Jump to content

Alexandra1234

Medlem
  • Posts

    8
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Alexandra1234's Achievements

(2/7)

13

Reputation

  1. Tack för alla svaren. Det är mig själv det gäller. Jag har alltid ätit lågkolhydratkost som normalkost, men jag undrar nu om kroppen bli förvirrad av att man två dagar i veckan tar bort kolhydrater helt, och resterande dagar äter lågkolhydratkost (självklart av bra kvalitet osv). Varför? Jag vill inte äta LCHF till 100 % alla dagar i veckan (för jag oroar mig för vad det får för långtids-effekt på kroppen), men jag har hittills mått bra av att ha såna här "LCHF-dagar", man mår ju toppen. Inte konstigare än så. Så jag undrade om det kan vara dåligt för kroppen att köra på mitt upplägg Jag har inget mål att gå ner i vikt eller så.
  2. Ok tack för input! Det var det här jag var inne på
  3. Hej! Jag funderar på om det kan vara dåligt för kroppen att ha typ en eller två dagar i veckan (utspridda) som man äter strikt LCHF på? Jag menar alltså för en person som inte äter LCHF i övrigt (men självklart innehåller de andra dagarna inte skräpmat osv). Skulle detta kunna ha några negativa effekter för kroppen eller metabolismen?
  4. Hej, Jag har en fråga angående ketos. Visst borde det vara en skala? Eller hur fungerar det? Om man exempelvis äter strikt LCHF, och vissa dagar ökar på kolhydraterna så att man "går ur ketos", vad är det egentligen som händer? Kroppen förbränner ju fortfarande fett som man äter, plus lite kolhydrater. Så man går ju fortfarande lite i fettdrift. Är ketos ett "antingen eller"? Eller är det en skala? Och vad händer om man ligger någon annanstans på skalan än strikt LCHF eller "vanlig hälsosam mat"? Eller om man äter måttlig LCHF med lätta avsteg? Mitt mål är inte att gå ner i vikt, utan att förstå huruvida ketos är en skala, och vad som händer om man rör sig på skalan, alternativt väljer en kosthållning i stil med måttlig/liberal LCHF. Vad innebär detta för ketosen och för kroppens hälsa i stort? För hjärtat?
  5. Hej, Jag har en fundering angående liberal LCHF/lågkolhydratkost. Jag vill inte gå ner i vikt, men vill gärna äta någon form av liberal LCHF på grund av att jag mår bra av det och för att det minskar min migrän. Dock till frågan, hur mycket fett ska man då äta vid liberal LCHF/lågkolhydratkost? Jag har tidigare ätit strikt och måttlig LCHF. När man ökar på kolhydraterna, så ska man väl minska på fettet? Hur mycket fett är hälsosamt vid liberal LCHF/lågkolhydratkost? (Om man tänker sig en skala från strikt LCHF till mer om mer kolhydrater, hur ser en sådan skala ut?)
  6. Hej, Jag har funderat på vad måttlig LCHF innebär för kroppen. Tänker mig att det bästa borde vara att antingen äta strikt LCHF eller liberal LCHF. Är det någon mer som har tankar kring det här ämnet?
  7. Hej, Tänkte höra om någon har tips på vad man ska tänka på om man vill sluta med LCHF? Jag har ätit LCHF i ett halvår, men är normalviktig och skulle vilja återgå till vanlig lågkolhydratkost. Förutom att man självklart ska äta nyttigt, grönsaker, fibrer osv och hålla sig från sockerbomber, finns det andra tips? Jag vill gärna göra processen så skonsam som möjligt för kroppen! Tips mottages tacksamt!
×
×
  • Create New...