Attila Czaholi

Medlem
  • Innehållsantal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

27 Bra

Om Attila Czaholi

  • Rank

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag håller med dig. Vi äter alltför mycket mat, vi äter alltför mycket kolhydrater och våra insulinnivåer skjuts i höjden. Människor motionerar för lite idag. Många sover dåligt också på grund av stress. För mycket kolhydrater, för lite sömn, mycket stress och lite motion höjer insulinnivåerna. Det kan bland annat göra oss tjocka. Ju mer insulin vi har i kroppen desto tjockare är vi.
  2. Jag hittar också Camu Camu som pulver. Dock är det inget fel att konsumera Camu Camu som pulver.
  3. Jag kan hålla med dig om att pesticiderna kan göra frukter näringsfattigare. Däremot finns det frukter som är oerhört nyttiga och innehåller få kolhydrater. Camu Camu är ett exempel. Camu Camu är livsmedlet som innehåller flest C-vitamin. Camu Camu innehåller till exempel 30-60 gånger mer c-vitamin är apelsin. Camu Camu är inte så söt, men det räknas som frukt. Man får välja helt enkelt. Jag äter till exempel bär (blåbär, hallon, jordgubbar) regelbundet. De är också frukter, tror jag. Till och med Andreas Eenfeldt har ingenting emot att äta bär i små mängder så länge man inte vill ner i vikt och har en långsam metabolism.
  4. Magnesiumbrist är vanlig i Sverige. Jag tror att en viktig orsak är stress och insulin resistens. Bägge två bidrar till magnesiumbrist. Om vi är sjuka använder D-vitamin dessutom magnesium när den beordrar t-cellerna att anfalla virus och onda bakterier. En del människor konsumerar inte heller mat som innehåller mycket magnesium (nötter till exempel). Det är enkelt att utveckla magnesiumbrist.
  5. Jag har sett Lustigs föreläsning. Hans föreläsning har bekräftat vad jag redan visste om glukos, fruktos, fet lever och så vidare. Jag kommer även i fortsättningen avstå ifrån att dricak Coca Cola och dlylika läsk och annat gott som innehåller mycket fruktos. Det finns inte mycket som tyder på att jag skulle kunna ha fet lever. Jag är inte tjock (åtminstone inte på utsidan), jag har förmodligen inte insulin resistens (jag har inte sockerbegär och mitt blodsocker är normalt), jag undviker att äta socker och snabba kolhydrater, motionerar varje dag för att minska mina insulinnivåer. Ibland har jag högt blodtryck när jag är stressad. Dock har jag sällan högt blodtryck under en lång period.
  6. Motionerar/tränar du? Jag har också tänkt på att köra periodiskt fasta, men jag är osäker om det går att kombinera periodiskt fasta med daglig motion.
  7. Det är en rekommenderad maxgräns. Enligt Ketoförespråkaren Eric Berg räcker det att äta mellan 50-100 g proteiner per måltid.
  8. Jag ligger på 19,5 i BMI. Området i och runt min mage är 82 cm. Jag tror inte att jag har fetma. Jag har inte räknat proteiner och kommer inte att göra det i framtiden heller så länge jag inte blir tjockare.
  9. Bönor tolererar min mage väldigt dåligt, framförallt kidneybönor. Böner innehåller lektiner som kan irritera magen och tarmarna. Jag brukar få kramp i magen när jag äter kidneybönor. Jag vill också lägga till att jag har en autoimmun sjukdom. Jag har läst någonstans att de med autoimmuna sjukdomar bör undvika lektiner. Det kan göra de redan sårbara tarmar hos människor med autoimmuna sjukdomar ännu mer sårbara.
  10. Macadamianötter innehåller mycket fett. Mig veterligen innehåller Macadamianötter mest fett bland nötterna. Dessutom innehåller de få omega 6 jämfört med andra nötter. De innehåller även mer omega 3 än andra nötter. Därför är konsumtion av Macadamianötter någonting självklart för mig. Nackdelen med dem är att att de är dyrare än andra nötter. Pecannötter innehåller också mycket fett. Däremot innehåller de mer omega 6 än Macadamianötter. Fördelen med dem jämfört med Macadamianötter är att de är billigare. Pekannötter äter jag också regelbundet.
  11. Finns det några nötter som innehåller alla aminosyror som behövs för kroppen att producera protein?
  12. SÅ är det. Fytinsyra som bland annat finns i nötter hindrar absorptionen av vissa mineraler (zink, järn, magnesium) i kroppen. Jag vet dock inte hur protein absorberas i kroppen och vad som kan kan proteinets absorption.
  13. Tänk på att även nötter och grönsaker också innehåller protein, inte bara kött.
  14. Testa Xylitol. Det är en socker alkohol. Xylitol smakar exakt som socker, du upplever ingen eftersmak och det höjer inte ditt blodsocker nämnvärt. På GI ligger den på 10. Jag använder Xylitol frekvent. Den är gott och mer hälsosamt i små mängder än socker. Ät dock inte för mycket Xylitol. För mycket Xylitol kan orsaka tarmbesvär.
  15. Det du skriver stämmer nog. Däremot blir inte alla hungriga efter att e har tränat och så vidare. Jag blir nästan aldrig hungrig efter att jag har tränat. Det kan handla om att jag är anpassad till Ketosen. Det gör att jag sällan är hungrig och äter högst 3 gånger per dag. Mina begär för sötsaker har i princip försvunnit. Ibland känner jag mig trött. Jag har upptäckt att man behöver mer salt om man följer LCHF/Keto. Därför konsumerar jag mer salt idag jämfört med perioden innan jag var i ketos.