samma kick av det ändå så man kan lika väl låta bli. Hur länge har du ätit lchf? Tror det eller ej men man blir av med sockersuget efter ett tag - läs flera veckor upp till månader. Min erfarenhet är att det inte går över efter ett par dagar-någon vecka som kostdoktorn beskriver Men det är sant att den efter ett antal veckor-månader minskar MARKANT. och då kan man faktiskt få samma tillfredsställelse och våga prova med godissubstitut som ex nötsmör och mörk choklad. Det positiva är också att om man då provar att köpa vanligt lösgodis ex. så mår man illa och får huvudvärk. Trodde själv att det var en myt... KBT låter inte så dumt - kanske finns billigare kurser på internetbasis??
  9. Ja, visst är socker en drog. När man är sockerberoende så är det bästa tipset att först avgifta sig innan man försöker sig på att äta mörk choklad och lchf-bakverk. Annars är det lätt att det blir en ond cirkel där man känner cravings titt som tätt. Kan trösta dig med att med den fantastiska goda maten som lchf erbjuder! Du får äta dig mätt på protein och främst fett vilket gör att sockersuget blir 100 gånger lättare att stå emot. Har aldrig hört ngn som slutat äta socker med lågfettskost iaf!! Finns fantastiskt goda och många recept på internet Tänk inte heller "jag får aldrig mer äta choklad". Om du tänker så är det dömt att misslyckas. Tänk ist 1 dag itaget annars lyckas du inte. Sedan tänker du 1 vecka itaget och sedan månader. Så gjorde jag och då var jag extremt sockerberoende som max kunde vara utan i 1 dag!! Nu tycker jag 3 veckors mellanrum mellan chokladätande känns alldeles för tätt! Om jag har fixat det så kan även du.
  10. Nja, för mig är yoghurt med hallon mer som efterrätt Gott men det mättar inte. Såsen gjord på grädde ersätts med kryddsmör. Eller ta kokosgrädde/mjölk ist för grädde. Eller steksky. Majonnäs. I nödfall=valios laktosfria smetana.
  11. Nja, det är väl just för att creme fraiche och grädde är så gott som det är vanligt att folk just överäter detta. Har inte hört att ngn överäter kryddsmör precis. Sedan har jag märkt att mindre grädde och cf ger mindre akne och längre mättnadskänsla; när man ist äter mer smör och kokosfett. Sedan håller jag med om att grädde och cf i sig inte stoppar viktminskning, iaf inte enligt egna erfarenheter!! Men då gäller det kanske att man ist är noga med mängden. Om man äter kryddsmör ist så tar det typ stopp. Grädde och cf är gott och jag har själv svårt att lämna en god sådan sås kvar på tallriken
  12. I början när man börjar med lchf så märker man oftast en stor skillnad med mättnad när man tar bort kolhydrater och lägger till mer grädde och cf. Sedan är det som om kroppen inte svarar lika bra på den stora mängd mejeriprodukter som man tidigare blev så mätt på. Mina råd till dig: Frukost: Skippa grädden i omeletten och ta helt bort yoghurten med grädden och hallonen. Yoghurt och hallon är gott och sött men det ger bara en kortvarig mättnadskänsla. Ta hellre en portion till med omelett. Bra att du steker i mkt fett men när omeletten är klar: lägg på nga skivor smör på omeletten.(det man steker i "försvinner") Prova med osthyveln Lunch och Middag: Ser bra ut! Men samma här: ta bort cf och grädden!! Lägg ist på en bit smör i den färdiga grytan på tallriken. Prova att äta mer ren kött - med kryddsmör. Hoppas du blir klokare av mina råd Har du kollat in monique forslunds sida www.lifezone.se ? Hon ger bra tips och låna hennes bok på bibblan- där ser du att man inte ska vara snål med smöret Om du tror att du har lagt upp tillräckligt med smör: ta dubbelt så mkt! http://www.tommytappar.se/?page_id=73 har bra recept på kryddsmör
  13. I första hand skulle jag nog öka portionsstorlekarna ist för att äta mellanmål. Du skulle kanske också kunna öka på med protein, speciellt som kille. Märker själv att inget mättar mer och längre än en köttbit eller ägg. En omelett på 3 ägg med ex lök, paprika, babyspenat + en klick smör på mättar otroligt länge. Detsamma gäller en kotlett med grönsallad och kryddsmör. Slår mättnadskänsla med hästlängder jämfört med grädde och dyl. Hur äter du idag? Jag menar hur dina måltider ser ut? Beskriv så är det lättare att ge specifika råd. Om du tar bort mejeriprodukterna så kan du fortfarande behålla smöret i maten. Ex: om du gör en gryta så använder du kokosgrädde eller kokosmjölk ist för grädde och creme fraiche. Sedan kan du ha i ca 50 g smör i grytan. Har själv inte känt ngn skillnad i smak iaf, och då har jag själv knarkat creme fraiche innan jag provade mejerifritt
  14. Med tanke på att du skriver att du nästan har blivit för smal, så kanske det inte är konstigt att din kropp skriker efter mer mat? Prova att öka andelen fett (läs smör och kokosfett, olivolja, macadamiaolja) i dina rätter och se om det stillar din hunger. Prova ist också att skära ner på mejeriprodukterna, tänker främst på grädde och creme fraiche. Provade det själv och blev av med den sista aknen post-lchf.
  15. Chockerande nog så tror jag att det han berättade stämmer... Kolla in detta: http://www.kostdoktorn.se/banta-med-hal-i-magen/
  16. Ja, men du har ju bara planerat att dricka öl vid ETT tillfälle. Så det kommer bara att påverka din vikt minimalt, och isf bara tillfälligt. Om du inte äter din vanliga kost innan så lär du bara bli hungrigare när du står där med din öl och ist äta mer när du redan är alkoholpåverkad (du lär inte göra de bästa matvalen då heller) eller dricka mer öl ist. Så ät din mat som vanligt, eller bara i mindre mängd. Valet är ditt. Som sagt: Ett avsteg en kväll är i droppe i havet. Det är vad du gör resten av dagarna som spelar roll
  17. Det första jag vill säga är: slappna av! Ha grädde, creme fraiche och smör till maten. Kolla innehållsförteckningar och ät bara av det som innehåller max 5g kolhydrater/100 g. Det där med att skippa mejeriprodukter gäller för dem som har fastnat i viktnedgången och som är extremt känsliga för kolhydrater. Gäller endast en liten, liten minoritet av lchfare. Oftast gäller det kvinnor i medelåldern som också har bantat med lågkaloridieter i flera år och omgångar. Om du äter lchf med max 5g kolhydrater/100g så äter du en ketogen diet, och du befinner dig automatiskt i ketos. Men man behöver inte befinna sig i ketos för att gå ner i vikt... Säg att du äter en rätt med grönsaker och grädde i såsen så hamnar du kanske på 6-8 g kolhydrater, och om du äter 3 ggr/dag blir det ca 20 g kolhydrater per dag, det är ingenting!! Du lär garanterat gå ner i vikt. Appropå fetthalten: det handlar om andelen fett procentuellt av det du äter, inte om att vräka i sig ett antal gram fett. Så om du äter kyckling med en grönsallad och kryddsmör eller en sås gjord på creme fraiche till så är det fullt tillräckligt som fettkvot.
  18. Kan bara instämma i vad de andra har skrivit. Andra lchf-böcker och kokböcker upprepar bara vad andra redan har skrivit och vad jag läst på internet. Det gör inte Anns bok. Den ger ist mkt ny och aktuell fakta och intressant info. Det negativa ur min synpunkt är att hon skriver att mättat fett är "neutralt" och förespråkar hellre olivolja... MEN jag har läst i prinicip alla svenska och många engelska lågkolhydratböcker och kokböcker och denna är absolut topp 3 Dessutom: om man är sockerberoende, som jag är, eller känner att man vill äta något kolhydratrikt så är den perfekt att läsa. Man blir minst sagt avskräckt från att äta socker. Så om du känner ett sug en dag så är det bara att slå upp ett kapitel ur Anns bok och läsa !! haha
  19. Ätit lchf i 1 år, men för att huden skulle bli bättre så tog det några månader. Vet inte hur länge du har ätit denna kost? Är 30 år och har fortfarande akne... inte så kul men det har blivit mkt bättre med lchf, dvs mindre inflammerat och jag är bara röd där jag har/får själva aknen. Familjen har oxå märkt att jag har fått bättre hud - mer ren och vit kan man säga Har hela tiden ätit mejeriprodukter, dock slutade jag med yogurt efter 4 månader och jag föredrar creme fraiche och smör framför grädde. Vet inte om det har påverkat någonting. Det bästa mot akne är att kombinera lchf med aknekräm - jag använder basiron 10%. Kanonprodukt.
  20. 1 gram omega 3 är väl det som vanligtvis rekommenderas. Kostdoktorn skriver oxå att man kan ta det dubbla vid behandling av sjukdomar
  21. Jag går på gruppträning (cykel och easyline) och ALLA instruktörer avslutar passet med att säga att "glöm inte att dricka mycket, och äta ett mål mat direkt när ni kommer hem". För att fylla på reserverna antar jag... Nu undrar jag: måste man göra det (speciellt på lchf)? Jag är inte alltid hungrig även om jag kört periodisk fasta och ibland tar det ändå 1,5-2 h innan jag äter. "Förstör" man sin träning om man inte äter direkt efteråt?
  22. Håller med Tommy och Leo! Att när du är hungrig och låt bli annars. Strunta i att man ska "äta lunch kl 12"... Personligen tror jag de flesta äter 3 mål/dag för att frukostmaten inte mättar. Ät ist en "riktig måltid" när du väl är hungrig.
  23. Jag är en av dom som lyckats bli smal på lchf. Har försökt innan på det konventionella sättet och med MYCKET träning men ändå tog viktminskningen stopp vid ca 82 kg (är 168 cm). Med lchf och måttlig träning (ca 3 ggr/v i perioder och ibland månader i sträck med ingen träning) väger jag nu ca 61 kg. Så självklart går det att bli riktigt normalviktig utan något extrahull! Under det året som gått med lchf så märkte jag att jag direkt gick upp ca 2 kg över ngn helg om jag så bara drack nga glass rött vin och åt lite lchf-dessert. Det gjorde mig mkt beskymmersam och tänkte: hur ska jag kunna gå ner eller behålla en vikt om jag ökar i vikt vid minsta lilla!? Svaret blir att om man äter lchf 95 % av tiden så går man ner snabbt igen även när man äter ngt onyttigt vid jul, födelsedagar osv. Dessutom är det bra att testa vad som påverkar en viktuppgång. För mig är det inte chokladpraliner eller lite quinoa utan rödvin! 2-3 glas en kväll och jag har gått upp 2 kg på ngn dag. Så när du kör lchf som vanligt igen så bör vikten ticka nedåt som den gjorde innan jul. Min viktminskning har varit ca 0,8 kg/v eller 10 kg/3 månader, och det som tjej oavsett träningsperiod eller inte. Det jag har gjort för att hålla viktminskningen igång hela tiden har varit att efter ca 5 månader prova med periodisk fasta, ex skippa frukosten, och/eller träna på fastande mage. Jag har också allteftersom ökat fettandelen på tallriken och minskat på proteinen. Det har för min del lett till att jag under mitt år inte har kommit in i ngn platå vad jag har märkt Om du inte gillar smör kan du prova att "gömma" smöret, kokosfettet i maträtten om du ex gör en gryta. Annars så är kryddsmör mkt gott eller grädde o creme fraiche. Hoppas dessa tips kan hjälpa dig! Lycka till!!
×
×
  • Create New...