Jump to content

Attila Czaholi

Medlem
  • Posts

    60
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Attila Czaholi

  1. Du har kanske magnesiumbrist. Magnesiumbrist kan orsaka högt blodtryck, eftersom magnesiums roll är att slappna av kroppens olika muskler, inklusive hjärtmusklerna.
  2. Igår var det tredje gånger de har kollat mina sköldkörtelhormoner. Första gångar hade jag också förhöjt TSH-värde som låg på 4,4. Andra gången låg TSH-värdet på 4.0. Då var mitt TSH normalt. Nu när de har kollat mitt TSH för tredje gången fick jag litet för höga värden. Det lustiga med TSH är att gränsen för vad som är normalt varierar från land till land. I Tyskland är TSH över 3.5 onormalt. I Sverige är TSH över 4 onormalt. I USA är det TSH över 5 onormalt. Därför kan det vara svårt att veta om man har subklinisk hypotyreos.
  3. Hej Jag följer LCHF i kombination med periodisk fasta. Jag har tagit blodprov idag. Alla mina värden är normala utom TSH. TSH värdet ligger på 4.6. Referensintervallet ligger mellan 0,40-4.0. Mitt T4 ligger på 17. Jag har väldigt bra värden annars. Mitt CRP ligger till exempel på 0,8. Jag undrar om ni vet vad det höga TSH-värdet beror på? Jag har inga hypotyreos symtom. Jag är inte trött, jag kan gå ner i vikt, jag har inte håravfall, jag är inte deprimerad och så vidare. För ett tag sedan hade jag förstoppning som jag löste med ökat magnesiumintag. Jag tar också kelp som innehåller 133% av det dagliga jodintaget. Kan mitt höga TSH bero på kelp? Eller beror det på någonting annat?
  4. Om du vill förbättra din metabolism kan du även försöka med periodisk fasta. När du fastar använder din kropp sitt eget fett som bränsle. Därför går du ned i vikt när du fastar.
  5. Jag märker att jag är trött efter att jag har ätit en måltid som innehåller potatis eller andra grönsaker som höjer blodsockret snabbt. En orsak till att man är trött efter att man har ätit är att ens blodsocker går upp och ner som en berg-och dalbana. När ens blodsocker sjunker efter att det var varit hög blir man trött, lättirriterad och så vidare.
  6. Enligt Eric Berg, en känd Youtubprofil och Keto/LCHF förespråkare leder det att man pendlar från LCH till icke LCHF och vice versa frekvent till trötthet och irritation. Kroppen vill ha stabilitet. Jag rekommenderar att du bara följer den hälsosamma LCHF-kosten och inget annat. Om du bara följer den hälsosamma LCHF-kosten kommer du må bra, du kommer att bli pigg och irritationen kommer också att minska.
  7. Om du insisterar på att använda sötningsmedel i ditt te rekommenderar jag Etythritol eller Stevia. Ingen av dem innehåller kalorier eller höjer ditt blodsocker. Däremot bör man vara försiktig med sötningsmedel, eftersom konsumtion av sötningsmedel kan öka sötsuget.
  8. Tack för ditt inlägg. Tyvärr är jag inte hungrig. Då är det lite svårare att äta mer fett och proteiner. Jag ska nog dricka olivolja regelbundet.
  9. Människor har ätit mer omättat fett trots allt. Dock känns det som att de har ätit mer fleromättat fett som anses vara ohälsosamt. Fleromättat fett finns bland annat i sardiner, lax och andra fiskarter som är hälsosamma att konsumera. Jag tror att de fleromättade fetter som är ohälsosamma är olika processade vegetabiliska oljor (rapsolja, solrosolja, majsolja och så vidare).
  10. Du glömmer att våra förfäder har ätit nötter och fågelarter som för det mesta innehåller enkelomättade fetter. Jag är medveten om mycket som du har skrivit vad gäller mättat fett, kolesterol och så vidare. Jag äter också mättat fett i form av mörkt choklad, kokos/kokosolja och nötkött. Problemet med mättat fett i stora mängder för mig är att det förstärker mina refluxsymtomer. Jag har reflux och potentiellt magsår. Därför äter jag mindre mättat fett idag än enkelomättat fett.
  11. Då är du och jag överens. Nötter utgör aldrig huvudrätten när jag äter. Jag äter ofta fisk, kyckling och ägg när jag äter animaliska produkter. Vad gäller grönsaker äter jag oftast rucola, grönkål eller spenat. Nötter äter jag som efterrätt 2-3 gånger varje vecka.
  12. Du får förklara varför du inte anser nötter vara riktiga mat som kan fungera som efterrätt eller snacks. Nötter är näringsrika. Dessutom innehåller nötter som macadamianötter och pistagenötter hälsosamma enkelomättade fetter som är bra för hjärtat. Vad gäller balansen mellan omega 3 och omega 6 är det så att många människor har för mycket omega 6 och för lite omega 3. Omega 6 i stora mängder orsakar inflammation. Man kan inte alltid käka fisk och vissa omega 3 tillskott fungerar inte alltid särskilt bra.
  13. Jag ska öka mitt fettintag och på så sätt se till att min kropp använder fett från maten som bränsle istället för min egen kropps fett. Förr i tiden har jag ätit mycket nötter. Det är kanske dags att göra det igen. Jag brukar framförallt äta macadamianötter och pistagenötter. De innehåller lite omega 6 och fytinsyra.
  14. Jag är man. Jag tror att jag kommer att öka mitt dagliga kolhydratintag utan att passera 50 g gränsen. Honung, sötpotatis, morötter och bär kommer jag konsumera mer av. Förhoppningsvis kommer jag varken gå upp eller ned i vikt. För tre månader sedan har jag kollat mitt midjemått. Det var 84 cm då. Idag är det mindre, eftersom jag gick ned i vikt och det syns på min mage också. Jag har mindre bukfetma idag.
  15. Jag brukar dricka olivolja ur flaskan. Är det också bra att dricka för att konsumera fett även om det inte är animaliskt fett.
  16. Enligt BMi-testet ligger jag på 19. Det betyder att jag ligger på gränsen mellan normalviktig och mild underviktig. För tillfället är jag normalviktig enligt BMI-testet, men om jag går ner 1-2 kilo till kommer jag bli underviktig. Vad gäller kolhydrater anser jag att mina insulinnivåer inte är höga. Varken sötpotatis eller honung höjer ens blodsocker så snabbt som pasta eller "vanlig potatis". Jag går inte heller över 50g gränsen vad gäller mitt dagliga kolhydratintag. Dessutom fastar jag varje dag vilket gör att mina insulinnivåer kan gå ned.
  17. Jag har också ökat kolhydratintaget. Jag äter sötpotatis och honung regelbundet. Jag äter också bär ganska ofta. Kanske hjälper det ökade kolhydratintaget att inte gå ner i vikt.
  18. Jag har inte mätt upp ketosnivån. Däremot ligger mitt fasta blodsocker på 3,9. Jag har inte räknat energin i maten, eftersom jag sällan har varit hungrig och hjärnan har fungerat väl. Jag dricker 5-6 glas vatten varje dag. Jag dricker inte alkohol eller någonting annat skadligt.
  19. Hej Jag kör periodiskt fasta, 16:8 varje dag och följer LCHF också. Samtidigt tränar jag varje dag i form av simning eller löpning. Jag har gått ned i vikt tillräckligt mycket och vill inte gå ner i vikt mer. Vad behöver jag göra för att inte gå ner i vikt och istället behålla min nuvarande vikt? Jag vill helst inte sluta träna eller fasta.
  20. Att din vän har 55 i blodtryck efter att hon har cyklat kan handla om att hon har förlorat mycket salt, speciellt om hon svettades. Hon bör se till att äta 1-2 tesked salt efter träning. För låg saltnivå kan orsaka lågt blodtryck. Att hennes blodtryck är högt kan handla om det höga blodsockervärdet. Om hennes blodsockervärde sänks kan även blodtrycket bli lägre.
  21. Bara när jag kör OMAD känner jag hunger. Jag kör OMAD bara en gång varje vecka. Generellt känner jag mig inte hungrig och har inte sug. Mitt blodsockervärde på fastande mage är 3,9. Jag antar att jag är djup ketos. Men jag kan ha fel. När jag äter två gånger per dag känner jag inte hunger. Jag ska nog äta grönkål innan jag äter lunch.
  22. Jag har läst lite om att en tom mage brukar vara en syrlig mage. Det kan orsaka sura uppstötningar, en brinnande känsla vid bröstet, problem med att svälja maten och ont vid matstrupen. När man fastar längre (24 timmar till exempel) kan ens mage bli för syrlig. Tror ni att det kan ligga någonting i det? Om svaret är ja bör man kanske tänka på hur länge man fastar.
  23. Hej Jag följer LCHF och periodiskt fasta. Jag har kört LCHF sedan förra året och periodiskt fasta sedan augusti. Tidigare hade jag problem med ont som kom från höger om magen. Då kände jag också ont i ryggen med mera. Jag misstänker att det var gallan som orsakade besvären. Därefter bestämde jag mig för att äta oxgalla för att öka gallan i kroppen. Jag har ätit oxgalla sedan augusti. Det har fungerat bra tills igår. Eftersom jag fastar äter jag inte frukost. På fredagar brukar jag köra OMAD. Andra dagar i veckan äter jag mellan 13:00 och 18:00. Igår var det så att en timme efter att jag har tagit oxgalla på tom mage kände jag att jag har svårt att svälja maten och kände en klump i halsen. Jag har ringt vårdcentralen och de sa att det är magsyran som ställer till med problem. Magysran har hamnat i matstrupen. Tro ni att det är magsyran som är problemet? Kan mat som man åt 20 timmar innan besvären kom orsaka magsyreproblem? Kan oxgallan orsaka magsyreproblem?
  24. Jag håller inte med. Det finns forskning som tyder på att anledningen till att man går upp i vikt när man är äldre är dels för att man inte ändrar sina kostvanor, dels för att man inte rör på sig lika mycket när man är äldre. Vad professorn gör är att han säger till människor: ät som du alltid har gjort, även om det innebär mycket ris, pasta, potatis, pizza, sötsaker, kakor och så vidare. Du kommer ändå att gå upp i vikt oavsett vad du äter eller gör. Han gör därmed ingenting för att minska fetma, diabetes 2 och hjärtinfarkt i landet. Han anser att en förändrad matsmältningsprocess orsakar viktuppgång när man blir äldre. Det har motbevisats flera gånger. Enligt vissa studier går människor upp i vikt när de är äldre, eftersom de inte rör på sig lika mycket jämfört med när de har varit yngre. En kostomläggning med mindre socker/kolhydrater och proteiner kan också motverka viktökning när man är äldre.
  25. Om jag har uppfattat studiens abstrakt rätt stryker studiens resultat Gundrys uttalande om att WGA lektiner imiterar insulinet.
×
×
  • Create New...