Jump to content

ThereseMariaH

Medlem
  • Posts

    49
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

ThereseMariaH last won the day on February 21

ThereseMariaH had the most liked content!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

ThereseMariaH's Achievements

(2/7)

96

Reputation

  1. Uppdatering: jag nådde mitt mål och lite till. På midsommar hade jag totalt gått ner 9,7 kg! Nu ska jag fortsätta min resa och jag är strax i mål! Sen gäller det att hålla sig kvar där med träning och sund kost. hoppas det gått bra för er andra också och glad sommar!
  2. Ja, Gick ner 3,2 kg, sedan jag började fasta, men där tog det stopp. Gick inte upp utan stod still. Så ja, jag fastnade på en platå! Målet är att komma ner till vikten jag hade för 8 år sedan. Dvs totalt 12 kg ner. Delmål till midsommar är 8 kg ner. Så planen är att fortsätta tills jag når mitt mål planen därefter är att fortsätta med lchf kost. Och nu när jag uteslutit mejerier från min lunch och middag så har jag kommit förbi platån.
  3. Nu när jag minskat på fettet från mejeriproukter, alltså äter bara 0 points mat (för er som varit viktväktare tidigare). Tagit bort såsen, äter fortfarande ost och nötter men då bara vid något enstaka tillfälle, typ som igår kväll när barnen hade fredagsmys. Så det som varit problemet är att jag ätit för mycket mejeriprodukter, grädde, creme fraiche, turkisk yogurth, ost m.m. Har sakta ökat på det utan att jag reflekterat över det... För det är ju så sjukt gott! Har även försökt att dra ner lite på att inte äta för feta korvar utan håller mig endast till fisk, skaldjur, grönsaker (oftast broccoli), kyckling. Och istället för någon sås har jag haft ett löskokt ägg till. Har även ökat på promenaderna och träning till 4-5 ggr i veckan, och då ser jag 60-90 min promenad som ett träningspass och 30 min styrketräning 2-3 ggr. Vad hände på en vecka? -1,3 kg! (Är dock fortfarande väldigt svullen i benen pga stillasittande jobb) Så nu är jag förbi platån och hoppas på att det ska fortsätta ner till målvikten. Bara 3,2 kg kvar!
  4. Jag menar att jag nog behöver dra ner på fettet och öka kolhydraterna en aning. Har börjat röra på mig lite mer också. fettet kommer ifrån kött, fisk, avokado, nötter, grädde, ost, kyckling. Älskar ju grädde ost och nötter, men försöker att inte äta så mkt av det. nu har jag ätit weightwatchers soppor. Linssoppan, men en liten klick creme frashe i. Men det har jag inte stått mig på så länge. Till middag några ägg, Oliver och räkor. när jag följde Viktväktarna för tre år sedan så gick jag ner i vikt. Men inte nu... fastan är inga problem. Men det känns som att kroppen nu går in i viloläge och inte bränner nåt alls under fastan. Och sen när jag äter så suger den åt sig allt och stannar där liksom. Det står fortfarande still på exakt samma vikt, upp ner ett halvt kilo.
  5. Nu har det gått en tid. Kört Omad flera dagar i veckan.. men står still på vågen. Det händer absolut ingenting. Funderar på om jag äter för mycket ändå och behöver dra ner på energi innehållet i maten jag äter. Ska testa det så får vi se.
  6. Har haft två fasta dagar, tänkte köra Omad två till tre ggr i veckan för att ev kicka igång viktnedgången. Fortsätter flitigt med fastan 16:8 ibland längre. Har haft två omad. Håller mig till strikt Keto. Men! Jag står och gungar fram och tillbaka på samma vikt... ett kilo upp ett kilo ner, och har gjort i en månad drygt. Det är tröttsamt tänker att metabolismen i kroppen måsten minskat rejält och kroppen vill inte förbränna något. Ska försöka komma igång mer med träning och rörlighet. Känner vätskan i benen som inte riktigt släpper.
  7. Jag har även hört eller läst någonstans om en undersökning gällande ämnesomsättning. Den visade att det inte finns någon skillnad i ämnesomsättningen hos nyfödda, alla har samma, kunde man se. Vilket är väldigt intressant, då kan ju en hypotes vara att detta är något som formas genom uppväxten beroende på hur kroppen utvecklas och genom det var vi får i oss.. ? Det finns kanske studier som motsäger detta, men mycket intressant!
  8. haha, nej det är ingen tröst, varför skulle det trösta att tänka på att dom hemskheterna kan hända någon man håller kär? Men jag förstår vad du menar.
  9. Det blev 17 timmar fasta idag, vilket det vanligtvis blir 16, 17 eller 18 timmar. I morgon kanske jag kan klara längre.
  10. Nej inte varje dag Men äter gör han varje kväll, middag eller nåt annat kvällsmål. Han är väl medveten om dess konsekvenser med godis och chips, likväl som tobak är skadligt, vilket han slutade med för 4 år sedan. Det är absolut inga mängder han äter. Men ATT någon sitter och äter bredvid mig i soffan är en trigger till att gå och hämta nåt jag med. Får ha mer disciplin helt enkelt, ta en kopp te kanske, dock klarar inte min mage att ta det varje kväll. Ska försöka utesluta mjölk och nötter och även den turkiska yoghurten som jag brukar äta på eftermiddagen så får vi se. 4 kg ska bort innan midsommar, det är målet.
  11. Kan tillägga att sambon är 180cm och vägen 73kg och äter chips och godis i stort sett varje dag.... Hur i helsike är det ens möjligt! Hade jag haft samma matvanor som honom hade jag nog legat på närmare 100 kg nu.
  12. Jo absolut Men nu är det som att kroppen vant sig vid det. Har inte haft någon viktnedgång på flera veckor. Till och med gått upp lite! Men jag tror att jag äter för mycket nötter och jag brukar ha en matsked mjölk i kaffet. Är det det som gör att det inte händer något med vikten? Det känns iaf som att jag kommer in i ketos under dagen. Idag ska jag prova att fasta lite längre. Igår lyckades jag iaf med att äta mitt första mål kl 19.00, vilket är ca 23 timmar fasta... Höll mig sysselsatt med att odla, vara ute i trädgården, och åkte iväg och gjorde ärenden, vilket gjorde det mycket lättare. Kände ingen hunger alls. Det är dock väldigt svårt att inte ta fram ost och nötter när sambon sitter och äter chips och godis på kvällarna. Eller bör jag träna mer? Har inte gjort någon styrketräning alls den sista månaden, bara gått min promenadrunda på 4km några gånger i veckan.
  13. Fastan fortsätter här med. Som ni säger också, det är inte lätt att fasta.. Har inte lyckats komma över 24 timmar ännu. Och nu har jag i stort sett stått still på vågen i 4 veckor.. Men oavsett väger jag mindre nu än när jag startade, bara positiva tankar och fortsätta så borde det gå att komma förbi platån
  14. Har åkt på en förkylning och varit väldigt mycket i skolan (studerar en distansutbildning på högskolan). Så idag blir det iväg för att hämta ett corona-test. Känns som att man kommer sakta in i gamla vanor igen. Äter nästan inga kolhydrater fortfarande, det är lätt att hålla eftersom jag tidigare haft den livsstilen, men det är lätt att ta det där lilla extra ibland. Träning har det inte blivit av någonting. Inte ens promenader. Det kanske är därför man känner sig lite nere. Försöker undvika turkisk yogurth och för mkt grädde, speciellt med lite sötning på , det är väldigt gott. Sen att äta valnötter och brieost är ju väldigt gott också. Hade en lång fasta i måndags på 24 timmar. Men det har varit den enda långa fastan på ett par veckor nu. Men frukost äter jag inte längre så resterande dagar har jag ändå lyckats att hålla 16:8 fasta någorlunda . Men det blir lätt nån snack med valnötter vid 22 på kvällen ändå, när jag siiiter vid tcv. med sambon och han snacksar chips. Ska försöka få till en till på 24 timmar fasta den här veckan. Ställde mig på vågen idag morse. 67,6 kg. Så totalt ändå -4,1 kg
  15. Det gäller att hålla sig till vatten alltså
×
×
  • Create New...