Jump to content

Cewe68

Medlem
  • Posts

    37
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Cewe68

  1. Jag äter LCHF med tillägg av bönor och mängdrestriktion (kalorikoll). För om jag inte har koll på mängden mat jag äter går jag upp i vikt istället för ner. Behöver också ha koll på mängden protein för att inte gå upp i vikt Äter 1400-1500 kcal fördelat på 5 % kh, 15 % protein och 80 % fett i snitt. ca 1-2 dl bönor blir det per dag Väljer grönsaker som ruccola, spenat, romansallat och gul paprika. Men även rädisa och vitkål, oftast i form av surkål Äter tre mindre mål om dagen 11, 15 och runt 20 på kvällen. Svart kaffe och vatten däremellan. Då är jag i ketos (enligt Ketonix 6-7 PPM)
  2. Ica har en vacuumförpackad tonfisk, som faktiskt var förvånansvärt god (gillar normalt inte konserverad tonfisk) Förpackning ska också tydligen vara mer miljösmart än den traditionella metallburken
  3. Låter som du får i dig väldigt lite mat öht? Prova lägga till något på morgonen, kan räcka med ett salladsblad med ost och skinka, lite majonäs Byt ut den stekta vitkålen mot lite mer råa grönsaker (vitkålsallad, citronmarinerd broccoli etc) för bättre näring Tar du extra D-vitamin? Om inte börja direkt, om du gör det öka dosen
  4. Kan vara en reaktion på histaminet och sulfitet som ofta finns i rödvin (mer i rödvin är vitvin) Själv får jag numera hösnuva och ibland till och med astma av vissa rödviner Började efter en rejäl influensa jag fick förra vintern
  5. Men vad är egentligen vanlig mat? Är det gammaldags husmanskost? (Handen på hjärtat, hur många av Sveriges befolkning äter den typen av mat i dag?) Eller är det hårt processad halv och helfabrikat? För vad är "vanligast" att det finns på de svenska middagsbordet? Kalops eller Mamma Scans köttbullar med snabbmakaroner?
  6. Laxfile och något tillbehör som broccoli/blomkål/avocado mm samt smör
  7. Jag fick ju också mina provsvar i dag HDL 1,75 LDL 3,77 TriGl 0,63 Glukos 4,7 Kunde väl nästan inte bli mycket bättre :-) Ja jag var lite oroad, inte över mina värden i sig utan mer om det skulle bli diskutioner
  8. Var och fick mina provsvar för första gången i livet (aldrig brytt mig och hade nog inte brytt mig om inte jobbet betalade) B-Hb 124 (117-153) Bltr 145/85 (<=140/85) fP-Trigl 0,63 (0,45-2,6) P-glukos 4,7 (4,0-6,0) P-HDL 1,75 (1,0-2,7) P-Kolesterol 5,5 (3,3-6,9) P-LDL/HDL 2,2 (0-5,0) P-LDL 3,77 (1,4-4,7) P-TSH 2,2 (0,2-4,0) Sköldkörtel P-ALAT 0,28 (0,15-0,75) levervärde P-GT 0,09 (0,15-1,2) levervärde Antar att det inte kan se bättre ut? Har ätit LCHF till och från sen 2009. Har sen 2009 dock totalt dissat lightprodukter och lättmargarin även om det emellanåt förtärts en hel del onödiga kolhydrater (vilket vikten och midjemåttet skvallrar om)
  9. Jag skulle faktiskt skippa träningen (säkert nån som kommer protestera nu ) och bara fokusera på kosten och allmänt välmående Du är så pass tung att fel träning kan skada mer än det ger. Fattar det som att du har hund, har jag rätt? I såfall ta lite extra långa långsamma promenader. När vikten börjar närma sig hundra kan du börja lägga in lite enkla hemmaövningar, du kommer troligtvis också då ha mer motivation till träning.
  10. Ja det är ofta man hör i amerikanska serier att folk pratar om att dra ner på kolhydraterna för att gå ner i vikt och det har jag hört länge i olika filmer och serier Tyvärr är ju amerikanerna fortfarande ganska fast i sin fettskräck så de blir mer LowCarbNofat-kost
  11. Jag har alltid haft problem med att jag lägger på mig vätska innan mens, ibland upp till 2-3 kg veckan innan Upplever i alla fall att det blir mindre nu på LCHF och att det går över fortare Strikt LCHF, extra vatten, kallsup (vatten med salt) och mycket kaffe brukar sätta fart på att få bort vätskan för mig personligen :-)
  12. Du kommer troligtvis märka en radikal skillnad bara genom att ta bort gluten och socker från kosten. Gick själv länge med obestämd värk i muskler och leder, smärta som vandrade i kroppen. Hade även "trigger-finger" som gjorde det fruktansvärt skriva mycket på tangentbordet. Började med LCHF för viktnedgång och efter bara 3-4 dagar kom jag på mig själv att jag inte hade ont längre. Ingen värk som vandrade och min smärta i pekfingret var helt borta. Smärtan kommer tillbaka om jag fuskar och äter gluten och socker, och den kommer ganska snabbt.
  13. För mig personligen är proteinet lite högt, men iom att du styrketränar kan det vara ganska ok. Händer inget, minska intaget protein och kolhydrater men inte fettet (istället öka det för att behålla energiintaget) Sen se till ha ett bra måttband och mät kroppen på flera ställen och inte bara midjan (vågen ska du inte ställa dig på öht) Hals, bröst, midja, rumpa, lår, knä, vad och överarmen är bra ställen mäta
  14. Vilka skulle det vara i såfall? Det enda jag tar bort ur kosten är pasta, ris, potatis och bröd (samt socker) och äter nästan mer grönsaker, speciellt broccoli och olika sorters kål än vid liberalt då det blir mer mejerier istället Frukt äter jag aldrig oavsett kosthållning
  15. Jag upplever att jag ännu lättare får blåmärken när jag äter strikt. men samtidigt också att de försvinner fortare. Har kopplat det till att jag får i mig mindre med omega 6. Så jag är försiktig med omega 3-tillskott samtidigt som jag äter strikt LCHF för det gör besvären värre
  16. Eftersom jag bara äter sill och potatis på midsommar så ser jag det som ett helt godkänt krokben i min kostomläggning.
  17. Fast jag tror inte TS väger 515 kg eller 343 kg om man ska gå på 1,5 g protein/kg kroppsvikt??? Så att trycka i sig 2,5 kg oxfilé på en dag är för mycket hur som helst oavsett vad man väger
  18. 2,5 kg oxfilé är 515 g protein, 110g fett (och 3050 kcal enligt Lifesum) Man bör äta 0,8-1 g protein / kg önskad kroppsvikt, antar du inte vill väga 515 kg? Enligt skaldeman krävs ett ratio på 1,2 i snitt för viktgång har jag för mig Ratiot på oxfilen blir 0,2, för att komma upp i 1,0 krävs att du lägger till 405 g rent fett till maten För mycket protein triggar hungern och hämmar viktnedgången
  19. Det flesta margariner är inte laktosfria om nu din bekant trodde det. Annars skulle det inte behövas tillverkas mjölkfria margarinprodukter eller hur? De flesta innehåller någon typ av vassle, skummjölk eller filmjölk tom Så där föll ju hens argument ganska platt angående smör vs. margarin
  20. Låt bli titta på vad du väger så där kortsiktigt, 300 g i viktuppgång är ingenting. Kan beror på vad du åt eller drack dagen innan så att du fyllt upp lite mer glykogenföråd än veckan innan Det är helt normalt gå lite upp och ner i vikt, speciellt som tjej, använd måttbandet i stället och mät många punkter på kroppen (jag kan öka 2 kg veckan innan mens, men dom är borta sen veckan efter) Titta på vikten mer långsiktigt genom att göra en tabell, kan man excel är det superbra annars fungerar papper och penna. Backen ska slutta nedåt men behöver inte se ut som ett störtlopp ;-)
  21. Hej Nej han äter inte renodlad LCHF utan han äter sk blandkost(dvs allt som finns) , jag lagar LCHF men resten av familjen tillsätter ofta mer kolhydrater till maten Men oavsett vad han ätit har han oftast direkt gått och lagt sig pga att han blir trött (Nu råkade det vara LCHF han åt när vi testade) Vi ska göra ett nytt test innan läkarbesöket, då han får äta mer snabba kolhydrater Men det är oroande med hans viktnedgång och trötthet utöver det normala.
  22. Tack för svaren, han har läkartid på tisdag. Håller tummarna att de tar problemet seriöst bara. Han är 1,82 lång och väger nu strax under 58 kg. Har alltid varit smal men nu börjar han se anorektiskt ut. Vet inte vad han ätit (druckit) då dom mätte upp 15, men hans kompis som är diabetiker fick en chock och ville åka till sjukhuset direkt Men när VC mätte sen så låg det normalt, fast då hade han ju fastat innan. De tyckte inte det var något speciellt iallfall, men frågan är om det trodde honom ens.
  23. Hej Har ju inte direkt med LCHF att göra men tänkte här finns kanske expertis som kan svara på min fråga Min äldsta son 22 år har alltid varit smal, men sen före jul har han nu gått ner 8 kg och är trött samt hela tiden mer eller mindre förkyld (jag har givetvis sagt åt honom söka läkarhjälp på VC, också) Eftersom jag mäter ketoner så har jag ju även mätstickor för blodsocker hemma, och jag fick för mig igår att kolla honom Vi testade innan han åt (kl var nio på kvällen han hade inte ätit sen ett-tiden på dagen) och mätningen visade 5,6 då kände han som blodsockerfall (yr, skakig mm) Middagen bestod av ugnsbakad kycklin (mycket smör) blomkål, broccoli med kokosmjölk och ost ca 45 minuter tog vi nytt och då var blodsockret 3,3 Då var han jättetrött och gick och la sig (försökte att han skulle ta något sött innan men han ville inte) Ska säga att jag skickade honom till läkaren för ett år sen då han mätte upp ett blodsocker på 15 hos en kompis som är diabetiker (kompisen ville nästan ringa ambulans) men VC tog det aldrig på allvar Vad kan det vara, och hur ska man tackla läkaren på VC om de inte tar detta på allvar den här gången heller?
  24. Det bästa recept jag provat är Kesobrödet som finns på bloggen 56kg, enkelt snabbt och gott Allra bäst är varianten där man mixar keso och ägg till en slät smet. blir som hönökaka Men jag måste alltid frysa ner brödskivorna, för de är alldeles för lättätna för en "brödmissbrukare" som mig
  25. och min erfarenhet säger att ju mer fett jag äter ju lättare går jag ner ;-). givetvis gäller det hålla kolhydratnivån låg och även hålla koll så det inte blir för mycket protein. Men det ska vara rent fett från smör och olja Ett par matskedar smör på den kokta broccolin, ett par matskedar majonäs på laxfilen, kokosfett i kaffet mm Äter jag så håller jag en hög nivå på ketosen och det ger rejäl fettförbränning (iallafall för mig)
×
×
  • Create New...