Gå till innehåll

Attila Czaholi

Medlem
  • Innehållsantal

    53
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Attila Czaholi

  1. Tack för ditt inlägg. Tyvärr är jag inte hungrig. Då är det lite svårare att äta mer fett och proteiner. Jag ska nog dricka olivolja regelbundet.
  2. Människor har ätit mer omättat fett trots allt. Dock känns det som att de har ätit mer fleromättat fett som anses vara ohälsosamt. Fleromättat fett finns bland annat i sardiner, lax och andra fiskarter som är hälsosamma att konsumera. Jag tror att de fleromättade fetter som är ohälsosamma är olika processade vegetabiliska oljor (rapsolja, solrosolja, majsolja och så vidare).
  3. Du glömmer att våra förfäder har ätit nötter och fågelarter som för det mesta innehåller enkelomättade fetter. Jag är medveten om mycket som du har skrivit vad gäller mättat fett, kolesterol och så vidare. Jag äter också mättat fett i form av mörkt choklad, kokos/kokosolja och nötkött. Problemet med mättat fett i stora mängder för mig är att det förstärker mina refluxsymtomer. Jag har reflux och potentiellt magsår. Därför äter jag mindre mättat fett idag än enkelomättat fett.
  4. Då är du och jag överens. Nötter utgör aldrig huvudrätten när jag äter. Jag äter ofta fisk, kyckling och ägg när jag äter animaliska produkter. Vad gäller grönsaker äter jag oftast rucola, grönkål eller spenat. Nötter äter jag som efterrätt 2-3 gånger varje vecka.
  5. Du får förklara varför du inte anser nötter vara riktiga mat som kan fungera som efterrätt eller snacks. Nötter är näringsrika. Dessutom innehåller nötter som macadamianötter och pistagenötter hälsosamma enkelomättade fetter som är bra för hjärtat. Vad gäller balansen mellan omega 3 och omega 6 är det så att många människor har för mycket omega 6 och för lite omega 3. Omega 6 i stora mängder orsakar inflammation. Man kan inte alltid käka fisk och vissa omega 3 tillskott fungerar inte alltid särskilt bra.
  6. Jag ska öka mitt fettintag och på så sätt se till att min kropp använder fett från maten som bränsle istället för min egen kropps fett. Förr i tiden har jag ätit mycket nötter. Det är kanske dags att göra det igen. Jag brukar framförallt äta macadamianötter och pistagenötter. De innehåller lite omega 6 och fytinsyra.
  7. Jag är man. Jag tror att jag kommer att öka mitt dagliga kolhydratintag utan att passera 50 g gränsen. Honung, sötpotatis, morötter och bär kommer jag konsumera mer av. Förhoppningsvis kommer jag varken gå upp eller ned i vikt. För tre månader sedan har jag kollat mitt midjemått. Det var 84 cm då. Idag är det mindre, eftersom jag gick ned i vikt och det syns på min mage också. Jag har mindre bukfetma idag.
  8. Jag brukar dricka olivolja ur flaskan. Är det också bra att dricka för att konsumera fett även om det inte är animaliskt fett.
  9. Enligt BMi-testet ligger jag på 19. Det betyder att jag ligger på gränsen mellan normalviktig och mild underviktig. För tillfället är jag normalviktig enligt BMI-testet, men om jag går ner 1-2 kilo till kommer jag bli underviktig. Vad gäller kolhydrater anser jag att mina insulinnivåer inte är höga. Varken sötpotatis eller honung höjer ens blodsocker så snabbt som pasta eller "vanlig potatis". Jag går inte heller över 50g gränsen vad gäller mitt dagliga kolhydratintag. Dessutom fastar jag varje dag vilket gör att mina insulinnivåer kan gå ned.
  10. Jag har också ökat kolhydratintaget. Jag äter sötpotatis och honung regelbundet. Jag äter också bär ganska ofta. Kanske hjälper det ökade kolhydratintaget att inte gå ner i vikt.
  11. Jag har inte mätt upp ketosnivån. Däremot ligger mitt fasta blodsocker på 3,9. Jag har inte räknat energin i maten, eftersom jag sällan har varit hungrig och hjärnan har fungerat väl. Jag dricker 5-6 glas vatten varje dag. Jag dricker inte alkohol eller någonting annat skadligt.
  12. Hej Jag kör periodiskt fasta, 16:8 varje dag och följer LCHF också. Samtidigt tränar jag varje dag i form av simning eller löpning. Jag har gått ned i vikt tillräckligt mycket och vill inte gå ner i vikt mer. Vad behöver jag göra för att inte gå ner i vikt och istället behålla min nuvarande vikt? Jag vill helst inte sluta träna eller fasta.
  13. Att din vän har 55 i blodtryck efter att hon har cyklat kan handla om att hon har förlorat mycket salt, speciellt om hon svettades. Hon bör se till att äta 1-2 tesked salt efter träning. För låg saltnivå kan orsaka lågt blodtryck. Att hennes blodtryck är högt kan handla om det höga blodsockervärdet. Om hennes blodsockervärde sänks kan även blodtrycket bli lägre.
  14. Bara när jag kör OMAD känner jag hunger. Jag kör OMAD bara en gång varje vecka. Generellt känner jag mig inte hungrig och har inte sug. Mitt blodsockervärde på fastande mage är 3,9. Jag antar att jag är djup ketos. Men jag kan ha fel. När jag äter två gånger per dag känner jag inte hunger. Jag ska nog äta grönkål innan jag äter lunch.
  15. Jag har läst lite om att en tom mage brukar vara en syrlig mage. Det kan orsaka sura uppstötningar, en brinnande känsla vid bröstet, problem med att svälja maten och ont vid matstrupen. När man fastar längre (24 timmar till exempel) kan ens mage bli för syrlig. Tror ni att det kan ligga någonting i det? Om svaret är ja bör man kanske tänka på hur länge man fastar.
  16. Hej Jag följer LCHF och periodiskt fasta. Jag har kört LCHF sedan förra året och periodiskt fasta sedan augusti. Tidigare hade jag problem med ont som kom från höger om magen. Då kände jag också ont i ryggen med mera. Jag misstänker att det var gallan som orsakade besvären. Därefter bestämde jag mig för att äta oxgalla för att öka gallan i kroppen. Jag har ätit oxgalla sedan augusti. Det har fungerat bra tills igår. Eftersom jag fastar äter jag inte frukost. På fredagar brukar jag köra OMAD. Andra dagar i veckan äter jag mellan 13:00 och 18:00. Igår var det så att en timme efter att jag har tagit oxgalla på tom mage kände jag att jag har svårt att svälja maten och kände en klump i halsen. Jag har ringt vårdcentralen och de sa att det är magsyran som ställer till med problem. Magysran har hamnat i matstrupen. Tro ni att det är magsyran som är problemet? Kan mat som man åt 20 timmar innan besvären kom orsaka magsyreproblem? Kan oxgallan orsaka magsyreproblem?
  17. Jag håller inte med. Det finns forskning som tyder på att anledningen till att man går upp i vikt när man är äldre är dels för att man inte ändrar sina kostvanor, dels för att man inte rör på sig lika mycket när man är äldre. Vad professorn gör är att han säger till människor: ät som du alltid har gjort, även om det innebär mycket ris, pasta, potatis, pizza, sötsaker, kakor och så vidare. Du kommer ändå att gå upp i vikt oavsett vad du äter eller gör. Han gör därmed ingenting för att minska fetma, diabetes 2 och hjärtinfarkt i landet. Han anser att en förändrad matsmältningsprocess orsakar viktuppgång när man blir äldre. Det har motbevisats flera gånger. Enligt vissa studier går människor upp i vikt när de är äldre, eftersom de inte rör på sig lika mycket jämfört med när de har varit yngre. En kostomläggning med mindre socker/kolhydrater och proteiner kan också motverka viktökning när man är äldre.
  18. Om jag har uppfattat studiens abstrakt rätt stryker studiens resultat Gundrys uttalande om att WGA lektiner imiterar insulinet.
  19. Läkemedelsindustrin tjänar inte pengar på kosttillskott. Därför förespråkar inte läkarna kosttillskott för att lindra eller bota olika sjukdomar. I övrigt håller jag med om att vi behöver käka mer av de vitaminer och mineraler som finns i tabellen. Jag vill lägga till magnesium också. Många har magnesiumbrist som gör att de har svårt att slappna av. Med tanke på hur mycket människor stressar idag är det inte konstigt att så många människor har magnesiumbrist. Kortisol (stresshormonet) minska magnesium i kroppen. Kortisol minska också d-vitaminet i kroppen.
  20. WGA lektiner tränger sig in i våra muskelceller. De imiterar insulinets beteende. Kroppen uppfattar WGA som den riktiga insulinet. När det riktiga insulinet försöker komma in i cellerna kan det riktiga insulinet inte leverera socker, eftersom platsen är redan ockuperad av WGA. Det leder till att socker som skulle ha gått in i våra muskler lagras som fett i kroppen. Han hänvisar till att animalisk protein ofta kommer med massa lektiner och omega 6, eftersom vi äter djur som har käkat spannmål och majs. Det lustiga är att många maträtter med vegetabiliska proteiner innehåller massor med inflamationsframkallande omega 6. Han har hänvisat till en studie som visar att omega 6 i bland annat nötter är bra för hjärnan och inte orsakar inflammation. Jag ställer mig skeptiskt till en sådan studies resultat. Jag äter också nötter, men jag försöker inte äta för mycket av dem dels på grund av deras höga omega 6 halt.
  21. Det beror på. Han är emot animalisk protein och anser att vi inte borde äta mer än 225 g animalisk protein per dag. Han är emot mättat fet som finns i animaliska produkter också. Han förespråkar att vi även ska äta sötpotatis. Det är svårt att avgöra om han förespråkar Keto eller ej.
  22. Det var det han menade. Våra muskelceller tar inte längre emot det riktiga insulinet, eftersom den fick för mycket av det falska insulinet. Om jag tolkade det rätt uppfattar kroppen det falska insulinet som någonting som också transporterar socker till cellerna. Jag håller med dig. Dock är det inte bara kolhydrater som kan höja ens insulin. Om man äter för mycket protein höjs ens insulin också. Här han Gundry en poäng när han skriver att man bör skära ned på både kolhydrater och proteiner om man vill gå ner i vikt. Det är insulinet som lagrar fett. Ju mer insulin vi har i kroppen, desto tjockare är vi helt enkelt. Det betyder att vi måste få mer våra insulinnivåer för att gå ner i vikt. Vad jag inte förstår är att han påstår att det bara är animaliska proteiner som vi bör äta mindre av. Vegatabiliska proteiner får vi åta hur mycket som helst. Det hindrar inte oss att gå ner i vikt.
  23. Jag visste inte att icke ekologisk kallpressad extra jungfrulig olivolja inte alltid är jungfrulig och kan innehålla pesticider. De spanska varianterna som är ekologiska brukar vara billigare än de som tillverkas i Italien. Dock tycker jag att de italienska varianterna har en intensivare, starkare smak. Jag fördrar de italienska varianterna helt enkelt.
  24. Jag konsumerar olivolja. Jag dricker till och med olivolja ur flaskan. Den innehåller många antioxidanter, polyfenoler och vitamin E. Jag kan inte säga någonting negativt om den. Papsolja undviker jag däremot som pesten. Alltför mycket omega 6 i det. Jag undviker solrosolja också. Alltför mycket lektiner och omega 6.
  25. Han pratade om exogena lektiner om jag har förstått rätt. Han menar att vi människor inte har hunnit utveckla tolerans mot sådana lektiner än. Därför reagerar vi så dåligt på lektiner som vi konsumerar när vi konsumerar potatsväxter, linser, vete och så vidare. Han menade att lektinentypen som bland annat finns i fullkorn, WGA, imiterar insulin och gör oss insulin resistenta och feta. Socker kommer inte in i våra celler, eftersom insulin blockeras av lektinerna. Därefter lagras socker som fett. Vi blir tjocka helt enkelt.
×
×
  • Skapa nytt...