B-F

Medlem
  • Innehållsantal

    34
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

Inlägg postad av B-F


  1. On 2020-06-24 at 12:11, Effie sade:

    Det mentala, ja. 
    Så här försöker jag tänka: Jag får äta precis vad jag vill. Och jag väljer...

    Om det blev ett avsteg - var det värt det? Skulle jag göra om det? Hur ska jag tänka nästa gång? Vilken mat är godare i minnet än i verkligheten? Kan jag begränsa avsteget; bara en liten portion? (Att njuta av varenda tugga) Hur ofta blir det avsteg? Och vad händer efteråt? Tillbaka till rätt mat direkt, eller fortsatta avsteg i några månader?

    Och jag skäller aldrig på mig själv.

    Neste gang vi skal ut å spise (det skjer ikke særlig ofte) skal jeg spørre mannen om vi skal dele en dessert. Det er nok i massevis om det er noe på menyen man virkelig ønsker å smake på. Men bare hvis jeg ikke er mett etter middagen. Kjente etter måltidet at jeg hadde spist for mye, og det er ikke behagelig 😅

    • Gilla 4

  2. On 2020-06-24 at 19:22, MariaF sade:

    Som Effie säger, var det värt det? Fanns det annat gott som kunde funkat minst lika bra men utan jobbiga konsekvenser? Och på det igen, det var inte så farligt! :wub:

    Middagen var virkelig verdt det!!! Lyxig fish and chips med ertepure med mynte 😍 Men ser i ettertid at desserten ikke var verdt det. Var mett, det var ikke spesielt godt, og jeg følte meg ikke bra etterpå. Får huske det til neste gang :)

    • Gilla 1

  3. Takk for fine svar!!

    Har ikke skrevet mye her inne de siste dagene, men det betyr ikke at jeg har ramla av lasset helt altså! :)

    Vekta er stabil, cm er stabil, men jeg føler likevel at et eller annet er på gang.. 🤔 Det er som om kroppen er litt fastere enn før. Kan være noe jeg innbiller meg, men jeg tror ikke det.

    Det har vært en merkelig uke, med mye fysisk arbeid. Jeg har malt (utomhus), spadd grus og jord og ryddet gammelt skrot. Har ofte endt opp med frokost, litt salat til lunsj og så et sent kveldsmåltid når jeg har kommet meg hjem på kvelden. Da har mannen lagd mat, og jeg har spist det jeg har fått servert, selv om det har vært karbo i det. Jeg tenker at kroppen har et sted å gjøre av karbohydrat etter en dag med hardt arbeid, så det har ikke bekymret meg mye. Og viktigst: det har ikke trigget sukkersuget! Yay!!

    Det mentale er superviktig! Jeg vet innerst inne hva som gjør godt. Mye det dere sier med å tenke at man kan spise alt, det handler om å velge. Være ærlig med seg selv. Og kjenne etter!! For man trenger aldri godteri og sukkerbrus.


  4. Mandag viste vekten samme som sist mandag. Kjedelig, men som forventet.

    Mandag var hele familien på utflukt. En del av det var å spise på restaurant. Dum som jeg er tenkte jeg at det var "unntakstilstand" og spiste fritt fra menyen. Det gikk skikkelig dårlig, og jeg har hatt blodsukker-rollercoaster i to dager nå. I går var st.hans feiring, eller midtsommar light, og jeg klarte ikke holde meg lchf. Jeg MÅ komme meg tilbake før dette går helt galt. Hjelp.... 😱

    Zepp, du har så rett! Det er mye mer en mental utfordring, enn en fysisk. Kroppen elsker jo LCHF. Det er psyken som lager krøll.

    • Gilla 3

  5. On 2020-06-15 at 20:03, Zepp sade:

    Två veckor är max halva tiden in i omställningen!

    Tror definitivt att te och vatten töjde ut magsäcken, det dämpar aptiten en lite stund.

    Hur som helst.. mitt i natten, litta beroende på när man åt sist och hur mycket så kommer kroppen skifta från anabolt till katabolt tillstånd, det gäller alla!

    Dvs det tar timmar att lagra allt man ätit, då är homeostasen mest inställd på anabolt tillstånd/dvs har fullt sjå att lagar vad man ätit, tydbara tecken på det är att man är mätt/nöjd!

    Alla typ fastar på natten, då ändras homeostasen till katabolt tillstånd, dvs nu handlar det om att leva utav det man lagrat tidigare under dagen.

    Dvs det är typ normalt.

    Osådåså.. newbie på LCHF.. bara en tanke, kroppen behöver göra en del glukos själv, mitt i natten, det är för det första en process som brukar trigga hunger utifall man inte är omställd till ketos, det är en till stora delar energikrävande process iallafall om man skall göra om protein till glukos med en massa överskottsvärme!

    Iallafall omställningsproblem osv, är du hungrig mitt i natten så ät.. iallafall under omställningen.

    Men, bättre vore om du åt på dagen tillräckligt för att inte vakna mitt i natten.

    Edit på detta inlägg;

    Vi har knep och knåp för detta oxå och det är att alltid vid frukost alltid koka ett extra ägg som man stoppar i kylskåpet!

    Dvs man skall som Newbie iallafall äta ägg till frukost.

    Hur som helst, vaknar mitt i natten och är hungrig/sugen, då finns ägget där, är man hungrig så äter man upp det, vill man inte äta upp det så är man inte hungrig utan bara sugen, då brukar det funka med ett glas vatten oså somnar sen om ígen!

    Risken finns att man blir eggavhengig, men det är sällan samma problem.

    Takk for svar! Det du skriver gir mening. Har ikke hatt plager flere netter, håper det fortsetter sånn!

    Jeg sover bedre enn tidligere, virker det som. Hvis jeg nå bare kan få skrudd av tv på kvelden, og heller gå i seng, så blir dette bra!

    Helsemessig har jeg mye å gå på. Jeg drikker både alkohol og pepsi max/fun light. Innimellom orker jeg ikke lage mat, og ender opp med fläsksvålar, lchfbrød eller noe sånt. Ferdiglagde dressinger med langt fra optimale oljer. Men jeg har holdt meg lchf siden jeg begynte (bortsett fra de vaflene..) og det er jeg fornøyd med. Og overrasket over. Nå går det mer og mer av seg selv. 

    • Gilla 2

  6. Ny uke. Ned hele 100 gram siden sist 🙄

    Det forteller meg at jeg spiser for mye, rett og slett. 

    I går gjorde jeg noe dumt. Dro på besøk til en venninne, og hun hadde lagd vafler til kvelds. Da klarer ikke jeg å si nei :( Ikke fordi jeg må ha vafler, men fordi hun har lagd dem til meg. Og jeg får meg ikke til å annonsere at jeg er LCHF, fordi jeg har jo prøvd før, uten å få det til. Synes dette er det vanskeligste. Å sosialisere uten å få i meg masse tull.

    Hadde hodepine på vei hjem, og har ikke lyst på mer. Virker ikke som om de vaflene har trigget sukkersuget, heldigvis. Om noe har jeg mer lyst å faste enn å spise. Dagens frokost er kaffe med fløte.


  7. 1 timme sedan, MariaF sade:

    Jag har via jobbet haft en del resor  till området mellan Stavanger och Bergen och där noterat att norskan är otroligt olika beroende på om folk kommer från det området eller ner mot Stavanger kontra upp mot Bergen. De från Bergen-trakten är jättesvåra att förstå! Jag tycker ändå att jag lärt mig ganska bra men... vad är "potetgullpose"...? :blink: Potatismos?

    Motivation kommer och går som @Cleppa påminde mig om i MAF-tråden. Bara gör! Fokusera på målet och försök strunta i den tillfälliga dippen. Kom ihåg att du kommer få många dippar. Jag föll för kanelbullar (som jag egentligen inte ens är så förtjust i) härom dagen. Fyller ändå snart 10år som LCHF:are men faller dit än mellan varven.

    Da har du vært i norges Skåne, dialektmessig :D Nordmenn forstår svensk ganske bra, men skånsk... 

    potetgullpose = chipspåse(?) 

    Ja, jeg tror man må "automatisere" matvalgene, sånn at det ikke blir en stor avgjørelse å velge lchf til hvert måltid. Så kanskje man har litt viljestyrke til overs til den dagen det er vanskelig å ta gode valg :)

    • Gilla 2

  8. I dag tidlig åt jeg frokost, to små skiver LCHF-brød, et kokt egg og kaffe med fløte. Så dro jeg ut for å arbeide i hagen. Kjente sult klokken ett, men fortsatte uten å gå tom for energi. Var ikke ferdig før middagstid, og da spiste jeg laks med grønnsaker. Det må da bety at kroppen har begynt å brenne fett? Hvis ikke hadde jeg vel ikke klart å jobbe så lenge...? 

    • Gilla 4

  9. Merkelig natt. Var fryktelig trøtt i går. Drakk te og vann for å unngå sukker. Tror det ga en falsk metthet, for jeg våknet litt utpå natta og var helt skjelven, med kribling i armene. Saltmangel? Sult burde ikke bli så voldsomt etter to uker LCHF. Burde ikke kroppen begynne å venne seg til fettdrift nå?? Måtte stå opp, tok en saltshot og litt mat, og sov som en baby til vekkeklokka ringte.

    • Gilla 5

  10. Wohoo!

    Uke 2 overstått. Ned 0,6 kg til, ned 1cm rundt midjen. Føler meg veldig bra!

    Mer energi, begynner å få lyst til å bruke kroppen igjen, blitt flinkere til å drikke vann/bruke salt. Cravings kommer som små blaff innimellom, men gir seg fort. Alt i alt veldig fornøyd hittil!

    Jeg skal holde på det gode kostholdet, og de neste ukene skal jeg jobbe med å komme meg tidlig i seng. 

    • Gilla 4

  11. 2 timmar sedan, morgonsol sade:

    LCHF-mat att ha med på tur 

     

     Jag hade funderat på vad, förutom maten, som påverkar din hälsa mest? Du har ju skrivit tidigare om att sömnrist kan bidra till carvings, så sömnen kanske? Eller stress om det förekommer mycket stress i ditt liv? Du klurar nog ut det ska du se. :)

    Jeg går ikke så lange turer at jeg har med noe måltid. Ikke enda, iallfall. Men ja, det er vanlig med kakao, kjeks og sjokolade, pølser med brød, brød med pålegg etc. Jeg tenker ta med vannflaske, og evt kaffe eller te. Skal jeg ha noe mer kan jeg ha LCHF-brød, eller spise pølser uten brød.

    Jeg vet jo at det er søvnmangel og skjermbruk som ødelegger mest. Sannheten er at jeg liker å sitte oppe om kvelden når det er stille i huset, og jeg liker å surfe rundt på nettet, så det er tøft å skulle endre de vanene der. Selv om jeg jo ser at prisen jeg betaler for å holde på sånn er alt for høy.

    • Gilla 1

  12. Enda en vellykket LCHF-dag. Tenk at det snart har gått to uker.. 😯

    Jeg merker forandring, både på kroppen og på energinivået. Det er jeg selvsagt glad for. Samtidig kjenner jeg på en utålmodighet. Jeg har jo et indre bilde på hvordan jeg vil ha det, og det er et srykke igjen dit.

    Jeg er ikke overvektig, om man ser på BMI, men jeg er langt fra trent, og har en del "dødvekt" på kroppen. Skjønner at jeg trenger tung styrketrening og turer i fjellet. Denne gangen har jeg tenkt å ta det sakte. Begynne med kostholdet, og få inn en vane før jeg begynner med neste, i håp om at det skal bli varige endringer. Men det tar tid... 

    Synes det går bra med maten, og kjenner meg klar for neste steg. Bare jeg ikke blir for avslappet i planleggingen nå, og går rett på trynet 😕 Litt usikker på hva neste steg egentlig er.. sove mere er vel det smarteste, men også vanskeligste for meg. Er litt redd for å ta tak i det med søvn, fordi sjansen for å mislykkes er så stor. Mestringsfølelse er viktig! Ellers kan jeg begynne med kosttilskudd, omega3 og multivitaminer, prøve å øke aktivitetsnivået, stretche, fokusere på stilletid/skjermfri tid... må bare bestemme meg for noe 🤔

    • Gilla 4

  13. 22 timmar sedan, morgonsol sade:

    Jag (20) och min syster (19) hoppar på studsmattan, om du räknar oss som vuxna? Händer att mamma vågar sig upp på studsmattan också. :) 

    Sorry, voksen i denne sammenhengen betyr satt, med for mange forpliktelser, grå og kjedelig og stiv og støl. Det er man vel ikke som 19- og 20åring 😅

    • Gilla 1
    • Haha 2

  14. 13 minuter sedan, MariaF sade:

    Hurra! Det finns fler vuxna som gör detta, alltså?! Enligt min yngste son gör inga andra vuxna det... :D Jag har naturligtvis pliktskyldigast hoppat lite med barnen ibland tidigare men för bara nån vecka sen lärde jag mig slå en volt! Nu har jag blivit lite mesig och rädd igen så jag stoppar mig i snurren vilket retar mig men vänta bara, snart ska jag, liksom sonen, snurra, ställa mig upp och göra en cool dab! :D
    Vad blev det för gott i pajen?

    Oh jess! Jeg synes det er morsomt! Etter koronadvalen skal jeg ikke prøve på noen volt med det første. Har nok med å komme meg i aktivitet igjen. Kjennes ut som kroppen knirker 😅 Men kanskje en gang... Flink du er! Man blir ikke for gammel, man bare blir fortalt det så mange ganger at man tror det. Kjør på, sier jeg!! Og ja, en dab er på sin plass etter gjennomført volt 😎

    Jeg lager den kjøttfärspaj med kesotäcke fra kostdoktorn. Noe av det beste jeg vet! Skipper bunnen, har bare kjøttdeigen og ostetoppen i en ildfast form og inn i ovnen. Nydelig!!

    • Gilla 2

  15. Nå har en og en halv uke gått. Jeg skal ikke si at jeg har voldsomt mye energi, men jeg har fått lyst til å gjøre ting igjen. Ordner i huset og i hagen, og i dag har jeg hoppet trampoline med barna. Det kjennes riktig bra!

    Skal jobbe i helgen, og har gjort klar en stor porsjon LCHF-pai som skal holde meg unna sukkerfeller, så det skal gå helt fint :)

    Har ikke kommet dit at det går på autopilot. Jeg bruker enda en del tid til å finne ut hva jeg skal spise, og jeg tenker mye på om jeg er sulten, når jeg skal spise neste gang osvosv. Det vanskeligste er nesten å time det med resten av familien sine måltider. Hvis jeg venter med å spise frokost til jeg er skikkelig sulten har jeg jo ikke lyst på mat igjen når det er middagstid for dem.

    • Gilla 4

  16. 7 timmar sedan, nokenok sade:

    Vi fortsätter,

    Det är nog för lite på en lchf-kost.

    Blanda inte heller ihop salt gram och natrium gram, natrium är 40% av saltet.

    På lchf bör du nog ligga på 8-10g natrium = en massa salt, och det är nog inte en övre gräns heller.

    Googla Stephen Phinney och Marias länk.

     

     

    Takk! Har lest litt nå, men skjønner jeg må undersøke mere. 

    Har ikke fettfobi, men synes det er vanskelig å spise såpass lite grønnsaker. Dette med salt.. har aldri hørt at man kan få for lite salt, heller tvert imot. Med unntak av ved oppkast/diare, eller ved aktivitet i veldig varmt vær. Aaaargh 🤯🤪

    • Gilla 1

  17. On 2020-05-17 at 19:13, MariaF sade:

    Oj, det är jättesvårt att säga hur mycket salt du ska prova med... Du får öka försiktigt och känna om det ger något resultat. Du kanske kan få tips här:http://thesaltfix.com? Jag häller bara på i mina saltshots och vet inte vad det blir. Använder gärna örtsalt för det är gott.

    Søkte på marksdailyapple.com, som jeg har tillit til når det kommer til livsstilsspørsmål. Der sto det en del om salt, blant annet at man trenger ca 2ts hver dag. Så tenker jeg at akkurat under omlegging av kost, når kroppen kvitter seg med mye vann, så skader det ikke med litt ekstra.

    • Gilla 1

  18. I dag har jeg lyst på godis. Litt kake, is eller.. Jeg er trøtt, og da kommer sukkersuget tilbake. Jeg tar en kaffe og litt avslapping, før jeg satser på å holde meg aktiv til jeg skal legge meg. Er overrasket over at det tok såpass lang tid før jeg fikk lyst på søppelmat igjen. I dag skal jeg iallfall ikke gi etter for suget. 

    Har faktisk på meg en bukse som var ubehagelig trang for ei uke siden. Nå er den fremdeles trang, men brukbar 😅

    • Gilla 4
    • Haha 1
    • Boom 1

  19. 6 timmar sedan, MariaF sade:

    Så här i början ska du fokusera på att komma in i ditt "hur", dvs hur just du ska tillämpa LCHF för att nå dina mål.
    Nu funderar jag lite framåt i alla fall, fast det är för tidigt; Brukar du småäta? Lite närsomhelst eller planerade mellanmål?

    Ja, jeg er på vei dit. Planlegge, lage store porsjoner så det rekker til flere måltider, og ha noen superenkle go-to-retter når jeg ikke har noe ferdig/dårlig tid. Ha alternativer til fest/dessert etc når det er naturlog. Etterhvert vil jeg se på trening, evt kosttilskudd, søvn osvosv. Men først må jeg få kosten på plass.

    Når jeg ramler av LCHF småspiser jeg hele tiden. På LCHF holder jeg meg til måltider. Om jeg er så sulten at jeg har en grunn til å titte i skapene så får jeg lage meg noe ordentlig. Ikke stå ved skapet og ete mandler feks. Unntaket er kaffe med fløte (vispgrädde). Det drikker jeg utover dagen.

    • Gilla 2

  20. 7 timmar sedan, MariaF sade:

    Oj, det är jättesvårt att säga hur mycket salt du ska prova med... Du får öka försiktigt och känna om det ger något resultat. Du kanske kan få tips här:http://thesaltfix.com? Jag häller bara på i mina saltshots och vet inte vad det blir. Använder gärna örtsalt för det är gott. 

    Visst är det sällan kunskapen som faller utan ork och sug. Men när man orkar förbereda så är det lättare att stå emot frestelserna. Hoppas du haft en fin grundlovsdag trots kakbergen! 

    Ok, jeg skal lese meg litt opp på tema. Salt, altså :) Takk for tips!

    Det jeg liker med kostdoktorn er at det er høy grad av egen styring. Vanligvis er det en diett/kostplan som skal følges. Det klarer jeg forsåvidt, men når de ukene er over, og ting ikke er beskrevet i detalj lengre, så begynner jeg å finne på unnskyldninger. "Bare litt sjokolade..." Her er det ikke noe kalorirestriksjon, og jeg velger måltider jeg selv synes ser gode ut. Tror nøkkelen ligger der for min del. At jeg må endre vaner fra dag 1, uten å følge en plan slavisk. Og at jeg kan velge fritt blant mat jeg liker :)

    Dagen gikk veldig bra! Bare LCHF-mat for meg :) Har nok spist "i onødan", men det får gå bra på en sånn dag.

    Tror kroppen begynner å få det bedre. Begynner å kjenne behov for å bevege meg igjen. Litt stretching og å gå en tur frister iallfall :)

    • Gilla 1

  21. 7 timmar sedan, MariaF sade:

    Omställningen tar tid och det är individuellt hur den yttrar sig. Jag blir numera kallsvettig om jag äter för mycket kolhydrater på en gång så visst kan du påverkas av motsatsen också. Ibland kan man förresten behöva rätt mycket salt (jag är en sån, även efter närmare 10år) så prova dig fram. 

    Vad bra att du fixat ett alternativ till andra kakor och godsaker! Du är ju redan mästare på detta!! 👍

    Ok, hvor mye salt kan jeg prøve med, før det blir for mye? Merker jo at jeg synes det er godt. Som ei ku som slikker på saltstein 😆

    Det er ikke det at jeg ikke kan. Problemet er at det er så mye enklere å kjøpe noe ferdig enn å planlegge, handle inn og lage hele tiden... så når latskapen og sulten innhenter meg samtidig går det galt. Og da klarer jeg ikke hente meg inn med det samme, så da går det fort en uke eller mer på sukker og junk før jeg klarer å ta meg sammen. Kommer ingen vei på det viset.

    • Gilla 2