B-F

Medlem
  • Innehållsantal

    47
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

B-F vann senast 21 Maj

B-F hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

134 Utmärkt

Om B-F

  • Rank

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ferie altså.. ingen wifi, og har ikke kjøpt mer data, så tlf laster nettsider så tregt at jeg i praksis har sluttet å surfe på nett. TVn har kun vært brukt til barna. Jeg legger meg senest elleve hver kveld, og de to siste dagene har jeg våknet av meg selv. Ingen chips og øl på kveldene (bare pepsi max og fläsksvålar...). Jeg har droppet å være hushjelp for familien. De får smøre seg mat selv, og jeg rømmer unna med en kaffe for å lese litt innimellom. Nå har det gått nesten en uke, og jeg liker det.. skal ikke si at jeg spretter opp, full av energi, men jeg føler meg heller ikke totalt utslitt. Nå funderer jeg bare på hvordan jeg kan videreføre dette nye når ferien er over
  2. Jeg synger hele tiden, jeg tar meg bare ikke tid til å sitte ned og lytte til musikk. Har heller ikke på musikk i bakgrunnen, fordi det bare blir bråk sammen med alt annet 😅
  3. Alt det du skriver er spot on!! Jeg har feks ikke hørt på musikk på flere år, fordi hodet mitt er så fullt av bråk og stress. Det er rett og slett ikke plass til mere. Jeg føler jeg mangler kontroll fordi "alt" handler om ungene og å få alt til å gå ihop. Og man blir aldri ferdig...
  4. For meg er det motsatt. Får ikke sove om jeg ikke har spist. Ja, det har du helt rett i. Tror det handler om at jeg er sliten. Andre ting krever konsentrasjon/tankevirksomhet, mens tv/nett er ganske hjernedødt. Å planlegge er absolutt nødvendig. Ukesvis mht jobb/trening, og fra dag til dag/et par-tre dager om gangen mht mat og arbeidsoppgaver. Og å si seg fornøyd når en bestemt mengde jobb er gjort. For det tar aldri slutt.. 😅 Jeg kan alltids be om ro, men to sjuåringer hører ikke alltid på det. Det viktigste er å være stille selv, og snakke lavt. Da blir de dratt med i den retningen. Jeg klarer ikke å huske på det bestandig... 😕 Takk!! Jeg må klare å løse dette, hvis ikke... 😱🤯
  5. Barna er 7, så jeg har nok å gjøre... selv om de har blitt nye mer selvstendige siste året. God start! Tror det er enklere å begynne med noe man vil, enn å bryte en vane. Viktig! Og man får ikke til det med maten og treningen om man ikke sover. Gode relasjoner er også viktig ❤ Beklager tullete sitering. Er på mobilen.
  6. ...og at jeg ikke er strukturert nok. Jeg får ikke gjort noe (og da tenker jeg på hobbyer etc, ikke arbeid) fordi jeg ikke planlegger, som igjen kommer av at jeg aldri får tenkt en tankerekke fullt ut, kjennes det som. Det er nok en kombinasjon av støy/stress/arbeidsoppgaver og at hodet mitt forsvinner inn i telefonen når jeg egentlig burde tenkt meg om og kjent etter hva jeg vil gjøre neste dag, og så gått og lagt meg for å ha energi til å gjøre det jeg har planlagt. Det er virkelig en ond sirkel.
  7. Dette!! 100% riktig! I tillegg kommer familielivet og jobben. Det er ikke sånn at jeg ikke har tid og muligheter. Problemet er nok en kombinasjon av den delen jeg siterte, turnusjobb som gjør at jeg ikke får noen fast rytme, og det at det aldri er ro i huset. Jeg vet ikke om det er stress eller hva det er, men jeg blir utrolig sliten av ungene. De snakker høyt og i munnen på hverandre, krangler (som søsken gjør), og det blir ofte dårlig stemning rundt matbordet, feks, pga dårlig oppførsel. (De er ikke fæle altså, helt vanlige unger, det er bare jeg som ikke tåler så mye)
  8. Hm, jeg får ungene i seng, gjør det som evt må gjøres av husarbeid før jeg kan ta kveld, og så dumper jeg ned i sofaen med nett el TV, og kveldsmat. Problemet er ikke at jeg ikke får sove. Jeg slokner stort sett med en gang jeg legger meg. Det er heller at jeg bare ikke kommer meg i seng. Det er så herlig å sitte oppe i fred og ro når huset endelig er stille. Men det blir en ond sirkel, for jeg blir trøtt, og får mindre gjort på dagtid, dårligere samspill med familien og enda mer behov for egentid på kvelden. Og likevel får jeg ikke til å legge meg tidlig. Det er som røyking. Alle vet at det er farlig og kommer til å forkorte livet ditt, men det er utrolig vanskelig å slutte..
  9. For å ta det siste først, så grubler jeg lite på sånt for min egen del. Men jeg innrømmer at jeg synes samspill mellom mennesker er veldig interessant, og at jeg observerer folk rundt meg. (Og trekker et lettelsens sukk over at jeg ikke er i enkelte andre sine sko 😅) Når det gjelder "hvorfor?" så har jeg ikke noe smart å si.. Noen ganger tenker jeg at jeg må lære meg å legge meg, helt til det til slutt blir like naturlig som å pusse tennene. Andre ganger grubler jeg på hva det er som gjør at jeg ikke bare legger meg, selv om jeg vet veldig godt konsekvensen av å ikke gjøre det. Hadde jeg brukt en brøkdel av den energien jeg bruker på å irritere meg over at jeg ikke sover nok, til å faktisk gå i seng... Og ingenting er så herlig som å våkne frisk og uthvilt!!
  10. Jeg kjenner på meg at noe må skje. Fordi jeg er rett og slett ikke fornøyd med livet som det er.. og det er (heldigvis!) opp til meg. Det er jeg som sitter oppe og ser skit på TV i stedet for å legge meg, og jeg som bruker for mye tid på nett og for lite på å gjøre ting jeg har lyst til. (Heldigvis fordi det er bedre å innse at man har vært litt dum, enn å innse at man bor med feil gubbe, eller aldri burde fått barn, eller tok feil utdannelse... ) Med turnusjobb har jeg dager hvor jeg kunne vært ute på tur/trent/... men jeg må sove, eller blir sittende og gjøre ingenting. Fordi jeg er trøtt. Det er jo helt idiotisk!! Livet for forbi mens jeg var på facebook... Ferien må være en god anledning til å endre på ting. Lese bok i stedet for å se dårlig TV. Legge seg i stedet for å sitte oppe. Gå tur i stedet for å sitte inne. Være i naturen heller enn i byen. Drikke te heller enn vin 😜 Tenk å komme hjem uthvilt og restituert!! Det går an... har jeg hørt 😅😊 Jeg begynte å tenke på dette pga treningspraten. Fordi jeg er i dårlig form, og fordi crossfit er min greie. Og jeg kunne trent, men ofte føler jeg meg for sliten til å gå dit. Fordi jeg gjør dårlige valg. Så jeg ødelegger for meg selv, og jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg holder på med det. Aaargh!!
  11. Har lest litt om MAF nå. Det jeg kommer fram til er at jeg har en ganske dårlig livsstil... Lite søvn, stress, stillesitting, mobilbruk. Vel. Jeg visste jo det. Det var mer en påminnelse. Ferien begynner neste uke. Det kan bli en anledning til å endre på ting, håper jeg. Pulsklokke, måling og testing er ikke for meg. Men jeg tror på mafmetoden likevel. Å bygge seg gradvis opp, la kroppen få hvile, nok næring og redusere stress. (Det er iallfall sånn jeg forstår det). Min egen tilnærming har vært hverdagsaktivitet og litt trening. Dvs mye bevegelse; gå tur, være med barna, ta trappen etc, og så et par ganger i uken med løfting/sprinting. Men så var det dette med å gjennomføre. Covid-19 fikk meg til å gå i dvale, og jeg har enda ikke kommet ut av den 😱
  12. Mandag igjen, og ingen god mandag denne gang. Kroppen er helt ute av balanse pga søvnmangel og nattarbeid, og jeg er trøtt og sliten. Må bare holde på de gode vanene, så kommer jeg meg opp igjen. Vekten var opp noen 100 gram fra sist mandag, men det er ikke rart når det er som det er for tiden. Jeg trener ikke for tiden, men jeg kjenner at kroppen trenger det. Er bare ikke klar for å starte rett på intens trening... noen som følger en bra yogakanal på youtube eller lignende? Trenger en soft start 😆
  13. Ny uke, og etter å ha unngått mannens karbomiddager viser vekta -0,8kg. Vi snakket om det i går; at jeg ikke går særlig ned, men at jeg likevel føler meg bedre og bedre. Denne uka løsnet det visst litt likevel Jeg har begynt å tilføre fermentert mat og drikke. Jeg har et glass sauerkraut i kjøleskapet. Tar en liten dæsj med frokosten. Eller litt eplecidereddik i et glass vann. Har en kombucha stående. Den har jo en del sukker, men bruker den som et tilskudd, og tar bare litt de dagene jeg ikke bruker sauerkraut. Formen er god, kroppen er fastere (til tross for null trening), huden er fin og humøret er bra. LCHF er for meg 😍 Og enda har jeg mye jeg kan forbedre, når jeg får tid og lyst.
  14. Neste gang vi skal ut å spise (det skjer ikke særlig ofte) skal jeg spørre mannen om vi skal dele en dessert. Det er nok i massevis om det er noe på menyen man virkelig ønsker å smake på. Men bare hvis jeg ikke er mett etter middagen. Kjente etter måltidet at jeg hadde spist for mye, og det er ikke behagelig 😅
  15. Middagen var virkelig verdt det!!! Lyxig fish and chips med ertepure med mynte 😍 Men ser i ettertid at desserten ikke var verdt det. Var mett, det var ikke spesielt godt, og jeg følte meg ikke bra etterpå. Får huske det til neste gang