B-F

Medlem
  • Innehållsantal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

Allt postat av B-F

  1. Mandag igjen. OPP 400g denne uka. What?? Syklus, spist for mye eller sovet for lite...? Det med å komme seg tidlig i seng har iallfall ikke gått bra, jeg har vært mye trøtt, og da spiser jeg mere. Æsj
  2. I dag tidlig åt jeg frokost, to små skiver LCHF-brød, et kokt egg og kaffe med fløte. Så dro jeg ut for å arbeide i hagen. Kjente sult klokken ett, men fortsatte uten å gå tom for energi. Var ikke ferdig før middagstid, og da spiste jeg laks med grønnsaker. Det må da bety at kroppen har begynt å brenne fett? Hvis ikke hadde jeg vel ikke klart å jobbe så lenge...?
  3. Merkelig natt. Var fryktelig trøtt i går. Drakk te og vann for å unngå sukker. Tror det ga en falsk metthet, for jeg våknet litt utpå natta og var helt skjelven, med kribling i armene. Saltmangel? Sult burde ikke bli så voldsomt etter to uker LCHF. Burde ikke kroppen begynne å venne seg til fettdrift nå?? Måtte stå opp, tok en saltshot og litt mat, og sov som en baby til vekkeklokka ringte.
  4. Wohoo! Uke 2 overstått. Ned 0,6 kg til, ned 1cm rundt midjen. Føler meg veldig bra! Mer energi, begynner å få lyst til å bruke kroppen igjen, blitt flinkere til å drikke vann/bruke salt. Cravings kommer som små blaff innimellom, men gir seg fort. Alt i alt veldig fornøyd hittil! Jeg skal holde på det gode kostholdet, og de neste ukene skal jeg jobbe med å komme meg tidlig i seng.
  5. Jeg går ikke så lange turer at jeg har med noe måltid. Ikke enda, iallfall. Men ja, det er vanlig med kakao, kjeks og sjokolade, pølser med brød, brød med pålegg etc. Jeg tenker ta med vannflaske, og evt kaffe eller te. Skal jeg ha noe mer kan jeg ha LCHF-brød, eller spise pølser uten brød. Jeg vet jo at det er søvnmangel og skjermbruk som ødelegger mest. Sannheten er at jeg liker å sitte oppe om kvelden når det er stille i huset, og jeg liker å surfe rundt på nettet, så det er tøft å skulle endre de vanene der. Selv om jeg jo ser at prisen jeg betaler for å holde på sånn er alt for høy.
  6. Enda en vellykket LCHF-dag. Tenk at det snart har gått to uker.. 😯 Jeg merker forandring, både på kroppen og på energinivået. Det er jeg selvsagt glad for. Samtidig kjenner jeg på en utålmodighet. Jeg har jo et indre bilde på hvordan jeg vil ha det, og det er et srykke igjen dit. Jeg er ikke overvektig, om man ser på BMI, men jeg er langt fra trent, og har en del "dødvekt" på kroppen. Skjønner at jeg trenger tung styrketrening og turer i fjellet. Denne gangen har jeg tenkt å ta det sakte. Begynne med kostholdet, og få inn en vane før jeg begynner med neste, i håp om at det skal bli varige endringer. Men det tar tid... Synes det går bra med maten, og kjenner meg klar for neste steg. Bare jeg ikke blir for avslappet i planleggingen nå, og går rett på trynet 😕 Litt usikker på hva neste steg egentlig er.. sove mere er vel det smarteste, men også vanskeligste for meg. Er litt redd for å ta tak i det med søvn, fordi sjansen for å mislykkes er så stor. Mestringsfølelse er viktig! Ellers kan jeg begynne med kosttilskudd, omega3 og multivitaminer, prøve å øke aktivitetsnivået, stretche, fokusere på stilletid/skjermfri tid... må bare bestemme meg for noe 🤔
  7. Sorry, voksen i denne sammenhengen betyr satt, med for mange forpliktelser, grå og kjedelig og stiv og støl. Det er man vel ikke som 19- og 20åring 😅
  8. Oh jess! Jeg synes det er morsomt! Etter koronadvalen skal jeg ikke prøve på noen volt med det første. Har nok med å komme meg i aktivitet igjen. Kjennes ut som kroppen knirker 😅 Men kanskje en gang... Flink du er! Man blir ikke for gammel, man bare blir fortalt det så mange ganger at man tror det. Kjør på, sier jeg!! Og ja, en dab er på sin plass etter gjennomført volt 😎 Jeg lager den kjøttfärspaj med kesotäcke fra kostdoktorn. Noe av det beste jeg vet! Skipper bunnen, har bare kjøttdeigen og ostetoppen i en ildfast form og inn i ovnen. Nydelig!!
  9. Nå har en og en halv uke gått. Jeg skal ikke si at jeg har voldsomt mye energi, men jeg har fått lyst til å gjøre ting igjen. Ordner i huset og i hagen, og i dag har jeg hoppet trampoline med barna. Det kjennes riktig bra! Skal jobbe i helgen, og har gjort klar en stor porsjon LCHF-pai som skal holde meg unna sukkerfeller, så det skal gå helt fint :) Har ikke kommet dit at det går på autopilot. Jeg bruker enda en del tid til å finne ut hva jeg skal spise, og jeg tenker mye på om jeg er sulten, når jeg skal spise neste gang osvosv. Det vanskeligste er nesten å time det med resten av familien sine måltider. Hvis jeg venter med å spise frokost til jeg er skikkelig sulten har jeg jo ikke lyst på mat igjen når det er middagstid for dem.
  10. Takk! Har lest litt nå, men skjønner jeg må undersøke mere. Har ikke fettfobi, men synes det er vanskelig å spise såpass lite grønnsaker. Dette med salt.. har aldri hørt at man kan få for lite salt, heller tvert imot. Med unntak av ved oppkast/diare, eller ved aktivitet i veldig varmt vær. Aaaargh 🤯🤪
  11. Søkte på marksdailyapple.com, som jeg har tillit til når det kommer til livsstilsspørsmål. Der sto det en del om salt, blant annet at man trenger ca 2ts hver dag. Så tenker jeg at akkurat under omlegging av kost, når kroppen kvitter seg med mye vann, så skader det ikke med litt ekstra.
  12. I dag har jeg lyst på godis. Litt kake, is eller.. Jeg er trøtt, og da kommer sukkersuget tilbake. Jeg tar en kaffe og litt avslapping, før jeg satser på å holde meg aktiv til jeg skal legge meg. Er overrasket over at det tok såpass lang tid før jeg fikk lyst på søppelmat igjen. I dag skal jeg iallfall ikke gi etter for suget. Har faktisk på meg en bukse som var ubehagelig trang for ei uke siden. Nå er den fremdeles trang, men brukbar 😅
  13. Da er første uke gått. Jeg føler meg mye bedre. Magen er god igjen Tror energinivået er på vei opp. Håper iallfall Har gått ked 1,8kg, og 1,5cm rundt midjen. Yay!
  14. Ja, jeg er på vei dit. Planlegge, lage store porsjoner så det rekker til flere måltider, og ha noen superenkle go-to-retter når jeg ikke har noe ferdig/dårlig tid. Ha alternativer til fest/dessert etc når det er naturlog. Etterhvert vil jeg se på trening, evt kosttilskudd, søvn osvosv. Men først må jeg få kosten på plass. Når jeg ramler av LCHF småspiser jeg hele tiden. På LCHF holder jeg meg til måltider. Om jeg er så sulten at jeg har en grunn til å titte i skapene så får jeg lage meg noe ordentlig. Ikke stå ved skapet og ete mandler feks. Unntaket er kaffe med fløte (vispgrädde). Det drikker jeg utover dagen.
  15. Ok, jeg skal lese meg litt opp på tema. Salt, altså Takk for tips! Det jeg liker med kostdoktorn er at det er høy grad av egen styring. Vanligvis er det en diett/kostplan som skal følges. Det klarer jeg forsåvidt, men når de ukene er over, og ting ikke er beskrevet i detalj lengre, så begynner jeg å finne på unnskyldninger. "Bare litt sjokolade..." Her er det ikke noe kalorirestriksjon, og jeg velger måltider jeg selv synes ser gode ut. Tror nøkkelen ligger der for min del. At jeg må endre vaner fra dag 1, uten å følge en plan slavisk. Og at jeg kan velge fritt blant mat jeg liker Dagen gikk veldig bra! Bare LCHF-mat for meg Har nok spist "i onødan", men det får gå bra på en sånn dag. Tror kroppen begynner å få det bedre. Begynner å kjenne behov for å bevege meg igjen. Litt stretching og å gå en tur frister iallfall
  16. Ok, hvor mye salt kan jeg prøve med, før det blir for mye? Merker jo at jeg synes det er godt. Som ei ku som slikker på saltstein 😆 Det er ikke det at jeg ikke kan. Problemet er at det er så mye enklere å kjøpe noe ferdig enn å planlegge, handle inn og lage hele tiden... så når latskapen og sulten innhenter meg samtidig går det galt. Og da klarer jeg ikke hente meg inn med det samme, så da går det fort en uke eller mer på sukker og junk før jeg klarer å ta meg sammen. Kommer ingen vei på det viset.
  17. Sjette dagen har gått sånn passe. Har holdt meg LCHF, men vært veldig trøtt og sliten. Prøvde saltshot, men det hjalp ikke noe særlig. I morgen er det 17. mai; nasjonaldagen. Som feires med brask og bram i Norge. Med kakebord, så mye is man orker å spise, champagne og godteri... Jeg skal være på jobb. Har lagd en strikt LCHF-paj og vaniljepannacotta til meg selv, så det skal gå bare fint. I dag har jeg vært utrolig tørst, og veldig varm. Kan det bety at noe begynner å skje i kroppen/med fettforbrenningen?
  18. Dagen gikk helt fint! Kjøttboller, kaffe med grädde og stekt egg og grønnkål har jeg spist i dag. Nå er det noen fläsksvålar med majo og et lite glass rødvin før jeg legger meg. Føles veldig bra!! Venter på keto flu, eller hodepine eller cravings eller... ikke skjedd enda. Hurra for det!
  19. Takk! Det skal jeg huske på! Prøver å lage en "bank" med alternative strategier når cravings melder seg. Både praktisk og måter å tenke på.
  20. Exactly!! Mindset er alt! Jeg må tenke "Hva et best for meg?" og om man kjenner godt etter så trenger jo ikke kroppen godteri og junk food.
  21. I dag blir en tøff dag, tror jeg. Utrolig dårlig søvn, og lang vakt på jobb. Har gjort klar kjøttboller, så jeg har riktig mat. Min største utfordring er cravings når jeg ikke har sovet nok. Da blir jeg som en treåring som nekter å legge seg, og ender gjerne opp foran tvn med godis og chips. Jeg skal ikke, ikke, ikke gjøre det i dag!!
  22. Ja, dette er jo ikke noe de har valgt selv. Jeg prøver å ha noe dem liker hver dag. Litt pasta/ris/potet, eller oppskjærte grønnsaker. Dag 3 har jeg ramlet av matplanen. Hadde så mye rester fra tidligere at jeg måtte få spist opp, så dagens kjøttboller får jeg lage i morgen tidlig. Har ingredienser og tid, så det går nok bra. Merker at jeg drikker mye kaffe (med fløte/vispgrädde). Bør kanskje kutte litt ned på det til fordel for vanlig mat. Har hatt litt sukkersug i dag, men ikke mer enn at det var lett å motstå. Tror det er viktig å spise ganske mye nå til å begynne med. Sult + sukkersug blir katastrofe. Faste etc kan jeg komme tilbake til senere. Fokus nå er å komme inn i gode vaner mht matvalg og tilberedning. Så har jeg et utgangspunkt å jobbe videre fra om en uke eller to.
  23. Dag 2 = bra. Ingen hodeverk eller andre overgangsproblemer (enda). Litt kvalm etter frokost, ellers bra. Synes oppskriftene gir store porsjoner. Barna er ikke fornøyde med mors prosjekt. Dagens pizzapai ble ikke spist.. Håper jeg kan finne noen retter som alle liker.
  24. Takk! Dag 1 har gått bra. Ikke sulten, og maten var god (følger 2-ukersutmaningen). Ingen cravings! Magen har allerede begynt å bli litt bedre 😊
  25. Mål: Jeg skal holde meg til LCHF i seks måneder framover. Dette er min dagbok for prosjektet. Det blir tøft, siden jeg er sukkeravhengig. Virkelig sukkeravhengig.. Dette er et forsøk på å komme ut av "to uker LCHF, to uker HCHF-karusellen", og over på en kost som kan tøyle sukkersuget. Status pr i dag: Trøtt og sliten, har cravings, noen kg for mye, ser sliten ut (grå i ansiktet), dårlig mage. Tørr hud, litt utslett. Lite energi til å trene/være i aktivitet. Spent på å se hvordan dette endrer seg. Har også veid meg og tatt mål.