Gå till innehåll

Max Mustermann

Medlem
  • Innehållsantal

    148
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Max Mustermann

  1. Man tittade på om det fanns någon metabol fördel och gav folk mat med olika mängder fett och kolhydrater. På vilket sätt är det studierna irrelevanta när det är det man vill undersöka? LCHF är ointressant här, det hade inte med LCHF att göra. Du skrev massa kritik som du ville ha reflektioner på, jag rekommenderade dig att posta det i Gudiols blogginlägg för att få reflektioner av han som verkligen skrivit det. Jag tycker inte det är att ropa efter pappa Guddi. Och att han har stöd för det han skriver, inte som du som sitter och lattjar med 90%-iga fettbesparingar med LCHF kontra 75% med v
  2. Jag har inget behov av att du postar den där men eftersom du ville ha kommentarer på din text så hade det varit mer effektivt
  3. Det är jag inte kompetent nog att göra, och har aldrig påstått. Denna tråden handlade om vad folk anser om Gudiols text kring om insulin gör en fet och jag har skrivit vad jag anser om den.
  4. Om du tycker jag är otrevlig ber jag om ursäkt. Dock står jag fast vid att jag tycker att du påstår saker som det inte finns stöd för. Du har i tråden sagt att man kan inte läsa på innehållet på ett livsmedel vad det innehåller och räkna med att få i sig det p.g.a att kroppen inte kan ta upp mineraler och vitaminer från spannmål. Det finns det inget stöd för och det var det jag (kanske med en otrevlig ton) ville få presenterat.
  5. Vill du att jag skall producera en egen text om vad som orsakar hyperinsulinemi i en tråd om vad folk anser om det Gudiol skriver?
  6. Jag vet inte riktigt vad jag skall säga. Första länken handlar om hur vitaminer och mineraler generellt påverkas vid tillagning, skulle det vara ditt bevis på att kroppen inte kan ta upp mineraler och vitaminer från spannmål? Den andra studien underar jag om du ens har läst. Den pratar om att Järn och Zink i baljväxter och följande conclusion: The absorption of minerals depends on the total compo- sition of the meal. In a balanced diet containing animal protein, a high intake of legumes does not imply a risk of inadequate mineral supply. Strictly vegetarian diets based on unr
  7. Tim bad om min syn på det, därför svarade jag. Och nej, han kan inte försvara sig själv eftersom han inte läser det och Tim vet att han skulle vara chanslös om han postade det han skrev som en kommentar på JG blogg, därför kommer han inte göra det.
  8. Ja jag vill ha studier som visar att jag inte får i mig de mineraler och vitaminer som står här när jag äter 100 gram kokt potatis: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11511〈=sv
  9. OK Anledningen till att han tittade på de studier som gjorts var att en del folk inom LCHF hävdar att det finns en metabol fördel att äta fett kontra lågkolhydrat. Han tog de studier som finns som tittat på detta och redovisade för resultatet. Han nämner inte att det skall vara lågkolhydrat dieter. Han säger att man gett försökspersoner olika dieter med varierande kolhydrat och fettintag med konstant proteinintag. Det finns alltså inga andra studier som tittat på detta (enligt honom, jag vet inte). Ändå hävdar en del LCFH folk att fett har en metabol fördel. Man väljer ju själv hur man
  10. Jag vill gärna se vad du grundar det på dock. Min uppfattning om dig är nämligen att du hittar på en hel del saker som skall sätta LCHF i bättre dager så nånting som backar upp att människan tar upp mineraler och vitaminer sämre från spannmål än från fett och protein tack.
  11. Det är min uppfattning också att det kan skilja väldigt mycket. Tex bananer skördas när de är gröna för att inte vara övermogna när de kommer fram vilket stannar av näringsprocessen.
  12. Vet inte om jag är trött men skall jag tolka dig som att kroppen inte kan ta upp mineraler och vitaminer om de kommer från spannmål?
  13. Det är mjölkproteinet som triggar acne så jag kan inte se hur smör skulle kunna vara ok. Verkar rätt omständigt men ett alternativ: http://tinasmagmat.se/?page_id=175
  14. En bit ner på denna sidan finns lite exempel: http://www.leighpeele.com/body-fat-pictures-and-percentages
  15. Jag tror inte du behöver gå så lågt som 10% för magrutor. Runt 12-13 tror jag räcker, är ju lite individuellt. Det är vid 10-12% gränsen är satt för kvinnor för att garantera hormonella funktioner i kroppen så jag skulle aldrig ge som råd att gå ner till 10. Det betyder inte att du kommer få problem om du gör det men du är och nosar på gränser där man börjar se negativa konsekvenser.
  16. 1: Man får lätt intrycket att det är exakta uppmätta siffror när du väljer att skriva ut siffrorna istället för att bara skriva att man behåller mer muskelmassa. 2: Kan du posta de studierna? Styrketräning och högt proteinintag är vad jag känner till de överlägset största faktorerna för att behålla muskelmassa under deff, jag har inte sett studier som visar så stora skillnader beroende på fett/kolhydratfördelning så det skulle vara väldigt intressant. 3: Du har alltså själv gått ned (personliga erfarenhet)i vikt med LCHF utan styrketräning och mätt kroppsfett och minskningen har bestått
  17. De sattes under andra världskriget, mer finns att läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/Dietary_Reference_Intake och här: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommenderat-intag-av-vitaminer-och-mineraler/ Värdena är satta med säkerhetsmarginal för att ta hänsyn till variation hos individer och skall alltså vara tillräckligt för att undvika brist av nåt ämne på populationsnivå. Vissa av värdena är studerade hyfsat bra och andra sämre. De skall inte ses som optimala värden utan snarare för att undvika brist. Vad gäller D-vitamin så trot jag att vä
  18. Hej, var kommer de siffrorna ifrån?
  19. Han är också väldigt tydlig när han skriver om skitmat att det är hans egna åsikter. Han har skrivit ett helt inlägg om skitmat: http://traningslara.se/vad-ar-skitmat-och-vad-ar-bra-mat/ Här säger han väldigt tydligt att det är hans åsikter som presenteras: "I det här inlägget kommer jag också att lufta mina egna åsikter mer än vad jag normalt gör här på sidan. Hoppas det uppskattas och kan leda till lite debatt." Här är några punkter som tas upp: * godis, läsk, kakor, chips osv allra längst till höger. Detta är skitmat och alla är rörande överens om det * Andra livsmedel som ligger bra nä
  20. Jag tänker inte ge mig in i någon långrandig diskussion om det eftersom du enligt egen utsago "inte orkar försöka tyda hans röriga och polemiska inlägg" utan nöjer dig med att dra slutsatser om vad han anser baserat på en titel Jag tycker bara att det vore roligt om någon som anser att LCHF är en bra diet faktiskt kunde läsa en text som inte hyllar LCHF utan belyser saker som det absolut inte finns stöd för. Och göra det med ett öppet sinne och inte bestämt sig innan för att såga texten på grund av att den inte hyllar LCHF. Om man nu skulle läsa texten och anse att Gudiol har en poäng -
  21. Är din uppfattning på fullt allvar att Gudiol inte anser att insulin är fettinlagrande? Till trådstartaren: Mitt tips är att läsa igenom inlägget med ett öppet sinne och bilda dig en egen uppfattning om det kan ligga nån sanning i det.
  22. Ett mycket bra inlägg av Paleo. Sen måste jag lägga till den tråkiga kommentaren att jag tror att du räknar fel (trådstartaren alltså). Det finns inte att träna hårt 5-6 dagar i veckan, äta 1000 kcal per dag och inte gå ner i vikt.
  23. Det finns studier som visar bättre viktnedgång med lågfett och det finns de som visar bättre viktnedgång med låg kolhydrat. Man bör nog sikta på den metod som passar en bäst själv. Skall bli spännande att se när någon här lägger ner lika mycket energi på att hitta brister i studier som visar fördel för låg kolhydrat dock...
×
×
  • Skapa nytt...