Jump to content

jansson22000

Medlem
  • Posts

    8
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

jansson22000's Achievements

(2/7)

4

Reputation

  1. Hej allihopa! Jag har beslutat mig för att (just nu) fasa ut min Keto-LCHF mot en traditionell medelhavskost. Detta innebär inte att jag kommer att lägga LCHF på hyllan för alltid, men att jag vill veta var min "basnivå" ligger när det gäller LDL, så att jag kan känna trygghet i att kunna "vända om" ifall det stiger för högt när jag experimenterar mer med LCHF... Alternativet hade varit att fortsätta som jag gjort med keto men då kan jag nog svära på att mitt kolesterol skulle bli ännu högre eftersom jag är underviktigt och alltså måste äta ÄNNU mer mättat fett för att åtminstone inte gå ner i vikt. Jag tror att det är alla ägg och allt mättat fett som är orsaken till mitt höga kolesterol så den vägen att äta mer mättat fett vill jag tyvärr inte gå då jag inte vill riskera få ännu högre än 9,6 mmol/L... (vem säger att det stannar där vid nästa mätning?) Ett annat alternativ att att bara använda enkelomättat fett, som olivolja är inte görligt heller, för det skulle bli över 2 dl per dag för att jag inte ska tappa mer i vikt... Det går inte att trolla fram 2700kcal/dag på keto om man samtidigt ska minimera mängden mättat fett. Nej, jag måste nog tyvärr ta in kolhydrater igen... Medelhavskosten verkar vara det bästa alternativet tycker jag spontant... Jag kan ju alltid komma tillbaka till LCHF... Jag kommer nog behöva ta in mycket mer än 100 kolhydrater om dagen ifall jag fortfarande ska hålla det mättade fettet på en liten nivå... Och gällande uträkningarna med gröna siffror ovan: jag ser uträkningarna men om ni kollar på mina YouTube-klipp ovan så tycker jag fortfarande det känns långt ifrån helt säkert att fortsätta denna väg. Hade mitt totala kolesterol legat på runt en "6:a" så hade jag upplevt situationen annorlunda. När det går att göra effektivare mätning av typ av LDL i framtiden och kunskapsläget är ett annat (t.ex. utifrån Dave Feldmans nya experiment) så kan jag prova igen...
  2. Jag har inte fått något klockrent svar än... men jag gör ett nytt försök... nån som har en fråga som de vill ställa/skicka med? Skriv här i så fall...
  3. Jag tycker att många inlägg här är intressanta men ibland missas poängen... Det är säkert sant att LDL-kolesterolet kan vara nyttigt i olika sammanhang och att det inte är bra att ha för lågt LDL, men detta hör inte till mitt problem. Mitt problem är ju att jag har ett ovanligt högt kolesterol. Jag tror inte att mitt kolesterol var högt innan jag började med LCHF (jag har absolut ingen anledning att tro det), men nu är det ju väldigt högt. Min misstanke är att min kropp inte kan hantera den mängden fett (förmodligen främst mättat) som denna form av kost kräver. Kollar man på det första YouTubeklipp i mitt förra inlägg ovan så har ju den killen förmodligen samma problem. Tar han bort fetterna så normaliseras hans kolesterol igen. Mitt intryck är att det verkar vara konsensus kunskap att runt 30% som äter LCHF får en effekt med förhöjt kolesterol. Jag känner mig helt enkelt inte bekväm med att ligga så långt utanför referensvärdet och med anledning av det vill jag sänka mitt kolesterol. Och det är här jag behöver era råd. Här är mina förslag (utifrån Peter B:s nyanseringar som jag tycker verkar tänkvärda). (1) Minska mejeriprodukter och kokosfett men fortsätta med rött kött (ca 1-2 ggr i veckan tänker jag räcker). (2) Återinför kolhydrater: Jag är väldigt smal och att i princip bara äta grönsaker, avokados, protein och stora mängder olivolja funkar inte (jag rasar ännu mer i vikt denna vecka). Vad anser ni om idén att byta ut en del olivolja mot kolhydrater i kosten? Jag tänker havregryn, potatis, rödbetor, morötter och andra baljväxter... och jag vet inte om man ska fördela dessa så man fortfarande är i Ketos eller om man ska slå till på 100+ gram... Hur påverkar det kolesterolet tror ni? Enligt dietdoktors råd för oss med ovanligt högt LDL, verkar det kunna hjälpa https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kolesterol-grunderna (Jag behöver absolut inte äta strikt LCHF av hälsoskäl, men hur påverkas kolesterolet om jag skulle börja med en väldigt liberal LCHF?) (3) Jag tänkte testa mig i slutet av oktober: Om jag tagit bort det mesta mättade fettet ur kosten, infört lite kolhydrater igen, så borde det väl ge resultat? I det första YouTube-klippet ovan gick killen från 455 till 329 i kolesterol mellan den 20 november till den 11 december ... finns det någon extra bra poäng med att vänta 3-6 månader? (4) Vad händer om jag inte kan acceptera värdena? Finns det något sätt att "hoppa av det hära"... Gå tillbaka till mitt gamla liv fast med ny kunskap... Går det att trappa ner LCHF:en och hur gör man det på ett riskfritt sätt?
  4. I denna tråd söker jag i korthet tips på bra omättade fetter att använda i min kost som jag kan ha förbisett (både enkelomättade och fleromättade). Jag vet att alla fetter till en viss del även är mättade, men det är skillnad på smör och olivolja. Här är jag alltså mer intresserad av tips som liknar fettprofilen i den senare. Lite längre utläggning: Bakgrunden till min forumtråd är att jag förmodligen inte tål mättade fetter speciellt bra (jag har ett högt kolesterol och LDL och misstänker att det kan bero på allt mättat fett jag ätit). Jag har bestämt mig för att dra ner rejält på mängden mättat fett och byta ut det mot omättat fett. Detta är dock problematiskt av olika anledningar eftersom jag är snudd på undernärd (lean mass hyper responder) och behöver äta (minst) 2500 kcal om dagen för att inte gå ner ännu mer i vikt. Jag har räknat ut att jag behöver få i mig ca 180ml oliv/avokadoolja per dag (blir ca 1500kcal) för att ha en sportslig chans att komma upp i mina 2500kcal per dag. Proteiner på ca 80-90g per dag, en avokado om dagen och grönsaker till varje mål utöver detta blir inga kalorier att tala om (även om broccoli/salladstallrikarna är "mycket stora" blir det inte mer än 600 kcal max sammantaget). Sammantaget innebär detta att jag måste kunna "trolla fram" minst 500 kcal i omättat fett extra om dagen (nu när mättade fetter är off-limits för mig)... Visst: Det finns fet fisk, men det har jag inte planerat att äta mer än 2-3 ggr i veckan... Sedan finns tahini och olika nötsmörer, men dessa innehåller mycket omega 6 och jag tycker att de är något inflammerande om de äts regelbundet... och sedan hela grejen med att dricka 180ml olja fördelat på mina två måltider, det blir lite drygt... Har ni några bra tips på omättade fetter? Det går utmärkt att ange saker även om det är varianter av nötter etc... Jättetacksam för era råd.
  5. Hej alla och tack hittills för intressanta svar! Jag anser som Peter B skriver ovan att det idag inte finns någon självklar konsensus kring frågan om högt LDL och att det därför kan vara bra med tillförsikt, åtminstone om man har extrema värden sett till referensvärdena (vilket jag anser att jag har). Jag har sett flertalet YouTube-videos och förkovrat mig i många inlägg på detta område och tycker att denna video är bland det mest nyanserade jag kommit över hittills: Ska också nämna Dave Feldmans svar på frågan om ett förhöjt LDL är farligt: "We don't know". https://cholesterolcode.com/hyper-responder-faq/ Dave Feldman intervjuades nyligen av Bret Scher på DietDoctor och där tycker jag det framkommer att man inte riktigt är säker på konsekvenserna av ett högt LDL (jag är för övrigt en Lean Mass Hyper Responder enligt deras kalkylator): Jag kommer att skriva ett till inlägg också och fråga om hur jag bör gå vidare... Det finns några frågetecken kvar som jag gärna tar emot råd gällande (mer om detta snart).
  6. Jag håller på att kolla upp detta med Dynamic Code för att se vad deras test innebär och huruvida det även gäller andra typer av fetter än bara mättat. Jag håller med om att det är sunt att vara skeptisk till dessa typer av tester. I mitt eget fall hade testet rätt i den mening att mina värden för blodfetter är höga (både totalt kolesterol och ldl) (jag har ett annat inlägg för det i tråden om provsvar). Inväntar som sagt svar från Dynamic Code, kan bli spännande att läsa.
  7. Hej, Jag är en 37-årig kille som är ganska smal (183cm, 63kg). Jag försöker motionera och styrketränar lite hemma, men skulle inte kalla mig stark. Jag har nu ätit en strikt LCHF i ca 6 månader och mina tidigare problem med divertiklar har blivit mycket bättre och jag upplever också att "hjärndimman/tröttheten", som jag alltid fått på arbetsluncherna, har blivit mycket mindre. Jag äter rött kött och mejeriprodukter regelbundet. Jag äter 3 ägg till varje lunch. Jag gjorde Werlabs Hälsokontroll XL Plus nyligen och mina resultat upplever jag vara problematiska. jag skriver faktiskt detta lite i affekt och ska sanningen fram så mår jag inge vidare mentalt efter att ha sett resultaten. fS-Triglycerider: 0,68 mmol/L (fint värde) P-Kolestrol: 9,6 mmol/L (jättehögt referens är 3,3-6,9!) P-HDL-kolesterol: 2,5 mmol/L (ganska fint värde, referens är 0,80-2,1) fP-LDL-Kolesterol: 6,4 mmol/L (väldigt högt, referens är 1,4-4,7) S-Apolipoprotein A1: 2,4 g/L (ganska fint värde, referens är 0,9-1,8) S-Apolipoprotein B: 1,7 g/L (ganska högt, referens är 0,6-1,6) P-Apo B/Apo A1 (kvot): 0,69 (helt okej, referens är 0,40-1,2) Jag noterar att om jag delar P-Kolesterol med HDL så får jag ett värde under fyra, vilket verkar bra enligt Dietdoktorns riskanalys (9,6/2,5=3,84)... Och min Apokvot är under 0,7 vilket också ska vara "mycket bra" enligt Dietdoktorns sida om kolesterol. Men jag tänker ändå att vi vet för lite i dagsläget om P-Kolesterol och LDL att det känns för riskabelt att chans och gå runt med dessa värden, nu när de är så himla höga över refernsvärdena (P-Kolesterol 9,6 mmol/L och LDL 6,4 mmol/L). Jag har även en annan tråd på detta forum (under näringslära) där jag går igenom att jag har genotyp A/G på FABP2 genen (Fatty Acid Binding Protein 2), vilket gör att min kropp har anlag för förhöjda blodfetter. (och som jag uppfattat det så gäller det just mättade fetter). Jag har också andra "fettgener" men dessa oroar jag mig inte för eftersom jag är smal. Det är främst kolesterolet jag är orolig för. Jag skulle vilja få ner dessa värden och skulle behöva rådfråga er om hur jag ska gå vidare i mitt liv. Som jag kan se det så finns det fyra alternativ: (1) Fortsätta som vanligt och äta en strikt LCHF där även regelbundet intag av ägg, rätt kött och mättat fett ingår (detta alternativ är förmodligen inte aktuellt för mig om jag ska få ner mitt LDL). (2) Fortsätta med strikt LCHF men sätta in åtgärder: I princip plocka bort alla ägg, mejeriprodukter och allt mättat fett och bara äta omättade fetter (förutom kanske rött kött en gång på helgen). Uppreglera konditionsträningen från 2 till 4 pass i veckan. Försöka få till bättre sömn. Äta kost som främst består av fibrer, avokado, olivolja, vassleprotein och kanske bönproteinisolat. (3) Som alternativ två ovan med tillägget att även minska mängden fett totalt och lägga till typ potatis och andra kolhydrater (kan vara ett alternativ om mitt kolesterol och LDL skulle öka av omättade fetter. Ökar kolesterol och LDL av omättat fett? Jag behöver äta ca 2500kcal fördelat på 2 måltider per dag så det blir ju en del fett ca 1700kcal kanske). (4) Sluta helt med LCHF och gå över till en växtbaserad kost (jag vill egentligen inte detta för jag är rädd att mina inflammationer i divertiklarna ska komma tillbaka med kolhydraterna). Men min kropp kanske inte kan hantera fetter? Ber er verkligen om vägledning här. Har ni liknande erfarenheter? Bör jag kontakta vårdcentral för mina värden? Vänliga hälsningar Patrik
  8. För en tid sedan gjorde jag ett gentest som marknadsförs för att mäta "hälsa och blodfetter" på Dynamic Code. En av generna som testet mäter kallas FABP2 genen (Fatty Acid Binding Protein 2) och den är involverad i bindning, transport och nedbrytning av fetter. Mina testresultat visade att jag har A/G genotypen, vilket innebär att jag har anlag för en ökad risk för förhöjda blodfetter. Om jag tolkar testet rätt så innebär detta att jag riskerar att få höga nivåer av triglycerider och LDL samt låga nivåer av HDL. Har någon annan här A/G genotypen för blodfetter (FABP2 genen) och hur hanterar ni det? En rekommendation som testet ger är att byta ut mättade fetter (till exempel smör) mot omättade fetter (till exempel olivolja). Finns det någon annan än mig här som har denna genotyp eller en liknande? ...Och finns det någon här som kan ge råd i hur man ska hantera denna situation? ...är till exempel rådet att äta omättade fetter och undvika mättade fetter ett råd som fungerar? Vänliga hälsningar Patrik
×
×
  • Create New...