Gå till innehåll

Zoidar

Medlem
  • Innehållsantal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Inlägg postad av Zoidar

  1. Ni har säkert hört det: "Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en utfattig."

    Det finns undersökningar som visar på att äta tidigt ger bättre viktnedgång än äta sent, trots att kalorier är samma. Har ingen undersökning att länka just nu, men om det stämmer bör väl fastan läggas senare på dagen hellre än tidigare om man t.ex. kör 16:8 ?

    • Gilla 2
  2. On 2020-08-01 at 21:53, Katerina sade:

    @Zoidarförlåt att det dröjde med svaret. Jag tog lite semester från forumet. Min egen omställning var långsam och gradvis eftersom jag då 6-7 år sedan visste mycket mindre än det jag tror mig veta idag. Vi i familjen vandrade lite i mörkret i början då vi bestämd uteslöt bröd och socker ur kosten men åt mycket sallader och inte tillräckligt med fett. Så visst mängden kolhydrater minskade men mängden fett ökade inte - vanligt nybörjarfel. Man är så indoktrinerad i mantran "frukt och grönt är såååå nyttigt" att man missar det väsentliga med näring som finns i naturligt fett. Men idag skulle jag inte tveka att hoppa in i keto direkt. Lätt att vara efterklok, eller?

    Jag kan tillägga att jag har verkligen upplevt hur BRA man kan må när man har vant sin kropp att gå på fett. Under det senaste året har jag gradvis tagit upp periodisk fasta och då pratar vi inte om 16:8 utan upp till 3 dagars fasta per vecka eller 42-45 timmars fasta 3 ggr per vecka. När man har passerat de mentala spärrarna man kan få mot fastan och vant av sin kropp från att kräva mat var och varannan timme av gammal vana öppnades portarna till den där känslan av inre frid som kineserna så gärna vill nå. Jag kan inte beskriva det bättre än just inre frid. Ungefär efter 24 timmar utan mat då glykogendepåerna är tömda ställer kroppen om till att ta från det fettet som finns internt och slutar gnälla om att man ska stoppa saker i munnen. Då blir man lugn, fokuserad, klar i huvudet och energisk. När jag fastar och kroppen går på fett får jag dessutom en verksamhetsbegär som heter duga. Det tycker jag är den bästa biverkningen. Det blev mycket fixat i huset och på tomten den här våren och sommaren. Man brukar föreslå att nybörjare startar med en fettfasta (bacon, ägg, avokado, fettiga köttbitar, smör, ghee, talg) och kör det en vecka eller två för att få kroppen ställa om från att förbränna glukos till att koppla om till fett/ketoner. Då blir det lättare att fasta. Det är så svårt att välja vad jag tycker är det bästa med fastan: är det att man får en massa tid över eller bryter den ingrodda övertygelsen att man måste äta tre gånger om dagen eller är det alla pengarna man sparar eller är det den känslan av inre frid som jag har inte upplevt förut. Fasta + ketogen näringsriktig mat är en svårslagen kombo om man vill må bra både fysiskt och psykiskt.

    Trevligt du hittat dig grej. Tror det är indivuellt hur man klarar längre fastor. Jag har vattenfastat förr och sömnen blev väldigt lidande. Just nu kör jag 2mad med sista måltiden senast 4 timmar innan sömnen. Det tycks funka för mig. Om jag provar keto igen är jag tveksam till, men det är inte omöjligt. Frid har jag funnit i min tro på Jesus. Jag försöker hitta ett hållbart sätt att vara i god form rent fysiskt. Trevlig kväll och tack för tips!

    • Gilla 1
  3. 3 timmar sedan, Sniffe sade:

    Hur mycket fastade våra förfäder och vilka slutsatser kan vi dra från det?

    Det sägs att de ofrivilligt fastade för de inte alltid hade tillgång till mat.

    • Gilla 2
    • Tack! 1
  4. Jag har provat några olika: Omad, 2mad, 20:4, 18:6 och 16:8. Dock inte testat alternate day fasting och 5:2.

    Just nu kör jag 16:8 och det verkar perfekt för mig. Äter sista måltiden vid kl.20-21 och frukost vid kl.12-13. Brukar få in tre måltider i matfönstret. 

    Jag har mål att gå ner 5-10kg och hoppas jag kan nå det på detta sätt. För övrigt undviker jag mjölkprodukter och spannmål, försöker äta paleoinriktat.

    • Gilla 4
  5. Kan det inte läggas till underämnet "periodisk fasta" under övrigt? Tror det finns stort intresse för det här.

    Jag kör med 16:8. Äter sista måltiden vid 20-21 och frukost mellan 12-13. Det har nog varit det bästa jag provat för vikten och få bukt med småätandet. Vidare kör jag stenålderskost till 90% med inriktning på frukt och bär.

    • Gilla 2
  6. MariaF, jag ska testa mer bär nu och mindre banan så får vi se.

    Elinor, just det torkad frukt kan va en bov också. Äter en del russin, kan jag minska på. Jo känner till att jordnöt inte är paleo. 

    Jag har den gamla typen av antipsykotika (typisk), som inte påverkar vikten lika mycket som många av de nya (atypiska). 

     

    • Gilla 2
  7. 2 timmar sedan, Zepp sade:

    ...

    Zepp, jag har schizoaffektiv sjukdom och får psykoser utan min medicin. Ja, naturligtvis läkarintyg.

    Paleo har väl ingen övre gräns på kolhydrater för tillåtna livsmedel?

     

    2 timmar sedan, MariaF sade:

    ...

    Jag har haft lite tankar att fasa över från banan till jordgubbar. Det kanske skulle göra skillnad?

    Märker att det är svårare på medicin att bli nöjd efter maten. Jag tränar styrketräning 4ggr i veckan, plus en hel del vardagsmotion.

     

    • Gilla 2
  8. Jag föll för att jag kan äta mer kolhydrater och frukt. Blev lite deppig på Lchf. Mår klart bättre med mer kolhydrater. Skippar jag spannmål och mjölk får jag ner kolhydrater en bra bit, utan att det blir extremt.

    Maria F, Trilafon använder jag. Man kan väl säga jag är "normaltjock", men vill spika formen. 

    Just nu äter jag mycket frukt, speciellt bananer och har ätit rätt mycket nötter, men minskat på nötter nu. Annars kör jag med mycket ägg, lax och frysta grönsaker. Äter inte mjölkprodukter eller spannmål, men fortfarande lite gröna bönor.

     

    • Gilla 1
  9. Jag trodde jag skulle gå ner en del på Paleo, jo två kg blev det sedan har jag stått still. Jag har mål att gå ner från mina 83kg till 75kg. Kan iof nämna att jag står på antipsykotisk medicin som säkert försvårar det hela.

    Något jag upptäckt är att nötter är enormt kaloririka. Det är lätt att sitta på kvällen och äta en påse nötter... Vips 1300kcal! Så nötter är ett måste att begränsa.

    Har ni några andra bra tips hur jag ska kunna nå mitt mål?

     

    • Gilla 2
  10. 18 timmar sedan, Zepp sade:

    Nåja.. ät gärna frysta grönsaker, dvs om någon klagar så kan du säga att Zepp sagt att det är helt okej!

    LCHF funkar bäst för mig hungermässigt, det tar ett tag oså äter alla LCHFare  helt olika mat.

    Det du inte skall göra är at flumma på definitioner.. utan se bortom det, riktig mat från bra råvaror/även frysta!

    Dvs flummar man bort sig i olika definitioner, kan man hamna fel.

    Dvs nr2 jag äter LCHF.. så gott jag kan, men iomed att jag är mäniska så slinker både bönor och litta annat ner, dvs vi kanske äter liknande men kallar det för lite olika saker?

    Ja, kan va så. Fast äter nog mer kolhydrater nu än som kan kallas LCHF. Det är främst att det slinker ner en del frukt. 😅

    • Gilla 2
  11. Det är väl mest att det är svårare med Paleo att det är mer att tänka på än LCHF. Vilka oljor kan jag äta, funkar bara "grassfed", bara eko? o.s.v. Men blir väl lättare efter hand. En sida jag läste på om Paleo tillät gröna ärtor, en annan feta naturliga mejeriprodukter. 

    Jag har i alla fall nu hittat en linje jag följer som jag trivs med. Får bara se om det håller på lång sikt. 

    • Gilla 1
  12. MariaF, håller med dig, men råder det inte en viss diskussion vad som räknas som Paleo eller ej?

    Lchf har man delat in i strikt, moderat och liberal, är det fel att tänka så när det gäller Paleo, alltså menar rent definitionsmässigt.

    • Gilla 1
  13. 14 timmar sedan, Zepp sade:

    Varken bönor, ärtor eller mejerier ingår I Palelo!

    Vetdu vad, jag älskarbönorochärtor!

    Hur somhelst, jag orkar inte räkna  varendrakolhydrat

    Hur som helst så ingår iallafall inga frysta grönsaker i Paleo!

    De skall i bästa fall ätas nyskördade och helst råa!

    Aså på det.. på LCHF bör ialalafall de flesta öka kopiöst på sk grönsaker, det kan vara lite lurigt tillen början!

    Dvs det tangerar fake news/dvs missuppfattningar!

    Iallafall vet inte ditt syfte med LCHF eller Pa

    Dvs jag räknar numera inte en en endaste kolhydrat, jag äter främst sk riktig mat som jag lagat tiill från de främsta råvarororna jag kan få  tag på!

    Zepp, mitt mål är att kunna äta och vara nöjd och samtidigt bli i bra form (tränar mycket). Jag vill inte gå runt och va hungrig hela tiden bara för att formen ska sitta. Jag vill vara mer jämn i energi under dagen och inte få dippar.

    Lchf funkade inte för mig hungermässigt, blev hungrigare utan kolhydratlivsmedel som fyllde upp magen. Jag åt faktiskt 1000kcal mer på LCHF än på min "vanliga" kost. Därför vill jag ha med frukt och rotfrukter som mättar och det ledde mig till Paleo.

    Jag är väldigt nöjd så här långt, men Paleo verkar ibland så noga att jag inte orkar med. Det jag äter kallar jag modifierad Paleo. Har strukit mjölkprodukter, men äter fortfarande små mängder baljväxter.

    Inga frysta grönsaker? Det var då något nytt för mig.

     

    • Gilla 4
  14. Tack Maria,

    Jag har tagit det ett steg längre att ta bort mjölkprodukter helt (utom smör) en period, så får vi se hur det blir. Provar vad som passar mig. Blir det för krångligt så tror jag inte det kommer hålla för mig i längden. 

     

    • Gilla 2
  15. Jag har ätit LCHF en period, men gått över till "Paleo" eftersom jag trivs med inte tänka på kolhydrater. Nu tillåter jag mig frysta grönsaker som inkluderar bönor och ärtor. Jag tillåter mig också 10 % yoghurt. Räknas sådan diet som Paleo, eller vad ska man annars kalla den? I övrigt tycker jag att jag följer riktlinjerna.

     

    • Gilla 2
×
×
  • Skapa nytt...