Jump to content

Kristin Hovensjö

Medlem
  • Posts

    37
  • Joined

  • Last visited

Posts posted by Kristin Hovensjö

  1. 3 timmar sedan, Erik 2 sade:

    Smakar det sött? 

    Varför vill du ha det i kaffet? 

    Lite sött smakar det.  Svårt att dricka svart kaffe tycker inte om smaken. 

    • Like 1
  2. Jag tycker lchf och 16:8 funkar bra ihop.  Känner att jag är i ketos. 

    Men nu känner jag på mina jeans sitter tightare än förut åt kost med mycket kolhydrater i.  Jag funderar på om jag ska gå över till kolhydrater igen eller fortsätta med lchf?  

    Nu har jag valt mer liberal lchf och fuskat en del plus haft precis mens. Är det bättre med strikt lchf? Har inte vägt mig gör nästa vecka.  Mäta midjan då också. 

    Vad gör jag fel med lchf om känns gått upp i vikt?  Vill inte fortsätta upp i vikt vill gå ner i vikt.  Känns inte som vattnet i kroppen försvunnit ännu står som det ska göra på mig. 

    Vill att atrosen försvinner plus minska i vikt.  Har skaffat kollagen för atrosen så det ska bli bra på sikt. 

    • Like 2
  3. Hur ska jag göra gäller lchf och vägning? Strunta i det och mäta mig istället eller både väga och mäta mig i gång I veckan. 

    • Like 1
  4. Jag börjat med 16:8 igår var jag ganska trött men idag ganska pigg.  Varför är jag trött och vissa dagar jättepigg med 16:8? Kan det beror på om jag sovit mycket tidigare på dagen/ eftermiddagen. 

    • Like 1
  5. 10 minuter sedan, Nils Engström sade:

    Hu tänker du dig då klockslagen för 18:6? För effektiv LCHF bör eftermiddag, kväll och natt vara fri från ätande, annars svårt att komma i ketos.

    Jag kör middag innan 18.  20-12 fastar jag för 16:8. 

    • Like 1
  6. 10 timmar sedan, Nils Engström sade:

    Beror detta på ditt arbete (sent skift eller liknande)?

    Hur många måltider har du tänkt dig 1, 2, 3 ?

    Jag tänkt äta 3 mål.  Tränar ibland sent men jobbar inte sent.  

    Tar medicin fastar mellan 18-21 med den då kan inte äta.  Därför sen middag.  

  7. Jag tänkte börja med lchf på måndag bra för atros och kroppen.  Tänker köra lchf tillsammans med 16:8.  För annat äter jag väldigt mycket och dåligt sent på kvällen. 

    Jag hade bra värden och blodtryck senaste var på läkarbesök.  Orolig att det dåliga kolesterol och mina bra värden bli sämre med lchf. 

    Sedan är jag orolig inte ska gå ner i vikt med lchf eller stå stilla med vikten med lchf.  Fast vikten komma i andra hand först må bra kroppsligt för min egna skull.   Vet att man kan gå upp med lchf Sedan ner med den.  Kanske bättre mäta med måttband i midjan än väga sig.  Eller köra båda varje onsdag när jag inte har mens. 

    Jag hoppas mitt sockerberoende försvinner och bli bättre med lchf.  Kommer sova bättre och få bättre hud med lchf. 

     

    • Like 1
  8. 2 timmar sedan, Effie sade:

    Jag skulle gissa att det är lättare med 16:8 när man börjat med lchf. Hade jag försökt på den tiden jag åt mest kolhydrater hade jag nog bitit någon; klarade inte att vara utan mat så länge. 
    Funderar på det här med gelatin och kollagen. Jag kokar buljong ibland, på ben och rens. Det finns någon grupp på facebook om detta, det finns säkert inlägg här också; jag har inte letat. Det ska vara bra för lederna. 

    Kört både 5:2 & 16:8 så van vara ute mat längre tid. Ok tack för tipset kolla upp det. 

  9. 53 minuter sedan, morgonsol sade:

    Jag förstår att du inte vill slänga mat, men jag håller inte nödvändigtvis med om att du behöver äta upp den. Det spelar också roll vad det är för något och vad det har för hållbarhet, hur mycket som finns totalt sett m.m. Finns det andra i familjen som inte tänker börja äta LCHF som kan äta dessa kolhydrater istället för att du ska behöva göra det, eller i alla fall inte äta så mycket? Kan du möblera om i skafferiet t ex så att ris, pasta, mjöl, socker etc inte är där du brukar hämta skafferivaror? Vet du om du klarar av att ignorera kolhydrater även om de finns nära till hands? En bit ner i kostdoktorns nybörjarguide hittar du rensa i skafferiet, efter inköpslistan.

    Det bara jag som bor i mitt hushåll.  Riset inget problem finns kvar och även det inte öppnade knäckebrödet.  Kan flytta på det som är kolhydrater, ris och socker m.m. som jag inte har så mycket av hemma ändå.  Ja jag vet att jag klarar av kolhydrater om de finns nära ändå om inte gott bröd.  Så det får jag inte köpa.  Ska kolla kostdoktorns nybörjareguide. 

    • Like 1
  10. Börja med 16:8/ 14:10 idag.  Börja med lchf på måndag måste handla lite för det.  Måste äta upp kolhydratrik mat jag har hemma.  Vill inte slänga mat. 

  11. Tack för hjälpen!!!

    Då kör jag inte på 17 dagars dieten, utan istället lchf och 16:8.  

    Om atrosen går bort eller inte så beror det på ja.   Bra att lchf är en anti inflammatorisk kost om inte lederna har redan blivit för dåliga.  

     

     

    • Like 1
  12. Jag har länge fastat och också kört med 800 kcal.  Men jag tycker inte funkat så gått över äta kolhydraterna när slutat med det. 

    Behöver bli av med min artros.  Har även läst medelhavskost bra men kolhydrater inte bra. Kan man kombinera medelhavskost och lchf utan kolhydrater? 

    Undrar över hur lchf och 5:2 fungerar ihop? 

    Vill inte ha några dåliga värden på grund av lchf.  Undrar om detta något för mig? Vill inte gå upp i vikt av lchf.  

    Sedan när jag slutar med lchf eller fuskar vid min mens vill jag inte gå upp så mycket. Blir svullen då kan jag acceptera. 

    Har typ 20 kg övervikt måste gå ner det för min hälsa men känns inte som händer något.  

    171 cm till det väger jag 87-90 kg. 

    Äter väldigt hälsosamt redan.  Äter mycket vegetariskt, fisk och kyckling. Bara ibland rött kött. 

    Vill gärna orka mera kroppsligt osv. 

  13. 5 minuter sedan, MariaF sade:

    Eftersom det primärt är artrosen du vill åt så tycker jag du ska vara väldigt försiktig med kolhydrater. Kolhydraterna bidrar till inflammationstillstånd i kroppen och förvärrar artrosen. Satsa på hälsan i första hand, vikten är sekundär. För om lederna är inflammerade kommer smärtan finnas kvar även om du blir lättare. Stirra dig inte blind på vågen, se till helheten istället. :wub:

    Då fortsätter jag med Lchf. Väldigt försiktig med kolhydraterna mår så bättre utan dem.  

    Ska satsa på hälsan i första hand och sedan kommer vikten som en bonus i andra hand. 

    Ja smärta kommer finnas kvar fast blir lättare. 

    Jag ska inte stirra mig bind på vågen slutat väga mig.  Mäter midjemåttet, känner på kläder och hur jag mår. 

    Se till helheten bra. 

    • Like 4
    • Thanks 1
  14. Jag har precis börjat med Lchf. 

    Jag har en kompis som kört lchf tidigare men slutat med det och gått över till att äta kolhydrater.  Hon gått ner 5 kg med det.  Känns inte gått ner med Lchf ännu men kört så kört tid. 

    Känner att jag orkar mer, har mer energi, sover bättre & lite bättre hud. 

    Atroser känns lite bättre om jag har tejpat knä.  

    Nu funderar jag ska gå över äta kolhydrater igen, fast mår så bra på LCHF.  För att kolhydraterna ger snabbare viktnedgång.  Fast jag vet egentligen handlar om långsam viktnergång.   

    Är bättre viktnedgången tar långsamt och jag mår bra än går fort? 

  15. 1 timme sedan, iAnna sade:

    Självklart kan man det! 5 dagar med LCHF och 2 dagar med bara 500 kcal från ägg. 👍

    LCHF handlar om fördelning av makronutrienterna.

    5:2 handlar om att äta lagom i 5 dagar och bara 500 kcal i 2 dagar.

    Funkar även med vegan, husmanskost och skräpmat.

    Då kör jag 5:2 på torsdag och söndag. Brukar annars på måndag men började då med Lchf. 

    • Like 1
  16. 1 timme sedan, iAnna sade:

    Självklart kan man det! 5 dagar med LCHF och 2 dagar med bara 500 kcal från ägg. 👍

    LCHF handlar om fördelning av makronutrienterna.

    5:2 handlar om att äta lagom i 5 dagar och bara 500 kcal i 2 dagar.

    Funkar även med vegan, husmanskost och skräpmat.

    Toppen har kört 5:2 tidigare verkligen tappat på det.  5 dagar med Lchf och 2 dagar med 500 kcal från ägg osv. 

    • Like 1
  17. 1 timme sedan, Zepp sade:

    Samma som iAnna!

    Iallafall.. i början med LCHF/Keto.. så är det helt normalt att känna sig tung, det är omställnigen, vi kallar det för riddarrustningen, det tar emot att gå upp för en trappa!

    Det i sig handlar om brist på glukos för musklerna, det är det som är meningen med LCHF/Keto.

    Då blir de tvungna att gå över till fettförbräning, och det tar bara 6-12 månader.

    Tack då vet jag att det är normalt att känna sig tung i början och med omställningen.  Precis gå uppför en trappa bra beskrivning. 

    Ja precis vet mening att det ska vara brist på glukos för musklerna. Visste inte att var så lång tid innan musklerna går över till fettförbränning. 

    • Like 1
  18. 1 timme sedan, iAnna sade:

    Man brukar säga att muskler väger mer än fett. Annars tror jag att 100 g fett och 100 g kolhydrater väger lika mycket. 🙃

    Har du testat att väga dig eller är det bara en känsla?

    Bara en känsla.  Vågar inte väga eftersom konstig våg är 70-90 kg.  Sedan har jag precis börjat. Började i måndags.  

    • Like 1
×
×
  • Create New...