Gå till innehåll

Attila Czaholi

Medlem
  • Innehållsantal

    53
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

63 Utmärkt

Om Attila Czaholi

  • Rank

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för ditt inlägg. Tyvärr är jag inte hungrig. Då är det lite svårare att äta mer fett och proteiner. Jag ska nog dricka olivolja regelbundet.
  2. Människor har ätit mer omättat fett trots allt. Dock känns det som att de har ätit mer fleromättat fett som anses vara ohälsosamt. Fleromättat fett finns bland annat i sardiner, lax och andra fiskarter som är hälsosamma att konsumera. Jag tror att de fleromättade fetter som är ohälsosamma är olika processade vegetabiliska oljor (rapsolja, solrosolja, majsolja och så vidare).
  3. Du glömmer att våra förfäder har ätit nötter och fågelarter som för det mesta innehåller enkelomättade fetter. Jag är medveten om mycket som du har skrivit vad gäller mättat fett, kolesterol och så vidare. Jag äter också mättat fett i form av mörkt choklad, kokos/kokosolja och nötkött. Problemet med mättat fett i stora mängder för mig är att det förstärker mina refluxsymtomer. Jag har reflux och potentiellt magsår. Därför äter jag mindre mättat fett idag än enkelomättat fett.
  4. Då är du och jag överens. Nötter utgör aldrig huvudrätten när jag äter. Jag äter ofta fisk, kyckling och ägg när jag äter animaliska produkter. Vad gäller grönsaker äter jag oftast rucola, grönkål eller spenat. Nötter äter jag som efterrätt 2-3 gånger varje vecka.
  5. Du får förklara varför du inte anser nötter vara riktiga mat som kan fungera som efterrätt eller snacks. Nötter är näringsrika. Dessutom innehåller nötter som macadamianötter och pistagenötter hälsosamma enkelomättade fetter som är bra för hjärtat. Vad gäller balansen mellan omega 3 och omega 6 är det så att många människor har för mycket omega 6 och för lite omega 3. Omega 6 i stora mängder orsakar inflammation. Man kan inte alltid käka fisk och vissa omega 3 tillskott fungerar inte alltid särskilt bra.
  6. Jag ska öka mitt fettintag och på så sätt se till att min kropp använder fett från maten som bränsle istället för min egen kropps fett. Förr i tiden har jag ätit mycket nötter. Det är kanske dags att göra det igen. Jag brukar framförallt äta macadamianötter och pistagenötter. De innehåller lite omega 6 och fytinsyra.
  7. Jag är man. Jag tror att jag kommer att öka mitt dagliga kolhydratintag utan att passera 50 g gränsen. Honung, sötpotatis, morötter och bär kommer jag konsumera mer av. Förhoppningsvis kommer jag varken gå upp eller ned i vikt. För tre månader sedan har jag kollat mitt midjemått. Det var 84 cm då. Idag är det mindre, eftersom jag gick ned i vikt och det syns på min mage också. Jag har mindre bukfetma idag.
  8. Jag brukar dricka olivolja ur flaskan. Är det också bra att dricka för att konsumera fett även om det inte är animaliskt fett.
  9. Enligt BMi-testet ligger jag på 19. Det betyder att jag ligger på gränsen mellan normalviktig och mild underviktig. För tillfället är jag normalviktig enligt BMI-testet, men om jag går ner 1-2 kilo till kommer jag bli underviktig. Vad gäller kolhydrater anser jag att mina insulinnivåer inte är höga. Varken sötpotatis eller honung höjer ens blodsocker så snabbt som pasta eller "vanlig potatis". Jag går inte heller över 50g gränsen vad gäller mitt dagliga kolhydratintag. Dessutom fastar jag varje dag vilket gör att mina insulinnivåer kan gå ned.
  10. Jag har också ökat kolhydratintaget. Jag äter sötpotatis och honung regelbundet. Jag äter också bär ganska ofta. Kanske hjälper det ökade kolhydratintaget att inte gå ner i vikt.
  11. Jag har inte mätt upp ketosnivån. Däremot ligger mitt fasta blodsocker på 3,9. Jag har inte räknat energin i maten, eftersom jag sällan har varit hungrig och hjärnan har fungerat väl. Jag dricker 5-6 glas vatten varje dag. Jag dricker inte alkohol eller någonting annat skadligt.
  12. Hej Jag kör periodiskt fasta, 16:8 varje dag och följer LCHF också. Samtidigt tränar jag varje dag i form av simning eller löpning. Jag har gått ned i vikt tillräckligt mycket och vill inte gå ner i vikt mer. Vad behöver jag göra för att inte gå ner i vikt och istället behålla min nuvarande vikt? Jag vill helst inte sluta träna eller fasta.
  13. Att din vän har 55 i blodtryck efter att hon har cyklat kan handla om att hon har förlorat mycket salt, speciellt om hon svettades. Hon bör se till att äta 1-2 tesked salt efter träning. För låg saltnivå kan orsaka lågt blodtryck. Att hennes blodtryck är högt kan handla om det höga blodsockervärdet. Om hennes blodsockervärde sänks kan även blodtrycket bli lägre.
  14. Bara när jag kör OMAD känner jag hunger. Jag kör OMAD bara en gång varje vecka. Generellt känner jag mig inte hungrig och har inte sug. Mitt blodsockervärde på fastande mage är 3,9. Jag antar att jag är djup ketos. Men jag kan ha fel. När jag äter två gånger per dag känner jag inte hunger. Jag ska nog äta grönkål innan jag äter lunch.
  15. Jag har läst lite om att en tom mage brukar vara en syrlig mage. Det kan orsaka sura uppstötningar, en brinnande känsla vid bröstet, problem med att svälja maten och ont vid matstrupen. När man fastar längre (24 timmar till exempel) kan ens mage bli för syrlig. Tror ni att det kan ligga någonting i det? Om svaret är ja bör man kanske tänka på hur länge man fastar.
×
×
  • Skapa nytt...