Arnstein Bjone

Medlem
  • Innehållsantal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Arnstein Bjone

  • Rank
    Nyanländ
  1. Ja, jeg har sett dette, men det gir ikke svar på mitt spørsmål: "Er det en sammenheng mellom mengden procyanider (type A) i kanel, og mengden kumarin?" (Det er forøvrig en svært bra video, og en svært bra nettside)
  2. Jeg håper at Andreas plukker opp dette, og kommenterer...(evnt. kanelekspertene her i forumet :-)) Store mengder forskning viser at kanel har mange helsebringende fordeler, bla. en positiv innvirkning på diabetes II. Samtidig er det mange advarsler om å spise for mye av (den billige) kaneltypen kassia. Den inneholder mye mer kumarin enn kanelen fra Sri Lanka. For mye kumarin kan skade leveren. En del artikler på nettet påstår/antyder at det er kumarinen som er det aktive stoffet som senker blodsukkeret. Hvis dette er riktig, har vi vel en "catch 22"...? I kveld kom jeg imildertid over en artikkel av Hyla Cass (M.D., assistant clinical professor of psychiatry at UCLA and chair of the Dept. of Complementary and Alternative Medicine at the American University of Complementary Medicine") som ga meg nytt håp: "....Fortunately, Mother Nature has solved this problem nicely, by making coumarin fat-soluble, not water-soluble. That means that an aqueous (water) extract of cinnamon will not contain coumarin or any other fat-soluble components. However, the beneficial, glucose-regulating component of cinnamon mentioned above is water-soluble, so to get that, you can take a powdered cinnamon extract containing only the water-soluble components. And what is this mystery component we’re talking about? It’s actually a class of closely related compounds called procyanidins (type A); these are polyphenolic compounds in the very large class of compounds called bioflavonoids..." Spørsmålene blir da: Er det en sammenheng mellom mengden procyanider (type A) i kanel, og mengden kumarin? Hvis kassiakanel (som inneholder mye kumarin) inneholder mye mer procyanider (type A) enn ceylonkanel, kan jeg vel like gjerne skifte til kassia? Ettersom 99% av kanelen jeg bruker er som te, og kumarin ikke er vannløselig, spiller det vel ingen rolle om jeg bruker kassia eller ceylon..? P.s. Jeg mottok en forsendelse av ceylonkanel (stenger) for et par dager siden. Lagde en kopp te samme kveld. Neste morgen var blodsukkeret 5.2. Det har vært 7.9 - 6.2 - 7.4 de tre foregående morgenene. Jeg drakk mer kanelte utover formiddagen. Før lunsj målte jeg nå rekordlave 4.2. De tre foregående dagene (til samme tid) var tallene 6.9 - 6.3 - 6.3. Jeg tilstreber maks 10-20 g karboer/dag (og maks 120 g proteiner), men vektreduksjonen har "platået" en lang tid. Jeg jobber fra bobilen for tiden og har ikke tilgang til vekt, men det føles som at vektreduskjonen allerede er igang igjen etter at jeg begynte med kanelteen...... Skal ha mitt første møte med diabetessykepleier på onsdag. Skal bli litt spennede å høre hennes mening om alt dette... Min fastlege har "advart meg" mot å glorifisere LCHF ovenfor henne, men jeg liker en utfordring.. :-)
  3. Beklager hvis jeg tar opp gammelt nytt, men jeg finner ikke noe om "Raspberry ketones" ("Hallon-ketoner?) i bloggen eller forumet..? "Raspberry ketones" er visstnok et "hot" emne når det gjelder vekttap. Lovende forsøk er gjort på gnagere, men ikke på mennesker..? Tenkte jeg skulle teste ut disse.... Årsaken er at jeg nå har gått på "ekstrem lavkarbo" siden 25 nov, og ikke tatt av ett eneste gram. For noen dager siden forstod jeg at jeg også at jeg må være mye mer forsiktig med mitt inntak av proteiner, uten at det ser ut til å hjelpe heller. Glad for alle tilbakemeldinger
  4. Njaaa... Jeg vet ikke om jeg vil gå imot Andreas råd og "ät fritt av fett kött/fisk" slik du foreslår. (Andreas: "....utan också att vara försiktig med proteinmängden" (Råd nr 14; Kom i optimal ketos)
  5. Jeg har nå vært svært flink med LCHF i ca 30 dager, men har ikke gått ned ett eneste gram. Jeg tror nå det skyldes for mye protein. Jeg leste om dette for noen dager siden, men først litt info/historikk i tilfelle at det er noen der uten som kan rettlede meg. LCHF fungerte fint for meg i 2010 (Fra 136 kg til 120 kg på 6 mndr.(er nå 185 cm)), men så slappet jeg mer og mer av, og var snart tilbake i gamle vaner, med muligens mer karboer enn noensinne. 140 kg nå det siste året. En stor andel av dette utgjøres av en "ølvom" (som ikke skyldes øl..) 25. i november var jeg hos legen; Hun skrev da i journalen "Nyoppdaget diabetes". Det fikk meg til å reagere. Jeg tilhører nok alle de som ikke "tar seg sammen" før man får sannheten mitt i ansiktet. Hun vet jeg er opptatt av LCHF og ernæring, selv om jeg ikke har vært flink til å følge opp min kunnskap. Men, vi ble enige om at jeg skulle forsøke å holde blodsukkeret nede med kostholdsendring. Her ser du resultatet, med noen få kommentarer: Jeg bor alene (og stortrives med det..), jobber hjemmefra (bla. som arkitekt) og er B-menneske. Vel, snarere ett "C-menneske". Dagene starter mellom 09:00 og 12:00, og slutter mellom 16:00 og 02:00. Spiser når jeg er sulten, vannligvis 2-4 ganger pr døgn, ofte med litt småspising innimellom (som feks. litt ribbe, gravlaks o.l.). Hovedinntaket av mat er som regel i løpet av kvelden. Har røykt siden jeg var 12 år (er nå 58), og mosjonerer ikke.... Jeg vet at det er mye som må endres der.. og har bla. kjøpt e-sigarett... Jeg har brukt mye sukkerfri brus hele mitt liv. Gikk nå over til sitronsaft med stevia (pulver, 95% stevioder), men for mye stevia er visst heller ikke bra... Jeg var svært sterk og sprek i min ungdom, og holdt dette noenlunde ved like fram til jeg ble ca 35 år. Da veide jeg 92 kilo. Så startet forfallet for fullt. For noen dager siden leste jeg Andrea's 15 råd ang. vektreduskjon og tror nå at dette er årsken til at jeg ikke går ned i vekt: "Knepet i det läget brukar inte bara vara att undvika alla uppenbara större kolhydratkällor (sötsaker, bröd, pasta, ris, potatis) utan också att vara försiktig med proteinmängden". Nå har jeg bestilt blodsukker/ketonmåleren GlucoMan LX plus (og strips fra apoteket) Jeg passer nå enda nøyere på karboene (<20g/døgn), og har kuttet kraftig ned på proteinene (<100g/dag, forsøker <50 g).Slik har jeg spist disse 2-3 dager etter at "jeg fant feilen", uten at jeg kan merke noen endringen. Men, det tar vel noen dager før jeg når "optimal ketose"..? Eller, er ikke det mulig før jeg får blodsukkeret enda lavere..? Jeg tar medisin for høyt blodtrykk (80 mg valsartan). Det ligger nå på 130-150/80-90. Tar atorvastatin 10 mg for kolestrolet Nylig fikk jeg også blodfortynnende (apixaban, 5 mg morgen og kveld pga hjerteflimmer (i forkammeret, tror jeg legen sa). Tar veldig gjerne imot kommentarer og synspunkter på alt dette! Jeg er tykkhudet og tåler å høre sannheten, så det er ikke nødvendig å "pakke inn" dine råd/synspunkter :-). Her ser du forøvrig mine blodverdier for snart 2 år siden. Da hadde jeg vært tilbake i mitt gamle karbokosthold igjen i ca halvannet år:
  6. Jeg er stor fan av Gary Taubes. (og Andreas ) Punkt nummer 1 av Taubes 10 konklusjoner i boka The Diet Dillution er: "Dietary fat, whether saturated or not, is not a cause of obesity, heart disease, or any other chronic disease of civilization ." Omfatter dette transfett? "Partially hydrogenated soybean oil" er en av transfett-typene jeg er interresert i vite mer om. (delvis hydrogenisert soyaolje) Jeg synes fett er et stort, omfattende og vanskelig emne og finner det vanskelig å vite hva jeg skal tro. Her er litt bakgrunnstoff/linker for min tvil: eHow.com: "Risks While partially hydrogenated oils cost less and last longer than regular cooking oil, some cities -- including New York City and Calgary -- ban them from restaurants. In Europe, entire countries have banned or strictly regulated partially hydrogenated oils, noting the far-reaching relationship between trans fats and high cholesterol." Wikipedia, trans fat (Svensk Wikipedia-artikkel her) "In lack of recognized evidence and scientific agreement, nutritional authorities consider all trans fats as equally harmful for health [10][11][12] and recommend that consumption of trans fats be reduced to trace amounts" DAVID SCHLEIFER The Perfect Solution How Trans Fats Became the Healthy Replacement for Saturated Fats