EB_

Medlem
  • Innehållsantal

    151
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

EB_ vann senast 1 Mars 2013

EB_ hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

133 Utmärkt

Om EB_

  • Rank
    Stammis
  • Födelsedag 1981-12-15

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.nerd2caveman.se

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Göteborg
  1. Har du provat något högintensivt som inte handlar om att ligga på hög puls en lång tid? Den träning som du beskriver får nämligen mig att må precis likadant, jag blir trött, hängig och seg i allmänhet. Om jag istället tränar styrka (vilket i praktiken är som intervallträning), gör tabata intervaller och kompletterar med promenader för återhämtning så får jag bra effekt av träningen och är pigg. Jag upplever också att för mycket av den typen av konditionsträning nedsätter mitt immunförsvar. Jag skulle förresten inte räkna med att det är träning bara för att man blir trött i benen av mycket promenad. Träning är när man belastar kroppen mer än den är van vid så att den tvingas att bygga upp sig. Seriös träning är när man medvetet gör detta och progressivt ökar motståndet för att hela tiden utvecklas och bli starkare, snabbare, BÄTTRE. Trött i benen kan man bli bara av att stå upp länge men jag skulle inte kalla det heller för träning.
  2. Jag kan bara hålla med om det Tom skriver här. Man måste skilja på träning och motion. Motion är något man gör för stimulans och återhämtning, träning är något man gör för att bli bättre, starkare, snabbare osv.
  3. EB_

    Dadlar

    Socker i sig är säkert ett problem men samtidigt så finns det ju faktiskt gott om folkslag som levt till stor del på (oraffinerat)socker, exempelvis honung utan att bli sjuka. På exempelvis Marks Daily Apple så har jämförelser gjorts med olika typer av naturfolk runt om i världen och generellt så kan man se att folk som har haft tillgång till socker dvs frukt, honung och liknande har ätit det. Frågan är om en person som är metabolt sjuk kan äta socker i någon form. Sen kan det också vara så att vi är olika anpassade att äta olika saker. En persons kolhydrattålighet kanske är 150g/dag och en annans kanske är 50g.
  4. Exakt. Lägger man 30-45 min tre gånger i veckan så hinner man med både tung styrketräning och tabata.
  5. Du måste försöka slappna av lite och inse att man går lite upp och ner i vikt beroende på mängder av faktorer varav flera är svåra att påverka. Det mesta av vikt som man går upp och ner kortsiktigt handlar om småsaker som när du var på toaletten senast, hur mycket salt du har ätit och därmed bundit upp mer vätska. Om det dessutom är så att du inte är överviktig så kan det vara så att din kropp inte ens vill att du ska gå ner i vikt och då kan det bli väldigt svårt att göra det utan att försätta sig i ren svält. Jag tycker att du ska sluta väga dig så ofta som du verkar göra och bara försöka äta tills du är mätt. Väg dig max någon gång i månaden om du absolut måste. D Det låter som att ditt ätande och din träning skapar mer ohälsa än hälsa och du ska nog verkligen fundera igenom vad du har för mål och varför. Kanske prata med någon nära vän IRL om hur du känner?
  6. Vad ska funka? Vad är det du vill uppnå?
  7. Vad som påverkar kroppsvikten är framförallt vad man äter. Jag får nästan känslan av att du är lite väl mycket fixerad vid din vikt. Får man fråga om det är så att du är överviktig och vill gå ner eller äter du LCHF för hälsan i allmänhet? Även om en del ger skenet av det så är ketos ingenting magiskt och jag skulle inte oroa mig om man går in och ut ur ketos ibland, det är helt naturligt att göra det.
  8. Jag tror att dosen är ganska individuell och många gånger så hör man ju även 30 minuter motion om dagen som en allmän rekommendation för minimum av fysisk rörelse. Om det är just tiden som är problemet så kan man ju alltid bedriva mer högintensiv träning under kortare tid. Jag är övertygad att man kan uppnå liknande eller bättre resultat med betydligt mindre tid om man tränar smart. Sen kommer ju alltid frågan om man vill träna eller motionera .
  9. Jag har läst lite undersökningar om L-karnatin som fettförbrännare (det är framförallt så det marknadsförs i träningskrestar) och min uppfattning är att effekten är mycket liten om det finns någon. Får man fråga vad du vill uppnå genom att äta detta tillskott? Mer fettförbränning? Bättre prestation? Jag skulle inte lägga mina pengar på något med så liten dokumenterad effekt. Bättre att lägga dom pengarna antingen på riktig mat eller på tillskott som har ordentligt bevisad effekt. I min ögon så är de enda tillskott värda pengarna proteinpulver, aminosyror och kreatin. Förutom dessa så kan även vissa vitaminer vara vettigt beroende på hur man äter exempelvis d-vitamin, omega3 osv.
  10. EB_

    Muskler?

    Det beror på hur mycket muskler du vill ha helt enkelt. Om du verkligen vill ha stora bröstmuskler och grova armar så kan det ta mycket lång tid att bygga upp (läs år) lite beroende på hur du ser ut idag, hur mycket du har tränat och vilka genetiska förutsättningar du har. Men att komma i bra form går att göra på några månader och muskelökningen är överlägset snabbast i början. Ett par kilo muskelmassa det första året av styrketräning är ingen omöjlighet. Titta på Stronglifts eller Starting Stregth om du vill börja med något enkelt som fungerar. Det låter bra! Tänk bara på vad jag skrev tidigare att det är inte bara proteinet eller fettet i sig som gör att du får större muskler utan mängden mat, det är mycket tufft att styrketräna hårt och ligga på kaloriunderskott (du blir riktigt trött och hungrig). Tänk också på att BCAA eller proteinpulver i sig inte är något magiskt utan snarare ska ses som ett tillskott om du har svårt att komma upp i tillräcklig proteinmängd. Försök att satsa på att äta 1,5g protein per kg kroppsvikt (eller önskad kroppsvikt om du är överviktig).
  11. Jag måste hålla med dufva här. Jag har själv haft perioder med väldigt mycket extraslag och arytmi-känsla där hjärtat hoppat över några slag eller känts oroligt i allmänhet. Det har minskat kraftigt/försvunnit efter ett par år på LCHF. Förut kanske jag hade detta minst några gånger om året och ofta någon vecka i stöten men nu händer det mycket mycket sällan och då oftast någon enstaka gång istället för under veckor. Jag vet inte om LCHF kan bota hjärtflimmer men jag tror definitivt att en bra kost i kombination med träning gör att hjärtat (och andra delar av kroppen) mår bättre och att väldigt många saker i kroppen kan återhämta sig på ett sätt som många inte tror är möjligt,
  12. EB_

    Muskler?

    Det beror lite på vad man menar. Om du exempelvis vill ha synliga rutor på magen så handlar det till 99% om låg fettprocent och väldigt lite om träning. Låg fettprocent får du på olika sätt men framförallt genom att äta rätt. Att bygga muskler på riktigt handlar om att lyfta tungt och äta mycket mat och det är något annat men oavsett vilken diet så kommer du att behöva äta mycket för att bygga muskler.
  13. Helt rätt att öka sakta. Försök att öka i minsta möjliga inkrement när du ökar vikter vilket brukar vara 2,5kg på de flesta gym. Du kan även testa att göra färre reps om du känner för det. 10 är ganska mycket om man ska lyfta tungt. När jag började styrketräna för några år sedan så ökade jag nästan 10kg i vikt under mitt första år (på tal om ökad hunger), jag hade exakt samma midjemått men vägde ca 10kg mer. Det säger lite om vilka effekter styrketräning kan ha på kroppen. Det största problemet var att tröjorna blev "kortare" ju bredare man blev över axlarna.
  14. Faktiskt så innehåller själva köttet på Max mer saker än bara nötkött. Exempelvis så innehåller köttet i just low-carb burger på Max följande: Svenskt nötkött, potatis, vatten, ägg, koksalt, natrium, potatisfibrer, potatismjöl, potatisstärkelse, buljong (köttbuljong, salt), kryddextrakt (rosmarin). Det är ju upp till var och en att välja om detta är något man vill äta eller inte men personligen så tycker jag att det är ok, den innehåller åtminstone inte gluten. Vad gäller dressingen så innehåller den följande: Vegetabilisk olja, tomatpuré, gurka, socker, senapsfrö, äggula, blomkål, morot, lök, ättika, salt, kryddor, modifierad stärkelse, surhetsreglerande medel (citronsyra), vinäger, paprika, konserveringsmedel (kaliumsorbat och natriumbensoat), arom Och sist men inte minst så innehåller osten: Ost, vatten, smör, komjölksprotein, Smältsalter(E331), torrmjölk, Vasslepulver, Salt, syra regulator (E270), Färg (E160a, E160e), Klumpförebyggande medel (E322), Solroslecitin
  15. Så är det säkerligen men personligen så pallar jag inte att äta så får gånger eftersom jag nästan mår illa av de mängderna man måste äta då. Poängen i vetenskapens värld var att om du exempelvis äter protein i form av kött så kommer din kropp att få protein under många timmar och det du äter precis direkt efter att du har tränat har inte lika stor betydelse i det sammanhanget. Däremot så kan man öka proteinsyntesen genom att äta BCAA eller vassleprotein som tas upp snabbare av kroppen än vanlig mat. Detta gäller många former av protein som kroppen måste bryta ner men nu handlade det om pulver som kroppen tar upp betydligt snabbare. Haha jag satt och garvade gott åt precis samma sak. Kvinnligt protein? :-D