Jump to content

MrKarisma

Medlem
  • Posts

    81
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by MrKarisma

  1. Det där med illamående är ett gissel. Själv mådde jag illa i ett helt år innan kroppen äntligen förstod att fett inte var något dåligt (ja, det hängde ihop med mängden fett jag åt - smör kokosfett osv) Det tar i vissa fall många år att ställa om kroppen efter en livstid med mjöl och skräpiga kolhydrater. Ett av mina absolut bästa tips mot illamåendet är att ta en Novalucol eller två så fort illamåendet börjar komma, det hjälper iaf på mig inom loppet av några minuter! Kanske ska tillägga att nu efter snart 9 år på LCHF kommer jag aldrig gå tillbaka till den plågsamma lågfettskosten.
  2. MrKarisma

    Borttagen

    Ok.. Intressant tråd, haha För min del så får folk se ut hur fan de vill! Jag har varit ohjälpligt förälskad i spinkiga killar, i muskulösa killar och har även fått uppleva kärlek vid första ögonkastet med en kille som då hade ca 100kg övervikt. Men visst, när jag var 17 trodde jag också att utseende och personlighet var samma sak, haha! Jag vill inte bli ung igen även om jag fick, NEJ TACK! Fy sjutton vad livet var svårt, man kände sig aldrig vacker/snygg nog, man var aldrig bra nog. Man hade dålig självkänsla och var lättlurad.. Jag ser hellre ut som ett russin och är överviktig om jag bara får må bra, vara trygg och älska mig själv - för någonstans är det ju faktiskt vad ALLT handlar om och det enda som kan ge riktig lycka. Sen hade jag självklart gärna varit snuskigt rik också, men det kommer alltid på andra plats
  3. MrKarisma

    MAF-tråd

    Den här tråden var ju ingen rolig läsning när man äntligen i några månader lyckats komma tillbaka till joggingen.. Så jag har gjort fel? Jag skulle fokuserat på att enbart promenera i 1-2 år först? Nu har jag alltså ingen bra fettförbränning eftersom jag inte följt MAF??
  4. Minns när jag började med LCHF för ca 9 år sen. Hade ätit "riktig" mat i några månader, inkl. feta mjölkprodukter och mycket grönsaker, så inte jättestrikt. Tog en kaka och en liten tårtbit hos sambons mormor och blev helt yr i huvudet! Kändes som jag hade feber! Blev helt chockad men förstod vad som hände. Nu har var det flera år sedan jag hade flera månader av "drogfrihet" då jag är sockermissbrukare, så upplever inte riktigt lika kraftiga effekter av socker längre eftersom jag antagligen aldrig blir riktigt avgiftad. Upplever dock värme, hjärtklappning och lite feber-känsla när jag väl kör en "sockerdag". Hoppas ändå trots allt att min kropp är tacksam för de dagar och ibland veckor som den slipper drogen nuförtiden, jämfört med för 9 år sen då det nyttigaste jag kunde äta var en skogholmslimpeskiva med margarin! Haha, herregud! Nu får kroppen minst ett rejält mål riktig näringsrik och fet mat varje dag iallafall, och hoppas jag når en hyffsad ålder åtminstone
  5. Nu är jag totalt oinsatt i vad en "laktat-kurva" är för något, men jag undrar vad du anser vara "LCHF". Många tror tex fortfarande att fett är förbjudet, fastän man äter LCHF. Jag måste äta MYCKET fett för att hamna i ketos och få igång min fettförbränning, det räcker liksom inte att börja steka i smör eller ha lite kokosfett i kaffet på morgonen för mig. Jag måste ha smör och kokosett i mängder för att det ska "starta igång" så att säga.. Mitt råd är, öka intaget av smör och kokosfett och minska på mjölkprodukter, om du ska äta yoghurt så ät den ryska yoghurten, mer fett och mycket godare och tillsätt MER FETT till lunch och middagen.
  6. Hejsan, Jag har ätit liberal LCHF i 9 år nu. Undviker främst bröd och mjöl i alla dess former. Har mått bra på denna kost och ja, finns inte så mycket mer att säga om det MEN, om jag inte konditionstränar regelbunder så faller jag direkt tillbaka i tröstätning/sockermissbruksmönster. Det är så otroligt viktigt för mig att använda kroppen för att mina hungerkänslor/psykiska välmående ska fungera balanserat.. Tränar jag blir mer hungrig efter mat, och maten smakar sååå mycket bättre! Dessutom minskar det odefinierbara "suget" som annars kraftfullt sätter in efter kl 19 på kvällarna. Dessutom gör konditionsträning mig lycklig på ett sätt som är helt mirakulöst! Efter en joggingtur så är det som jag kan andas igen, och när jag tittar ut över dalen där jag brukar avsluta joggingen (för att gå/varva ner den sista biten ner till huset) så är det som om naturen "viskar" till mig, nån slags helhetskänsla att jag är en del av moder jord/naturen/träden/djuren. En slag känsla av "storhet".. hehe, kanske låter löjligt.. Men jag ville bara dela med mig av detta för jag tror väldigt många människor underskattar vikten av att träna/motionera ordentligt (nej, snackar in om "svenska lagom-varianten" att det räcker med att gå promenader, för det räcker INTE). Matsmältningssystemet/hungerkänslor/psykiskt välmående och stress påverkas något enormt av konditionsträning. ALLA behöver konditionsträna/motionera för att må så bra som deras kroppar/själar kan göra. Jag tror inte på att man ska acceptera att vissa säger "jag gillar inte att träna". Det är bara så fel, ingen kropp är gjord för att aldrig konditionsträna/röra på sig intensivt! Jag är fullt medveten om att vissa inte kan träna på det sättet jag gör, men i de allra flesta fallen finns det något varje person kan göra för att få igång hjärtat och svettas lite, har man knäproblem kan man köra på en rodd-maskin eller kanske cykla eller simma (när jag hade väldiga knäproblem så kunde jag köra på en cross-trainer, fungerade även utmärkt när jag hade svår ischas-värk). Jag vill slå ett slag för konditionsträning! Underskatta inte kraften i det! Jag hörde en forskare nyligen som sa " om man skulle uppfunnit konditionsträningen som ett anti-deppresivt läkemedel idag så skulle det vara revolutionerande!" Det är så fantastiskt mycket effektivare som lyckopiller än alla läkemedel i världen! För mig är konditionsträning mitt lyckopiller och efter en joggingtur så känner jag mig nästintill religiös/förstummad över dess kraft att ge mig livslust och öppnar mina sinnen. Hursomhelst, hur upplever ni andra att träning, främst då konditionsträning påverkar er och ert liv? Tack för att jag fick kasta ur mig all denna skit, haha!
  7. Med "rätt storlek" hoppas jag inte du tänker att du ska minska dina portioner. Det är dömt att misslyckas och hamnar i samma kategori av bantnings-tänk som kalorier in/ut. Du behöver se över VAD du äter, inte hur mycket du äter. Har du bantat mycket i ditt liv? Min kropp tog många år innan den började lita på mig igen. Man ska inte räkna bort hur man mår psykiskt eller stressfaktorer i vardagen, dessa kan stoppa upp viktnedgång totalt.
  8. Läkningen har gått hur bra som helst och jag vet att de där dygnen med fasta efter operationen gav såret lite tid på sig att lugna lugna ner sig innan första måltiden. Att de säger att man kan äta efter två timmar är ju helt sjukt! Förstå hur många som måste få infektioner varje år pga just det!
  9. Hej allihopa! Jag är en man som nu är 35 år gammal och har ätit liberal lchf (i perioder strikt med inslag av fasta) i 8 år av olika hälsoskäl, men också av anledningen att jag vill hålla vikten då jag lätt går upp i vikt.Vi har inte diabetes alls i släkten vad jag vet om. Nu undrar jag, är all kolhydratsrelaterad viktuppgång ett begynnande metabolt symptom eller pre-diabetes? Ska en fullt metabolt frisk människa kunna äta bröd, pasta och frukt utan att gå upp i vikt? Varför vara alla bönder förr var smala förr trots att de levde på bröd och potatis till stor del? Kom inte med argumentet att de rörde på sig hela tiden, idag vet vi att det knappt spelar någon roll hur mycket man rör på sig om man äter för mycket kolhydrater. Är det nån modern typ av överkänslighet mot kolhydrater som efter flera generationer av för mycket kolhydratsrik mat? Är det detta som är metabolt syndrom? En slags generationssjukdom?? Jag har liksom inga problem med blodsockret vad jag vet, men lagrar direkt in kolhydrater och vätska såfort insulinet går upp under för många dagar. Jag sväller upp som en ballong ganska snabbt, jag verkar dock ha en gräns vid runt 10kg övervikt där det stannar upp.. Är jag då metabolt frisk eftersom det saktar in där?? Jag mår ju liksom inte bra av massor kolhydrater, så det är ju en anledning att jag undviker det till vardags. Detta kanske blev mest en massa frågor utan några direkt svar, men en diskussion kring ämnet är ju intressant. Må väl min vänner!
  10. Hej, idag efter två och ett halvt dygns fasta åt jag frukost bestående av ett ägg och en kopp fettchoklad (osaltat smör+kokosfett+halv tesked kakao+kokande vatten +stavmixer) . Det var varken speciellt gott eller gav mig nån energi, blev snarare matt och mådde inte speciellt bra. Hade hellre fortsatt fasta, men jag hade bestämt att jag skulle börja äta idag och då måste det bli sså Jag var försiktig och sköljde munnen noggrant efteråt, borstade tänderna, sköljde noggrant igen och sköljde sedan med "klorhexidin" eller vad det heter Det känns bra i såret och jag ber till Gud att det ska gå vägen den här gången
  11. Jag har precis opererat ut en visdomstand. Jag har dåliga erfarenheter av detta då det förra gången jag opererade bort en visdomstand blev inflammerat och jag hade fruktansvärt värk i nästan en vecka innan sjukvården/tandläkare bemödade sig att hjälpa mig. Denna gång har jag ätit riktigt strikt LCHF (vanliga fall utesluter jag socker, pasta, ris, potatis, bröd osv, dvs "normal" lchf) i en vecka innan och efter operationen tänker jag köra 100% fasta (endast vatten o svart kaffe) i minst 2 dygn. Tänker ALDRIG riskera ett inflammerat käkben igen! Tror ni att det kan vara negativt att fasta två dygn efter en operation som denna?? Jag har fastat sedan söndag kväll, operationen ägde rum på måndag morgon, och nu är det tisdag lunch. Tänker fasta till imorgonbitt, MINST! Så vad tror ni?
  12. Tack för tipsen! Men vanlig earl grey innehåller väl ändå inte socker?? - Skrämmande isåfall!! Ska kolla keto-Persson direkt!
  13. Har ätit liberal lchf och striktare periodvis i ca 8.5 år nu. Har varit i ketos från och till under dessa år. Nu efter en period med väldigt liberal lchf försöker jag medvetet hamna i ketos igen men lyckas inte efter ca 6 dagar.. Jag började med 48 timmars fasta och har bara ätit en gång om dagen de senaste fyra dagarna. Min middag de senaste fyra dagarna har bestått av bacon, ägg, tillskott(omega3 magnesium zink D-vitamin) , en halv deciliter kallpressad kokosfett per dag, EN stor tallrik Naturell yoghurt i förrgår med 4.5% fett, kyckling thaigryta (hemmagjord med max 5g kh/100g), sammanlagt 10st paranötter, 1-3 koppar svart earl grey om dagen.. Vilken eller var finns den dolda högkolhydrat-källan? Är det yoghurten eller nåt av tillskotten?? Eller sker övergången till fettförbränning så smidigt att jag knappt märker det längre? Märkte redan igår hur mina leder känns tio år yngre när jag gick till jobbet -vilket brukar vara ett tecken på ketos.. Hade dessutom den kraftigaste huvudvärken på många år i förrgår kväll efter ett styrketräningspass under dagen.. Så om jag nu faktiskt är i ketos, varför har jag inte fått den omissigenkänliga ketos-klådan i hårbotten, på bröstet och i ljumskarna som jag ALLTID fått alla andra tillfällen jag hamnat i ketos tidigare? Känner mig lite förvirrad kring det här och hoppas någon kan ge mig tips eller en förklaring.. Kanske behövs det några dagar till för att hamna i ketos, men för mig har alltid 48 timmar fasta alltid kick-startat ketosen.. Förstår inte varför det inte händer.. Har inte direkt känt mig tröttare under dessa dagar trots att jag fått från ganska högt kolhydratsintag till gissningsvis under 5g/dag de sista 6 dygnen +23 timmars fasta varje dag.. Tacksam för hjälp och tips/erfarenheter.
  14. Intressant att flera får problem med halsen när de äter kokosfett.. Jag kan lätt bli illamående så jag försöker alltid ta kokosfettet i maten eller precis innan jag börjar äta, alt under måltiden. Dock de halsbekymmer flera upplever känner jag inte igen. Jag blir snarare mjuk och len och upplever till och med en något lättare andning.. Helt klart inbillnings-anekdot alltihopa, men så upplever jag det.. Men då pratar jag deoderiserat kokosfett utan smak som jag käkat i ca ett halvår.. Funderar nu på att gå tillbaka till det vanliga (typ kung markatta) extra virgin kallpressat med smak för inte riskera att det är för processat.. Men jag blir nervös bara jag tänker på det, det har hänt flera gånger att jag fått kräkas efter jag ätit sånt kokosfett...
  15. Nu har jag kört 16:8 i nån månad och det funkar bra, svårt att komma igång med 24:a timmars fasta efter ett långvarit kolhydratsåterfall tyvärr. Jag dricker endast vatten, kaffe och tar nån tesked salt eller två under 24:a timmars fastan. Äter jag minsta lilla så blir jag hysterisk hungrig, nästan så jag sitter och gråter om jag inte får äta mig proppmätt omedelbart! Sålänge som jag inte äter något under fastan så blir jag bara hungrig ungefär två gånger, första gången vid ca 13-14-tiden och sen runt 19-tiden, men runt 13-14-tiden är hungern lite kraftigare. Oftast stillar jag hungern då med lite vatten och kaffe, efter en sisådär 20-30 minuter går hungern över. Jag har full energi hela dagen och sover gudomligt gott. Insåg precis att jag kör nästan alltid från fasta från middag, fastar hela dagen efter och äter sen frukost dagen efter, så det blir ju typ 1.5 dygn Ett mindre problem är dock att när jag kör bara 24:timmars fasta så får jag alltid rännsketa (diarée) efter middagen (första målet), inget jag direkt lider av, men magen får lite av en chock antar jag. En gång efter en 1.5 dygns-fasta så åt jag ganska mycket och började må riktigt illa och fick gå och kräkas, men det hände bara en gång. Problemet med fastan för mig är nog att det blir lite som en ätstörning (är normalviktig) för mig, efter bara några dagar så känner jag mig tvungen att fasta mer och mer och efter ca 2 månader blir jag för smal och börjar hetsäta kolhydrater, går upp de 5-8 åtta kilona jag gått ner och får börja om igen. Så nuförtiden tar jag det lite lugnare med de långa fastorna, kör oftast 16-8 vilket fungerar bra till vardags.
  16. Jag brukar oftast äta först vid 14-på dagen, då ofta först en rejält stor matsked med smaklöst kokosfett (ekologiskt kallpressat såklart) som jag bara tuggar lite lätt och sen sväljet, därefter ett ägg och och några skedar riktig surkål (svingott och läskande). Då har jag fått i mig massor fett. Sen äter jag en rejält fet middag med minst 50-100 gram smör i runt 18-19 tiden så jag blir ordentligt mätt. Ibland är jag sugen på frukost och då äter jag den gudomligt goda och extra feta ryska yoghurten (17% fett) lite god ost och skinka och ett ägg. Jag älskar kokt brocolli och blomkål med massor kylskåpskall bregott till. Det går att steka haricon verts i massor med smör, mmm.. Annars kan man också göra fett-choklad. Smälta smör och kokosfett, blanda i liiite kakao och tillsätt kokande vatten och mixa ordentligt med stavmixer - drick och NJUT! Det går även äta bregott med sked vilket jag gör ibland när jag är lite sugen på nåt, det är gott och framför allt härligt provocerande för alla fettskrämda människor,
  17. Då undrar jag som totalt oinsatt i detta ämne, hur åstadkommer man ett högt glukagon? Först vattenfasta och sedan bryta fastan med extremt mycket fett?
  18. Haha, jag råder dig till försiktighet.. Jag berättade entusiastiskt för en person som jag ansåg vara en av de mer intellektuella i min vänkrets och fick till svar: "Ja, eller så kan man stoppa en vitlöksklyfta i örat, funkar säkert lik bra!" Han förstod inte ens logiken i att fettet lägger som en barriär ovanpå slemhinnorna som delvis hindrar pollen från att irritera slemhinnan.. Han verkar vara en riktig sån där läkemedels-kramare: "Är det inte från Big Pharma så är det lika trovärdigt som UFO-konspirations-teoretikernas teorier" BLÄ för såna människor.. men det är väl lite typiskt svenskt, du ska inte tro att du kan nåt, storebror vet bäst.. Auktoritets-troende.
  19. Jag har också varit i ketos, ganska många gånger under mina 8 år med LCHF. Tyvärr får jag den klassiska "ketos-klådan" som håller i sig i ca en månad innan den avtar (den "månaden" startar självklart om så fort jag äter lite för mycket kolhydrater och går ur ketos) och efter några veckor i ketos börjar jag bli lätt deprimerad och får nästan inga endorfiner vid träning (dvs, svårt att motivera träningen utan att få nån kick av den)Livet blir på nåt sätt grått och trist.. Det är jättekonstigt och väldigt tråkigt då jag självklar4 skulle vilja vara i detta optimala läge under längre perioder..
  20. Jag går ner smidigt i vikt varje gång (sockermissbrukare) jag lyckas gå tillbaka till strikt LCHF och hålla mig till det. Efter ca sex veckor med nån 36 timmars vattenfasta/vecka börjar jag bli för smal och måste börja lägga till lite rotfrukter varje dag för att hålla vikten stilla. Äter dock ganska så rejält med tillsatt fett i form av kokosfett och smör varje dag.. Jag gissar att jag är lyckligt lottad som det funkar så bra för varje gång, men jag skulle hellre byta ut mitt sockermissbruk mot 10kg övervikt.. Ett bra tips är att noggrant redogöra för hur din LCHF-kost ser ut och vilka livsmedel som ingår här på forumet. Då får du snabbt hjälp med hur du kan finjustera kosten för optimal fettförbränning, vilka livsmedel som är dolda kolhydratskällor samt får veta om det kanske är så att du innerst inne fortfarande är fett-skrämd Skämt åsido, jag minns att jag trodde jag hade koll efter några månader, sen trodde jag att jag förstod hur kroppen fungerade efter 2 år.. Nu 8 år senare med LCHF så upptäcker jag fortfarande dolda kolhydratskällor och att kroppen är lika mystisk och otroligt avancerad som den mänskliga hjärnan. Jag hoppas att vi på forumet kan hjälpa dig! Men jag tror vi behöver mer info om både livstil (stress?) och maten du äter. Mvh /Danne
  21. Idag har jag fortsatt att smörja näsan Upplever en skön lindring, men inte lika bra som igår tyvärr
  22. Efter att smörjt näsan med kokosfett 1 gång i timmen de senaste 3 timmarna kan jag konstatera att min näsa inte längre är helt täppt, jag kan nu andas genom näsan igen, den känns inte igensvullen, värk i bihålorna är helt borta, till råga på allt var jag precis ute och gick en sväng för 15min sen, och näsan känns fortfarande öppen och glad Helt fantastiskt! För att inte missförstånd ska uppstå för framtid läsare av tråden kanske jag ska tillägga att jag använde BioFoods ekologiska doftfria kokosolja 500mg i plastburk.
  23. Nää.. Nu tog jag en tesked kokosfett och svalde och POLLEN-ASTMAN LÄTTADE DIREKT?!?! Detta måste ju vara inbillning?!... Eller, vem bryr sig om det är inbillning, det verkar ju hjälpa, FANTASTISKT!!! Spred sig en sval mjuk i känsla ner i halsen efter några sekunder och andningen blev mindre ansträngd, lenare på nåt sätt.. Konstigt är det, för jag andades ju inte in fettet så det har ju liksom inte gått in via rätt kanal så att säga, haha.. Spännande
  24. Hej, jag har fått en riktig pollenallergi-chock detta år sen några dagar tillbaka. Har varit 99% allergi-fri sen jag började med LCHF (sockermissbrukare) för 8 år sen. Den vår har jag dock fallit tillbaka med ständiga kolhydrats-återfall och pollenchocken slog till för några dagar sedan i samband med en lätt förkylning. Nu har jag ätit superstrikt i två dagar så jag hoppas att det lättar imorgon (av erfarenhet brukar det ta ca 3 dagar innan kroppen börjar fatta att det är dags för inflammationen att gå ner ). Så, jag smörjde precis näsan med kokos-fett (vi har runt 20 grader inne så det är inte flytande förräns det hamnar på fingret och i näsan ) Jag smörjde på rejält och döm om min förvåning när effekten nästan kom direkt! Tydlig lindrig av både bihåle-värk, nästäppa och huvudvärken.. Helkonstigt! Jag tänker fortsätta med detta! Det lär ju inte vara farligt iaf Om en stund ska jag även dricka fett-choklad (smör, massor av kokosfett, vatten och kakao) för att ytterligare krossa pollen-inflammationen Tack för det fantastiska tipset!
  25. När jag läst lite mer i ämnet så verkar det stämma väldigt bra med Lingua geografica. Verkar inte finnas nåt botemedel överguvudtaget.. Well well, tur att man har sitt på det torra trots min fruktansvärt äckliga tunga
×
×
  • Create New...