Jump to content

Plutten11

Medlem
  • Posts

    68
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Plutten11

  1. Med detta sagt vill jag säga att jag inte är så tvärsäker längre ang ex hyperinsulinemi-hypotesen som innan. Jag tycker gudiol tillför debatten något genom att problematisera och ifrågasätta. Sen att någon tänkt många av hans tankar före honom gör dem ju inte sämre. De flesta tankebyggen har väl påverkats av någon/några andra. Kostdoktorn har ju också påverkat en del människor med sina teorier.
  2. Som jag uppfattat honom ör han inte emot lchf utan endast förklaringsmodellen. Jag har gjort ett personligt expriment med detta. Provade först att äta lchf i två år. Funka hyfsat på vikt och mående i början. Mådde efter hand sämre och gick upp i vikt, trots att jag förblev kostmodellen trogen. Bytte till paleo a la Lindeberg, vilket fungerade mycket bättre på både vikt och mående. Har kommit ner till normalvikt, vilket jag inte gjorde på lchf. Det viktigaste för mig var alltså inte att äta väldigt lite kolhydrater. Äter tvärtom en hög andel kolhyfrater.Jag tror att både och kan vara rätt. Jag skulle nog inte lyckas lika bra med pasta i maten då det skulle skjuta mitt blodsocker i höjden och orsaka ökad hunger. Var så jag blev fet en gång. Detta händer uppenbarligen inte för mig då jag äter rotfrukter och frukt. Samtidigt upplever jag belöningsvärdet som lågt för denna mat. Triggar mig inte som mackor gör.
  3. Har ni läst intervjun tom naughton gjorde ang resistent stärkelse ock blodsockerkontroll? Per wikholm länkade till denna intervju i ett av sina inlägg. En man där uppgav att hans blodsockerkontroll blivit bättre med rs. Men den blev inte riktigt bra innan han ökade upp sitt kolhydratintag till 100-200g/d. Då blev den perfekt. Detta är en intressant iakttagelse då det harmonierar med de resultat lindeberg fått i studier. De tror det har med tjocktarmsbakterierna att göra. Intressant! I detta fall verkar han ha ätit bönor. Per wikholm skrev intressant nog om detta igår..
  4. Mitt intresse grundar sig i att jag haft svårt att få lchf att fungera.gick bra första året både viktmässigt och jag mådde bra. Sedan började symtom som nedstämdhet och mental trötthet smyga sig på. Även ökad hunger och viss viktuppgång. Provade äta mycket fett och mindre fet, mer kolhydrater o mindre kolhydrater. Visste inte hur jag skulle göra. Provade för någon månad sedan paleo vilket gjort mig avsevärt piggare. Kändes som jag hade brist på något innan. tror tillägg av rotfrukter och gott om grönsaker räcker långt. Detta var i alla fall skälet till att jag börjat vända o vrida på detta. Per wikholm blev nog ett startskott i samband med sina artiklar om resistent stärkelse.
  5. Jan derör sig mer än vi gör generellt sett. Staffan jämförde deras aktivitetsnivå med en svensk byggnadsarbetares. De psykosociala faktorerna spelar säkert roll men är mer svårstuderade
  6. I denna intervjun http://www.kostdoktorn.se/lchf-eller-stenalderskost-vad-ar-bast
  7. Ja det behövs fömodligen mer forskning för att ta reda på detta i detalj. På kirawa äter de mättat fett i form av kokosnötter. Dock ej mejerier. Förmodligen ganska mycket mat då den innehåller lite energi o får därmed i sig mycket näring.
  8. När han jämfört paleo med medelhavskost förbättras inte insulinkänsligheten så mycket på medelhavskost. Efter tre månader på paleo hade hjärtpatinter med högt blodsocker normalt sockerbelastningstest.
  9. Det står att den inte förbättras på lågkolhydrat/lchf. Han säger även det till eenfeldt i intervjun från 2011. Ligger på eenfedts sida
  10. MKJ: nej han refererade inte till några studier i intervjun med eenfeldt. Så jag vet inte vilken studie han sett detta i.Hade varit intressant att se. Hittade en pdf-fil från en föreläsning där det står ungefär det han sa i intervjun med eenfeldt. Sid 64 om ang ej påvisad förbättring av glikostolerens och s69 om paleos förbättringar. Sökbpå insulinkänslighet och staffan lindeberg är en pdf-fil som heter "varför denna förvirring" .tyvärr inga referenser. Man får väl maila och fråga honom.
  11. Han säger att insulinkänsligheten inte förbättras av lchf. Därav min undran. Om det är sant tjänar man alltså inte på att ta bort alla kolhydrater. Rotfrukterna kanske är en viktig skillnad? Mejerier kan också vara en skillnad
  12. Mitt inlägg skall inte uppfattas som kritik mot lchf. Jag är bara nyfiken på skillnaden mellan kosterna ovan och varför skillnaden uppstår.
  13. Jo så långt är jag med. Men den kosten som är testad i hans studier innehåller mycket frukt och rotfrukter och personerna som deltagit har haft metabola störningar vilka förbättrats. Varför ska man då avråda från denna typ av mat inom lchf? Det är detta jag inte får ihop.Utifrån detta verkar det ju som att hyperinsulinemihypotesen inte stämmer fullt ut (eller inte alls).det är denna fråga jag upplever att man duckar för inom lchf. Dvs lindebergs paleo verkar kunna påverka grundproblemet med nedsatt insulinkänslighet och det gör inte lchf (enligt lindeberg). Alltså verkar det tillföra något att äta frukt och rotfrukter (eller bara tillägg av rotfrukter eller bara frukt) för människor med störd metabolism. Därför min undran om det är i hans kost som orsakar denna förbättring. Det jag inte förstår är varför man avråder från detta inom lchf? Detta är ju någon form av springande punkt upplever jag. Sen är det ju självklart att fördelningen mellan kött/rotfrukter/frukt/grönsaker varierat beroende på var på klotet man bott samt efter årstid.
  14. Lindeberg påstår ju detta med insulinkänsligheten i intervjun eenfeldt höll med honom 2011. Han har även sagt det på andra föreläsningar. Även Per Wikholm säger detta. Är det fel? Jag tycker detta är intressant då staffans paleo innehåller mycket rotfrukter och frukt, vilket anses olämpligt att äta o fullständigt ratas inom lchf. Många påstår ju att frukt är direkt skadligt för diabetiker.men när detta testasi studier verkar det ju vara tvärt om dvs bra. Jag tycker det är märkligt att detta inte diskuteras mera.
  15. Vad kan det vara i den paleolitiska kosten som påverkar insulinkänsligheten positivt?Eller är det så att det är frånvaron av något som ger denna effekt? LCHF ger ju inte förbättrad insulinkänslighet bortsett från förbättring relaterad till viktnedgång. LCHF måste ju inte innebära intag av mjölkprodukter så skillnaden är i så fall ett högre intag av rotfrukter och frukt samt mindre intag av matfett och salt. Det som händer i kroppen vid intag av olika kost är sannolikt mycket komplicerat. Vad tror ni?
  16. Att han inte är rädd för fettet i sig måste ju inte nödvändigtvis betyda att han tycker man ska använda extra matfett. Han nämner ju att inga naturfolk använt sig av det.
  17. Den typ av paleo som lindeberg förespråkar innehåller inget tillsatt matfett utöver det som finns i maten. Måttligt med nötter. Fri mängd av animalier, grönsaker, frukt och rotfrukter. Jag fick intrycket att det var denns kosthållning det handlade om.
  18. Om nu resistent stärkelse är viktigt att få i sig för tarmhälsa, kan det vara så att vi behöver olika sorter av detta? Finns det olika sorter?
  19. Jag har testat resistent stärkelse i form av potatismjöl i några veckor. Har märkt att jag mår bättre och är mättare, klarar mig på mindre mat. Är mycket iggare. Har innan detta haft svårt att få lchf att fungera. Har i perioder varit hungrig hela tiden, mått illa o haft svårt att orka med mentalt. Har helt enkelt inte känt av allt det positiva många upplever utöver att det funkat hyfsat på vikten. Har länge tänkt att det kanske saknas nåt i kosten. Kan vara detta. Har tagit 6-7 rågade tsk i ett glas kallt vatten. Tar ja för mycket blir det mycket gaser
  20. Tycker du ska ta det lugnt o inte börja mixtra. Du har ju lyckats fantastiskt. Fortsätt bara och ha inte för bråttom. Viktminskningen kommer säkert igång igen vad det lider.
  21. Kan det vara så att man känner av en förkylning lite mer utan kolhydrater, som ofta har en uppiggande effekt? Jag har småbarn o har täta småförkylningar. Tror dock jag känner av dem lite mer än förut. På mig har kolhydrater en klart uppiggande effekt, kanske en orsak till att jag åt så mycket av dem förut. Jag blir lite piggare om jag får i mig lite mer energi i form av fett när jag är förkyld. Har du ätit lchf en kortare tid kan det ju lika gärna vara tillfälligheter att du blivit mer sjuk nu?
×
×
  • Create New...