Kicki79

Medlem
  • Innehållsantal

    34
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om Kicki79

  • Rank

  1. Jag ska testa en större sats med smaksättning någon dag, låter också gott. För mig fungerar det perfekt i kaffet, blir hungrig mellan måltiderna nu vilket jag knappt blev tidigare. Med 5-6 muggar kaffe om dagen stannar det inte endast vid 1 dl grädde om dagen tyvärr och jag är jätteglad att det här fungerade för mig!
  2. Jag dricker rätt många koppar kaffe om dagen om jag är hemma och då alltid med grädde. Jag vet att det får mig att stå still i vikt. Tidigare har jag hört om äggmjölk och tyckt att det låter väldigt läbbigt. MEN igår fick jag nog, fick tips om recept och i morse var det premiär. Största frågan är varför jag inte provat tidigare!! Gott och precis som grädde :-) så här gjorde jag. 20-25g Knappt 2 dl hett vatten 1 ägg Lägg smöret i en hög smal skål, häll över hett vatten och låt smöret smälta och bli mjukt. Knäck i ett ägg och mixa med stavmixer. Klart! Förvara i kyl i ex. Pet-flaska, skaka innan användning
  3. Från maj-12 till jan-13 gick jag ner 22 kg sedan tog det tvärstopp. Pendlade 1-2 kg upp och ner (stod still) i 3,5 månader. Gjorde några försök att laborera med kosten under den tiden utan resultat. Gjorde då en koll på matkalkyl.se och insåg att jag åt för lite. Många dagar låg jag på 1200-1400 kcal. Promenerar 3-5 mil/ vecka dessutom. Efter det ökade jag på fettet ordentligt!! och kontrollerade några dagar och låg på 1800-2200 kcal. Resultatet blev viktnedgång igen. Nu håller jag åter igen koll på kh-intaget och struntar i kcal. Verkar som jag omedvetet drog in på fettet då vikten började stå stilla?!? Räkna inte kcal och krångla till det om målet med kosten uppnås. Oavsett om det är viktnedgång och välmående eller endast välmående.
  4. För mig ser det ungefär ut så här: Frukost: 6.30 ett kokt ägg, två lchf-frökex med mycket smör och pålägg en kopp te Lunch: 12.00 varm tillagad mat el. "Sallad" med mycket matigt innehåll. Några ex. kycklingfile m blomkål och vitlökssmör. Idag åt jag köttfärssås som soppa :-) med ca 30 g vitlökssmör i. Köttfärsbiff med oliver och kryddsmör el. liknande, tacofärs (egen krydda) med riven ost och creme fraiche osv. Middag: 17.00 samma som lunch Jag har valt att äta lite mindre till frukost för att det passar mig och familjen bättre med tiderna. Promenerar 3-5 mil/ vecka
  5. Jag har valt att äta 3 mål om dagen för att det passar bäst med familjen. Frukost 6.30, lunch 12.00, middag ca. 17.00. Äter mig så mätt till frukost att jag blir hungrig till lunch och inte sugen där emellan. Vissa undantag kan det bli vid middagsbjudningar isv. men grunden är 3ggr/dag. Är jag osäker vad/när lunchen blir äter jag mer frukost och mindre lunch. Testa dig fram och ge varje sätt ett tag och se hur det passar.
  6. Såg också det på ett caf'e utanför Sundsvall ;-) och bara genom att titta på brödet konstaterade jag att det INTE var lchf. Tyvärr finns det "fällor" överallt och lite kritisk tänkande är att föredra. Ibland beror det nog på viljan att tjäna pengar eller så har de haft stor efterfrågan på lchf-bröd och tror sig erbjuda just det, men med viss okunskap blir det helt fel!
  7. Jag har också funderat mycket på hur och när jag ska äta. Har haft funderingar på både att försöka hoppa över frukosten eller hoppa över lunchen för att försöka öka på viktnedgången men kommit fram till att tre mål mat om dagen passar mig och min familj bäst och finner mig i en viktnedgång i sakta mak. Så länge jag går ner tänker jag inte göra någon förändring. Har mycket att gå ner men inte bråttom :-) Jag har minskat frukosten något och dragit in på antalet kaffekoppar med grädde på förmiddagen för att bli hungrig till lunchen. Jag äter 6.45, 12.00 & 17.00. Sällan något däremellan. Orsaken till varför jag valt att göra så är att jag vill äta tillsammans med mina barn. Har en ettåring (drygt) som gladeligen äter själv och det är riktigt trevligt att äta tillsammans, någon gång när tiden blir vajsing äter han sämre när jag bara sitter med. För något år sedan hade en minskad frukost inte varit ett alternativ för mig. Då styrdes jag mer av sug och längtan efter "skit" och mättnaden efter bra måltider var ett måste. Nu äter jag inte så lite heller så jag går hungrig hela förmiddagen utan börjar känna hunger ca. 30 min innan det är dags för mat. När jag åter igen jobbar finns det kanske anledning att ändra, det visar sig.
  8. Tidigare kunde jag lätt somna i soffan redan före kl 20, jag hade inte ofta ork att göra saker efter att dottern lagt sig. Under dagarna hade jag lätt att "sova middag" och somnade ofta vid bilåkning utan att känna mig piggare efteråt. Sov 8-10 timmar på natten utan att vakna pigg. Nu kan det ovan hända någon gång ibland, en gång på två månader ungefär. Nu är jag full av energi och får mycket gjort många kvällar, dygnet fyller mycket mer av kvalit'e vilket i sin tur ger ännu mer energi. Klarar mig lugnt på 6-7 timmar utan problem! Klar förbättring med bättre kost!
  9. Jag är oftast hungrig på morgonen. Jag äter middag senast 17.00 för det mesta och inget efter det förrän 7.00 morgonen därpå. När jag inte åt LCHF var jag också hungrig men mer okontrollerat, mer sug i magen och kunde stoppa i mig i princip vad som hellst, chips från kvällen innan var inte ovanligt. Nu kan jag, om jag vill, vänta iallafall en timme om jag måste och har inga problem att gå en promenad innan frukost.
  10. Fläskfil'e i ugnen med haricoverts Skivar fil'e och lägger i en ugnsfast form. Blandar 2 dl grädde, 2 dl cremefraiche, en pressad vitlöksklyfta. 2 tsk dijonsenap, 2 msk balsamvinäger, svartpeppar, örtsalt och rätt mycket italiensk salladskrydda, häll över köttet och in i ugnen på 200 grader 90 min. Köttet blir riktigt mört!
  11. Vitlöksspäckad skinkstek, brysselkål och gräddsås.
  12. Hejja dig! Vad skönt att det släppte!
  13. Tidigare då jag åt lchf (inte lika strikt och ihållande som senaste 2 åren) så fick jag mens när jag åt strikt. Blödningarna då var oftast väldigt riklig och höll i sig 6-7 dsgar. De senaste fem jag haft har sett lite olika ut. De första två var rena syndafloden i 6-8 dagar. Blödde igenom ALLT, största tampongen med nattbinda ett måste och toabesök näst intill var och varannan timme. Därefter har det avtagit lite åt gången. Mens 4 var riklig 3-4 dagar och sedan mindre 2-3 dagar till. Nu sista gångerna har det varit mycket 2 dagar (inte alls lika som innan) sedan rätt lite 3 dagar och inget mer. Även värken har avtagit, de första hade jag ont, pulserade, ont i svanken med ilningar osv. Nu har jag ont två dagar och sedan avtar det ordentligt. Det som jag märkt senaste gångerna är att känslorna spelar mig mer spratt, gråtmild, lättretlig och känslig, det har jag inte varit tidigare. Appropå test så har jag aldrig tagit stickor utan helt enkelt kartlagt mig själv, när jag väl fick en äl flytning förstod jag och har även fått det bekräftat två gånger för ca två år sedan med vul. Finns ju inga 100% garantier att varje mens föregås av en ägglossning även för en helt frisk kvinna. Fortsätt observera och lär känna hur kroppen fungerara, som jag tidigare skrivit så har jag antecknat för att kunna gå tillbaka. 2004 när jag gjorde min första utredning på kvinnokliniken så tog jag blodprov för att mäta något hormon för att kolla hormonbehandlingens verkan på äl. (Gulkroppshormon????) vet inte om det görs nu eller hur det fungerar, men kanske något din gyn kan svara på? Fick inte göra det andra svängen 2011 när jag gick hos en privat läkare som gjorde vul. Avlutar med ett tips på godsak ;-) riv mörk choklad och blanda i vispad grädde, 1/2 ruta choklad bliv väldigt mycket som rivet och jättegott!