B-F

Medlem
  • Innehållsantal

    35
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

Allt postat av B-F

  1. Ny uke, og etter å ha unngått mannens karbomiddager viser vekta -0,8kg. Vi snakket om det i går; at jeg ikke går særlig ned, men at jeg likevel føler meg bedre og bedre. Denne uka løsnet det visst litt likevel Jeg har begynt å tilføre fermentert mat og drikke. Jeg har et glass sauerkraut i kjøleskapet. Tar en liten dæsj med frokosten. Eller litt eplecidereddik i et glass vann. Har en kombucha stående. Den har jo en del sukker, men bruker den som et tilskudd, og tar bare litt de dagene jeg ikke bruker sauerkraut. Formen er god, kroppen er fastere (til tross for null trening), huden er fin og humøret er bra. LCHF er for meg 😍 Og enda har jeg mye jeg kan forbedre, når jeg får tid og lyst.
  2. Neste gang vi skal ut å spise (det skjer ikke særlig ofte) skal jeg spørre mannen om vi skal dele en dessert. Det er nok i massevis om det er noe på menyen man virkelig ønsker å smake på. Men bare hvis jeg ikke er mett etter middagen. Kjente etter måltidet at jeg hadde spist for mye, og det er ikke behagelig 😅
  3. Middagen var virkelig verdt det!!! Lyxig fish and chips med ertepure med mynte 😍 Men ser i ettertid at desserten ikke var verdt det. Var mett, det var ikke spesielt godt, og jeg følte meg ikke bra etterpå. Får huske det til neste gang
  4. Takk for fine svar!! Har ikke skrevet mye her inne de siste dagene, men det betyr ikke at jeg har ramla av lasset helt altså! Vekta er stabil, cm er stabil, men jeg føler likevel at et eller annet er på gang.. 🤔 Det er som om kroppen er litt fastere enn før. Kan være noe jeg innbiller meg, men jeg tror ikke det. Det har vært en merkelig uke, med mye fysisk arbeid. Jeg har malt (utomhus), spadd grus og jord og ryddet gammelt skrot. Har ofte endt opp med frokost, litt salat til lunsj og så et sent kveldsmåltid når jeg har kommet meg hjem på kvelden. Da har mannen lagd mat, og jeg har spist det jeg har fått servert, selv om det har vært karbo i det. Jeg tenker at kroppen har et sted å gjøre av karbohydrat etter en dag med hardt arbeid, så det har ikke bekymret meg mye. Og viktigst: det har ikke trigget sukkersuget! Yay!! Det mentale er superviktig! Jeg vet innerst inne hva som gjør godt. Mye det dere sier med å tenke at man kan spise alt, det handler om å velge. Være ærlig med seg selv. Og kjenne etter!! For man trenger aldri godteri og sukkerbrus.
  5. Mandag viste vekten samme som sist mandag. Kjedelig, men som forventet. Mandag var hele familien på utflukt. En del av det var å spise på restaurant. Dum som jeg er tenkte jeg at det var "unntakstilstand" og spiste fritt fra menyen. Det gikk skikkelig dårlig, og jeg har hatt blodsukker-rollercoaster i to dager nå. I går var st.hans feiring, eller midtsommar light, og jeg klarte ikke holde meg lchf. Jeg MÅ komme meg tilbake før dette går helt galt. Hjelp.... 😱 Zepp, du har så rett! Det er mye mer en mental utfordring, enn en fysisk. Kroppen elsker jo LCHF. Det er psyken som lager krøll.
  6. Takk for svar! Det du skriver gir mening. Har ikke hatt plager flere netter, håper det fortsetter sånn! Jeg sover bedre enn tidligere, virker det som. Hvis jeg nå bare kan få skrudd av tv på kvelden, og heller gå i seng, så blir dette bra! Helsemessig har jeg mye å gå på. Jeg drikker både alkohol og pepsi max/fun light. Innimellom orker jeg ikke lage mat, og ender opp med fläsksvålar, lchfbrød eller noe sånt. Ferdiglagde dressinger med langt fra optimale oljer. Men jeg har holdt meg lchf siden jeg begynte (bortsett fra de vaflene..) og det er jeg fornøyd med. Og overrasket over. Nå går det mer og mer av seg selv.
  7. Mandag igjen, og denne uka har jeg gått ned 500 gram. Wohoo! Ja, livet skjer, og det synes jeg kan være vanskelig. Fordi det trigger sukkerhungeren min, og jeg sprekker. Om og om igjen. Men denne gangen skjedde det ikke, pg det er jeg veldig glad for!!
  8. Ny uke. Ned hele 100 gram siden sist 🙄 Det forteller meg at jeg spiser for mye, rett og slett. I går gjorde jeg noe dumt. Dro på besøk til en venninne, og hun hadde lagd vafler til kvelds. Da klarer ikke jeg å si nei Ikke fordi jeg må ha vafler, men fordi hun har lagd dem til meg. Og jeg får meg ikke til å annonsere at jeg er LCHF, fordi jeg har jo prøvd før, uten å få det til. Synes dette er det vanskeligste. Å sosialisere uten å få i meg masse tull. Hadde hodepine på vei hjem, og har ikke lyst på mer. Virker ikke som om de vaflene har trigget sukkersuget, heldigvis. Om noe har jeg mer lyst å faste enn å spise. Dagens frokost er kaffe med fløte.
  9. Da har du vært i norges Skåne, dialektmessig Nordmenn forstår svensk ganske bra, men skånsk... potetgullpose = chipspåse(?) Ja, jeg tror man må "automatisere" matvalgene, sånn at det ikke blir en stor avgjørelse å velge lchf til hvert måltid. Så kanskje man har litt viljestyrke til overs til den dagen det er vanskelig å ta gode valg
  10. Ble litt demotivert etter at det stoppet litt opp sist uke. Ungenes potetgullpose fristet veldig, men jeg klarte å la vær! Og det føltes så bra etterpå!! Eneste utskeielse disse ukene har vært et par never cashewnøtter. Fornøyd med det!!
  11. Mandag igjen. OPP 400g denne uka. What?? Syklus, spist for mye eller sovet for lite...? Det med å komme seg tidlig i seng har iallfall ikke gått bra, jeg har vært mye trøtt, og da spiser jeg mere. Æsj
  12. I dag tidlig åt jeg frokost, to små skiver LCHF-brød, et kokt egg og kaffe med fløte. Så dro jeg ut for å arbeide i hagen. Kjente sult klokken ett, men fortsatte uten å gå tom for energi. Var ikke ferdig før middagstid, og da spiste jeg laks med grønnsaker. Det må da bety at kroppen har begynt å brenne fett? Hvis ikke hadde jeg vel ikke klart å jobbe så lenge...?
  13. Merkelig natt. Var fryktelig trøtt i går. Drakk te og vann for å unngå sukker. Tror det ga en falsk metthet, for jeg våknet litt utpå natta og var helt skjelven, med kribling i armene. Saltmangel? Sult burde ikke bli så voldsomt etter to uker LCHF. Burde ikke kroppen begynne å venne seg til fettdrift nå?? Måtte stå opp, tok en saltshot og litt mat, og sov som en baby til vekkeklokka ringte.
  14. Wohoo! Uke 2 overstått. Ned 0,6 kg til, ned 1cm rundt midjen. Føler meg veldig bra! Mer energi, begynner å få lyst til å bruke kroppen igjen, blitt flinkere til å drikke vann/bruke salt. Cravings kommer som små blaff innimellom, men gir seg fort. Alt i alt veldig fornøyd hittil! Jeg skal holde på det gode kostholdet, og de neste ukene skal jeg jobbe med å komme meg tidlig i seng.
  15. Jeg går ikke så lange turer at jeg har med noe måltid. Ikke enda, iallfall. Men ja, det er vanlig med kakao, kjeks og sjokolade, pølser med brød, brød med pålegg etc. Jeg tenker ta med vannflaske, og evt kaffe eller te. Skal jeg ha noe mer kan jeg ha LCHF-brød, eller spise pølser uten brød. Jeg vet jo at det er søvnmangel og skjermbruk som ødelegger mest. Sannheten er at jeg liker å sitte oppe om kvelden når det er stille i huset, og jeg liker å surfe rundt på nettet, så det er tøft å skulle endre de vanene der. Selv om jeg jo ser at prisen jeg betaler for å holde på sånn er alt for høy.
  16. Enda en vellykket LCHF-dag. Tenk at det snart har gått to uker.. 😯 Jeg merker forandring, både på kroppen og på energinivået. Det er jeg selvsagt glad for. Samtidig kjenner jeg på en utålmodighet. Jeg har jo et indre bilde på hvordan jeg vil ha det, og det er et srykke igjen dit. Jeg er ikke overvektig, om man ser på BMI, men jeg er langt fra trent, og har en del "dødvekt" på kroppen. Skjønner at jeg trenger tung styrketrening og turer i fjellet. Denne gangen har jeg tenkt å ta det sakte. Begynne med kostholdet, og få inn en vane før jeg begynner med neste, i håp om at det skal bli varige endringer. Men det tar tid... Synes det går bra med maten, og kjenner meg klar for neste steg. Bare jeg ikke blir for avslappet i planleggingen nå, og går rett på trynet 😕 Litt usikker på hva neste steg egentlig er.. sove mere er vel det smarteste, men også vanskeligste for meg. Er litt redd for å ta tak i det med søvn, fordi sjansen for å mislykkes er så stor. Mestringsfølelse er viktig! Ellers kan jeg begynne med kosttilskudd, omega3 og multivitaminer, prøve å øke aktivitetsnivået, stretche, fokusere på stilletid/skjermfri tid... må bare bestemme meg for noe 🤔
  17. Sorry, voksen i denne sammenhengen betyr satt, med for mange forpliktelser, grå og kjedelig og stiv og støl. Det er man vel ikke som 19- og 20åring 😅
  18. Oh jess! Jeg synes det er morsomt! Etter koronadvalen skal jeg ikke prøve på noen volt med det første. Har nok med å komme meg i aktivitet igjen. Kjennes ut som kroppen knirker 😅 Men kanskje en gang... Flink du er! Man blir ikke for gammel, man bare blir fortalt det så mange ganger at man tror det. Kjør på, sier jeg!! Og ja, en dab er på sin plass etter gjennomført volt 😎 Jeg lager den kjøttfärspaj med kesotäcke fra kostdoktorn. Noe av det beste jeg vet! Skipper bunnen, har bare kjøttdeigen og ostetoppen i en ildfast form og inn i ovnen. Nydelig!!
  19. Nå har en og en halv uke gått. Jeg skal ikke si at jeg har voldsomt mye energi, men jeg har fått lyst til å gjøre ting igjen. Ordner i huset og i hagen, og i dag har jeg hoppet trampoline med barna. Det kjennes riktig bra! Skal jobbe i helgen, og har gjort klar en stor porsjon LCHF-pai som skal holde meg unna sukkerfeller, så det skal gå helt fint :) Har ikke kommet dit at det går på autopilot. Jeg bruker enda en del tid til å finne ut hva jeg skal spise, og jeg tenker mye på om jeg er sulten, når jeg skal spise neste gang osvosv. Det vanskeligste er nesten å time det med resten av familien sine måltider. Hvis jeg venter med å spise frokost til jeg er skikkelig sulten har jeg jo ikke lyst på mat igjen når det er middagstid for dem.
  20. Takk! Har lest litt nå, men skjønner jeg må undersøke mere. Har ikke fettfobi, men synes det er vanskelig å spise såpass lite grønnsaker. Dette med salt.. har aldri hørt at man kan få for lite salt, heller tvert imot. Med unntak av ved oppkast/diare, eller ved aktivitet i veldig varmt vær. Aaaargh 🤯🤪
  21. Søkte på marksdailyapple.com, som jeg har tillit til når det kommer til livsstilsspørsmål. Der sto det en del om salt, blant annet at man trenger ca 2ts hver dag. Så tenker jeg at akkurat under omlegging av kost, når kroppen kvitter seg med mye vann, så skader det ikke med litt ekstra.
  22. I dag har jeg lyst på godis. Litt kake, is eller.. Jeg er trøtt, og da kommer sukkersuget tilbake. Jeg tar en kaffe og litt avslapping, før jeg satser på å holde meg aktiv til jeg skal legge meg. Er overrasket over at det tok såpass lang tid før jeg fikk lyst på søppelmat igjen. I dag skal jeg iallfall ikke gi etter for suget. Har faktisk på meg en bukse som var ubehagelig trang for ei uke siden. Nå er den fremdeles trang, men brukbar 😅
  23. Da er første uke gått. Jeg føler meg mye bedre. Magen er god igjen Tror energinivået er på vei opp. Håper iallfall Har gått ked 1,8kg, og 1,5cm rundt midjen. Yay!
  24. Ja, jeg er på vei dit. Planlegge, lage store porsjoner så det rekker til flere måltider, og ha noen superenkle go-to-retter når jeg ikke har noe ferdig/dårlig tid. Ha alternativer til fest/dessert etc når det er naturlog. Etterhvert vil jeg se på trening, evt kosttilskudd, søvn osvosv. Men først må jeg få kosten på plass. Når jeg ramler av LCHF småspiser jeg hele tiden. På LCHF holder jeg meg til måltider. Om jeg er så sulten at jeg har en grunn til å titte i skapene så får jeg lage meg noe ordentlig. Ikke stå ved skapet og ete mandler feks. Unntaket er kaffe med fløte (vispgrädde). Det drikker jeg utover dagen.
  25. Ok, jeg skal lese meg litt opp på tema. Salt, altså Takk for tips! Det jeg liker med kostdoktorn er at det er høy grad av egen styring. Vanligvis er det en diett/kostplan som skal følges. Det klarer jeg forsåvidt, men når de ukene er over, og ting ikke er beskrevet i detalj lengre, så begynner jeg å finne på unnskyldninger. "Bare litt sjokolade..." Her er det ikke noe kalorirestriksjon, og jeg velger måltider jeg selv synes ser gode ut. Tror nøkkelen ligger der for min del. At jeg må endre vaner fra dag 1, uten å følge en plan slavisk. Og at jeg kan velge fritt blant mat jeg liker Dagen gikk veldig bra! Bare LCHF-mat for meg Har nok spist "i onødan", men det får gå bra på en sånn dag. Tror kroppen begynner å få det bedre. Begynner å kjenne behov for å bevege meg igjen. Litt stretching og å gå en tur frister iallfall