MikaelEdebro

Medlem
  • Innehållsantal

    678
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av MikaelEdebro

  1. Dr Greger på NutritionFacts.org har nyligen gjort några videos som går igenom en infallsvinkel på patologin för diabetes typ 1: Här finns fyra videos på ämnet för den som är intresserad: http://nutritionfacts.org/?fwp_search=type+1&fwp_content_type=video
  2. Det är inte så att det förekommer stora sjok av ruttnande kött i tjocktarmen. Vissa icke pålästa veganer vill ibland få det att framstå så, men det stämmer inte riktigt. Dock kan proteiner "undkomma" nedbrytning i magsäcken och tunntarmen, och till sist nå tjocktarmen. I tjocktarmen fermenterar dessa och orsakar skadliga ämnen (bl a ammoniak). Man tror att denna fermentering av proteiner kan vara en bidragande faktor till en rad inflammatoriska tillstånd, bland annat Chrons. Anledningen varför animaliska produkter är värre (än växtbaserade dito) är pga att dom består av större mängd svavelhaltiga proteiner (t ex metionin). Ta en titt på följande video för mer info och forskning i ämnet:
  3. Forskningsstudier är ofta allt för komplexa för lekmän som inte är bevandrade i det aktuella fältet. Jag tycker Dr Greger gör en stor samhällsnytta genom att sammanfatta resultaten i dessa komplexa studier i ett format som är mer tillgängligt för allmänheten. Jag anser att många lowcarb-förespråkare manipulerar och målar upp en bild av att forskningsläget är ovisst, exempelvis när det kommer till sambandet mellan kolesterol och CVD. Denna video är ett klockrent exempel:
  4. Magnesium är vattenlöslig, inte fettlöslig. http://www.ask.com/science/magnesium-water-soluble-fat-soluble-33330d06bfcc02ee Mjölk bör man nog inte dricka överhuvudtaget ifall man är mån om sin hälsa. Men det är en annan diskussion! Frågan med dessa fettlösliga vitaminer är hur mycket fett det krävs? Räcker lättmjölkens 1,2% (eller vad det nu är), eller händer ngt magiskt vid just 4%? Hypotetisk fråga, men ni förstår poängen. Sen får man ju komma ihåg att man sällan BARA dricker exempelvis mjölk, utan den brukar ju intas tillsammans med andra grejor (som med stor sannorlikhet innehåller fett). Här på forumet får man ibland bilden av att maten måste fullständigt drypa i fett för att man ska kunna ta upp några fettlösliga vitaminer. Jag har aldrig kommit över någon forskning kring detta. Någon annan som har (som inte Weston A Price eller liknande grupper ligger bakom)? Sluta oroa er för biotillgänglighet och ät så varierat ni bara kan. Massor med grönsaker, nötter då och då, baljväxter etc. De flesta kroniska sjukdomar (CVD, cancer etc) beror på överflöd snarare än brist.
  5. Det är ingen som propagerar för 90% kolhydrater och 0% protein. Detta är mer eller mindre omöjligt om man äter hela vegetabilier. Även om du ENBART käkar kokt potatis får du ändå i dig ca 5,5E% protein. Den vanliga makronutrientfördelningen som nämns i växtbaserade kretsar är 80/10/10. Alltså runt 10E% från protein. Personen trådskaparen diskuterade med var förmodligen dåligt påläst (och bör således inte ge sig in i diskussioner om kost och hälsa), eller så har trådskaparen missförstått.
  6. Det finns mycket forskning som tyder på att en makronutrientfördelning bestående av 80% kh, 10% fett och 10% protein är fördelaktigt för att förebygga och till och med bota många kroniska livsstilssjukdomar. Och givetvis bör detta bestå av hela vegetabilier och inte processad skräpmat. Kika gärna på denna video för att se en bra summering av detta (från en paleo-anhängare): Jag tror inte Läkare för framtiden himlar med att dom propagerar för en växtbaserad kost. Menar du att alla som för ut det veganska budskapet måste heta något med Vegan? Veganer för framtiden?? Borde inte Kostdoktorn då kalla sig LCHF-Doktorn, eller kanske Fettdoktorn (klingar kanske inte så bra?). Personligen tycker jag Läkare för framtiden är ett bra namn. Organisationen består mestadels av läkare och annan hälsovårdspersonal, och framtiden kommer gå mer och mer i linje med en växtbaserad kost. Det räcker med att gå in på "Om oss" för att avfärda det där påståendet. http://www.lakareforframtiden.se/om-oss/ Sen är såklart organisationen öppen för alla som vill bli medlemmar och stötta arbetet att föra ut budskapet om fördelarna med en växtbaserad kost.
  7. Man läser ofta här på forumet om folk som lever på 1500 kcal/dag (eller något åt det hållet). Detta är ett rätt kraftigt kaloriunderskott för de allra flesta. Ligger man på ett såpass stort kaloriunderskott under längre tid kommer kroppen nedprioritera funktioner som inte är livsnödvändiga (hårväxt, sexlust etc). Och som Zepp skriver kan även stress och hormonella rubbningar förmodligen ligga bakom för vissa. En annan komponent kan vara minskat blodflöde till hårsäckarna pga allt fett som gör blodet mer tungflytande och försämrar blodkärlens förmåga att utvida sig. "A reduced nutritive blood flow to the hair follicles might be a significant event in the pathogenesis of early male pattern baldness." http://www.nature.com/jid/journal/v92/n5/abs/5613353a.html "These results demonstrate that a single high-fat meal transiently impairs endothelial function. These findings identify a potential process by which a high-fat diet may be atherogenic independent of induced changes in cholesterol." http://www.ajconline.org/article/S0002-9149(96)00760-6/abstract?cc=y=
  8. Johanna07: Vad har man för skäl att tro att autoimmuna sjukdomar beror på näringsbrister? Den enda kopplingen jag har hört talas om är låga nivåer D-vitamin och vissa autoimmuna sjukdomar. Men vad mer bygger hypoteserna på?
  9. Jag blev lite intresserad av ditt påstående att veganer skulle ha högre frekvens autoimmuna sjukdomar, så jag gav mig ut på Google Scholar och gjorde några sökningar. Detta är bara från första sidan på "autoimmune vegan", men om man ska tro forskningen så är ditt påstående felaktigt. "Since whole-food vegan diets may downregulate systemic IGF-I activity, it is proposed that such a diet, in conjunction with fish oil supplementation and treatment with dopamine agonists capable of suppressing prolactin secretion, may have utility for treating and preventing autoimmune disorders. This prediction is consistent with the extreme rarity of autoimmune disorders among sub-Saharan black Africans as long as they followed their traditional quasi-vegan lifestyles, and with recent ecologic studies correlating risks for IDDM and for multiple sclerosis mortality with animal product and/or saturated fat consumption. Moreover, there is evidence that vegan or quasi-vegan diets are useful in the management of rheumatoid arthritis, multiple sclerosis, and possibly SLE. " http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306987700913185 "Diets eliminating animal products have rarely been associated with hypothyroidism but may protect against autoimmune disease." http://www.mdpi.com/2072-6643/5/11/4642/htm "This hypothesis appears consistent with clinical studies and anecdotal reports suggesting that vegan diets may be beneficial in the management of certain autoimmune disorders, but direct clinical assessment of the impact of such diets on Treg activity is needed." http://catalyticlongevity.org/prepub_archive/vegan-autoimmune3.pdf Det verkar finnas massor av forskning på ämnet. Jag rekommenderar att du faktiskt kikar vad forskningen säger.
  10. Är du inte lite väl "besatt" av näringstäthet? Äter man en varierad kost så får man tillräckligt av det mesta. Åk till några fattiga länder och se vad folket äter på landsbygden. Vanligtvis består kosten av 1-3 stapelvaror i form av stärkelse, samt grönsaker och väldigt liten andel animalier (mest pga bristande tillgång/ekonomiska resurser). Dessa folkslag har väldigt låg incidens av MS och andra autoimmuna sjukdomar, och lever ofta relativt friska upp till hög ålder. Du får jättegärna dela med dig av eventuell forskning som antyder att veganer skulle vara mer drabbade av autoimmuna sjukdomar. Jag har aldrig hört talas om att det ska finnas något sådant samband. Sen är du säkerligen bekant med Dr Roy Swank som behandlade sina MS-patienter med en lågfett (mestadels) växtbaserad kost? Att du har stött på många veganer (eller ex veganer) i autoimmuna fb-grupper och dylikt väger inte så tungt. Har du aldrig dragit parallellen att dessa människor kan ha sökt sig till veganismen (som ju i många kretsar anses väldigt hälsosam, rawfood, juicedetox etc etc) pga bristande hälsa i första hand? Dvs, dom kanske redan hade en annalkande MS innan dom lade om kosten. PS. Sen ska man ju såklart inte förminska riskerna med brist på B12. Tyvärr finns många veganer som inte äter tillskott av B12.
  11. Kolla på http://nutritionfacts.org/video/low-carb-diets-and-coronary-blood-flow/och klicka på "Source cited" till höger så kan du läsa abstracts på studierna som refereras. Fyra av sju innefattar begreppet "low carbohydrate" antingen i titeln eller i abstract. Subjekten i studien från 2000 som lade om kosten till en högproteindiet visade ökade inflammationsmarkörer, bland annat steg C-RP med 61%. Så visst kan en högproteindiet leda till ökad inflammation. Det finns en uppsjö möjliga förklaringar till detta, bland annat endotoxiner i köttet, "denaturerade" proteiner till följd av upphettning, AGE:s, HCAs (heterocyclic amines), förändrad tarmflora osv. Men det känns som det inte finns någon idé att diskutera detta eftersom du ändå är fast övertygad att man inte kan drabbas av CVD ifall man äter vår "naturliga" diet. Den första metaanalysen som nämns i videon handlar ju t ex om FMD (flow mediated dilation), vilket inte har så mycket med just kolesterol och plack att göra, utan snarare blodkärlens förmåga att utvidgas (som styrs till stor del av endotelium).
  12. Här finns även artikeln i videoform, för dem som gillar videoformatet bättre. Vilken studie menar du är gammal? Metaanalysen är från 2013 och studien där man mätte blodflöde till hjärtat är från 2000.
  13. Inte nödvändigtvis lågkolhydratkost, men animaliskt protein verkar vara en av de drivande faktorerna. Det finns ju många sätt att komponera en lågkolhydratkost, men vissa verkar dessvärre tro att det är fritt fram att vräka i sig kött och andra animaliska produkter, och att det inte kommer få några konsekvenser för att man utesluter "inflammationsdrivande kolhydrater". Oavsett ifall man äter kolhydrater eller icke, så är gikt en rätt tydlig indikator på att det man gör inte fungerar speciellt bra. Utan att ha satt mig in i vad forskningen säger, känns det sannolikt att motion är en viktig komponent också. Att stimulera/pumpa lymfsystemet för att hjälpa kroppen transportera bort diverse slaggprodukter som annars kan ackumulera?
  14. Enligt denna nya studie från 2015, som analyserade drygt 63 000 kineser i åldrarna mellan 45-74 år, så ligger det något i att äta mer vegetarisk ifall man vill slippa gikt. Stillasittande liv tillsammans med mycket animaliskt protein verkar vara ett bra recept om man vill öka risken att drabbas av gikt.
  15. Tror du verkligen kossor vill ha en "egen kupé och solskydd"? Så där går uppfödningen av kalv (eng. veal) till. Eftersom vissa vill ha sitt kött mört och en annan färg så utsätter vi kalvarna för denna sjuka behandling, som innebär att man låser fast och/eller begränsar kalvarnas rörlighet samt ger ett bristfälligt foder. Detta leder till att kalvarna blir anemiska och inte får chans att utveckla normal muskulatur. Som tur är finns det lagar inom Europa som förbjuder en sådan behandling. Annat är det i andra delar av världen.
  16. Självklart är det fossila bränslen som orsakar nettotillskott av växthusgaser i atmosfären. Dock måste man ju se vad som driver på utvinningen av dessa fossila bränslen, dvs våra livsstilar och preferenser. Så länge efterfrågan på kött är hög kommer produktionen att hänga med (och därmed kräva stort uttag av fossila bränslen), så enkelt är det. Vi omvandlar olja till spannmål och sojabönor som sedan används för att föda upp boskap (med stora förluster av energi i varje led, termisk energi som går till spillo osv). Ditt resonemang blir lite bakvänt. Ungefär som att skylla en bilolycka på personen som tillverkade bilen, ist för föraren som körde på tok för snabbt. Hur man än vänder och vrider på det är köttproduktion ett väldigt ineffektivt sätt att föda X miljarder människor, och vår stora köttkonsumtion hade knappast varit möjlig utan fossila bränslen. Alternativet är att vi omvandlar stora delar av Sveriges landskap till odlingsmark och låter kossorna äta gräs. Men då kan man glömma att äta kött varje dag, och även vara villig att betala dyra pengar för köttet. Sen finns det också andra anspråk på denna ofta värdefulla mark, och då får man ställa olika ekonomiska intressen mot varandra.
  17. Beklagar, denna missade jag helt. Du har helt rätt att den referensen visst var med, om än som något av en asterisk. Sen att en artikel publicerad i en "peer reviewed journal" fått kritiska kommentarer är väl knappast något konstigt? Det är ju snarare ett friskhetstecken på att processen hjälper till att sålla bort oseriös vetenskap. Att Ravnskov kritiserar denna typ av artikel är ju föga förvånande eftersom det går diametralt emot hans rekommendationer. Hrmm!? Har du hört talas om McDonalds, Burger King, KFC, Cargill, Tyson Foods etc? Kolla gärna in följande länk: http://finance.yahoo.com/blogs/daily-ticker/how-four-companies-control-the-supply-and-price-of-beef--pork-and-chicken-in-the-u-s-eat-prices-224406080.html Sen ska man också komma ihåg att spannmålsindustrin är nära sammanlänkat med köttindustrin. Majoriteten (eller iaf en väldigt stor del) av allt spannmål som odlas används som djurfoder. Så företag som gynnas av att odla spannmål gynnas också av en hög efterfrågan från köttindustrin. Nu vet jag att ingen här propagerar för CAFO-kött, men jag nämner det bara för kontextens skull. Företag som Unilever äger ju många företag i olika sektorer. Unilever försöker givetvis också påverka forskning, men du är ute och cyklar om du tror att kött- och mejeriindustrin inte har mycket inflytande och aktiv lobbyism.
  18. Jag har tittat på videon igen och jag kan se många olika refererade studier, dock ingen av Pedersen et al. Hur kan kärnan i filmen vara något som inte ens nämns? Eller missar jag något? Jag har tyvärr ingen kännedom av varken Pedersen eller hans studie. Men den studien kom ju ut 2011, och rekommendationerna att minska mättat fett baserar sig på flera decenniers forskning, så jag förstår inte riktigt kopplingen?
  19. Denna video förklarar bland annat varför observationsstudier inte är ett bra verktyg för att visa korrelation mellan kolesterol och SFA (mättat fett). Nr 1 i serien är också bra för att få en bättre inblick i hur olika intressen försöker skapa just detta du upplever, förvirring. http://nutritionfacts.org/video/the-saturated-fat-studies-buttering-up-the-public/ Kort sammanfattat kan man säga att kolesterolnivån kan vara såpass annorlunda mellan två individer som båda äter lika mycket SFA (beroende av olika genetiska faktorer osv). Det är inte givet att två olika personer som båda äter 17E% SFA har samma kolesterol. Dock har man via kontrollerade experiment sett att ÖKNINGEN av kolesterol korrelerar med ökat intag av SFA. Dessa experiment innebär att man "låser in" folk och noga kontrollerar diet, motion och andra "confounding factors". När man då ökar mängden SFA så stiger kolesterol (och framförallt LDL). Jag märker en tendens hos LCHF-rörelsen att ofta framställa forskningsresultat som talar emot LCHF som en konsekvens av lobbyism från den ondskefulla margarin- eller spannmålslobbyn, men man verkar ofta glömma bort att mejeri- och köttindustrin är två av de mest inflytelserika när det kommer till lobbyism. Som nämns i videon är ju t ex meta-analysen, som har bidragit till alla dessa tidningsrubriker (och förvirring) om mättat fett, sammansatt av en forskare med tydliga kopplingar till mejeri- och köttindustrin.
  20. Ja det är en bra nivå på videon. Inte allt för sensationalistiskt utan mest beskrivande vad meta-analyserna faktiskt kommit fram till. Angående totalkolesterol under 150 mg/dl så har man ju sett detta mönster i flera olika studier. Bland annat i Framingham Heart Study, där endast fem personer med ett totalkolesterol under 150 mg/dl utvecklade hjärtkärlsjukdom under studiens första 50 år. Så riktigt immun är man nog inte, men risken minskar till nästintill obefintlig. Jag antar att man använder totalkolesterol dels för att man anser det vara en tillräckligt bra indikator för risk. Budget kan givetvis också spela en roll. Man kanske hellre väljer att ha ett stort studieunderlag, än att göra mer avancerade blodanalyser. Sen detta med att vissa typer av LDL inte skulle bidra till åderförkalkning vilar på väldigt klen vetenskap. Se gärna följande video angående detta (börjar vid ca 10 min):
  21. Tack Peter! Angående kostråd så kan man ju bara konstatera att i stort sett alla länder och mer seriösa hälsoorganisationer har kommit till ungefär samma slutsats. Öka mängden hela vegetabilier och minska på rött kött, kolesterol samt tomma kalorier (socker, raffinerade kolhydrater etc).Dessa slutsatser är resultatet av tusentals (om inte hundratusentals) forskningsstudier de senaste decennierna. Sen kommer det givetvis dyka upp en och annan studie som går emot eller inte lyckas spegla denna bild (ibland pga dålig studiedesign, avsiktlig eller inte). Men den stora bilden är ganska tydlig! Läkare för Framtiden går ett steg längre än exempelvis Livsmedelsverkets rekommendationer, och menar att man bör basera hela sin kost på hela vegetabilier, samt hålla nere intaget av raffinerade oljor.
  22. Vill bara gräva upp den här gamla tråden för att annonsera att jag har gjort en ny hemsida åt Läkare för Framtiden. Ta en titt vetja! http://www.lakareforframtiden.se/ Angående det trådskaparen skriver att veganismen känns förlegad...inget kunde vara längre från sanningen. Veganism och växtbaserad kost växer explosionsartat just nu. Jag kan även märka i min egen omgivning hur folk (även vanliga "Svensson") är genuint intresserade av livsstilen. Inom 3-5 år tror jag att de flesta matställen med självaktning kommer erbjuda veganska alternativ.
  23. Har du kollat in Plant Positives material om inuiterna? Om inte borde du göra det. Du verkar ju ha ett stort intresse för ämnet. Ingen annan har, vad jag vet, nog gjort en mer noggrann sammanställning av tillgänglig forskning på inuiter. Primitive Nutrition 27: The Eskimo Model, Part I Primitive Nutrition 28: The Eskimo Model, Part II 32 The Eskimos Again
  24. Det är föga förvånande med högre halter av bioackumulerbara substanser som PCB och kvicksilver hos folk som äter mycket fisk (som ju rekommenderas i medelhavskosten). Dessa ämnen koncentreras upp genom olika trofiska nivåer och landar så småningom på matbordet. Ännu en anledning att välja ekologiskt och äta så lågt i näringskedjan som möjligt (mindre bioackumulering).