dotson

Medlem
  • Innehållsantal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av dotson

  1. Här kommer en liten uppdatering: I lördags satte jag i gång ordentligt. Vikten 67 kg (mycket vatten pga överätning under veckan före). Träning: sprungit (gå en minut, spring en minut i 30 min) 3 ggr. Sedan fick jag lite ont i höft och har vilat lite. Övriga dagar har jag gått cirka 10 000 steg om dagen. Har inte kommit igång med styrketräning ännu... Frukost: Fettkaffe 10 g kokosolja + 20 g smör. Ibland två ägg till om jag tränat. Lunch och middag: kyckling, ägg eller torsk med spenat, sallad och lite gurka. Smör, majonnäs eller bea till. Jag har ätit ganska mycket fett till maten. Några dagar har jag varit riktigt hungrig (kurr i magen) och då försökt öka fettintaget. Är extra hungrig när jag springer märker jag. I dag vägde jag 64 kg så det går neråt. Men det är hit jag brukar komma och sedan blir det stopp och jag går upp igen. Inte denna gång dock ?. Mitt delmål är att gå ner 3 kg till och sedan får jag se. Jag har inte vågat lägga till 16/8 ännu men tänkte börja med det. Är inte så hungrig på morgonen längre. Vad tycker ni i övrigt om upplägget?
  2. Nu hänger jag inte riktigt med. Tänker ni att jag bör leva på smör och ägg tills jag är i mål? Inga grönsaker? Eller varannan dag strikt och varannan dag normal. Eller under 10 varje dag? Jag behöver ett schema att hålla mig till När jsg skrev väga maten så menade jag att för att hålla mig under 10 gram om dagen måste jag nästan väga grönsakerna för att hålla koll och det vill jag inte. Kan tillägga att min dag i går gick helt fel med oväntad representationsslunch och sedan blev vi bortbjudna på kvällen och jsg var inte förberedd alls så det blev inte en bra matdag. Om man ska se det positivt så kolhydratchocksde jag kroppen i går (dock fortf lchf om än liberal) Så fr.o.m. I dag ämnar jag köra hårt. Har helgen på mig att planera de närmsta veckorna. Nu ska jag ut och gå/springa före frukost och sedan tänkte jag dra i mig en Ägglatte. Hur låter det?
  3. Missade inlägg från cykelspark och kapten ketos innan jag skrev. Jag tror mer och mer på att cykla precis som ni skriver. Dock är jag sockerberoende och vågar inte testa kolhydrater i sådan mängd då jag är rädd för att falla tillbaks i sockerfällan. Men att öka med t ex rotfrukter låter vettigt. Ska kolla in Jonas bok igen, har läst den för länge sedan.
  4. Nu jäklar är det dags att köra i gång. Mitt mål är 61 kg. Vägning i morse 66,7. Hmm, en ökning från i måndags då jag vägde 65.2. jag har varit bortrest och därmed tillåtit mig själv att äta liberalt och vräka mig nötter för första ggr på tre månader. Föll tillbaks i gamla tankemönster: "nu måste jag passa på för på fredag blir det strikt". Dumt och något jag måste fortsätta jobba med. Nåväl, hade tänkt köra 16/8 och träna före frukost men då jag kom hem mitt i natten så hann jag inte träna och med tanke på att jag överåt i går och vaknade vrålhungrig så vågade jag inte heller skippa frukost. Det blev i stället en Ägglatte och ett kokt ägg. Till lunch svängde jag ihop två kokta ägg med smör. I dag blir alltså min ägg- och smördag som jag tänkt ta 2 ggr i veckan. Vad tror ni om upplägget ägg och smör 2 dagar i veckan och normal lchf de andra dagarna? (Utan mejerier, nötmjöler, frön, nötter och sötningsmedel). Jag tänker att det är bra att växla strikt och normalt också med tanke på att jag kommer börja köra gå/springa intervaller. Eller är det bättre att vara strikt under 10 även de andra dagarna? Skulle gärna slippa räkna och väga mat vilken känns som att jag skulle behöva om jag åt strikt.
  5. De är lite dåligt med att röra sig. Vardagar hamnar stegmätaren på 8000 steg om dagen och gör jag inget särskilt på helgen kan de hamna på så lite som 2500 steg. Här borde jag verkligen kunna skärpa till mig. Har alla möjligheter att gå upp tidigt och springa/gå före frukost. Bara att göra. Smörbulten: grymt att tappa 50 kg. Bra gjort! Jag börjar med äggfasta 2 ggr per vecka och vanligt 5 ggr i veckan och funkar inte det får jag nog testa din lite tuffare variant.
  6. Tack för alla svar och engagemang. Nu känner jag mig peppad igen. Nu jäklar ska jag ta det där kilona! Styrka varannan dag och löpning (blir gång varvat med jogg) varannan dag. Ägg och smör 2 ggr i veckan. I övrigt normal lchf med mycket grönt, minimalt med mejerier, inga frön, nötter och mjöl. Start ordentligt på fredag då jag nu är på resande fot och utvärdering om en månad!
  7. SGK: det är nog fettet som drar upp kalorierna. Landar på runt 70 g protein om dagen. Effie: Dåligt med muskler, borde nog träna styrka... Jag tolkar era svar som följande; - Börja träna styrka (Ja det är väl bara att göra, har program, redskap och plats hemma. Är väl motivationen som saknas lite...) - Cykla matintaget så att det inte är samma mängd varje dag (Här tänker jag att jag ökar KH genom mer grönsaker. I dag väger jag grönsakerna för att hålla mig strikt vilket jag genast ska sluta med. Lagom med fett och lagom med protein. Två dagar i veckan kör jag typ äggfasta då jag äter fett och ägg samt lite ost så jag är mätt) Vad tror ni om detta? Bör jag lägga på 16/8 fasta varje dag för bättre effekt?
  8. Jag äter i runda slängar 14-1500 kalorier om dagen så det blir en del. Äter oftast mer fett än 100 gram om dagen. SKG: intressant med kolhydratsfasta. Hur äter du de andra dagarna? Strikt, liberalt?
  9. Nä det var just det som jag inte ville höra Jag är inte ens i närheten av att se ut som ett halvsvultet åkerspöke. Och nog finns det jättemånga som har hyfsat låg/normal fettprocent på lchf? Så nåt knep borde det väl finnas att ta till? Även jag går ner de sista 5 så klassas jag knappast som mager. Skulle landa på BMI 22.
  10. Hej! Jag har ätit lchf hyfsat regelbundet i 3,5 år. Gått ner 13 kg. Dock lyckas jag aldrig komma ner i målvikt utan fastnar när det är 5 kg kvar. Gör då avsteg och går upp några kilo på vintern som jag går ner igen på våren. I år har jag dock bestämt mig för att komma i mål. Har ätit 10-15 kolhydrater om dagen och över 100 g fett ofta mer om dagen i tre månader. Har haft några enstaka dagar då jag ätit uppåt 25 KH, kanske 5 dagar totalt. Äter aldrig mandelmjöl eller annar mjöl eller socker och sötningsmedel. Max 1 dl grädde/créme fraiche i veckan i mat. Det händer knappt något på vågen eller måttbandet. 1,5 kg på 11 v. (Kom första veckorna) Jag ligger i övre BMI-spannet för normalvikt och har även hög fettprocent (har mätt) så det är inte så att jag är underviktig. Hur får jag bort de sista kilona? Äter jag för strikt? Bör jag fasta? (5:2 klarar jag inte, blir stressad) men kanske 24 h fasta? Hur har ni lyckats? Känner mig inte stressad över detta men börjar bli lite uppgiven. Tränar knappt något men försöker röra på mig i vardagen. Funderar på att återuppta löpning men känner att jag inte orkar springa på 10 KH om dagen. Bör jag kanske öka KH och börja springa regelbundet i stället. Tacksam för tips och råd!
  11. Zara - jag vet att jag bara borde testa och utvärdera men man är ju så otålig och vill ha resultat på en gång. Och tappa de där 6-7 kg...
  12. Tack för svar. Jag testade häromdagen att äta lite keso med ett äpple och solrosfrö (10-15 kol) några timmar före löpning. Kände mig mycket piggare än tidigare. Kan inte bedöma om det har med extra kolhydraterna att göra eller att övergångsbesvären börjar försvinna. (eller att jag helt enkelt inbillar mig att de extra kolhydraterna gör susen). Hursomhelst tänker jag testa i en månad köra runt max 20 kol per dag och lägga ytterligare 15 kol före träning. Sen får jag utvärdera vad vikten och orken säger.
  13. Zara - du kan ha rätt att det kan vara en mental inställning från min sida. Dock så borde kroppen varit inställd på fettdrift i höstas då jag sprang milen eftersom jag ätit strikt i över sex månader. Och även då fick jag problem så fort jag ökade intensiteten. Tror du att det är bättre att jag äter lite mer liberalt varje dag i (20-50 kolhydrater) i stället för att ladda vid träningstillfällen? Jag är bara rädd att få tillbaks sötsuget om jag ökar mängden kolhydrater och att jag inte går ner i vikt.
  14. Ha ha, slarvar ska det ju såklart vara
  15. Lite bakgrund om mig: Jag har gått på strikt lchf i ett år nu med undantag för nov/dec då jag slavade lite väl mycket. Nu kör jag strikt igen 5-15 kolhydrater om dagen sedan nyår. Vill gå ner 6-7 kg till. Förra året löptränare jag en del och kom upp i milen några gånger, dock långsamt cirka 70 min. Upplevde att det var ok att springa långt så länge jag sprang långsamt. Så fort jag försökte på mig intervaller eller springa lite fortare blev jag helt slut. I år tänkte jag satsa mer på löpningen och komma under 60 min på milen och jag tänkte komma dit med styrkeövningar och intervaller. Och det klarar jag inte på strikt lchf. Läste boken LCHF & Träning där Jonas Bergqvist rekommenderar att kolhydratsladda (20-80 gram) minst tre timmar före träningen. ( jag tänkte börja med 20-30 kolhydrater). Är det någon som testat detta upplägg? Jag tänkte alltså köra strikt men ladda med extra kolhydrater de 2-3 ggr i veckan jag styrke- och löptränar. (Hade jag varit i målvikt hade jag i stället satsat på att äta lite liberalare varje dag, men där är jag inte än men snart ). Tar också tacksamt emot tips på vad jag ska ladda med för mat. Springer kl 18 så senast kl 15 bör jag få i mig mer kolhydrater. Lunch (kött, grönsaker, fett) äter jag 12 (ingen frukost). Blev ett väldigt långt första inlägg här, ber om ursäkt för det .