Gå till innehåll

MikaelEdebro

Medlem
  • Innehållsantal

    678
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

229 Enastående

Om MikaelEdebro

  • Rank
    Gammal i gården

Senaste besökare till profilen

712 profilvisningar
  1. Dr Greger på NutritionFacts.org har nyligen gjort några videos som går igenom en infallsvinkel på patologin för diabetes typ 1: Här finns fyra videos på ämnet för den som är intresserad: http://nutritionfacts.org/?fwp_search=type+1&fwp_content_type=video
  2. Det är inte så att det förekommer stora sjok av ruttnande kött i tjocktarmen. Vissa icke pålästa veganer vill ibland få det att framstå så, men det stämmer inte riktigt. Dock kan proteiner "undkomma" nedbrytning i magsäcken och tunntarmen, och till sist nå tjocktarmen. I tjocktarmen fermenterar dessa och orsakar skadliga ämnen (bl a ammoniak). Man tror att denna fermentering av proteiner kan vara en bidragande faktor till en rad inflammatoriska tillstånd, bland annat Chrons. Anledningen varför animaliska produkter är värre (än växtbaserade dito) är pga att dom består av större mängd svavel
  3. Forskningsstudier är ofta allt för komplexa för lekmän som inte är bevandrade i det aktuella fältet. Jag tycker Dr Greger gör en stor samhällsnytta genom att sammanfatta resultaten i dessa komplexa studier i ett format som är mer tillgängligt för allmänheten. Jag anser att många lowcarb-förespråkare manipulerar och målar upp en bild av att forskningsläget är ovisst, exempelvis när det kommer till sambandet mellan kolesterol och CVD. Denna video är ett klockrent exempel:
  4. Magnesium är vattenlöslig, inte fettlöslig. http://www.ask.com/science/magnesium-water-soluble-fat-soluble-33330d06bfcc02ee Mjölk bör man nog inte dricka överhuvudtaget ifall man är mån om sin hälsa. Men det är en annan diskussion! Frågan med dessa fettlösliga vitaminer är hur mycket fett det krävs? Räcker lättmjölkens 1,2% (eller vad det nu är), eller händer ngt magiskt vid just 4%? Hypotetisk fråga, men ni förstår poängen. Sen får man ju komma ihåg att man sällan BARA dricker exempelvis mjölk, utan den brukar ju intas tillsammans med andra grejor (som med stor sannorlikhet innehål
  5. Det är ingen som propagerar för 90% kolhydrater och 0% protein. Detta är mer eller mindre omöjligt om man äter hela vegetabilier. Även om du ENBART käkar kokt potatis får du ändå i dig ca 5,5E% protein. Den vanliga makronutrientfördelningen som nämns i växtbaserade kretsar är 80/10/10. Alltså runt 10E% från protein. Personen trådskaparen diskuterade med var förmodligen dåligt påläst (och bör således inte ge sig in i diskussioner om kost och hälsa), eller så har trådskaparen missförstått.
  6. Det finns mycket forskning som tyder på att en makronutrientfördelning bestående av 80% kh, 10% fett och 10% protein är fördelaktigt för att förebygga och till och med bota många kroniska livsstilssjukdomar. Och givetvis bör detta bestå av hela vegetabilier och inte processad skräpmat. Kika gärna på denna video för att se en bra summering av detta (från en paleo-anhängare): Jag tror inte Läkare för framtiden himlar med att dom propagerar för en växtbaserad kost. Menar du att alla som för ut det veganska budskapet måste heta något med Vegan? Veganer för framtiden?? Borde inte Kos
  7. Man läser ofta här på forumet om folk som lever på 1500 kcal/dag (eller något åt det hållet). Detta är ett rätt kraftigt kaloriunderskott för de allra flesta. Ligger man på ett såpass stort kaloriunderskott under längre tid kommer kroppen nedprioritera funktioner som inte är livsnödvändiga (hårväxt, sexlust etc). Och som Zepp skriver kan även stress och hormonella rubbningar förmodligen ligga bakom för vissa. En annan komponent kan vara minskat blodflöde till hårsäckarna pga allt fett som gör blodet mer tungflytande och försämrar blodkärlens förmåga att utvida sig. "A reduced nutri
  8. Johanna07: Vad har man för skäl att tro att autoimmuna sjukdomar beror på näringsbrister? Den enda kopplingen jag har hört talas om är låga nivåer D-vitamin och vissa autoimmuna sjukdomar. Men vad mer bygger hypoteserna på?
  9. Jag blev lite intresserad av ditt påstående att veganer skulle ha högre frekvens autoimmuna sjukdomar, så jag gav mig ut på Google Scholar och gjorde några sökningar. Detta är bara från första sidan på "autoimmune vegan", men om man ska tro forskningen så är ditt påstående felaktigt. "Since whole-food vegan diets may downregulate systemic IGF-I activity, it is proposed that such a diet, in conjunction with fish oil supplementation and treatment with dopamine agonists capable of suppressing prolactin secretion, may have utility for treating and preventing autoimmune disorders. This predicti
  10. Är du inte lite väl "besatt" av näringstäthet? Äter man en varierad kost så får man tillräckligt av det mesta. Åk till några fattiga länder och se vad folket äter på landsbygden. Vanligtvis består kosten av 1-3 stapelvaror i form av stärkelse, samt grönsaker och väldigt liten andel animalier (mest pga bristande tillgång/ekonomiska resurser). Dessa folkslag har väldigt låg incidens av MS och andra autoimmuna sjukdomar, och lever ofta relativt friska upp till hög ålder. Du får jättegärna dela med dig av eventuell forskning som antyder att veganer skulle vara mer drabbade av autoimmuna sj
  11. Kolla på http://nutritionfacts.org/video/low-carb-diets-and-coronary-blood-flow/och klicka på "Source cited" till höger så kan du läsa abstracts på studierna som refereras. Fyra av sju innefattar begreppet "low carbohydrate" antingen i titeln eller i abstract. Subjekten i studien från 2000 som lade om kosten till en högproteindiet visade ökade inflammationsmarkörer, bland annat steg C-RP med 61%. Så visst kan en högproteindiet leda till ökad inflammation. Det finns en uppsjö möjliga förklaringar till detta, bland annat endotoxiner i köttet, "denaturerade" proteiner till följd av upphettnin
  12. Här finns även artikeln i videoform, för dem som gillar videoformatet bättre. Vilken studie menar du är gammal? Metaanalysen är från 2013 och studien där man mätte blodflöde till hjärtat är från 2000.
  13. Inte nödvändigtvis lågkolhydratkost, men animaliskt protein verkar vara en av de drivande faktorerna. Det finns ju många sätt att komponera en lågkolhydratkost, men vissa verkar dessvärre tro att det är fritt fram att vräka i sig kött och andra animaliska produkter, och att det inte kommer få några konsekvenser för att man utesluter "inflammationsdrivande kolhydrater". Oavsett ifall man äter kolhydrater eller icke, så är gikt en rätt tydlig indikator på att det man gör inte fungerar speciellt bra. Utan att ha satt mig in i vad forskningen säger, känns det sannolikt att motion är en vik
  14. Enligt denna nya studie från 2015, som analyserade drygt 63 000 kineser i åldrarna mellan 45-74 år, så ligger det något i att äta mer vegetarisk ifall man vill slippa gikt. Stillasittande liv tillsammans med mycket animaliskt protein verkar vara ett bra recept om man vill öka risken att drabbas av gikt.
  15. Tror du verkligen kossor vill ha en "egen kupé och solskydd"? Så där går uppfödningen av kalv (eng. veal) till. Eftersom vissa vill ha sitt kött mört och en annan färg så utsätter vi kalvarna för denna sjuka behandling, som innebär att man låser fast och/eller begränsar kalvarnas rörlighet samt ger ett bristfälligt foder. Detta leder till att kalvarna blir anemiska och inte får chans att utveckla normal muskulatur. Som tur är finns det lagar inom Europa som förbjuder en sådan behandling. Annat är det i andra delar av världen.
×
×
  • Skapa nytt...