Jump to content

Johan Wallin

Medlem
  • Posts

    4
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Johan Wallin's Achievements

Nyanländ

Nyanländ (1/7)

3

Reputation

  1. Hej! Jag har varit på skikt-röntgen och fått reda på att jag har en förträngning i en artär till höger njure. Den släpper endast igenom ca 40% av blodet. Därav det höga blodtrycket. Tack för alla förslag och visade intresse. Jag kommer att besöka Njurkliniken dit jag fått remiss den 7 Mars. Har ändrat maten också. Mvh Johan
  2. Hej och tusen tack för era svar! Ja man har förstått att den Svenska sjukvården inte är som man kan förvänta sig. Det är stor skillnad på hur det var för 20-30 år sedan. Och du har så rätt i dina frågor. Detta är väl också en anledning att man börjar söka sig nya vägar och som tex detta forum. Jag har tidigare aldrig haft några problem med att sova, däremot nu när hjärtat har sina "flusher" dvs ökat blodtryck så vaknar jag flera gånger per natt (Jättejobbigt) Jag har gått ner i vikt och väger i dagsläget 95 kg och ska ner till 85. Jag simmar och går långa promenader i snabb takt flera gånger i veckan. Jag äter vanlig kost, som tex gröt till frukost och till lunch tar jag nästan alltid en sallad och på kvällen tar jag antingen fisk soppa eller stekt tonfisk med broccoli och morötter. Jag dricker sällan och då blir det på sin höjd ett glas vin. Jag har precis börjat ta D,C och järn samt Magnesium. Jag har tagit olika prover och läkaren säger att de ser fina ut, inget mer. Men tror som dig att man skulle behöva ha en ordentlig genomgång av blod analys. Jag förstår att man inte kan eller ska utesluta medicinerna på en gång men succesivt vill jag nog göra det, för detta håller inte. Jag blir lite oroad över om man har någon alvarlig sjukdom som gör att jag får detta höga blodtryck, och att man inte kan åtgärda detta. Men det får väl tiden utse? Hur kunde du lägga av med din medicinering? Hur började du och vem hade du som hjälpte dig? LCHF låter väldigt bra. Hur kan man göra för att beställa dessa prover?? Mvh Johan
  3. Hej och tack för era svar! Jag har tagit 24 timmars blodtryckskoll. Det senaste var för någon månad sedan. Då hade jag inte alls så högt i genomsnitt 140/90. Det som är jobbigt är just när man får sådana här flusher = ökat blodtryck som sitter i flera timmar. Det varvar hela tiden från 180/110 till 150/90. Det brukar oftast hålla på i någon vecka men nu har det pågått i tre veckor. Jag var på akuten förra sommaren och då sa en akutläkare att han trodde att jag hade för mycket mediciner och för starka. Tyvärr tyckte inte min kardiolog detta. Det konstiga i det hela är att när jag frågar min läkare vad som händer och varför det händer så säger hon bara att hon inte förstår någonting. Hon är ändå en väletablerad Kardiolog som har gjort avhandlingar inom blodtryck. Nu ska hon vara tjänstledig i 6 månader och jag kan bara känna, finns det någon vettig läkare som skulle kunna säga att vi gör en utredning kring dig. Jag har gjort alla olika tester på hjärtat och även tester blodprover och allt ser väldigt bra ut. Det är ett mysterium, och jag börjar snart få lite panik. Kan det inte vara som så att om man äter för mycket mediciner blir det ungefär som en kastrull som ångar vatten och lägger man locket på kommer det att skölja över??? Hur menar du med elektrolyter ? Är inte så duktig på sådana här saker? Endast en medicin är urindrivande och det är spironolacton. Nu ville dessutom min Kardiolog att jag skulle öka dosen ännu mer genom att ta 25mg Metoprolol på kvällen. Jag ska försöka hitta någon bra Kardiolog i morgon som inte är en sådan fanatiker av mediciner. Jag hör av mig om hur det går.
  4. Hej! Jag är en man på 53 år. Har sedan 7 år tillbaka haft blodtryckssänkande mediciner. Det hela började med att jag fick andningsstopp vid flera tillfällen. Jag åkte ut och in på akuten och blev hela tiden hänvisad till öra, näsa och hals. Efter tredje omgången jag varit på akuten frågade jag en läkare om jag vågade åka till Dubai på semester? Visst sa han, det gör dig gott med lite ombyte av luft och värme. När jag väl kom ner till Dubai fick jag naturligtvis andningsstopp igen och fick åka i väg till ett helt nytt sjukhus som hade öppnat samma dag jag kom in. Jag träffade en kvinnlig läkare från New York som var helt fantastisk, och hon sa på bara 15 minuter att hon visste vad jag led av och det var högt blodtryck. Varför kunde inte den Svenska sjukvården sett detta tidigare. Efter detta fick jag äntligen reda på vad min åkomma var, och det kändes skönt på ett sätt. Vad jag ska tillägga är att jag under denna perioden i mitt liv hade slutat tränat och enbart ätit gott och druckit på tok för mycket. Mina kilon gick över 110. Jag har tidigare varit långdistanslöpare och haft god fysik. Nu har jag alltså ätit samma mediciner från starten och det innebär Metropolol 75mg, Lerkanidipin 25mg, Spironolacton 25mg och Lozartan 100mg. Men ingen har gått in och ändrat medicinerna, varför? Det verkar väldigt orimligt att man ska ha samma behandling trots att man har gått ner i kilo, börjat träna dagligen, nästan slutat dricka alkohol och ändrat kosten. Sedan ett år tillbaka har jag börjat få ytterligare högt blodtryck i perioder. Det har dock legat hyfsat på ca 140/90. Nu kan jag få flera dagar i sträck då det hamnar på 180/110 eller mer. Jag känner mig delvis yr, samt att jag känner mig darrig i kroppen (Precis som när man är sjuk) Jag blir röd och het om kinderna, kissar ofta, har huvudvärk. Dessutom ska tilläggas att jag ofta har hosta flera gånger per dag. Läkarna säger till mig att det finns ingen av de medicinerna jag tar som kan framverka hostningar. Men när jag läst flera inlägg förstår jag att detta inte stämmer. Så här har det hållit på och under det senaste året har jag haft ca 5 gånger då jag haft dessa ökade blodtrycksvärden, med ungefär en veckas pågående. Men denna gången är det skillnad ca 3 veckor. Jag pratade med min Kardiolog i fredags och hon säger att hon inte förstår alls vad detta ökade blodtrycket kommer ifrån. Jag känner mig oroad. Jag har helt ändrat mitt liv för flera år sedan. Tränar regelbundet, dricker knappt något alls och har helt gjort om kosten. Sedan gick jag in för att kunna ventilera mina känslor, eftersom att detta börjar kännas väldigt frustrerande. Jag har aldrig fått någon förklaring till mitt höga blodtryck och ej heller vad som orsakar detta med det ökade blodtrycket. Jag har en gång i tiden varit maraton löpare och har en väldigt bra fysik som grundar. När jag läser om vilka doser ni andra har fått, börjar jag bli orolig att jag har på tok för mycket och för starka mediciner. Nu sa min Kardiolog att jag skulle sluta med Lozartan och istället ta en annan medicin Kandrozid 32 mg. Samt ändra så att jag tar Lerkanidipinet på kvällen istället för morgonen i samband med frukost. Kan man våga trappa ner eller sluta helt??? Jag tror att detta är reaktioner på den starka medicinen. Vad tror du/ni?? Vad beror dessa förhöjda värden på? Det måste vara en reaktion på att något inte stämmer. Att åka ner till akuten är inte heller något alternativ eftersom att man hela tiden säger att det finns inget direkt akut. Prata med din läkare. Jag har under flera år haft Euroaccident som varit behjälpliga med att välja läkare till mig men nu börjar man misströsta. Tacksam för återkoppling.
×
×
  • Create New...