Jump to content

Attila Czaholi

Medlem
  • Posts

    60
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Attila Czaholi's Achievements

(2/7)

69

Reputation

  1. Du har kanske magnesiumbrist. Magnesiumbrist kan orsaka högt blodtryck, eftersom magnesiums roll är att slappna av kroppens olika muskler, inklusive hjärtmusklerna.
  2. Igår var det tredje gånger de har kollat mina sköldkörtelhormoner. Första gångar hade jag också förhöjt TSH-värde som låg på 4,4. Andra gången låg TSH-värdet på 4.0. Då var mitt TSH normalt. Nu när de har kollat mitt TSH för tredje gången fick jag litet för höga värden. Det lustiga med TSH är att gränsen för vad som är normalt varierar från land till land. I Tyskland är TSH över 3.5 onormalt. I Sverige är TSH över 4 onormalt. I USA är det TSH över 5 onormalt. Därför kan det vara svårt att veta om man har subklinisk hypotyreos.
  3. Hej Jag följer LCHF i kombination med periodisk fasta. Jag har tagit blodprov idag. Alla mina värden är normala utom TSH. TSH värdet ligger på 4.6. Referensintervallet ligger mellan 0,40-4.0. Mitt T4 ligger på 17. Jag har väldigt bra värden annars. Mitt CRP ligger till exempel på 0,8. Jag undrar om ni vet vad det höga TSH-värdet beror på? Jag har inga hypotyreos symtom. Jag är inte trött, jag kan gå ner i vikt, jag har inte håravfall, jag är inte deprimerad och så vidare. För ett tag sedan hade jag förstoppning som jag löste med ökat magnesiumintag. Jag tar också kelp som innehåller 133% av det dagliga jodintaget. Kan mitt höga TSH bero på kelp? Eller beror det på någonting annat?
  4. Om du vill förbättra din metabolism kan du även försöka med periodisk fasta. När du fastar använder din kropp sitt eget fett som bränsle. Därför går du ned i vikt när du fastar.
  5. Jag märker att jag är trött efter att jag har ätit en måltid som innehåller potatis eller andra grönsaker som höjer blodsockret snabbt. En orsak till att man är trött efter att man har ätit är att ens blodsocker går upp och ner som en berg-och dalbana. När ens blodsocker sjunker efter att det var varit hög blir man trött, lättirriterad och så vidare.
  6. Enligt Eric Berg, en känd Youtubprofil och Keto/LCHF förespråkare leder det att man pendlar från LCH till icke LCHF och vice versa frekvent till trötthet och irritation. Kroppen vill ha stabilitet. Jag rekommenderar att du bara följer den hälsosamma LCHF-kosten och inget annat. Om du bara följer den hälsosamma LCHF-kosten kommer du må bra, du kommer att bli pigg och irritationen kommer också att minska.
  7. Om du insisterar på att använda sötningsmedel i ditt te rekommenderar jag Etythritol eller Stevia. Ingen av dem innehåller kalorier eller höjer ditt blodsocker. Däremot bör man vara försiktig med sötningsmedel, eftersom konsumtion av sötningsmedel kan öka sötsuget.
  8. Tack för ditt inlägg. Tyvärr är jag inte hungrig. Då är det lite svårare att äta mer fett och proteiner. Jag ska nog dricka olivolja regelbundet.
  9. Människor har ätit mer omättat fett trots allt. Dock känns det som att de har ätit mer fleromättat fett som anses vara ohälsosamt. Fleromättat fett finns bland annat i sardiner, lax och andra fiskarter som är hälsosamma att konsumera. Jag tror att de fleromättade fetter som är ohälsosamma är olika processade vegetabiliska oljor (rapsolja, solrosolja, majsolja och så vidare).
  10. Du glömmer att våra förfäder har ätit nötter och fågelarter som för det mesta innehåller enkelomättade fetter. Jag är medveten om mycket som du har skrivit vad gäller mättat fett, kolesterol och så vidare. Jag äter också mättat fett i form av mörkt choklad, kokos/kokosolja och nötkött. Problemet med mättat fett i stora mängder för mig är att det förstärker mina refluxsymtomer. Jag har reflux och potentiellt magsår. Därför äter jag mindre mättat fett idag än enkelomättat fett.
  11. Då är du och jag överens. Nötter utgör aldrig huvudrätten när jag äter. Jag äter ofta fisk, kyckling och ägg när jag äter animaliska produkter. Vad gäller grönsaker äter jag oftast rucola, grönkål eller spenat. Nötter äter jag som efterrätt 2-3 gånger varje vecka.
  12. Du får förklara varför du inte anser nötter vara riktiga mat som kan fungera som efterrätt eller snacks. Nötter är näringsrika. Dessutom innehåller nötter som macadamianötter och pistagenötter hälsosamma enkelomättade fetter som är bra för hjärtat. Vad gäller balansen mellan omega 3 och omega 6 är det så att många människor har för mycket omega 6 och för lite omega 3. Omega 6 i stora mängder orsakar inflammation. Man kan inte alltid käka fisk och vissa omega 3 tillskott fungerar inte alltid särskilt bra.
  13. Jag ska öka mitt fettintag och på så sätt se till att min kropp använder fett från maten som bränsle istället för min egen kropps fett. Förr i tiden har jag ätit mycket nötter. Det är kanske dags att göra det igen. Jag brukar framförallt äta macadamianötter och pistagenötter. De innehåller lite omega 6 och fytinsyra.
  14. Jag är man. Jag tror att jag kommer att öka mitt dagliga kolhydratintag utan att passera 50 g gränsen. Honung, sötpotatis, morötter och bär kommer jag konsumera mer av. Förhoppningsvis kommer jag varken gå upp eller ned i vikt. För tre månader sedan har jag kollat mitt midjemått. Det var 84 cm då. Idag är det mindre, eftersom jag gick ned i vikt och det syns på min mage också. Jag har mindre bukfetma idag.
  15. Jag brukar dricka olivolja ur flaskan. Är det också bra att dricka för att konsumera fett även om det inte är animaliskt fett.
×
×
  • Create New...