Jump to content

Irre

Medlem
  • Posts

    41
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Irre's Achievements

(2/7)

22

Reputation

  1. Det jobbigaste är väl att när det som är norm är dåligt (som i ohälsosamt) - då jämför man sig ju ändå med andra och kanske drar slutsatsen att dieten inte är så illa, jämfört med dom man ser med mycket sämre diet, och jämfört med vad som ses som normalt i samhället. Varpå man drar slutsatsen att ett par timmars styrketräning i veckan och/eller ett par promenader borde hjälpa för att kompensera. Men så länge som kostrekommendationerna ser ut som dom gör och den allmänna bilden av en "hälsosam diet" fortfarande är skev så är det ju i gemene mans ögon inget fel på ovanstående resonemang... Alltså att man är ganska normal och kan kompensera det hälsomässiga med träning. Hade man haft en bättre bild av vad "hälsosam kost" innebär så gissar jag att tränings-resonemanget inte hade slagit lika fel heller
  2. Hmm, har funderat i dom banorna också, fast jag har haft "något IBS-liknande" i ca 14 år och aldrig känt mig så bra i magen överlag som nu, så har troligen eliminerat allt eller åtminstone att käka större mängder av sånt man är känslig av. Iom att jag kan tänka mig att mjölkprodukter är en sån grej har jag skurit ner på det rejält fast inte eliminerat helt. Grädden i kaffet skulle det kunna vara... Dricker ju ändå 2-3 koppar nästan varje dag. Inte hittat något bra att ersätta det med Den uppsvullna känslan nu är nog mer i stil med när man normalt sett samlar på sig mer vatten av hormonella skäl och kanske maten i magen? fast i princip varje dag då istället för i perioder. Svårt att sätta fingret på det, kan vara att man känner sig mer "sladdrig" också, kanske i combo med lite över-mätt. Det skulle eventuellt kunna vara fastan som krympt magsäcken så man kanske inte mår lika bra på metoden att käka få men protein- och fettrika måltider? Eller nån slags mineral-/vatten-obalans, eller hormonellt förstås. Från vad jag har lärt mig om fasta och kanske i synnerhet Keto så är jag lite skraj för att köra mellanting där man får i sig lite kalorier men mest flytande föda. Men när jag ska plugga/jobba/träna (dvs nästan varje dag) känner jag att jag får svårare att vakna till ordentligt och koncentrera mig om jag är på 0 kalorier (vattenfasta). Gör man tvärtom och lägger fastan på kvällen/natten får jag svårare att sova. Å andra sidan verkar magen må bra av att få vila ganska mycket. Att den tycker att t o m mina små mål mat, eller i synnerhet om man råkat lassa på lite extra pga att något är gott, blir för mycket att hantera. Så just nu klurar jag på om man vågar prova något OMAD-aktigt men fylla ut med kaffe, benbuljong och eventuellt soppor.
  3. Uppdatering: Ligger efter, knappt 2v kvar och fortfarande är "lägsta-vikten" 66,5 kg, pendlar en del från dag till dag. Fortfarande hopp om 64,5kg till 22/10 men det minskar la för varje dag som går utan resultat på vågen. Kan vara för att det blivit lite färre fastedagar eller för att jag är igång och tränar igen. Det jag tycker är lite konstigt är att jag liksom känner mig uppsvälld de allra flesta dagar jag inte fastat minst ca 20 timmar (oberoende av dag i månaden). Så mäta omfång tror jag inte skulle ge några glädjebesked heller, iallafall där det räknas, mage och lår. Men magen mår överlag väldigt bra så känns konstigt om det skulle vara maten man blir uppsvälld av, även om det väl är den logiska slutsatsen annars. Är inte så jag käkar samma varje dag heller även om en del grejer återkommer ofta (exempelvis kaffe med grädde och ägg i olika former).
  4. Vattenfasta ökar tillväxthormonerna ganska rejält, men bör göras väldigt stötvis och med bra koll på att man får i sig tillräckligt med näring däremellan givetvis om man är underviktig. Det låter säkert väldigt bakvänt men bodybuilders har börjat utnyttja fasta för att bygga muskler snabbare (framförallt 16/8, men kvinnor svarar som regel bättre på lite längre fasta) pga att tillväxthormonerna ökar rejält. Både Keto-diet och fasta brukar också åtminstone efter övergångsfasen göra att man känner sig piggare. Om du har något större i livet som stör detta så kan det förstås bli svårare att lösa på dessa vis. Vissa tappar t ex vikt och blir trötta av stressig vardag, ser livet fortfarande ut så kan det förstås försvåra, återhämtar man sig inte trots en lugnare tillvaro kan Keto/Fasta ofta hjälpa (och ffa fasta sägs göra att man blir mer stresstålig). Får du för lite näring och energi från kosten och/eller är en sån som glömmer äta kommer det såklart också påverka. Hellre näringstät mat regelbundet förutom om man kör en "riktig" vattenfasta stötvis.
  5. Tänkte säga att då har vi ungefär samma startpunkt/mål, men där rasslade du om mig direkt! Haha Är bara ca 3v in på Keto men kört fasta ett par månader så original-startpunkten var betydligt högre då. Kul att det verkar ha gått bra att komma igång! Hjärndimman brukar jag också uppleva när man fastar t ex och ställer om vanorna/energiintaget såpass. Huvudvärken borde lite extra salt och ordentligt med vatten kanske kunna hjälpa med? Träningen går bättre för mig när jag tänker mer åt HIIT. Med korta intensiva intervaller där energin aldrig helt hinner ta slut. Fast folk brukar förespråka MAF (lågpulsträning) och jag köper argumenten, det funkar tyvärr inte för mig personligen (och det kan ta flera månader att ställa om så one could argue att du nog hunnit anpassa dig till din vanliga träning ändå på den tiden). Och så får man väl tänka på hur ev. träning funkar i combo med det du vill göra. Brukar egentligen undvika det men behöver jag en energikick tar jag en matsked mandelsmör. För mig kan det t ex vara när man känner att nu kommer det bli svårt att sova pga hungerkänslor, hellre lite energi då vid kl 20 än att ligga sömnlös hela natten dagen före skola/jobb om man inte räknat med det pga fasta. Är det tidigare på dagen så man hinner laga mat blir det gärna ett kokt ägg med majonäs och ev en avocado till, mer som ett riktigt fast ändå lätt mål så man pallar träna efteråt. Fördelen med just mandelsmör som jag ser det är att man får kolhydrater och fett (egentligen dålig combo) men så länge man begränsar mängden borde det inte vara några problem att hålla sig inom dags-gränsen.
  6. Landar med foten för långt bak. Utgår ifrån att det inte är det klassiska; för hög "klack" på skon, och inte heller en klassisk överansträngning av att helt enkelt öka för mycket av något ovant (finns övningar annars för att stärka framsidans muskler så risken minskar). Kvarstår = motorikövningar. Men jag får känslan av att du inte är så intresserad av den aspekten så ska sluta tjata Btw så kvarstår fortfarande fenomenet att långt ner = oftast ofördelaktig rörelse relativt högt upp.
  7. Irre

    MAF-tråd

    Meen, säg inte så, jag kan inte springa ju Får mig att känna mig ännu mer handikappad. En 9km trail som hölls nära där jag bor för nån vecka sedan skulle vara som att bestiga mount everest och en lika dum idé, haha Jag vet inte vad du har provat/gjort men jag är något av en hobby-nörd när det gäller rehab/prehab och har hunnit testa en hel del själv, skröplig som man är. Vissa metoder har större chans än andra att återfå funktionen. Och det är ju inte någon jättestor mening att "fixa" ett problem utan att återfå full funktion förutom det initiala akuta som kanske t o m är livshotande i vissa fall, samt att försöka lindra eventuell smärta förstås.
  8. Btw angående detta; nervsignaler är kluriga. Smärtsignaler tänker jag på då i det här fallet. Jag tror inte man har några smärt-nerver i själva skelettet, den fasta stommen så att säga (ska dock inte svära på det), så din smärta måste ju komma från något relaterat till skelettet. Man kan t ex få en inflammation som i längden kan leda till överben/deformation (det senare på väldigt lång sikt i regel), vanligast är väl annars att det sitter i anknytning till en led eller ett muskelfäste. Men iom att nerver som sagt är kluriga kan det lika gärna vara så att det är en krampande muskel någon helt annanstans (t ex ryggen/nacken) som ger signaler på annat håll. Vad jag fått lära mig så för varje del av kroppen finns en motsvarighet som i bästa fall harmoniserar med delen ifråga eller möjliggör dess funktion. Har man t ex funktionella/mekaniska problem "nertill" (knän, fötter exempelvis) sitter grundproblemet nästan alltid ganska långt upp (mot vad man kan tro), exempelvis bröstryggen. Höfterna ska "harmonisera med" huvudet i anslutning till nacken så min gissning hade varit att ev. smärta där antingen kan härröra från nackproblem alternativt orsaka strul där med. Motoriskt skulle det exempelvis kunna vara så att man har en ofördelaktig hållning i huvud/nacke när man springer eller onödig spänning. Om så är fallet brukar det vara mer fördelaktigt att börja med att rätta motsvarigheten för att möjliggöra även för det påverkade området att göra sitt.
  9. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Ska se om något av det duger. Bra med inspiration hursom!
  10. Irre

    MAF-tråd

    Haha, avundsjuk på att kunna springa trail överhuvudtaget Och i synnerhet längre distanser även om det inte nödvändigtvis behöver vara extrem-ultra à la 6-dagars haha Det är ju bra på sätt och vis att du förträngt den gamla skadan om det samtidigt betyder att skallen inte heller gör en big deal av det. Å andra sidan gör den ofta det omedvetet, skärmar av sig från traumat, annars hade det ju varit helt läkt för länge sen. Eller, ehum, för något år sedan iallafall enligt tidsberäkningen Sjukgymnasters övningar brukar vara bra, men det finns två aspekter. Övningarna därifrån blir mekaniska, lite beroende på vad dom hittar på förstås,. Sen har man mjukvaran (motoriken) att hjärnan ska lära sig göra rätt nervkopplingar för att få en bra funktion. Med tiden tappar vi förmågan att kunna aktivera vissa rörelser/muskler för att nervkopplingarna går förlorade, antingen pga trauman och/eller inaktivitet.
  11. Tack för tips! Kommer nog bli online-beställning nästa gång jag beställer.
  12. Haha ja, så långt har jag förstått Väldigt olika vilket utbud butikerna väljer att ha
  13. Hmm, vad synd har inte hittat Pofiber på tre olika affärer i närheten. Får fortsätta leta.
  14. Tack för tipset! Tror att han gillar råbiff så det kan nog funka. Ja det första steget är ju att inse att färdigmat inte kommer vara ett alternativ längre (det tror jag han förstått), och äta ute blir svårare men förhoppningsvis inte omöjligt. Jag är bara så glad att motivationen finns att testa överhuvudtaget så man vill ju försöka se möjligheter.
×
×
  • Create New...