Attila Czaholi

Medlem
  • Innehållsantal

    37
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

49 Bra

Om Attila Czaholi

  • Rank

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag håller inte med. Det finns forskning som tyder på att anledningen till att man går upp i vikt när man är äldre är dels för att man inte ändrar sina kostvanor, dels för att man inte rör på sig lika mycket när man är äldre. Vad professorn gör är att han säger till människor: ät som du alltid har gjort, även om det innebär mycket ris, pasta, potatis, pizza, sötsaker, kakor och så vidare. Du kommer ändå att gå upp i vikt oavsett vad du äter eller gör. Han gör därmed ingenting för att minska fetma, diabetes 2 och hjärtinfarkt i landet. Han anser att en förändrad matsmältningsprocess orsakar viktuppgång när man blir äldre. Det har motbevisats flera gånger. Enligt vissa studier går människor upp i vikt när de är äldre, eftersom de inte rör på sig lika mycket jämfört med när de har varit yngre. En kostomläggning med mindre socker/kolhydrater och proteiner kan också motverka viktökning när man är äldre.
  2. Om jag har uppfattat studiens abstrakt rätt stryker studiens resultat Gundrys uttalande om att WGA lektiner imiterar insulinet.
  3. Läkemedelsindustrin tjänar inte pengar på kosttillskott. Därför förespråkar inte läkarna kosttillskott för att lindra eller bota olika sjukdomar. I övrigt håller jag med om att vi behöver käka mer av de vitaminer och mineraler som finns i tabellen. Jag vill lägga till magnesium också. Många har magnesiumbrist som gör att de har svårt att slappna av. Med tanke på hur mycket människor stressar idag är det inte konstigt att så många människor har magnesiumbrist. Kortisol (stresshormonet) minska magnesium i kroppen. Kortisol minska också d-vitaminet i kroppen.
  4. WGA lektiner tränger sig in i våra muskelceller. De imiterar insulinets beteende. Kroppen uppfattar WGA som den riktiga insulinet. När det riktiga insulinet försöker komma in i cellerna kan det riktiga insulinet inte leverera socker, eftersom platsen är redan ockuperad av WGA. Det leder till att socker som skulle ha gått in i våra muskler lagras som fett i kroppen. Han hänvisar till att animalisk protein ofta kommer med massa lektiner och omega 6, eftersom vi äter djur som har käkat spannmål och majs. Det lustiga är att många maträtter med vegetabiliska proteiner innehåller massor med inflamationsframkallande omega 6. Han har hänvisat till en studie som visar att omega 6 i bland annat nötter är bra för hjärnan och inte orsakar inflammation. Jag ställer mig skeptiskt till en sådan studies resultat. Jag äter också nötter, men jag försöker inte äta för mycket av dem dels på grund av deras höga omega 6 halt.
  5. Det beror på. Han är emot animalisk protein och anser att vi inte borde äta mer än 225 g animalisk protein per dag. Han är emot mättat fet som finns i animaliska produkter också. Han förespråkar att vi även ska äta sötpotatis. Det är svårt att avgöra om han förespråkar Keto eller ej.
  6. Det var det han menade. Våra muskelceller tar inte längre emot det riktiga insulinet, eftersom den fick för mycket av det falska insulinet. Om jag tolkade det rätt uppfattar kroppen det falska insulinet som någonting som också transporterar socker till cellerna. Jag håller med dig. Dock är det inte bara kolhydrater som kan höja ens insulin. Om man äter för mycket protein höjs ens insulin också. Här han Gundry en poäng när han skriver att man bör skära ned på både kolhydrater och proteiner om man vill gå ner i vikt. Det är insulinet som lagrar fett. Ju mer insulin vi har i kroppen, desto tjockare är vi helt enkelt. Det betyder att vi måste få mer våra insulinnivåer för att gå ner i vikt. Vad jag inte förstår är att han påstår att det bara är animaliska proteiner som vi bör äta mindre av. Vegatabiliska proteiner får vi åta hur mycket som helst. Det hindrar inte oss att gå ner i vikt.
  7. Jag visste inte att icke ekologisk kallpressad extra jungfrulig olivolja inte alltid är jungfrulig och kan innehålla pesticider. De spanska varianterna som är ekologiska brukar vara billigare än de som tillverkas i Italien. Dock tycker jag att de italienska varianterna har en intensivare, starkare smak. Jag fördrar de italienska varianterna helt enkelt.
  8. Jag konsumerar olivolja. Jag dricker till och med olivolja ur flaskan. Den innehåller många antioxidanter, polyfenoler och vitamin E. Jag kan inte säga någonting negativt om den. Papsolja undviker jag däremot som pesten. Alltför mycket omega 6 i det. Jag undviker solrosolja också. Alltför mycket lektiner och omega 6.
  9. Han pratade om exogena lektiner om jag har förstått rätt. Han menar att vi människor inte har hunnit utveckla tolerans mot sådana lektiner än. Därför reagerar vi så dåligt på lektiner som vi konsumerar när vi konsumerar potatsväxter, linser, vete och så vidare. Han menade att lektinentypen som bland annat finns i fullkorn, WGA, imiterar insulin och gör oss insulin resistenta och feta. Socker kommer inte in i våra celler, eftersom insulin blockeras av lektinerna. Därefter lagras socker som fett. Vi blir tjocka helt enkelt.
  10. Enligt Gundry orsakar lektiner stor problem när de tränger in i våra tarmar. De orsakar inflammation, autoimmuna sjukdomar och så vidare. Enligt honom borde lektinerna inte vara i våra tarmar alls. Det är därför viktigt att vi har en stark vägg/slemhinna i våra tarmar så att lektiner inte kan komma in i våra tarmar.
  11. Jag är har en autoimmun sjukdom som förvärras kraftigt när jag äter mycket lektiner. När jag har konsumerat kidneybönor sista gången fick jag intensiv magkramp. Jag vet inte om alla reagerar så pass starkt på lektiner som jag. Däremot anser jag att de med autoimmuna sjukdomar bör undvika äta lektiner som pesten.
  12. Gundry äter i och för sig ägg och kyckling, men han föredrar att äta vegetabiliska proteiner. I hans bok får man läsa om att orsaken till att befolkningen i den blåa zonen (Sardinien i Italien till exempel) där människor lever oftare i 100 år jämfört med andra ställen i världen är att de inte äter mycket animaliska proteiner. Enligt Gundry gör animaliska proteiner att våra kroppar tillverkar tillväxthormonet 1GF som gör att våra kroppar bara växer och växer utan att reparera sig. Han menar också att mycket kött som kommer från icke gräsbetande djur innehåller stora mängder lektiner och omega 6 som framkallar inflammation i kroppen. Djuren har ätit spannmål som innehåller både lektiner och omega 6. Allt detta bidrar till att vi dör snabbare och lever ohälsosamt i 20-30 år innan vi dör.
  13. Enligt Gundry gör de det. Det är lektiner som finns i fullkornsprodukter som gör det. De är dessutom inte så stora som andra lektiner som gluten vilket gör att de lättare kan tränga in i våra tarmar och orsaka inflammation. Ganska mycket lektiner finns i tomater, paprika och gurka också. Det brukar vi äta ofta utan att koka dem. Han syftade mer på att lektioner skapar hål i våra tarmväggar och tränger in i våra tarmar där de orsakar inflammation/sjukdomar. Han skrev också att bakterierna lämnar tarmarna när tarmväggarna kollapsade och går till levern eller andra ställen där de inte ska vara och skapar autoimmuna sjukdomar. Våra vita blodkroppar attackerar både bakterierna och platsen där de finns.
  14. Hej Jag läser en bok, Växtparadoxen" som doktor Steven R. Gundry har skrivit. Han tar upp en del intressanta saker. Någonting som jag har fastnat för är hans uttalande om att orsaken till att Keto-följeslagare har gått ner i vikt är att de har undvikit lektiner. Lektiner beter sig som insulin. Det i sin tur gör att dina celler inte tar emot insulin efter en viss tid. Det i sin tur leder till att glukos som skulle ha gått till cellerna lagras som fett. Jag säger inte emot Gundry. Jag tycker bara att det finns en del maträtter som inte innehåller mycket lektiner men som innehåller mycket socker/snabba kolhydrater. Om man undviker sådana maträtter går man också ner i vikt. Eller tycker ni att det räcker med att man undviker lektiner för att gå ner i vikt?
  15. Jag håller med dig. Vi äter alltför mycket mat, vi äter alltför mycket kolhydrater och våra insulinnivåer skjuts i höjden. Människor motionerar för lite idag. Många sover dåligt också på grund av stress. För mycket kolhydrater, för lite sömn, mycket stress och lite motion höjer insulinnivåerna. Det kan bland annat göra oss tjocka. Ju mer insulin vi har i kroppen desto tjockare är vi.